Cjroen "Zwarts Jexels in het harL, Gemeenteraad in beroep tegen beslissing G.S. Elk Vliegende mecaniciën viert morgen 30-jarig jubileum Caltex booreiland „Mr Cap" naar Texel? G S. keurde uitbreidingsplan Den Hoorn af Raadsleden: bezwaren zijn gezocht e was een wissewas wasautomaten. Bakkers Ijzerhandel n.v. Kapitein C. Krijnen nam afscheid van TESO Bach's Mattheus Passion in de Ned. Herv. kerk te Oosterend DINSDAG 24 MAART 1964 TEXELSE 77e JAARGANG No. 7847 COURANT Uitgave N.V. v.h. Langeveld dc Rooty Boek-, Kantoorboek- en Fotohandcl Handelsdrukkerij Den Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058 Verschijnt dinsdags en vrtydags. Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kwart 30 ct. incasso. Advertenties: familieberichten 14 ct. p. ram.; andere advert 12 ct. p. mm. Gedeputeerde Staten van dc Provincie Noordholland hebben het Uitbrei- dingsplan-in-onderdelen „Den Hoorn" afgekeurd. In een schrijven d.d. 25 fe bruari van G.S. aan B. en VV. werd de beslissing gemotiveerd met bezwaren, die de raadsleden vrijdagmiddag tijdens de raadsvergadering „gezocht" noem den. In het schrijven werd aangevoerd dat de stedebouwkundige vormgeving van het plan op een minder gelukkige wijze een sterke uitbreiding beoogt te geven aan de landelijke nederzetting Den Hoorn. Voorts werd opgemerkt dat tegen de omvang van de geprojekteerde uitbreiding bezwaar bestaat, omdat een dergelijke groei van Den Hoorn afbreuk zou kunnen doen aan de door het College van G.S. gewenst geoordeelde bescherming en versterking van de cen trumpositie van Den Burg, waardoor een zo noodzakelijke concentratie en een zo hoog mogelijk peil van de in Den Burg gewenste vormen van openbare en particuliere dienstverlening in gevaar zou kunnen worden gebracht. Slechts een uitbreiding van Den Hoorn, die logisch uit de bestaande toestand voortvloeit en aansluit aan dc behoeften van de daar nu gevestigde bevolking in haar na tuurlijke groei, zou volgens G.S. aanvaardbaar zijn. De heer J. Daalder (AR) was van me ning, dat de Gedeputeerde Staten er een denkwijze op na houden, die sterk ver schilt van het beleid dat het gemeente bestuur voert. Dat Den Hoorn door de verwerkelijking van het plan zou con curreren met de centrumpositie van Den Burg lijkt wel heel onwaarschijnlijk. De voorzitter voegde er aan toe, dat indien men dit principe van G.S. zou aanvaar den, men zelfs naar het achterstellen van de buitendorpen zou moeten stre ven! Met betrekking tot de toekomstige uitbreidingen in en om Den Hoorn, noemde de voorzitter het Zoölogisch Station over de omvang waarvan G.S. kennelijk geen idee hebben. Met het ad vies van B. en W. om tegen de beslis sing beroep in te stellen bij de Kroon, gingen de raadsleden akkoord. Ook het uitbreidingsplan-in-onderde- len „De Koog" werd niet geheel goed gekeurd. Goedkeuring werd onthouden aan een gedeelte van het plan aan de noord-oostzijde, hoewel alle aanzetstuk- ken van de toegangswegen tot dit ge deelte wel zijn goedgekeurd. Waar schijnlijk zullen G S. dit gedeelte met tertijd wèl goedkeuren Om ook ten aanzien van deze gedeeltelijke onthou ding van goedkeuring beroep bij de Kroon aan te tekenen zeiden B. en W. niet wenselijk te achten. Onteigenings- •pogingen, waartoe nu kan worden over gegaan, zouden er door vertraagd wor den. Voorshands heeft De Koog vol doende expansiemogelijkheden B. en VV. deelden in hun advies tenslotte mee, dat de ingediende