Cjroen "Zwarts Jexels in het harL,
Gemeenteraad in beroep tegen beslissing G.S.
Elk
Vliegende mecaniciën viert
morgen 30-jarig jubileum
Caltex booreiland
„Mr Cap" naar Texel?
G S. keurde uitbreidingsplan Den Hoorn af
Raadsleden: bezwaren zijn gezocht
e was
een wissewas
wasautomaten.
Bakkers
Ijzerhandel n.v.
Kapitein C. Krijnen nam afscheid van TESO
Bach's Mattheus Passion
in de Ned. Herv. kerk te Oosterend
DINSDAG 24 MAART 1964
TEXELSE
77e JAARGANG No. 7847
COURANT
Uitgave N.V. v.h. Langeveld dc Rooty
Boek-, Kantoorboek- en Fotohandcl
Handelsdrukkerij
Den Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058
Verschijnt dinsdags en vrtydags.
Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen
bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kwart
30 ct. incasso. Advertenties: familieberichten
14 ct. p. ram.; andere advert 12 ct. p. mm.
Gedeputeerde Staten van dc Provincie Noordholland hebben het Uitbrei-
dingsplan-in-onderdelen „Den Hoorn" afgekeurd. In een schrijven d.d. 25 fe
bruari van G.S. aan B. en VV. werd de beslissing gemotiveerd met bezwaren,
die de raadsleden vrijdagmiddag tijdens de raadsvergadering „gezocht" noem
den. In het schrijven werd aangevoerd dat de stedebouwkundige vormgeving
van het plan op een minder gelukkige wijze een sterke uitbreiding beoogt te
geven aan de landelijke nederzetting Den Hoorn. Voorts werd opgemerkt dat
tegen de omvang van de geprojekteerde uitbreiding bezwaar bestaat, omdat
een dergelijke groei van Den Hoorn afbreuk zou kunnen doen aan de door het
College van G.S. gewenst geoordeelde bescherming en versterking van de cen
trumpositie van Den Burg, waardoor een zo noodzakelijke concentratie en een
zo hoog mogelijk peil van de in Den Burg gewenste vormen van openbare en
particuliere dienstverlening in gevaar zou kunnen worden gebracht. Slechts een
uitbreiding van Den Hoorn, die logisch uit de bestaande toestand voortvloeit
en aansluit aan dc behoeften van de daar nu gevestigde bevolking in haar na
tuurlijke groei, zou volgens G.S. aanvaardbaar zijn.
De heer J. Daalder (AR) was van me
ning, dat de Gedeputeerde Staten er een
denkwijze op na houden, die sterk ver
schilt van het beleid dat het gemeente
bestuur voert. Dat Den Hoorn door de
verwerkelijking van het plan zou con
curreren met de centrumpositie van Den
Burg lijkt wel heel onwaarschijnlijk. De
voorzitter voegde er aan toe, dat indien
men dit principe van G.S. zou aanvaar
den, men zelfs naar het achterstellen
van de buitendorpen zou moeten stre
ven! Met betrekking tot de toekomstige
uitbreidingen in en om Den Hoorn,
noemde de voorzitter het Zoölogisch
Station over de omvang waarvan G.S.
kennelijk geen idee hebben. Met het ad
vies van B. en W. om tegen de beslis
sing beroep in te stellen bij de Kroon,
gingen de raadsleden akkoord.
Ook het uitbreidingsplan-in-onderde-
len „De Koog" werd niet geheel goed
gekeurd. Goedkeuring werd onthouden
aan een gedeelte van het plan aan de
noord-oostzijde, hoewel alle aanzetstuk-
ken van de toegangswegen tot dit ge
deelte wel zijn goedgekeurd. Waar
schijnlijk zullen G S. dit gedeelte met
tertijd wèl goedkeuren Om ook ten
aanzien van deze gedeeltelijke onthou
ding van goedkeuring beroep bij de
Kroon aan te tekenen zeiden B. en W.
niet wenselijk te achten. Onteigenings-
•pogingen, waartoe nu kan worden over
gegaan, zouden er door vertraagd wor
den. Voorshands heeft De Koog vol
doende expansiemogelijkheden B. en
VV. deelden in hun advies tenslotte mee,
dat de ingediende beroepsschriften van
drie reclamanten geen motief hebben
kunnen opleveren om ook andere delen
van dit plan buiten goedkeuring te la
ten.
