RENTE TOT 4%
Morgen weer ringrijderij
Bij de üiwiB het
goed sparen!
Blijf óók in de vakantie op
een afstand
Volkswagen in de sloot
Aantal deelnemers
Duitse winnaar
in wedstrijd beperkt
in Zuidema-race
Texelaars te lauw?
NEDERLANDSCHE
MIDDENSTANDSBANK
De bank waar u zich thuis voelt!
Over Veilig Verkeer
In het kader van de wekelijkse
folkloreactiviteiten zal morgenavond
weer een grote ringrijderij met paarden
en kar worden gehouden in samenwer
king met de Paardensportvereniging.
Voor de deelnemers vallen diverse aan
trekkelijke prijzen te verdienen, waar
onder een boogzweep. Een prijs zal ook
worden toegekend voor het schoonste
geheel. Om zeven uur precies stellen de
deelnemers zich op voor het badhuis in
de Schoonoordsingel voor de grote op
tocht, die men langs de volgende route
kan zien voorbijtrekken: Witte Kruis-
laan, Kogerstraat, Stenenplaats, Bin-
nenburg, Groeneplaats, Parkstraat,
Burgwal Daarna stellen de deelnemen
de ringsteekwagens zich op in de Bin-
nenburg voor de ringrijderij, die om
half acht begint
Om half negen treedt de Texelse
Volksdansgroep op, afgewisseld door
muziek van de boerenkapel. Ook de
gasten zullen weer in de gelegenheid
worden gesteld het volksdansen te be
oefenen.
Het middagprogramma vermeldt tus-
BROMFIETSER BOTSTE OP AUTO
De heer W. de Wit uit Oudeschild is
zondagmiddag om twee uur gewond ge
raakt toen hij met zijn bromfiets op een
Duitse personenwagen reed. Het onge
luk gebeurde op het fietspad van de
Pontweg op de kruising met de Gerrits-
landerdijk en de oude Kogerweg. Van
uit de Kogerweg naderde een Duitse
personenwagen, die de Gerritslander-
dij'k wilde oprijden. De chauffeur hield
voor het fietspad in om De Wit te laten
passeren. Deze meende., dat de auto zou
doorrijden en week daarom naar de
autorijweg uit om de wagen van ach
teren te passeren. Maar omdat de wagen
bleef stilstaan, botste hij er tegenaan,
werd van zijn brommer geslingerd en
viel over de auto op het wegdek. De
man liep diverse kleine verwondingen
op en waarschijnlijk een lichte hersen
schudding. Dokter Coutinho liet hem
naar zijn huis vervoeren De auto ver
toonde enkele deuken. De brommer
werd flink beschadigd De politie maak
te proces verbaal op.
TEXELSE MARKT
Op de gisteren gehouden markt wer
den 282 lammeren aangevoerd, die
80,tot ƒ135,per stuk opbrachten
Voorts 15 schapen van ƒ115,tot
ƒ160,6 nuchtere kalveren van
ƒ150— tot ƒ270.—; 3 paarden ƒ1000,
tot ƒ1300,2 pony's ƒ300,tot
ƒ450,— en 1 ezel 500
BRIDGEN
Uitslag 4de Zomerdrive:
A.:
1. Backer-Raven 114 pnt.
2. dames Wiersma-v.d. Weij 106 pnt.
3. echtpaar Oude Wolbers 92 pnt.
4. v.d. Geliën^Dienden 88 pnt.
5. Dam-Dros 71 pnt.
6. echtpaar Enuma 69 pnt.
7. echtpaar Wieringa 67 pnt.
8. echtpaar v. Hoogen 65 pnt.
B.:
1. Mantje-Veenema 66 pnt.
2. dames Bolk-v.d. Vecht 66 pnt.
3. Bolk-v.d. Vecht 63 pnt.
4. v, Sambeek-Wessels 62 pnt.
5. Dijkstra-Smits 53 pnt.
6. Wiersma-v.d. Weij 51 pnt.
Vanavond weer in hotel „De Linde-
boom-Texel" te Den Burg. Aanvang
8.15 uur.
De wolweegschaal, waarop men zich
ten aanschouwe van belanqstellend
publiek iedere woensdaq kan laten
weqen.
(Foto Ronald Handgraaf)
sen half drie en vier uur spinnen, net
tenboeten en het beslaan van paarden.
