RENTE TOT 4% Morgen weer ringrijderij Bij de üiwiB het goed sparen! Blijf óók in de vakantie op een afstand Volkswagen in de sloot Aantal deelnemers Duitse winnaar in wedstrijd beperkt in Zuidema-race Texelaars te lauw? NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK De bank waar u zich thuis voelt! Over Veilig Verkeer In het kader van de wekelijkse folkloreactiviteiten zal morgenavond weer een grote ringrijderij met paarden en kar worden gehouden in samenwer king met de Paardensportvereniging. Voor de deelnemers vallen diverse aan trekkelijke prijzen te verdienen, waar onder een boogzweep. Een prijs zal ook worden toegekend voor het schoonste geheel. Om zeven uur precies stellen de deelnemers zich op voor het badhuis in de Schoonoordsingel voor de grote op tocht, die men langs de volgende route kan zien voorbijtrekken: Witte Kruis- laan, Kogerstraat, Stenenplaats, Bin- nenburg, Groeneplaats, Parkstraat, Burgwal Daarna stellen de deelnemen de ringsteekwagens zich op in de Bin- nenburg voor de ringrijderij, die om half acht begint Om half negen treedt de Texelse Volksdansgroep op, afgewisseld door muziek van de boerenkapel. Ook de gasten zullen weer in de gelegenheid worden gesteld het volksdansen te be oefenen. Het middagprogramma vermeldt tus- BROMFIETSER BOTSTE OP AUTO De heer W. de Wit uit Oudeschild is zondagmiddag om twee uur gewond ge raakt toen hij met zijn bromfiets op een Duitse personenwagen reed. Het onge luk gebeurde op het fietspad van de Pontweg op de kruising met de Gerrits- landerdijk en de oude Kogerweg. Van uit de Kogerweg naderde een Duitse personenwagen, die de Gerritslander- dij'k wilde oprijden. De chauffeur hield voor het fietspad in om De Wit te laten passeren. Deze meende., dat de auto zou doorrijden en week daarom naar de autorijweg uit om de wagen van ach teren te passeren. Maar omdat de wagen bleef stilstaan, botste hij er tegenaan, werd van zijn brommer geslingerd en viel over de auto op het wegdek. De man liep diverse kleine verwondingen op en waarschijnlijk een lichte hersen schudding. Dokter Coutinho liet hem naar zijn huis vervoeren De auto ver toonde enkele deuken. De brommer werd flink beschadigd De politie maak te proces verbaal op. TEXELSE MARKT Op de gisteren gehouden markt wer den 282 lammeren aangevoerd, die 80,tot ƒ135,per stuk opbrachten Voorts 15 schapen van ƒ115,tot ƒ160,6 nuchtere kalveren van ƒ150— tot ƒ270.—; 3 paarden ƒ1000, tot ƒ1300,2 pony's ƒ300,tot ƒ450,— en 1 ezel 500 BRIDGEN Uitslag 4de Zomerdrive: A.: 1. Backer-Raven 114 pnt. 2. dames Wiersma-v.d. Weij 106 pnt. 3. echtpaar Oude Wolbers 92 pnt. 4. v.d. Geliën^Dienden 88 pnt. 5. Dam-Dros 71 pnt. 6. echtpaar Enuma 69 pnt. 7. echtpaar Wieringa 67 pnt. 8. echtpaar v. Hoogen 65 pnt. B.: 1. Mantje-Veenema 66 pnt. 2. dames Bolk-v.d. Vecht 66 pnt. 3. Bolk-v.d. Vecht 63 pnt. 4. v, Sambeek-Wessels 62 pnt. 5. Dijkstra-Smits 53 pnt. 6. Wiersma-v.d. Weij 51 pnt. Vanavond weer in hotel „De Linde- boom-Texel" te Den Burg. Aanvang 8.15 uur. De wolweegschaal, waarop men zich ten aanschouwe van belanqstellend publiek iedere woensdaq kan laten weqen. (Foto Ronald Handgraaf) sen half drie en vier uur spinnen, net tenboeten en het beslaan van paarden. Om vier uur treedt de jeugddansgroep op op het podium onder leiding van de heer Kassenaar, waarna de belangstel lende jeugd eveneens een dansje kan wagen. Nog niet geheel duidelijk is de oor zaak van een ongeluk dat zich vrijdag middag om half vier voordeed op de Pontweg, waarbij een Volkswagen in de sloot terechtkwam en een andere auto