Cjroen Twartsjexels in het harL,
maak 'n vla-flip!
Aluminium silo's voor Coöp.
Aankoop ver. „Texel"
Stekels
Luchthaven voor supersonische
vliegtuigen ten oosten van Texel
en Vlieland
Burgemeester stelde
installatie in gebruik
Onheilspellend voorstel van prof. ir. Thijsse:
DINSDAG 13 AUGUSTUS 1963
TEXELSE
76e JAARGANG No. 7784
COURANT
Uitgave N.V. T.h. Langere ld de Rooty
Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel
Handelsdrukkerij
Den Borg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058
Verschijnt dinsdags en vrtydagg.
Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleeia
bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,40 p. kwart
4- 25 ct. Incasso. Advertenties: familieberichten
12 ct p. mm.; andere advert 10 ct p. mm
Aan het complex van de Coöp. Aankoopvereniging „Texel" is thans een vier
tal aluminium silo's toegevoegd. Iedere silo heeft een inhoud van 100 ton. De
cylinders zijn van een bcluchtingssystecm voorzien om het graan te conditio-
De charmante activiteit van onze (ei
gen) Texelse folkloristen ten spijt grijpt
ons eiland steeds gretiger naar het mo
derne- efficiëntie heeft een pretige
klank gekregen - al staan dan nog over
al de pittorekse schapenboetjes in het
heuvelende landschap te pronken. We
rijden niet meer {via café „Burgzicht"
en „De Zeven Provinciën" over de Ho
ge Berg naar de boot, maar leggen een
brede snehveg aan door maagdelijk
land, want met het gas-op-de-plank ben
je er véél eerderWe hier zijn 't
allemaal al weer gewend ook, maar wie
in jaren het eiland niet heeft betreden
staat verbaasd van de vele veranderin
gen. In het oog springend! Neem de
gigantische torens van T.E.M, en zui
velfabriek, de haven, propvol met kot
ters, die honderd maal méér aan de zil
te wateren ontfutselen dan de botter
tjes, die op de Waddenzee dobberden
toen Jan Kalis post en passagiers lang
zaam maar zeker over het eiland lood
ste. Riante boerderijen, temidden van
golvend graan en in dat graan enorme
landbouwwerktuigen, die de naam com
bines voeren, welk begrip gemakkelk
met het denkbeeld ener effectieve
werkwijze gecombineerd kan worden.
In een verbluffend tempo flitsen deze
kolossen door de graanvelden. Verras
send is hun capaciteit, maar wie staat
stil bij de vraag of die moderne oogst-
winning geen problemen met zich
brengt? De leek stellig niet Gelukkig
werpt dit geen nieuwe problemen op:
de belanghebbende boeren, handelaren,
organisaties, hebben ook op Texel
maatregelen getroffen en als het ware
front gemaakt tegen de opmars der
techniek: vorige week hebben we mel
ding gemaakt van de inbedrijfstelling
der torenhoge silo van de Graan- en
Kunstmeathandel der n.v. v/h C. R.
Keyser Co., ditmaal nemen we de
uitbreiding door de Coöp. Aankoopver-
eniging „Texel" G.A. onder de loep:
burgemeester C. De Koning heeft za
terdagmiddag de officiële ingebruik
stelling verr>cht. Niet aan de voet van
een torenhoog gebouw, wat aan de
Waalderweg is een geheel ander sy
steem toegepast. Men treft hier vier
silo's, met elk een inhoud van 100 ton,
naast elkaar aan. De vrachtauto's wor
den hier niet via een hefbrug in schuine
stand gebracht, maar lossen het graan
door de laadbak zelf te kiepen. Overi
gens verdwijnt het graan ook hier in
een enorme trechter om via allerlei ka
nalen uiteindelijk in de silo's te belan
den. De siloruimte kan geheel geventi
leerd worden, zodat vochtrijke granen
bij opslag in de gewenste conditie ge
houden kunnen worden.
Mijlpaal
Met de ingebruikneming van de kost
bare installatie is uiteraard opnieuw
een mijlpaal bereikt in de geschiedenis
van de C.A.V. „Texel", Het bestuur had
daarom gemeend dit feit niet onopge
merkt te moeten laten passeren: B. en
W. werden uitgenodigd, alsmede het
bestuur, de raad van toezicht, de uit
voerders en last but not least het per
soneel.
