Cjroen 2tmrLrJexels in het L Molen „De Traanroeier" draait weer tóÉËÉI Nu trots van Oudeschild Elektrische energie uit windkracht Storing nog niet verholpen Festiviteiten door langdurige regenval gedeeltelijk mislukt 99- Geheimzinnige kabelbreuk op de Hors Jongeman gevraagd mm; Teleurstelling te De Cocksdorp Skelterrace tussen de buien door DINSDAG 14 JULI 1964 TEXELSE 77e JAARGANG No. 7877 Uitgave N.V. v.h. Lange veld de Rooij Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058 Redaktie: Harry de Graaf, Wilhelmlnalaan 33, Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382. COURANT Verschijnt dinsdags en vrijdags. Bank: Rotterdamse Bank; Coop. Boerenleen bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kwart. 30 ct. incasso. Advertenties: familieberichten 14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm. Oudeschild voelde zich de laatste jaren een beetje achtergesteld. Moede loos mompelt men er dat het dorp „dood" is. De schuld natuurlijk van die sfeerloze haven aan 't Horntje. Oude schild is vergeten. Het heeft immers niets meer te bieden? Hoe voorbarig deze gedachte te geweest wordt dui delijknu blijkt dat men Oudeschild van hogerhandheus niet laat ver vallen. Integendeel, het ziet er naar uit dat het dorp straks over bezienswaar digheden beschikt, waar elk ander Nederlands dorp trots op zou zijn. We willen niet, zoals burgemeester C. De Koning in zijn artikel in onze feestkrant de vorige maand, deed, kijken in de veelbelovende toeristische en visserij toekomst van Oudeschild. We bedoe len de twee kostelijke trekpleisters met grote historische waarde, die jarenlang aan de vernietigenae invloed van weer en wind hebben blootgestaan, maar nu door overheidsingrijpen weer mooi en bruikbaar worden: het zeemanskerkje en de molen „De Traamoeier". Beide bouwwerken naderen de voltooiing van hun restauratie en zullen binnen kort ongetwijfeld tal van belangstellen den naar Oudeschild trekken. Dat zal wellicht het begin zijn van een grote stroom. Nu al treft men veel sportvis sers aan in het dorp en aarzelend be gint de plaatselijke middenstand zich aan te passen. Toegegeven: het is allemaal nog maar zéér in het begin stadium, maar de toekomst wekt scho ne verwachtingen. De betekenis van Oudeschild zal toenemen als de vloot zich verder uitbreidt, de haven wordt vergroot, de scheepswerf er komt(!), er een jachthaven wordt aangelegd, er recreatievoorzieningen worden getrof fen en in een hoogwaardige gasten- accommodatie wordt voorzien. Mét de gemeentelijke overheid die aan Oude schild minstens even veel aandacht be steedt als aan de andere dorpen en een beetje initiatief van de Oudeschil ders zélf, lukt het zeker, maar die ont wikkeling heeft de tijd nodig. Dit overpeinsden we toen we vrijdag middag een kijkje namen in de molen „De Traanroeier", die nu geen koren molen meer is, maar een door wind kracht aangedreven elektrische cen trale! Aan de buitenkant zie je dat er niet af. In de afgelopen maanden heeft het molen'bouwersbedrijf van Th. Bre mer Zoon. te Adorp (Groningen) de sinds 1902 op Texel staande molen in de oorspronkelijke oude (Zaanse) stijl Op Texel is nog ruimte BEDENKELIJKE BERICHTGEVING IN LANDELIJKE BLADEN Kwaadwilligheid is waarschijnlijk niet in het spel, maar herhaaldelijk blijken de landelijke dagbladen er op te willen wijzen, dat op het eiland Texel (meestal in één adem met de andere waddeneilanden genoemd) „vol" is. Het dagblad „Trouw" haalde zich hier mee de boosheid van de VVV-directie op de hals en ook de