Cjrocn ^tmrL' Jéxels in het
Aandeelhouders bevestigen vertrouwen in bestuur
Vergadering wilde
GEEN rapport zien
Commissaris G. Bakker met overgrote meerderheid herkozen
r
Cijfers
DINSDAG 15 OKTOBER 1963
TEXELSE
77e JAARGANG No. 7802
COURAN
Ultgare N.V. T.h. Langeveld de Rooty
Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel
Handelsdrukkerij
Oen Bnrg, Texel - Poetbas 11 - Tel. 2058
Verschtynt dinsdags en rrtydags.
Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenlee»
bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,40 p. kwart
25 ct Incasso. Advertenties: familieberichte!
12 ct p. mm.; andere advert 10 ct p. mm
De langverbeide algemene vergadering van aandeelhouders van de N.V.
TESO is achter de rug. De bijeenkomst is ongetwijfeld de drukstbezochte in de
geschiedenis van de N.V. geworden: 535 aandeelhouders hebben in „De Oran
jeboom" te Den Burg een plaatsje kunnen vinden. Zó groot dreigde de be
langstelling to worden, dat men de zaal van hotel „De Lindcboom-Texcl" in
gereedheid bracht, zodat ook daar de vergadering meegemaakt kon worden.
Door luidsprekers en een gesloten tv-net werd het contact tussen beide zalen
verzekerd. Van deze mogelijkheid heeft men echter geen gebruik hoeven te
maken. De meer dan normale belangstelling is begrijpelijk. De meeste aandeel
houders waren van mening dat het een zaak van „er op of er onder" zou
worden, mede gezien de inspanningen van een schijnbaar grote groep, die had
laten weten het met de huidige gang van zaken in de TESO niet eens te zijn.
Deze groep had de candidaat de heer P. Sibinga Mulder, de oud-directeur, naar
voren gebracht om de plaats in te nemen van de commissaris, de heer G. Bak
ker. Zoals bekend richtte een deel van de groep zich tot het TESO-bestuur
met een aantal vragen. Kennelijk heeft men gemeend, dat bij beantwoording
onaanvaardbare toestanden aan 't licht zouden komen. De aanhangers van deze
„oppositie" moeten na afloop van de vergadering wel bijzonder teleurgesteld
zijn geweest: Hun woordvoerders heeft men op overtuigende wijze van repliek
gediend, de heer G. Bakker werd met overweldigende meerderheid herkozen
en het door de commissie van onderzoek samengestelde rapport wilde de grote
meerderheid van aandeelhouders NIET gepubliceerd zien. Gezegd kan worden
dat de commissarissen als glorieuze overwinnaars uit de strijd zijn getreden.
Niettemin is het voor de president-commissaris, de heer C. J. de Lugt, geen
eenvoudige taak geweest deze bijeenkomst te leiden. Hij slaagde er echter
voortreffelijk in. De vergadering had, ondanks alle spanning, 'n rustig verloop.
Tijdens zijn welkomstwoord vroeg de
president-commissaris der N.V. TESO
bij acclamatie te willen stemmen voor
de ontheffing van art. 25 der statuten,
waarin staat dat deze vergadering
uiterlijk in mei moet worden gehouden.
Hij verwelkomde de oud-com
missarissen J. de Wit en E. Noordijk,
oud-directeur J. J. v.d. Vlies, en de oud
personeelsleden Jurr. Beumkes en A.
Bruin. De heer Jan de Vries Sr., die op
4 juni 1963 overleed werd herdacht.
De president-commissaris meende
namens de aandeelhouders te kunnen
spreken toen hij zijn erkentelijkheid be
tuigde aan het TESO-personeel en in
het bijzonder aan de heer M. C. de Gor
ter voor het enorme werk dat het afge
lopen seizoen is verzet.
De heer De Lugt ging in op de oor
zaak van het uitstellen van deze ver
gadering. Zoals bekend werd het con
flict tussen de directeur en de Raad
van Commissarissen voorgelegd aan een
commissie van goede diensten, die werd
benoemd door de burgemeester op ver
zoek van beide partijen in het geschil.
