m De ruilverkaveling in de zomer van 1963 N.V. Texels Eig en Stoomboot Onderneming Hirrii op de Hoge Veluwe BRIGADIER PIET EN DE SEMI-PROF Dienstregeling Veerdienst Dienstregeling autobussen In onze artikelen over de landbouwbedrijven in de zomer van 1963 moesten wij constateren, dat de belangen van „badgasten" en boeren vaak tegengesteld liggen. Terwijl de badgast maar één ideaal kent, n.l.: veel zon, verlangen de boeren zo nu en dan ook nog wat anders. Ik meen wel te mogen zeggen, dat de „idealen" van de badgasten en de aannemers en uitvoerders van ruilverkavelingswerkzaamheden in veel opzich ten overeenstemmen. Voor het vlot en zonder schade verlopen van ruilverka velingswerkzaamheden is immers droog weer ook buitengewoon belangrijk. Het „seizoen" 1963 buitengewoon kort Na een buitengewoon schadelijk win terseizoen vlotte het werk ook in het voorjaar maar zeer matig. Pas in de maand mei werd het mogelijk op de meest voordelige wijze te gaan werken. Dit duurde tot het begin van de bouw vakvakantie. Er is toen in een paar maanden zeer veel werk gebeurd. Direct na de vakantie waren de omstandig heden voor een goed verloop van het werk al veel minder en dit is er in de loop van augustus niet beter op gewor den Nu we dit schrijven (begin septem ber) kunnen we rustig zeggen, dat het werk enorm gehandicapt wordt door wateroverlast. Na lezing van het voorgaande kunt U begrijpen, dat in de afgelopen weken door belanghebbenden nog al eens de opmerking is gemaakt, dat het toch „zonde" is, dat in de voor het werk zo gunstige tijd de werkzaamheden onder broken moesten worden voor een twee- weekse vakantie. Daarbij volgde dan bovendien nog al eens de wat „zure" toevoeging, dat „ze" toch de afgelopen winter 13 weken vakantie hebben ge had. O.g. is van mening, dat we derge lijke opmerkingen maar niet al te zwaar moeten aanrekenen. Het is in zeker opzicht goed te begrijpen als je belanghebbende bent. Waar het werk gereed kwam In het gebied van de Nederlandsche Heidemaatschappij (het gedeelte van het blok ten noorden en oosten van Den Burg) werd de laatste hand gelegd aan het werk in Tienhoven, een strook langs de Lange Waalderweg, de omge ving van „Marico" en „Texla" en in de Mars. Het inzaaien van het „zwart" ge worden grasland heeft hier plaats ge had en in de meeste gevallen levert dit grasland weer een normale opbrengst In het blok, waar de N.V. Grontmij werkt, was het een strook vanaf de „Oude Kamp" dwars door de Hemmer tot de Westerweg, die klaar kwam. Ver der een blok in de Westen tussen Hem- merkooiweg en Westerweg. In de Buitendijk, waar het „grote" werk in de herfst van 1962 klaar kwam. vond het inzaaien tot grasland dit voorjaar plaats. Ook van deze gedeelten kan ge zegd worden, dat de grond op dit mo ment voor practisch 100°/o in gebruik is. Waar de draglines nu draaien Een beeld van het werk van de Ruil verkaveling krijgt U op het moment vooral in de omgeving van de Middel- landseweg en de Kerkeplaatsen van Swaerts en Fl. Visser. Een gebied, dat zich werkelijk niet zo goed leent om in deze regenperiode te worden bewerkt. Tussen Middellandseweg en Oudeschild is het meeste werk voor de draglines gebeurd, maar het nawerk kan niet worden uitgevoerd. Indien het getij niet spoedig keert is er alle kans, dat dit werk tot het vobrjaar van 1964 moet blijven liggen Overigens geeft deze omgeving wel een beeld van wat door ruilverkaveling kan worden bereikt. Er wordt hier een kapitale boerderij gebouwd in een om geving, waarvan tien jaar geleden zeker gezegd zou zijn, dat hier voor boeren geen brood inzat. Het oude „natuur monument" Butykoffersmieland wordt herschapen in cultuurgrond. Hetzelfde geldt voor het Molenmieland aan de Oude