Cjroen '^warL-Jexels in het harL, Vandaag eerste lessen aan Shell verkeersschool op Texel Texelse Babysitcentrale draait reeds Vlielanders willen defensie halt toeroepen Mevrouw Dekker heeft de leiding Rust ernstig bedreigd Bezwaren tegen toenemende schietactiviteit DINSDAG 23 APRIL 1963 76e JAARGANG No. 7753 TEXELSEWCOURANT Gisteren is op Texel deze Shell verkeersschool gearriveerd. Hedenmorgen om negen uur zal de school met haar lessen aanvangen op het terrein van de Gemeentewerkplaats aan de R. P. Keijserstraat te Den Burg. De ingebruikname op ons eiland zal met een eenvoudige plechtigheid gepaard gaan, waarbij de heer J. Veldstra, namens de afdeling Texel van het Verbond voor Veilig Ver keer, de opening zal verrichten. Uitgave N.V. v.h. Langeveld de Rooty Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel Handelsdrukkerij Den Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058 Doel en opzet Er hoeft nauwelijks op te worden gewezen hoe belangrijk, gezien de toe nemende verkeersonveiligheid, de ver- keersopvoeding van de jeugd is. Uiter aard is het in eerste instantie de taak van het onderwijzend personeel om op de scholen de jeugd bekend te maken met de verkeersvoorschriften en hen de gedragsregels bij te brengen, die elke weggebruiker zich ter bevordering van de verkeersveiligheid eigen dient te maken. Met hoeveel animo deze taak ook wordt verricht, toch is meer en meer duidelijk geworden, dat een uit sluitend theoretische verkeersonderwijs met voldoende is. Vooral bij de ver- keersopvoeding krijgt de theorie eerst zin, als de practische scholing erop kan volgen. Practische scholing betekende tot nu toe, dat de jeugd aan de gevaren van het straat- en wegverkeer diende te worden blootgesteld. Dit is vooral in de grote steden ongewenst, terwijl het bovendien een mate van practische ver- keerskennis vereist, die niet iedere on derwijskracht bezit. Het gevolg is dat het verkeersonderwijs in de praktijk onder de ongunstige voorwaarden plaats heeft of geheel achterwege blijft. Verkleinde werkelijkheid Om zonder de genoemde bezwaren de jeugd toch met de verkeerspraktijk in aanraking te brengen, is in verschei dene Europese en niet-Europese landen de laatste jaren het systeem van de Jeugd Verkeersschool ingevoerd. Daar krijgen de kinderen in een afgesloten ruimte de gelegenheid vertrouwd te raken met verkeerssituaties, die een na bootsing van werkelijk bestaande situa ties zijn. Met eenvoudige en speciaal voor dit doel geconstrueerde voertuig jes bewegen zij zich langs miniatuur- straten en -pleinen, die van verkeers lichten, verkeersborden en op het weg dek aangebrachte verkeersaanduidin- gen zijn voorzien. Behalve rijdend weg gebruiker zijn ze ook op hun tijd voet ganger èn kritisch toeschouwer. Een deskundig instructeur leidt de oefenin gen, wijst op de goede gedragsregels en signaleert de fouten. Deze instructeur kan zijn: een door de politie of andere instantie aanbevolen verkeersdeskun- dige, de klasse-onderwijzer öf de tot het Verkeerspark behorende instruc teur. Wil deze practische verkeersscholing als onderdeel van de totale verkeers- opvoeding doelmatig zijn, dan is aan sluiting bij het theoretische verkeers onderwijs op de scholen en een nauwe samenwerking met de daarvoor verant woordelijke onderwijskrachten nood zakelijk. De Jeugd Verkeersschool kan op een vaste plaats worden aangelegd en daar permanent functioneren, maar ze kan ook in een tijdelijke opstelling op daar voor in aanmerking komende plaatsen worden opgebouwd. Het laatste is op Texel het geval. De school zal t.m. 3 mei a.s. functioneren. Samenstelling van een mobiele eenheid Elke eenheid, die tot de Shell Jeugd Verkeersschool behoort, bestaat uit een, als trekker