9
roen /wa
in het harL,
w,
w,
TESO verhoogt vervoers-
tarieven personenauto's
Alleen maar voordelen
N
De heer J. van der Vis liet
nieuwe kotter proefvaren
Komend exploitatietekort moet worden
opgevangen
Overdracht tijdens plechtigheid op
Waddenzee
Maximumsnelheid op de Pontweg
Afscheidsbijeenkomst
juffrouw Brouwer
Drink
real
American
Cola
DINSDAG 9 JULI 1963
TEXELSE
76e JAARGANG No. 7774
COURANT
Uitgave N.V. v.h. Langeveld de RooJJ
Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel
Handelsdrukkerij
Den Borg, Texel - Postbus 11 - TeL 2058
Verschijnt dinsdags en TrQdags.
Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boeren)eei»
bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,40 p. kwart
25 ct incasso. Advertenties: familieberichte!
12 ct p. mm.; andere advert 10 ct p. mm
Met ingang van 15 juli a.s. zullen de TESO-vervoerstarieven voor perso
nenauto's worden verhoogd. Door het bestuur van de N.V. T.E.S.O. was
deze verhoging reeds lang voorzien, doch aanvankelijk zou ze eerst van kracht
wonden bij het in de vaart komen van de nieuwe veerboot „Marsdiep". Om
dat het er naar uitziet dat de „Marsdiep" door het niet tijdig gereedkomen
van de fuikhavens op Texel en in Den Helder, enkele maanden renteloos aan
de kade zal liggen, dient het dan optredende financiële verlies nu reeds te
worden opgevangen. Voor ingezetenen van Texel zullen echter reductieboekjes
verkrijgbaar zijn, waardoor hiin voertuigen voor een aanzienlijk gekort bedrag
kunnen worden overgezet. Bij het in de vaart komen van de „Marsdiep zal
de uitgifte van T-kaarten waarschijnlijk niet meer nodig zijn. In plaats hier
van zullen vcorrangsbewijzen worden uitgegeven a ƒ2,per maand tot het
einde van het lopende kalenderjaar.
Deze belangwekkende mededelingen
werden vrijdagmorgen j.l. gedaan door
de heer C. J. de Lugt, president-com
missaris van de N.V. TESO, tijdens een
bijeenkomst in het hoofdkantoor aan
de Elemert te Den Burg. Daarbij waren
behalve vertegenwoordigers van de pers
en de waarnemend directeur, de heer
M. C. de Gorter, enkele personeelsleden
aanwezig, die bij de komende verande
ringen ten nauwste zijn betrokken. Het
TESO-bestuur belegde deze bijeen
komst, teneinde te voorkomen dat aan
bovengenoemde maatregelen een ver
keerde uitleg zou worden gegeven.
Dat het juist personenauto's zijn,
waarvoor per 15 juli hogere tarieven
zullen moeten worden betaald, wordt
verklaard door het feit, dat ten aanzien
van deze categorie en de andere voer
tuigen en personen reeds lang sprake
is van een scheve verhouding. De ta
rieven voor personenauto's zijn altijd
betrekkelijk laag geweest, vooral wan
neer men bedenkt, dat personenauto's
betrekkelijk veel plaats innemen en
veel extra werk en aandacht opeisen
van het personeel. Het in de vaart ko
men van de „Marsdiep" achtte het
TESO-bestuur een juist moment om
deze tariefsverhoging door te voeren,
aangezien toch voor de vele voordelen
waarvan de automobilist dan profiteert,
een extra vergoeding mag worden ver
langd. Nu echter de fuikhavens niet
tijdig gereed komen en het zeer de
vraag is of op efficiënte wijze van de
zijladingsmogelijkheid van het schip
gebruik kan worden gemaakt, is het te
verwachten dat het kolossale schip ge
durende 3-4 maanden min of meer
werkeloos voor de kade zal liggen. Om
Marjan, dc jongste dochter van de
heer J. van der Vis Azn. uit Oosterend,
heeft haar naam gegeven aan de nieuwe
Noordzeekotter van haar vader, de TX
36. Zaterdag j.l. heeft de „Marjan" haar
proefvaart gemaakt en heeft tevens de
overdracht van het schip van de werf
aan de opdrachtgever plaatsgevonden.
Onder de talrijke genodigden, die ge
tuige waren van deze voor de familie
Van der Vis zo belangrijke gebeurtenis,
was ook uw redakteur, die meende
aan dit feestelijk visscrijgebeuren in
Uw blad aandacht te moeten schenken.