De voorzitter, de heer A. Dros Bzn.,
gewaagde van een historische dag en
prees zich vooral gelukkig met het feit,
dat B. en W. voltallig aanwezig had
willen zijn. De heer Dros schetste ver
volgens de ontwikkeling van de Aan-
koopveremging, die 'n 1935 van start
thans de steun van 150 landbouwers-
veehouders geniet. Deze leden stelden
de vereniging in staat over 1962 voor
een bedrag van twee miljoen gulden om
te zetten, ruim acht miljoen kg aan pro
ducten vertegenwoordigend.
Het begin was hoogst bescheiden:
tot 1939 beschikte men over een schuur
tje aan de Gasthuisstraat. Op 7 j uni
1939 vond de opening plaats van het
eerste pand aan de Waalderweg. In de
loop der jaren is dit complex uitge
groeid tot een formidabel aantal gebou
wen, terwijl bovendien in 1949 beslo
ten werd tot aankoop van pakhuisruim
te te Oudeschild. Vorig jaar werd een
loods voor kistopslag gebouwd alsmede
een stortput voor losse ontvangst van
granen. D'e uitbreiding maakte voorts
de aankoop noodzakelijk van een hef
truck met 760 kisten. Thans kan voor
ruim tweeduizend ton graan opgesla
gen werden.
De heer Dros merkte op, dat de om-
zetvergroting gedurende de laatste vijf
jaren vooral te danken is aan de grote
re veebezetting (uitbreiding rundvee
stapel - red "De graanomzet is vooral
het laatste jaar toegenomen omdat wij
vorig jaar als eerste en enige ontvangst
van los graan konden realiseren".
Gunstige geluiden kon spreker ook
laten horen ten opzichte van de omzet
van pootaardappelen, hooi, stro en di
verse landbouwbenodigdheden.
Spreker zei de aannemers zeer er
kentelijk te zijn voor de tijdige ople
vering van het werk. Uitvoerders wa
ren; silobouw de fa. v. d. Nat, tran-
portinstallatie fa. Plevier, timmerwerk
fa. gebr. Blom, betonwerk fa. G. Witte,
elektra fa. Jac. Bruijn. Ontwerper is de
heer v. d. Adelm verbonden aan de afd.
machinebouw van het Centraal Bureau.
Burgemeester De Koning merkte op
dat de situatie voor B. en W. zeker niet
van humor ontbloot was, toen het college
kort na elkander twee uitnodigingen
ontving betreffende de opening van
twee soortgelijke inrichtingen. „B. en
W. zijn verheugd over de groei en bloei
van Uw vereniging en hopen dat de
Coöperatie op Texel zich verder mag
ontwikkelen".
De heer P. de Graaf, „Bouwlust", Ei-
erland, wees erop, dat de Coöperatie
haar ontstaan te danken heeft aan de
zorgvolle omstandigheden waarin de
landbouwbedrijven rond de dertiger ja
ren (en veelal ook eerder) verkeerden.
Idealisten wisten hun enthousiasme
over te dragen op vele andere bedrijfs-
genoten. De hogere productie is niet tot
stand gekomen door meer zweet te pro
duceren, maar door aanwending van
betere technische middelen. Die mid
delen zijn hoogst kostbaar en leggen het
bedienende personeel een grote verant
woordelijkheid op de schouders On
juiste bediening van de installatie kan
ernstige stagnatie veroorzaken. Slechts
door voorbeeldig teamwork kan volle
dig van de machines worden geprofi
teerd. Wij mogen tot onze voldoening
constateren, dat de Coöperatie perso
neel in dienst heeft waar het op kan
bouwen, zij beschouwt de Coöperatie
als haar eigen bedrijf. Moge onze Coö-
UITGEKEERDE SUBSIDIES DOOR DE
GEMEENTE TEXEL IN 1963
Aan de verschillende Texelse vereni
gingen werden dit jaar de volgende
subsidies uitgekeerd:
Muziekverenigingen:
Kon Texels Fanfare ƒ299,
Fanfarecorps D E K., Den Hoorn 224,—
Fanfarecorps „Excelsior" 182,
Drumband „Margaretha Sinclair 295,
Totaal ƒ1000,—
Sportverenigingen
Tex. Boys
ƒ130,
Volleybalver. G.D.S.