dienstdoende, 4-tons-vracht- auto met aanhangwagen. In de grote 4-wielige aanhangwagen wordt een complete Verkeersschool vervoerd. Alles wat tot het verkeer behoort is aanwezig, zoals auto's, fietsen, ver keersborden en verkeerslichten enz. Hiervan zijn de afmetingen zo geredu ceerd, dat zij het kind in zijn eigen wereld aanspreken. De auto's zijn trapauto's, waarvan de trapbeweging zodanig is verzwaard, dat slechts maximaal een snelheid van 10 12 km. per uur kan worden bereikt. De fietsen hebben voor dit doel ontwor pen kleine wieltjes, waardoor eveneens de snelheid wordt beperkt, welke met die der trapauto's in de onder normale omstandigheden geldende verhouding is gebracht. De verkeersborden en ver keerslichten zijn op de helft van de ware grootte uitgevoerd. Het straten plan kan met behulp van een kalk- Lijnwagentje worden uitgezet, terwijl tevens door markeringshekjes de ge wenste afzetting kan worden aange bracht. Ten behoeve van de instructeur is een eenvoudige geluidsinstallatie aanwezig. De aanhangwagen wordt door de vrachtauto op zijn plaats ge bracht. De vrachtauto heeft een speciale carrosserie, die is ingericht als dag- en nachtverblijf voor het begeleidend per soneel. De vaste personeelsbezetting van elke eenheid bestaat uit een in structeur en een assistent, die tevens chauffeur-monteur is. Werkwijze De Shell Jeugd Verkeersschool is ge opend van maandag tot en met vrijdag tijdens de schooluren. Het bezoek van de leerlingen geschiedt dus onder schooltijd in klasseverband onder lei ding van het onderwijzend personeel. Het Verbond zorgt voor toestemming van Rijksinspecteurs L.O. voor het ge hele gebied, waar de eenheid werkzaam is. Per schooltijd kunnen normaal twee klassen deelnemen, zodat per dag vier groepen practische verkeerslessen kun nen ontvangen. Voor het bezoek van de Jeugd Ver keersschool worden geen kosten bere kend. In nauw overleg èn in samenwerking met het onderwijzend personeel en zo mogelijk met de plaatselijke politie, kan deze practische verkeersscholing ertoe bijdragen de veiligheid van de jeugd en anderen te vergroten. Texel moge (nog) bekend staan om haar rust en vrijheid in de ogen dei- toeristen, ons buureiland Vlieland heeft op deze begrippen in haar propaganda het zwaartepunt gelegd. Ter wille van do rust worden op het eiland zelfs geen auto's toegelaten Op Texel zou een dergelijke maatregel wat al te ver gaan, mede om het feit, dat ons eiland te groot is en het streven er vanaf het prille begin op gericht is geweest, om hier gunstige mogelijkheden voor auto mobilisten te scheppen. De Vlielanders echter zien hun rust bedreigd. De Staatssecretaris van Defensie heeft het Gemeentebestuur van Vlie land verzocht de in 1959 bij overeen komst vastgestelde schietperiode te mo gen verlengen. Volgens de oude over eenkomst mocht Defensie oefenen van 1 september tot 15 april, waarbij het broedseizoen zoveel mogelijk zou wor den ontzien. Deze periode wil defensie nu uitbreiden met de maand mei, drie dagen in de eerste week van de tweede helft juni en drie dagen in de eerste week vaff1 de eerste helft juli. De ge meente Vlieland zond dit verzoek ter advies aan alle instanties, die op enig erlei wijze belangstelling tonen voor Vlieland. Dezer dagen had op het gemeentehuis van Vlieland een bijeenkomst plaats, waar deze instanties hun bezwaren tegen het verzoek van de Staatssecre taris kenbaar konden maken. Tegen woordig waren afgevaardigden van de STERK TOEGENOMEN BEDRIJVIGHEID OP VLIEGVELD TEXEL In 1961 is de drukte op het vliegveld Texel aanmerkelijk toegenomen. Het aantal overland vluchten (start en lan ding op verschillende vliegvelden) nam toe van 443 in 1960 tot 610 in 1961, ter wijl het aantal terreinvluchten (start en landing op het zlefde vliegveld) steeg van 1930 tot 2440. Van het overlandverkeer is slechts een betrekkelijk gering deel commer cieel verkeer (72 van 610 vluchten). Hiertoe behoren 53 geregelde en 19 niet-geregelde vluchten. Het merendeel (538 of 88°/o) van de overlandvluchten is niet-commercieel. De niet-commer- ciële vluchten zijn te onderscheiden in 342 particuliere-, 108 les- en oefen-, en 88 overige vluchten. De 2440 terreinvluchten behoren alle volgens de C.B.S. publicatie (Sta tistiek van de Nederlandse luchthavens 1961 (1963), tot het niet-commerciële verkeer (310 les- en oefenvluchten en 2130 particuliere vluchten. De terreinvluchten, waaronder de rondvluchten, zijn in augustus sterk toegenomen: 1960: 758, 1961: 1244. Over het vliegtuigtype dat bij de vluchten op Texel betrokken is geven onderstaande cijfers een inzicht. Overland- Terrein- vluchten vluchten 1960 1961 1960 1961 Auster 32 36 450 Bücker 14 22 Domier 30 820 Harvard 30 40 496 424 Jodel Bébé 18 94 884 Pipercub 82 184 Saab Safir 203 116 854 310 Overige 64 88 130 2 Totaal 443 610 1930 2440 De toeneming van het overlandver keer wordt vnl. veroorzaakt door een toeneming van het aantal vliegtuigen van Nederlandse nationaliteit; 1960 407, 1961 566. Voor de overige nationalitei ten was de ontwikkeling als volgt; 1960 1961 Belgische 2 2 Britse 4 2 West-Duitse 22 40 Franse 2 Zwitserse 6 2 internationale raad van Vogelbescher ming, VW Vlielands belang, de afde ling Noordelijke provincies van de Kon. Ned. Natuurhistorische vereniging, VVV Terschelling Vooruit, de Ned. vereniging tot bescherming van vogels, het ANW en als personen mr. G. A. de Lange en de heren J. van Grinsven en J. Cupido (Posthuis). Namens de internationale raad voor vogelbescherming werd betoogd, dat de voortschrijdende cultivering en regula risering van West-Europa, de vogel stand steeds ernstiger gaat bedreigen, vooral in het Deltagebied. Plaatsen als de Waddeneilanden, waar het Vogel leven welig tiert, worden steeds zeld zamer en er moet dwingend voorkomen worden, dat die gebieden nu nog verder zullen worden aangetast. Namens de Ned. Ver. tot Bescherming van Vogels werd ook grote verontrusting uitge sproken over de aanhangige plannen van Defensie en dezelfde geluiden wer den vernomen van de andere organi saties. De heer Cupido van het Posthuis herhaalde zijn vroeger reeds geuite be zwaren. De praktijk heeft hem geleerd, dat reeds de huidige toestand veel ern stige nadelen met zich meebrengt. Juist de gasten die rust zoeken en daarom bij voorkeur in het voorseizoen komen, worden afgeschrikt door het schieten. Werd eerst uitsluitend met 8 cm. ge schut geschoten, thans heeft men al ge regeld de Franse A- en X-tanks in ge bruik en wordt met 10 cm. granaten ge schoten wat een oorverdovend geweld veroorzaakt en zelfs de muren van het Posthuis deed scheuren. De voorbereidingen hebben nogal wat voeten in aarde gehad, maar nu is het zover: Texel heeft een babysitcentrale. Ouders die eens een avondje uit willen en hun kinderen niet alleen willen achterlaten, kunnen er een beroep op doen. Tegen een lage vergoeding zal de instelling zorgen voor een geschikte op pas. De centrale bevindt zich nog in staat van wording. Zij doet daarom een beroep op jongeren, die genegen zijn zich bij de bestaande vaste kern aan te sluiten, zodat de mogelijkheden worden uitgebreid. De huidige kern bestaat uit een groep studerenden, die voor de va kantie of andere doeleinden wat bij willen verdienen. De algemene leiding van de centrale berust bij mevr. M. Dekker-Wafelbakker, Willem van Beie- renstraat 16, Den Burg. Voordat tot oprichting van de cen trale werd overgegaan, werd eerst con tact opgenomen met soortgelijke instel lingen elders