Cjroeri 27wartsjexels in het harL, In 1963 werd van T.E.S.O. uiterste gevergd Schepen liepen veel schade op Veel geheimzinnigheid rond toren opgeheven Elke was een wissewas wasautomaten. Bakkers Ijzerhandel n.v. 96.552 (10 pet méér dan vorig jaar) auto's vervoerd DINSDAG 14 APRIL 1964 TEXELSE 77e JAARGANG No. 7852 COURANT Uitgave N.V. v.h. Langcveld dc Roojj Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel Handelsdrukkerij Den Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kwart 4- 30 ct. incasso. Advertenties: familieberichten 14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm. Toen onlangs op een terrein nabij de boerderij „De Witte Engel" een boor toren werd gebouwd, wist niemand pre cies welke maatschappij daar aan het werk was. Wetende dat de Franse staatsoliemaatschappij BRP (Bureau Recherge du Petrol) er een zeer grote rol bij speelde, hielden wij en onze collega's van provinciale en landelijke bladen het daar maar op. Maar wat hadden de firma's, die in verband met de Franse boring ook herhaaldelijk wer den genoemd, er mee te maken? Eerst dezer dagen werd ons na lang speuren duidelijk hoe de vork in dc steel zit. Inderdaad heeft de BRP veel met de boring te maken, maar deze maatschappij blijft op de achtergrond. De boring bij de Witte Engel wordt uit gevoerd door de Nederlandse Maat schappij in oprichting, de N.V. Petro land, die met Frans (staats)kapitaal werkt Dit een dochtermaatschappij van een groep Franse maatschappijen, waar van de BRP en dc RAP (Régie Auto nome des Pétroles) de belangrijkste zijn. De BRP en de RAP hebben elk 40% van de aandelen van de groep in handen. De overige 20is in het bezit van enkele kleinere particuliere maatschappijen. De RAP is de uitvoerder van de on derzoekingen voor Petroland N.V. Dc Franse maatschappij FOREX te Pau is de aannemer, die dc technische werk zaamheden van de boring uitvoert op kosten van Petroland N.V. met CANDY CONSTRUCTA HOOVER MIELE SIEMENS Demonstraties van deze wasspecialiteiten dagelijks in onze zaak. Op deze b(j avond gemankte opname doet de Petroland-toreu denken aan een verlichte kerstboom. Een nachtelijk bezoek aan bet terrein b(j de Witte Engel (niet binnen het hek komen is een indrukwekkende belevenis. Deze feiten vernamen wij uit zeer betrouwbare bron. Derhalve lijkt het ons beter met betrekking tot de boring bij de Witte Engel voortaan niet meer te spreken van BRP maar van Petroland N.V. Op het moment dat wij dit schrijven wordt bij de Witte Engel niet geboord. Kort nadat de toren vorige week over eind was getrokken, werd een begin ge maakt, waarbij vele tientallen meters pijp in de grond verdwenen. Om tech nische redenen staat het werk nu korte tijd stil. Dit neemt niet weg dat technici en arbeiders dag en nacht in en om de toren in actie zijn. De gehele boring bij De Witte Engel zal ca. 4 maanden in beslag nemen. Van het resultaat zal afhangen of nog een tweede boring op een andere plaats op Texel wordt verricht. De kans dat Petroiand N.V. ooit een tweede boring mag verrichten op het stuk land van de heer IJ. Kikkert aan do Westergecstweg (zie het nummer van 7 april) is wel heel klein. Van de zijde van de gemeente bestaan ernstige be zwaren tegen mogelijke plannen van de maatschappij in dit landschappelijk zeer waardevolle gebied. Deze bezwaren zul len waarschijnlijk gedeeld worden door het Ministerie van Economische Zaken, die vergunningen voor proefboringen kan afgeven. Al eens eerder is een ver zoek van een oliemaatschappij om in een bepaald gebied op Ameland een proefboring te verrichten om dezelfde reden afgewezen. Over enkele dagen zal ook de N.A M. haar toren naar Texel overbrengen en opbouwen bij Akenbuurt, waar de voorbereidingen in vergevorderd sta dium zijn. STUDIETOELAGEN Het Bestuur van de Stichting Prof Dr. W. H. Keesom-studiefonds te Texel brengt ter kennis van belanghebbenden, dat personen met een goede studieaan- leg, die niet in staat zijn de kosten van hun voorgenomen of reeds aangevangen studie te betalen en die gedurende het cursusjaar 1964/1965 voor een studie toelage uit genoemd fonds ter tegemoet koming in die kosten in aanmerking wensen te komen, zich vóór 1 mei a.s. kunnen wenden