<nrï
Cjrocn kwartsJexels in het harL,
Veel deelnemers in
veilig verkeerspuzzelrit
K.JN.Z.H.R.M. kwam in 1963 128 maal in actie
Kennis van verkeersregels
echter nog zeer slecht
TEXEL
O
Op de foto in t blok
Evenement volkomen geslaagd
Graslinnen lakens
Ook veel reddingen rond Texel
In het kader van de Texelse stads
feesten organiseerde de afdeling Texel
van Veilig Verkeer, in samenwerking
met de MAB-club Texel, zondagmiddag
een veilig verkeers-puzzelrit, die onder
uitstekende weersomstandigheden is ge
reden en zeer veel deelnemers trok. Het
evenement kan dus volkomen geslaagd
worden genoemd. Liefst zestig automo
bilisten, motor- en scooterrijders en
bromfietsers meldden zich op de start
plaats aan de R.P. Keijserwcg. Men had
de rit zodanig georganiseerd, dat het
puzzelelement niet overheerste. Het
testen van de verkeerskennis was het
voornaamste doel. Het beeld dat men
tenslotte van de kennis van de deelne
mers kreeg, was echter bepaald teleur
stellend. Er werden legio fouten ge
maakt. Weer is aangetoond, hoe be
langrijk het zelfs voor deze ervaren
weggebruikers voor het merendeel
rijbewijshouders! is om de noodzake
lijke kennis van de verkeersregels eens
op te frissen b.v door het volgen van
een verkeerscursus.
Langs het veertig
kilometer lange
parcours waren be
halve vier tijdcon-
troles ook vier zg.
geheime controles
opgesteld. Van
daaruit lette men
speciaal op het in
acht nemen van de
verkeersregels. Om
aan de bestaande toestand iets te ver
anderen had men b.v. aan de Tienho-
venweg een stopbord geplaatst Veel
zeggend was het dat vrijwel niemand
zich hieraan stoorde en rustig door
reed! Geconstateerd werd ook, dat vrij
wel geen enkele automobilist juist voor
sorteert in een straat voor éénrichting-
verkeer. Zoals bekend moet men
dan vóór het linksafslaan geheel aan de
„Verdwijning" was storm in een glas
water
GROTE ZOEKACTIE VOOR NIETS
Duitsers waren veilig
De geruchtmakende verdwijning van
een aantal Duitsers in een, vlet op de
Waddenzee blijkt een storm in een glas
water te zijn geweest. Kort nadat ons
blad ter perse was gegaan, ontdekte het
politievliegtuig, de RP 200, de „ver
dwenen" vlet nabij een der vaartuigen,
die bij het seismisch onderzoek in de
Waddenzee is betrokken. De bemanning
bleek veilig en wel aan boord te zijn en
wist niet dat schepen en vliegtuigen
urenlang naar hen hadden gezocht. De
vermissing berustte op een misver
stand
Met de vlet waren woensdagochtend
negen (niet zes, zoals was gemeld) tech
nici en arbeiders naar de zandplaten
vertrokken. Na hun dagtaak keerden ze
om zes uur 's avonds terug naar de
plaats waar het moedervaartuig, de
„Condor" zou liggen Dit schip was van
zijn oorspronkelijke ligplaats naar een
noordelijker punt gevaren. Onderweg
liep het echter vast, zodat een vertra
ging van twee uur ontstond, waardoor
de mannen in het vletje de „Condor"
woensdagavond niet op de afgesproken
positie aantroffen. Ze besloten daarom
verder te varen naar een ander vaar
tuig, dat bij het seismisch onderzoek
dienst doet, de „Hannover", die ter
hoogte van Oosterend lag. Daar gingen
ze aan boord en verzuimden aan de
„Condor" door te geven dat zij zich niet
meer op zee bevonden. Aan boord van
de Condor wist men dus van niets en
daar verkeerde men in de grootste on
gerustheid over het lot van het negen
tal, dat nog ergens op de Waddenzee
moest rondzwerven. De volgende och
tend om 11 uur, toen de mannen nog
niet terug waren, werd het sein gege
ven tot de grote zoekactie, waaraan de
reddingboot „Joan Hodshon", de politie-
boot, het politievliegtuig, een helicopter
van de BP en militaire straalvliegtuigen
deelnamen. Urenlang werd gezocht. Na
tuurlijk zonder resultaat. De gerust
stellende ontdekking werd om 5 uur
tenslotte gedaan door de bemanning
van het politievliegtuig. die de „ver
dwenen" vlet langs een der boorden
van de „Hannover" zag liggen. Korte
tijd later kan het vermoeden, dat de
mannen zich aan boord van dat schip
bevonden, worden bevestigd.