Om vier uur treedt de jeugddansgroep
op op het podium onder leiding van de
heer Kassenaar, waarna de belangstel
lende jeugd eveneens een dansje kan
wagen.
Nog niet geheel duidelijk is de oor
zaak van een ongeluk dat zich vrijdag
middag om half vier voordeed op de
Pontweg, waarbij een Volkswagen in de
sloot terechtkwam en een andere auto
flink werd beschadigd.
Een D.K.W. personenwagen, bestuurd
door de 19-jarige Duitse toerist H. J.
Delrieux kwam uit de richting van De
Koog en wilde op weg naar Den Burg
bij de Gasthuisstraat linksafslaan. Op 't
moment dat hij de bocht nam, trachtte
een achteropkomende Volkswagen, be
stuurd door de 40-jarige kampeerder
C. D. Schriek uit Amsterdam, die op
weg was naar de Ponthaven, hem aan
de linkerzijde te passeren. De wagens
grepen elkaar, waarbij de Volkswagen
chauffeur in een vergeefse poging de
DKW te ontlopen via berm en fietspad
in de links gelegen sloot terechtkwam.
De tamelijk oude Volkswagen was aan
de voorzijde zeer ernstig beschadigd. De
chauffeur kwam met de schrik vrij en
ook de twee passagiers, een 48-jarige
Utrechtse dame en haar dochter, die hij
naar de boot zou brengen, vertoonden
geen ernstige verwondingen. De DKW
van de jonge Duitser liep schade op aan
het linker voorspatbord en het portier.
De chauffeur was hevig geschrokken,
maar toonde geen letsel, evenmin als de
bij hem in de wagen zittende vriend
cn een meisje. Mede door getuigenver
klaringen wordt aangenomen, dat de
Duitser voldoende duidelijk zijn voor
nemen heeft aangegeven om linksaf te
slaan. De Amsterdammer ontkende dit
echter stellig en beweerde dat de Duit
ser geen richting had aangegeven en
ook niet had geremd. De politie heeft
na een diepgaand onderzoek intussen
proces verbaal opgemaakt. De beide be
trokken auto's waren W.A. verzekerd.
CONSULTATIEBUREAU VOOR
ZUIGELINGEN
Woensdag 12 augustus a.s. worden de
moeders van Oudeschild en Den Burg
verwacht van 14.00 - 16.30 uur.
S.V. TEXEL
Vanavond speelt een adspiranten-
elftal tegen een dito elftal van „H.S.V."
op het terrein bij de Rovershut in de
Dennen. Zie voor opstelling het kastje.
Neem goede nota van de aanvangstijd
en zorg ervoor tijdig aanwezig te zijn.
Op 18 augustus: HSV jun-Texel jun.
Zie hiervoor het kastje.
Met ingang van 12 augustus beginnen
we weer te trainen o.l.v. de heer C.
Vonk. Als alle spelers doelbewust de
training aangrijpen om met de aanvang
van de competitie gereed te zijn, kun
nen we voor alle elftallen de competitiè
optimistisch tegemoet zien. Zorg dat je
er bij bent. spelers!
MOTOR AANGEREDEN DOOR
AUTOMOBILIST
DEN HOORN Donderdagavond om
half zeven deed zich op het Klif te Den
Hoorn een aanrijding voor, waarbij
twee motorrijders werden gewond. De
motorfiets werd bestuurd door de 18-
jarige D. van Meeberg uit Rotterdam.
Achterop zaten de 17-jarige L. Verboom
en de 16-jarige G. Jansen, beiden uit
Delft. Het drietal was op weg naar het
terrein „Loodsmansduin" waar zij kam
peerden. De motor, die juist was ge
start, reed met een snelheid van ca. 20
kilometer, toen de bestuurder van een
Austin personenwagen, de heer J. A.
Kosterman uit Oudhoorn, hen wilde in
halen. De beide voertuigen raakten el
kaar, waarbij de motor werd omge
drukt De berijders hadden door de uit
stekende delen van de passerende wa
gen vrij ernstige verwondingen opge
lopen. De heer Van Meeberg vertoonde
een diepe wond aan een van zijn tenen
en Jansen had een blessure in de
knieholte. Dokter A. van Loon verbond
de beide gewonden in het huis van de
heer F. Parlevliet voor wiens gevel zioh
het ongeluk had afgespeeld. De twee
zetten hun vakantie voort, maar Vei-
boom. die geen verwondingen had opge
lopen. was door deze gebeurtenis zo
onder de indruk, dat hij zijn vakantie
voortijdig beëindigde en naar huis ver
trok. De motorfiets werd licht bescha
digd en verloor o.a. een voetsteun. Bij
de auto was de spiegel afgebroken en
waren enkele deuken in het spatbord
ontstaan. De politie maakte proces
verbaal op.