Tien ingezetenen van Texel hadden het
initiatief hiertoe genomen. De commis
sie, bestaande uit prof. J. v.d. Hoeven,
kapt. ter zee J. B. Kenncma en P. War-
menhoven, kreeg opdracht een rapport
samen te stellen over oorzaken en ach
tergronden van het conflict. Hierdoor
zouden de aandeelhouders, onpartijdig
voorgelicht, een juiste beslissing over
het wel of niet handhaven van de direc
teur kunnen nemen Er zijn echter, voor
dat dit rapport geheel gereed was, door
bemiddeling van de commissie tussen
de partijen via hun raadslieden onder
handelingen gevoerd, die geleid hebben
tot een vergelijk. Dit houdt dus in dat
het conflict is opgelost en beëindigd.
Bij de overeenkomst werd bepaald, dat
de heer Sibinga de dienst bij TESO per
1 augustus 1963 zou verlaten, dat hij
een bedrag van ƒ18 000,ontvangt, ge
lijkstaande met een jaar bruto-salaris.
Voorts werd vastgesteld, dat de gewe
zen directeur tot en met 31 december
1963 in de dienstwoning van TESO mag
blijven wonen.
Bovendien komen de kosten van de
commissie voor rekening van de TESO.
Mr. Berkhouwer, de advokaat van de
heer Sibinga Mulder stond op het stand
punt dat publikatic van het rapport
geen zin meer had. De raad van com
missarissen had geen bezwaar tegen
publikatie, maar kon de argumenten
van de heer Berkhouwer begrijpen toen
deze meende dat niet publiceren in het
belang van zijn cliënt was. Er werd
vastgesteld, dat het rapport niet ter
beschikking van een der partijen zou
worden gesteld, behalve wanneer de
beide partijen daarom gezamenlijk zou
den verzoeken. Uit deze gang van
zaken, aldus de heer De Lugt, kunt U
zelf Uw conclusie trekken!
Ongerustheid ongegrond
Sprekende over het initiatief van
vijftig aandeelhouders, die een aantal
vragen beantwoord wilden zien, zei de
heer De Lugt, dat de ongerustheid van
deze mensen ongegrond is. „Het gaat
met de TESO heus wel goed. Wanneer
de banken die vijf miljoen gulden in
deze zaak gestoken hebben tevreden
zijn over de gang van zaken en volledig
vertrouwen hebben in de huidige lei
ding, dan behoeft U zich als aandeel
houder niet ongerust te maken". De
heer De Lugt schetste de bijzondere
situatie van TESO en stelde vast dat
een aandeelhouder van TESO het meest
gebaat is bij een zo goed, goedkoop en
frequent mogelijke verbinding met de
vaste wal. „Ik geloof niet dat men ons
kan verwijten dat we daar niet ons
best voor hebben gedaan en doen". In
dit verband noemde hij enkele cijfers.
Het netto-vermogen van TESO vol
gens de verkoopwaarde van de
lans van 1953 bedroeg ƒ680.000,Het
huidige netto-vermogen bedraagt 3,5
miljoen. Over een gedeelte van dit be
drag, de stille reserve van 2,5 miljoen,
moet 46n/n belasting betaald worden. Er
blijft na aftrek van belastingen
ƒ2.350.000,over. Een vermogenstoe
name in 10 jaar tijd van rond 1,8 mil
joen. De heer De Lugt noemde deze
cijfers om een indruk te geven hoe ge
zond de TESO is. Hij meende dat de
praatjes en insinuaties over „de failliete
TESO" hiermee voldoende zijn weerlegd.
Voordat de heer De Gorter het jaarver
slag voorlas, schonk de heer De Lugt
aandacht aan de eerste acht maanden
van 1963. Het jaar startte zeer slecht
met een ongekend strenge winter. Een
sterke daling van de vervoerscijfers in
januari en februari was het gevolg. Per
1 september was niet alleen de achter
stand ingelopen, maar de ontvangsten
waren nog met ƒ121.000,gestegen.
Het bruto winstsaldo was ƒ493.000,
hetgeen al weer ƒ100 000,meer is
dan vorig jaar over dezelfde periode.