De Provinciale Planologische Dienst
voelt eF weinig voor te bouwen op een
terrein gelegen aan de verbindingsweg
Waalderstraat-Akenbuurtsweg. Het
plan van de heer Van der Struijs om
daar een woning te bouwen kan dus
niet doorgaana Ook het plan om in
deze omgeving een aantal Bogaerswo-
ningen te bouwen wordt daardoor on
mogelijk. De voorzitter deelde dit aan
het begin van de vergadering mee. De
gehele raadsvergadering had overigens
een zeer vlot verloop. De agenda werd
in ongekend snel tempo ruim één
uur afgewerkt.
Bij de bespreking van een voorge
stelde bezoldigingsverordening 1964
merkte de heer J. K. P. Zwan (PvdA)
op, dat het verschil in beloning tussen
de brandweercommandant en de brand
weerlieden wel heel erg groot is. De
commandant krijgt het 20-voudige van
het bedrag dat aan zijn ondergeschikten
wordt uitbetaald. De voorzitter ant
woordde, dat de commandant een sala
riëring ontvangt en dat de brandweer
lieden per uur actieve dienst worden
betaald. Teneinde een goed inzicht aan
de raadsleden te kunnen verschaffen,
zegde voorzitter toe een overzicht te
zullen samenstellen, waarin tot uiting
komt wat in 1962 en 1963 aan de brand
weer lieden is uitbetaald. Op basis
daarvan kunnen de raadsleden even
tueel een wijziging bepleiten.
Bij de bespreking van een wijziging
van de begroting van de dienst ge
meentewerken vroeg de heer J. K. P.
met
CANDY
CONSTRUCTA
HOOVER
MIELE
SIEMENS
Demonstraties van deze
wasspecialiteiten dagelijks
in onze zaak.
Zwan of men ten behoeve van de vuil
ophaaldienst niet veel beter meer con
tainers kan aanschaffen dan de zes,
waarmee nu een proef wordt genomen.
De voorzitter zei, dat deze aangelegen
heid uitgebreid was besproken en dat
men zeer voorzichtig te werk wilde
gaan. De heer Zwan wilde voor de ge
bruikers van de containers bovendien
de mogelijkheid openlaten de gewone
vuilnisemmers te blijven huren. Voor
zitter antwoordde, dat dit waarschijnlijk
wel mogelijk zal zijn maar tegen een
speciaal tarief. Voor de emmers zal af
zonderlijk moeten worden betaald.
De raad ging voorts akkoord met en
kele wijzigingen van de gemeentebegro
ting De heer J. Daalder maakte be
zwaar tegen de verlening van een risico
garantie van ƒ10.900.aan de ..Stich
ting Festival Texel" die met de organi
satie van de stadsfeesten is belast. Hij
vond dit bedrag te hoog. Als de feesten
mislukken kost het de gemeente bijna
11.000,De voorzitter zei, dat het
bedrag hem juist was meegevallen. De
organisatie is er op gericht dat de fees
ten zichzelf bedruipen. Hij zei vertrou
wen te hebben in de mensen, die met
de organisatie zijn belast. De heer Daal
der voerde verder aan, dat enkele ge
meenteambtenaren voortdurend met de
organisatie in touw zijn, wat de ge
meente toch ook geld kost. De burge
meester zei daarop, dat dit tot de taak
van de betrokken ambtenaren hoort.
Patates-intermezzo
Gedurende tien minuten schorste bur
gemeester De Koning daarop de verga
dering om de raadsleden gelegenheid te
geven kennis te maken met een nieuw
soort patates-frites, dat door de heer P
Swarthof te Den Burg wordt bereid.