BOOTDIENSTREGELING T.E.S.O.
Texel-Dcn Helder v.v.
Werkdagen:
V.
Texel: 5.50
6.40
8.00
9.00
10.00
12.00
14.00
15.00
16.00
18.00
20.00
V.
Den Helder: 6.40
8.00
9.00
10.00
11.00
13 00
15.00
16.00
17.00
19.00
21.00
Zon- en algem. erk
chr.
feestdagen:
V.
Texel: 8.00
9 00
10.00
11.00
14.00
16.00
17.00
18.00
20.00
V.
Den Helder- 9 00
10 00
11.00
12.00
15.00
17.00
18.00
19.00
21.00
We rijden hard. We hebben vakantie
en willen zo vlug mogelijk de zon op
zoeken. Voor ons en achter ons rijden
anderen; voor velen van hen gaat het
er ook om zo vlug ze kunnen op de
plaats van bestemming aan te komen.
Hoe eerder hoe beter. Daarom rijden we
dicht op elkaar en denken daardoor
sneller te kunnen opschieten. Bovendien
speelt het ons door het achterhoofd, dat
we door wel een flinke tussenruimte in
acht te nemen, een inhaler de gelegen
heid geven voor ons in de file te komen.
Met het gevolg, dat wij daardoor eigen
lijk weer een beetje „achter" komen.
Een wat egoïstische gedachte, die
echter sterker onder de weggebruikers
leeft, dan we wellicht vermoeden. Het
Verbond voor Veilig Verkeer neemt te
gen deze gedachte duidelijk stelling,
want er is hier sprake van een gebrek
aan bereidheid tot de zo belangrijke
samenwerking in het verkeer. We ne
men liever het risico anderen en onszelf
schade toe te brengen in een ketting
botsing, dan de ruimte voor ons te zien
opgevuld door een inhaler.
Het te dicht op een voorganger rijden
kan ook een oorzaak vinden m de ge
dachte dan sneller te kunnen inhalen.
Een gedachte, die volgens deskundigen
TE VROEG GEJUICHT?
Vele abonnees zullen bij het lezen
van deze krant verbaasd zijn over het
grote aantal ongelukken, dat zich in het
afgelopen weekend op de Pontweg heeft
voorgedaan. Stellig zal men hebben ge
dacht, dat de redactie wel wat voorbarig
is geweest oten zij in het vorig nummer
verhaalde over het geringe aantal onge
lukken, dat zich sinds de invoering van
de maximum snelheid op Texel voor
deed. Toch menen wij niet te vroeg te
hebben gejuicht. Bij geen van de nu
gemelde ongevallen kan van een bij
zonder ernstige afloop worden gespro
ken.
Niettemin is het bijzonder toevallig,
dat juist bij het ter perse gaan van de
vorige editie het aantal aanrijdingen
voor hen, die zonder op te letten de
weer „ouderwets" groot was. Laat het
drukke Pontweg oprijden een extra
waarschuwing zijn.
DE COCKSDORP Zaterdagavond
werd te De Cooksdorp de Zuidema-
wielerwedstrijd gehouden. Er waren
dertien deelnemers, die van racefietsen
gebruik maakten, behalve een tweetal,
dat het met een tandem wilde proberen.
De organisatie van de ronde berustte
bij de WV-afdeling De Cocksdorp. Er
werd gereden over 15 ronden. De vol
gende route werd steeds gevolgd: Start
bij Kikkert-restaurant, Molenlaan.
Vuurtorenweg, Langeveldstraat er
Kikkertstraat. De heer W. Beckmeier
uit Essen ging met de eerste prijs strij
ken. Hij kreeg de wisselbeker overhan
digd. De beker komt in zijn bezit als hij
de strijd volgend jaar nogmaals wint.
De heer Beckmeier kreeg bovendien een
andere beker. Ook de winnaar van de
tweede prijs was een Duitse gast, de
heer H. Fröhlich, eveneens uit Essen.