beroepsschriften van drie reclamanten geen motief hebben kunnen opleveren om ook andere delen van dit plan buiten goedkeuring te la ten. De Provinciale Planologische Dienst voelt eF weinig voor te bouwen op een terrein gelegen aan de verbindingsweg Waalderstraat-Akenbuurtsweg. Het plan van de heer Van der Struijs om daar een woning te bouwen kan dus niet doorgaana Ook het plan om in deze omgeving een aantal Bogaerswo- ningen te bouwen wordt daardoor on mogelijk. De voorzitter deelde dit aan het begin van de vergadering mee. De gehele raadsvergadering had overigens een zeer vlot verloop. De agenda werd in ongekend snel tempo ruim één uur afgewerkt. Bij de bespreking van een voorge stelde bezoldigingsverordening 1964 merkte de heer J. K. P. Zwan (PvdA) op, dat het verschil in beloning tussen de brandweercommandant en de brand weerlieden wel heel erg groot is. De commandant krijgt het 20-voudige van het bedrag dat aan zijn ondergeschikten wordt uitbetaald. De voorzitter ant woordde, dat de commandant een sala riëring ontvangt en dat de brandweer lieden per uur actieve dienst worden betaald. Teneinde een goed inzicht aan de raadsleden te kunnen verschaffen, zegde voorzitter toe een overzicht te zullen samenstellen, waarin tot uiting komt wat in 1962 en 1963 aan de brand weer lieden is uitbetaald. Op basis daarvan kunnen de raadsleden even tueel een wijziging bepleiten. Bij de bespreking van een wijziging van de begroting van de dienst ge meentewerken vroeg de heer J. K. P. met CANDY CONSTRUCTA HOOVER MIELE SIEMENS Demonstraties van deze wasspecialiteiten dagelijks in onze zaak. Zwan of men ten behoeve van de vuil ophaaldienst niet veel beter meer con tainers kan aanschaffen dan de zes, waarmee nu een proef wordt genomen. De voorzitter zei, dat deze aangelegen heid uitgebreid was besproken en dat men zeer voorzichtig te werk wilde gaan. De heer Zwan wilde voor de ge bruikers van de containers bovendien de mogelijkheid openlaten de gewone vuilnisemmers te blijven huren. Voor zitter antwoordde, dat dit waarschijnlijk wel mogelijk zal zijn maar tegen een speciaal tarief. Voor de emmers zal af zonderlijk moeten worden betaald. De raad ging voorts akkoord met en kele wijzigingen van de gemeentebegro ting De heer J. Daalder maakte be zwaar tegen de verlening van een risico garantie van ƒ10.900.aan de ..Stich ting Festival Texel" die met de organi satie van de stadsfeesten is belast. Hij vond dit bedrag te hoog. Als de feesten mislukken kost het de gemeente bijna 11.000,De voorzitter zei, dat het bedrag hem juist was meegevallen. De organisatie is er op gericht dat de fees ten zichzelf bedruipen. Hij zei vertrou wen te hebben in de mensen, die met de organisatie zijn belast. De heer Daal der voerde verder aan, dat enkele ge meenteambtenaren voortdurend met de organisatie in touw zijn, wat de ge meente toch ook geld kost. De burge meester zei daarop, dat dit tot de taak van de betrokken ambtenaren hoort. Patates-intermezzo Gedurende tien minuten schorste bur gemeester De Koning daarop de verga dering om de raadsleden gelegenheid te geven kennis te maken met een nieuw soort patates-frites, dat door de heer P Swarthof te Den Burg wordt bereid. De cafetaria-exploitant liet voor alle raadsleden een zakje bezorgen en'ver gat ook de bode en de twee persverte genwoordigers niet. De lekkernij werd zeer op prijs gesteld, maar de burge meester was met het initiatief van de cafetariahouder