De cafetaria-exploitant liet voor alle
raadsleden een zakje bezorgen en'ver
gat ook de bode en de twee persverte
genwoordigers niet. De lekkernij werd
zeer op prijs gesteld, maar de burge
meester was met het initiatief van de
cafetariahouder met erg ingenomen. Hij
zei tenminste dat zoiets beslist niet meer
voor moest komen De heer Zwan, die
kennelijk bij dit „experiment" was be
trokken, was het daar niet mee eens en
voerde aan dat het aardig voor de raad
is om met een dergelijke nieuw product
van een Texelse ondernemer kennis te
maken. De burgemeester kon de ziens
wijze van de heer Zwan niet delen,
maar wenste de betrokken middenstan
der niettemin veel succes bij zijn zaken.
Rondvraag
Mej. A. G. Luysterburg (CHU) had
bij geruchten vernomen, dat door de
Coördinatiebouw in Eierland enkele
grote stukken grond zijn gekocht met
recreatieve bedoelingen De burgemees
ter zei dat inderdaad grond is gekocht,
maar deze grond is niet aangewezen als
recreatiegebied. Het is ook niet de be
doeling dat dit binnenkort gebeurt.
De heer P. Smit (KVP) wees op en
kele stukjes trottoir die nog steeds met
zijn aangelegd in de Molenstraat. De
heer A. Dros i(PvdA) drong aan op aan
leg van betere verlichting van de 's-
Hertogenboschweg.
De heer J. Westdorp (PvdA) merkte
op, dat de dijkverhoging bij De Cocks-
dorp nog steeds niet is aanbesteed, hoe
wel dit reeds in februari zou gebeuren.
De voorzitter kon de heer Westdorp niet
wijzer maken, maar wist dat aan het
project hard gewerkt wordt.
De heer A. Dros merkte op, dat de af
sluiting van de Waalderweg nog steeds
voortduurt. Hij wilde graag weten hoe
lang dit nog het geval zou zijn. De bur
gemeester kon meedelen, dat dc weg
diezelfde dag weer was opengesteld. De
nieuwe verbindingsweg tussen de Waal
derweg en dc Akciïbuurtsweg is nu ge
reed en voor het verkeer geopend.
Sportleraar
Mevr J. Koning-Bruin (PvdA) had
gehoord, dat de sportleraar, die nu nog
voor verschillende Texelse verenigingen
werkzaam is, binnenkort gaat vertrek
ken. Ze wilde, dat B. en W. zouden on
derzoeken of het aanwerven van een
sportleraar in dienst van de gemeente
mogelijk is Deze leraar zou dan aan de
verenigingen ter beschikking worden
gesteld tegen een vergoeding De voor
zitter voelde veel dit idee. Financieel
hoeft dit met bezwaarlijk te zijn. De
taakverdeling van een dergelijke func
tionaris zou dan door het gemeente
bestuur verdeeld moeten worden. De
mogelijkheden beloofde de voorzitter te
zullen onderzoeken.
De heer S. Keijser (VVD) vertelde,
dat vorig jaar een aantal personen op
Texel noodwachtplichtig is geworden
en opdracht heeft gekregen een aantal
uren per week ten behoeve van de oefe
ningen vrij te houden. Hiervoor zou een
vergoeding van ƒ1,per uur worden
betaald. Deze Texelaars hebben nooit
iets hoeven doen, maar ook nooit de
vergoeding ontvangen. De voorzitter
wilde ook deze aangelegenheid onder
zoeken, maar hij merkte op, dat hij het
met onbillijk vond dat iemand die niet
werkt ook geen vergoeding ontvangt.
Het luchtvaartbedrijf kent honderden
functies, maar het publiek weet er vaak
maar één te noemen: piloot. Men kent
hèm als de figuur, die voor het behoud
van vliegtuig en passagiers de verant
woordelijkheid draagt, maar beseft
meestal niet dat een even grote verant
woordelijkheid berust bij het personeel,
dat belast is met reparatie en onder
houd van de vliegtuigen. Deze mensen,
werktuigkundigen of mecaniciens, heb
ben door een gedegen opleiding de
vliegtuiven van binnen en van buiten
leren kennen en van hen wordt ver
wacht dat ze in korte tijd een manke
ment kunnen opsporen of zelfs een drei
gend defect kunnen voorkomen. Onno
dig ta zeggen, dat veel afhangt van de
vakkennis van zo'n GWK, zoals hij in
vakkringen doorgaans wordt genoemd,
de afkorting van Grond Werktuigkun
dige. Een GWK, waaraan al heel wat
piloten hun toestellen en dus hun le
vens hebben toevertrouwd, is de heer
C .P. Slag te Den Burg, die morgen het
feit herdenkt, dat hij dertig jaar geleden
bij de vliegerij kwam.