in het land. Ervaringen werden uitgewisseld en van de fouten die in de andere centrales werden ge maakt, kan de Texelse instelling leren. Het is thans dus mogelijk dat de vele avonden van diverse verenigingen, mu ziekuitvoeringen, toneelvoorstellingen e.d. door de beide ouders kunnen wor den bezocht in het veilige besef dat thuis de wacht wordt gehouden. Zolang de kinderen zijn aandacht niet opeisen, zal de babysit de tijd doden met het maken van huiswerk. De babysitcen trale zal er op toezien dat alleen jonge lui worden ingeschakeld, die hun taak werkelijk aankunnen, in het belang van de kinderen en de ouders. Helemaal voor niets gaat het niet. Tot 11 uur 's avond zal een vergoeding moeten wor den uitbetaald van ƒ2,25 per avond. Na 11 uur komt er een kwartje per kwar tier bij. Als de avond veel langer gaat duren, moet een bed beschikbaar zijn. Voor een gehele avond en nacht wordt dan ƒ5,gerekend. In het laatste geval moet de oppas zelf voor lakens en sloop zorgen. Verder wordt bepaald dat meisjes die na 10 uur naar huis moeten, even worden thuisgebracht. Contactadressen Zij, die binnenkort van de oppas dienst gebruik wensen te maken, wor den verzocht dit door te geven aan een der volgende adressen: PONTWEC. KRIJGT DEKLAAG Tijdelijk afgesloten voor alle verkeer Nog deze week zal een begin worden gemaakt met de laatste bewerking van de Pontweg. Over de gehele lengte zal de weg worden voorzien van een asfalt- laag. Daartoe zal de weg tijdelijk wor den afgesloten. Om het verkeer niet al te zeer te belemmeren is het zo gere geld, dat het gedeelte van de weg tus sen 't Horntje en de Amaliaweg open blijft. Op dat gedeelte zal de laag in twee fasen worden aangelegd, eerst de linkerzijde, dan de rechterzijde. 10 JAAR GYMVERENIGING OOSTEREND Oosterend Deze week viert de Oosterender Gymvereniging haar 10- jarig bestaan. Dit feit gaat niet geheel onopgemerkt voorbij, want zaterdag a.s. zal de gym in het Gebouw voor Chr. Belangen present zijn met een jeugduit- voering en een gymrevue. Het feit, dat de gym zijn 10-jarig bestaan viert en een uitvoering binnenshuis al een be hoorlijke tijd in het verleden ligt, geeft grote verwachtingen. (Zie verder ad vertentie a.s. vrijdag). Mr. De Lange bestreed de voorgeno men uitbreiding in een gloedvol betoog. Dit verzoek kan niet meer onder de oude toestemming vallen, zodat een ge heel nieuwe hinderwetvergunning zou moeten komen. Dit kan echter zeker niet worden gegeven zolang de natio nale raad van het Nationale Plan nog niet is gehoord. Hij bezwoer de gemeen te de defensie een beslist halt toe te roepen. De bezwaren worden te erg. Zou de gemeente ook deze nieuwe ver gunning verlenen, dan gaat het met Vlieland een heel donkere kant op. De in 1957 gegeven toestemming was al fout; die fout mag niet in nog engere zin worden herhaald. B en W. hebben de belangen van deze streek te behar tigen en staan met hun lankmoedigheid al helemaal aan de grens. Laat, zo zei mr. De Lange, defensie nu maar eens andere wegen zoeken. In Nato-verband zijn die voldoende te vinden. Duitsland biedt nog oefenruimte genoeg. Vlieland heeft meer dan genoeg tol betaald. Het behoeft nauwelijks betoog, dat het ge meentebestuur de verkregen adviezen in ernstige overweging zal nemen. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenlee» bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,40 p. kwart 4- 25 ct incasso. Advertenties: familieberichte! 