met erg ingenomen. Hij zei tenminste dat zoiets beslist niet meer voor moest komen De heer Zwan, die kennelijk bij dit „experiment" was be trokken, was het daar niet mee eens en voerde aan dat het aardig voor de raad is om met een dergelijke nieuw product van een Texelse ondernemer kennis te maken. De burgemeester kon de ziens wijze van de heer Zwan niet delen, maar wenste de betrokken middenstan der niettemin veel succes bij zijn zaken. Rondvraag Mej. A. G. Luysterburg (CHU) had bij geruchten vernomen, dat door de Coördinatiebouw in Eierland enkele grote stukken grond zijn gekocht met recreatieve bedoelingen De burgemees ter zei dat inderdaad grond is gekocht, maar deze grond is niet aangewezen als recreatiegebied. Het is ook niet de be doeling dat dit binnenkort gebeurt. De heer P. Smit (KVP) wees op en kele stukjes trottoir die nog steeds met zijn aangelegd in de Molenstraat. De heer A. Dros i(PvdA) drong aan op aan leg van betere verlichting van de 's- Hertogenboschweg. De heer J. Westdorp (PvdA) merkte op, dat de dijkverhoging bij De Cocks- dorp nog steeds niet is aanbesteed, hoe wel dit reeds in februari zou gebeuren. De voorzitter kon de heer Westdorp niet wijzer maken, maar wist dat aan het project hard gewerkt wordt. De heer A. Dros merkte op, dat de af sluiting van de Waalderweg nog steeds voortduurt. Hij wilde graag weten hoe lang dit nog het geval zou zijn. De bur gemeester kon meedelen, dat dc weg diezelfde dag weer was opengesteld. De nieuwe verbindingsweg tussen de Waal derweg en dc Akciïbuurtsweg is nu ge reed en voor het verkeer geopend. Sportleraar Mevr J. Koning-Bruin (PvdA) had gehoord, dat de sportleraar, die nu nog voor verschillende Texelse verenigingen werkzaam is, binnenkort gaat vertrek ken. Ze wilde, dat B. en W. zouden on derzoeken of het aanwerven van een sportleraar in dienst van de gemeente mogelijk is Deze leraar zou dan aan de verenigingen ter beschikking worden gesteld tegen een vergoeding De voor zitter voelde veel dit idee. Financieel hoeft dit met bezwaarlijk te zijn. De taakverdeling van een dergelijke func tionaris zou dan door het gemeente bestuur verdeeld moeten worden. De mogelijkheden beloofde de voorzitter te zullen onderzoeken. De heer S. Keijser (VVD) vertelde, dat vorig jaar een aantal personen op Texel noodwachtplichtig is geworden en opdracht heeft gekregen een aantal uren per week ten behoeve van de oefe ningen vrij te houden. Hiervoor zou een vergoeding van ƒ1,per uur worden betaald. Deze Texelaars hebben nooit iets hoeven doen, maar ook nooit de vergoeding ontvangen. De voorzitter wilde ook deze aangelegenheid onder zoeken, maar hij merkte op, dat hij het met onbillijk vond dat iemand die niet werkt ook geen vergoeding ontvangt. Het luchtvaartbedrijf kent honderden functies, maar het publiek weet er vaak maar één te noemen: piloot. Men kent hèm als de figuur, die voor het behoud van vliegtuig en passagiers de verant woordelijkheid draagt, maar beseft meestal niet dat een even grote verant woordelijkheid berust bij het personeel, dat belast is met reparatie en onder houd van de vliegtuigen. Deze mensen, werktuigkundigen of mecaniciens, heb ben door een gedegen opleiding de vliegtuiven van binnen en van buiten leren kennen en van hen wordt ver wacht dat ze in korte tijd een manke ment kunnen opsporen of zelfs een drei gend defect kunnen voorkomen. Onno dig ta zeggen, dat veel afhangt van de vakkennis