Cjroen '2warL-Jexels in het harL,
„Marsdiep" bleef stabiel bij windkracht zeven
Doe nu uw voordeel
de Braun
keukenmachine
van f 279,- voor t 168,-
Geen moeilijkheden tijdens proefvaarten
Veel pracht en praal
aan boord
VRIJDAG 16 AUGUSTUS 1963
TEXELSE
76e JAARGANG No. 7785
COURANT
Uitgave N.V. r.h. Langere ld ft de Rooty
Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel
Handelsdrukkerij
Oen Borg, Texel - Postbox 11 - Tel. 2058
Verschijnt dinsdags en rrfldags.
Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleeo
bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,40 p. kwart
25 ct. Incasso. Advertenties: familieberichte!
12 ct p. mm; andere advert 10 ct p. mm
OVERDENKING
VRIJHEID EN VREDE
Heel Texel viert vandaag met Ooster
end een bevrijdingsfeest Men staat ver
baasd over het enthousiasme, waarmee
dit maanden en maandenlang is voor
bereid door een groot aantal mensen uit
alle groepen van de bevolking. Eigen
lijk waren de zaterdagse repetities op
het schoolvcld m?t een mars door het
dorp van de hele met baarden en stok
ken bewapende legermacht tot besluit,
al een feest op zichzelf. Sprekende sym
bolen van eenheid en saamhorigheids
gevoel zijn ermee opgericht. En naar ik
aanneem zal er op heel Texel vandaag
met nieuw enthousiasme gesproken
worden over de Oosterender prestaties.
Wanneer w j ons van vandaag ook
nog weer even -in de omstandigheden
van 1313 verplaatsen en denken aan de
moedige ondernemmg van toen, die zo
gelukkig mocht slagen, vraagt men zich
onwillekeurig af, hoe de geschiedenis
van toen af is verder geaan. Wat zijn de
verdere gevolgen geweest? Dankbaar
mogen we constateren, dat het afgewor
pen Franse juk in die jaren ook voor
goed verbroken is. Heel Europa werd
er van verlast Maar de vrijheid, die
vaak verkondigd wordt, dat het gemak
kelijker is een oorlog te winnen dan
de vrede te stichten, bleek ook toen
maar al te waar te zijn Er bleven ook
na 1813 allerlei gevaarlijke spanningen
tussen de verschillende Europese vol
keren bestaan. Daarnaast is enkele tien
tallen jaren later de industriële revolu-
t e ontstaan, die oorzaak werd van ver-
rchrikkelijke sociale misstanden, welke
tot ver in de 20e eeuw hebben voort
geduurd Al deze omstandigheden sa
men hielden niet alleen de volkeren van
elkaar gescheiden, maar maakteij ook
gapende kloven tussen de ene mens en
de andere in dezelfde plaats en hetzelf
de dorp.
Gelukkig spelen dergelijke politieke
en sociale tegenstellingen in het Europa
van vandaag niet zo'n grote rol meer.
Vergeleken met wat er zoal niet ge
beurd is in de laatste anderhalve eeuw
is er ontzaggelijk veel verbeterd. Maar
de vraag blijft open: Wat. doen wij er
mee? Europa leeft nog, wonder boven
wonder! Het geniet van welvaart en
kan nog een rol spelen op het wereld
toneel Er is dus wel reden tot dank
baarheid en feestvieren Laten wij niet
nalaten er Hem voor te danken, die
ons dit gaf. en als naklank van het
feest ook iets van de eenheid en het
saamhorigheidsgevoel trachten over te
houden voor het dagelijks leven. Er
zijn, als 't er op aankomt, ook daar
taken in overvloed, waar wij ons ge
meenschappelijk aan kunnen wijden.
T. S. van Leeuwen
WEEKAGENDA VAN DE
STICHTING CULTUREEL WERK TEXEL
Vrijdag 16 augustus
Oosterend. tocht naar de Schans, zie voor pro
gramma fcestkrant.
Den Burg, 20.00 uur, „De Zwaan", klaverjas-
drivc
Zaterdag 17 augustus
Oosterend Oosterend wéér present, zie voor
programma feestkrant.