In dienst van Schreiner's Aero Con-
I tractors is hij gestationeerd op het
vliegveld Texel en voornaemlijk belast
met onderhoud en reparatie aan Har-
vards, de toestellen die regelmatig
schietoefeningen van Marine- en Lucht
doelartillerie mogelijk maken door met
een sleepzak boven de oefengebieden
o.a. bij Den Helder te vliegen.
De heer Slag is sinds 1953 op Texel
werkzaam. Het eerste contact met de
vliegerij kreeg hij op 20-jarige leeftijd
in 1934, toen hij bij de Nationale Lucht-
vaartschool voor het eerst aan de mo
toren van lesvliegtuigen sleutelde. Zes
jaar later brak de oorlog uit en vijf jaar
lang werkte de heer Slag, zoals vele
collega's, noodgedwongen in de Pander
vliegtuigfabrieken te Rijswijk. Na de
oorlog werkte hij nog enige tijd bij de
Luchtvaartschool, maar solliciteerde
later met succes bij Aero Holland te
Ypenburg. De volgende stap was een
functie bij Avio Diepen.
Israël en Turkije
In 1951 trok de heer Slag naar Israël,
waar hij een jaar lang reparaties en
onderhoud uitvoerde aan toestellen van
de fa. Van Leer, die er de sinaasappel
plantages mee „dustte" om insecten te
bestrijden. Na deze periode kwam de
GWK in een soortgelijk bedrijf in Ne
derland terecht. Met alle opgedane er
varing was het mogelijk daarna een
jaar „voor zichzelf" te werken Een
goede boterham kon (tijdelijk) worden
verdiend met het opknappen en revi
seren van oude machines, maar toen
kwam de heer Slag in dienst van
Schreiner en werd naar Texel gezonden.
In het begin waren het de roemruchte
Spitfires, die daar handenvol werk ga
ven, omdat op den duur geen reserve
onderdelen meer geleverd konden wor
den. Steeds kleiner werd het groepje
Spitfires, tot besloten werd ze te ver
vangen door de bekende stoere Har-
vards, die met hun angstaanjagende
bromgeluid tot op de dag van vandaag
regelmatig boven de dorpen zijn te
zien. Enkele malen heeft de heer Slag
zijn werk op Texel onderbroken. In
1957 behaalde hij het sportvliegbrevet,
zodat men hem na die tijd regelmatig in
een Auster of Piper kon zien vliegen
Het volgende intermezzo was een cur
sus van 7 weken bij Sud Aviotion in
Parijs om bekend te raken met het on
derhoud aan helicopters. In mei 1960
ging hij voor Schreiner naar Perzië,
waar hij betrokken werd bij seismisch
en geografisch onderzoek vanuit de
lucht. Het was een avontuurlijke tijd
Mede in verband met de minder goede
gezondheid van zijn vrouw kwam hij
twee jaar later op Texel terug, waar hij
zijn oude taak weer opvatte.
Wetende dat een bijzonder prettige
band bestaat tussen de heer Slag en de
vliegers van Schreiner, vermoeden we
dat het jubileum morgen zeker niet
ongemerkt voorbij zal gaan.
OUDESCHILD Donderdagmiddag
j.l. nam kapitein C. Krijnen officieel
afscheid van Texels Eigen Stoomboot
onderneming wegens het bereiken van
de pensioengerechtigde leeftijd. Ter ge
legenheid van dit feit bood TESO haar
scheidende medewerker, die sinds 1934
bij haar in dienst was een afscheids
receptie aan, die werd gehouden in het
Stoombootkoffiehuis te Oudeschild. Bij
die gelegenheid maakten tal van vrien
den en relaties hun opwachting. Onder
degenen, die kapitein Krijnen het beste
voor de komende rustige jaren kwamen
toewensen, bevonden zich burgemeester
en wethouders, TESO-bestuurderen,
collega's en familierelaties.