van zo'n GWK, zoals hij in vakkringen doorgaans wordt genoemd, de afkorting van Grond Werktuigkun dige. Een GWK, waaraan al heel wat piloten hun toestellen en dus hun le vens hebben toevertrouwd, is de heer C .P. Slag te Den Burg, die morgen het feit herdenkt, dat hij dertig jaar geleden bij de vliegerij kwam. In dienst van Schreiner's Aero Con- I tractors is hij gestationeerd op het vliegveld Texel en voornaemlijk belast met onderhoud en reparatie aan Har- vards, de toestellen die regelmatig schietoefeningen van Marine- en Lucht doelartillerie mogelijk maken door met een sleepzak boven de oefengebieden o.a. bij Den Helder te vliegen. De heer Slag is sinds 1953 op Texel werkzaam. Het eerste contact met de vliegerij kreeg hij op 20-jarige leeftijd in 1934, toen hij bij de Nationale Lucht- vaartschool voor het eerst aan de mo toren van lesvliegtuigen sleutelde. Zes jaar later brak de oorlog uit en vijf jaar lang werkte de heer Slag, zoals vele collega's, noodgedwongen in de Pander vliegtuigfabrieken te Rijswijk. Na de oorlog werkte hij nog enige tijd bij de Luchtvaartschool, maar solliciteerde later met succes bij Aero Holland te Ypenburg. De volgende stap was een functie bij Avio Diepen. Israël en Turkije In 1951 trok de heer Slag naar Israël, waar hij een jaar lang reparaties en onderhoud uitvoerde aan toestellen van de fa. Van Leer, die er de sinaasappel plantages mee „dustte" om insecten te bestrijden. Na deze periode kwam de GWK in een soortgelijk bedrijf in Ne derland terecht. Met alle opgedane er varing was het mogelijk daarna een jaar „voor zichzelf" te werken Een goede boterham kon (tijdelijk) worden verdiend met het opknappen en revi seren van oude machines, maar toen kwam de heer Slag in dienst van Schreiner en werd naar Texel gezonden. In het begin waren het de roemruchte Spitfires, die daar handenvol werk ga ven, omdat op den duur geen reserve onderdelen meer geleverd konden wor den. Steeds kleiner werd het groepje Spitfires, tot besloten werd ze te ver vangen door de bekende stoere Har- vards, die met hun angstaanjagende bromgeluid tot op de dag van vandaag regelmatig boven de dorpen zijn te zien. Enkele malen heeft de heer Slag zijn werk op Texel onderbroken. In 1957 behaalde hij het sportvliegbrevet, zodat men hem na die tijd regelmatig in een Auster of Piper kon zien vliegen Het volgende intermezzo was een cur sus van 7 weken bij Sud Aviotion in Parijs om bekend te raken met het on derhoud aan helicopters. In mei 1960 ging hij voor Schreiner naar Perzië, waar hij betrokken werd bij seismisch en geografisch onderzoek vanuit de lucht. Het was een avontuurlijke tijd Mede in verband met de minder goede gezondheid van zijn vrouw kwam hij twee jaar later op Texel terug, waar hij zijn oude taak weer opvatte. Wetende dat een bijzonder prettige band bestaat tussen de heer Slag en de vliegers van Schreiner, vermoeden we dat het jubileum morgen zeker niet ongemerkt voorbij zal gaan. OUDESCHILD Donderdagmiddag j.l. nam kapitein C. Krijnen officieel afscheid van Texels Eigen Stoomboot onderneming wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Ter ge legenheid van dit feit bood TESO haar scheidende medewerker, die sinds 1934 bij haar in dienst was een afscheids receptie aan, die werd gehouden in het Stoombootkoffiehuis te Oudeschild. Bij die gelegenheid maakten tal van vrien den en relaties hun opwachting. Onder degenen, die kapitein Krijnen het