Cjroen 2rwarLrJexels in het harL, Verkeersongevallen op Texel sterk verminderd Brand in hotel „Lyda" juist op tijd ontdekt -„BOYCE" Conclusie na twee maanden 80 km: Ondanks toeneming aantal auto's Auto over de kop Hotelier gewond bij bluswerk brandblusapparaten Een ontboezeming VRIJDAG 7 AUGUSTUS 1964 TEXELSE 77e JAARGANG No. 7884 COURANT Uitgave N.V. v.h. Lange veld de Rooft Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058 Redaktie: Harry de Graaf, Wtlhelminalaan 33, Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kwart. 30 ct. incasso. Advertenties: familieberichten 14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct. p. rara. Vorig jaar op 7 augustus lagen in de ziekenhuizen van Den Helder twintig slachtoffers van verkeersongelukken op Texel. Onder hen waren diverse zeer ernstige gevallen. Op dit ogenblik be draagt het aantal verkeersgewonden, afkomstig van Texel slechts vier. Geen van hen is er bijzonder ernstig aan toe. Gezien het feit, dat dit jaar de verkeers drukte ruim twintig procent groter is geworden, bestaat er geen twijfel aan dat deze verheugende vermindering van „seizoen-ongelukken" te danken is aan de maximum toegestane snelheid van 80 km. per uur op alle Texelse wegen, een maatregel die nu ruim twee maan den van kracht is. De Texelse politie is bijzonder voldaan over deze feiten en beschouwd het 80 km. experiment bij voorbaat als geslaagd, hoewel het sei zoen nog niet ten einde is. Onze lezers zullen ook hebben opge merkt dat het aantal ongelukken, waar van in de krant melding wordt ge maakt, zelfs in deze drukke weken be trekkelijk gering is. De aanrijdingen die zich nog voordoen, lopen door de be perkte snelheid waarmee ze gebeuren over het algemeen bijzonder goed af. Meestal vertonen de inzittenden van de betrokken voertuigen geen ernstige ver wondingen. Vorig jaar waren vier of vijf ongelukken op één dag normaal en, zoals men zich zal kunnen herinneren, hebben wij naar aanleiding van die schrikbarende stijging, enkele malen ge pleit voor het instellen van een maxi mumsnelheid van 80 km. geldend voor de Pontweg, waar zich het overgrote deel van de ongevallen voordeed. Door tal van Texelse automobilisten werd het idee als belachelijk van de hand gewezen. Onmogelijk en zinloos, zei men. Met 80 km. per uur kan men iemand ook best doodrijden en boven dien zou het gevaar meer toe- dan af nemen, doordat zich bij deze snelheid filles zouden vormen. Maar onze volks vertegenwoordigers en B. en W. dachten er anders over. O.a. drong de heer S. Keijser tijdens een raadsvergadering sterk op het instellen van een maxi mumsnelheid aan. Dit naar aanleiding van het vreselijke ongeluk, dat op 22 juni het leven kostte van een wielrijder uit Den Burg. Een desbetreffend ver zoek werd door het gemeentebestuur gericht aan de Minister van Verkeer en Waterstaat. Men vroeg echter om een maximum van 80 km. voor de gehele gemeente, omdat al direct duidelijk was, dat voor een maximum dat alleen voor de Pontweg zou gelden, onvoldoende ar gumenten konden worden aangevoerd. Lange tijd bleef het verzoek in behande ling en tot ieders verrassing konden wij op dinsdag 26 mei j.l. melden, dat het inderdaad was ingewilligd. Het was een uniek besluit, waarbij de Minister ge bruik had gemaakt van een bijzondere bevoegdheid. Nog nooit was voor alle wagen binnen één gemeente een derge lijk maximum afgekondigd. De maat regel op Texel wordt dan ook als een proef beschouwd. De resultaten ervan moeten door de gemeente aan het eind van het jaar aan de Minister worden