Anderzijds stijgen de lasten van de
nieuwbouw terwijl door het niet tijdig
gereedkomen van de aanleginrichtingen
de meeropbrengst van het vervoer niet
gerealiseerd kan worden. Het ziet er
naar uit dat het nog vele maanden zal
duren eer de „Marsdiep" officieel in
dienst gesteld kan worden.
Moeilijkheden met „Marsdiep"
Wanneer de officiële overdracht van
de „Marsdiep" zal plaats hebben is nog
niet bekend. Gedurende de technische
proefvaarten is door een defect schade
ontstaan die intussen is hersteld. Het
schip heeft een overbelastingsproef niet
kunnen doorstaan. Ook ontstond een
verschil van mening over de kwaliteit
van het schilderwerk, wat tot gevolg
had, dat het gehele schip moest wor
den overgeschilderd Een en ander
geeft een vertraging van enige maan
den. Wel is na overleg besloten de ter
mijn, die bij overdracht van het schip
betaald moest worden, te voldoen Het
schip is nu voor 90°/o betaald, ruim 5
miljoen. Per 15 juli 1963 zijn de tarie
ven voor personenauto's verhoogd om
dat de wanverhouding tussen de tarie
ven voor passagiers en auto's steeds
groter werd. Anderzijds was de maat
regel noodzakelijk om de stijgende kos
ten te dekken. Voor de eilandbewoners
werd getracht deze tariefsverhoging zo
laag mogelijk te houden. Het Ministerie
van Economische Zaken had een ver
zoek om de tarieven te mogen verhogen
voordien steeds afgewezen, omdat ge
meend werd dat de winstcijfers van
TESO daar nog geen aanleiding toe
gaven. Een verdere tariefsverhoging is
in de naaste toekomst niet nodig.
Er zijn enkele begrotingen opgezet
over de jaren 1964 en '65. Voor 1964
rekent men op een nadelig saldo van
ƒ31.000,bij een bruto-winst van
ƒ528.000,Voor 1965 rekent men op
een voordelig saldo van ƒ115.000,Bij
die begroting gaat men uit van een toe
name van het verkeer met 15% ge
middeld per jaar. „Dit is een voorzich
tige schatting; de werkelijkheid is
waarschijnlijk nog gunstiger", besloot
de heer De Lugt.
De heer G. Bakker las vervolgens de
notulen van de vergadering van 1962
voor, die onveranderd werden goedge
keurd.
Een onaangename discussie ontspon
zich tussen de heren De Lugt en J.
N. Bruin. Laatstgenoemde critiseerde
het financiële beleid, doch alle punten
van zijn betoog konden door de presi
dent-commissaris worden weerlegd,
zeer tot genoegen van de aandeelhou
ders, die door gejuich en applaus de
woorden van de heer De Lugt onder
streepten.
Jaarverslag
Het jaarverslag over het boekjaar
1962 werd door de heer M. C. de Gor
ter voorgelezen.
Tijdens de vorige algemene vergade
ring van aandeelhouders, die op 3 mei
in hotel „De Lindeboom-Texel" werd
gehouden, werd de heer J. Brommers-
ma gekozen als commissaris in plaats
van de heer J. de Wit. TESO betreurt
het verscheiden van twee personeels
leden, t.w. de neer Willem Boon, schip
per van de „Zeemeeuw" en de heer
Gerrit Bakker, boekhouder. Het jaar
1962 is voor TESO van historische be
tekenis geworden door het met de helft
inkorten van de vaarroute. De aanvan
kelijk geplande lVa uur dienst tussen
'•t Horntje en Den Helder bleek na een
proefvaart met mogelijk, zodat het een
2-uurs dienst werd. Op 8 juni werd de
nieuwe haven in gebruik genomen.
De veranderingen hebben reorgani
satie van bestaande gang van zaken ge
boden. Zo werden de autobusdiensten
aangepast, terwijl een regeling werd
getroffen om het personeel van hun
woonplaats naar het schip te halen en
te brengen. Door de verkorte vaarroute
kon de dienstfrequentie van 6 tot 8
worden opgevoerd. De vervoerscapaci
teit steeg daardoor 33%. Met de hoofd
schepen „De Dageraad" en de „Konin
gin Wilhelmina" werden vijfhonderd
reizen méér gemaakt dan het jaar te
voren.