tot voornoemd Bestuur door middel van een daartoe strekkend aanvraagformulier, dat te verkrijgen is op de afdeling Financiën en Onderwijs der gemeente-secretarie te Den Burg. Voorzoekschriften die na 1 mei a.s. worden ingezonden zullen niet meer in behandeling kunnen worden genomen. Uit het jaarverslag van de N.V. T.E.S.O. blijkt duidelijk hoe zwaar de eisen zijn geweest, die aan materiaal en mensen zijn gesteld in het jaar 1963. Met de schepen werden 3362 reizen over het Marsdiep gemaakt tegenover 3329 in 1962. De stijging is niet spectaculair, omdat het aantal reizen werd gedrukt door de langdurig winterperiode. De gemiddelde bezetting van de schepen bedroeg 62%. In 1962 was dit 59%. Vooral in juni, juli en augustus werd het uiterste gevergd. In deze maanden werden door de „Dageraad" en de „Konin gin Wilhelmina" 64 reizen meer gemaakt dan in een overeenkomstige pe riode het jaar tevoren. De gemiddelde bezetting over deze maanden bedroeg 76%. Deze toename kan volgens het verslag alleen worden toegeschreven aan de toegenomen verkeersdrukte in beide richtlijnen. Gemeend werd met 69?/o reeds de grootste dichtheid te hebben bereikt. Het aantal vervoerde personen auto's bedroeg 96.552 tegen 87.207 in 1962 of een toename van 9345 auto's; dit is 10,7%. Er werden voorts 15.364 vrachtauto's vervoerd tegen 14.327 in 1962, een toename van 1037 vrachtauto's of 7,3%. De terugloop van deze percentages wordt in het verslag eveneens aan de lange winter geweten. Dit komt ook tot uiting in het personenvervoer. In 1963 werden 715.345 betalende passagiers overgezet tegenover 672.670 in 1962 of een accres van 6,2% (in 1962 7,8%). In de maanden juni, juli en augustus werden respectievelijk vervoerd 400.909 betalende passagiers en 50.460 personen auto's, een stijging van resp. 41.690 pas sagiers en 7.162 auto's of een accres van 11,6 en 16,6% ten opzichte van 1962. Deze cijfers geven een sterke toename te zien van het toeristenbezoek in de seizoenperiode. Drukke maand mei Opmerkelijk is ook dat het voorsei zoen, met name de maand mei, voor Texel bijzonder gunstig is geweest. Het aantal vervoerde personen in deze maand liep op van 47.796 in 1962 tot 58.077 in 1963. Het aantal vervoerde auto's in deze maand steeg van 5.486 tot 8.201. Een toename dus van resp. 21,5 en 50%. De voorlopige uitkomsten van de ge meentelijke gastenstatistiek gevenook voor de seizoenmranden een overeen komstig beeld te zien. Het aantal over nachtingen steeg tegenover 1962 met 27%. Dc geweldige vervcerstoenamc in de seizoenmaanden betekende voor TESO een zeer zware belasting. Busdiensten Over de uitkomsten van het autobus bedrijf laat het jaarverslag zich minder gunstig uit. In het verslagjaar werden 373.574 personen vervoerd tegenover 404.285 vorig jaar Deze daling wordt toegeschreven aan de toename van eigen vervoermiddelen, maar werd mede ver oorzaakt door de strenge winter, waar door het reizigersvervoer van en naar Texel sterk terugliep In de periode van 5-17 maart stonden de bussen boven dien stil in verband met de opdooi. In de lijndienst werden 320.000 km. afge legd tegen 265.000 vorig jaar. Het aan tal vervoerde personen in tourwerk en ongeregeld vervoer liep terug van 42.000 in 1962 tot 27.000 in 1963. Het TESO-bestuur heeft zich ernstig bera den over de maatregelen, die genomen zouden moeten worden om verdere teruggang ten aanzien van het resultaat in dit bedrijf te voorkomen. In decem ber werd een verzoek aan het gemeen tebestuur gericht om toestemming te verkrijgen voor het staken van de uit gifte van retourbiljetten. Aangeschaft werd een in goede staat verkerende Volvo-touringcar, geschikt voor het ver voer van 46 personen. Na besprekingen met de betrokken instanties, werd in juni het tarief voor ambulancevervoer verhoogd. Gehoopt wordt, dat nu een sluitende exploitatie voor het zieken- vervoer wordt gekregen. De ziekenauto werd in het verslagjaar 199 maal opge roepen voor transport naar Den Helder. Tevreden Over de financiële gang van zaken in het bootbedrijf is het TESO-bestuur te vreden. Ruimschoots op tijd heeft men aan de verplichtingen kunnen voldoen, terwijl de nieuwe veerboot „Marsdiep" op de garantietermijn na (5% van de