De directeur van TESO, de heer M. C.
de Gorter, sprak tot de scheidende ka
pitein woorden van erkentelijkheid.
Speciaal roemde hij de toewijding en
plichtbetrachting, die Krjjnen sinds zijn
35de jaar, toen hij bij TESO in dienst
trad, steeds heeft betoond. De heer De
Gorter, die de heer Krijnen de afge
lopen vijftien jaar heeft meegemaakt,
toonde dit met enkele sprekende voor
vallen uit de carrière van de kapitein
aan. Hij sprak tenslotte de hoop uit,
dat Krijnen nog vele jaren van zijn
welverdiende rust zou kunnen genieten.
Daarop overhandigde de directeur van
wege het Binnenvaartbureau een oor
konde, waarin van de gebleken trouwe
dienst van de kapitein gewag werd
gemaakt en de daarbij behorende zil
veren medaille mejt inscriptie. Ont
roerd dankte Krijnen de TESO-direc-
teur voor zijn woorden.
Vervolgens sprak de heer C. J. de
Lugt, president-commissaris van de
N V. TESO tot de scheidende kapitein.
De heer De Lugt veronderstelde, dat
Krijnen deze dag met gemengde gevoe
lens tegemoet was gegaan. Enerzijds is
het aantrekkelijk nu een rustig leven te
kunnen gaan lijden, maar anderzijds is
er de zin hiertegen in verband met de
nog onverflauwde vitaliteit en werklust.
Maar de maatschappij is nu eenmaal zo
ingericht, dat 65-jarigen zich moeten
verzoenen met een nieuwe levenswijze.
De heer De Lugt meende dat Krijnen
dit lot met dankbaarheid moest aan
vaarden. Immers, velen van zijn colle
ga's ontvielen de maatschappij, lang
vóór zij de pensioengerechtigde leeftijd
konden bereiken Dankbaarheid is dus
stellig gepast. De heer De Lugt zei zeker
te weten, dat de gepensioneerde kapi
tein zich niet zou vervelen en zich nog
lang intensief met de scheepvaart in het
algemeen en TESO in het bijzonder zou
bezighouden. Zijn interesse voor het
wel en wee van TESO had Krijnen de
dag tevoren nog gedemonstreerd door
de levendige belangstelling, die hij aan
de dag legde voor de nieuwe veerboot
tijdens de proefvaart van de vorige dag.
De heer De Lugt hoopte, dat TESO nog
eens een beroep mag doen op de erva
ring en het vakmanschap van kapitein
Krijnen, zo dat eens noodzakelijk mocht
zijn. Ook de heer De Lugt wees op de
plichtsbetrachting, die de heer Krijnen
aan de dag legde, wat mede de oorzaak
was van een snelle carrière via stuur
man en reserve-kapitein. De heer De
Lugt wenste Krijnen nog vele jaren in
goede gezondheid toe, waardoor hij in
staat zou blijven zijn belangstelling voor
TESO te blijven tonen. Hij feliciteerde
hem met de zilveren onderscheiding van
het Binnenvaartbureau en overhandigde
een geschenk onder couvert.
Mede namens zijn vrouw dankte de
heer Krijnen ook de heer De Lugt voor
zijn woorden en geschenk en dankte de
andere aanwezigen voor hun getoonde
belangstelling. Allen bleven daarop nog
geruime tijd in gezellige sfeer bijeen.
