(jroen ^warL-Jexels in het L Kotter TX 66 „Petrus Maria" aan vloot toegevoegd Eerste officiële racketlancering bij vuurtoren verliep naar wens Jan Th. Boom nam tweede schip in gebruik Na verkoop aan Doeksen gaat „Dokter Wagemaker" .Schellingerland" heten VRIJDAG 6 DECEMBER 1963 TEXELSE 77e JAARGANG No. 7817 COURAN Uitgave N.V. v.h. Langeveld de RooiJ Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel Handelsdrukkerij Den Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Bank: Rotterdamse Bank* Coöp. Boerenleen bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,40 p. kwart -f 25 ct. incasso. Advertenties: familieberichten 14 ct p. mm.; andere advert. 12 ct p. mm. fflBirfffiarr™ De TX 66, de „Petrus Maria" vaart de haven van Oudeschild binnen Burgemeester maakte de proefvaart mee Jan Th. Boom heeft vier jaar nadat hij zijn eerste kotter, de TX 88 door een nieuw schip verving, de „Anna Maria", nu een tweede schip in gebruik geno men. Ket is de TX 66, die de naam „Petrus Maria" draagt, naar de in 1960 overleden vader van de heer Boom. Dinsdag hebben de bouwers bet 20 meter lange schip officieel overgedra gen tijdens een proefvaart op de Wad denzee. De plechtigheid, die een gehele middag in beslag nam, werd meege maakt door burgemeester C. De Koning, de familie Boom, en tal van relaties, waaronder de directeur van de N.V. Scheepswerf Ton Bodcwes te Franeker, die het casco vervaardigde en de direc teur van scheepswerf „De Lastdrager", de heer O. Visser. „De Lastdrager" was met de afbouw van de „Petrus Maria" belast. Aan boord bevond zich ook pastoer Van der Burg, die het schip inzegende. Maandag lag de nieuwe kotter nog in de haven van Den Helder. Het gezel schap, dat de proefvaart-met-overdracht ging meemaken, maakte daarom van de „oude" TX 88 gebruik om de reis van Oudeschild naar Den Helder te maken, alwaar op de nieuwe kotter werd over gestapt. In Den Helder kwamen ook de vertegenwoordigers van de beide wer ven en een functionaris van de Scheep vaartinspectie aan boord. Tijdens het vrij ruwe weer leverde de TX 66 een goede proef van zeewaardigheid. Het schip bleek stabiel te zijn, maar het werd ook duidelijk, dat een kleine toe voeging aan de ballast gewenst is. Het schip rijst met de steven nu nog wat te sterk uit het water op. De gebruikelijke proeven leverden alle bevredigende re sultaten op. De 3 cyl. Kromhout motor hield zich uitstekend en bij een proef op de gemeten mijl ter hoogte van de Prins Hendrikpolder bleek dat de snel heid voldoende hoog was: bijna 10 kno pen. Er was dus geen belemmering om tot overdracht over te gaan. De heer Ton Bodewes, wiens werf in Franeker het casco vervaardigde en de heer O. Visser, onder wiens leiding o.p „De Lastdrager" te Den Helder de afbouw had plaatsgehad, spraken van de goede samenwerking, die tijdens de bouw tussen opdrachtgever en uitvoeders had bestaan. Bij hun wensen, een behouden vaart en een goede visserij, sloten alle opvarenden zich aan. De echtgenote van de heer Boom, mevrouw N. Boom de Graaf, hees een blauwe vlag met een „B" er op, nadat de werfvlag was neer gehaald. De plechtigheid werd door Pastoor v.d. Burg afgerond toen hij het schip zegende tijdens de terugtocht naar Oudeschild. Jammer was het, dat door het ruwe, zeer koude weer veel aan het genoegen van deze plechtigheid werd afgedaan. Fraaie aanwinst De blauwe kotter van de heer Boom is de 37ste kotter van de Texelse vis sersvloot. Het schip voldoet aan de modernste eisen en is een volwaardig visserschip te noemen, al is de lengte iets kleiner dan de gemiddelde „Noord- zeekotter". Officieel is de TX 66 een viskotter bestemd voor boomkorvisserij op de Noordzee De „Petrus