ZON, MAAN EN HOOG WATER
HOOG WATER
Hoog water ter rede van Oudcschild:
16 aug. 5.29 en 18.26; 17 aug.6.55 en 19.44;
18 aug 8.03 cn 20 45; 19 aug. 8.58 en 21.38;
20 aug. 9.45 en 22.16; 21 aug. 10 20 en 22.48:
22 aug. 10.45 en 23.12; 23 aug 11.11 en
23.36; 24 aug. 11.33 cn 23.56
Laagwater valt gemiddeld 6 uur 15 min. na
hoogwater. Aan het strand ongeveer een uur
eerder hoogwater
ZONDAGSDIENST DOKTOREN
Den Burg:
DOKTER VAN LOON
(ingaande zaterdagmorgen 8 uur)
Oosterend en De Cocksdorp:
DOKTER SIEBINGA
(ingaande zaterdagmorgen 8 uur)
Zondagsdiensten dierenartsen
A. M. J. RUTTEN, tel. (02223) 315
(ingaande zaterdagmiddag 12 uur)
Zondagsdienst Witte Kruis
Zr. MANNESSEN
Den Burg, tel. (02220) - 2414
(ingaande vrijdag 24 uur tot en met maandag
13 uur)
Tijdelijke aanbieding van
Een mooie en practische keuken
hulp voor vele doeleinden als
het bereiden van brooddeeg, snij
den van groente, mixen en snijden
van vruchten etc. etc.
Vraag een vrijblijvende
demonstratie bij
Bakker's Ijzerhandel N.V.
Telefoon 2767
BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL
van 8 tot en met li augustus 1963
Geboren: Robert Machiel, zv. Gerar-
dus C. Bakker en Marretje Kuip; En-
gslbertus, zv. Jan D. Eveieens en Trijn
tje J. F.elman; Yvcnne Theresia Maria,
dv. Johannes A. M. van der Linden en
Maria C J. Mosk; Marcellinus Corne
lls, zv. Cornelis M. Bakker en Hille-
berta M. A Kroon; Alfred Cornelis, zv.
Dr< J. Bakker en Wilhelmina Bakker
Ondertrouwd: Jan Schermer en Ber
tha Idema, Waker E. Grabowski en
Gerberdina C Lap.
Overleden: Nanning Maat, oud 77
jaar ev. J. Ku jper; Maria Elisabeth
Haakman, oud 66 jaar.
Ingekomen personen:
De vorige week heeft cle nieuwe dieselelektrische veerboot „Marsdiep"
die onlangs bij de Zaanlandsche Scheepsbouwmaatschappij te Zaandam is ge
reed gekomen een aantal proefvaarten gemaakt.
Nadat het schip eerst op algemene eigenschapen was gecontroleerd tijdens
een tocht op de Noordzee, kwam de „Marsdiep" donderdag n de buurt van ons
eiland, toen vanuit Den Helder dagelijks tochten van meerdere uren werden
gemaakt. Heel wat Texelaars hebben het majestueuze schip, zij het van enige
afstand, kunnen zien varen op de Waddenzee.
Het doel van deze technische proefvaarten is het controleren van snelheid,
wendbaarheid, etc. terwijl tevens wordt nagegaan of alle instrumenten naar
behoren werken. Vooral voor de ontwerpers van het schip zijn deze proefvaar
ten van veel belang. Nu eerst kan met zekerheid worden gezegd in hoeverre
hun berekeningen in de praktijk kloppen. Wat dat laatste betreft kunnen de
heren van het Bureau voor Scheepsbouw te Bloemcndaal tevreden zijn; de
„Marsdiep" voldoet blijkens de jongste metingen ruimschoots aan de eisen, die
men aan een dergelijk schip kan stellen!
De bouwers van „De Zaanlandsche" zijn intussen aan de laatste afwerking
van de diesel-elektrische veerboot begonnen.
Ook dit vertrek is bijzonder fraai in
gericht
Onder het autodek bevindt zich ook
het verblijf voor de bemanning. Hier is
zelfs de ijskast niet vergeten, terwij! er
gelegenheid is om de nacht door te
brengen.
Drie motoren
In de zeer ruime machinekamer staan
drie dieselmotoren opgesteld van het
fabrikaat Lister-Blackstone, elk mei
een vermogen van 800 pk. Deze zijn
met de drie voortstuwingsgeneratoren
en drie boordnetgeneratoren tot drie
aggregaten samengebouwd Opvallend
is het dat de trillingen van de motoren
nauwelijks zijn te voelen. Dat is voor
een deel te danken aan de trillingdem
pers waarmee de motoren op de
scheepsfundaties zijn bevestigd. Voor
en achter bevinden zich de elektromo
toren, totaal vier stuks met een vermo
gen van 750 pk elk. Tijdens het varen
van de dienstsnelheid werken twee van
de drie dieselmotoren. Wil men sneller
varen dan ca. 12 knopen, dan dient ook
de derde dieselmotor te worden inge
schakeld.
Remproef
Donderdag werd onder meer een
proef genomen met het remvc^mogen
Na aanvankelijk met alle motoren op
topsnelheid te hebben gelopen liet men
de schroeven plotseling andersom
draaien. Binnen honderd meter lag het
schip volkomen stil.