Middellandseweg. De Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten heeft deze gebieden afgestoten in ruil voor terreinen, die door boerenogen be keken minder waard zijn. In het zuidelijk deel van het eiland wordt gewerkt in de Naai ten zuiden van Den Hoorn. Er wordt naar ge streefd dit voor de bloembollenteelt zo waardevolle gebied te bewerken tussen het rooien en het planten van de bollen en zonder tegenslag zal dit wel bereikt worden Verder draaien er nog enkele draglines in de strook tussen Jan Aye- weg en de Oude Weg. Wat deze herfst nog gedaan kan worden Het is wel zo goed als zeker, dat het niet gelukken zal om het in dit voor jaar vastgestelde werkplan af te wer ken. Het was nl. de bedoeling om in dit jaar een punt te zetten achter het werk, dat gebeuren moet ten oosten en ten zuidoosten van Den Burg. Het ziet er echter naar uit, dat in de strook tussen Schilderweg en Hallerweg, de Haller- weg en de Jan Ayesloot en het hele stuk tussen Veense Langweg en Ka- dijksweg slechts een gedeelte van het werk kan worden uitgevoerd. O.g. acht het zelfs mogelijk, dat bij het aanhou den van het slechte weer in één of meer van deze gebiëden deze herfst helemaal niets kan worden gedaan. De directie van de N.V. Grontmij had gehoopt de werkzaamheden in de om geving van Den Hoorn voor nieuwjaar klaar te hebben. O.i. is dit, zeker op dit moment ongegrond optimisme. We moe ten daarbij in aanmerking nemen, dat bij de nog te bewerken gedeelten er enkele zijn, die zich voor winteruitvoe- ring niet best lenen. We denken aan de Kuil en de Mars. die bij na weer spoe dig „zacht" zijn. Voor aannemer en boeren ernstige tegenslag Het is te begrijpen, dat een minder vlot verloop van het werk een directe strop is voor de aannemer, die het werk uitvoert. De „risicopost", die uiteraard altijd in de kostenbegroting van de aannemer wordt opgenomen is in der gelijke omstandigheden zeker gemoti veerd. Waarschijnlijk hebben leken, waartoe o.g. zich ook rekent, er geen begrip van welk verschil het in de kosten maakt of het werk onder gun stige omstandigheden, dan wel in een natte tijd, zoals nu moet worden uitge voerd. Intussen is het zeker niet alleen de aannemer, die de tegenslag te incasse ren heeft. Ook voor de boeren in de betreffende gebieden is het een ge duchte tegenvaller. Beschikbaarstelling van vervangende grond of uitbetaling van een schadebedrag weegt nooit op tegen de voordelen van een normaal gebruik van de grond. En de vertraging van het werk heeft zeker tot gevolg, dat het langer duurt voordat de „nor male" toestand weer ingetreden is. Bij gunstig weer had er deze herfst zeker 100 - 150 ha. nieuw grasland meer in gezaaid kunnen worden dan nu het ge val is. Inzaai in augustus en september betekent een volledig gebruik in het volgend seizoen. Wordt dit april of mei, dan kan in 1964 niet veel meer dan een halve opbrengst worden verwacht. Uiteindelijk betekent tegenslag bij het werk schade voor alle eigenaren en gebruikers in de ruilverkaveling. Uit voering van het werk bij nat weer heeft onherroepelijk tot gevolg, dat meer grasland „zwart" wordt dan bij gunstig weer en met de verlate inzaai betekent dit hogere schadevergoedingen, waar van ook een deel ten laste van alle bij de ruilverkaveling betrokken eigenaren komt. Ook voor ons betekent het meer zorgen in het groeiseizoen 1964. Dit voorjaar meenden we, dat 1963 het jaar zou worden, waarin het beschikbaar stellen van vervangende grond de zwaarste opgave zou zijn. Op dit mo ment geloven we dat 1964 in dit op zicht niet minder zwaar zal zijn. C. v. Gr. TEXEL CT HORNTJE) - DEN HELDER DEN BURG - DE KOOG - DE COCKSDORP - OOSTEREND - DE WAAL - OUDESCHILD - DEN BURG LIJN B ingaande 16 september 1963 