Immers, wordt de visserij niet tesamen
met toerisme en landbouw in één adem
genoemd als het er om gaat een opsom
ming te geven van Texels voornaamste
bestaansbronnen? Nieuws over het wel
en wee van oiüze visserij zou stellig een
ruimer plaats in deze kolommen verdie
nen dan het doorgaans krijgt. Maar.
vissers zijn gesloten lieden die slechts
zelden spontaan met hun belevenissen
voor de dag komen. Graag zouden we
van tijd tot tijd eens iets vermelden
over vangstresultaten, besommingen
etc. maar het is moeilijk daarbij veel
medewerking te verkrijgen.
We waren dan ook blij verrast toen
de heer Van der Vis ons opbelde en
vroeg of we iets voor de proefvaart
voelden. Het spreekt vanzelf dat we er
als de kippen bij waren en er voor zorg
den zaterdagmorgen tijdig aan boord te
zijn. Daar troffen we de trotse eigenaar
in gezelschap van zijn bijna voltallige
familie in de stuurkas aan. In opper
beste stemming natuurlijk. Gaarne was
Van der Vis bereid ons het een en an
der over zijn nieuwe kotter te vertellen.
De schuit werd gebouwd door de
scheepswerf „De Lastdrager" van W.
Visser te Den Helder. Eind december
vorig jaar werd de kiel gelegd en me
dio maart vond de tewaterlating plaats.
De kotter is 23,50 meter lang. 5,80 meter
breed en 2,85 meter hoog. In bouw is
het schip vergelijkbaar met de Texelse
kotters TX 8 en TX 30. Opvallend is de
de hieruit voortvloeiende financiële
verliezen te kunnen dekken, werd het
noodzakelijk de tariefsverhoging reeds
de volgende week te doen ingaan.
Voor de verschillende gewichtsklas
sen van personenauto's zijn de volgende
tarieven vastgesteld:
0 - 600 kg ƒ4,(voorheen 2,50)
601 - 1100 kg ƒ5,(voorheen ƒ3,
1101 - 1300 kg ƒ6,(voorheen ƒ3,50)
1301 - 1500 kg ƒ7,— (voorheen ƒ4,
1501 - meer kg ƒ8,(voorheen ƒ5,
Voor ieder zijn z.g. reductieboekjes
verkrijgbaar voor meerdere overtoch
ten tegen gereduceerd tarief:
10 overtochten 10°/o korting
20 overtochten 20°/o korting en
40 overtochten 30°/o korting.
Vcor inwoners van Texel zijn reduc
tieboekjes verkrijgbaar voor 10 over
tochten (of vijf retours) met een korting
van 30°/o. Beide soorten reductieboekjes
zijn één jaar na datum van afgifte gel
dig. Verwacht mag worden dat de
Texelse automobilisten gebaat zullen
zijn bij deze regeling aangezien de
meesten wel toekomen aan 10 over
tochten per jaar.
Deze tariefsverhoging is de eerste
sinds 1946. In de afgelopen 17 jaar heb
ben alle vervoersmaatschappijen hun
tarieven aanzienlijk opgetrokken, de
Nederlandse Spoorwegen zelfs tot
300%. Bovendien is in die periode het
geld ca. 40% in waarde achteruit ge
gaan. Met de jongste verhoging steekt
TESO zeker niet ongunstig af. Zelfs
zouden we kunnen zeggen, dat de ta
riefswijziging geen werkelijke verho
ging is maar het wegwerken van de
geldontwaarding!
naar achteren wijkende brug. De „Mar
jan" is uitgerust met een elektrisch-
hydraulische stuurinstallatie. In de
machinekamer staat een 5-cylinder
,,Kromhout"-motor met een vermogen
van 310 pk. bij 758 toeren per minuut,
die de kotter een snelheid van 9-10
mijl per uur geeft. De motor is geheel
„gemetaliseerd", d.w.z. gevrijwaard te
gen roestvorming. In het vooronder be
vindt zich een vriesruim waar de
vangst geconserveerd blijft. Het vaar
tuig is voor alle gebruikelijke wijzen
van visserij geschikt. Naast het klas
sieke vissen met sleepnet en borden
kan ook met „korren" b.v. op tong wor
den gejaagd. Hiertoe zijn een tweetal
reusachtige bomen aan de voorste mast
bevestigd.