Maria" meet 20,15 x 5.30 x 2.50 meter. De diepgang bedraagt 2.40. Het laadvermo gen is 22 ton. Het is mogelijk 10.000 liter brandstof mee te nemen, bestemd voor de Kromhout 3-cylmdermotor (750 omwentelingen per minuut, 190 pk, re ductie 2 1). De stuurinrichting is hydraulisch In de brug zit de lier in gebouwd. Achter de stuurruimte is een vertrek ten behoeve van de bemanning en beneden vindt men de kooien. Er is accommodatie voor vijf mensen. Voor onder in de kotter is een magazijn en een koelruim voor visopslag. Elektronische snufjes Een modern visserschip is ondenk baar zonder een zend- en ontvangin- siallatie. De TX 66 heeft twee zenders, een „gewone" van 30 Watt en een min der krachtige VHF-zender, die bestemd is voor onderling contact tussen de schepen als de spanvisserij wordt be oefend Dan is er het echolood, onder verdeeld in de .schrijver" of visdetector (Euruno), waarmee men scholen vis op kan sporen en de elektronische diepte meter (Ferro-inshore). Een nieuwtje is de Kelvin-Hughes Transistor radar. De TX 66 is de eerste kotter van Texel en de tweede in Nederland, die met een dergelijke getransistoriseerde radar is uitgerust. Al het elektronische mate riaal werd geleverd door Radio Holland N.V. Tenslotte is er de Decca navigator die dient voor plaatsbepaling op zee. De kotter heeft geen richtingzoeker, aange zien men deze met het oog op de zeer ver reikende radar, overbodig achtte. In het schip is 800 meter kabel en draad verwerkt door de fa. Weerstand uit Den Helder. De electrische energie wordt opgewekt door twee 110 Volts dynamo's van 71/fs kW elk. De TX 63 zal worden bemand door twee zoons van de familie Boom, Wim en Kees, bijgestaan door de heren W. Gieles en W. Dogger, allen uit Oude schild De heer J. Th. Boom zal schipper op de TX 88 blijven. ZON, MAAN EN HOOG WATER De ^on komt 8 december op om 8.34 uur en gaat onder om 16.29 uur; 11 december op om 8.37 uur en onder om 16.29 uur. Maan: 7 dec. L.K.; 16 dec. N.M. Hoog water ter rede van Oudeschild: 6 dcc. 12.26 en 7 dec. 0.26 en 13.04; 8 dec. 1.07 en 13 51; 9 dec 1.59 cn 14.52; 10 dec. 3.07 en 16.02; 11 dcc. 4.20 en 17 08; 12 dec. 5.27 en 18.07; 13 dcc. 6.20 en 18 54, 14 dec. 7.05 cn 19.33. Laag water valt gemiddeld 6 uur 15 min. na hoog water. Aan het strand ongeveer een uur eerder hoog water. Nadat op 16 december van het vorige jaar de kiel was gelegd, kon het casco van de TX 66 op 1 uni van dit jaar op de scheepswerf Ton Bodc wes N.V. te Franeker te water worden gelaten. Zoals deze foto toont, gebeurde dit op spectacu laire wijze, nl. zudclings. De scheepswerf past deze manier toe, omdat het beschikbare water ter plaatse smal is. Het be trokken schip zou anders met de boeg op de wal aan de overzijde van het kanaal lopen. VEILIG VERKEER TEXEL Toch cursus te Oudeschild! In oktober werd in Oudeschild een aktie gevoerd voor het houden van een algemene verkeerscursus, welke geen voldoende resultaat opleverde. Thans is echter gebleken dat er toch nog een behoorlijke belangstelling be staat en het ligt dan .ook in de bedoeling om bij voldoende deelname nog een cursus te houden en wel op 7 woensdag avonden in januari en februari a.s. in het Dorpshuis te Oudeschild. De kosten van deze cursus bedragen ƒ7,en b'.i voldoende belangstelling .al de eerste avond worden gehouden op 8 januari a.s. Zoals U zult weten wordt les gegeven door adj. Gulmans en opp.wmr. Stomp, waarbij met filmbeelden wordt gewerkt die zeer instruktief zijn. Elke deelnemer ontvangt een instruk- tieboekje met een volledig overzicht van de verkeersaanduidingen (borden oolit;e*ekens etc.). Aanmeldin kan nog geschieden voor 14 december a.s. bij het hoofd van de