beste voor de komende rustige jaren kwamen toewensen, bevonden zich burgemeester en wethouders, TESO-bestuurderen, collega's en familierelaties. De directeur van TESO, de heer M. C. de Gorter, sprak tot de scheidende ka pitein woorden van erkentelijkheid. Speciaal roemde hij de toewijding en plichtbetrachting, die Krjjnen sinds zijn 35de jaar, toen hij bij TESO in dienst trad, steeds heeft betoond. De heer De Gorter, die de heer Krijnen de afge lopen vijftien jaar heeft meegemaakt, toonde dit met enkele sprekende voor vallen uit de carrière van de kapitein aan. Hij sprak tenslotte de hoop uit, dat Krijnen nog vele jaren van zijn welverdiende rust zou kunnen genieten. Daarop overhandigde de directeur van wege het Binnenvaartbureau een oor konde, waarin van de gebleken trouwe dienst van de kapitein gewag werd gemaakt en de daarbij behorende zil veren medaille mejt inscriptie. Ont roerd dankte Krijnen de TESO-direc- teur voor zijn woorden. Vervolgens sprak de heer C. J. de Lugt, president-commissaris van de N V. TESO tot de scheidende kapitein. De heer De Lugt veronderstelde, dat Krijnen deze dag met gemengde gevoe lens tegemoet was gegaan. Enerzijds is het aantrekkelijk nu een rustig leven te kunnen gaan lijden, maar anderzijds is er de zin hiertegen in verband met de nog onverflauwde vitaliteit en werklust. Maar de maatschappij is nu eenmaal zo ingericht, dat 65-jarigen zich moeten verzoenen met een nieuwe levenswijze. De heer De Lugt meende dat Krijnen dit lot met dankbaarheid moest aan vaarden. Immers, velen van zijn colle ga's ontvielen de maatschappij, lang vóór zij de pensioengerechtigde leeftijd konden bereiken Dankbaarheid is dus stellig gepast. De heer De Lugt zei zeker te weten, dat de gepensioneerde kapi tein zich niet zou vervelen en zich nog lang intensief met de scheepvaart in het algemeen en TESO in het bijzonder zou bezighouden. Zijn interesse voor het wel en wee van TESO had Krijnen de dag tevoren nog gedemonstreerd door de levendige belangstelling, die hij aan de dag legde voor de nieuwe veerboot tijdens de proefvaart van de vorige dag. De heer De Lugt hoopte, dat TESO nog eens een beroep mag doen op de erva ring en het vakmanschap van kapitein Krijnen, zo dat eens noodzakelijk mocht zijn. Ook de heer De Lugt wees op de plichtsbetrachting, die de heer Krijnen aan de dag legde, wat mede de oorzaak was van een snelle carrière via stuur man en reserve-kapitein. De heer De Lugt wenste Krijnen nog vele jaren in goede gezondheid toe, waardoor hij in staat zou blijven zijn belangstelling voor TESO te blijven tonen. Hij feliciteerde hem met de zilveren onderscheiding van het Binnenvaartbureau en overhandigde een geschenk onder couvert. Mede namens zijn vrouw dankte de heer Krijnen ook de heer De Lugt voor zijn woorden en geschenk en dankte de andere aanwezigen voor hun getoonde belangstelling. Allen bleven daarop nog geruime tijd in gezellige sfeer bijeen. GESLAAGD Mej. J. C. Hin, Hoornderweg, slaagde 17 maart voor het examen akte N XIX landbouwhuishoudlerares. De examens werden afgenomen te Bolsward en te Deventer In alle bescheidenheid lijkt, in het leger van plaatselijke en traditionele Mattheus-Passion-uitvoerinqen de uitvoerinq op qrammotoonplaten welis waar georganiseerd door Kunstkring en Texelse Courant ook een eiqen plaatsje in te nemen. Omdat het (nog) onmogelijk is een „levende" uitvoerinq op het eiland te organiseren, is de manier