Elektronische snufjes
De draaiende radarantenne atten
deert ons op de elektronische installa
tie, waarvan het hart zich in de stuur-
kast bevindt. De heer Van der Vis heeft
zijn schip vooral in dat opzicht van de
nieuwste snufjes voorzien. De Kei vin
Hughes radar van het type 14/9 heeft
een bereik van 48 mijl. Ook in de dicht
ste mist is daardoor succesvol vissen
mogelijk. Radio Holland plaatste een
100 watts middengolf telefomezender
van het „Zeemeeuw"-type. Voorts werd
een VHF-installatie aangebracht, popu
lair „Spoetnik" genaamd, ten behoeve
van de spanvisserij voor onderling con
tact op korte afstand. Met het schrij
vend epholood kunnen scholen vis wor
den opgespoord. Door toepassing van
een „witte lijn" wordt verwarring met
de bodem voorkomen. De Ferrograaf
dient voor het bepalen van de diepte.
Volgens het zelfde principe als bij een
vliegtuig, werkt de automatische piloot.
Wanneer met de knoppen een gewenste
koers is ingesteld, wordt deze automa
tisch gevolgd! Ook de Decca navigator
van het type Mk 12 is een indrukwek
kende toepassing van de elektronika.
Automatisch geeft het apparaat enkele
CONSULTATIEBUREAU VOOR
ZUIGELINGEN
Woensdag 10 juli a.s. worden de moeders
van Oudeschild en Den Burg verwacht van
13.00 - 1630 uur.
Veel bekijks bij strijd om Texels
viskampiocnscbap
DE HEER J. M. DE VRIES WERD
KAMPIOEN
Zondagmiddag hebben zich aan de
dijk van de Ilornt bij Oudeschild 36
leden van de Texelse Sportvissersclub
verzameld teneinde deel te nemen aan
de door deze vereniging uitgeschreven
laatste wedstrijd om het viskampioen-
schap van Texel. De deelnemers konden
zich moreel gesteund voelen door meer
dan 300 bezoekers, die de verrichtingen
van de hengelaars kwamen gadeslaan.
Toen om vijf uur de strijd werd afge
sloten, kon de kampioen 1963 worden
bekend gemaakt. Het was de heer J. M.
de Vries, onze recreaticconsulent Hij
werd de bezitter van de kostbare molen,
aangeboden door de heer C. J. Visman,
Als tweede werd de heer L. Heer
schap genoteerd (76 punten) en als
derde de heer P. C. Vlaming, de oud
kampioen (53 punten).
Bij de zondagmiddag gehouden laat
ste en beslissende wedstrijd werd door
de heer M. Heerschap 50 punten be
haald, door de heer L. Heerschap 46 en
door de heer R. Slikker 25 punten.
Kampioen J. M. de Vries kreeg van
de heer L. Sok, voorzitter van de Texel
se sportvissersclub, tijdens een korte
plechtigheid de decoratie opgespeld.
BRIDGEN
Uitslag van de 2de zomerdrive, ge
houden in het Badhotel „Prinses
Juliana" te De Koog:
1. Echtpaar v.d. Lijn 59.26%
2. Dam-Dros 57.41%
3. mevr. Kooijman-v.d. Heerik 51.39%
4. Echtpaar Enuma 50.46%
5. Bakker-Huizinga 49.53%
6. Bruin-Mantje 47.22%
7Vs.. Echtpaar v.d. Capelle 46.76%
7%. Kellner-van Lenten 46.76%
9. mevr. Wonder-Blom 45.83%
10. mevr. v.d. Heerik-Veenema 45.37%
Vanavond wordt de drive gehouden
in hotel „De Lindeboom-Texel" te Den
Burg.
cijfers op, die corresponderen met be
paalde lijnen op een zeekaart. Zonder
meer kan dan de positie worden afge
lezen!
Drijvend huis
Bij dit alles heeft men de zorg voor
de in- en uitwendige mens aan boord
niet uit het oog verloren. Vanuit de
stuurkast en ook vanaf het achterschip
wordt een keuken- en eetruimte be
reikt waar een huisvrouw jaloers op
zou zijn. Er wordt gekookt op gas. Aan
boord bevindt zich ca. 2000 liter drink
water. In een ander vertrek zijn de
kooien aangebracht. Het gehele inte
rieur ademt een gezellige en toch mo
derne sfeer.
Van Oudeschild werd eerst koers ge
zet naar Den Helder, waar vertegen
woordigers van „De Lastdrager",
„Kromhout" en Radio-Holland aan
boord stapten. Daarop kon ieder zich
tijdens een tocht over het water van het
Marsdiep overtuigen van het uitstekend
functioneren van het geheel. Bijzonder
scherp bleek de „Marjan" naar het roer
te luisteren. Met grote snelheid een
haarspeldbocht maken is een behande
ling die reeds is geschied voor men er
erg in heeft! Ook de elektronische in
stallatie fungeerde naar wens. Ieder
moest een blik werpen op het radar
scherm waarop de oostkust van Texel
en de andere schepen op zee duidelijk
zichtbaar waren. Ook de navigatieappa-
ratuur vertoonde geen belangrijke af
wijkingen. Reden om met de officiële
overdracht van het schip langer te
wachten, was er dus niet.