grootste krant van Nederland, ,,De Telegraaf", die beweer de van de boekhouder van de WV Texel, de heer A. Binsbergen, gehoord te hebben dat Texel de volgende week „vol" zou zitten. Het lijkt ons nogal schadelijk dat men het publiek afschrikt door te beweren, dat men straks na aan komst op Texel direct weer rechtsom keer kan maken, omdat er geen bed meer beschikbaar is. In werkelijkheid is Texel nooit „vol" geweest en zal het ook dit seizoen zeer waarschijnlijk niet wor den. Wel is de plaatsruimte in de perio de van half juli tot half augustus be perkt, maar dit hangt af van de ge wenste accommodatie en de verlangde tijdsduur. Een categorie, die beslist al tijd op Texel nog terecht kan. is het overigens snel toenemend aantal kam peerders. De VVV Texel heeft bij de redacties van de genoemde bladen ge protesteerd. „Trouw" heeft intussen toe gezegd haar bericht te zullen rectifi ceren. voor licht administratief- en ma- gazijnwerk in onze werkplaats. Diploma Ambachtsschool of U.L.O. gewenst. BAKKERS IJZERHANDEL N.V. teruggebracht. Het lelijke rubberoid is vervangen door riet en talrijke houten onderdelen werden gerestaureerd, waardoor het geheel een bijzonder „nieuwe" mdruk maakt. Alleen de wie ken verraden de ingrijpende verande ring, die in het interieur heeft plaats gevonden; die schitteren als zilver in de zon. In plaats van de hekken met zeilen, die kenmerkend zijn voor een echte Zaanse windmolen, zijn nu aluminium jaloeziekleppen aangebracht, die het op een bijzondei vernuftige wijze mede mogelijk maken dat de molen onder alle weersomstandigheden blijft draaien zonder dat er een mensenhand aan te pas komt. Voor het eerst sinds jaren draaiden de wieken de vorige week. Daardoor opmerkzaam gemaakt, stapten we naar binnen en stonden perplex; in plaats van een korenmolen leken we in een machinehal te staan. Overal wen telende vliegwielen met dikke bundels snorrende drijfsnaren. Het gierende ge luid, dat het hoge toerental van een generator verraadt, zorgt voor een be klemmende sfeer. We stonden in een ruimte waar elektriciteit wordt ge maakt uitwind! Als we de houten trap opgaan naar de volgende verdie ping. zien we de heren Wim Eelman en Peter Riteco, die in dienst van de N.V. TEM bezig zijn met het testen van de apparatuur van de molen, die nu op volle kracht werkt Dat is een moeilijk en langdurig karwei. Niets mag aan het toeval worden overgelaten. Straks moet de molen volkomen automatisch werken en zichzelf tegen overbelasting bescher men. Wat daar voor nodig is, zien we als we nog hogerop gaan en tenslotte te rechtkomen in de kap, die ca. 20 meter boven de begane grond is gelegen. Hier komt de as, waar de wieken aan zitten, de molen in. We zien het grote houten bovenwiel met stalen tandkrans, die de energie overbrengt op de z.g. bonkelaar, een horizontaal draaiend wiel dat weer bevestigd zit aan de 11 meter lange as, die vertikaal door de verdiepingen heen naar beneden loopt; de koningsspil. Metaal voor hout Behalve het bovenwiel zijn alle ge noemde onderdelen vernieuwd en gron dig gewijzigd met het oog op de hoge belastingen en de betrouwbaarheid. Vrijwel alle vroegere houten drijfwerk- onderdelen zijn verwijderd en in gewij zigde vorm vervangen door onderdelen van staal of kunststof. Op de tweede verdieping zit aan de koningsspil een groot snaarwiel met twaalf groeven, die haar kracht door 12 V-snaren over brengt op een snaarrondsel. Dit onder deel is weer gemonteerd op een vijf meter lange verticale spil van ruim vijf meter lengte, die weer een wiel aan drijft, dat op haar beurt de energie overbrengt op een gietijzeren snaar- rondsel en vandaar via vrij loopkoppe ling de as van de vertikaal opgestelde draaistroomgenerator op de begane grond. We missen in de vernieuwde mo len dus de traditionele overbrenging door houten tandraderen; alles is ver vangen door snaaroverbrenging, het geen zeer bedrijfszeker is en weinig on derhoud behoeft. 