191,
Gymnastiekver. Oosterend
462,
Sportver. Oosterend
84
Z.D.H Den Hoorn
356
Sportver. De Koog
42
Sportver. De Cocksdorp
454,—
Gymnastiekver „Texel"
874,
Volleybalver. G.V.T.
125,
Paardensportver.
De Waddenruiters'
167,
Ver. voor vrienden van het paard 250,
Extra subsidie
Sportver. Oosterend 365,
Totaal ƒ3500,
J eugdvereni gingen
„De Zwalkers" (jongens) ƒ202,
„De Zwalkers" (meisjes) 209,
St. Jeroen 329,
Margaretha Snclair 615,
Ned. Herv. jeugdwerk Den Burg 176,
Ned. Herv. jeugdwerk Den Hoorn 137,
Jong Leven 51,
De Duinroosjes 57,
Ned. Herv. jeugdwerk Oosterend 60,
Ned. Herv. jeugdwerk Oudeschild 65.
Ned Herv. jeugdwerk Oudeschild 37,
Interk. Jeugdraad De Koog 202,
Hobbyklub De Waal 78,
The Rockets 83,
Hobbyklub Oudeschild 194,
Hobbyklub „De Zondagsruiters" 90,
Nutsbibliotheek
Reizende bibliotheek
Totaal 2605
140,—
220,-
Totaal ƒ360,—
Aigeheel totaal ƒ7465,-
Hoewel 'k de kans loop dat.de boer
Zijn stekels op gaat zetten
Als 'k óók al over stekels schrijf,
Mag dit mij niet beletten,
Als een oud-stekelhakartist
Een vers hieran te wijden,
Al wil ik dan in geen aeval
Op Cor zijn paardje rijden.
Mijns inziens zit het stekelkwaad
Hierin, dat vele mensen
Beslist geen enkel stekeltje
Op eigen erfje wensen.
Maar dat er door hun eigen schuld
Een ander door geplaagd wordt,
Dat is iets dat hen heel niet raakt
En waar niet naar gevraagd wordt.
Zo is het met zo menig ding:
Als ik maar boven Jan kom,
En als een ander er niet komt,
Nou, daar verdraai 'k geen hand om.
Als het maar in mijn voordeel is,
De rest kan mij niet schelen.
Ik ben mijn broeders hoeder niet
Zo denken er zeer velen.
En kijk, zolang een mens zó denkt,
Zullen er stekels blijven
Op alle mogelijk terrein,
Teveel om neer te schrijven.
Maar als men om zijn naast denkt,
Hoe men hem kan believen,
Dan kwamen minder stekels voor
En ook veel minder grieven.
Huib de Rijmelaar.
Nieuw telefoonnummer (02500) 65836.
peratie bijdragen tot steeds grotere
welvaart van Texel.
Groeiende verantwoordelijkheid
van zaakvoerder
De heer C. H. Roeper stelde vast,
dat de Coöperatie beschouwd mag wor
den als een verlengstuk van het eigen
bedrijf. Spreker zette de noodzakelijk
heid van de jongste uitbreiding uiteen:
een aanvoer van 200 ton per dag vormt
geen bijzonderheden meer! De grote in-
vester'ngen zijn verantwoord omdat wij
nu de waarde van ons product beter in
de hand kunnen houden.
In zijn slotwoord huldigde de voorzit
ter het beleid van de zaakvoerder, de
heer P. Stoepker, van wie uiteraard
steeds meer inspanning en vakman
schap geëist wordt. „De leiding is in
vertrouwde handen".
UITGEKEERDE OF TOEGEZEGDE
SUBSIDIES DOOR DE STICHTING
CULTUREEL WERK TEXEL IN 1963
Bejaardensocieteiten
Den Burg
Oudeschild
Den Hoorn
De Cocksdorp
ƒ150
150,
150,
150,
Totaal ƒ1000,—
Gezamenlijke aktiviteiten:
Texelse Sportraad ƒ250,
Centraal Jeugdoverleg Texel 250,
Kontactorgaan
voor zang en muziek 250,
Afd. Texel van de NATU 250,
Totaal ƒ1000,
Toneelverenigingen:
Evenals in vorige jaren zal de door de
verenigingen verschuldigde vermake
lijkheidsbelasting gekontinueerd wor
den.