o 1 school te Oudeschild, de heer J Visser, Loodssingel 42, tel. 2768. Afd. Texel Veilig Verkeer. Het motorschip „Dokter Wagemaker" is, zoals intussen algemeen op het eiland bekend is, verkocht aan de Terschellinger Stoombootmaatschappij van de rederij Doeksen op Terschelling, Het plan was dat de Dokter Wagemaker woensdagochtend Texel voorgoed zou verlaten. De bemanningsleden van Doek sen arriveerden echter tevergeefs. De overdracht werd enkele dagen vertraagd, doordat „De Dageraad" de avond tevoren met de schroef in aanraking kwam met het havenhoofd in de haven van Het Horntje. Ten gevolge van de daardoor veroorzaakte beschadiging moest het schip woensdagochtend naar Amsterdam werden gebracht om te worden gerepareerd. Hoewel de dienst onmiddellijk werd overgenomen door de „Koningin Wilhelmina" achtte de TESO het te riskant onder deze omstandigheden de de reserverboot „Dokter Wagemaker" naar elders te laten vertrekken. Doeksen heeft aangekondigd dc voormalige Texelse boot te zullen herdopen tot „Scïiellir.gerland". In het koopcontract is overeengekomen dat het schip, als dat de komende winter noodzakelijk mocht zijn, weer door TESO mag worden gebruikt. In de zomermaanden zal de Dokter Wagemaker dc verbinding Ïlarlingen-Terschelling onderhouden. De boten die nu op Terschelling varen, kunnen slechts enkele auto's vervoeren. Op de Dok ter Wagemaker is plaats voor 15 auto's. De T.S.M. zal, nadat het schip enige tijd in gebruik is geweest, vaststellen wat aan het schip dient te worden ver bouwd en gemoderniseerd. OPENING NIEUW G.S.W.-GEBOUW Op dinsdagochtend, 10 december a.s. zal het nieuwe G S.W-gebouw ,,De Boogerd" aan de Kogerstraat te Den Burg, officieel in gebruik worden geno men. Texel stond maandag in het teken van de eerste officiële raketlancering in Nederland. Het evenement vond, evenals de voorgaande experimentele lan ceringen plaats op het lanceerterrein bij de Eierlandse vuurtoren. Veel Texe laars zal dit stellig niet zijn ontgaan. Drie bussen vol met geleerden, technici en vertegenwoordigers van pers en tv kwamen omstreeks het middaguur toen de markt in Den Burg bijna was afqelopen, aan bij hotel „De Linde- boom-Texel" waar een uitstekende koffiemaaltijd stond te wachten. Dat was voor de genodigden de eerste fase van het rctketplan van de Artillerie- inrichtingen te Zaandam en de Kon. Ned. Springstoffenfabriek te Amsterdam, dat is opgezet naar de eisen van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlabora torium te Amsterdam. De bedoeling was het, dat de eerste raket van Neder landse makelij van de lanceerbasis zou worden afgeschoten. De raket mag in feite de kwalificatie „Nederlands product" nog niet voeren, omdat de helft, de z.g. „booster", of aanjaagraket nog van Britse makelij is. Er bestond be langstelling van vele kanten. Er waren officieren van de Kon. Landmacht, van de Kon. Marine, vele technici, persmensen en zelfs al adspirant kopers, indien de proef zou slagen. En dat gebeurde, hoewel het geheel zeker niet spectaculair was. Na een rit over het mistige eiland een rit naar de vuurtoren werd het voor de belangstellenden op onaangename wijze duidelijk, dat Texel in de winter heel wat minder aantrekkelijk is dan Texel, badend in zonlicht met een briesje dat de warmte dragelijk maakt.De lan ceerbasis, die maandag al de naam „Cape Kou" kreeg toegewezen, bleek van zeer bescheiden opzet. Een afvuur- inrichting, een helicopter, wat meet apparatuur en een radarpost waren wel de voornaamste onderdelen. Maar de lancering slaagde perfekt en dat was tenslotte de opzet van de makers, die hiermede een „visitekaartje" wilden to nen van wat Nederland op het gebied van de