flink werd beschadigd. Een D.K.W. personenwagen, bestuurd door de 19-jarige Duitse toerist H. J. Delrieux kwam uit de richting van De Koog en wilde op weg naar Den Burg bij de Gasthuisstraat linksafslaan. Op 't moment dat hij de bocht nam, trachtte een achteropkomende Volkswagen, be stuurd door de 40-jarige kampeerder C. D. Schriek uit Amsterdam, die op weg was naar de Ponthaven, hem aan de linkerzijde te passeren. De wagens grepen elkaar, waarbij de Volkswagen chauffeur in een vergeefse poging de DKW te ontlopen via berm en fietspad in de links gelegen sloot terechtkwam. De tamelijk oude Volkswagen was aan de voorzijde zeer ernstig beschadigd. De chauffeur kwam met de schrik vrij en ook de twee passagiers, een 48-jarige Utrechtse dame en haar dochter, die hij naar de boot zou brengen, vertoonden geen ernstige verwondingen. De DKW van de jonge Duitser liep schade op aan het linker voorspatbord en het portier. De chauffeur was hevig geschrokken, maar toonde geen letsel, evenmin als de bij hem in de wagen zittende vriend cn een meisje. Mede door getuigenver klaringen wordt aangenomen, dat de Duitser voldoende duidelijk zijn voor nemen heeft aangegeven om linksaf te slaan. De Amsterdammer ontkende dit echter stellig en beweerde dat de Duit ser geen richting had aangegeven en ook niet had geremd. De politie heeft na een diepgaand onderzoek intussen proces verbaal opgemaakt. De beide be trokken auto's waren W.A. verzekerd. CONSULTATIEBUREAU VOOR ZUIGELINGEN Woensdag 12 augustus a.s. worden de moeders van Oudeschild en Den Burg verwacht van 14.00 - 16.30 uur. S.V. TEXEL Vanavond speelt een adspiranten- elftal tegen een dito elftal van „H.S.V." op het terrein bij de Rovershut in de Dennen. Zie voor opstelling het kastje. Neem goede nota van de aanvangstijd en zorg ervoor tijdig aanwezig te zijn. Op 18 augustus: HSV jun-Texel jun. Zie hiervoor het kastje. Met ingang van 12 augustus beginnen we weer te trainen o.l.v. de heer C. Vonk. Als alle spelers doelbewust de training aangrijpen om met de aanvang van de competitie gereed te zijn, kun nen we voor alle elftallen de competitiè optimistisch tegemoet zien. Zorg dat je er bij bent. spelers! MOTOR AANGEREDEN DOOR AUTOMOBILIST DEN HOORN Donderdagavond om half zeven deed zich op het Klif te Den Hoorn een aanrijding voor, waarbij twee motorrijders werden gewond. De motorfiets werd bestuurd door de 18- jarige D. van Meeberg uit Rotterdam. Achterop zaten de 17-jarige L. Verboom en de 16-jarige G. Jansen, beiden uit Delft. Het drietal was op weg naar het terrein „Loodsmansduin" waar zij kam peerden. De motor, die juist was ge start, reed met een snelheid van ca. 20 kilometer, toen de bestuurder van een Austin personenwagen, de heer J. A. Kosterman uit Oudhoorn, hen wilde in halen. De beide voertuigen raakten el kaar, waarbij de motor werd omge drukt De berijders hadden door de uit stekende delen van de passerende wa gen vrij ernstige verwondingen opge lopen. De heer Van Meeberg vertoonde een diepe wond aan een van zijn tenen en Jansen had een blessure in de knieholte. Dokter A. van Loon verbond de beide gewonden in het huis van de heer F. Parlevliet voor wiens gevel zioh het ongeluk had afgespeeld. De twee zetten hun vakantie voort, maar Vei- boom. die geen verwondingen had opge lopen. was door deze gebeurtenis zo onder de indruk, dat hij zijn vakantie voortijdig beëindigde en naar huis ver trok. De motorfiets werd licht bescha digd en verloor o.a. een voetsteun. Bij de auto was de spiegel afgebroken en waren enkele deuken in het spatbord