Cjrocn 2 rwarL-Jexelsin het
wm
M. C. de Gorter met enorme meerderheid
gekozen tot directeur
Leendert Geluk deed zijn
naam eer aan
In Memoriam J. Drijver
Oppositie sterk geslonken
Gewonde arbeider vervoerd per kraan
DINSDAG 3 DECEMBER 1963
TEXELSE
77. JAARGANG No. 7»1«
COURANT
Uitgave N.V. v.h. Langevcld de Rooij
Boek-, Kantoorboek- en Fotoliandcl
Handelsdrukkerij
Den Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen
bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,40 p. kwart
-f- 25 cL incasso. Advertenties: familieberichten
14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct p. mm.
Vrijdagavond hebben de aandeelhouders van de N.V. Texels Eigen Stoom
boot Onderneming tijdens de vergadering in „De Oranjeboom" te Den Burg
met enorme meerderheid de heer M. C. de Gorter tot directeur gekozen. Reeds
na de eerste stemming vermeldde 85°/o van de stembriefjes de naam van de
heer De Gorter. De vergadering werd bijzonder druk bezocht. 425 aandeel
houders, 733 stemmen houdende, hebben in de zaal een plaatsje gevonden. Dit
verschilt maar weinig met het bezoek, dat de in oktober j.l. gehouden verga
dering trok. Het ziet er nu naar uit dat de periode van onrust voor T.E.S.O.
achter de rug is.
Fraude
De president-commissaris ging in op
de fraude, die een der conducteurs heeft
gepleegd. De omvang van deze fraude
is nog geenszins bekend, hoewel het er
naar uitziet, dat het verduisterde be
drag aanmerkelijk kleiner zal blijken
te zijn, dan is genoemd in de berichten,
die hierover werden gepubliceerd. De
heer De Lugt wees er op, dat het on
juist is te veronderstellen, dat T.E.S.O.
haar mensen niet controleert. Er is ech
ter geen controlesysteem te bedenken,
dat volkomen waterdicht functioneert.
Men moet enig vertrouwen in de men
sen kunnen stellen. Het vertrouwen in
de andere personeelsleden is niet ge
schokt, ondanks het feit dat een hunner
dit ernstig heeft misbruikt. Het onder
zoek in deze zaak is nog in volle gang.
Januari overdracht „Marsdiep"?
Zoals in de vorige vergadering reeds
werd meegedeeld, is over de kwaliteit
van het schilderwerk van de „Marsdiep"
ongenoegen ontstaan Het gevolg was
dat het hele schip moest worden over
geschilderd, een werk dat nog niet ge
heel gereed is. Het laat zich echter aan
zien dat men in januari zo ver zal zijn
dat het schip kan worden overgedragen,
tijdens de officiële proefvaart. De proef-
Het deed de heer C. J. de Lugt, pre
sident-commissaris van N.V. Texels
Eigen Stoomboot Onderneming genoe
gen, een zo grote belangstelling op deze
belangrijke vergadering te kunnen be
groeten Hij verwelkomde speciaal de
aanwezige oud-commissarissen, de heren
Noordiik en De Wit, de oud-personeels
leden de heren Beumkes en Bruin, en
de oud-directeur, de heer J. J. van der
Vlies.
De heer De Lugt herdacht vervolgens
de heer J. Drijver, die donderdag plot
seling is overleden. Als secretaris van
de Vereniging tot Behoud van Natuur
monumenten in Nederland heeft Drijver
aan Texel bekendheid gegeven als
vogeleiland, o.a. door het boek „Texel
het vogeleiland". Door natuurliefheb
bers op deze wijze naar hier te trek
ken, heeft hi] onbewust de welvaart op
Texel bevorderd. De heer De Lugt her
dacht ook een der personeelsleden van
T.E.S.O. Op 17 oktober j.l. overleed op
53-jarige leeftijd kapitein P. Dogger.
„Wij hebben in Dogger een toegewijde
en zeer bekwame kracht verloren", al
dus de heer De Lugt. Zijn wens om eens
als gezagvoerder op de nieuwe „Mars
diep" te varen is helaas niet in ver
vulling gegaan.
Vrijdagochtend omstreeks half twaalf
deed zich bij dc in aanbouw zijnde fuik-
haven van Het Horntjc een bedrijfs
ongeval voor. Een arbeider in dienst
van het hcibcdrijf Gnis uit Rotterdam,
de heer L. Geluk, viel door nog niet
geheel duidelijke oorzaak uit de in dc
havenkom opgestelde heistelling en
kwam vijf meter lager tussen de stalen
eiland terecht. Wonder boven wonder
werd de heer Geluk niet levensgevaar
lijk gewond.