raketbouw kan presteren. Voor bescheiden militaire en civiele doel einden en vooral voor wetenschappelijk onderzoek, zal de raket kunnen worden gebruikt. Aan de geslaagde lancering gingen drie jaar van intensief research werk vooraf. De Koninklijke Nederland se springstoffenfabriek stond voor de taak de vaste brandstof te leveren die de raket direkt oip volle snelheid kon brengen. De Artillerie-inrichtingen moesten de „hard-ware", dus de meta len raket, vervaardigen. Deze voorbe reidingen begonnen in 1960. In oktober 1932 werd in de Noordoostpolder het eerste product statisch beproefd. Toen dit voorspoedig verliep kon men gaan denken aan lancering van dit Engels- Nederlandse werktuig, dat door het Na tionaal Lucht- en Ruimtevaartlaborato rium voor het onderzoek van modellen in de vrije vlucht zal worden gebruikt. De raketmotoren werden in orde bevon den bij een beproeving in Frankrijk. Zonder ophef werd het eerste exem plaar vorige maand gelanceerd. Maan dagmiddag durfde men liet aan critici en vakmensen te laten zien wat in drie jaar hard werken is bereikt. Twee-traps raket Zoals gezegd is de aanjaagraket, de booster, van Engels fabrikaat. Waar het om ging was de ondersteuningsraket, de „sustainer" die de tweede trap vormt van de raket. Deze heeft een brandtijd van 9,5 seconden en treedt na acht se conden in werking wanneer de booster is uitgebrand en heeft losgelaten. Met de sustainer kan een hoogte van tien en •en bereik van ca. 18 kilometer worden gehaald. Na het uitbranden van de sustainer heeft de raket een topsnelheid van 590 meter per seconde. Dit is zeker niet spectaculair; er zijn vliegtuigen die sneller vliegen. Toch was de lancering zeer interessant. Toen de vele genodigden bij de lan ceerbasis aankwamen, heerste hier al een grote drukte en een spanning, die zich uitdrukte in nerveus heen en weer- geloop van hen die van nabij met dit projekt te maken hebben. Het duurde enige tijd voor alles in gereedheid was gebracht. Toen kon men beginnen. Ech ter niet nadat de belangstellenden op een veilige afstand van het lanceerap- paraat waren geplaatst. Ze mochten niet verder komen dan op ongeveer 100 me ter. Alleen de fotografen en filmmensen van de televisie mochten op 50 meter hun toestellen instellen in de hoop het „schot" te kunnen vastleggen, wanneer na de „nul" die luid werd geroepen, de raket omhoog zou schieten. Spanning in de kou De spanning nam toe en dat hielp een beetje om de geweldige kou te vergeten Toen men begon te tellen, waren niet meer dan drie meeuwen in de heel di recte nabijheid van de raket, die in een hoek van 70 graden puntig omhoog wees. Het aftellen deed de spanning nóg meer toenemen. „Vijf, vier, drie, twee, een. Op „nul" klonk een gesis, een oranje steekvlam schoot op en in minder dan een halve seconde was de raket uit het gezicht verdwenen. Wel hoorde men nog enkele ogenblik ken het gedonder, waarmee de raket zich sneller van de aarde verwijderde. Van de meeuwen was niets meer te be kennen.... Voor zover moet worden aangenomen is naast de lancering, de gehele proefneming geslaagd. Maandag middag kon echter niet worden mede gedeeld of de raket, die aan een para chute zou moeten landen en door zes rookgeneratoren de plek moest marke ren waar hij was neergekomen, was ge vonden. De telefoonlijn van de lanceer basis naar Den Burg bleek niet meer te werken en een ijlbode per jeep was niet op tijd om de inmiddels vertrokken be langstellenden achteraf nog op de hoog te te stellen. In de zaal van hotel „De Lindeboom-Texelkonden de genodig den op een filmpje zien hoe de raket werkte. Texelaars niet enthousiast? Het bleek maandag weer dat de idee van raketlanceringen