Ook hij kreeg een beker. De derde prijs
ging naar de Texelaar H. Boekei: een
medaille De snelste ronde-tijd werd
gemaakt door Sjors Jimmink, die er
3.49 sec. over deed. Hij kwam in aan
merking voor een der premies. De ronde
van Zuidema trok flinke publieke be
langstelling. De VW De Cocksdorp ver
zocht ons allen te danken, die, aan de
organisatie hebben meegewerkt.
Van de heer Scnger, de manager van
de wielerclub „RRC Blitz 1963 Essen-
Kray" deed ons naar aanleiding van de
deelname van twee van haar leden aan
de ronde van Zuidema het volgende
schrijven toekomen, dat wij vertaald
publiceren:
Eén van de vele attracties, die de
VW Texel haar gasten aanbiedt, was
zaterdag de Ronde van Zuidema. Jam
mer was het dat de deelname aan de
wedstrijd niet bijzonder groot was. On
geveer 13 deelnemers verschenen aan de
start. Onder hen bevonden zich de
Duitse amateurrenners Beckmeier en
Fröhlich uit Essen, 's Morgens vroeg om
vier uur toen zij,aan boord van de TX
66, op weg waren naar Den Helder om
daar de vis naar de afslag te helpen
brengen, hoorden ze van de wielerwed
strijd. Ze wilden er graag aan meedoen.
De heer S. Bruin, van „Dekkerskoog",
op een misverstand berust. Bij een wat
grotere afstand tot onze voorligger heb
ben we, wanneer we gaan inhalen, maar
gelegenheid tot accelereren op onze
eigen rijstrook, waardoor we de voor
ons rijdende auto sneller kunnen in
halen. Het verblijf op de voor het tege
moet komende verkeer bestemde weg
helft wordt hierdoor bekort, hetgeen de
inhaalmanoeuvre minder riskant maakt.
In het algemeen adviseert het Ver
bond voor Veilig Verkeer vooral op de
autowegen een afstand tot de voorlig
ger aan te houden, zoals deze door de
Surveillancegroep Auto Snelwegen van
de Rijkspolitie als de meest praktische
is bevonden. Dat is de afstand in me
ters, gelijk aan de helft van de snelheid.
Rijden we dus tachtig kilometer per
uur, dan is de aanbevolen tussenruimte
veertig meter. Hierbij moeten we echter
wel bedenken, dat op een tunnelweg de
onderlinge afstand bij een snelheid bo
ven de dertig kilometer per uur, altijd
minstens twintig meter moet zijn.
ZONDER COMMENTAAR
In een viszaak in Hengo stonden de
klanten maar te wachten, maar er
kwam geen mens om hen te bedienen.
Door de politie kon uiteindelijk worden
vastgesteld, dat de zaak wegens vakan
tie gesloten was, maar dat de eigenaar
vergeten had om de winkeldeur af te
sluiten.
In de algemene politieverordening
van Vriezenveen is een bepaling opge
nomen. dat men niet zonder meer vlieg
tuigen langs de straat neer mag zetten.
Dergelijke voertuigen dienen behoorlijk
te worden opgeborgen in een hangar.
Wanneer men let op het papierver-
bruik per hoofd per jaar staat Neder
land met 104 kg. op de vijfde plaats.
De Ver. Staten staan bovenaan met 200
kg.; 2e is Canada met 127 kg. en dan
volgen Zweden met 123 kg. en Engeland
met 107 kg. Duitsland komt op 82 kg.,
België op 67, Frankrijk op 40, Italië op
31 en Rusland op 16 kg. China en India
verbruiken resp. 2,7 en 1,1 kg. en zij
komen op de 75e en 91e plaats. De laat
ste plaats is voor Afganistan, die op de
121e plaats staat met een verbruik van
0,1 kg. per hoofd per jaar.
waar zij sinds 14 dagen verbleven, zocht
uit waar en wanneer er werd gestart.
i(De reis van Essen naar Texel (400 km.)
had het tweetal per fiets afgelegd in 12
uur).
In de wedstrijd konden de Hollandse
renners tot de zesde ronde het tempo
van de Duitsers volgen Maar vanaf de
zevende ronde liepen ze uit en zelfs ont
stond er een afstandverschil van ruim
nonderd meter tussen Beckmeier en
Fröhlich. De eeistvolgende arriveerde
zelfs drie minuten later aan de finish.
