<nrï Cjrocn kwartsJexels in het harL, Veel deelnemers in veilig verkeerspuzzelrit K.JN.Z.H.R.M. kwam in 1963 128 maal in actie Kennis van verkeersregels echter nog zeer slecht TEXEL O Op de foto in t blok Evenement volkomen geslaagd Graslinnen lakens Ook veel reddingen rond Texel In het kader van de Texelse stads feesten organiseerde de afdeling Texel van Veilig Verkeer, in samenwerking met de MAB-club Texel, zondagmiddag een veilig verkeers-puzzelrit, die onder uitstekende weersomstandigheden is ge reden en zeer veel deelnemers trok. Het evenement kan dus volkomen geslaagd worden genoemd. Liefst zestig automo bilisten, motor- en scooterrijders en bromfietsers meldden zich op de start plaats aan de R.P. Keijserwcg. Men had de rit zodanig georganiseerd, dat het puzzelelement niet overheerste. Het testen van de verkeerskennis was het voornaamste doel. Het beeld dat men tenslotte van de kennis van de deelne mers kreeg, was echter bepaald teleur stellend. Er werden legio fouten ge maakt. Weer is aangetoond, hoe be langrijk het zelfs voor deze ervaren weggebruikers voor het merendeel rijbewijshouders! is om de noodzake lijke kennis van de verkeersregels eens op te frissen b.v door het volgen van een verkeerscursus. Langs het veertig kilometer lange parcours waren be halve vier tijdcon- troles ook vier zg. geheime controles opgesteld. Van daaruit lette men speciaal op het in acht nemen van de verkeersregels. Om aan de bestaande toestand iets te ver anderen had men b.v. aan de Tienho- venweg een stopbord geplaatst Veel zeggend was het dat vrijwel niemand zich hieraan stoorde en rustig door reed! Geconstateerd werd ook, dat vrij wel geen enkele automobilist juist voor sorteert in een straat voor éénrichting- verkeer. Zoals bekend moet men dan vóór het linksafslaan geheel aan de „Verdwijning" was storm in een glas water GROTE ZOEKACTIE VOOR NIETS Duitsers waren veilig De geruchtmakende verdwijning van een aantal Duitsers in een, vlet op de Waddenzee blijkt een storm in een glas water te zijn geweest. Kort nadat ons blad ter perse was gegaan, ontdekte het politievliegtuig, de RP 200, de „ver dwenen" vlet nabij een der vaartuigen, die bij het seismisch onderzoek in de Waddenzee is betrokken. De bemanning bleek veilig en wel aan boord te zijn en wist niet dat schepen en vliegtuigen urenlang naar hen hadden gezocht. De vermissing berustte op een misver stand Met de vlet waren woensdagochtend negen (niet zes, zoals was gemeld) tech nici en arbeiders naar de zandplaten vertrokken. Na hun dagtaak keerden ze om zes uur 's avonds terug naar de plaats waar het moedervaartuig, de „Condor" zou liggen Dit schip was van zijn oorspronkelijke ligplaats naar een noordelijker punt gevaren. Onderweg liep het echter vast, zodat een vertra ging van twee uur ontstond, waardoor de mannen in het vletje de „Condor" woensdagavond niet op de afgesproken positie aantroffen. Ze besloten daarom verder te varen naar een ander vaar tuig, dat bij het seismisch onderzoek dienst doet, de „Hannover", die ter hoogte van Oosterend lag. Daar gingen ze aan boord en verzuimden aan de „Condor" door te geven dat zij zich niet meer op zee bevonden. Aan boord van de Condor wist men dus van niets en daar verkeerde men in de grootste on gerustheid over het lot van het negen tal, dat nog ergens op de Waddenzee moest rondzwerven. De volgende och tend om 11 uur, toen de mannen nog niet terug waren, werd het sein gege ven tot de grote zoekactie, waaraan de reddingboot „Joan Hodshon", de politie- boot, het politievliegtuig, een helicopter van de BP en militaire straalvliegtuigen deelnamen. Urenlang werd gezocht. Na tuurlijk zonder resultaat. De gerust stellende ontdekking werd om 5 uur tenslotte gedaan door de bemanning van het politievliegtuig. die de „ver dwenen" vlet langs een der boorden van de „Hannover" zag liggen. Korte tijd later kan het vermoeden, dat de mannen zich aan boord van dat schip bevonden, worden bevestigd. SS O Jaar statf «414 TEXELSE^COURANT Uitgave N.V. v.h. Langeveld de Rooij Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen- Redaktic: Harry dc Graaf, Wilbelminalaan 33, ftj 11fT V C tl 1/1 S/T A/1 'ff bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kwart. Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382. l/v/A' Li/ W LE et t/F J LIL ft/ f/L f J VL L 30 cl. incasso. Advertenties: familieberichten 14 ct. p. mm.andere advert. 12 ct. p. mm. Aan de beziensv/aardiqheden op de Groeneplaats tijdens de woensdagse iolkloredaq zijn enkele extra attracties toeqevoeqd. Eén ervan is dit weliswaar niet echt uit de middeleeuwen afkom- stiqe, maar toch zeer indrukwekkende schandblok, dat voor de waaq op de Vismarkt staat opqesteld. Wat het ac tieve bestuur van de iolklorevereniqinq hoopte, qebeurde: woensdaq wilden velen zich in het blok laten fotoqra- leren, liefst mét een der vrolijk lachen de Texelse schonen, die de qehele daq in oud-Texels costuum lopen alsof het weer dagelijks werk is. De qefotoqra- feerde kan bovendien een der bordjes kiezen, waarop een strafbaar feit staat vermeld en dit boven het blok laten aanbrenqen. Dan wéét men tenminste waarvoor men op de Vismarkt (lachend) te schand heeft qestaan. ..JATRY" NU UITGEGROEID TOT UITSTEKEND GEOUTILLEERD BEDRIJF OOSTEREND Begonnen als on aanzienlijk ijssalonnetje van nauwelijks 3x4 meter in de Kerkstraat is het cafetariabedrijf „Jatry van de heer J Medema aan de Achtertune nu uitge groeid tot een bedrijf, waar men in Oosterend trots op kan zijn. Nauwelijks een jaar nadat het nieuwe onderkomen aan de Achtertune in gebruik werd ge nomen, is het cafetaria nogmaals ver groot en gemoderniseerd. Vrijdagavond werd „Jatry" dat nu een vloeropper vlakte van ruim 120 m2 heeft, her opend na een ingrijpende verbouwing, van de fa. Drijver bij de ruimte werd betrokken. Niet alleen kan men door de extra 89 m2 nu ruim honderd bezoekers een plaatsje bieden, maar ook zijn de voorwaarden ontstaan, waaronder de Gemeente Texel een volledige vergun ning af kon geven. We meldden reeds dat Oosterend daardoor niet langer droog" is. Wie denkt dat het echtpaar Medema tevreden is, komt 'bedrogen uit, want op het moment dat vrijdag middag de heropeningsplechtigheid werd uitgevoerd door het hijsen van de vlag. lagen de plannen voor verdere verbeteringen al gereed. „Er staan ons nu nog twee verbouwingen te wachten", vertelde ons mevrouw Medema „Er moet een bovenwoning komen en er zal een keuken worden gebouwd". Het echtpaar Medema heeft groot vertrou wen in een toeristische toekomst van Oosterend. ,.Let maar eens op", zo ver- zékerde mevrouw ons. „Oosterend is nu al ontdekt door de vreemdelingen. Steeds meer Oosterenders houden pen sion. De gasten komen graag De af stand van het strand is zelden echt bezwaarlijk, want iedereen heeft tegen woordig immers een auto? Oosterend moet zich nog een naam verwerven als plaats waar de toerist 's nachts rustig kan slapen en toch gelegenheden aan treft, waar hij wat kan eten of drinken. De VW zou daar eigenlijk meer op moeten wijzen". Toch is „Jatry" in de eerste plaats voor de Oosterender bedoeld. En die komt er graag; dat is in het afgelopen jaar wel bewezen De accommodatie is geschikt voor filmvertoningen en ver- gaderngen en zeer binnenkort zal een biljart worden geplaatst. Ook de (nog niet bestaande) Oosterender bejaarden- soos zou aan het uitgebreide cafetaria een ideale ruimte hebben. Ongetwijfeld zal „Jatry" een steeds belangrijker rol gaan spelen temidden van de Oosteren der gemeenschap. HOOG WATER Hoog water ter rede van Oudeschild: 30 juni 11.37 en 23.42; 1 juli 12.10 en - 2 juli 0 16 en 12 48; 3 juli 0.58 en 13.38; 4 juli 1.57 en 14,45. DINSDAG 30 JUNI 1964 77e JAARGANG No. 7873 als herinnering aan dit evenement aan geboden. Uitslagen In „Bos en Duin" maakte de heer Donia de uitslagen bekend. Auto's: de eerste prijs,, een Delftsblauw wandbord, dat door hel organisatie comité Texel 550 jaar stad beschikbaar was