Cjroen '^warL-Jexels in het harL,
Vandaag eerste lessen aan
Shell verkeersschool op Texel
Texelse Babysitcentrale draait
reeds
Vlielanders willen defensie
halt toeroepen
Mevrouw Dekker heeft de leiding
Rust ernstig bedreigd
Bezwaren tegen toenemende schietactiviteit
DINSDAG 23 APRIL 1963
76e JAARGANG No. 7753
TEXELSEWCOURANT
Gisteren is op Texel deze Shell verkeersschool gearriveerd. Hedenmorgen
om negen uur zal de school met haar lessen aanvangen op het terrein van de
Gemeentewerkplaats aan de R. P. Keijserstraat te Den Burg. De ingebruikname
op ons eiland zal met een eenvoudige plechtigheid gepaard gaan, waarbij de
heer J. Veldstra, namens de afdeling Texel van het Verbond voor Veilig Ver
keer, de opening zal verrichten.
Uitgave N.V. v.h. Langeveld de Rooty
Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel
Handelsdrukkerij
Den Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058
Doel en opzet
Er hoeft nauwelijks op te worden
gewezen hoe belangrijk, gezien de toe
nemende verkeersonveiligheid, de ver-
keersopvoeding van de jeugd is. Uiter
aard is het in eerste instantie de taak
van het onderwijzend personeel om op
de scholen de jeugd bekend te maken
met de verkeersvoorschriften en hen de
gedragsregels bij te brengen, die elke
weggebruiker zich ter bevordering van
de verkeersveiligheid eigen dient te
maken. Met hoeveel animo deze taak
ook wordt verricht, toch is meer en
meer duidelijk geworden, dat een uit
sluitend theoretische verkeersonderwijs
met voldoende is. Vooral bij de ver-
keersopvoeding krijgt de theorie eerst
zin, als de practische scholing erop
kan volgen.
Practische scholing betekende tot nu
toe, dat de jeugd aan de gevaren van
het straat- en wegverkeer diende te
worden blootgesteld. Dit is vooral in de
grote steden ongewenst, terwijl het
bovendien een mate van practische ver-
keerskennis vereist, die niet iedere on
derwijskracht bezit. Het gevolg is dat
het verkeersonderwijs in de praktijk
onder de ongunstige voorwaarden
plaats heeft of geheel achterwege blijft.
Verkleinde werkelijkheid
Om zonder de genoemde bezwaren
de jeugd toch met de verkeerspraktijk
in aanraking te brengen, is in verschei
dene Europese en niet-Europese landen
de laatste jaren het systeem van de
Jeugd Verkeersschool ingevoerd. Daar
krijgen de kinderen in een afgesloten
ruimte de gelegenheid vertrouwd te
raken met verkeerssituaties, die een na
bootsing van werkelijk bestaande situa
ties zijn. Met eenvoudige en speciaal
voor dit doel geconstrueerde voertuig
jes bewegen zij zich langs miniatuur-
straten en -pleinen, die van verkeers
lichten, verkeersborden en op het weg
dek aangebrachte verkeersaanduidin-
gen zijn voorzien. Behalve rijdend weg
gebruiker zijn ze ook op hun tijd voet
ganger èn kritisch toeschouwer. Een
deskundig instructeur leidt de oefenin
gen, wijst op de goede gedragsregels en
signaleert de fouten. Deze instructeur
kan zijn: een door de politie of andere
instantie aanbevolen verkeersdeskun-
dige, de klasse-onderwijzer öf de tot
het Verkeerspark behorende instruc
teur.
Wil deze practische verkeersscholing
als onderdeel van de totale verkeers-
opvoeding doelmatig zijn, dan is aan
sluiting bij het theoretische verkeers
onderwijs op de scholen en een nauwe
samenwerking met de daarvoor verant
woordelijke onderwijskrachten nood
zakelijk.
De Jeugd Verkeersschool kan op een
vaste plaats worden aangelegd en daar
permanent functioneren, maar ze kan
ook in een tijdelijke opstelling op daar
voor in aanmerking komende plaatsen
worden opgebouwd. Het laatste is op
Texel het geval. De school zal t.m. 3
mei a.s. functioneren.
Samenstelling van een mobiele
eenheid
Elke eenheid, die tot de Shell Jeugd
Verkeersschool behoort, bestaat uit een,
als trekker dienstdoende, 4-tons-vracht-
auto met aanhangwagen. In de grote
4-wielige aanhangwagen wordt een
complete Verkeersschool vervoerd.
