Cjroeri 27wartsjexels in het harL,
In 1963 werd van T.E.S.O. uiterste gevergd
Schepen liepen veel schade op
Veel geheimzinnigheid
rond toren opgeheven
Elke was
een wissewas
wasautomaten.
Bakkers
Ijzerhandel n.v.
96.552 (10 pet méér dan vorig jaar) auto's vervoerd
DINSDAG 14 APRIL 1964
TEXELSE
77e JAARGANG No. 7852
COURANT
Uitgave N.V. v.h. Langcveld dc Roojj
Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel
Handelsdrukkerij
Den Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen
bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kwart
4- 30 ct. incasso. Advertenties: familieberichten
14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm.
Toen onlangs op een terrein nabij de
boerderij „De Witte Engel" een boor
toren werd gebouwd, wist niemand pre
cies welke maatschappij daar aan het
werk was. Wetende dat de Franse
staatsoliemaatschappij BRP (Bureau
Recherge du Petrol) er een zeer grote
rol bij speelde, hielden wij en onze
collega's van provinciale en landelijke
bladen het daar maar op. Maar wat
hadden de firma's, die in verband met
de Franse boring ook herhaaldelijk wer
den genoemd, er mee te maken?
Eerst dezer dagen werd ons na lang
speuren duidelijk hoe de vork in dc
steel zit. Inderdaad heeft de BRP veel
met de boring te maken, maar deze
maatschappij blijft op de achtergrond.
De boring bij de Witte Engel wordt uit
gevoerd door de Nederlandse Maat
schappij in oprichting, de N.V. Petro
land, die met Frans (staats)kapitaal
werkt Dit een dochtermaatschappij van
een groep Franse maatschappijen, waar
van de BRP en dc RAP (Régie Auto
nome des Pétroles) de belangrijkste zijn.
De BRP en de RAP hebben elk 40% van
de aandelen van de groep in handen. De
overige 20is in het bezit van enkele
kleinere particuliere maatschappijen.
De RAP is de uitvoerder van de on
derzoekingen voor Petroland N.V. Dc
Franse maatschappij FOREX te Pau is
de aannemer, die dc technische werk
zaamheden van de boring uitvoert op
kosten van Petroland N.V.
met
CANDY
CONSTRUCTA
HOOVER
MIELE
SIEMENS
Demonstraties van deze
wasspecialiteiten dagelijks
in onze zaak.
Op deze b(j avond gemankte opname doet de
Petroland-toreu denken aan een verlichte
kerstboom. Een nachtelijk bezoek aan bet
terrein b(j de Witte Engel (niet binnen het hek
komen is een indrukwekkende belevenis.
Deze feiten vernamen wij uit zeer
betrouwbare bron. Derhalve lijkt het
ons beter met betrekking tot de boring
bij de Witte Engel voortaan niet meer te
spreken van BRP maar van Petroland
N.V.
Op het moment dat wij dit schrijven
wordt bij de Witte Engel niet geboord.
Kort nadat de toren vorige week over
eind was getrokken, werd een begin ge
maakt, waarbij vele tientallen meters
pijp in de grond verdwenen. Om tech
nische redenen staat het werk nu korte
tijd stil. Dit neemt niet weg dat technici
en arbeiders dag en nacht in en om de
toren in actie zijn.
De gehele boring bij De Witte Engel
zal ca. 4 maanden in beslag nemen. Van
het resultaat zal afhangen of nog een
tweede boring op een andere plaats op
Texel wordt verricht.
De kans dat Petroiand N.V. ooit een
tweede boring mag verrichten op het
stuk land van de heer IJ. Kikkert aan
do Westergecstweg (zie het nummer van
7 april) is wel heel klein. Van de zijde
van de gemeente bestaan ernstige be
zwaren tegen mogelijke plannen van de
maatschappij in dit landschappelijk zeer
waardevolle gebied. Deze bezwaren zul
len waarschijnlijk gedeeld worden door
het Ministerie van Economische Zaken,
die vergunningen voor proefboringen
kan afgeven. Al eens eerder is een ver
zoek van een oliemaatschappij om in
een bepaald gebied op Ameland een
proefboring te verrichten om dezelfde
reden afgewezen.