OVERSTEKENDE KLEUTER DOOR AUTO GERAAKT DEN HOORN De 7-jarige Kram metje Brouwer te Den Hoorn is dinsdag middag om ongeveer zes uur geraakt door een personenauto, toen hij plotse ling met zijn autoped de straat over stak. Hij liep een hersenschudding op en moest naar het ziekenhuis te Den Helder worden vervoerd. Het ongeluk gebeurde in de Diek. De jongen wilde eerst vlak voor de nade rende autobus langs rennen, maar deze wist bijtijds te stoppen. Brammet je keek niet of de bus ook door ander verkeer werd gevolgd en probeerde het toen nog eens. Hij botste tegen de kop lamp van de naderende Taunus van de heer H. de Vries, bestuurd door zijn schoonzoon, de heer Diessen. De chauf feur bracht de wagen onmiddellijk tot stilstand, waarbij hij zo krachtig remde, dat het remmechanisme van de wagen naderhand defekt bleek te zijn. Het duurde geruime tijd voordat de politie er in slaagde een dokter te vinden. Dok ter Elias, die tenslotte ter plaatse ver scheen, achtte de toestand van zijn pa tientje ernstig genoeg om het naar Den Helder te laten brengen. bekendgemaakt. De 80 km-bepaling zal voortaan ieder jaar gelden van 15 mei tot en met 15 september. Hoge boetes In tegenstelling tot de algemene ver wachting hield men zich in het alge meen uitstekend aan de nieuwe bepa ling. Tegen hen, die toch nog met „ouderwetse" snelheden over de wegen suisden, trad de politie bijzonder streng op. Vooral in de afgelopen weken is bij zonder intensief gecontroleerd. De po litie kreeg voor haar inspectie de be schikking over vernuftige apparatuur, waarmee de overtreding haarfijn kon worden vastgesteld. Er werden boetes betaald, in grootte afhankelijk van de ernst van de overtreding. Deze bedragen waren vaak zo hoog dat de betrokkene het een tweede keer wel liet om het gaspedaal verder in te drukken dan ge oorloofd was. Nu gebleken is dat de instelling van de maximumsnelheid een verheugende vermindering van het aantal ongevallen heeft veroorzaakt, zullen velen met ons dankbaar zijn jegens hen die stappen daartoe hebben ondernomen. Er is een eind gekomen aan de ongelukken met zeer ernstige gevolgen, die vorig jaar bijna dagelijks plaatsvonden. De maat regel zal bovendien de naam van Texel als rustig vakantie-eiland bevestigen. Bestuurder beschonken DEN HOORN Maandagavond sloeg op het wegencircuit van het kampeer terrein „Loodsmansduin" bij Den Hoorn een volkswagen enkele malen over de kop, doordat de 21-jarige Duitse chauf feur, die een flinke hoeveelheid drank naar binnen had geslagen, een scherpe bocht met veel te grote snelheid pro beerde te nemen. Bij de buiteling werd een in de wagen zittend Nederlands meisje ernstig aan hoofd en benen ge wond, terwijl de chauffeur schaaf- en snijwonden opliep aan zijn linkerarm. Een derde inzittende bleef ongedeerd. De auto werd zeer zwaar beschadigd en zal waarschijnlijk niet kunnen worden gerepareerd. Het ongeluk gebeurde om ongeveer 11 uur. Ter plaatse bedraagt de maxi mum veilige snelheid ongeveer 20 km. pgr uur, maar de Duitser, die nader hand stevig onder invloed bleek te ver keren, nam de bocht met minstens vijf tig km. De VW kantelde tweemaal rechtsom, kwam tegen een duin terecht en kantelde eenmaal terug. De wagen, die door deze buiteling in een wrak was veranderd, bleef op de linkerzijde lig gen. De wonden van het meisje en de chauffeur werden door dokter Elias ge hecht en verbonden. GESLAAGD Te Alkmaar deed de heer J. P. G. Schraag, ,,Harkebuurt" met gunstig ge volg examen voor het praktijkdiploma boekhouden. Het examen werd afgeno men