Alles wat tot het verkeer behoort is
aanwezig, zoals auto's, fietsen, ver
keersborden en verkeerslichten enz.
Hiervan zijn de afmetingen zo geredu
ceerd, dat zij het kind in zijn eigen
wereld aanspreken.
De auto's zijn trapauto's, waarvan de
trapbeweging zodanig is verzwaard, dat
slechts maximaal een snelheid van 10
12 km. per uur kan worden bereikt.
De fietsen hebben voor dit doel ontwor
pen kleine wieltjes, waardoor eveneens
de snelheid wordt beperkt, welke met
die der trapauto's in de onder normale
omstandigheden geldende verhouding is
gebracht. De verkeersborden en ver
keerslichten zijn op de helft van de
ware grootte uitgevoerd. Het straten
plan kan met behulp van een kalk-
Lijnwagentje worden uitgezet, terwijl
tevens door markeringshekjes de ge
wenste afzetting kan worden aange
bracht. Ten behoeve van de instructeur
is een eenvoudige geluidsinstallatie
aanwezig. De aanhangwagen wordt
door de vrachtauto op zijn plaats ge
bracht. De vrachtauto heeft een speciale
carrosserie, die is ingericht als dag- en
nachtverblijf voor het begeleidend per
soneel. De vaste personeelsbezetting
van elke eenheid bestaat uit een in
structeur en een assistent, die tevens
chauffeur-monteur is.
Werkwijze
De Shell Jeugd Verkeersschool is ge
opend van maandag tot en met vrijdag
tijdens de schooluren. Het bezoek van
de leerlingen geschiedt dus onder
schooltijd in klasseverband onder lei
ding van het onderwijzend personeel.
Het Verbond zorgt voor toestemming
van Rijksinspecteurs L.O. voor het ge
hele gebied, waar de eenheid werkzaam
is. Per schooltijd kunnen normaal twee
klassen deelnemen, zodat per dag vier
groepen practische verkeerslessen kun
nen ontvangen.
Voor het bezoek van de Jeugd Ver
keersschool worden geen kosten bere
kend.
In nauw overleg èn in samenwerking
met het onderwijzend personeel en zo
mogelijk met de plaatselijke politie, kan
deze practische verkeersscholing ertoe
bijdragen de veiligheid van de jeugd en
anderen te vergroten.
Texel moge (nog) bekend staan om
haar rust en vrijheid in de ogen dei-
toeristen, ons buureiland Vlieland heeft
op deze begrippen in haar propaganda
het zwaartepunt gelegd. Ter wille van
do rust worden op het eiland zelfs geen
auto's toegelaten Op Texel zou een
dergelijke maatregel wat al te ver gaan,
mede om het feit, dat ons eiland te
groot is en het streven er vanaf het
prille begin op gericht is geweest, om
hier gunstige mogelijkheden voor auto
mobilisten te scheppen. De Vlielanders
echter zien hun rust bedreigd.
De Staatssecretaris van Defensie
heeft het Gemeentebestuur van Vlie
land verzocht de in 1959 bij overeen
komst vastgestelde schietperiode te mo
gen verlengen. Volgens de oude over
eenkomst mocht Defensie oefenen van
1 september tot 15 april, waarbij het
broedseizoen zoveel mogelijk zou wor
den ontzien. Deze periode wil defensie
nu uitbreiden met de maand mei, drie
dagen in de eerste week van de tweede
helft juni en drie dagen in de eerste
week vaff1 de eerste helft juli. De ge
meente Vlieland zond dit verzoek ter
advies aan alle instanties, die op enig
erlei wijze belangstelling tonen voor
Vlieland.
Dezer dagen had op het gemeentehuis
van Vlieland een bijeenkomst plaats,
waar deze instanties hun bezwaren
tegen het verzoek van de Staatssecre
taris kenbaar konden maken. Tegen
woordig waren afgevaardigden van de
STERK TOEGENOMEN
BEDRIJVIGHEID OP VLIEGVELD
TEXEL
In 1961 is de drukte op het vliegveld
Texel aanmerkelijk toegenomen. Het
aantal overland vluchten (start en lan
ding op verschillende vliegvelden) nam
toe van 443 in 1960 tot 610 in 1961, ter
wijl het aantal terreinvluchten (start en
landing op het zlefde vliegveld) steeg
van 1930 tot 2440.
Van het overlandverkeer is slechts
een betrekkelijk gering deel commer
cieel verkeer (72 van 610 vluchten).