Vertrek: noz& aoz noz nzazo noz noz Werkdagen: Den Burg 7.30 10.10 12.30 15.40 16.30 18.15 v. Texel ('t Homtje) 5.50 8.00 10.30 12.30 14.30 De Koog 7.45 10.25 12.45 15.55 16.45 18.30 16.30 18.30 20.30 Halte 25 7.55 10.35 12.55 16.05 16.55 18.40 van Den Helder 6.40 9.30 11.30 13.30 15.30 De Cocksdorp 8.05 10.45 13.05 16.15 17.05 18.50 17.30 19.30 21.15 Halte 34 8.05 10.45 13.05 16.15 17.05 18.50 Halte 37 8.10 10.50 13.10 16.20 17.10 18.55 Zon- en alg. erkende cbr. feestdagen: Oosterend 8.25 11.05 13.25 16.35 17.25 19.10 tijdvak 22 september t/m 20 oktober 1963 De Waal 8.35 11.15 13.35 16.45 17.35 19.20 v. Texel ('t Homtje) 8.00 10.00 12.00 16.30 18.30 Oudeschild 8.40 11.20 13.40 16.50 17.40 19.25 20.30 Aankomkst van Den Helder 9.00 11.10 12.50 17.30 19.30 Den Burg 8.45 11.25 13.45 16.55 17.45 19.30 21.15 Deze diensten rijden via 't Noorden. Ingaande 27 oktober 1963 v. Texel ('t Homtje) 8.00 10.00 12.00 16.30 18.30 van Den Helder 9.00 11.10 12.50 17.30 19.30 De gehele dienstregeling vervalt zodra de veerboot met koplading in de vaart wordt genomen. Alsdan zal tijdig de nieuwe dienst regeling worden bekend gemaakt. DEN BURG - OUDESCHILD - DE WAAL - OOSTEREND - DE COCKSDORP - DE KOOG - DEN BURG DEN BURG - T HORNTJE V.V. LIJN A Werkdagen: Zon- en alg. erk. chr. feestdagen: v, Den Burg v. 't Homtje v. Den Burg v. 't Homtje 5.20 7.00 B* 7.30* 9.20 B 7.30* 8 30* nza 9.30 11.30 B 1000* 9.50 B 11.30* 13.10 B 12.00 11.50 B 16.00 17.50 B* 14.00 13.50 B* 18.00 19.50 B 16.00* 15.50 B 20.00x 21.35 Bx 18.00* 17.50 B* 20.00 19.50 B 21.35 B LIJN D Vertrek: noz aoz noz noz nzazo d noz Den Burg 7.30 8.15 10.30 14.30 15.40 18.15 22.00 Oudeschild 7.40 8.25 10.40 14.40 15.45 18.20 22.05 De Waal 7.45 8.30 10.45 14.45 15.50 18.25 22.10 Oosterend 7.55 8.40 10.55 14.55 15.55 18.35 22.20 Halte 37 8.05 8.50 11.05 15.05 16.05 18.45 22.30 Cocksdorp 8 15 9.00 11.15 15.15 16.15 18.55 22.40 Halte 34 8.15 9.00 11.15 15.15 16.15 18.55 22.40 Halte 25 8.20 905 11.20 15.20 16.20 19.00 22.45 De Koog 8.30 9.15 11.30 15.30 16.35 19.15 22 55 Aankomst Den Burg 8.45 9.30 11.45 15.45 16.50 19.30 23.05 Deze diensten rijden via 't Noorden. DEN BURG - DE KOOG V.V. Zon- en alg. erk. chr. feestdagen: v. De Koog v. Den Burg v. De Koog Werkdagen: v. Den Burg Verklaring der tekens: B na aankomst boot. via Duinweg, Bakkeweg, De Westen. Den Hoorn en omge keerd. x deze diensten vervallen na 20 oktober 1963. nza niet op zaterdag 6.45 7.30 9.00 v 11.00 v 12.30 15.40nzazo 16.30 18.15 7.00 8.30 9.30 v 11.30 15.30 16.35nzazo 19.15 22.55 10.10 12.00 v 13 .30 v 15.00 v 18.15 v 9.15 12.30 v 13.45 v 15.30 v 18.30 v 19.15 DEN BURG - Vertrek: DE COCKSDORP - OOSTEREND - DE WAAL - OUDESCHILD - DEN BURG noz Den Burg 6.15 De Cocksdorp 6.35 Oosterend 6.55 De Waal 7.05 Oudeschild 7.10 Aankomst Den Burg 7.20 Verklaring der tekens: v deze diensten vervallen ingaande 1 oktober 1963 noz niet op zondag aoz alleen op zondag nzazo niet op zaterdag en zondag d dagelijks Bushaltes te Den Burg: Vertrekpunt Elemert Halte t.o. ULO Halte t o. Drijver Wilhelminalaan Halte t.o. Kogcrstraat no. 50 Halte t.o. Kogcrstraat no. 94 18. Men zou werkelijk geneigd zijn te ver onderstellen, dat de twee Italianen een ijsje gingen eten. Ze liepen tenminste op de ijsco man af en zeiden: „Una porzione di cinque tutti frutti". De ijsman, die blijkbaar een ontwikkeld heerschap was, verstond Italiaans en vroeg schamper: „Watte? Eén portie van 5 voor met zijn beiden? Maar het nou even!" „Silentio!" siste toen plotseling Angelico met de snor. Snel verscheen er een dreigende revolver in zijn hand en hij voegde er aan toe: „Sempre pluro ultra manua tua! Vivace!" De ijsman kon natuurlijk niet veel uitrichten en koos eieren voor zijn