ontstaan. De politie maakte proces verbaal op. BOOTDIENSTREGELING T.E.S.O. Texel-Dcn Helder v.v. Werkdagen: V. Texel: 5.50 6.40 8.00 9.00 10.00 12.00 14.00 15.00 16.00 18.00 20.00 V. Den Helder: 6.40 8.00 9.00 10.00 11.00 13 00 15.00 16.00 17.00 19.00 21.00 Zon- en algem. erk chr. feestdagen: V. Texel: 8.00 9 00 10.00 11.00 14.00 16.00 17.00 18.00 20.00 V. Den Helder- 9 00 10 00 11.00 12.00 15.00 17.00 18.00 19.00 21.00 We rijden hard. We hebben vakantie en willen zo vlug mogelijk de zon op zoeken. Voor ons en achter ons rijden anderen; voor velen van hen gaat het er ook om zo vlug ze kunnen op de plaats van bestemming aan te komen. Hoe eerder hoe beter. Daarom rijden we dicht op elkaar en denken daardoor sneller te kunnen opschieten. Bovendien speelt het ons door het achterhoofd, dat we door wel een flinke tussenruimte in acht te nemen, een inhaler de gelegen heid geven voor ons in de file te komen. Met het gevolg, dat wij daardoor eigen lijk weer een beetje „achter" komen. Een wat egoïstische gedachte, die echter sterker onder de weggebruikers leeft, dan we wellicht vermoeden. Het Verbond voor Veilig Verkeer neemt te gen deze gedachte duidelijk stelling, want er is hier sprake van een gebrek aan bereidheid tot de zo belangrijke samenwerking in het verkeer. We ne men liever het risico anderen en onszelf schade toe te brengen in een ketting botsing, dan de ruimte voor ons te zien opgevuld door een inhaler. Het te dicht op een voorganger rijden kan ook een oorzaak vinden m de ge dachte dan sneller te kunnen inhalen. Een gedachte, die volgens deskundigen TE VROEG GEJUICHT? Vele abonnees zullen bij het lezen van deze krant verbaasd zijn over het grote aantal ongelukken, dat zich in het afgelopen weekend op de Pontweg heeft voorgedaan. Stellig zal men hebben ge dacht, dat de redactie wel wat voorbarig is geweest oten zij in het vorig nummer verhaalde over het geringe aantal onge lukken, dat zich sinds de invoering van de maximum snelheid op Texel voor deed. Toch menen wij niet te vroeg te hebben gejuicht. Bij geen van de nu gemelde ongevallen kan van een bij zonder ernstige afloop worden gespro ken. Niettemin is het bijzonder toevallig, dat juist bij het ter perse gaan van de vorige editie het aantal aanrijdingen voor hen, die zonder op te letten de weer „ouderwets" groot was. Laat het drukke Pontweg oprijden een extra waarschuwing zijn. DE COCKSDORP Zaterdagavond werd te De Cooksdorp de Zuidema- wielerwedstrijd gehouden. Er waren dertien deelnemers, die van racefietsen gebruik maakten, behalve een tweetal, dat het met een tandem wilde proberen. De organisatie van de ronde berustte bij de WV-afdeling De Cocksdorp. Er werd gereden over 15 ronden. De vol gende route werd steeds gevolgd: Start bij Kikkert-restaurant, Molenlaan. Vuurtorenweg, Langeveldstraat er Kikkertstraat. De heer W. Beckmeier uit Essen ging met de eerste prijs strij ken. Hij kreeg de wisselbeker overhan digd. De beker komt in zijn bezit als hij de strijd volgend jaar nogmaals wint. De heer Beckmeier kreeg bovendien een andere beker. Ook de winnaar van de tweede prijs was een Duitse gast, de heer H. Fröhlich, eveneens uit Essen. Ook hij kreeg een beker. De derde prijs ging naar de Texelaar H. Boekei: een medaille De snelste ronde-tijd werd gemaakt door Sjors Jimmink, die er 3.49 sec. over deed. Hij kwam in aan merking voor een der premies. De ronde van Zuidema trok flinke publieke be langstelling. De VW De Cocksdorp ver zocht ons allen te danken, die, aan de organisatie hebben meegewerkt. Van de heer Scnger, de manager