De aan het hoofd bloedende Rotter
dammer was zelf in staat van de kruis
balken. waarop hij was terechtgeko
men, omhoog te klimmen. Dokter Sie-
binga, die intussen op het haventer
rein was gearriveerd, achtte het onver-
Behoedzaam brengt de kraan zijn merkwaardige
last omhoog, terwijl collega's van dc heer
Geluk en dokter Sicbcnga gespannen toekijken.
Rechts op de achtergrond de heistelling.
Dc kraanarm zwaait in enkele seconden tot
boven het haveuterreiu, waar de brancard met
de arbeider bij de ziekenwagen zal worden
neergezet.
antwoord dat de gewonde arbeider zelf
over de damwanden en het hulpwerk
van de fuik naar de wal zou komen. Hi]
haalde de brancard uit zijn auto en
liet deze naar de plaats brengen, waar
de Rotterdammer lag De heer Geluk
werd op de brancard gelegd, maar het
zou eenmoeilijke en riskante onderne
ming zijn, dit vrachtje over de wirwar
van bruggetjes en ijzerwerk naar het
haventerrein te brengen. De enorme
kraan, die ten behoeve van de werk
zaamheden bij de fuik staat opgesteld,
bracht echter redding. De brancard met
de arbeider weid aan de haak gehan
gen en enkele seconden later zette de
reusachtige kraanarm z'n ongewone last
vlak bij de ziekenauto van dokter Sie-
benga neer. Naar verluidt werd in het
ziekenhuis „Parkzicht" te Den Helder
geconstateerd, dat de verwondingen van
de Rotterdammer van betrekkelijk on
schuldige aard waren. De heer Geluk
heeft z'n naam dus eer aangedaan!
M. C. dc Gorter
dankbaar voor vertrouwen
vaart zal door 15 aandeelhouders en
hun vrouwen, die tijdens de vergade
ring door loting werden aangewezen,
kunnen worden meegemaakt. In ver
band met het grote aantal officiële ge
nodigden was het niet mogelijk nóg
meer aandeelhouders aan de tocht te
laten deelnemen..
De hoop uitsprekende, dat de aan
deelhouders zich gedurende deze ver
gadering even waardig zouden gedra
gen als dat bij de laatstgehouden verga
dering het geval was, eindigde de heer
De Lugt zijn openingswoord.
De heer G Bakker las daarop de door
hem opgemaakte notulen voor die uit
muntten door stipte volledigheid. Een
der aandeelhouders sprak daar zijn vol
doening over uit. De heer De Lugt
dankte de heer Bakker voor de uitne
mende wijze waarop deze zeer uitge
breide notulen waren samengesteld. De
heer E. Lap tekende ze daarop namens
de aandeelhouders.
Directeursverkiezing
Bij de directeursverkiezing wees de
heer De Lugt op de kwaliteiten van de
heer M C. de Gorter, die als eerste op
de voordracht van drie personen stond
vermeld, gevolgd door de heren D. C.
van der Woude en G. Leienaar, In de
tijd van ruim acht maanden, waarin de
heer De Gorter het waarnemend direc
teurschap bekleedde, heeft deze bewe
zen over de juiste eigenschappen te be
schikken. Zowel de wijze waarop de
heer De Gorter optrad tijdens verschil
lende moeilijke situaties, als de tact
waarmee hij met het personeel wist om
te gaan hadden de verwachtingen
overtroffen. Zeer juist was ook de
wijze waarop hij de autoriteiten en re
laties, waarmee T.E.S.O. zaken doet,
tegemoet wist te l reden
Nadat de heer De Lugt ook het een
en ander over de andere twee candida-
ten voor het directeurschap had ver
teld. werd tot stemming overgegaan.
Het geheel had een vlot verloop Na
korte tijd had het stembureau, dat ge
vormd werd door de heren Beemster-
boer, Slaman en Spanjer, de 727 uitge
brachte stemmen gesorteerd. De heer
De Lugt maakte daarop bekend, dat op
de heer M. C. de Gorter 618 stemmen
waren uitgebracht. De heer v.d. Woude-
63 stemmen; de heer Leienaar: 24, on
geldig: 8 en blanco: 14.
De President-Commissaris feliciteerde
de heer De Gorter met dit succes. Hij
achtte dit de juiste beloning voor deze
man, die vooral de afgelopen acht
maanden alles heeft gedaan, om de
gang van zaken bij TE-SO zo goed mo
gelijk te regelen.
Tot de heer De Gorter zei de heer De
Lugt, dat het soms gemakkelijker is een
reputatie op te bouwen, dan deze te
handhaven. Hij maakte gewag van en
kele zeer goede eigenschappen van de
nieuwe directeur, waardoor deze zich
zeker gedurende de komende tijd als
een uitstekende kracht zal kunnen doen
gelden.