Vervoerde TESO in 1961 74.167 per
sonenauto's en 12.859 vrachtauto's of
totaal 87.026, in 1962 waren deze ge
tallen resp. 87.207 en 14.327 of totaal
101.534, een stijging van ruim 16Vï%.
De toename 1960/'61 bedroeg 12%. De
grote stijging van dit jaar is dan ook
een gevolg van het feit, dat op de
nieuwe haven met een grotere fre
quentie kon worden gevaren. Het aan
tal vervoerde personen (betalend) be
droeg 672.670 tegen 623.155 vorig jaar.
Een accres van 8%.
Ten gevolge van de invoering van de
vijfdaagse werkweek is het gehele ver
voerspatroon veranderd, waardoor de
grootste drukte zich toespitste op de
vrijdagavond. De pogingen om spreiding
te verkrijgen in het vervoer door mid
del van een verschuiving van de ver-
huunperiode in de toeristische sector
hebben geen resultaat opgeleverd. Vol
gens de gemeentelijke gastenstatistiek
kwam 53% van het totaal aantal gas
ten, dat Texel dit jaar bezocht, met een
auto. Voor andere badplaatsen buiten
de Waddeneilanden bedraagt dit reeds
70 a 80%. Het TESO-bestuur is van
mening, dat laatstgenoemd percentage
spoedig ook voor Texel van toepassing
zal zijn. Het bespreken van personen
auto's, dat voor TESO veel bezwaren en
ongerief meebracht, werd met de inge
bruikname van de nieuwe haven afge
schaft. Om Texelaars en anderen die
Texel regelmatig bezoeken een redelijke
zekerheid te geven, werd het T-kaarten-
systeem in het leven geroepen. Door
gebrek aan weegbruggen ging voor
vrachtauto's en bestelwagens het leng
tetarief gelden. Ernstige storingen de
den zich in de dienst niet voor. Er de
den zich enkele onbetekenende aanva
ringen in en nabij de haven voor, die
weinig schade veroorzaakten.
Op 2 maart werd de kiel gelegd voor
de nieuwe diesel-elektrische veerboot
met koplading. De gebeurtenis vond
plaats op de werf van de Zaanlandse
Scheepsbouw Maatschappij te Zaandam.
Betaling der Bouwtermijnen had plaats
in overleg met het Bureau voor
Scheepsbouw te Bloemendaal. De aan
leg van de fuikhavens werd aan het
einde van het jaar-ter hand genomen
De bouw van de fuikhaven aan het
Horntje werd opgedragen aan de fa.
Van Oord te Werkendam. De aanleg-
inrichting te Den Helder werd opge
dragen aan de fa. Geerdink te Rotter
dam. Beide havens kosten elk ruim 3
miljoen gulden.
Besprekingen met de Ned. Bond van
VervoersDersonccl aan het eind van het
vorige jaar hadden tot resultaat, dat de
arbeidstijd werd verkort en wel zo
danig, dat gedurende het seizoen een
48-urige werkweek en daarbuiten een
45-urige werkweek zal gelden. De in de
zomer meergewerkte uren werden ge
compenseerd met 6 extra vrije zaterda
gen. De post salarissen, arbeidslonen en
sociale lasten steeg hierdoor van
ƒ479.000,— in 1961 tot ƒ632.000,— in
het verslagjaar. Een toename van 32%.
De autobusdienst blijft TESO zorgen
baren. De lasten stijgen, terwijl de
ontvangsten als gevolg van de toename
van eigen vervoer een dalende lijn ver
tonen. Het aantal buskilometers liep op
van 280.614 in 1961 tot 337.925 in het
verslagjaar. Vervoerd werden in het
verslagjaar 404.285 personen tegen
376.044 in 1961. In april werden nog
twee dieselbussen in gebruik genomen,
waardoor het wagenpark thans uit 7
dieselbussen en 5 benzinewagens be
staat. In ongeregeld vervoer en toer-
werk werden 42.181 personen vervoerd,
waarbij 70.000 km. werd afgelegd. De
ziekenauto werd in 1962 154 maal op
geroepen voor ziekentransport naar Den
Helder. De exploitatie van een zieken
wagen is geen lonende zaak. Het bezit
van een tweede ziekenauto zou vooral
in de zomermaanden overigens geen
overbodige luxe zijn!
