(fro en cfwartsjexelsin het AKU zweefvliegers maakten reeds vele honderden starts Het is goed zweven boven Texel Texelse zweefvlieg club levensvatbaar Een jaar geleden overleed A. Alderlieste s fe VRUDAG 31 JULI 1964 TEXELSE 77e JAARGANG No. 7862 Uitgave N.V. v.h. Langeveld de Rooq Postbus II - Den Borg, Texel - Tel. 2058 Redaktie: Harry de Graaf, Wiihelminalaan 33, Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382. COURANT Verschijnt dinsdags en vrijdags. Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kwart 4- 30 ct. incasso. Advertenties: familieberichten 14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm. 4 Het vliegveld Texel ligt er doorgaans verlaten bij. Hoewel men het terrein niet best zou kunnen missen is het aan tal vliegtuigen dat er per jaar opstijgt en landt betrekkelijk gering. Tot ge noegen van de vele honderden schapen, die er meestal ongestoord kunnen gra zen en herkauwen. De laatste weken hebben de dieren echter een minder gemakkelijk leven gekregen. De activi teit-op het terrein is tijdelijk belangrijk groter. Wij maakten reeds melding van de rondvluchten, die weer regelmatig wor den gemaakt en sinds maandag zorgt de zweef vliegclub van de Algemene Kunstzijde Unie te Arnhem voor heel wat leven in de brouwerij. De club heeft van de vakantietijd gebruik ge maakt en haar tenten opgeslagen op Texel om het nuttige met het aange name te kunnen verenigen. Van het totaal van 120 leden, die de club telt nemen er 42 aan het kamp op Texel deed Deze groep is in twee ploe gen verdeeld, die resp 's morgens en 's middags actief zijn om de helft van de dag te besteden aan vakantiebezigheden van andere aard. Het zijn niet allemaal ervaren zweefvliegers, die voor veertien dagen een onderkomen hebben gevon den in hoeve „Landleven" nabij De Koog. Een groot deel heeft nog de sta tus „leerling" en is nog niet in staat „solo", dus alleen, de lucht in te gaan. Vandaar dat van de vijf zweefvliegtui gen, die door de lucht naar Texel zijn gesleept, er drie plaats bieden aan twee personen: leerling en instructeur. Af hankelijk van het type zit men naast of achter elkaar. De AKU zweefvliegclub werkt zeer nauw samen met de Kon. Luchtmacht, die voor het kamp twee motorvliegtuigen, Piper Cubs, met pi loot liet overbrengen. Deze lichte vlieg tuigjes zijn belast met de taak de zweef- kisten de lucht in te trekken. Daar heb ben ze druk werk mee, want de vluch ten duren meestal niet langer dan een kwartier of twintig minuten. Het aan tal starts per week bedraagt dan ook enige honderden. Spectaculaire sport Met de groep zweefvliegers zijn drie instructeurs meegekomen. Eén van hen is de heer L. Bausch op wiens verzoek om eens mee te vliegen, we onmiddellijk zijn ingegaan. We deden het met een gerust hart, want de heer Bausch, die zijn leerlingentijd al heel wat jaren achter zich heeft liggen, geldt in de club als een der meest ervaren vliegers. We stappen in een twee-zitter, een fraai gestroomlijnde Goevier, en worden ste vig in de stoelen vastgebonden met drie nemen. Het instrumentenpaneeltje voor ons maakt een simpele indruk: slechts enkele klokjes, waaronder een snel heidsmeter en een hoogtemeter. Dan is er de stuurknuppel en twee bedienings pedalen. In verband met de instructie- uitvoering is alles dubbel ingericht als bij een lesauto. Dat met dit eenvoudige geheel toch echt gevlogen kan worden, zal even later blijken. Rappe handen van leerlingen zetten de plastic kap over de cockpit en bevestigen een dertig meter lange nylon kabel aan het toestel. Luitenant C. Z. A.