40 straalkachels Het bovenstaande moge de niet- molenspecialisten al heel technisch in de oren klinken, een beschrijving van de elektrische installatie doet dat nog veel meer. We zullen ons tot de hoofdzaken beperken. Do génerator heeft een ver mogen van 50 kilowatt Die energie kan er alleen van betrokken worden als de windsnelheid vrij groot is Doorgaans In de vorige editie meldden wij reeds en velen zullen het zelf hebben on dervonden dat de mogelijkheid om vanaf Texel naar het vasteland te tele foneren beperkt is geworden. Maandag ochtend deed zich een storing voor, die. werd veroorzaakt door plotselinge breuk in de kabel, die door het Marsdiep naar Den Helder loopt. Gelukkig is er een reservekabel, waarover een groot deel van de gesprekken kon worden geleid, maar tijdens de drukste uren bleek de capaciteit daarvan onvoldoende, zodat velen die een kerngetal aan de overkant draaiden, de stem van de PTT functio naris hoorden zeggen, dat een defect was opgetreden en het raadzaam was om het op een later uur nog eens te proberen. Voor eventuele zeer»dringen- de aangelegenheden kon men in de re servekabel wel een draadje vrijmaken. Uiteraard werd onmiddellijk getracht het defect te repareren, maar inmiddels kan men rekenen op een afgifte van 35 a 40 kilowatt. Op deze elektrische ener gie zouden dus 40 straalkacheltjes van 1000 Watt kunnen functioneren of onge veer 200 huiskamers verlicht kunnen worden. Maar de energie zal aan het hele Texelse elektriciteitsnet ten goede komen. De stroom wordt in het net ge bracht, als een extraatje dus. Het is on waarschijnlijk dat de opbrengst aan elektriciteit de enorme kosten, die met de vernieuwing en inrichting van de molen gepaard zijn gegaan, zullen recht- vaardgen. Dat was ook niet de bedoe ling. Het ging er om de molen een functie te geven, waardoor het instand houden ervan zin had, afgezien dus van de landschappelijke waarde, die de mo len ook zonder energielevering heeft. Ingewikkeld systeem Een ingewikkeld systeem zorgt er voor, dat de molen automatisch functio neert. Schakelcomplexen, elektrische voedingsleidingen en elektrische hulp en stuurleidingen staan daar borg voor. Het resultaat is dat de molen zich auto matisch naar de wind richt door een krui-inrichting binnen de kap, die wordt „gecommandeerd" door een windvaan op het dak. Het toerental van de draaiende wieken wordt constant ge houden door de jaloeziekleppen, die, af hankelijk van de winddruk meer of minder open gaan staan, waardoor het rendement van de wieken resp. toe- of afneemt Mocht de molen bij zware storm toch op hol dreigen te gaan, dan komt een zg. stormlepel in werking, die de jaloeziekleppen doet opentrekken. Dat er met de geheel onbemand wer kende molen iets zou misgaan is dus met waarschijnlijk en mócht er toch iets gebeuren, dan wordt dat zeker opge merkt door het oud-raadslid Jak. Bruin, die belast is met het toezicht. Evenals ongetwijfeld alle Oudeschilders is ook hij trots op de molen met zijn blinkende wieken, die voor het dorp een begerens waardig bezit is geworden. (Voor de technische gegevens in dit artikel maak