Over enkele dagen zal ook de N.A M.
haar toren naar Texel overbrengen en
opbouwen bij Akenbuurt, waar de
voorbereidingen in vergevorderd sta
dium zijn.
STUDIETOELAGEN
Het Bestuur van de Stichting Prof
Dr. W. H. Keesom-studiefonds te Texel
brengt ter kennis van belanghebbenden,
dat personen met een goede studieaan-
leg, die niet in staat zijn de kosten van
hun voorgenomen of reeds aangevangen
studie te betalen en die gedurende het
cursusjaar 1964/1965 voor een studie
toelage uit genoemd fonds ter tegemoet
koming in die kosten in aanmerking
wensen te komen, zich vóór 1 mei a.s.
kunnen wenden tot voornoemd Bestuur
door middel van een daartoe strekkend
aanvraagformulier, dat te verkrijgen is
op de afdeling Financiën en Onderwijs
der gemeente-secretarie te Den Burg.
Voorzoekschriften die na 1 mei a.s.
worden ingezonden zullen niet meer in
behandeling kunnen worden genomen.
Uit het jaarverslag van de N.V. T.E.S.O. blijkt duidelijk hoe zwaar de eisen
zijn geweest, die aan materiaal en mensen zijn gesteld in het jaar 1963. Met
de schepen werden 3362 reizen over het Marsdiep gemaakt tegenover 3329
in 1962. De stijging is niet spectaculair, omdat het aantal reizen werd gedrukt
door de langdurig winterperiode. De gemiddelde bezetting van de schepen
bedroeg 62%. In 1962 was dit 59%. Vooral in juni, juli en augustus werd het
uiterste gevergd. In deze maanden werden door de „Dageraad" en de „Konin
gin Wilhelmina" 64 reizen meer gemaakt dan in een overeenkomstige pe
riode het jaar tevoren. De gemiddelde bezetting over deze maanden bedroeg
76%. Deze toename kan volgens het verslag alleen worden toegeschreven aan
de toegenomen verkeersdrukte in beide richtlijnen. Gemeend werd met 69?/o
reeds de grootste dichtheid te hebben bereikt. Het aantal vervoerde personen
auto's bedroeg 96.552 tegen 87.207 in 1962 of een toename van 9345 auto's;
dit is 10,7%. Er werden voorts 15.364 vrachtauto's vervoerd tegen 14.327 in
1962, een toename van 1037 vrachtauto's of 7,3%.
De terugloop van deze percentages
wordt in het verslag eveneens aan de
lange winter geweten. Dit komt ook tot
uiting in het personenvervoer. In 1963
werden 715.345 betalende passagiers
overgezet tegenover 672.670 in 1962 of
een accres van 6,2% (in 1962 7,8%).
In de maanden juni, juli en augustus
werden respectievelijk vervoerd 400.909
betalende passagiers en 50.460 personen
auto's, een stijging van resp. 41.690 pas
sagiers en 7.162 auto's of een accres van
11,6 en 16,6% ten opzichte van 1962.
Deze cijfers geven een sterke toename
te zien van het toeristenbezoek in de
seizoenperiode.
Drukke maand mei
Opmerkelijk is ook dat het voorsei
zoen, met name de maand mei, voor
Texel bijzonder gunstig is geweest. Het
aantal vervoerde personen in deze
maand liep op van 47.796 in 1962 tot
58.077 in 1963. Het aantal vervoerde
auto's in deze maand steeg van 5.486 tot
8.201. Een toename dus van resp. 21,5
en 50%.
De voorlopige uitkomsten van de ge
meentelijke gastenstatistiek gevenook
voor de seizoenmranden een overeen
komstig beeld te zien. Het aantal over
nachtingen steeg tegenover 1962 met
27%. Dc geweldige vervcerstoenamc in
de seizoenmaanden betekende voor
TESO een zeer zware belasting.