geld. Protesterend stak hij vlug zijn handen omhoog. „Exua tua blanca vestimente!" grijnsde de dikke Diavolo. Ook aan dit bevel voldeed de ontwikkelde ijsman schielijk Braaf trok hij zijn witte jasje uit, dat snel van eigenaar verwis selde Toen dat gebeurd was, trok dikke Dia volo dat jasje aan om er vervolgens dood gemoedereerd met het ijskarretje vandoor te gaan. Hij liep brutaal naar het stadionplein, waar brigadier Piet nog steeds stond te wach ten op de komst van Karei Kleuntjes. „Alwéér een ijscoman", dacht hij. „Jonge jonge, wat maakt deze zich druk". En dat was ook zo, want deze ijsman schreeuwde ijverig: „IJsco Italiano! IJsco sempre e mobile Torino!" door Henk van Heeswijk 31. Maar jij bent anders. Dat waardeer ik. Je hebt jezelf in bedwang. En dat bewonder ik. Bij jou voel ik me rustig, omdat ik weet, dat je van geen enkele gelegenheid misbruik zult maken. Zo, moet ik nog meer pluimen op je hoed steken? Nou ga je straks zeker van ver waandheid met je neus in de lucht lopen?" „En houd je van me?" Ze lachte en streek hem even over de wang. „Jij zit nog maar steeds met je ordertje liefde, he? Als je werkelijk zo'n bekwame verkoper bent, zul je dat ook wel eens een keer kwijt raken, ver onderstel ik" „Bij jou?" Ze haalde haar schouders op. „Mis schien. Je lokt me vanavond toch niet uit m'n tent. Dus verwacht nu niet, dat ik ga zeggen: Karei Welsenaar. ik ben stapel op je en breng me meteen maar naar het gemeentehuis in Ede, want ik zit gewoon te popelen om met jou te trouwen. Dat is namelijk niet het ge val, zie je? Wees tevreden met mijn genegenheid voor je. Dat is al heel wat". Hij dacht een poosje na. „Je maakt het jezelf zo moeilijk, moppie". Ze legde haar hoofd tegen zijn schou der en hield met beide handen zijn arm vast. „Karei, luister nu eens goed. Gerrit en ik hebben van kind af aan met elkaar om gegaan. We hebben sa men de boel op stelten gezet en allerlei apestreken uitgehaald. Toen we acht tien waren, gingen we samen voor de eerste keer uit. Naar Apeldoorn. Bij die gelegenheid heeft hij me gezoend. Daar stak niets in. Later pas ging ik van hem houden, zoals een vrouw van een man houdt. Heel veel. Hij was uitstekend op school en ging verder leren. Hij wilde varen en kwam op de Zeevaartschool. Had een mooi uniform aan en ik was erg trots op hem, als ik 's avonds aan zijn arm door het dorp liep. Hij is een knappe jongen en zit altijd vol gekheid. Ik was dol op hem. Kun je dat be grijpen? Andere jongens bestonden niet voor me. Ik had alleen maar oog voor Gerrit. Soms was hij wel eens wat ruw, maar ieder mens heeft wat. Als hij het te gek maakte, gaf ik hem een flinke klap in zijn gezicht en dan nam hij me in zijn armen en dolde met me. Ik kon niet kwaad op hem worden. Is het dan zo vreemd, dat we het samen eens werden en toekomstplannen gingen maken? Dit najaar zouden we ons ver loven. Dan gaat hij weer enkele maan den leren Ik verheugde me er op, want dan zouden we altijd vlak bij elkaar zijn". Ze zuchtte en ging overeind zitten. Ze accepteerde zijn sigaret en zoog er vuur in. Een poosje rookte ze, waarna ze vervolgde: Maar sinds hij nu vaart, is hij heel anders geworden. Veel ru wer. En is hij gaan drinken, wat hij vroeger haast nooit deed. Een zeeman, die geen borrel lust, is geen zeeman, zei hij eens. Wat natuurlijk maar onzin is. We kregen daarover een keer woorden. Later hebben we het weer afgezoend. En in die tijd kwam jij in m'n leven. Jij bent zo heel anders. Gerrit is op- vliegerig, driftig. Nu ja, af en toe ben ik het ook. Elk mens heeft z'n gebrek, Gerrit en jij en ik. Maar onwillekeurig ging ik vergelijkingen maken. Toen kwam de twijfel. Gerrit kwam thuis, wilde vervelende dingen, die ik natuur lijk niet