Hiertoe behoren 53 geregelde en 19
niet-geregelde vluchten. Het merendeel
(538 of 88°/o) van de overlandvluchten
is niet-commercieel. De niet-commer-
ciële vluchten zijn te onderscheiden in
342 particuliere-, 108 les- en oefen-, en
88 overige vluchten.
De 2440 terreinvluchten behoren
alle volgens de C.B.S. publicatie (Sta
tistiek van de Nederlandse luchthavens
1961 (1963), tot het niet-commerciële
verkeer (310 les- en oefenvluchten en
2130 particuliere vluchten.
De terreinvluchten, waaronder de
rondvluchten, zijn in augustus sterk
toegenomen: 1960: 758, 1961: 1244.
Over het vliegtuigtype dat bij de
vluchten op Texel betrokken is geven
onderstaande cijfers een inzicht.
Overland- Terrein-
vluchten
vluchten
1960
1961
1960
1961
Auster
32
36
450
Bücker
14
22
Domier
30
820
Harvard
30
40
496
424
Jodel Bébé
18
94
884
Pipercub
82
184
Saab Safir
203
116
854
310
Overige
64
88
130
2
Totaal
443
610
1930
2440
De toeneming van het overlandver
keer wordt vnl. veroorzaakt door een
toeneming van het aantal vliegtuigen
van Nederlandse nationaliteit; 1960 407,
1961 566. Voor de overige nationalitei
ten was de ontwikkeling als volgt;
1960 1961
Belgische 2 2
Britse 4 2
West-Duitse 22 40
Franse 2
Zwitserse 6 2
internationale raad van Vogelbescher
ming, VW Vlielands belang, de afde
ling Noordelijke provincies van de Kon.
Ned. Natuurhistorische vereniging,
VVV Terschelling Vooruit, de Ned.
vereniging tot bescherming van vogels,
het ANW en als personen mr. G. A.
de Lange en de heren J. van Grinsven
en J. Cupido (Posthuis).
Namens de internationale raad voor
vogelbescherming werd betoogd, dat de
voortschrijdende cultivering en regula
risering van West-Europa, de vogel
stand steeds ernstiger gaat bedreigen,
vooral in het Deltagebied. Plaatsen als
de Waddeneilanden, waar het Vogel
leven welig tiert, worden steeds zeld
zamer en er moet dwingend voorkomen
worden, dat die gebieden nu nog verder
zullen worden aangetast. Namens de
Ned. Ver. tot Bescherming van Vogels
werd ook grote verontrusting uitge
sproken over de aanhangige plannen
van Defensie en dezelfde geluiden wer
den vernomen van de andere organi
saties. De heer Cupido van het Posthuis
herhaalde zijn vroeger reeds geuite be
zwaren. De praktijk heeft hem geleerd,
dat reeds de huidige toestand veel ern
stige nadelen met zich meebrengt. Juist
de gasten die rust zoeken en daarom
bij voorkeur in het voorseizoen komen,
worden afgeschrikt door het schieten.
Werd eerst uitsluitend met 8 cm. ge
schut geschoten, thans heeft men al ge
regeld de Franse A- en X-tanks in ge
bruik en wordt met 10 cm. granaten ge
schoten wat een oorverdovend geweld
veroorzaakt en zelfs de muren van het
Posthuis deed scheuren.
De voorbereidingen hebben nogal wat
voeten in aarde gehad, maar nu is het
zover: Texel heeft een babysitcentrale.
Ouders die eens een avondje uit willen
en hun kinderen niet alleen willen
achterlaten, kunnen er een beroep op
doen. Tegen een lage vergoeding zal de
instelling zorgen voor een geschikte op
pas. De centrale bevindt zich nog in
staat van wording. Zij doet daarom een
beroep op jongeren, die genegen zijn
zich bij de bestaande vaste kern aan te
sluiten, zodat de mogelijkheden worden
uitgebreid. De huidige kern bestaat uit
een groep studerenden, die voor de va
kantie of andere doeleinden wat bij
willen verdienen. De algemene leiding
van de centrale berust bij mevr. M.
Dekker-Wafelbakker, Willem van Beie-
renstraat 16, Den Burg.
Voordat tot oprichting van de cen
trale werd overgegaan, werd eerst con
tact opgenomen met soortgelijke instel
lingen elders in het land. Ervaringen
werden uitgewisseld en van de fouten
die in de andere centrales werden ge
maakt, kan de Texelse instelling leren.