bouwsom), geheel is betaald. Ondanks het feit, dat gedurende eerste maanden van het jaar de ontvangsten zeer sterk werden gedrukt, liepen de netto ont vangsten voor het gehele bedrijf op van ƒ1.414.200,tot ƒ1.583.200,overeen komende met een stijging van 13,6%. Hoewel door een sterke stijging van loonkosten en rentelasten deze toename in de ontvangsten teniet werd gedaan, kon toch door daling in enkele posten van de uitgaven, met name die van on derhoud met rond ƒ40.000,een netto bedrijfsresultaat worden behaald van ƒ56.000,Daarbij wordt opgemerkt, dat de behaalde boekwinst op de „Dok ter Wagemaker" grotendeels werd aan gewend voor afschrijving op de nieuwe veerboot. Aangezien het schip eerst op 23 december formeel TESO-eigendom werd, werd een afschrijving van 5% van de aanschaffingskosten gerekend over een half jaar, alleszins redelijk ge- Veel schade Gedurende 1963 deed zich een groot aantal schadevaringen voor, waaronder enkele zeer ernstige. Bij het in dok gaan van de „Dage raad" bleek de schroef ernstige schade te hebben opgelopen als gevolg van het varen gedurende de ijsperiode. Ook de Koningin Wilhelmina liep schade op aan de schroeven Bovendien moesten twee assen worden afgekeurd. Op 14 maart liep het m.s. Dokter Wagemaker tijdens mist achteruit varend aan de grond in de haven van Den Helder, waardoor schade aan de roerkoning ontstond. De roerkoning moest daarop geheel worden vernieuwd. Op 16 juli kreeg de Koningin Wilhelmina een staaldraad in de bakboord achter- schroef. Met behulp van een duiker kon het euvel worden verholpen. Zeer ern stige schade liep de Koningin Wilhel mina op toen het op 26 augustus na het vertrek van de kade bij het Horntje op de westelijke havendam raakte. Bij dokking bleek de bakboord-roerkoning te zijn afgebroken, de bakboord schroef as was krom en beide voorschroeven bleken ernstig te zijn beschadigd. Het schip werd op de rharinewerf gerepa reerd. Op 4 november kwam de „Dageraad" tijdens dikke mist in aanvaring met de TX 25. De Dageraad liep daarbij een scheur op aan stuurboord bij de voor steven en het vissersvaartuig liep ern stige schade midscheeps aan bakboord op. De Dageraad moest voor reparatie uit de vaart worden genomen. Op 3 december liep de „Dageraad", achteruit varend op de glooiing van het westelijk havenhoofd van 't Horntje. De schroef werd zwaar beschadigd. Het schip werd te Amsterdam gedokt waar de schade werd hersteld. Alle schade, die bij bovengenoemde ongevallen ontstond, is door de verzekering gedekt De „Dokter Wagemaker" werd van de vloot afgevoerd en aan de N V G. Doeksen en Zn. te Terschelling ver kocht. Vlielanddienst De Vlielanddienst kon niet langer worden uitgevoerd als gevolg van de verzanding van de vaargeul nabij de Vliehors. Het m.s. „Zeemeeuw" werd daarom gebruikt voor het maken van robbentochten. Hiervoor bleek veel animo te bestaan, maar het schip kon wegens de slechte weersomstandigheden in augustus meerdere malen niet va- ren.De ontvangsten bedroegen in het verslagjaar ƒ10.800,— tegen ƒ8.600, in 1962. De sombere verwachtingen betreffen de de N.V. Sinberg Luchtvaartbedrijf werden bewaarheid. Pogingen om tot samenwerking te komen met een Duitse maatschappij vonden geen doorgang, zo dat tenslotte tot liquidatie werd beslo ten en TESO haar aandelenpakket moest afschrijven De nieuwe Texelfilm werd gedurende het seizoen elke don derdagavond voor gasten vertoond in een Hollandse en Duitse versie. De film trok veel belangstelling. Na besprekingen met Economische Zaken werden 15 juli de tarieven voor personenauto's verhoogd. De uitgifte van T-kaarten werd gestaakt, waarvoor voorrangskaarten in de plaats kwamen. Conflict Het jaar 1963 is voor TESO bijzonder geruchtmakend geweest door het con flict tussen de directeur P. Sibinga Mulder en de raad van Commissarissen. Zoals bekend werden de moeilijkheden opgelost toen de geschorste directeur tenslotte zelf ontslag nam. Belangrijk was 1963 ook door de bouw van de nieuwe „Marsdiep" te Zaandam. Op 11 mei werd het schip door mevr. N. Bak- ker-Zuidewind gedoopt en een dag later te water gelaten. Op 8, 9 en 10 augustus werden technische proefvaarten gehou den en op 23 december werd het schip officieel