Cjroen c/ujarL-Jexels in het harL, i de paasdrukte op Texel overtrof alle verwachtingen Kaczor's garagebedrijf aanwinst voor Texel Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium nam geslaagde raketproef Jtaa - '"8*- :?f IIA'Ü I DINSDAG 16 APRIL 1963 76e JAARGANG No. 7752 COURANT TEXELSE Uitgave N.V. v.h. Langeveld de RooU Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel Handelsdrukkerij Den Borg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058 Het Nationaal Luchtvaartlaboratorium, sinds kort omgedoopt tot Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, heeft vorige week dinsdag een geslaagde raketproef genomen. Het betrof een proef met z.g. vrijvliegend model. Evenals dat enkele jaren geleden het geval was, heeft het laboratorium weer gebruik gemaakt van het proefterrein, oostelijk van de Eierlandse vuurtoren. Met onze camera's waren wij getuige van dit voor Texel geruchtmakende evenement en spraken wij met enkele ingenieurs, die onder leiding van Ir. G. Y. Fokkinga met het nemen van de proeven op Texel zijn belast. Texel biedl uniek proelterrein Spannend gebeuren Zo waren wij dinsdagmiddag getuige van de eerste lancering. Vóór het zover was, moest een uitgebreide reeks voor bereidingen worden getroffen, alles met de grootste nauwkeurigheid. Met het afvuren van de raketten zijn zeer grote sommen geld gemoeid en men mag niets aan het toeval overlaten. De radio- en radarwagens stellen hun instrumenten in. De ducw vaart naar de haar toegewezen positie, enkele kilo meters uit de kust. Een ogenblik later verraadt een gierend geluid, dat ook de helicopter is gearriveerd. De raket en het model worden aan elkaar bevestigd en in stelling gebracht op de- lanceer- wagen, aan de rand van het duin. Pers luchtleidingen worden bevestigd en de ontstekingskabel uitgerold. De lanceer- wagen met de gerede raket is ongeveer honderd meter van de grondinstallaties verwijderd, een veilige afstand. Tech nici verlaten nu de wagen met de schuin omhooggerichte wit en rood ge schilderde raket. Alle leden van de ploeg posteren zich achter hun meters en radarschermen. Ieder test zijn appa ratuur en maakt zich gereed voor de lancering. Verbinding tussen de man nen onderling wordt onderhouden met een intercom-insjtallatiè. „Alle posten gereed?" kraakt het uit de kleine luid sprekers. „De LT 13 start zestig secon den na nuDe spanning is voel baar. Een halve minuut verstrijkt, de laatste tientallen seconden gaan voor bij„Negen seconden, acht, zeven, zes.... Plotseling zwijgt de intercom. Gekraak en gesis. Dan de stem weer: „Lancering uitgesteld, er is een sto ring!" Ieder slaakt een zucht. Voorzich tig informeren we hoe lang zoiets ge woonlijk duurt.Voor men ons ant woord kan geven laat de intercom zich weer horen. De storing is opgeheven, het tellen begint opnieuw. Voor de zo veelste keer controleren we of de film in onze camera is doorgedraaid en of de juiste belichting wel is ingesteld. We zijn niet de enigen. Een der ingenieurs hanteert ook een camera, voorzen van Landelijk bezoek liep met bijna de helft terug maar Het bijzonder ongunstige weer gedurende het Paasweekend heeft niet ver hinderd dat het bezoek aan Texel ongekend groot is geweest. We kunnen rus tig spreken van een rekord. De cijfers spreken voor zover bekend duide lijke taal. Interessant is het, dat het buitenlands bezoek aan Nederland zeer veel lager was dan vorig jaar. Toen passeerden ongeveer 1 miljoen personen de grens. Nu waren het er hoogstens 650 duizend! Texel echter heeft van deze terugslag niets gemerkt. In tegendeel, nog nooit tevoren is zo'n drukte op ons eiland geconstateerd tijdens de Paasdagen. TESO vervoerde 2123 auto's, vorig jaar 1513. Een toename dus van 610 auto's! De V.V.V. heeft drukke dagen doorgemaakt. De meeste grote hotels waren volledig volgeboekt. Diverse bungalows waren bewoond. Hoewel het moeilijk is na te gaan hoeveel gasten er zich gedurende de paasdagen op Texel hebben opgehouden valt er voorzichtig wel iets te schatten. Het moeten er ca. 8 - 9000 zijn geweest. Ruim duizend meer dan vorig jaar. Mede door een