SS O Jaar statf
«414
TEXELSE^COURANT
Uitgave N.V. v.h. Langeveld de Rooij
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen-
Redaktic: Harry dc Graaf, Wilbelminalaan 33, ftj 11fT V C tl 1/1 S/T A/1 'ff bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kwart.
Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382. l/v/A' Li/ W LE et t/F J LIL ft/ f/L f J VL L 30 cl. incasso. Advertenties: familieberichten
14 ct. p. mm.andere advert. 12 ct. p. mm.
Aan de beziensv/aardiqheden op de
Groeneplaats tijdens de woensdagse
iolkloredaq zijn enkele extra attracties
toeqevoeqd. Eén ervan is dit weliswaar
niet echt uit de middeleeuwen afkom-
stiqe, maar toch zeer indrukwekkende
schandblok, dat voor de waaq op de
Vismarkt staat opqesteld. Wat het ac
tieve bestuur van de iolklorevereniqinq
hoopte, qebeurde: woensdaq wilden
velen zich in het blok laten fotoqra-
leren, liefst mét een der vrolijk lachen
de Texelse schonen, die de qehele daq
in oud-Texels costuum lopen alsof het
weer dagelijks werk is. De qefotoqra-
feerde kan bovendien een der bordjes
kiezen, waarop een strafbaar feit staat
vermeld en dit boven het blok laten
aanbrenqen. Dan wéét men tenminste
waarvoor men op de Vismarkt
(lachend) te schand heeft qestaan.
..JATRY" NU UITGEGROEID TOT
UITSTEKEND GEOUTILLEERD
BEDRIJF
OOSTEREND Begonnen als on
aanzienlijk ijssalonnetje van nauwelijks
3x4 meter in de Kerkstraat is het
cafetariabedrijf „Jatry van de heer J
Medema aan de Achtertune nu uitge
groeid tot een bedrijf, waar men in
Oosterend trots op kan zijn. Nauwelijks
een jaar nadat het nieuwe onderkomen
aan de Achtertune in gebruik werd ge
nomen, is het cafetaria nogmaals ver
groot en gemoderniseerd. Vrijdagavond
werd „Jatry" dat nu een vloeropper
vlakte van ruim 120 m2 heeft, her
opend na een ingrijpende verbouwing,
van de fa. Drijver bij de ruimte werd
betrokken. Niet alleen kan men door de
extra 89 m2 nu ruim honderd bezoekers
een plaatsje bieden, maar ook zijn de
voorwaarden ontstaan, waaronder de
Gemeente Texel een volledige vergun
ning af kon geven. We meldden reeds
dat Oosterend daardoor niet langer
droog" is. Wie denkt dat het echtpaar
Medema tevreden is, komt 'bedrogen
uit, want op het moment dat vrijdag
middag de heropeningsplechtigheid
werd uitgevoerd door het hijsen van de
vlag. lagen de plannen voor verdere
verbeteringen al gereed. „Er staan ons
nu nog twee verbouwingen te wachten",
vertelde ons mevrouw Medema „Er
moet een bovenwoning komen en er zal
een keuken worden gebouwd". Het
echtpaar Medema heeft groot vertrou
wen in een toeristische toekomst van
Oosterend. ,.Let maar eens op", zo ver-
zékerde mevrouw ons. „Oosterend is nu
al ontdekt door de vreemdelingen.