Ondanks het feit dat de overtocht
Met de Kon. Marine had men een rege
ling getroffen om het nieuwe schip ten
behoeve van de proefvaarten in de ma
rinehaven te Den Helder af te méren.
Van daaruit maakte het vaartuig drie
vaarten op de Waddenzee die allen bij
na een gehele dag in beslag namen.
Tijdens de technische proeftochten
bevonden zich een vrij groot aantal
mensen aan boord, waaronder functio
narissen van het bureau voor Scheeps
bouw, de Zaanlandsche Scheepbouwmij.
en de NV. T.E.S.O.
Met de nautische verantwoordelijk
heid was een uit acht koppen samenge
stelde bemanning belast van de N.V.
Weissmuller te Baarn
Voor de proefvaart van donderdag j.l.
waren bovendien enkele andere be
langstellenden w.o. de pers uitgenodigd.
Luxe pracht
De bezoekers die voor het eerst aan
boord van de nieuwe „Marsdiep" stapt,
moet wel in stille bewondering zijn
voor de pracht en praal aan boord en
de enorme ruimte
Vooral het ruim 60 meter lange en 15
meter brede autodek is indrukwekkend
wijds en doet door de lichte kromming
sterk denken aan een tunnel. Tijdens de
vaart is dit rijdek hermetisch afge
sloten van de buitenwereld door een
tweetal grote ophaaldeuren, voor en
achter. De ca. 70 auto's die op het dek
een plaatsje kunnen vinden zullen nooit
schade oplopen door de inwerking van
overstuivend zeewater.
Wielrijders betreden de pont één ver
dieping hoger. Daar bevinden zich de
dekken waar de rijwielen worden ge
plaatst. Links en rechts zijn rekken
aangebracht waarin 140 fietsen kunnen
worden geplaatst.
Nog een verdieping hoger bevinden
zich de twee kajuiten voor de passa
giers. Zoals bekend is de nieuwe „Mars
diep" een één-kiasseschip zodat geen
verschil in uitvoering bestaat tussen de
twee salons die elk 156 zitplaatsen bie
den. De meeste zitplaatsen zijn banken,
echter ook enkele losse stoelen en zit
plaatsen aan de grote bar.
Vooral de uitvoering van de salons is
buitengewoon fraai. Overvloedig is ge
bruik gemaakt van tropische houtbe
timmering, waarbij de beige kunstlede
ren bekleding van het meubilair goed
harmonieert.
Links en rechts heeft men door zeer
grote vensters een prachtig uitzicht op
zee wat nog wordt bevorderd door üe
grote hoogte boven het zeeniveau waar
op de kajuiten zich bevinden.
De scholieren krijgen een onderko
men toegewezen onder het autodek
Enorm is de ruimte op het rijdek waar 70
auto's een plaatsje zullen vinden. In het mid
den kunnen drie rijen staan en in de gangen
links en rechts één r\|. De fietsenbergplaats be
vindt zich éfn verdieping hoger. Zn de verte
een der ophaaldeuren die de ruimte hermetisch
afsluiten tijdens de overtocht.
Gedurende de 15 minuten durende zeereis
mogen de automobilisten in hun wagen blijven
zitten.
slechts vijftien minuten zal bedragen
heeft men de grootste aandacht besneed
aan de brandbeveiligings- en redding
middelen. Voor de brandbestrijding is
een zg. sprinklerinstallatie aangebracht.
Hiermee kan op het autodek een kunst
matige regen worden verwekt. Uit twee
brandblusstations op het rijdek, kunnen
alle ventilatoren worden gestopt. Aan
boord bevinden zich 27 brandblusap-
paraten, 22 brandkranen en acht
schuimblusstations. In de machineka
mer staat een 45-liter schuimbluskanon
opgesteld
Aan reddingmiddelen vinden we 750
reddinggordels, 60 vlotten voor totaal
750 personen en de vereiste redding
boeien.
Verwarming
Het gehele schip kan worden ver
warmd. Dit gebeurt centraal vanuit de
machinekamer waar een _kete 1 zorgt
voor de verhitting van eer groot aantal
warmwaterheaters. Over hetschip ver
spreid zijn 46 radiators aangebracht
Aan warmte-isolatie is ook
aandacht besteed. Door toepassing van
kurkvloeren heeft men tevens geluids
isolatie bereikt.