waarop het thans qebeurt, een toe te juichen initiatief. Bovendien biedt deze manier de mogelijkheid, om ook in andere dorpen dan Den Burg een culturele manifestatie te organiseren Het is vorig jaar wel gebleken, dat de kwaliteit van de uitvoering muzikaal en technisch van zeer goede kwaliteit was; door een stereofonisch weergavesysteem kwam de muziek zeer goed tot haar recht. Intussen heeft de weergave- apparatuur nog enige technische verbe teringen ondergaan- deze gingen zelfs zó ver, dat door de Ortofon-fabrieken te Kopenhagen een uiterst gevoelig en technisch perfect naaldsysteem ter be schikking werd gesteld; de eerste proe ven ermee waren direct overweldigend en vergeleken met de kwaliteit van vorig jaar was de klank nog weer sterk verbeterd. Intussen is de ruirtite de N.H. Kerk te Oosterend ook zeer geschikt voor deze uitvoering, zo dat het technische peil weinig te wen sen zal overlaten. Een goede weergavetechniek is echter nog sterk ondergeschikt aan de muzi kale en geestelijke waarden van dit werk. Weinig Matthcus-Passion-uitvoe- ringen zijn wat dit betreft gelijk: het werk is daarvoor ook nogal gecompli ceerd. Vast staat echter, dat de opname die gebruikt gaat worden tot de beste behoort die er van bestaan! Onder de bezielende leiding van één van 's we relds grootste dirigenten: Otto Klcm- pcrer en met medewerking van het wereldberoemde Londense Philharmo- nia Koor en Orkest zingen de tenor Peter Pears en de bariton Dietrich Fischer-Dieskau, resp. de Evangelie- en do Christuspartij in dit werk. Voor de uitvoering van kleine partijen en aria's zorgen Walther Berry, Nicolai Gedda, Crista Ludwig en de wereldberoemde sopraanzangeres Elisabeth Schwarzkopf. Uit dit alles blijkt wel, dat we te doen hebben met een magistrale uitvoering van deze muzikale belevenis van het Lijdensverhaal. Hopelijk zullen vele Texelaars a.s. donderdag de moeite nemen, om een gang naar Oosterend te ondernemen. Er wordt nog op gewezen, dat in de kerk tekstboekjes verkrijgbaar zijn met de originele Duitse tekst en daarnaast een Nederlandse vertaling. De toegangsprijs is gesteld op f 1,voor scholieren 0,50. Er wordt precies op tijd begonnen: 19.15 uur. Tussen de beide delen is een pauze van ongeveer een kwartier. Met het oog op belangstellenden, die alleen het tweede deel zouden willen meema ken, wordt er nog op gewezen dat dit tweede deel aanvangt om ca. 21.00 uur. Op het ogenblik wordt in de Rotter damse haven het booreiland „Mr Cap" van de Caltex gereed gemaakt om zo werd ons meegedeeld naar één van de Waddeneilanden te worden gebracht. In aanmerking komen de eilanden Texel, Terschelling en Schiermonnik oog. Voor dc kust van een van de eilan den zal het gevaarte worden neergezet en in de zeebodem worden verankerd. Een definitieve keus tussen de eilanden die in aanmerking komen, schijnt nog niet door Caltex te zijn gemaakt. Voor Texel liggen de papieren gunstig. Het is bekend dat Caltex zes weken geleden reeds het plan had om op of bij Texel een proefboring te verrichten. In opdracht van de Franse maat schappij BRP worden door de transport firma's Van Twisk en Groenewegen uit Amsterdam vandaag de eerste lichters met boormateriaal in Oudeschild afge meerd Het zijn nog geen delen van de grote boortoren, maar hijsmaterieel dat bij de bouw ervan nodig is. De boorto ren zal onmiddellijk daarna worden overgebracht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1964 | | pagina 1