gesteld, werd uitgereikt aan de heer D Lemstra, die slechts 9 straf- punten liet noteren. (4 voor afwijkingen van het tijdschema en 5 voor verkeers- fouten) Tweede werd mevr. E. de Wit- van Egmond met 10 strafpunten (5 5). Zij kreeg een fraaie atlas in étui, be schikbaar gesteld door de Shell. De der de prijs was voor de heer W. Keijzer, 12 strafpunten (7 5), een door de Shell aangeboden sigarettenétui. Vierde prijs J. Eelman, 14 strafpunten (9 4- 5), een aansteker. Vijfde piijs G. Moonen, 17 strafpunten (12 5), een beker Zesde prijs A. Broekman, 17 strafpun ten (7 L 10), een beker. Bromfietsen, motoren, scooters: Eerste prijs P. Witte, 23 strafpunten (13 10), een béker; tweede prijs J. Kramer (30 strafpunten (20 10), een beker; derde prijs L. Visser, 37 strafpunten (32 5), een beker. De bekers worden beschik baar gesteld door de MAB-club. De winnaars zullen binnenkort bericht ont vangen wanneer ze kunnen worden afgehaald. Ieder jaar Deelnemers en organisatoren waren na afloop van de rit zo enthousiast, dat werd besloten een dergelijke veilig ver- keersrit voortaan ieder jaar te houden. Er zal een wisselbeker beschikbaar wor den gesteld. Wanneer ook dan de sa menwerking tussen motorclub en Veilig Veikeer zo goed zal zijn als zondag het geval was. kan worden voorspeld, dat deze jaarlijkse veilig verkeersrit steeds meer deelnemers zal trekken. linkerzijde gaan rijden. Slechts 2 déden het! Zeer veel fouten werden ook ge maakt bij de schriftelijke beantwoor ding van een drietal eenvoudige vra gen, waarvoor men drie minuten kreeg. Slechts dertien deelnemers gaven drie juiste antwoorden. Dertig hadden één fout en de anderen hadden twee of drie fouten Deze resultaen waren voor ad judant Gulmans, na de bekendmaking van de prijzen bij de finish in „Bos en Duin", aanleiding om nog eens met klem te wijzen op het belang een veilig ver keerscursus te volgen. Slechts één deel nemer gedroeg zich verkeerstechnisch geheel correct* de heer Thijs Witte te Den Burg. Hij reageerde juist op alle aanwijzingen en beantwoordde ook de drie vragen goed. Hem zal een speciale extra prijs worden aangeboden. De veilig verkeers-puzzelrit is voor alle deelnemers een genoegelijke bele venis geworden. Omdat het geen ideaal strandweer was, hadden vele rijders er een uitje van gemaakt en in hun auto's kinderen en familieleden meegenomen. Assistentie was trouwens gewenst, want het was zaak voortdurend de route beschrijving in de gaten te houden om vergissingen te voorkomen. Die ver gissingen werden natuurlijk tóch ge maakt. Enkele tientallen slaagden er niet in het volledige parcours af te leggen nadat zij de kluts waren kwijt geraakt. Toch kregen ook deze minder- gelukkigen na aankomst bij „Bos en Duin" een fraan groen-zwart vaantje OPBRENGST COLLECTE NED. VER. A.V.O. 1964 Sociale Zorg voor Minder Validen Den Burg ƒ325,30; Oosterend 55,66; Oost ƒ15,37; Oudeschild ƒ77,48; Den Hoorn ƒ39,61; P H. Polder ƒ14,91; De Koog ƒ72.33; De Waal 8,83; Z-Eierland 6,19, M-Eierland ƒ51,84; De Cocksdorp ƒ16 40. Totaal 683,92. Hartelijk dank aan alle gevers. De correspondent van de A:V.O. op Texel, S. v Heeringen ALWEER ZO'N AANBIEDING I PRIMA KWALITEIT 1-persoons 5.95 2-persoons 6.95 Slopen1.65 Ook de Texelse redders hadden werk in 1963 aantal seinvuurpijlen. Te 13 00 waren de Prins Hendrik en Christiaen Huy- gens in de haven terug. De Risico kwam 18 maart bij hoogwater vlot. Duits veerbootje in moeilijkheden 23 mei werden te 18 15 de redding- stations Den Hellder, Terschelling en De Cocksdorp gealarmeerd. Een Duitse veerboot zou tussen de route boeien ET 3 en ET 4 zijn aangevaren door een kustvaarder en de vele passagiers wa ren in de sloepen gegaan, terwijl een Duits schip een aantal schipbreukelin gen. die te water waren geraakt, zou hebben opgepikt. Dringende hulp van sleep- en reddingboten werd ingeroe pen. Wind n.o., 4, matige zee, slecht zicht wegens mist. Over de radio kwa men zeer verwarrende berichten door en men tastte volkomen