12 ct p. mm.; andere advert 10 ct p. mm. Voor Den Burg en omgeving: mevr. M. Dekker-Wafelbakker, Willem van Beierenstraat 16, tel. 2613; voor Eierland en De Cocksdorp: mej. B. Smit, Postweg E 79, tel. 273; voor De Waal en omgeving: mevr. B. Albers- van Zonneveld, Sommeltjesweg 1, tel. 2577; voor Den Hoorn en omgeving: mevr. E. van Wolferen-v d. Worp, Naal- rand 19, tel. 207. Het is de centrale nog niet gelukt contactadressen te vinden in De Koog en Oosterend. Mensen, die voor die plaatsen de leiding op zich willen ne men, worden verzocht daarvan mede deling te doen aan mevr. Dekker. Verder richt de leiding een oproep tot jongeren die zich geroepen voelen om van tijd tot tijd de taak van de ouders over te nemen. Hoe meer er zich aan melden, des te beter kan de centrale functioneren. Belangstellenden worden verzocht hun aanmelding gepaard te laten gaan van een briefje waarop naam, geboortedatum en evt. telefoon telefoonnummer staan, tevens de data waarop men beschikbaar is. Verdere in lichtingen verstrekt mevr. Dekker. DOOPSGEZINDE ZUSTERKRING DEN BURG A.s. woensdag, 24 april, is er te- samen met de zusterkring van De Koog een bijeenkomst in de Doopsge zinde Kerk te Den Burg. WEEKAGENDA VAN DE STICHTING CULTUREEL WERK TEXEL Woensdag 24 april Den Burg, „De Lindeboom-Texel", 20 00 uur, slotavond van bridgeclub „Groot Slem". Donderdag 25 april Den Burg, Dorpshuis, 20.00 uur, bijeenkomst „De Kiekendief". Den Burg, „De Zwaan", 20.00 uur, voorlich tingsbijeenkomst K.A.V. Zaterdag 27 april Oosterend, Gebouw voor Chr. Belangen, uitvoering G.VO. UTRECHTS RESTAURANT ORGANISEERT „TEXELSE LAMSDAG" In samenwerking met VW Texel Dezer dagen kregen wij de uitnodi ging in handen die de directie van het bekende restaurant en café „Esplanade" aan het Lucas Bolwerk te Utrecht aan tweeduizend van haar klanten heeft toegezonden. Zaterdag 27 april wordt in „Esplanade" nl. een zg. Texelse Lamsavond georganiseerd. Een avond dus, waar de bezoekers hun tong kun nen strelen door het eten van gebraden lamscoteletten. Het is niet het enige wat valt te verorberen. Het menu vermeldt „Eierlander Vis op Toast, Heldere Voor jaarssoep; Witte bonen, Verse krop salade Parijse aardappeltjes en ten slotte Texelse kaas met toebehoren. Een typisch Texels etentje dus. De directie van „Esplanade" heeft deze avond georganiseerd in samen werking met de VVV Texel, die er voor gezorgd heeft, dat het evenement een goede reclame voor ons eiland wordt. De wanden van de zalen zullen worden versierd metfoto's van vrolijk in de wei dartelende lammetjes! Tevens zullen aan de gasten Texelse folders worden uitgereikt en kan ieder inzage krijgen van het blad „Voor Vrienden van Texel". Verder zal een aantal in Texels costuum gestoken meisjes aan wezig zijn. Het Utrechtse restaurant organiseert deze Texelse lamsavond in het kader van een bepaalde gewoonte. Zo werd eerder een „oesteravond", „wildavond" en andere diners gehouden, waarbij op een bepaald gerecht extra de nadruk is gelegd. Laten we hopen dat de vertederende lammetjesfoto's de aanwezigen de eet lust niet zal ontnemen JAN P. STRIJBOS TE DE WAAL (van onze correspondent) Velen hebben donderdagavond in het Waalder Dorpshuis „De Wielewaal" ge noten van de lezing met kleurenfilm over Nieuw-Zeeland door de heer Jan P Strijbos. Uiteraard vormen vele prachtige soorten vogels de hoofschotel in deze mooie natuurfilm, maar ook over het leven der mensen, o.a. de Maori's wist de heer Strijbos veel inte ressants te vertellen. Zeer bijzonder waren de opnamen van de Royal Alba tros" (een vleugelwijdte van 3.30 meter) welke leven in een natuurreservaat, waar niemand wordt toegelaten. Bij wijze van grote uitzondering verkreeg de heer Strijbos van het Ministerie toe stemming aldaar opnamen te maken. Het was een prachtige avond, welke de aanwezigen geboden werd. De heer Albers sprak dan ook de wens uit, de heer Strijbos het volgend jaar weder om in het Dorpshuis te mogen be groeten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1963 | | pagina 1