De verwachting om in samenwerking
met de N.V. Sinberg te komen tot een
uitbreiding van de lijn- en rondvluch
ten is niet bewaarheid. Plannen van
Sinberg om te komen tot een vorm van
samenwerking met andere luchtvaart
maatschappijen vonden evenmin door
gang. Financieel bleek de N.V. Sinberg
er bijzonder slecht voor te staan.
De Texelfilm kwam dit jaar gereed
De inhoud van de film kon over het
algemeen worden gewaardeerd. In de
nabije toekomst zal de in slechte staat
verkerende „Zeemeeuw" van de Vlie-
'anddienst vervangen moeten worden.
Wellicht zal de „Voorwaarts" dienst
kunnen doen.
De netto-winst over het gehele bedrijf
is dit jaar teruggelopen tot ƒ24.750,
Extraheren wij de interest en de ove
rige kosten inzake nieuwbouw ten be
drage van ƒ111.761,de afschrijving
op het aandelenpakket Sinberg en de
post diversen inzake voorgaande jaren,
dan komen wij tot een vergelijkbaar
bedrijfsresultaat t.w. ƒ186.353,35 in
1961 tot 195.833,08 in 1962, of een toe
name van rond 9.500,Nemen wij
daarbij in het oog de sterk opgelopen
post loonkosten met rond ƒ150.000,
dan mogen wij over het resultaat niet
ontevreden zijn. We moeten hierbij be
denken dat de resultaten zijn behaald
met het bestaande materiaal.
De netto-opbrengst van het vervoer
over 't jaar 1962 bedraagt ƒ1.414.200,
tegenover een opbrengst van
ƒ1.237.500,in het jaar 1961, of een
Door de TESO-schepen werden
in 1962 3329 reizen over het
Marsdiep gemaakt, waarvan door:
ms. „De Dageraad" 2125
m.s. „Dokter Wagcmaker" 252
m.s. „Kon. Wilhelmina" 795
m.s. „Voorwaarts" 156
De gemiddelde bezetting van
de schepen bedroeg over het
gehele jaar 59% en over de maan
den juni, juli en augustus 69%.
In de dienst Texel-Den Helder v.v.
zijn vervoerd:
1962 1961
Betalende passagiers
672.670 623.155
toename 7,8%
Vrij vervoer 59.112 76.364
afname 23,9
Tot. passagiers 731.782 699.519
toename 4,7%
Rijwielen
75.878 79.951
afname 5,4%
Personenauto's 87.207 74.167
toename 17,6%
Vrachtauto's
14.327 12.859
toename 11,3%
Totaal auto's 101.534 87.026
toename 16,5%
Busbedrijf:
Aantal vervoerde passagiers:
1962 1961
Lijndienst 404.285 376.044
toename 7,5%
Onger. vervoer en
Toerwagens 42.181 30.381
toename 38,8%
Totaal
446.466 406.425
toename 9,9%
Aantal kilometers:
Lijnbcdrijf 264.352 216.485
toename 22,2%
Toerbedrijf 669.791 70.965
afname 1,6%
Totaal
334.143 287.450
toename 16,1%
stijging van ƒ176.700,overeenkomen
de met 14,3%. De directe lasten zijn
met rond ƒ255.000,toegenomen. De
lasten over 1963 zullen nog stijgen,
reden waarom een verhoging van de
personenautotarieven werd voorgesteld.
Dit voorstel werd echter afgewezen,
omdat naar inzicht van het min. van
Economische Zaken, het bedrijfsresul
taat hiertoe nog geen aanleiding gaf.
Het bestuur ontveinst niet, dat TESO
een periode tegemoet gaat, waarin het
alle zeilen moet bijzetten. Het is echter
optimistisch gestemd, wetende dat Texel
als recreatiegebied aan de vooravond
van een enorme ontwikkeling staat,
daarnaast niet te vergeten de te ver
wachten toename in het vervoer van
landbouw- en andere produktcn per as,
als straks de nieuwe veerboot in dienst
zal zijn genomen.