« Beek van *de Ko ninklijke Luchtmacht heeft intussen zijn groene Piper Cub voorgetaxied, ".zodat de kabel er bij de staart aan bevestigd kan worden. Wonderlijk soepel glijdt onze kist over het hobbelige gras als de Piper Cub begint te snorren en met toe nemende vaart over het veld rijdt. Zo JONGETJE AANGEREDEN OP DE POSTWEG Maandagmiddag deed ^zich op de Postweg op de kruising met de Slufter- weg een aanrijding voor, waarbij de 10-iarige Matthijs van Benthum werd gewond. De jongen stak van het erf van de boerderij waar hij woont, zonder uit te kijken met de fiets de weg over. De naderende personenauto, bestuurd door een Amsterdamse vakantieganger, kon ondanks hevig remmen de jongen niet meer ontwijken. De fiets werd geschept cn kwam in de sloot terecht. De jongen bleef in de berm liggen. Dokter Sieben- ga verleende in de woning van de fami lie Van Benthum eerste hulp, waarbij bleek dat de verwondingen niet ernstig waren, zodat het knaapje niet naar het ziekenhuis behoefde te worden ge bracht. Zowel de auto als de fiets wer den beschadigd. De politie maakte pro ces verbaal op. lang mogelijk rennen de jongens met onze kist mee om de vleugeltips van de grond te houden. Een merkwaardige er varing is het als de zweefkist reeds los raakt, terwijl de Piper voor ons de wie len nog aan de grond heeft. Maar een ogenblik later vliegt de sleep laag bo ven het vliegveld en kruist de Postweg en de aangrenzende landerijen. Nu is het zaak zo snel mogelijk op grote hoogte tekomen waar de zweefkist kan worden losgekoppeld om op eigen kracht zijn weg verder te zoeken. Om dat het motorlawaai ontbreekt heerst in onze cockpit een weldadige rust, Slechts het suizen van de wind is hoorbaar. Terwijl we 300 meter beneden ons de Sluftervlakte zien voorbijschuiven ver telt de heer Bausch honderd uit over zijn sport. „Zweefvliegen gevaarlijk? Geen sprake van. Het is een van de vei ligste sporten. De beoefenaar ervan is alleen maar afhankelijk van zichzelf en niet van een motor, die een storing kan vertonen. Een defekt aan het mechanis me van een zweefkist doet zich nooit voor". Het gevoel zich vrij, zwevend hoog in de lucht voort te bewegen, ge dragen door opstijgende luchtstromin gen, is telkens weer een onbeschrijfe lijke ervaring, die het grote enthou siasme verklaart, waarmee de zweef vliegers hun sport beoefenen. Niet steeds zijn de weersomstandigheden gunstig. Termiek is er vaak niet, waar door het toestel, afhankelijk van de hoogte waarop het is losgelaten onher roepelijk zakt. zodat het in vijftien a vijfentwintig minuten weer moet lan den. Beneden ons zien we het water van De Muy. De lepelaars vliegen op, waar schijnlijk geschrokken van de reusach tige meeuw, die boven hen wordt voort getrokken. Plotseling wordt het toestel omringd door wolkenflarden en gaat het uitzicht op de grond verloren. De wolkenbasis ligt vandaag bijzonder laag, zodat hoger optrekken met mogelijk is. Zou het wel gebeuren, dan is er kans dat de bestuurder van het toestel zich niet meer kan oriënteren en een nood landing moet maken ver van het Texelse vliegveld, met alle ongemak van dien. Twee jaar geleden tijdens een eerder gehouden kamp, overkwam het de heer Bausch, toen hij door een plot seling van uit zee opkomende bui zijn toestel moest neerzetten bij De Waal. Als we op vierhonderd meter hoogte boven de tenten van het kampeerterrein Kogerstrand weer landinwaarts vliegen en via het Mienterglop. waar de „och tendploeg" bij hoeve „Landleven" staat te wuiven, weer in de richting van de De instructeur, de heer L. Bausch, geeft de voor hem zittende leerlinq aanwij zingen tijdens het gereedmaken voor een zweefvlucht boven Texel.Een ogen blik later wordt de plastic kap gesloten en kan het toostel worden opgesleept. Ruigedijk gaan, maakt de slepende Piper een opvallende beweging met de vleugels: het afgesproken teken. Los Met een handbeweging is de verbin ding tussen het motorvliegtuig verbro ken en nu zweven we volkomen vrij door de nevelige atmosfeer boven de Eierlandse polder. Do Piper is in de verte verdwenen als een lastig insect. We zien hem een ogenblik later de kabel boven het vliegveld de kabel afwerpen en landen. Wij hebben de tijd! De snel heid van ons toestel bedraagt ongeveer 70 kilometer per uur. Als de stuurknup pel naar \^pren wordt gedrukt, gaan we in duikvlucht naar beneden