door de Nederlandse Associatie voor Praktijkexamens. De heer Schraag is werkzaam op het kantoor van de Rot terdamse Bank N.V. te Den Burg. DE KOOG Dinsdagochtend om streeks vier uur is brand ontstaan is een op de bovenverdieping gelegen ka mer van hotel „Lyda" aan de Dorps straat te De Koog. De kamer, waarin het vuur ontstond, was buiten gebruik, waardoor de brand eerst werd ontdekt toen gasten in een aangrenzend vertrek wakker werden van geknapper van brandend hout. Zij sloegen alarm, met het gevolg dat het stampvolle hotel in korte tijd in rep en roer was. De hote lier, de heer J. Feikema greep een brandblusser en rende naar de kamer, waaruit dikke rook lekte. Bij het open gooien van de deur kreeg het vuur door de trekking nieuwe zuurstof en laaide hoog op. De heer Feikema kreeg de vlammen in het gezicht, met het gevolg dat hij de huid ernstig verbrandde en zich later onder geneeskundige behan deling moest stellen. Met het brand- blusapparaat wist hij echter het vuur onder controle te krijgen. De gasten hielpen ijverig met het blussingswerk mee. Ze vormden een ketting en gaven emmers water door, die steeds werden gevuld bij de pomp achter het hotel. Merkwaardigerwijze bleek op het moment van de brand de druk op de waterleiding te zijn wegge vallen, zodat men met een aan de kraan gekoppelde plastic slang niets kon uit richten. Intussen had men de brandweer te Den Burg gewaarschuwd en werd de verschrikte gasten aangeraden het ge bouw zo vlug mogelijk te verlaten. De meesten gaven hieraan direkt gehoor en renden, gedeeltelijk gekleed in pyjama, met hun belangrijkste bezittingen naar buiten. Enkele gasten lieten zich echter pas na langdurig aandringen vermur wen. Franse meisjes, die op de zolder verdieping sliepen, begrepen zelfs niet wat er aan de hand was, want de kreet „Brand, brand!!" zei hun niets. Maar tenslotte was ieder op het gazon bij het gebouw verzameld, hetgeen de nare toestand ten spijt, toch wel een bijzon der amusant schouwspel bood. Door het vroege uur iets minder vlug dan ge woonlijk arriveerde de nevelblusser met behulp waarvan korte metten met het vuur werd gemaakt. Vooral echter door het snelle optreden van de hotelier is het fraaie hotel ,.Lyda" voor afbranden gespaard gebleven. Wanneer het vuur nog enkele minuten gelegenheid had gehad om om zich heen te grijpen, zou de hoge houten kap spoedig in lichter laaie hebben gestaan, waarna de bestrij- dng beslist hopeloos zou zijn geweest Turfmolm Het vuur moet ontstaan zijn nadat de avond tevoren een op de centrale ver warming aangesloten waterboiler was gerepareerd. De boiler, die op de be treffende kamer tegen de kap van het dak is gemonteerd, lekte en werd her steld door een reparateur uit Den Burg. Bij het solderen werd een brandlamp ■gebruikt en waarschijnlijk is het turf molm gaan smeulen; dat als isolatiestof rond de ketel is aangebracht. Toch staat men voor een raadsel, want men is bij de gevaarlijke reparatie zeer be hoedzaam te werk gegaan. Zelfs werd uit veiligheidsoverwegingen het turf molm natgemaakt en werd de gerepa reerde boiler om één uur 's nachts nog door de hotelier gecontroleerd. Toen moet de molm al hebben gesmeuld maar er was beslist niets te zien. Vermoed wordt dat de rook, die zich op dat mo ment gevormd moet hebben, is afge zogen door het gat, dat ten behoeve van de reparatie in het dak werd gemaakt. De verzekering dekt de schade. Advertentie.' I.M. Bakker's Ijzerhandel N.V. BLIKSCHADE BIJ BOTSING DE KOOG Op de Kogerweg nabij de hoek met de Pijpersdijk deed zich