Steeds meer Oosterenders houden pen
sion. De gasten komen graag De af
stand van het strand is zelden echt
bezwaarlijk, want iedereen heeft tegen
woordig immers een auto? Oosterend
moet zich nog een naam verwerven als
plaats waar de toerist 's nachts rustig
kan slapen en toch gelegenheden aan
treft, waar hij wat kan eten of drinken.
De VW zou daar eigenlijk meer op
moeten wijzen".
Toch is „Jatry" in de eerste plaats
voor de Oosterender bedoeld. En die
komt er graag; dat is in het afgelopen
jaar wel bewezen De accommodatie is
geschikt voor filmvertoningen en ver-
gaderngen en zeer binnenkort zal een
biljart worden geplaatst. Ook de (nog
niet bestaande) Oosterender bejaarden-
soos zou aan het uitgebreide cafetaria
een ideale ruimte hebben. Ongetwijfeld
zal „Jatry" een steeds belangrijker rol
gaan spelen temidden van de Oosteren
der gemeenschap.
HOOG WATER
Hoog water ter rede van Oudeschild:
30 juni 11.37 en 23.42; 1 juli 12.10 en -
2 juli 0 16 en 12 48; 3 juli 0.58 en 13.38;
4 juli 1.57 en 14,45.
DINSDAG 30 JUNI 1964
77e JAARGANG No. 7873
als herinnering aan dit evenement aan
geboden.
Uitslagen
In „Bos en Duin" maakte de heer
Donia de uitslagen bekend.
Auto's: de eerste prijs,, een Delftsblauw
wandbord, dat door hel organisatie
comité Texel 550 jaar stad beschikbaar
was gesteld, werd uitgereikt aan de
heer D Lemstra, die slechts 9 straf-
punten liet noteren. (4 voor afwijkingen
van het tijdschema en 5 voor verkeers-
fouten) Tweede werd mevr. E. de Wit-
van Egmond met 10 strafpunten (5 5).
Zij kreeg een fraaie atlas in étui, be
schikbaar gesteld door de Shell. De der
de prijs was voor de heer W. Keijzer,
12 strafpunten (7 5), een door de
Shell aangeboden sigarettenétui. Vierde
prijs J. Eelman, 14 strafpunten (9 4- 5),
een aansteker. Vijfde piijs G. Moonen,
17 strafpunten (12 5), een beker
Zesde prijs A. Broekman, 17 strafpun
ten (7 L 10), een beker.
Bromfietsen, motoren, scooters: Eerste
prijs P. Witte, 23 strafpunten (13 10),
een béker; tweede prijs J. Kramer (30
strafpunten (20 10), een beker; derde
prijs L. Visser, 37 strafpunten (32 5),
een beker. De bekers worden beschik
baar gesteld door de MAB-club. De
winnaars zullen binnenkort bericht ont
vangen wanneer ze kunnen worden
afgehaald.
Ieder jaar
Deelnemers en organisatoren waren
na afloop van de rit zo enthousiast, dat
werd besloten een dergelijke veilig ver-
keersrit voortaan ieder jaar te houden.
Er zal een wisselbeker beschikbaar wor
den gesteld. Wanneer ook dan de sa
menwerking tussen motorclub en Veilig
Veikeer zo goed zal zijn als zondag het
geval was. kan worden voorspeld, dat
deze jaarlijkse veilig verkeersrit steeds
meer deelnemers zal trekken.
linkerzijde gaan rijden. Slechts 2 déden
het! Zeer veel fouten werden ook ge
maakt bij de schriftelijke beantwoor
ding van een drietal eenvoudige vra
gen, waarvoor men drie minuten kreeg.