stagne ring in de bootdienst was het niet mogelijk allen even vlot van en naar Texel te brengen. Laten we hopen dat het volgend jaar beter zal zijn! Zoals bekend heeft het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium haar mogelijkheden op Texel verbeterd door de bouw van een „laboratorium" nabij de vuurtoren. In het gebouw zal permanent een deel der zeer omvang rijke grondinstallatie zijn onderge bracht. Binnen afzienbare tijd zal voor dit doel zelfs een tweede gebouw ver rijzen. De heren van het lucht- en ruimtevaartlaboratorium zijn er op ge steld dat zoveel mogelijk van het voor de proeven noodzakelijke materieel op Texel blijft gestationeerd aangezien de zeer gevoelige instrumenten veel heb ben te lijden van het herhaalde boot- vervoer. De laatstgehouden proeven op Texel, in 1958, hebben veel aandacht gehad van de landelijke pers, die echter in haar berichtgeving niet steeds de juiste feiten noemde. Het een en ander werd nogal romantisch voorgesteld en zelfs kreeg het publiek de indruk dat Nederland zou zijn betrokken bij kunst- maanlanceringen zoals die in de U.S.A. en de Sovjet-Unie plaatsvinden. Hoe wel de nieuwe op de toekomst afge stemde benaming van het laborato rium het wellicht anders doet lijken, heeft het N.L.R. nog niets met ruimte vaart te maken. De raketlanceringen die van tijd tot tijd op Texel plaatsvin den hebben een geheel ander doel. Metingen aan modellen De heer Ir. H. Kruisbrink, die deel uitmaakt van de 12 man tellende ploeg, die vorige week op Texel verbleef, was bereid ons het een en ander te vertel len over het onderzoek met de vrij- vliegende modellen. Zoals wellicht be kend, worden bij het ontwerpen van nieuwe vliegtuigen, proeven genomen met een verkleinde uitgave van het be treffende toestel. Zo'n model wordt o.a. in een windtunnel opgehangen. Instru menten registreren de natuurkundige verschijnselen die bij het model optre den onder invloed van de snelle lucht stroom die erlangs wordt gevoerd. De windtunnelproeven leveren belangrijke gegevens op. Vooral echter bij de zeer grote snelheden die de vliegtuigen van de toekomst gaan behalen, is een windtunnel niet toereikend. Er ontstaan fouten, voornamelijk veroorzaakt door de betrekkelijke kleine ruimte in zo'n apparaat. Wil men een model zeer nauwkeurig beproeven, dan moet het met grote snelheid in het „echte" lucht ruim worden gebracht. Dit gebeurt door middel van een raket. Hieruit blijkt dus al, dat de complete raket moet bestaan uit twee afzonder lijke delen: het model en de eigenlijke raket, de zg. „booster Het model is volgestouwd met instrumenten die tijdens de vrije vlucht hun gegevens doorseinen naar de aarde. Ook als het model na de lancering niet meer zou kunnen worden geborgen, beschikt men toch over de draadloos verkregen ge gevens. Uiteraard stellen de technici er veel prijs op het model en ook de uitgebrande „booster" te bergen. Daar toe beschikt het laboratorium bij haar proeven over een ducw (amfibie-voer tuig) en een helicopter. Niet altijd lukt het om het model emt de instrumenten te behouden. Als het betrekkelijk kleine voorwerp in het water terecht komt, moet het vaak als verloren worden be schouwd. -v' V Experiment geslaagd! De helicopter keert na korte tijd terug met het onbeschadigde model. Een duizendste seconde was nodig om dit plaatje te maken. Op een staart van vuur en rook schiet de raket met het model (donker op de foto) het luchtruim in. Een ogenblik later wordt een snelheid bereikt, groter dan 21/* maal het geluid! een indrukwekkende telelens. Vanaf het dak van een der wagens wordt ge filmd. Een versnelde opname wordt het. Als er iets mis zou gaan, dan kan de fout misschien uit de ontwikkele film worden opgemaakt. Vijf, vier, drie twee, één. NU!" Een donderende klap, gevolgd door een scherp sissend geluid. Op een staart van vlammen en rook is de raket in de blauwe lucht verdwenen. Door de schrik hebben we op het juiste moment de sluiter van ons toestel ingedrukt. Door verrekijkers wordt de snel kleiner wordende oranje lichtstip gevolgd Plotseling algehele blijdschap. „De booster is los