De Stichting Kunstkring Texel is weel
een subsidie van ƒ1000,toegezegd
met een risiko-garantie van 500,
Aan de Gymnastiekvereniging Ooster
end werd i.v.m. haar 10-jarig jubileum
een extra-subsidie van ƒ100,uitge
keerd.
RUSSISCHE TJIFTJAF IN
KORVERS KOOI
In 1962 werd in Korvers Kooi een
Russische ondersoort van de Tjiftjaf,
bij het ringondeizoek gevangen. Deze
komt nog met voor op de lijst van Ne
derlandse vogels. Het ringonderzoek
aldus het verslag van Staatsbosbeheer
van zilvermeeuwen, wilde eenden
en wintertalingen werd op verzoek van
het vogeltrekstation te Leiden voorlo
pig gestaakt.
In het verslag wordt tevens medege
deeld, dat in de staatsduinen en ook in
de staatsnatuurreservaten van Texel
voor het eerst werd begonnen met een
physisch-geografisch onderzoek van de
duinvormen Het onderzoek wordt ver
richt vanwege het Geografisch Insti
tuut van de Rijksuniversiteit te
Utrecht. Het geeft interessante inzich
ten omtrent het ontstaan en de ontwik
keling van de Texelse duinen.
ROLSCHAATSSHOW KAN HELAAS
NIET DOORGAAN
De grote rolschaatsshow, die in
augustus zou worden georganiseerd
door de IJsclub Den Burg, kan helaas
geen doorgang vinden, doordat de grote
sterren onder de rolschaatsers, met wie
in principe afspraken waren gemaakt,
op het laatste moment werden inge
schakeld bij een grote toernee door
Europa. We hopen nu op volgend jaar!
In een „niet meer verre toekomst" zullen de supersonische verkeersvliegtui
gen, waarvoor thans reeds de eerste bestellingen op papier staan, hun koers
waarschijnlijk niet richten op Schiphol maar naar ingepolderde zandgronden
ten Oosten van de Waddeneilanden Texel en Vlieland.
Schiphol zal zich dan bezig moeten houden met het conventionele toevoerver-
keer, want, zo heeft prof. ir. J. P. Thijsse, blijkens een artikel in „De Tijd-
Maasbode" tijdens een inleiding over „Nederland in het jaar 2000" geconsta
teerd, het supersonisch verkeer zal voor de omwonenden van vliegvelden al
lerminst een genoegen blijken! Europa zal voor het supersonisch verkeer slechts
behoefte hebben aan enkele zeer grote luchthavens b.v. bij Texel, Warchau,
Madrid, Rome en Athene. De overige vliegvelden zouden een bestemming krij
gen voor het „buurtverkeer".
Het luchtverkeer is overigens slechts
één aspect van de vele veranderingen
die zich in ons land rond de eeuwwis
seling zullen voltrekken. Naar een glo
bale schatting, die gebaseerd is op het
verschijnsel dat de bevolking van een
land zich elke halve eeuw verdubbelt,
mag verwacht worden dat Nederland
in 2000 ongeveer 20 miljoen zielen zal
tellen i(thans 12 miljoen).
Ongeveer 90 pet. daarvan zal in de
steden of in stedelijke agglomeraties
wonen. Het aantal auto's zal schrikba
rend groot zijn. Oude taxaties van één
op zes inwoners zijn al overwonnen.
Men verwacht er thans in 2000 onge
veer één op twee.
Nederland zal elk jaar groeien met
320.00Ó inwoners, ongeveer het aantal
bewoners van de stad Utrecht. Van de
overheid mag een ruimtelijke planning
op zeer lange termijn worden verwacht,
wil men voorkomen dat de grote steden
van de Randstad Holland zich wille
keurig over het platteland zullen uit
spreiden en tenslotte een gigantisch
stadsgebied zullen gaan vormen. Het
ideaal zal zijn goed geoutileerde steden
tot ontwikkeling te brengen, die maxi
maal 50 km. van elkaar zijn gelegen
Nu de havens van Rotterdam en Am
sterdam voor schepen tot 100.000 ton
toegankelijk worden gemaakt, is er vei-
moedelijk meer aanbod van grote in
dustrieën in de Randstad te verwachten
dan dit gebied zal kunnen verwerken
Uitbreiding van het werkterrein is
noodzakelijk, zowel in de richting van
de Westerschelde als van het gebied
Balgzand^Breehorn.