Het is thans dus mogelijk dat de vele
avonden van diverse verenigingen, mu
ziekuitvoeringen, toneelvoorstellingen
e.d. door de beide ouders kunnen wor
den bezocht in het veilige besef dat
thuis de wacht wordt gehouden. Zolang
de kinderen zijn aandacht niet opeisen,
zal de babysit de tijd doden met het
maken van huiswerk. De babysitcen
trale zal er op toezien dat alleen jonge
lui worden ingeschakeld, die hun taak
werkelijk aankunnen, in het belang van
de kinderen en de ouders. Helemaal
voor niets gaat het niet. Tot 11 uur 's
avond zal een vergoeding moeten wor
den uitbetaald van ƒ2,25 per avond. Na
11 uur komt er een kwartje per kwar
tier bij. Als de avond veel langer gaat
duren, moet een bed beschikbaar
zijn. Voor een gehele avond en
nacht wordt dan ƒ5,gerekend. In
het laatste geval moet de oppas zelf
voor lakens en sloop zorgen. Verder
wordt bepaald dat meisjes die na 10
uur naar huis moeten, even worden
thuisgebracht.
Contactadressen
Zij, die binnenkort van de oppas
dienst gebruik wensen te maken, wor
den verzocht dit door te geven aan
een der volgende adressen:
PONTWEC. KRIJGT DEKLAAG
Tijdelijk afgesloten voor alle verkeer
Nog deze week zal een begin worden
gemaakt met de laatste bewerking van
de Pontweg. Over de gehele lengte zal
de weg worden voorzien van een asfalt-
laag. Daartoe zal de weg tijdelijk wor
den afgesloten. Om het verkeer niet al
te zeer te belemmeren is het zo gere
geld, dat het gedeelte van de weg tus
sen 't Horntje en de Amaliaweg open
blijft. Op dat gedeelte zal de laag in
twee fasen worden aangelegd, eerst de
linkerzijde, dan de rechterzijde.
10 JAAR
GYMVERENIGING OOSTEREND
Oosterend Deze week viert de
Oosterender Gymvereniging haar 10-
jarig bestaan. Dit feit gaat niet geheel
onopgemerkt voorbij, want zaterdag a.s.
zal de gym in het Gebouw voor Chr.
Belangen present zijn met een jeugduit-
voering en een gymrevue. Het feit, dat
de gym zijn 10-jarig bestaan viert en
een uitvoering binnenshuis al een be
hoorlijke tijd in het verleden ligt, geeft
grote verwachtingen. (Zie verder ad
vertentie a.s. vrijdag).
Mr. De Lange bestreed de voorgeno
men uitbreiding in een gloedvol betoog.
Dit verzoek kan niet meer onder de
oude toestemming vallen, zodat een ge
heel nieuwe hinderwetvergunning zou
moeten komen. Dit kan echter zeker
niet worden gegeven zolang de natio
nale raad van het Nationale Plan nog
niet is gehoord. Hij bezwoer de gemeen
te de defensie een beslist halt toe te
roepen. De bezwaren worden te erg.
Zou de gemeente ook deze nieuwe ver
gunning verlenen, dan gaat het met
Vlieland een heel donkere kant op. De
in 1957 gegeven toestemming was al
fout; die fout mag niet in nog engere
zin worden herhaald. B en W. hebben
de belangen van deze streek te behar
tigen en staan met hun lankmoedigheid
al helemaal aan de grens. Laat, zo zei
mr. De Lange, defensie nu maar eens
andere wegen zoeken. In Nato-verband
zijn die voldoende te vinden. Duitsland
biedt nog oefenruimte genoeg. Vlieland
heeft meer dan genoeg tol betaald. Het
behoeft nauwelijks betoog, dat het ge
meentebestuur de verkregen adviezen
in ernstige overweging zal nemen.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenlee»
bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,40 p. kwart
4- 25 ct incasso. Advertenties: familieberichte!
12 ct p. mm.; andere advert 10 ct p. mm.
Voor Den Burg en omgeving:
mevr. M. Dekker-Wafelbakker, Willem
van Beierenstraat 16, tel. 2613; voor
Eierland en De Cocksdorp: mej. B.
Smit, Postweg E 79, tel. 273; voor De
Waal en omgeving: mevr. B. Albers-
van Zonneveld, Sommeltjesweg 1, tel.
2577; voor Den Hoorn en omgeving:
mevr. E. van Wolferen-v d. Worp, Naal-
rand 19, tel. 207.