Busdiensten
Over de uitkomsten van het autobus
bedrijf laat het jaarverslag zich minder
gunstig uit. In het verslagjaar werden
373.574 personen vervoerd tegenover
404.285 vorig jaar Deze daling wordt
toegeschreven aan de toename van eigen
vervoermiddelen, maar werd mede ver
oorzaakt door de strenge winter, waar
door het reizigersvervoer van en naar
Texel sterk terugliep In de periode van
5-17 maart stonden de bussen boven
dien stil in verband met de opdooi. In
de lijndienst werden 320.000 km. afge
legd tegen 265.000 vorig jaar. Het aan
tal vervoerde personen in tourwerk en
ongeregeld vervoer liep terug van
42.000 in 1962 tot 27.000 in 1963. Het
TESO-bestuur heeft zich ernstig bera
den over de maatregelen, die genomen
zouden moeten worden om verdere
teruggang ten aanzien van het resultaat
in dit bedrijf te voorkomen. In decem
ber werd een verzoek aan het gemeen
tebestuur gericht om toestemming te
verkrijgen voor het staken van de uit
gifte van retourbiljetten. Aangeschaft
werd een in goede staat verkerende
Volvo-touringcar, geschikt voor het ver
voer van 46 personen. Na besprekingen
met de betrokken instanties, werd in
juni het tarief voor ambulancevervoer
verhoogd. Gehoopt wordt, dat nu een
sluitende exploitatie voor het zieken-
vervoer wordt gekregen. De ziekenauto
werd in het verslagjaar 199 maal opge
roepen voor transport naar Den Helder.
Tevreden
Over de financiële gang van zaken in
het bootbedrijf is het TESO-bestuur te
vreden. Ruimschoots op tijd heeft men
aan de verplichtingen kunnen voldoen,
terwijl de nieuwe veerboot „Marsdiep"
op de garantietermijn na (5% van de
bouwsom), geheel is betaald. Ondanks
het feit, dat gedurende eerste maanden
van het jaar de ontvangsten zeer sterk
werden gedrukt, liepen de netto ont
vangsten voor het gehele bedrijf op van
ƒ1.414.200,tot ƒ1.583.200,overeen
komende met een stijging van 13,6%.
Hoewel door een sterke stijging van
loonkosten en rentelasten deze toename
in de ontvangsten teniet werd gedaan,
kon toch door daling in enkele posten
van de uitgaven, met name die van on
derhoud met rond ƒ40.000,een netto
bedrijfsresultaat worden behaald van
ƒ56.000,Daarbij wordt opgemerkt,
dat de behaalde boekwinst op de „Dok
ter Wagemaker" grotendeels werd aan
gewend voor afschrijving op de nieuwe
veerboot. Aangezien het schip eerst op
23 december formeel TESO-eigendom
werd, werd een afschrijving van 5%
van de aanschaffingskosten gerekend
over een half jaar, alleszins redelijk ge-
Veel schade
Gedurende 1963 deed zich een groot
aantal schadevaringen voor, waaronder
enkele zeer ernstige.
Bij het in dok gaan van de „Dage
raad" bleek de schroef ernstige schade
te hebben opgelopen als gevolg van het
varen gedurende de ijsperiode. Ook de
Koningin Wilhelmina liep schade op
aan de schroeven Bovendien moesten
twee assen worden afgekeurd. Op 14
maart liep het m.s. Dokter Wagemaker
tijdens mist achteruit varend aan de
grond in de haven van Den Helder,
waardoor schade aan de roerkoning
ontstond. De roerkoning moest daarop
geheel worden vernieuwd. Op 16 juli
kreeg de Koningin Wilhelmina een
staaldraad in de bakboord achter-
schroef. Met behulp van een duiker kon
het euvel worden verholpen. Zeer ern
stige schade liep de Koningin Wilhel
mina op toen het op 26 augustus na het
vertrek van de kade bij het Horntje
op de westelijke havendam raakte. Bij
dokking bleek de bakboord-roerkoning
te zijn afgebroken, de bakboord schroef
as was krom en beide voorschroeven
bleken ernstig te zijn beschadigd. Het
schip werd op de rharinewerf gerepa
reerd.