Uiteraard zullen de gebieden die cen
traal ten opzichte van de grote centra
liggen het meest de neiging hebben om
te groeien. Eindhoven is daar een voor
beeld van. De havenfuncties van Rot
terdam en Amsterdam zullen zich ge
deeltelijk moeten verplaatsen naar een
gedeeltelijk af te sluiten Westerschelde
bij Vlissingen. Tussen Den Helder en
Wieringen kunnen zandgronden worden
ingepolderd voor de vestiging van zwa
re industriën.
Prof. Thijsse concludeert dat de Rand
stad in 2000 ongeveer zes miljoen in
woners zal tellen. Het gebied Eind
hoven-Helmond zal aanwassen tot één
miljoen inwoners. Enkele concentraties
van ongeveer 700.000 inwoners zijn te
verwachten in de Rijn- en Waalstad
(Arnhem-Nijmegen), de IJsselstad
(Apeldoorn-Deventer-Zutphen) en de
Plezierige vakantie-tipmaak 'n vla-flipDoe
een laagje limonade (of jam) in 't glas, daarop
vanillevla en bovenop wat yoghurt... heerlijk!
Twentse stad (Enschede-Hengelo-Al-
melo). Concentraties van ongeveer
600.000 zijn denkbaar in Groningen,
Leeuwarden, Venlo, Den Bosch en Ro-
zendaal- Bergen op Zoom. Talrijker nog
zullen de stedelijke concentraties van
rond een half miljoen bewoners zijn.
Een belangrijke vraag is of deze op
eenhoping van grote steden het land
nog bewoonbaar zullen laten. Vooral de
recreatie kan daarbij erntig in het ge
drang komen. Prof. Thijsse acht het
mogelijk voor de zgn. dagelijkse recrea
tie terreinen te reserveren of te creëren
zoals het Amsterdamse Bos - alleen
op veel grotere schaal. Of het moge
lijk zal blijken ook voor de weekend
recreatie aan de eisen te voldoen is
moeilijker te zeggen omdat hierbij de
ontwikkeling van de recreaticgewoon-
ten een grote rol zal spelen.
Wij verwachten dat het voorstel van
prof. Thijsse, voor wat betreft de aan
leg van het supersonische vliegveld,
weinig enthousiasme zal kunnen ver
wekken op de betrokken eilanden.
Vooral wanneer wordt bedacht dat het
geluidsvolume van de motoren van deze
toekomstige vliegtuigen enorm groot
zal zijn.
Het gebrul van de thans bestaande
straalverkeersvliegtuigen mag dan
haast oorverdovend zijn, het zal in ver
gelijking met motorgehuil van toestel
len die meer dan drie maal de snelheid
van het geluid kunnen vliegen, slechts
gefluister zijn!
Om de bewoners van Amsterdam en
omgeving deze beproeving te besparen
moent de professor een dergelijke lucht
haven dan maar Oostelijk van Texel te
moeten aanleggen. Het behoeft geen be
toog dat uitvoering van dit plan een
ramp betekent voor de hooggeprezen
rust op ons eiland.
Vooral om het feit dat rond het jaar
tweeduizend het eiland Texel één der
spaarzame recreatiegebieden kan
zijn waar de bewoners van de dan tot
huizenzeeën uitgegroeide bevolkings
centra op verhaal kunnen komen.
Waar blijven we wanneer we nu
reeds beginnen met rustverstorende ob
jecten te plannen op plaatsen waar het
wellicht mogelijk zal zijn een omgeving
van betrekkelijke rust te handhaven?
Bovendien lijkt dit plan een ernstige
belemmering voor de uitvoering van
het ontwerp tot drooglegging van de
Waddenzee waarbij men in de eerste
plaats denkt aan het winnen van re
creatiegebieden.
Hoe het ook zij, prof. Thijsse is een
figuur die het kennelijk anders ziet.
Hopelijk komt hij in de dertig jaar die
ons nog scheiden van de realisering van
dit afschrikwekkende plan tot oen an
der denkbeeld.