van de werf overgenomen, waarna het een ligplaats in de marine haven van Den Helder kreeg. In het verslag wordt het betreurd, dat de Marsdiep niet eerder dan vlax voor de grote zomerdrukte van 1964 in gebruik kan worden genomen. Het va rend personeel zou dan gelegenheid hebben gehad zich de bediening van het schip beter eigen te maken, terwijl ook de organisatie aan de wal rustiger had kunnen worden opgebouwd. Verwacht wordt dat de omschakeling in het sei zoen nog problemen zal opleveren. De werkzaamheden in de haven maakten het onderhouden van een re gelmatige dienst, vooral bij stormweer, soms moeilijk. Een enkele maal moest een dienst uitvallen. Dank zij de goede samenwerking met rijkswaterstaat kon den deze ongemakken tot een minimum beperkt worden. Vertrouwen De in het verslag genoemde resulta ten zijn bereikt met het bestaande ma teriaal, terwijl de lasten van het nieuwe schip reeds zwaar op de exploitatie drukten. Dit doet het TESO-bestuur met groot vertrouwen de toekomst te gemoet zien. Een sterke toename in het vervoer, nu nog geremd door de ge ringe capaciteit, zal zich straks in alle hevigheid openbaren Dit zal niet alleen ten voordele van TESO ziin, maar ook de economische ontwikkeling van Texel ten goede komen. Het verslag besluit met een woord van dank aan het personeel, dat zich met enthousiasme heeft ingezet om vooral tijdens het seizoen de verkeers- vloed te verwerken. GESLAAGDE „BUIZENPOST" Onder auspiciën van het Nederlandse Jeugd-Rode Kruis ging enkele maanden geleden een actie van start, waarbij schoolkinderen in de gelegenheid wer den gesteld op een bijzondere manier contact op te nemen met kinderen in andere landen, waardoor 't Jeugd-Rode Kruis tevens financieel werd gesteund. In verschillende winkels konden water dichte kokertje worden gekocht voor Al,per stuk, waarin zich een brief bevond in meerdere talen gesteld. De kinderen moesten hun naam er als af zender op invullen. De buisjes werden daarop verzameld en naar Den Haag gestuurd, waar het Jeugd-Rode Kruis er voor zorgde, dat ze werden meege geven met enkele tankschepen. Op ver schillende plaatsen op de oceaan wer den de buisjes overboord gezet en spoelden op den duur in verschillende plaatsen langs de kusten aan In de brief in het buisje werd aan de vinder verzocht terug te schrijven naar de af zender, om zo een correspondentie op gang te brengen. Deze week kwam de jonge Gerthe Keijser, leerlinge aan de Jac. P. Thijsse- school te Den Burg ons vertellen, dat zij bericht terug had ontvangen. Haar buisje-met-bericht was aangespoeld in het plaatsje Nacqueville in het Franse Bretagne en gevonden door twee kinde ren: Nicole en Daniel Fleury Urvillie. In een vriendelijke brief berichtten de kinderen hun vondst en zij wilden naar aanleiding daarvan graag blijven schrij ven met de afzender op Texel. Gebleken is dat het buisje bijna drie maanden op zee heeft rondgedreven voordat het aanspoelde. Wij ontvangen de laatste tijd een groeiende hoeveelheid aanvragen voor de Pinksterperiode. Met het oog hierop verzoeken wij de leden ons zo spoedig mogelijk, telefonisch of schriftelijk, op te geven wat men nog vrij heeft in ge noemde tijd De afgelopen week hebben wij reeds verscheidene hotels en pen sions telefonisch om een opgave ge vraagd. Indien sinds die opgave niets is veranderd, is het uiteraard niet nodig ons een nieuwe opgave te verstrekken. Voor zover wij aan de hand van de opgaven van de tiendaagse „lijst van vrije accommodaties" kunnen vaststel len, is nu bijna niets meer vrij in de periode van half juli tot eind augustus Wij willen nogmaals wijzen op het grote belang van het steeds weer op geven van hetgeen men vrij heeft. Al leen dan komt u onder de aandacht van de belangstellenden. HANDELSREGISTER In „Handelsbelangen" lezen wij onder „Nieuwe inschrijvingen": Rederij Gebr. Betsema, Texel, Zeven huizen, wijk O nummer 131. Visserij bedrijf i.d.r.z. Venn.: J.; D.; J. C. en P. A. Betsema (b.b.). En onder „wijzigingen": Fa. A. Slegh en Zn, Texel, Den Hoorn, Diek 38. Melkvervoer enz. V.o.fa. ontb. door uittreding venn. A Slegh. Bedr. w.v.d. D. Slegh o.eig.n.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1964 | | pagina 1