Slechts dertien deelnemers gaven drie
juiste antwoorden. Dertig hadden één
fout en de anderen hadden twee of drie
fouten Deze resultaen waren voor ad
judant Gulmans, na de bekendmaking
van de prijzen bij de finish in „Bos en
Duin", aanleiding om nog eens met klem
te wijzen op het belang een veilig ver
keerscursus te volgen. Slechts één deel
nemer gedroeg zich verkeerstechnisch
geheel correct* de heer Thijs Witte te
Den Burg. Hij reageerde juist op alle
aanwijzingen en beantwoordde ook de
drie vragen goed. Hem zal een speciale
extra prijs worden aangeboden.
De veilig verkeers-puzzelrit is voor
alle deelnemers een genoegelijke bele
venis geworden. Omdat het geen ideaal
strandweer was, hadden vele rijders er
een uitje van gemaakt en in hun auto's
kinderen en familieleden meegenomen.
Assistentie was trouwens gewenst, want
het was zaak voortdurend de route
beschrijving in de gaten te houden om
vergissingen te voorkomen. Die ver
gissingen werden natuurlijk tóch ge
maakt. Enkele tientallen slaagden er
niet in het volledige parcours af te
leggen nadat zij de kluts waren kwijt
geraakt. Toch kregen ook deze minder-
gelukkigen na aankomst bij „Bos en
Duin" een fraan groen-zwart vaantje
OPBRENGST COLLECTE
NED. VER. A.V.O. 1964
Sociale Zorg voor Minder Validen
Den Burg ƒ325,30; Oosterend 55,66;
Oost ƒ15,37; Oudeschild ƒ77,48; Den
Hoorn ƒ39,61; P H. Polder ƒ14,91; De
Koog ƒ72.33; De Waal 8,83; Z-Eierland
6,19, M-Eierland ƒ51,84; De Cocksdorp
ƒ16 40. Totaal 683,92.
Hartelijk dank aan alle gevers.
De correspondent van de A:V.O.
op Texel, S. v Heeringen
ALWEER ZO'N
AANBIEDING I
PRIMA KWALITEIT
1-persoons 5.95
2-persoons 6.95
Slopen1.65
Ook de Texelse redders hadden werk in 1963
aantal seinvuurpijlen. Te 13 00 waren
de Prins Hendrik en Christiaen Huy-
gens in de haven terug. De Risico kwam
18 maart bij hoogwater vlot.
Duits veerbootje in moeilijkheden
23 mei werden te 18 15 de redding-
stations Den Hellder, Terschelling en
De Cocksdorp gealarmeerd. Een Duitse
veerboot zou tussen de route boeien ET
3 en ET 4 zijn aangevaren door een
kustvaarder en de vele passagiers wa
ren in de sloepen gegaan, terwijl een
Duits schip een aantal schipbreukelin
gen. die te water waren geraakt, zou
hebben opgepikt. Dringende hulp van
sleep- en reddingboten werd ingeroe
pen. Wind n.o., 4, matige zee, slecht
zicht wegens mist. Over de radio kwa
men zeer verwarrende berichten door
en men tastte volkomen in het duister
welk vaartuig in moeilijkheden ver
keerde.
De mrb. Prins Hendrik vertrok te
18.30 uit Den Helder en passeerde te
22.00 de ET 4. Van het vissersvaartuig
WR 70 werd bericht ontvangen, dat het
verbinding had gemaakt met het in
nood verkerende schip en dit naar de
Eierlandse gronden sleepte. Hierop wij
zigde de Prins Hendrik koers van n.o.
naar z.o., maar de sleep werd niet ont
dekt. Langs de kust van Texel voer de
reddingboot om de zuid zonder echter
iets te zien. De schipper van de WR 70
meldde toen, dat hij met de sleep op de
rede van Texel was gearriveerd en geen
hulp meer nodig was.