Bij de aanbieding van de balans en
verlies- en winstrekening ter goedkeu
ring door de vergadering maakte oud
directeur J. J. v.d. Vlies bezwaren. Hij
meende dat de balans in strijd was met
artikel 20 der statuten. Op de nieuwe
veerboot had men moeten afschrijven,
zo meende hij. De heer De Lugt ant
woordde dat afschrijving eerst kan
plaatsvinden, wanneer de veerboot ge
heel eigen bezit is geworden en is over
gedragen Weliswaar is een regeling te
treffen, dat men op een nieuw bezit
reeds tijdens de bouw ervan gaat af
schrijven, maar dat is belastingpolitiek,
waarvan bepaalde bedrijven, die zeer
grote winsten maken, zich bedienen. Zij
moeten de mogelijkheid hebben deze
winsten onder te brengen. In de prak
tijk wordt daar overigens te ruim ge
bruik van gemaakt, waardoor men nu
met een overbesteding kampt. Bij een
bedrijf als TESO ligt dat anders. Er
wordt eerst afgeschreven als het schip
is overgedragen. De heer De Lugt
meende dat dit de meest gezonde han
delwijze is. De vergadering verklaarde
zich voorts akkoord met de bevindingen
van de commissarissen, die de
balans en verlies- en winstrekening
aan een onderzoek hadden onderworpen
en naar aanleiding daarvan adviseerden
deze goed te keuren.
Geen rapport
Tijdens de behandeling van de door
een groep van vijftig aandeelhouders
ingediende vragen kwam het al of niet
publiceren van het rapport van de
Commissie van Onderzoek ter sprake.
Beide partijen zijn indertijd overeen
gekomen, dat het publiceren van het
rapport nadat de kwestie was opgelost,
geen nut zou hebben. Het rapport moest
immers dienen om de aandeelhouders te
doen beoordelen of het noodzakelijk
was het besluit van de commissarissen
te bevestigen of teniet te doen. De juri
dische raadsvrouwe van de commissa
rissen, de advocate mej. H. Bahlman,
had laten weten dat publikatie niet in
het belang van de tegenpartij zou zijn.
Hoewel de commissarissen geen be
zwaar hadden tegen publikatie, hebben
ook zij gezien dat dit in niemands
voordeel zou zijn en zelfs ongewenst in
verband met de toekomst van de. heer
Sibinga Mulder. Wanneer de aandeel
houders na stemming zouden besluiten
dat dit rapport gepubliceerd zou wor
den, dan zal eerst overleg moeten wor
den gepleegd met de wederpartij. Prof.
v.d. Hoeven zal het rapport slechts be
schikbaar stellen, wanneer beide par
tijen er om verzoeken. De heer De Lugt
meende dat het verzoek van de groep
aandeelhouders berustte op nieuwsgie
righeid en zucht naar sensatie. Er be
staat een morele verplichting van de
zijde der commissarissen om niet mede
te helpen het rapport openbaar te ma
ken. Spreker wilde de beslissing overi
gens aan de aandeelhouders overlaten,
maar wees er op, dat het in het belang
van de heer Sibenga Mulder is, dat de
feiten, welke in het rapport zijn ver
meld, niet worden gepubliceerd.
De heer J. N. Bruin meende dat de
heer Sibinga Mulder in deze zelf moest
beslissen. Hij verbaasde er zich over,
dat de heer Sibinga Mulder zijn ontslag
had aangeboden ondanks het feit, dat
hij had beweerd „te zullen doorgaan tot
de onderste steen boven is". De heer
Sibinga had de heer Bruin verteld
dat hij over deze zaak verder
het zwijgen opgelegd had gekregen. Hij
vond het onfair dat de heer Sibinga nu
niet in de gelegenheid mócht zijn, zich
te verdedigen. De heer De Lugt ant
woordde dat de heer Sibenga Mulder
nooit een zwijgplicht is opgelegd. De
heer Bruin wilde daarop de in de zaal
aanwezige heer Sibenga uitnodigen het
woord te voeren. De heer De Lugt ver
weet de heer Bruin daarop een onspor
tieve houding jegens de man die hij
maandenlang had gesteund. (Daverend
applaus).
De heer De Lugt herhaalde nogmaals
dat publikatie van het rapport géén
enkel werkelijk nut zou hebben en
(Zie vervolg pagina 4)