Rondvraag
Van de rondvraag maakte de heer
Jb. Witte gebruik, om er op te wijzen,
dat in het onlangs gereedgekomen land-
hoefd van de fuikhaven bij het Horntje
trappen zijn gemaakt, die door moei
lijk ter been zijnde mensen nauwelijks
kunnen worden beklommen. Hij vroeg
zich af of niet een andere voorziening
kan worden getroffen, waardoor de
kajuit in het schip o.p een makkelijker
wijze bereikt kan worden. De heer De
Lugt meende, dat veel mensen, die ge
brekkig zijn, per auto komen en niet uit
behoeven te stappen. De constructie is
overigens niet door TESO ontworpen,
maar door Rijkswaterstaat. De heer Van
der Vlies wees op het gevaar van stag
natie op het autodek, dat zou kunnen
ontstaan, als de chauffeurs de wagens
verlaten. De heer De Lugt meende, dat
niet makkelijk oponthoud ontstaat,
omdat alle auto's via trottoirs mak
kelijk bereikbaar zijn. Bovendien is aan
boord een geluidsinstallatie, zodat de
I kapitein kort voor de aankomst de
I automobilisten kan verzoeken, zich naar
j hun wagens te begeven. De meeste
automobilisten zullen waarschijnlijk in
hun wagens blijven zitten.
Dankbare directeur
De heer De Gorter dankte bewogen
de aandeelhouders voor het bewezen
vertrouwen in zijn vermogens. Hij
dankte ook voor de steun en samenwer
king, die hij de laatste maanden had
ondervonden van de raad van commis
sarissen Hij meende, dat hij dit «werk
zonder steun niet had kunnen verrich
ten. De heer De Gorter zinspeelde op
op bepaalde tegen hem gerichte activi
teiten, die echter geen effekt blijken te
hebben gehad Dat de sfeer tussen hem
en de aandeelhouders daardoor in het
geheel niet is vertroebeld, had hem
bijzonder getroffen. Mede namens zijn
gezin dankte hij hiervoor. Hij beloofde
zich tot het uiterste voor TESO te zul
len inspannen.
Gelukkige aandeelhouders
Ten overstaan van Notaris Van Wij-
land werden vijftien lootjes getrokken
om de aandeelhouders aan te wijzen die
met hun introducée de proefvaart zul
len mogen meemaken van de „Mars
diep". De volgende gelukkigen kwamen
uit de bus: J. Bruin (buffet Texelse
boot); J. J. de Beurs; Alb. Dros Pzn.;
VVV Bruin; J. Jongedijk; Chr. Huisman;
J. J. Westdorp; S. Langeveld; N. Roeper;
J. Koorn Mzn.; J. Verhoeven; F. van
Sambcek; J. Rommel; mej. G. Keijser;
S. Broersma.
Aan het eind van de vergadering
kondigde de heer De Lugt aan dat in
het komende voorjaar, ter gelegenheid
van de ingebruikname van de fuik
havens een feestelijke vergadering van
aandeelhouders zal worden gehouden.
De vergadering kon om 11 uur wor
den gesloten.
Bij het plotseling heengaan van Jan
Drijver op 28 november realiseren wij
ons in de eerste plaats, dat een leven
van hard werken is afgesloten.
Een harde werker, een vriend, een
adviseur, maar ook een dienaar van de
gehele Nederlandse samenleving moeten
wij missen.
Onwillekeurig vragen wij ons af,
hoe het mogelijk was, dat de op 29
september 1886 te Den Hoorn geboren
jongeman, die begon als eenvoudig
P.T.T.-ambtenaar het bracht tot Hoofd
directeur van De Vereniging tot Behoud
van Natuurmonumenten in Nederland.
Was het toeval, dat hij in mei 1912
in contact kwam met Mr. Dr. P. G. van
Tienhoven (overleden in 1953), die toen
Texel bezocht voor de nog jonge vereni
ging? Ik meen van niet, want Dnjver's
grote belangstelling voor de vogels
bracht hem er toe een gesprek met deze
„vogelmensen" te beginnen. Dit contact
leidde tot meer ontmoetingen en resul
teerde hierin, dat hij per 1 december
1913 de P.T.T. verliet en in dienst trad
als hulp van de secretaris van de ver
eniging. Een jaar latei werd hij tevens
ondersecretaris van De Nederlandse
Vereniging voor Bescherming van Vo
gels. Door zijn werkkracht, zijn grote
belangstelling van de Avifauna, zijn
administratieve kennis en zijn gemak
kelijke omgang met mensen werd hij
een steeds meer geziene en gewaar
deerde figuur. Men zag in hem de „pro
curatiehouder en administrateur" van
de Vereniging tot Behoud van Natuur
monumenten :n Nederland, waarvan hij
tenslotte de Hoofddirecteur was
Daarnaast bleef hij ook de Neder
landse Vereniging tot Bescherming tot
Vogels trouw. Vanaf 1924 was hij secre
taris-penningmeester en na zijn af
scheid in 1956 bleef hij raadsadviseur
en vertegenwoordigde de vereniging in
een aantal commissies en comité's JBe-
langrijk werk deed hij ook voor be
scherming van de trekvogels. Hoeveel
honderden brieven zal hij hebben ge
schreven, voordat de „floodlight be
lichting" van de vuurtorens een feit
was?