De Prins Hendrik voer via het Molen
gat naar binnen en trof op de rede de
kleine Duitse veerboot Gorch Fock (een
omgebouwde kustvaarder met vier man
aan boord) aan. Op weg van Hamburg
naar Rotterdam had zij nabij de ET 3
machineschade gekregen. Te 24.00 arri
veerde de Prins Hendrik weer te Den
Helder.
De mrb. Carlot (station Terschelling)
(Zie vervolg pagina 2)
De reddingstations van de K.N.Z.H.R.M. langs de Nederlandse kust kwamen
in totaal 128 maal in actie. Dat is het hoogste getal dat ooit in één jaar werd
bereikt. Liefst 25% van deze diensten werden verleend aan zeiljachten en an
dere pleziervaartuigen! 117 mensen werden behouden aan wal gebracht. Hier
door steeg het totaal aantal mensen dat sedert de oprichting van de KNZHRM
(in 1824) met haar middelen werd behouden, tot 8761. Voor de instandhouding
van het werk was in 1963 ƒ610.210,59 nodig. Het tekort op de exploitatiereke
ning bedroeg echter ƒ51.059,81. Tengevolge van de sterk gestegen loonkosten
en prijzen moet worden verwacht dat het tekort over 1964 nog aanzienlijk
groter zal zijn De KNZHRM doet daarom een dringend beroep op alle land
genoten, die dit onmisbare werk nog niet steunen, om zich op te geven als
„redder aan de wal" (minimum contributie ƒ4,per jaar)
Een en ander lezen wij in „De Reddingboot", het jaarverslag en medede
lingen van de Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandse Redding-Maatschappij,
dat een dezer dagen van de pers kwam Uit het jaarverslag bleek dat zich ook in
de wateren rond Texel in 1963 weer verschillende situaties hebben voorgedaan,
waarbij ingrijpen door mensen en materieel van de KNZHRM noodzakelijk
was. Het volgende namen wij uit het verslag over:
we poging; na veel moeite slaagde zij er
in langszij te komen van het gestrande
schip Het bleek de „Risico" te zijn, ge
laden met pulp. Wegens het snel zak
kende water moesten de pogingen van
de Christiaen Huygens om de Risico
vlot te trekken worden gestaakt.
Binnenschip en tjalk gestrand
Op 16 maart meldde de havenmeester
van Oudeschild aan station Den Helder,
dat op het Vogelzand, dwars van Oude
schild een binnenschip was gestrand.
Wind z.w 7, ruwe zee. De mrb. Prins
Hendrik en de motorreddingvlet Chr.
Huygens vertrokken te 17.00. Bij ton no
7 Texelstroom voer de Pins Hendrik de
droogte op om te trachten het bij het
Oosteinde van de plaat vastzittende
schip te bereiken. Er stond echter te
weinig water en de reddingboot liep
herhaaldelijk aan de grond. De pogin
gen moesten worden gestaakt. Nadat het
ook aan de Noordkant niet was gelukt
kwam de Prins Hendrik bij ton no. 1
van het Bossegat ten anker teneinde de
vloed af te wachten. Te 20.30 waagde
de mrvl. Christiaen Huygens een nieu-
17 maart 10.00 vertrokken de Prins
Hendrik en Christiaen Huygens op
nieuw naar het Vogelzand. Wind z.w.,
4-5, zware mist. Bij ton no 1 van het
Bossegat werd voor anker gegaan en de
Christiaen Huygens voer de droogte op.
Tengevolge van de mist was het moei
lijk om de Risico te vinden. Wederom
mislukten de pogingen om het schip
vlot te brengen. De schipper werd be
loofd, dat de Prins Hendrik en Chris
tiaen Huygens opnieuw zouden uitvaren
indien de wind zou gaan opsteken. Vei
ligheidshalve werd het roeivletje, dat
de Prins Hendrik had meegenomen, bij
de Risico achtergelaten, benevens een