en kruipt de wijzer van de snelheidsmeter naar de 120 km. Ook aan het geluid van de wind is de snelheid ten opzichte van de omringende lucht af te leiden. Niet moeilijk Is zweefvliegen moeilijk? Beslist niet, maar zoals bij de meeste sporten moet men wel enige aanleg sebben. In club verband kan men een opleiding volgen voor het zweefvliegbewijs. Op Teriet worden zelfs speciale opleidingen voor scholieren gegeven, die in sommige ge vallen geheel gratis zijn. De zweef vliegerij wordt van overheidswege ge steund omdat op deze wijze een grote groep „vlieg-minded" jongeren wordt gekweekt, waaruit men te zijner tijd weer vliegers voor civiele en militairt luchtvaart kan recruteren Behalve de praktijk van het zweefvliegen moet men over enige theoretische kennis beschik- Maandag was het een jaar geleden, dat de heer A. Alderlieste op 45-jarige leeftijd te Curacao bij het onderwater- zwemmen verdronk. Wij maakten inder tijd melding van dit feit en memoreer den, dat de heer Alderlieste op 3 mei 1941 werd benoemd tot onderwijzer aan de openbare lagere school te Den Hoorn. Later werd hij hoofd van deze school. De overledene verwierf bekendheid door de stichting van een kleuterschool te Den Hoorn. In 1947 aanvaardde hij een functie bij het lager onderwijs in West-Indié. Hij vertrok naar Bonaire, maar werd later overgeplaatst naar Curacao, waar hij zich op bijzondere wijze inzette voor het onderwijs en kinderen van behoeftigen. In een kort na zijn dood verschenen artikel van de hand van de heer H. P. Feriz in het Handelsblad, werd de heer Alderlieste geschetst als een bijzondere persoonlijkheid, die door zijn energie, moed, vastberadenheid in tegenspoed, door de liefde voor zijn land en zijn doorzettingsvermogen een voorbeeld voor ieder was. Een jaar na de dood van deze oud-Texelaar willen wij gaarne het volgende, ontleend aan genoemd artikel, publiceren. Idealistisch bezield door de zuiverste humanitaire beginselen, heeft hij, Al derlieste, zijn doelstellingen, ook in de politiek van het eiland Curagao nage streefd Miskend maar ongebroken heeft hij, toen hij zijn activiteit in het onderwijs tijdelijk moest opgeven, zijn belangstelling en zijn vermogens gericht op de studie van de voorgeschiedenis van Curacao en in korte tijd meer voor de archeologie van dit eiland gedaan dan al zijn voorgangers en alle archeo logen, Dank zij doelbewuste, onver saagde tochten door de cactus- en doornwildernissen van de „Kenockoe" heeft Alderlieste de ligging gevonden ken. Men wordt tijdens de opleiding onderwezen in Aërodynamica, meteoro logie, luchtvaartvoorschriften etc. Er kunnen diverse brevetten behaald wor den De hoogste is de zg „diamanten C" waarvoor o.a een doelvluclit van 300 km. moet worden gemaakt. Belangrijk is de medewerking van de Koninklijke Luchtmacht met haar sleepvliegtuigen. Als niet over een sleeptoestel kan worden beschikt, moet met een lier worden gewerkt. Texelse club? Na een keurige landing is het tochtje over het veld naar het stationsgebouw in de bijzonder gammele jeep een bij zonder onaangename kennismaking met de begane grond. Het vehikel wordt bestuurd door de havenmeester van het luchtvaartterrein Texel, de heer J. C. de Bruyn. Ook hij is bijzonder enthousiast voor de zweefvliegerij, al was het alleen maar om de activiteit op zijn terrein te vergroten. De heer De Bruyn is van mening, dat een Texelse zweefvliegclub beslist levensvatbaar zou zijn. Hijwil dan ook nagaan of van de zijde van de jeugd belangstelling voor een opleiding bestaat. Op sleepvliegtuigen zal men op Texel niet kunnen rekenen, zodat een lier zal moeten worden aangeschaft of zelf vervaardigd. Een andere voorwaar de is de aanwezigheid van een bevoegd instructeur. Misschien is door samen werking met een andere club iets te bereiken. Er zal dan ook iets moeten gebeuren aan de nu nog bijzonder gebrekkige accommodatie van het vliegveld Texel. Een behoorlijke hangar is dringend no dig, niet