Op 4 november kwam de „Dageraad"
tijdens dikke mist in aanvaring met de
TX 25. De Dageraad liep daarbij een
scheur op aan stuurboord bij de voor
steven en het vissersvaartuig liep ern
stige schade midscheeps aan bakboord
op. De Dageraad moest voor reparatie
uit de vaart worden genomen. Op 3
december liep de „Dageraad", achteruit
varend op de glooiing van het westelijk
havenhoofd van 't Horntje. De schroef
werd zwaar beschadigd. Het schip werd
te Amsterdam gedokt waar de schade
werd hersteld. Alle schade, die bij
bovengenoemde ongevallen ontstond, is
door de verzekering gedekt
De „Dokter Wagemaker" werd van
de vloot afgevoerd en aan de N V G.
Doeksen en Zn. te Terschelling ver
kocht.
Vlielanddienst
De Vlielanddienst kon niet langer
worden uitgevoerd als gevolg van de
verzanding van de vaargeul nabij de
Vliehors. Het m.s. „Zeemeeuw" werd
daarom gebruikt voor het maken van
robbentochten. Hiervoor bleek veel
animo te bestaan, maar het schip kon
wegens de slechte weersomstandigheden
in augustus meerdere malen niet va-
ren.De ontvangsten bedroegen in het
verslagjaar ƒ10.800,— tegen ƒ8.600,
in 1962.
De sombere verwachtingen betreffen
de de N.V. Sinberg Luchtvaartbedrijf
werden bewaarheid. Pogingen om tot
samenwerking te komen met een Duitse
maatschappij vonden geen doorgang, zo
dat tenslotte tot liquidatie werd beslo
ten en TESO haar aandelenpakket
moest afschrijven De nieuwe Texelfilm
werd gedurende het seizoen elke don
derdagavond voor gasten vertoond in
een Hollandse en Duitse versie. De film
trok veel belangstelling.
Na besprekingen met Economische
Zaken werden 15 juli de tarieven voor
personenauto's verhoogd. De uitgifte
van T-kaarten werd gestaakt, waarvoor
voorrangskaarten in de plaats kwamen.
Conflict
Het jaar 1963 is voor TESO bijzonder
geruchtmakend geweest door het con
flict tussen de directeur P. Sibinga
Mulder en de raad van Commissarissen.
Zoals bekend werden de moeilijkheden
opgelost toen de geschorste directeur
tenslotte zelf ontslag nam. Belangrijk
was 1963 ook door de bouw van de
nieuwe „Marsdiep" te Zaandam. Op 11
mei werd het schip door mevr. N. Bak-
ker-Zuidewind gedoopt en een dag later
te water gelaten. Op 8, 9 en 10 augustus
werden technische proefvaarten gehou
den en op 23 december werd het schip
officieel van de werf overgenomen,
waarna het een ligplaats in de marine
haven van Den Helder kreeg.
In het verslag wordt het betreurd,
dat de Marsdiep niet eerder dan vlax
voor de grote zomerdrukte van 1964 in
gebruik kan worden genomen. Het va
rend personeel zou dan gelegenheid
hebben gehad zich de bediening van het
schip beter eigen te maken, terwijl ook
de organisatie aan de wal rustiger had
kunnen worden opgebouwd. Verwacht
wordt dat de omschakeling in het sei
zoen nog problemen zal opleveren.
De werkzaamheden in de haven
maakten het onderhouden van een re
gelmatige dienst, vooral bij stormweer,
soms moeilijk. Een enkele maal moest
een dienst uitvallen. Dank zij de goede
samenwerking met rijkswaterstaat kon
den deze ongemakken tot een minimum
beperkt worden.