„Schipper naast God"
Nadat de motor was stilgezet, kwa
men allen op het voordek tesamen.
Na een korte toespraak bezegelde de
heer W. Visser met een handdruk de
overdracht van de „Marjan". De heer
Van der Vis aanvaardde het schip en
sprak waarderende woorden tot de
bouwers, die alles hadden gedaan om
tot een zo goed mogelijk geheel te ko
men. „Ik dank U hartelijk, het is een
pracht schip!" Ook de heer E. Zwols-
man, vertegenwoordiger van „Krom
hout", richtte zich in passende bewoor
dingen tot de heer Van der Vis en zijn
familie.
Hierop verkreeg ds. J. G. Beerthuis
het woord. Tijdens een gebed smeekte
hij Gods zegen over vaartuig en be
manning af. Hij hoopte dat de schipper
een schipper naast God zou zijn.
De indrukwekkende plechtigheid
werd door de jonge Marjan van der Vis
afgesloten met het hijsen van een blau
we wimpel met de naam „Marjan"
erop.
Wij wensen schipper Van der Vis een
behouden vaart en goede visserij toe!
A adat reeds in verschillende kringen op Texel een soortgelijke mening
naar voren is gekomen, heeft de heer S. Keijser tijdens de laatstgehouden
raadsvergadering gepleit voor het instellen van een maximumsnelheid van
80 km. voor het gedeelte van de Pontweg nabij Den Burg. Dit naar aanleiding
van een reeks ernstige ongelukken die zich daar de laatste tijd hebben voor
gedaan. „Wat ons betreft", aldus burgemeester De Koning, sprekende namens
liet college van B. en W., „mag voor de gehele Pontweg een maximumsnelheid
van 80 km. worden ingesteld!" Wij zijn er van overtuigd, dat heel wat
Texelaars het met de burgemeester eens zijn. Een vrij groot aantal echter
niet. Deze laatste groep redeneert aldus: Alle ongelukken die zich tot nu
toe op de Pontweg hebben voorgedaan zijn duidelijk het gevolg van verkeers-
fouten, niet van te hoge snelheid. Bovendien moet de Texelaar wennen aan
een snelverkeersader als de Pontweg. Daar zit wat in. Wat het eerste betreft
hebben zij gelijk, forméél althans. Wat het laatste betreft hebben ze ONgelijk.
Als de heer P. Smit als reactie op het voorstel van de heer Keijser betoogt
dat de Texelaar nog aan de Pontweg moet wennen, willen wij hem slechts
wijzen op de krantenberichten, die een minitieuze omschrijving van de on
gelukken hebben gegeven. Opvallend vaak waren bij de ongevallen niet-
Texelaars betrokken, en waren zij zelfs de schuldigen! We mogen niet ver
wachten dat de vakantiegangers aan de Pontweg zullen wennen, waardoor
de ongelukken zouden verminderen. We kunnen mèt het toenemen van het
verkeer op deze nu reeds beruchte weg verwachten op een in verhouding
stijgend ongevallengetal.
horloge in de hand en vergelijk. De
proef leert dat enorm veel extra risico
wordt genomen terwille van een tijd
winst van hoogstens 3 minuten over
de afstand Den Burg-De Koog.
Terwille van een tijdwinst? Welnee!
Praktisch niemand van degenen, die
met een vaart van 120-130 km. over de
Pontweq rijden heeft werkelijk haast.
Meestal is hij ook niet op weg naar
een boot die op het punt staat te ver
trekken. Neen, het hardrijden komt
tegemoet aan een bepaalde ongezon
de zucht, zucht naar snelheidDe
uitdrukking „Lekker hard" is heel wat
bekender dan „Gevaarlijk hard"!
Meestal gaat het goed, totdat
iemand de weg oversteekt. Het kan
een voetganger zijn, een fietser of een
auto. Ja, zelfs een schaap of pink!
el geloven we dat de Texelaars
bij het naderen van de Pontweg of bij
het berijden ervan een grotere voor
zichtigheid in acht zullen nemen. De
twee zeer ernstige aanrijdingen, waar
van de slachtoffers op dit moment nog
steeds in levensgevaarlijke toestand
verkeren, zullen door hun afschrik
wekkend effekt tot uitkijken manen!