GESLAAGD
Mej. J. C. Hin, Hoornderweg, slaagde
17 maart voor het examen akte N XIX
landbouwhuishoudlerares. De examens
werden afgenomen te Bolsward en te
Deventer
In alle bescheidenheid lijkt, in het leger van plaatselijke en traditionele
Mattheus-Passion-uitvoerinqen de uitvoerinq op qrammotoonplaten welis
waar georganiseerd door Kunstkring en Texelse Courant ook een eiqen
plaatsje in te nemen. Omdat het (nog) onmogelijk is een „levende" uitvoerinq
op het eiland te organiseren, is de manier waarop het thans qebeurt, een toe
te juichen initiatief. Bovendien biedt deze manier de mogelijkheid, om ook
in andere dorpen dan Den Burg een culturele manifestatie te organiseren
Het is vorig jaar wel gebleken, dat de
kwaliteit van de uitvoering muzikaal en
technisch van zeer goede kwaliteit was;
door een stereofonisch weergavesysteem
kwam de muziek zeer goed tot haar
recht. Intussen heeft de weergave-
apparatuur nog enige technische verbe
teringen ondergaan- deze gingen zelfs
zó ver, dat door de Ortofon-fabrieken
te Kopenhagen een uiterst gevoelig en
technisch perfect naaldsysteem ter be
schikking werd gesteld; de eerste proe
ven ermee waren direct overweldigend
en vergeleken met de kwaliteit van
vorig jaar was de klank nog weer
sterk verbeterd. Intussen is de ruirtite
de N.H. Kerk te Oosterend ook
zeer geschikt voor deze uitvoering, zo
dat het technische peil weinig te wen
sen zal overlaten.
Een goede weergavetechniek is echter
nog sterk ondergeschikt aan de muzi
kale en geestelijke waarden van dit
werk. Weinig Matthcus-Passion-uitvoe-
ringen zijn wat dit betreft gelijk: het
werk is daarvoor ook nogal gecompli
ceerd. Vast staat echter, dat de opname
die gebruikt gaat worden tot de beste
behoort die er van bestaan! Onder de
bezielende leiding van één van 's we
relds grootste dirigenten: Otto Klcm-
pcrer en met medewerking van het
wereldberoemde Londense Philharmo-
nia Koor en Orkest zingen de tenor
Peter Pears en de bariton Dietrich
Fischer-Dieskau, resp. de Evangelie- en
do Christuspartij in dit werk. Voor de
uitvoering van kleine partijen en aria's
zorgen Walther Berry, Nicolai Gedda,
Crista Ludwig en de wereldberoemde
sopraanzangeres Elisabeth Schwarzkopf.
Uit dit alles blijkt wel, dat we te doen
hebben met een magistrale uitvoering
van deze muzikale belevenis van het
Lijdensverhaal.
Hopelijk zullen vele Texelaars a.s.
donderdag de moeite nemen, om een
gang naar Oosterend te ondernemen. Er
wordt nog op gewezen, dat in de kerk
tekstboekjes verkrijgbaar zijn met de
originele Duitse tekst en daarnaast een
Nederlandse vertaling. De toegangsprijs
is gesteld op f 1,voor scholieren
0,50.
Er wordt precies op tijd begonnen:
19.15 uur. Tussen de beide delen is een
pauze van ongeveer een kwartier. Met
het oog op belangstellenden, die alleen
het tweede deel zouden willen meema
ken, wordt er nog op gewezen dat dit
tweede deel aanvangt om ca. 21.00 uur.
Op het ogenblik wordt in de Rotter
damse haven het booreiland „Mr Cap"
van de Caltex gereed gemaakt om zo
werd ons meegedeeld naar één van
de Waddeneilanden te worden gebracht.
In aanmerking komen de eilanden
Texel, Terschelling en Schiermonnik
oog. Voor dc kust van een van de eilan
den zal het gevaarte worden neergezet
en in de zeebodem worden verankerd.
Een definitieve keus tussen de eilanden
die in aanmerking komen, schijnt nog
niet door Caltex te zijn gemaakt. Voor
Texel liggen de papieren gunstig. Het is
bekend dat Caltex zes weken geleden
reeds het plan had om op of bij Texel
een proefboring te verrichten.
In opdracht van de Franse maat
schappij BRP worden door de transport
firma's Van Twisk en Groenewegen uit
Amsterdam vandaag de eerste lichters
met boormateriaal in Oudeschild afge
meerd Het zijn nog geen delen van de
grote boortoren, maar hijsmaterieel dat
bij de bouw ervan nodig is. De boorto
ren zal onmiddellijk daarna worden
overgebracht.