van de wielerclub „RRC Blitz 1963 Essen- Kray" deed ons naar aanleiding van de deelname van twee van haar leden aan de ronde van Zuidema het volgende schrijven toekomen, dat wij vertaald publiceren: Eén van de vele attracties, die de VW Texel haar gasten aanbiedt, was zaterdag de Ronde van Zuidema. Jam mer was het dat de deelname aan de wedstrijd niet bijzonder groot was. On geveer 13 deelnemers verschenen aan de start. Onder hen bevonden zich de Duitse amateurrenners Beckmeier en Fröhlich uit Essen, 's Morgens vroeg om vier uur toen zij,aan boord van de TX 66, op weg waren naar Den Helder om daar de vis naar de afslag te helpen brengen, hoorden ze van de wielerwed strijd. Ze wilden er graag aan meedoen. De heer S. Bruin, van „Dekkerskoog", op een misverstand berust. Bij een wat grotere afstand tot onze voorligger heb ben we, wanneer we gaan inhalen, maar gelegenheid tot accelereren op onze eigen rijstrook, waardoor we de voor ons rijdende auto sneller kunnen in halen. Het verblijf op de voor het tege moet komende verkeer bestemde weg helft wordt hierdoor bekort, hetgeen de inhaalmanoeuvre minder riskant maakt. In het algemeen adviseert het Ver bond voor Veilig Verkeer vooral op de autowegen een afstand tot de voorlig ger aan te houden, zoals deze door de Surveillancegroep Auto Snelwegen van de Rijkspolitie als de meest praktische is bevonden. Dat is de afstand in me ters, gelijk aan de helft van de snelheid. Rijden we dus tachtig kilometer per uur, dan is de aanbevolen tussenruimte veertig meter. Hierbij moeten we echter wel bedenken, dat op een tunnelweg de onderlinge afstand bij een snelheid bo ven de dertig kilometer per uur, altijd minstens twintig meter moet zijn. ZONDER COMMENTAAR In een viszaak in Hengo stonden de klanten maar te wachten, maar er kwam geen mens om hen te bedienen. Door de politie kon uiteindelijk worden vastgesteld, dat de zaak wegens vakan tie gesloten was, maar dat de eigenaar vergeten had om de winkeldeur af te sluiten. In de algemene politieverordening van Vriezenveen is een bepaling opge nomen. dat men niet zonder meer vlieg tuigen langs de straat neer mag zetten. Dergelijke voertuigen dienen behoorlijk te worden opgeborgen in een hangar. Wanneer men let op het papierver- bruik per hoofd per jaar staat Neder land met 104 kg. op de vijfde plaats. De Ver. Staten staan bovenaan met 200 kg.; 2e is Canada met 127 kg. en dan volgen Zweden met 123 kg. en Engeland met 107 kg. Duitsland komt op 82 kg., België op 67, Frankrijk op 40, Italië op 31 en Rusland op 16 kg. China en India verbruiken resp. 2,7 en 1,1 kg. en zij komen op de 75e en 91e plaats. De laat ste plaats is voor Afganistan, die op de 121e plaats staat met een verbruik van 0,1 kg. per hoofd per jaar. waar zij sinds 14 dagen verbleven, zocht uit waar en wanneer er werd gestart. i(De reis van Essen naar Texel (400 km.) had het tweetal per fiets afgelegd in 12 uur). In de wedstrijd konden de Hollandse renners tot de zesde ronde het tempo van de Duitsers volgen Maar vanaf de zevende ronde liepen ze uit en zelfs ont stond er een afstandverschil van ruim nonderd meter tussen Beckmeier en Fröhlich. De eeistvolgende arriveerde zelfs drie minuten later aan de finish. Zeer gelukkig namen de twee Duitsers de bekers in ontvangst. Onmiddellijk zegden ze toe volgend jaar weer te zul len deelnemen. Alleen hopen ze dat de deelname dan aanmerkelijk groter zal zijn, zodat men het publiek een interes santere strijd kan laten zien. Vanaf deze plaats onze waardering voor de orga nisatoren van deze wieier