De toerist weet niets van het gevaar af
en wordt straks slachtoffer. Natuurlijk
moet hij daarvoor een verkeersover
treding begaan. Dan kan men achteraf
zeggen: Tja. eigen schuld! Formeel
volkomen juist. Zo redeneert ook de
politie.
Maar laten we wel de realiteit in het
oog houden! Die realiteit is dat het
aantal verkeersongelukken op de
Pontweg toeneemt! En wat nóg be
langrijker is: De gevolgen van die on
gelukken worden steeds afgrijselijker.
Voor ieder staat als een paal boven
water dat:
een verkeersongeval het gevolg is
van een overtreding, maar.
dat de ernst van de gevolgen mede
afhangt van de SNELHEID waar
mee de botsing of aanrijding zich
heeft voorgedaan.
Zéér duidelijk kwam dat naar voren
bij het ernstige ongeluk dat zich op
zaterdag 22 juni om 4.15 uur 's mid
dags voordeed op de hoek Pontweg-
Gasthuisstraat, waarbij een personen
auto een plotseling overstekende wiel
rijder aanreed. Bij de botsing werd
de wielrijder liefst over een afstand
van 10 meter door de lucht geslingerd
en tegen een betonnen paaltje aange
smeten. Het is natuurlijk moeilijk om
na te gaan, wanneer de automobilist
iets trager dan ca. 100 km. had gere
den. Maar vaststaat dat de wielrijder
nooit het paaltje had bereikt. Onge
twijfeld zou hij ook dan ernstig ge
wond zijn geweest, maar waarschijn
lijk niet levensgevaarlijk, want juist
dat paaltje veroorzaakte een ernstige
schedelbreuk! Let wel: We verwijten
de automobilist niets, want hij mocht
hard rijden. Als hij 150 km. had gere
den was hij evenmin schuldig!
Zou een beperking tot 80 km. per
uur werkelijk vertragend zijn? Naar
onze mening mag dat geen naam heb
ben. Probeert U het zelf. Neem het
Hedenavond in o.l. school:
Per 1 juli j.l. heeft mej. M. Brouwer
haar taak als onderwijzeres aan de o.l.
Dr. Jac. P. Thijsseschool te Den Burg
beëindigd. Zesenveertig jaar heeft
juffrouw Brouwer het onderwijs op
Texel gediend, eerst in De Waal en
daarna in Den Burg.
Teneinde ieder in de gelegenheid te
stellen van juffrouw Brouwer afscheid
te nemen heeft de oudercommissie be
sloten hedenavond in de aula van de
school een bijeenkomst te beleggen,
aanvang 8.uur.
Ouders, oud-leerlingen en belang
stellenden zijn hierbij van harte welkom
en er wordt niet aan getwijfeld dat ve
len van deze gelegenheid gebruik zullen
maken om op passende wijze van juf
frouw Brouwer afscheid te nemen.
at wij willen aantonen is dat de
invoering van een maximumsnelheid
van 80 km. op de Pontweg en desnoods
ook op andere Texelse wegen veel
ongevallen zal kunnen voorkomen of
de gevolgen ervan beperken. Wij ver
beelden ons niet dat onze argumenten
indruk zullen maken op de Minister
van Verkeer en Waterstaat en zijn
adviseurs. Waarschijnlijk zullen zij
onvoldoende gronden aanwezig achten
om een dergelijke verordening uit te
vaardigen. Als het niet tot een wette
lijke snelheidsbeperking komt, zullen
de weggebruikers tot snelheidsmati
ging moeten worden aangespoord.
In het VV V-propagandamateriaal
kan er b.v. dringend op worden ge
wezen.
Zo'n aktie is te ondersteunen door
langs de rechterzijde van de wegen
borden te plaatsen ongeveer zoals die
indertijd ook langs de Schilderweg
stonden: „Welkom op Texel. maar
rijdt niet harder dan 80 km!" Ieder
zal zich de „bedreiging" in het Texel-
foldertje herinneren en even snel gaan
rijden als de Texelse weggebruikers
die natuurlijk het voorbeeld moeten
geven. Er zijn aardige variaties
mogelijk. Hoe vindt U dit: „Rijdt niet
harder dan 80 km. Op Texel is geen
ziekenhuis!" of: „Met 80 km. p./-u. komt
U op Texel overal op tijd!" Voorstan
ders van het 80-kilometer idee kunnen
hun voertuig b.v. voorzien van een
opvallend papierstrook]"e met een of
ander tekstje dat hun streven propa
geert. Zover is het echter nog niet.
Laten we eerst de Minister afwachten.
GEBOTTELD ONDER CONTROLE
VAN DE BROUWERIJ TE BREDA