Het is de centrale nog niet gelukt
contactadressen te vinden in De Koog
en Oosterend. Mensen, die voor die
plaatsen de leiding op zich willen ne
men, worden verzocht daarvan mede
deling te doen aan mevr. Dekker.
Verder richt de leiding een oproep tot
jongeren die zich geroepen voelen om
van tijd tot tijd de taak van de ouders
over te nemen. Hoe meer er zich aan
melden, des te beter kan de centrale
functioneren. Belangstellenden worden
verzocht hun aanmelding gepaard te
laten gaan van een briefje waarop
naam, geboortedatum en evt. telefoon
telefoonnummer staan, tevens de data
waarop men beschikbaar is. Verdere in
lichtingen verstrekt mevr. Dekker.
DOOPSGEZINDE ZUSTERKRING
DEN BURG
A.s. woensdag, 24 april, is er te-
samen met de zusterkring van De
Koog een bijeenkomst in de Doopsge
zinde Kerk te Den Burg.
WEEKAGENDA VAN DE
STICHTING CULTUREEL WERK TEXEL
Woensdag 24 april
Den Burg, „De Lindeboom-Texel", 20 00 uur,
slotavond van bridgeclub „Groot Slem".
Donderdag 25 april
Den Burg, Dorpshuis, 20.00 uur, bijeenkomst
„De Kiekendief".
Den Burg, „De Zwaan", 20.00 uur, voorlich
tingsbijeenkomst K.A.V.
Zaterdag 27 april
Oosterend, Gebouw voor Chr. Belangen,
uitvoering G.VO.
UTRECHTS RESTAURANT
ORGANISEERT
„TEXELSE LAMSDAG"
In samenwerking met VW Texel
Dezer dagen kregen wij de uitnodi
ging in handen die de directie van het
bekende restaurant en café „Esplanade"
aan het Lucas Bolwerk te Utrecht aan
tweeduizend van haar klanten heeft
toegezonden. Zaterdag 27 april wordt
in „Esplanade" nl. een zg. Texelse
Lamsavond georganiseerd. Een avond
dus, waar de bezoekers hun tong kun
nen strelen door het eten van gebraden
lamscoteletten. Het is niet het enige wat
valt te verorberen. Het menu vermeldt
„Eierlander Vis op Toast, Heldere Voor
jaarssoep; Witte bonen, Verse krop
salade Parijse aardappeltjes en ten
slotte Texelse kaas met toebehoren. Een
typisch Texels etentje dus.
De directie van „Esplanade" heeft
deze avond georganiseerd in samen
werking met de VVV Texel, die er voor
gezorgd heeft, dat het evenement een
goede reclame voor ons eiland wordt.
De wanden van de zalen zullen worden
versierd metfoto's van vrolijk in
de wei dartelende lammetjes! Tevens
zullen aan de gasten Texelse folders
worden uitgereikt en kan ieder inzage
krijgen van het blad „Voor Vrienden
van Texel". Verder zal een aantal in
Texels costuum gestoken meisjes aan
wezig zijn.
Het Utrechtse restaurant organiseert
deze Texelse lamsavond in het kader
van een bepaalde gewoonte. Zo werd
eerder een „oesteravond", „wildavond"
en andere diners gehouden, waarbij op
een bepaald gerecht extra de nadruk
is gelegd.
Laten we hopen dat de vertederende
lammetjesfoto's de aanwezigen de eet
lust niet zal ontnemen
JAN P. STRIJBOS TE DE WAAL
(van onze correspondent)
Velen hebben donderdagavond in het
Waalder Dorpshuis „De Wielewaal" ge
noten van de lezing met kleurenfilm
over Nieuw-Zeeland door de heer Jan
P Strijbos. Uiteraard vormen vele
prachtige soorten vogels de hoofschotel
in deze mooie natuurfilm, maar ook
over het leven der mensen, o.a. de
Maori's wist de heer Strijbos veel inte
ressants te vertellen. Zeer bijzonder
waren de opnamen van de Royal Alba
tros" (een vleugelwijdte van 3.30 meter)
welke leven in een natuurreservaat,
waar niemand wordt toegelaten. Bij
wijze van grote uitzondering verkreeg
de heer Strijbos van het Ministerie toe
stemming aldaar opnamen te maken.
Het was een prachtige avond, welke
de aanwezigen geboden werd. De heer
Albers sprak dan ook de wens uit, de
heer Strijbos het volgend jaar weder
om in het Dorpshuis te mogen be
groeten.