Om tussen de verschil'endc beman
ningsleden. die gedurende de uitoefe
ning van hun taak over het hele schip
zijn verspreid, oorv.ici kunnen heb
ben, is over het gehele schip een ge
luidsinstallatie i ingebracht In de
stuurhuizen bevinden zich de micro
foons terwijl b;; de rijdekdeuren, ver-
haalspillen en andu -e belangrijke pun
ten terugspreehaopara '.uur is aange
bracht. Tevens :s esn t"lefooninstllatie
aangelegd ve»r de verbinding van
stuurhuizen ootle ling, van stuurhuizen
naar machinekamer etc
Stabiel schip
Toen wij zaterdag j.l. een proeftocht
meemaakten was het weer allesbehalve
1813 1963
/„Oosterend weer
Present"
LOFFELIJK
INITIATIEF
VAN
OOSTERENDER
FEESTCOMITÉ
Speciaal ten behoeve van hen die niet
in staat zijn „op eigen kracht" naar
het feest te Oosterend te komen heeft
het comité „Oosterend wéér present"
besloten morgen een taxi-dienst in het
leven te roepen. Automobilisten worden
verzocht aan dit symphatieke plan hun
medewerking te verlenen. Zij kunnen
zich opgeven bij de heren Jac. Visman
(tel. 02223-335), G. Betseana (tel. 02223
395) en P. Riemers.
De mensen die van de autohulp op
vrijdag gebruik willen maken kunnen
dit verlangen eveneens bij genoemde
heren bekend maken. Deze actie is
speciaal bedoeld voor ouden van dagen
en anderen, die om welke reden dan
ook gebrekkig ter been zijn. Zij zullen
vanavond plm. 7.30 uur worden opge
haald.
Het zal moeilijk zijn om iedere ge
handicapte Texelaar het feest op deze
wijze te laten meemaken. Daarom is
deze maatregel alleen van kracht voor
mensen uit Oosterend en naaste omge
ving.
Automobilisten worden verzocht hun
opgave met spoed te doen. Het feest
comité is hen bij voorbaat dankbaar.
S.V.C.-N1EUWS
Training voor welpen en adspiranten
begint weer
Vrijdagavond a.s. begint S.V.C. weer
met de training van welpen en adspi
ranten, De welpen van 9-12 jaar be
ginnen om 6 30 uur, de adspiranten om
7.15 uur. Voor de senioren volgen nog
nadere berichten.
Ook adspiranten en welpen uit Mid
den- en Zuid-Eierland zijn op de trai
ning van harte welkom.
Tydens de technische proefvaarten van de vori;
hef mechanisme verricht. Daartoe bevond zich een staf van technici aan boord.
De Groot van liet Bureau voor Scheepsbouw, ontwerper van de „Marsdiep".
weck werden uitgebreide metingen aan
Links ir.
fraai. In de loop van de dag wakkerde
de wind aan tot stormachtige kracht zo
dat we meteen konden voelen hoe het
zeer hoge schip op deze omstandigheden
reageerde. Zelfs in de hooggelegen pas
sagierssalons was de schommeling nau
welijks te voelen.
Voor het corrigeren van een slagzij
die zou kunnen ontstaan door een on
gunstige verdeling van passagiers en
auto's, zijn links en rechts correctie
tanks aangebracht.
Voer het ondergaan van enkele klei
ne bewerkingen is de „Marsdiep" in
tussen weer naar Zaandam vertrokken.
De officiële proeftocht tijdens welke de
overdracht aan de N.V. T.E.S.O. zal
plaatsvinden, is nog niet precies vast
gesteld, maar zal naar alle waarschijn
lijkheid aan het eind van deze maand
worden gehouden. Wat daarna met
het schip gaat gebeuren is ook nog niet
uitgemaakt. Het is zaak voor enkele
maanden een gunstige ligplaats te vin
den. Men denkt aan de haven van Har-
lingen of Den Helder.
Tot het moment waarop beide fuik
havens gereed zullen zijn is de „Mars
diep" moeilijk bruikbaar. Het is dus
onwaarschijnlijk dat zij nog dit jaar in
de vaart zal komen.
HET WAS ANDERS
In onze vorige editie konden de le
zers een bericht aantreffen onder het
koj.je „Scooter botst op auto". De oor
zaak van het ongeluk zoals wij het be
schreven is achteraf echter onjuist ge
bleken. Ten onrechte werd beweerd
dat de automobilist niet had uitgekeken
voordat hij van de Pontweg linksaf de
Amaliaweg insloeg.
Vastgesteld is dat de automobilist
zich geheel volgens de regels heeft ge
dragen. Hij heeft voorgesorteerd en
richting aangegeven.
De niet in het bezit van een rijbewijs
zijnde scooterrijder probeerde hem ech
ter toch links te passeren toen de auto
mobilist de bocht bijna had voltooid.