Met het stookolie-vraagstuk hield hij
zich intens bezig.
Als lid van de commissies, die de her
ziening van de oude vogelwet en de
J. Drijver t
jachtwet moesten voorbereiden, drukte
hij zijn stempel op de vogelwet van 1936
en de jachtwet van 1954.
Ter verbreiding van de natuurbe
schermingsgedachte, maar ook als docu
mentatie kennen we tal van publicaties
van zijn hand.
Belangrijk was de uitgave van „Texel
het vogeleiland" in 1934 en de herziene
druk van dit boek in 1957 In de serie
Vogelleven in Nederland verscheen in
1960 „De vogels en de mens" en nog
steeds werkte hij aan meer uitgaven.
Drijver was nog niet klaar met uit te
dragen, wat in hem leefde
Zijn werken werd bekroond met de
benoeming tot Officier in de Orde van
Oranje Nassau. Een onderscheiding,
verdiend door een mens, die zijn leven
wijdde aan de natuurbescherming. De
groei van deze beweging, zo noodzake
lijk geworden in ons dichtbevolkte land,
heeft hij intens beleefd.
Een groot deel van het jaar bracht
hij, na zijn pensionering door op „De
Marei", aan de rand van de Wester-
mient. In dit huis stond de deur voor
een ieder gastvrij open. Ontelbaar velen
uit alle lagen van de bevolking uit bin
nen- en buitenland bezochten hier het
echtpaar Drijver. Tot de laatste dag gaf
hij zijn weloverwogen adviezen.
Een groot Texelaar ging heen. Onze
gedachten gaan uit naar zijn echtgenote,
die hem zijn leven lang terzijde stond.
Moge onze dankbaarheid, voor alles wat
hij tot stand bracht, haar tot steun zijn.
Zijn laatste rustplaats ligt aan de
voet van het kerkje van zijn geliefde
Den Hoorn; het dorp waar zijn naam
voor altijd aan de o.l. school is verbon
den.
Moge hij rusten in vrede.
M. M.
Boot kapseisde
SPORTVISSER VERDRONKEN
Zaterdagochtend is de 32-jarige, uit
Hilversum afkomstige, sportvisser J.
v.d. Veer bij het vissen in zee nabij Het
Homtje door verdrinking om het leven
gekomen. Zijn metgezel, de heer C.
Kroon, 23 jaar, eveneens uit Hilversum,
kon door direct optreden van de heer
A. Lcijen, Het Homtje, die aan de beide
mannen 's morgens het bootje had
verhuurd, worden gered.
De sportvissers waren ter plaatse niet
onbekend en kwamen vaker naar Texel
om daar tijdens het weekend te gaan
visben. Op enige afstand van het „Lage
Dijkje" gooiden de mannen het anker
uit. Omstreeks half 11 werd de vloed-
stroom zo sterk, dal de mannen in het
bootje er last van ondervonden Zij
besloten het bootje naar rustiger water
te brengen en probeerden het anker, dal
zich tussen stenen op de bodem had
vastgezet, los te trekken. Dat lukte niet
en hun hardnekkige pogingen hadden
tot gevolg, dat de boot water schepte
en kapseisde. De heer Kroon wist zich
aan het ankertouw vast te klemmen en
kon later op het omgeslagen bootje
klimmen. Vanaf de wal had de heer
Leijen het gebeuren waargenomen en
schoot onmiddellijk met een andere
boot te hulp. Hij kon de heer Kroon uit
zijn benarde positie bevrijden, maar
voor de heer V.d. Veer kwam de hulp
te laat. Kort nadat het bootje kapseisde
moet hij naar de bodem zijn gezonken.
Waarschijnlijk heeft zijn dikke kleding
hem belemmerd zich zwemmende te
redden
De reddingboot Prins Hendrik vai
Den Helder heeft enige uren de ze»
afgezocht en ook de Rijkspolitie heefi
met een vlet van het Zool. Station ge
tracht de drenkeling te vinden. De na
speuringen leverden geen resultaat op.
De heer v.d. Veer laat een gezin achter.