maandagavond om kwart voor acht een aanrijding voor, waarbii twee Dersonen- auto's van toeristen werden beschadigd. Op de Kogerweg reed in de richting De Koog een Duitse volkswagen. Er achteraan reed een Hollandse bestel wagen, die voorsorteerde en linksaf sloeg in de richting van het bungalow terrein „De Turkse Tent". De Duitse auto sloeg rechtsaf naar de Pijpersdijk. Een derde achteropkomende wagen, die de linksafslaande auto rechts passeerde, werd gegrepen door de wagen, die naar de Pijpersdijk draaide De twee auto's vertoonden flinke schade. De inzitten den bleven ongedeerd. De politie maak te proces verbaal op FOSFORGRANATEN ONTDEKT In de Eierlandse duinen nabij De Sluftervallei werden door badgasten twee projektielen ontdekt, die waren blootgestoven en nog geheel in tact waren. De vondst werd doorge geven aan de politie, die de mijnoprui- mingsdienst verwittigde. De projectie len bleken zg. fosforgranaten te zijn, die bij exploderen een geweldige hitte veroorzaken. De explosieven zijn in tussen door de mijnopruimingsdienst meegenomen en onschadelijk gemaakt. Op het Texelse strand werd in het begin van deze week nog niets gevon den, dat deed denken aan oorlogstuig. Het was een stalen bol, die op een ket tingmijn leek. De politie heeft het ding onderzocht, waarbij vast kwam te staan, dat het slechts een onschuldige boei be trof, van een type dat bij de visserij wordt gebruikt ZATERDAG RONDE VAN ZUIDEMA DE COCKSDORP Zaterdag a.s. oigamseert de WV afdeling De Cocks- dorp-Eierland weer de Ronde van Zui- dema. Aan deze wielerwedstrijd kunnen zowel bezitters van racefietsen als van gewone rijwielen meedoen. De te rijden afstand is veertig kilometer lang; 15 ronden om het dorp. Aan de winnaars van de eerste en de tweede prijs zullen békers worden uitgereikt. Bovendien wordt voor de winnaar van de eerste prijs een wisselbeker ter beschikking gesteld. De wisselbeker komt reeds in het bezit van de winnaar, wanneer deze de Zuidema-ronde het volgend jaar nog maals wint. Voorts zijn er diverse aan trekkelijke premies uitgeloofd. De ronde gaat om half acht van start. BURGERLIJKE STAND Vx\N TEXEL van 29 juli tot en met 5 augustus 1964 Geboren: Ingrid, dv. Ruurd de Bruin en Mina Barhorst; Erwin Jan, zv. Izak Abraham van der Linde en Dieuwertje Meis Reuvers; Cornelis, zv. Jitze Rinze Barends en Lena Bonne; Onno, zv. Arend Witvliet en Jannie Faber; Eduard Simon Gerrit, zv. Simon Jacobus Rijk en Jourika Anna Maria Anema; Lilian Nicoline Louise, dv. Nicolaas Johannes van Heerwaarden en Catharina Duvera Slot. Ondertrouwd: Arend Heerschap en Irene Anna Pieternella Kool, Sies Al- bert Siersma en Tineke Elisabeth Too- lens; Frederik Pieter Koorn en Ruurd je Ilse Neuhoff. -*'• 'V*. TER OVERDENKING OECUMENENS (Ingezonden) Wat was het enthousiasme groot toen wij in 1962 met de folklore-activiteiten te Den Burg begonnen! Wat stonden er een stalletjes op de stoepen en wat lie pen er velen in klederdracht. Het was een Drachtig begin, dat schone beloften voor de toekomst inhield. Mis evenwel! Nu zijn er twee jaren verstreken en de stalletjes kun je woensdags op de vin gers van één hand en de gecostumeer- den op de vingers van twee handen tel len. Moet de folklore alléén vertegen woordigd worden door die paar enthou siasten, de dansgroepen met boerenka- pel, die voor de activiteiten op de Groeneplaats zorgen en de mensen, die bereid zijn in costuum achter een stal letje te gaan staan? Laten we bedenken, dat die stuk of wat het spel niet alleen kunnen blijven spelen. Het voortbestaan van