in het duister welk vaartuig in moeilijkheden ver keerde. De mrb. Prins Hendrik vertrok te 18.30 uit Den Helder en passeerde te 22.00 de ET 4. Van het vissersvaartuig WR 70 werd bericht ontvangen, dat het verbinding had gemaakt met het in nood verkerende schip en dit naar de Eierlandse gronden sleepte. Hierop wij zigde de Prins Hendrik koers van n.o. naar z.o., maar de sleep werd niet ont dekt. Langs de kust van Texel voer de reddingboot om de zuid zonder echter iets te zien. De schipper van de WR 70 meldde toen, dat hij met de sleep op de rede van Texel was gearriveerd en geen hulp meer nodig was. De Prins Hendrik voer via het Molen gat naar binnen en trof op de rede de kleine Duitse veerboot Gorch Fock (een omgebouwde kustvaarder met vier man aan boord) aan. Op weg van Hamburg naar Rotterdam had zij nabij de ET 3 machineschade gekregen. Te 24.00 arri veerde de Prins Hendrik weer te Den Helder. De mrb. Carlot (station Terschelling) (Zie vervolg pagina 2) De reddingstations van de K.N.Z.H.R.M. langs de Nederlandse kust kwamen in totaal 128 maal in actie. Dat is het hoogste getal dat ooit in één jaar werd bereikt. Liefst 25% van deze diensten werden verleend aan zeiljachten en an dere pleziervaartuigen! 117 mensen werden behouden aan wal gebracht. Hier door steeg het totaal aantal mensen dat sedert de oprichting van de KNZHRM (in 1824) met haar middelen werd behouden, tot 8761. Voor de instandhouding van het werk was in 1963 ƒ610.210,59 nodig. Het tekort op de exploitatiereke ning bedroeg echter ƒ51.059,81. Tengevolge van de sterk gestegen loonkosten en prijzen moet worden verwacht dat het tekort over 1964 nog aanzienlijk groter zal zijn De KNZHRM doet daarom een dringend beroep op alle land genoten, die dit onmisbare werk nog niet steunen, om zich op te geven als „redder aan de wal" (minimum contributie ƒ4,per jaar) Een en ander lezen wij in „De Reddingboot", het jaarverslag en medede lingen van de Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandse Redding-Maatschappij, dat een dezer dagen van de pers kwam Uit het jaarverslag bleek dat zich ook in de wateren rond Texel in 1963 weer verschillende situaties hebben voorgedaan, waarbij ingrijpen door mensen en materieel van de KNZHRM noodzakelijk was. Het volgende namen wij uit het verslag over: we poging; na veel moeite slaagde zij er in langszij te komen van het gestrande schip Het bleek de „Risico" te zijn, ge laden met pulp. Wegens het snel zak kende water moesten de pogingen van de Christiaen Huygens om de Risico vlot te trekken worden gestaakt. Binnenschip en tjalk gestrand Op 16 maart meldde de havenmeester van Oudeschild aan station Den Helder, dat op het Vogelzand, dwars van Oude schild een binnenschip was gestrand. Wind z.w 7, ruwe zee. De mrb. Prins Hendrik en de motorreddingvlet Chr. Huygens vertrokken te 17.00. Bij ton no 7 Texelstroom voer de Pins Hendrik de droogte op om te trachten het bij het Oosteinde van de plaat vastzittende schip te bereiken. Er stond echter te weinig water en de reddingboot liep herhaaldelijk aan de grond. De pogin gen moesten worden gestaakt. Nadat het ook aan de Noordkant niet was gelukt kwam de Prins Hendrik bij ton no. 1 van het Bossegat ten anker teneinde de vloed af te wachten. Te 20.30 waagde de mrvl. Christiaen Huygens een nieu- 17 maart 10.00 vertrokken de Prins Hendrik en Christiaen Huygens op nieuw naar het Vogelzand. Wind z.w., 4-5, zware mist. Bij ton no 1 van het Bossegat werd voor anker gegaan en de Christiaen Huygens voer de droogte op. Tengevolge van de mist was het moei lijk om de Risico te vinden. Wederom mislukten de pogingen om het schip vlot te brengen. De schipper werd be loofd, dat de Prins Hendrik en Chris tiaen Huygens opnieuw zouden uitvaren indien de wind zou gaan opsteken. Vei ligheidshalve werd het roeivletje, dat de Prins Hendrik had meegenomen, bij de Risico achtergelaten, benevens een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1964 | | pagina 1