bij de Texelaars niet zo erg leeft Toen de drie bussen bij hotel De Lindeboom-Texel" aan kwamen, waren allerlei opmerkingen te horen. Handelaars op de markt gisten luidruchtig, waaraan Texel de belang stelling van zoveel vreemden in de win ter had te danken. Hun opmerkingen toonden, dat men meer in de richting van oliezoeken op het Waddeneiland denkt, dan het lanceren van raketten Misschien omdat het woord olie onmid dellijk doet denken aan kolossale ver diensten, terwijl men tevens meent dat raketlanceringen alleen maar heel kost baar zijn. Met betrekking tot de omvang van de toekomstige proefnemingen op Texel werd uitdrukkelijk gezegd, dat Texel geen klein Cape Canaveral zal worden en dat de Artillerie-inrichtingen en de KNSF slechts streven naar het inlopen van de achterstand die Nederland heeft op het gebied van deze raketbouw. Men heeft overigens wel oog voor de com merciële gevolgen van de proeven. De raketten die nu werden beproefd, zullen in serie worden vervaardigd en dan ca. ƒ20.000,kosten. NA-D lOP.LICHTING T.B.C. OP 16, 17 EN 18 DECEMBER A.S. Massa-docrlicliting van oktober j.l. had belangrijk resultaat Volgende week zal nog een aantal personen een oproep ontvangen voor het na-onderzoek en dan zal het massa- onderzoek 1963 weer spoedig tot het verleden behoren. Voor het na-onder zoek zal de keuringsauto weer op de bekende plaatsen satndplaats innemen. Van medische zijde is medegedeeld, dat het massa-onderzoek van oktober j.l. enige belangrijke ziektegevallen aan het licht heeft gebracht. Op het gebied van de t.b.c. is echter maar weinig ge vonden Dit laatste had men overigens ook verwacht, omdat een periodiek on derzoek de kans op uitbreiding van deze ziekte wel klein maakt. Overigens deelde men ons nog mede, dat dit massa-onderzoek alleen maar geslaagd genoemd kan worden als ieder een zich laat onderzoeken. Het is dan ook van het grootste belang dat ieder een aan de oproep gevolg geeft. Waakzaamheid blijft n.l. geboden. Iemand met tuberculose kan onge merkt velen in zijn omgeving besmet ten voordat hij wordt ontdekt. Ook andere afwijkingen van de borst- organen, zoals hartziekten, longkanker etc. kunnen worden vastgesteld. De toename van de laatste ziekte is be paald verontrustend. Voor een spoedige genezing is het ook hier van belang dat de afwijkingen spoedig worden ontdekt. Mededelingen: a. De kosten bedragen 1,70 per per soon; vormen deze kosten werkelijk een bezwaar, dan kan worden vol staan met betaling van een lager bedrag. b. personen geboren na 1 oktober 1949 worden niet onderzocht. Het keuringsschema maandag 16 december 15 00-15.15 u. Spang, hoeve „Varia"; 16.15-18.CO u. Den Burg, Witte Kruisgeb. 19.00-21 00 u. Den Burg, Witte Kruisgeb. Dinsdag, 17 december: 8.30- 9.30 u. Oudeschild, Dorpshuis 10 15-10.30 u. P.H. Polder, H. G. Timmer 11.15-12.00 u. Den Hoorn, Dorpshuis 14.00-14.15 u KI. Station, Z.-Haffel 15.00-15.15 u De Westen, D. W. Keijser 16.00-16.15 u. Gerritsland, J. Verseput 18.15-19.15 u. Oosterend, Geb. v. Chr. Belangen 19.50-20.05 u Oost. oude school. 20.45-21 05 u. De Waal, Dorpshuis Woensdag 18 december: 10.00-10.30 u. De Cocksdorp, De Hoop; 11.10-11.30 u M.-Eierland, oude school 12 10-12.30 u. Z Eierland, vliegveldpav. 14.30-15.45 u De Koog, Dorpshuis. EVANGELISATIE-AVOND Maandagavond 9 december, om 8 uur is er in het Dorpshuis te Den Burg de maandelijkse samenkomst. Deze keer onder leiding van Kapitein C. Wismeijer van het Leger des Heils te Den Helder. De toegang is vrij en ieder is hartelijk welkom. Houten rokhangers gelakt, per 3 stuks 65 cent TEL.27 »7 WIVERSTR.1S-1» DEN BURO

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1963 | | pagina 1