Vertrouwen
De in het verslag genoemde resulta
ten zijn bereikt met het bestaande ma
teriaal, terwijl de lasten van het nieuwe
schip reeds zwaar op de exploitatie
drukten. Dit doet het TESO-bestuur
met groot vertrouwen de toekomst te
gemoet zien. Een sterke toename in het
vervoer, nu nog geremd door de ge
ringe capaciteit, zal zich straks in alle
hevigheid openbaren Dit zal niet alleen
ten voordele van TESO ziin, maar ook
de economische ontwikkeling van Texel
ten goede komen.
Het verslag besluit met een woord
van dank aan het personeel, dat zich
met enthousiasme heeft ingezet om
vooral tijdens het seizoen de verkeers-
vloed te verwerken.
GESLAAGDE „BUIZENPOST"
Onder auspiciën van het Nederlandse
Jeugd-Rode Kruis ging enkele maanden
geleden een actie van start, waarbij
schoolkinderen in de gelegenheid wer
den gesteld op een bijzondere manier
contact op te nemen met kinderen in
andere landen, waardoor 't Jeugd-Rode
Kruis tevens financieel werd gesteund.
In verschillende winkels konden water
dichte kokertje worden gekocht voor
Al,per stuk, waarin zich een brief
bevond in meerdere talen gesteld. De
kinderen moesten hun naam er als af
zender op invullen. De buisjes werden
daarop verzameld en naar Den Haag
gestuurd, waar het Jeugd-Rode Kruis
er voor zorgde, dat ze werden meege
geven met enkele tankschepen. Op ver
schillende plaatsen op de oceaan wer
den de buisjes overboord gezet en
spoelden op den duur in verschillende
plaatsen langs de kusten aan In de
brief in het buisje werd aan de vinder
verzocht terug te schrijven naar de af
zender, om zo een correspondentie op
gang te brengen.
Deze week kwam de jonge Gerthe
Keijser, leerlinge aan de Jac. P. Thijsse-
school te Den Burg ons vertellen, dat
zij bericht terug had ontvangen. Haar
buisje-met-bericht was aangespoeld in
het plaatsje Nacqueville in het Franse
Bretagne en gevonden door twee kinde
ren: Nicole en Daniel Fleury Urvillie.
In een vriendelijke brief berichtten de
kinderen hun vondst en zij wilden naar
aanleiding daarvan graag blijven schrij
ven met de afzender op Texel.
Gebleken is dat het buisje bijna drie
maanden op zee heeft rondgedreven
voordat het aanspoelde.
Wij ontvangen de laatste tijd een
groeiende hoeveelheid aanvragen voor
de Pinksterperiode. Met het oog hierop
verzoeken wij de leden ons zo spoedig
mogelijk, telefonisch of schriftelijk, op
te geven wat men nog vrij heeft in ge
noemde tijd De afgelopen week hebben
wij reeds verscheidene hotels en pen
sions telefonisch om een opgave ge
vraagd. Indien sinds die opgave niets is
veranderd, is het uiteraard niet nodig
ons een nieuwe opgave te verstrekken.
Voor zover wij aan de hand van de
opgaven van de tiendaagse „lijst van
vrije accommodaties" kunnen vaststel
len, is nu bijna niets meer vrij in de
periode van half juli tot eind augustus
Wij willen nogmaals wijzen op het
grote belang van het steeds weer op
geven van hetgeen men vrij heeft. Al
leen dan komt u onder de aandacht van
de belangstellenden.
HANDELSREGISTER
In „Handelsbelangen" lezen wij onder
„Nieuwe inschrijvingen":
Rederij Gebr. Betsema, Texel, Zeven
huizen, wijk O nummer 131. Visserij
bedrijf i.d.r.z. Venn.: J.; D.; J. C. en
P. A. Betsema (b.b.).
En onder „wijzigingen":
Fa. A. Slegh en Zn, Texel, Den Hoorn,
Diek 38. Melkvervoer enz. V.o.fa. ontb.
door uittreding venn. A Slegh. Bedr.
w.v.d. D. Slegh o.eig.n.