wedstrijd. De organisatie was perfekt en deed denken aan de „grote" rennen. w.g.: Senger (Ingezonden) Naar aanleiding van het ingezonden schrijven van de heer Jan Agter in de Texelaar van vrijdag, vroeg ik me af of de schrijver de Texelaars en vooral de Burgers niet allang kende. Het lijkt immers onmogelijk om op Texel iets te laten voortbestaan? Wanneer men pas iets onderneemt, zijn ze allen enthou siast en bereid om alles aan te pakken. Maar wanneer het nieuwtje er af is, komen de verontschuldigingen en draaien enkelingen op voor het werk. Wat zou er van de Folklore-woensdag overblijven als Jan Agter verstek zou laten gaan? Dan was het gebeurd met deze voor Den Burg zo drukke dag. Dat de middenstand financieel bijdraagt is gewoon plicht. Tegenover hun offers staan toch behoorlijke verdiensten? Of wordt er niets besteed als die mensen zee zich door de straten van Den Burg voortbeweegt? Kijk alleen maar naar de terrassen, waar men woensdag geen stoel of tafel meer kan bemachtigen. In de bakkerswinkels moet men een kwar tier wachten eer men aan de beurt is Je hoort opmerkingen als: Jan Agter staat daar maar te zwetsen. Maar onder tussen wordt ervan geprofiteerd. Er zullen handen in elkaar geslagen moe ten worden om dit eenmaal begonnen werk te laten voortbestaan. De rond leidingen door Den Burg die in het vo rige seizoen 15 maal werden gehouden waren, getuige de reacties van de reis bureaus en de deelnemers, een groot succes. Maar waar bleef men deze win ter, toen dit definitief en goed op poten moest worden gezet? Het tweetal dat het initiatief indertijd had genomen, be dankte er toen ook langer voor. Logisch! De folkloredag is iets geweldigs voor onze gasten. Laat de middenstand dit beseffen. Zet weer de stalletjes op de stoep en maak U nog even drukker dan U het al hebt. Werk mee en probeer gezamenlijk de overheid er toe te bren gen dat het verkeer op deze woensdag wordt omgelegd. Kennelijk kan er wei nig meer voor niets gebeuren. Betaal de organisatoren. Het geld is er wel. Ik hoorde dat er op het ogenblik 30.000 gasten op het eiland verblijven. Als die gemiddeld ƒ5,per dag uitgeven in de diverse winkels, dan betekent dit dat cr een ton per week binnenkomt. Er moet een betaald bestuur worden benoemd. Geen zakenmensen, want door de druk te, die zij aan het hoofd hebben, kan het zelfs gebeuren, dat vergeten wordt scha pen te halen om geschoren te worden Er zijn er maar een stuk of wat nodig, die zich geheel voor dit doel inzetten maar er dan ook goed voor moeten wor den betaald. Max, Den Burg. Commentaar: Uit het schrijven van onze geachte abonné Max (J. C. Rijk), zou men de indruk kunnen krijgen, da+ het hem er om te doen is, voor een van de genoemde goedbetaalde functies in aanmerking te komen. Die indruk zal de inzender beslist niet hebben willen wek ken, zodat men van zijn idealistische be doelingen overtuigd kan blijven. Dis cussie over dit onderwerp gesloten. Red. Tex. Crt. ONDER DE POMP 't Orregel fön Zwan het Gommert en sien mönne öl héél wöt swéét kost. Hoe döt? Zit 'r zóóveul werrek an? Wel ninnet, döt is 't 'm niet. Na het wei rek draaide Gommert nog wöt arrebeidsvitamine, maar donderdag- éèvend leek ölles wel kepot. 't Het tot höllef tien duurt foor ie in de gaate höt, döt ze de boeken omruilt hödde en met een 90 toetsboek kan je nou ienmaal geen 70-toets orregel speule. Wöt hèèw ik hóórt, hèèw jee een nuwwe auto kócht? Jajet mön, een büteköönsie!. Ik hèèw 'm foor een beetje kréége fön de sikkereterie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1964 | | pagina 2