Volledig geslaagd Op twee kilometer hoogte is de raket uitgebrand. Het model is losgekomen. De raket valt terug naar de aarde. Het model heeft van de raket echter zo'n opstopper gekregen '(de grote hoogte werd binnen 5 seconden bereikt) dat het nog een zestal kilometers door schiet. Gedurende deze tijd worden de metingen verricht. Het model gaat on geveer een ballistische baan beschrij ven. Wanneer na korte tijd de snelheid zodanig is teruggelopen dat geen waardevolle gegevens meer kunnen worden verkregen, komt een rempara- chute in werking. Daarop komt een grote parachute tevoorschijn en daar aan hangende daalt het model naar de aarde. Ergens op het Wad, ongeveer 10 kilometer oostelijk van het lanceerpunt, slaat het drie meter lange voorwerp in de grond. Het gebeuren is gevolgd door de radar. Zodoende wordt de positie van het neergekomen model bekend. De bemanning van de Alouette helicopter komt nu in actie. Het toestel stijgt op en vliegt in snelle vaart naar de opge geven positie. Radiografisch zijn intus sen waardevolle gegevens opgevangen. Onder meer blijkt daaruit dat het mo del een snelheid had van 2Vs keer het geluidEnkele minuten later komt de helicopter terug. Tot ieders vreugde hangt het model eronder, volkomen gaaf! Kort nadat de mantel van het model is geopend, kan worden gecon cludeerd; proef volledig geslaagd. De uitgebrande raket is er minder goed van af gekomen. Als een steen is het vier meter lange alluminium bouwsel in het water gesmakt. Toch slaagt de helicopter erin om ook dit voorwerp op te pikken. De ducw hoeft niet in actie te komen. Geen militair doel Onze eerste indruk bij het zien van de groene radarwagens en de helicopter van de Koninklijke Luchtmacht was, dat het hier een militaire opzet betrof. Deze conclusie wordt echter categorisch weerlegd door de heren van het Lucht en Ruimtevaartlaboratorium. Het labo ratorium verricht haar proeven in op dracht, doch volkomen los van enige militaire doelstelling. De helicopter wordt voor deze proeven van de Kon. Luchtmacht „geleend" en de radarwa gens zijn afkomstig van de Hollandse Signaalapparatenfabriek te Hengelo. Deze fabriek vervaardigt veel militair materieel en heeft ook haar civiele pro ducten in de bekende groene kleur ge schilderd. Het laboratorium werkt met zeer vele industrieën en onderzoek centra samen. Dat de proeven juist op Texel worden gehouden ligt voor de hand. Er is eenvoudig geen tweede plaats in Nederland waar onder zulke gunstige omstandigheden kan worden gewerkt. Juist door het uitgestrekte droogvallende Wad is de kans groot dat de gebruikte modellen en boosters kun- (Zie vervolg pagina 2) MILITAIREN DROEGEN FRANKLIN VAN DER KOOI NAAR LAATSTE RUSTPLAATS Op de middag van Goede Vrijdag hebben militairen van de Staf Cie 1 Div. 7 December van de „Oranjekazer ne" te Schaarsbergen, Franklin van der Kooi naar zijn laatste rustplaats ge bracht. Zoals bekend, kwam de 22- jarige Texelaar door verdrinking om het leven toen hij met kennissen aan het zeilen was op de Pettelaarse plas nabij Den Bosch. Na de rouwdienst in de Doopsgezinde kerk, waarbij door militairen de dodenwacht werd betrok ken, werd het stoffelijk overschot naai de Algemene beeraafplaats gebracht, waar het met militaire ceremonie aan de aarde werd toevertrouwd. Aan de groeve sprak de kapitein Boersman, Welzijnszorgofficier van het onderdeel waar Franklin diende. Voorts de sergeant-majoor Verboom, de chef waaronder Frankin zijn functie van mess-bediende uitoefende en tenslotte de veldprediker, Ds. Kroneman. De vader van de omgekomen soldaat, de heer F. van der Kooi, dankte allen be wogen voor de moeite die zij zich had den getroost om deze laatste eer aan zijn zoon te bewijzen. Daarmee kwam een einde aan een indrukwekkende plechtigheid. VOORSTELLING „HET MASKER" VINDT GEEN DOORGANG De opvoering van het stuk „De vijf kruisjes", die zaterdagavond in „De Oranjeboom" zou worden gegeven, zal geen doorgang vinden in verband met plotselinge ernstige ziekte van een der hoofdrolspelers. (Zie advertentie). Verschijnt dinsdags en rrjjdags. Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleeg bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,48 p. kwart -f 25 ct incasso. Advertenties: familieberichte» 12 ct p. mm.; andere advert 10 ct p. mm. BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL Geboren: Dinie, dv. Johannes Chr. Bugel en Anna Rijk; Dirk Jacobus, zv. Jitze R Barends en Lena Bonne; Petra Joan, dv. Jan Dekker en Adriana Flens; Pieter Jan, zv. Arie H. Kooger en Marie Eelman; Jan Cornells, zv. Jan C. Bre mer en Anna M. Buisman; Petronella dv. Jacobus G. Moens en Maria A. Dijkshoorn; Sandra, dv. Hendrik Groot- jen en Catharina M. P. Dekker. Ondertrouwd: Geertje Ellen en Hidde Twerda. Overleden: Jenke Nicolai, oud 75 jaar ev. Jildert Zuidema. INBRAKEN LEVERDEN DADERS WEINIG BUIT OP In de nacht van zaterdag op zondag hebben onbekenden zich door middel van een schroevendraaier of ander scherp voorwerp toegang verschaft tot een aantal geparkeerde auto's in de Kamerstraat te De Koog. De eigenaars deden aangifte bij de politie. Verschil lende kleinere zaken werden vermist, zoals rookartikelen, levensmiddelen en papieren. De politie heeft de zaak in onderzoek. Ook het benzinestation van de heer A. Kievit aan de Pontweg nabij Den Burg is door vernielzuchtige lieden be zocht. De daders hebben getracht de benzinepomp in werking te stellen, wat niet is gelukt. Uit het gebouwtje wer den twee bussen smeerolie vermist. Hoewel in het station verschillende andere waardevolle voorwerpen aan wezig waren, werden deze niet meege nomen. Ook dit geval wordt door de politie onderzocht. Er zijn geen duide lijke aanwijzingen dat bij de twee ge beurtenissen dezelfde daders zijn be trokken. De Alouette helicopter blüft even boven de grond zweven om de technici gelegenheid te geven de kabel met het geredde model los te maken. ,'tS» rr Vorige week donderdag is dit indrukwekkende pand aan de Verlengde Kecsomlaan officieel geopend door burgemeester C. De Koning. Texel heeft er een nieuw garagebedrijf bij. De niet weinig trotse eigenaar is de heer J. Kaczor die zeer blij is dat hij z'n onderkomen in de Parkstraat heeft kunnen verlaten en met zijn personeel zijn werkzaamheden kan verrichten in een gebouw dat volgens de eisen des tijds is ingericht. Wij maken ons sterk dat ook mevrouw Kaczor een bijzonder feestelijke dag heeft doorgemaakt, al was het slechts om de zeer riante woning die bij het bedrijf is gebouwd. de hefbrug, waarop de nieuwe Opel Burgemeester C. De Koning opende de rij van sprekers. Hij was altijd zeer bij het bedrijf van Kaczor betrokken geweest en had met belangstelling de groei van zijn zaak gevolgd. Het garage bedrijf kon niet langer in de Parkstraat gevestigd blijven. Dat werd duidelijk door de overmaat aan te repareren auto's die met de autowrakken buiten moesten blijven staan en bepaald geen verfraaiing van het straatbeeld bete kenden. Thans is aan de rand van het dorp een uitstekend geoutilleerde werkplaats verrezen. De burgemeester hoopte dat andere zakenlieden het voor beeld van Kaczor zouden volgen en voor zover de aard van het bedrijf dit toeliet het centrum van Den Burg zouden gaan verlaten. De heer De Ko ning wenste de familie Kaczor het allerbeste toe voor de toekomst. De opening vond plaats door het in werking stellen van een omhooggestel- Record personenwagen stond. Verder spraken de heren v.d. Wel, BOVAG inspecteur van het district Noord-Holland, A. Pauwels in zijn kwaliteit van hoofdinspecteur van de Shell Nederland verkoopmaatschappij. Hij zei zeer tevreden te zijn over het aantrekkelijke verkooppunt dat de Shell thans heeft gekregen. Voorts spraken de heer Jac. Met, Opel-dealer te Alkmaar, en de heer C. J. van der Kooi namens de Algemene Middenstandsvereniging. De heer J. Kaczor tenslotte dankte burgemeester De Koning en de andere sprekers voor hun woorden en toonde zich erkentelijk voor de overgrote be langstelling. Hij besloot met: „En laten we er maar eentje nemenwaar mee de aanwezigen instemden. Verder was er gelegenheid om de tentoonge stelde Opel automobielen te gaan zien.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1963 | | pagina 1