wilde en met een boze kop is hij aan het drinken geslagen. Hij heeft bij huis een hoop herrie gemaakt die avond en Jan, een van mijn broers, is nog naar buiten gegaan en heeft hem met een zoet lijntje naar huis gekregen Thuis gaven ze mij er de schuld van. Omdat ik niet met hem mee wilde. Nou, de volgende morgen had hij natuurlijk een kater en hebben we hoge ruzie ge had. Je weet het toch allemaal. Toen is hij met een boze kop diezelfde dag weer aan boord gegaan. Tegen Jan heeft hij gezegd: Ze kan voor mijn part barsten. Daar bedoelde hij mij mee. Maar dat meent hij zo kwaad niet. Dat is zo z'n aard. Ik heb die avond, toen ik van de Hoge Veluwe kwam, gehuild. Hij was toch mijn jongen?" Ze kneep haar sigaret uit en gooide het peukje door het open raam. „Nou heb ik 'm geschreven", besloot ze met matte stem. Laat ik het maar vertellen: dat we niet bij elkaar passen en zo en dat het maar beter is, dat we het uit maken. Dan zijn we allebei vrij om te doen en te laten, wat we willen. En daarop heeft hij nog niet geantwoord". „Moppie, dat antwoord komt nooit. Gerrit heeft je brief gelezen, hem mis- sch.ien woedend in het water gegooid en opnieuw gedacht: laat 'r barsten. En is overgegaan tot de orde van de dag. Met de gedachte: overal in de wereld zijn aardige meisjes". Ze slaakte een diepe zucht en greep zijn hand. „Toch wil ik nog even wach ten, Karei. Dat moet je begrijpen en respecteren. Ik ben niet het type, dat zo maar van het ene paar armen in het andere valt. Ditmet Gerrit moet eerst helemaal in het reine komen. Als hij m'n woord teruggeeft, voel ik me vrij om te doen wat ik wil. Tot zolang zul je echt moeten wachten, Karei". Hij knikte en legde beschermend zijn arm om haar heen. „Goed, moppie, jouw wil is mijn wet, dat weet je". Ze trok zijn hoofd naar zich toe en drukte een zoen op zijn mond. „Je bent een lieve knul. Ik houd echt wel een beetje van je. zie je? Soms ben je on weerstaanbaar, apekop". Na een poosje ging ze recht zitten en haalde een kam te voorschijn. „Zo is het voorlopig mooi genoeg, jongeman. Jij weet ook van geen ophouden. En rijd nu maar naar Schaarsbergen. Ik wil nog een uurtje dansen en daar is een gezellige gelegenheid HOOFDSTUK 12 Waarom ga je het museum niet eens bekijken? Augustus verstreek en nog was Karei Welsenaar zonder emplooi. September begon met regen en op de Hoge Veluwe was het meteen minder druk. Het sei zoen was nagenoeg verstreken, de avonden werden korter en de hekken gingen vroeger dicht. Stien van Essen was in de week, dat ze late dienst had, eerder klaar en dan kwam Karei haar nog wel eens ophalen voor een ritje naar Schaarsbergen. Gerrit Davelaar had nog nimmer wat van zich laten horen. Uit de scheepsberichten in de krant wist ze, dat hij in een andere hoek van de wereld was. Op z'n vroegst kon hij midden oktober weer in Neder land zijn. Waarna hij afmonsteren zou om verder te studeren. De verhouding tussen Stien en Karei was onveranderd. Stien hield voet bij stuk en wilde eerst antwoord van Gerrit. Ze schreef hem voor de tweede maal en drong opn antwoord aan. Voor de rest deed ze haar werk. Als ze een avondje uit waren en ze had een goeie bui. dan liet ze zich omhelzen en kussen. De tweede week van september was aangebroken en op een regenachtige middag stapte hij de Koperen Kop bin nen. Het was kil en het haardvuur brandde. Er was veel publiek en omdat het hoekplaatsje bezet was, zette Karei zich neer vlak bij de haard. Stien kwam naar hem toe en glim lachte. „Nieuws?" Hij schudde zijn hoofd „Welnee, nie mand wil me hebben. Ganzevoort schijnt zin te hebben me onmogelijk te maken. Nou, hij heeft eer van zijn werk". (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1963 | | pagina 4