ten we gebruik van het artikel van Ir. F. D. Pigeaud in de jongste editie van het maandblad Noordholland). Aan de feestelijkheden, die het afge lopen weekend werden gehouden in het kader van de viering van het 550-jarig stadsrecht is door de regen ernstig af breuk gedaan. Verreweg het zwaarst had men het te De Cocksdorp te ver duren waar het dorpsfeest zaterdag vrijwel geheel in het water viel. Dc op tocht van dc kinderen met versierde fietsen c.d. werd 's morgens nog wel ge houden, omdat men hoopte dat de drei gende regen nog even zou uitblijven. Voordat de tocht ten einde was, stroom de het echter van de lucht en bleef hel vrijwel onafgebroken de gehele dag doorregenèn. De feestcommissie, die de afgelopen maanden intepsief aan de voorbereidin gen van deze dag had gewerkt, moest tot haar spijt bekend maken dat het op treden van de ponyclub „De Klepper- tjes" ni<?t zou kunnen doorgaan, even min als de knobbeltocht door Eierland en de opvoering van het wagenspel „De Strooppot". Toch hebben heel wat Cocksdorpers en anderen een bijzonder genoegelijke avond beleefd na deze natte dag, want het bal in de feesttent bij het café De Molen was bijzonder ge slaagd en werd druk bezocht. Dat de or ganisatoren ondanks deze gedeeltelijke mislukking, waarvan vooral dc kinderen het slachtoffer werden, niet bij de pak ken zijn gaan neerzitten, bleek uit hun plan om de evenementen die zaterdag niet konden doorgaan op een andere, nog nader te bepalen datum te houden. Gisteravond is er over vergaderd. Na dere mededelingen zullen wij binnen kort publiceren. Zeer belangrijk is dat reeds vast staat, dat het kindercircus „Elleboog" uit Amsterdam op 22 juli te De Cocksdorp een extra optreden zal verzorgen, een dag na de voorstelling te De Koog. Skelterraces Zondag waren de weersomstandig heden evenmin gunstig, maar Pluvius toonde enig erbarmen jegens de skelter- race op het industrieterrein te Den Burg. Wonderlijk was het dat het na overvloedige regenval in de ochtend tijdens de wedstrijd droog bleef. Die gelukkige omstandigheid kon het pu bliek niet voorzien, zodat ook de skel terrace ernstig nadeel heeft ondervon den van het regenweer. De Texelaars voelden er weinig voor om zich voor een rijksdaalder te laten natregenen en ble ven thuis of kwamen veel later. Bij het begin van de klasseringswedstrijden om één uur 's middags waren nog slechts enkele kaartjes verkocht. De ontstelde organisatoren kregen weer een beetje moed toen een uurtje later toch kijkers kwam opdagen. De stroom werd in de is gebleken, dat dit zeer moeilijk en tijd rovend zal zijn. De breuk is namelijk opgetreden on der het wateroppervlak ongeveer aan de zuidelijke punt van de zandplaats De Hors. Ook bij laag water staat daar nog ca. 60 centimeter, zodat de plaat niet mét een boot te bereiken is en men ook weinig kan doen vanaf het land. Men wil de kabel trachten bloot te leggen als de waterstand abnormaal laag is. Dat zal gebeuren bij aanhoudende oosten wind. Aangezien het er met naar uit ziet dat de wind binnenkort uit het oosten gaat waaien, zullen de moeilijk heden nog geruime tijd duren. Wel is men er intussen m geslaagd de capaci teit van de reserve-kabel zodanig te verhogen, dat aanmerkelijk meer ge sprekken gevoerd kunnen worden dan de laatste dagen het geval was. Wan neer de abonnees de weinig dringende zaken laten wachten en alleen in nood zakelijke gevallen opbellen, zal men ze ker buiten de drukste uren ('s morgens van 9-11 uur) wel gehoor krijgen. Men wordt aangeraden het gesprek