de folklore is op het ogenblik on zekerder dan ooit. Het is ontmoedigend om het eens zo enthousiast begonnen werk te zien afbrokkelen. Juist de gas ten die ieder jaar naar Texel komen, metken het. Ze hebben zelfs gezegd, dat die boeiende vertoning, die woensdag zovelen naar Den Burg trekt, veel van zijn aantrekkelijkheid gaat verliezen, omdat duidelijk is dat het geheel door te weinig Texelaars wordt gedragen. Het draait in hoofdzaak rond hetgeen op het podium op de Groeneplaats ge beurt. Ik heb ze horen vragen: „Die stands waar oud handwerk wordt ge maakt of waar men gewoon zijn waar verkoopt en aanprijst zijn bijzonder leuk en gezellig, maar waarom zien we cr niet méér?" Tegen ons zeggen de bezitters van costuums. dat ze geen tijd hebben om het aan te trekken. Kom, kom, waar een wil is, is een weg. Zo'n antwoord kunnen we toch niet aan de gasten doorgeven? De heer Kassenaar en ik zijn de afgelopen woensdag de ge hele dag in touw geweest tot tien uur 's avonds. O.a. benodigdheden afhalen, auto's van het plein afhouden, op het podium staan en tal van andere klusjes. Wij ontvangen daar natuurlijk niets voor. Heb ik zoveel meer tijd dan een ander, hoor ik U vragen. Als U mij eens een dag gade zou slaan, zou U zien dat ik nog dagelijks voor de zaak in touw ben en het vooral nu, in het seizoen, bijzonder druk heb. En wat denkt U van hoefsmid Kiljan, Bremer en het echt paar Van der Werf, die toch ook een bedrijf hebben, maar zich niettemin elke woensdag inzetten! Daarom, middenstanders, help duwen. Laat niet enkelen als locomotief funge ren en steun niet alléén met geld. Als twee handen elkaar wassen, worden beide schoon. Doe het uit liefde tot dit mooie en uit waardering voor de kunst zin van onze voorouders. Dit oude moet behouden blijven en worden gespeeld en gedragen door de middenstand van Den Burg, die daarvan zeker geen schade zal ondervinden. In tegendeel. Enkele lichtpuntjes: Van hetgeen in de afgelopen periode is gedaan, zijn duizenden foto's en films gemaakt, die resp. van hand tot hand gaan en ver toond worden. Vorige week werden door een toerist op de Groeneplaats opgeno men films vertoond in hotel „De Zwaan". Een prachtig geheel, dat te recht bewondering oogstte. Wij weten, dat er tientallen van dergelijke films zijn gemaakt, die tot zelfs in Amerika worden, vertoond. Denk eens aan de re clame-op-den-lange duur! Duizenden zullen hierdoor naar Texel worden ge trokken. De foto's hebben hetzelfde effekt. Dat is g e b 1 k en! Het stimu leert ons als Nardus van Heerwaarden uit Eierland een oude koperen wagen- stoof cadeau doet en als Dekkerskoog, Ben en Cor Dros en Jan Trap voor prij zen zorgen bij het ponyringsteken. En ik Men krijgt de indruk, dat de zaak van de oecumene in ons land hoofdzakelijk met de lippen beleden wordt. Iedereen heeft er de mond vol van, maar er ver andert praktisch niets. Dat het ook an ders kan. wordt bewezen door wat er momenteel in Engeland gaande is. Daar hebben twee kerken, de Anglicaanse en de Methodistische, een praktisch voor stel gedaan om binnen afzienbare tijd tot volledige hereniging te komen. Ik vertel eerst iets over die twee kerken, en vervolgens over het herenigingsplan. De Anglicaanse kerk is vanouds de Kerk van Engeland. Leerstellig is zij hervormd, maar verder beschouwt zij zich als de voortzetting van de Kerk der Middeleeuwen. Zij is staatskerk, heeft een bisschoppelijk bestuur, en haar eredienst doet „katholiek" aan. De Methodistische kerk is twee eeuwen geleden begonnen als een op wekkingsbeweging. Hun