Zeer gelukkig namen de twee Duitsers
de bekers in ontvangst. Onmiddellijk
zegden ze toe volgend jaar weer te zul
len deelnemen. Alleen hopen ze dat de
deelname dan aanmerkelijk groter zal
zijn, zodat men het publiek een interes
santere strijd kan laten zien. Vanaf deze
plaats onze waardering voor de orga
nisatoren van deze wieier wedstrijd. De
organisatie was perfekt en deed denken
aan de „grote" rennen.
w.g.: Senger
(Ingezonden)
Naar aanleiding van het ingezonden
schrijven van de heer Jan Agter in de
Texelaar van vrijdag, vroeg ik me af of
de schrijver de Texelaars en vooral de
Burgers niet allang kende. Het lijkt
immers onmogelijk om op Texel iets te
laten voortbestaan? Wanneer men pas
iets onderneemt, zijn ze allen enthou
siast en bereid om alles aan te pakken.
Maar wanneer het nieuwtje er af is,
komen de verontschuldigingen en
draaien enkelingen op voor het werk.
Wat zou er van de Folklore-woensdag
overblijven als Jan Agter verstek zou
laten gaan? Dan was het gebeurd met
deze voor Den Burg zo drukke dag. Dat
de middenstand financieel bijdraagt is
gewoon plicht. Tegenover hun offers
staan toch behoorlijke verdiensten? Of
wordt er niets besteed als die mensen
zee zich door de straten van Den Burg
voortbeweegt? Kijk alleen maar naar de
terrassen, waar men woensdag geen
stoel of tafel meer kan bemachtigen. In
de bakkerswinkels moet men een kwar
tier wachten eer men aan de beurt is
Je hoort opmerkingen als: Jan Agter
staat daar maar te zwetsen. Maar onder
tussen wordt ervan geprofiteerd. Er
zullen handen in elkaar geslagen moe
ten worden om dit eenmaal begonnen
werk te laten voortbestaan. De rond
leidingen door Den Burg die in het vo
rige seizoen 15 maal werden gehouden
waren, getuige de reacties van de reis
bureaus en de deelnemers, een groot
succes. Maar waar bleef men deze win
ter, toen dit definitief en goed op poten
moest worden gezet? Het tweetal dat
het initiatief indertijd had genomen, be
dankte er toen ook langer voor. Logisch!
De folkloredag is iets geweldigs voor
onze gasten. Laat de middenstand dit
beseffen. Zet weer de stalletjes op de
stoep en maak U nog even drukker dan
U het al hebt. Werk mee en probeer
gezamenlijk de overheid er toe te bren
gen dat het verkeer op deze woensdag
wordt omgelegd. Kennelijk kan er wei
nig meer voor niets gebeuren. Betaal de
organisatoren. Het geld is er wel. Ik
hoorde dat er op het ogenblik 30.000
gasten op het eiland verblijven. Als die
gemiddeld ƒ5,per dag uitgeven in de
diverse winkels, dan betekent dit dat cr
een ton per week binnenkomt. Er moet
een betaald bestuur worden benoemd.
Geen zakenmensen, want door de druk
te, die zij aan het hoofd hebben, kan het
zelfs gebeuren, dat vergeten wordt scha
pen te halen om geschoren te worden
Er zijn er maar een stuk of wat nodig,
die zich geheel voor dit doel inzetten
maar er dan ook goed voor moeten wor
den betaald.
Max, Den Burg.
Commentaar: Uit het schrijven van
onze geachte abonné Max (J. C. Rijk),
zou men de indruk kunnen krijgen, da+
het hem er om te doen is, voor een van
de genoemde goedbetaalde functies in
aanmerking te komen. Die indruk zal de
inzender beslist niet hebben willen wek
ken, zodat men van zijn idealistische be
doelingen overtuigd kan blijven. Dis
cussie over dit onderwerp gesloten.
Red. Tex. Crt.
ONDER DE POMP
't Orregel fön Zwan het Gommert
en sien mönne öl héél wöt swéét kost.
Hoe döt? Zit 'r zóóveul werrek an?
Wel ninnet, döt is 't 'm niet. Na het
wei rek draaide Gommert nog wöt
arrebeidsvitamine, maar donderdag-
éèvend leek ölles wel kepot. 't Het tot
höllef tien duurt foor ie in de gaate höt,
döt ze de boeken omruilt hödde en met
een 90 toetsboek kan je nou ienmaal
geen 70-toets orregel speule.
Wöt hèèw ik hóórt, hèèw jee een
nuwwe auto kócht?
Jajet mön, een büteköönsie!. Ik
hèèw 'm foor een beetje kréége fön de
sikkereterie.