zakelijk, in korte tijd, af te doen. Overigens tast men in het duister naar de oorzaak van de kabelbreuk. Het is mogelijk dat het stormachtige weer van maandag de oorzaak is geweest. Aanvankelijk werd geopperd dat het tiel of scherf van een der vliegtuigen, defekt veroorzaakt is door een projek- die op de zandplaat oefeningen houden, maar dit blijkt achteraf toch niet waar schijnlijk. WEER RONDRITTEN PER BUS OVER TEXEL Voortaan zullen bij voldoende belang stelling iedere dinsdag en donderdag in het seizoen rondritten per TESO-bus over het eiland worden gemaakt. Don derdag j.l. is de eerste tocht gehouden. De rut duurt ca. 3 uur en brengt de gas ten voor ƒ3,p. pers. (kinderen ƒ1,50) in alle Texelse dorpen. De volgende route wordt doorgaans gereden: Den Burg, De Koog, De Cocksdorp, Vuur toren, Hollandseweg, Oorsprongweg, 't Noorden, Oost, Oosterend, De Waal, Museum. Gestopt wordt bij Bos en Duin en vandaar gaat het naar Den Hoorn, Loodsmansduin, P.H. Polder, Oude schild, Hogeberg, Russenkerkhof, Pont- weg, Den Burg en De Koog. De bus vertrekt om twee uur van Den Burg en om 2.15 uur van De Koog. Hotel- en pensionhouders en kampeer terrein- en bungalowexploitanten kun nen hun gasten op deze tochten attent maken. Ook bij minder gunstig weer verschaffen zij de toerist een uitstekend beeld van Texel. VOETGANGER GESCHEPT DOOR VOLKSWAGEN DE COCKSDORP De 23-jarige J. Boon uit De Cocksdorp reed in de nacht van zaterdag op zondag na afloop van de dansavond in de feesttent bij het café „De Molen" via de Vuurtorenweg naar zijn huis „De Robbenjager". In verband met een naderende tegenligger moest bij de lichten van zijn Volkswagen dimmen, waardoor hij een rechts op de weg lo pende jongen en meisje niec kon zien. De 18-jarige jongeman, afkomstig uit Soesterberg, werd geschept en kwam met zijn hoofd tegen de voorruit en de dakrand van de auto terecht. Dokter Siebenga, die de patient verbond, con stateerde dat de jongen diepe snijwon- den aan het gezicht had en een hersen schudding. Hij is zondag door zijn vader naar Soesterberg gebracht. De Volks wagen had een gebroken ruit en een deuk in de motorkap. De chauffeur kwam met de schrik vrij. De politie maakte proces verbaal op. loop van de middag zelfs verheugend groot, maar helaas toch niet groot ge noeg om de kosten van het evenement te kunnen dekken. Er werd 921 kaartjes aan volwassenen verkocht en 375 aan kinderen. We noemen van de zeven deelnemen de klassen slechts de winnaars van de eerste prijs. Klasse A normaal (motoren tot 100 cc zonder versnelling), leeftijd van de renners 12 - 16 jaar: A. Haitjema uit Dedemsvaart. Klasse A sport (moto ren tot 100 cc zonder versnelling, prijs van de motor minder dan ƒ500,J Gagensteijn uit Delft. Klasse A compe titie (motoren tot 100 cc zonder versnel ling, prijs van de motor méér dan ƒ500,F. J. du Mee uit Leidschen- dam. Klasse A speciaal (motoren tot 100 cc zonder versnelling, motoren die niet meer in productie zijn): Mej. Mia Zui- dam uit Ermelo. Zij haalde het hoog ste te bereiken aantal punten (30) en kreeg daarom het door het organisatie comité Texel 550 jaar stad beschikbaar gestelde wandbord aangeboden. Klasse B (motoren van 100-200 cc., zonder ver snellingen): K Schaftenaar uit Wezep. Klasse Na (motoren tot 200 cc met ver snellingen, prijs van de motor méér dan 750,H. Visser te Utrecht. Klasse Nb (motoren tot 200 cc met versnellin gen, prijs van de motor minder dan 750,P. Euser te Dordrecht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1964 | | pagina 1