alleen om de zweefvliegtoestel- ten te stallen, maar ook ten behoeve van de sportvliegers, die hun voor weer en wind gevoelige vliegtuigen in de open lucht moeten laten staan. Gebleken is dat dit mede de oorzaak is van een min- dergrote belangstelling van vliegende vakantiegangers voor het eiland Texel. Zweeftoestellen van diverse fabrikaten heeft de AKU zweefvliegclub in ge bruik. Op de foto ziet men een Rhön- lerche en een KA 7. Op de voorgrond de vleugel van een Goevier. van tal van oud-Indiaanse nederzettin gen, die onbekend waren. Een schat van gegevens en relicten werd zodoende door hem verzameld, fijn geslepen stenen bijlen, hamers, werktuigen, vervaardigd uit de huizen van de grote zeeslakken, die thans nog een belangrijk volksvoedsel vormen op Bonaire en de Bovenwindse eilanden, kralen en vooral scherven van primi tief en beschilderd en plastisch versierd aardewerk; al deze zaken vermogen ons enig inzicht te geven in het leven van de prehistorische Indiaanse bevol king en ons te wijzen op haar con tacten met het vasteland van Zuid- Amerika. Bovendien stellen zij in het licht, dat er minstens twee op elkaar volgen'de cultuurperioden geweest zijn. Een voorbeeldig gerangschikte collec tie van zijn vondsten, die hij aan het Koninklijk Instituut voor de Tropen heeft afgestaan, getuigt van de doel treffendheid van zijn opgravingen. Wij zullen aan deze Nederlander, in wie de beste eigenschappen van ons volk ver persoonlijkt waren, een dankbare her innering bewaren. OVERDENKING BIJ HET EINDE VAN HET FEEST Wanneer U dit leest, lopen de feeste lijkheden van Texel op het einde. Oude Schild zal nog de klap op de vuurpijl geven, en dan is het weer voorbij. Vanuit mijn pastorie kijk ik over de wijde Waddenzee, die nu stil en verla ten is. Daar zullen morgen onze Texel se kotters hun vlootshow geven, en dat zal de harten van iedere Tesselaar met een zekere trots vervullen. Eens hebben daar honderden grote en kleinere zeilschepen voor anker gelegen, wachtend op hun vlootvoogd, om van hier hun expedities over de wereld zeeën te beginnen. Wat zou het interes sant zijn om bij een volgend feest eens een paar van die driemasters hier heen te krijgen, als dit technisch mogelijk is. Want ze zijn er nog wel; dat lezen we zo nu en dan in de krant. Of zou bij een volgend jubileum de Waddenzee geen zee meer zijn? Zal mijn verre op volger de zon niet meer uit de zee zien opkomen? Zal dit karakteristieke dijk- dorp, dat bij vele toeristen steeds meer in trek komt, dan midden in het land liggen? Dit zijn zo de luchtige overpeinzingen in deze vakantiedagen van iemand, die hier niet geboren is, maar die de rust en de goede menselijke verhoudingen, die kenmerkend zijn van deze ongecom pliceerde samenleving hogelijk weet te waarderen. Culturen vergaan en maken plaats voor nieuwe. Zondagavond zag ik Pierre Jansen in een TV-uitzending dwalen tussen de hunnenbedden in Drente, en hij sprak met een grote piëteit over die bevolking van 2000 jaar voor Christus. Over hun manier van begraven, maar ook over hun vorm van eredienst, die zij brachten aan de rand van moerassen. Alles bij elkaar wel interessant om er allerlei theorieën over op te zetten, maar het blijf vaag. Hoe zal men over 2 of 4000 jaar over onze samenleving denken? Dat kan ons koud laten. Ik dacht dat er voor ons geslacht vooral een taak hierin ligt, dat wij bij de steeds groeiende recreatie, die hier gezocht wordt, ons zelf blijven en ons zelf geven in echte medemenselijkheid (om dit modewoord eens te gebruiken), zonder al te veel berekening. A. v.d. B Oude Schild. SCHIETOEFENINGEN Op 30 en 31 juli a.s. zullen schiet oefeningen worden gehouden tussen 10.00 en 16.00 uur door vliegtuigen met draadgeleide projektielen in het Mal- zwin, ten oosten van de N-H.M-boei; veiligheidsschip is nabij boei 11 aan wezig; schietschijf verankerd nabij boei 5 in het Malzwin.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1964 | | pagina 1