voormannen waren John en Charles Wesley, die door hun vurige prediking en liederen tot geloofsernst en levensheiliging opriepen, maar al spoedig buiten de {Anglicaan se) kerk kwamen te staan. De gemeen teleden hebben een groot aandeel in het leven en bestuur van de Methodistische Kerk, o.a. door lekeprediking. In Ne derlandse verhoudingen zou men de Methodisten een kruising van de Gere formeerde Kerken en de Pinksterbewe ging kunnen noemen. De verschillen tussen de Anglicanen en de Methodisten zijn niet gering. Het grootste struikelblok is het bisschops ambt. Maar er is ook het verschil in eredienst; er is het verschil tussen staatskerk en „vrije" kerk. En er is zo iets als een standsverschil tussen de meer aristocratische Anglicaanse kerk, met gevoel voor de schone vorm, en de Methodistische kerk, die vanouds de kerk van het „gewone volk" is; iets waar zij overigens trots op mag zijn! Nu is daar dan het gezamenlijk rap port van beide kerken. Het is nog geen 60 bladzijden dik, maar het is in zijn consequenties vér strekkend. Er wordt een plan in uitgewerkt om in twee fasen tot fusie te komen. Fase I moet in 1965 ingaan, en leidt een verregaande samen werking in: kanselruil, uitwisseling van voorgangers,, viering en bediening van het Avondmaal bij elkaar, co-ordinatie van bestuur, studie en training. Deze fase treedt in d.m.v. een gemeenschap pelijke kerkdienst, eerst centraal, ver volgens overal in het land, waarin de dienaren van de ene kerk die van de andere de handen zullen opleggen, en omgekeerd Het rapport geeft een com plete orde van dienst hiervoor. Aldus zullen alle Methodistische dominees door een Anglicaanse bisschop gewijd worden. Kort daarna zullen ook sommi ge Methodistische voorgangers tot bis schop gewijd worden (weer door Angli caanse bisschoppen!) De Anglicanen stellen de aanvaarding van het bis schopsambt nu eenmaal zonder meer als voorwaarde. Dat is de Achillespees van het plan, want er is nu al onder de Methodisten een minderheid die dit een discriminatie van hun (tot nog toe niet bisschoppelijk geordend) ambt acht. .Fase I moet binnen afzienbare tijd overgaan in fase II, die van algehele, „organische" eenwording. Tot zover het rapport. Het getuigt van een voorbeeldige aanpak, van een nuchtere, praktische kijk. En dit speelt zjch af tussen twee kerken, die dieper van elkaar verschillen dan b.v. onze Hervormde en Gereformeerde kerken, of van de Hervormden en de Luthera nen of de Remonstranten! Nu weet i'k wel, dat de Angelsaksische situatie an ders is als de onze De problemen liggen daar m het kerkordelijke vlak (het bis schopsambt), terwijl ze bij ons meer op het strikt theologische terrein liggen (de belijdenis). Niettemin constateer ik, dat het in Engeland „oecumenens" lijkt te worden. Daar wel. Osk. VERTROKKEN PERSONEN Cornelis Smit, van E 79, Eierland, naar Amstelveen, Amsterdamseweg 502. geloof in het woord: Die geeft ontvangt! Natuurlijk zal ik weer enkelen hebben gekwetst. Ik ben gek op spreekwoorden; er zit altijd een kern van waarheid en wijsheid in. Hier zijn er erikele: Die aan de weg timmert heeft een hoop kritiek. Het paard, dat het minste komt van stal, briest het meest van al. De beste stuur lui staan aan wal, en tenslotte: Liever gestoken door de doornen, dan begraven onder lauwerkransen. Dit moest mij eveh van het hart. Niet voor mij, maar voor een Texels belang. U hartelijk dankend, redactie, voor de deze plaatsruimte in Uw veelgelezen blad. Jan Agter Sr.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1964 | | pagina 1