(fro en "ZwartsJexels in het karL, Dit jaar ongekend hoge graanopbrengst Drijvende boortoren komt binnenkort naar Waddenzee Uniek bedrijf voor Texel Fa. J. Kiljan vervaardigt concourswagens Over Veilig Verkeer Links uitwijken bij ingehaald worden ENSDAG 15 SEPTEMBER 1964 78e JAARGANG No. 7W5 Uitgave N.V. vJi. Lungeveld de Roojj Postbus 11. - Den Burg, Texel - Tel. 2058 [edaktie: Harry de Graaf, WiUiehninalaan 33, Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382. Verschijnt dinsdags en vrjjdags. Bank: Rotterdamse Bank; Coöp. Boerenleen bank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kwart 30 ct. incasso. Advertenties: familieberichten 14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm. Het is in veel gevallen een kwalijk ding. dat we zo erg gauw aan de dingen wennen en geen verwondering meer kennen. Dat is al zo in het gewone le ven. Alle luxe en welvaart van deze tijd aanvaarden we als de gewoonste zaak van de wereld. Het lijkt me goed om hierbij direct op te merken, dat ik, wan neer ik hier spreek van „luxe en wel vaart" dit vooral zie ten opzichte van volken in andere landen en werelddelen. Waarom ik hierboven sprak van een kwalijk ding? Omdat ik geloof, dat een leven, waarin nooit meer iets is van verwondering het gevaar loopt een saai, vlak en „zuur" ieven te worden. Het lijkt me toe, dat verwondering één van de voorportalen van dankbaarheid is. In dit artikeltje wil ik eens een paar dingen noemen op het gebied van de landbouw, waar we misschien wel eens even van hebbn opgekeken, maar die we toch heel gauw als de gewoonste zaak hebben beschouwd. Vervanging van handwerk door machinewerk Een paar weken geleden schreef ik in deze rubriek: „De oogst is een kwes tie van machines geworden" Ik werd daar kort geleden nog eens goed met de neus opgedrukt. Ons werk bracht ons op een bedrijf, waar die dag begonnen werd met de oogst van tarwe, 's Mid dags om half twee werden 2 maaidor sers ingezet. Voor de bediening van elk van deze machines is slechts één man nodig. Deze zorgt er voor, dat het graan van stengel af als gedorst graan in een tank op de maaidorser komt. Is deze tank vol, dan is één handbeweging vol doende om dit graan in een daarvoor ingerichte vrachtauto of wagen te bren gen. Als de chauffeur van deze vracht auto in één van de Texelse pakhuizen komt zijn een paar handbewegingen weer voldoende om het graan op te slaan. Gp deze wijze zorgt de be stuurder van de maaidorser en een chauffeur er voor, dat een op het veld staand gewas als verkoopbaar product in de silo komt. Toen ik, staande op één van deze maaidorsers dit machtige werk bekeek moest ik denken aan de lange rij wer kers die onze grootvaders en over grootvaders nodig hadden om dit zelfde werk uit te voeren. En we kunnen aan nemen, dat dit heel wat meer zweet heeft gekost. De twee hiervoor genoem de maaidorsers presteerden het om in de bedoelde „namiddag" plm. 16 ha tarwe te oogsten. Vóór het middernacht was werd plm. 70.000 kg gedorste tarwe in de silo opgeslagen. Eerlijk gezegd sta ik hier even verwonderd van. i j Buitengewoon goed groeijaar Een wel heel duidelijke illustratie van de gunstige "groeiomstandigheden is de uitspraak van een landbouwer: „Als ik zelf de weersomstandigheden zou mo gen bepalen zou ik het niet beter kun nen doen dan deze zomer". En daar is inderdaad wel reden voor. De eerste gunstige indruk van de op brengst van zomergerst - het belang rijkste gewas op de Texelse landbouw bedrijven - kan nu een definitieve uit spraak worden. Hoewel zeker geen re gel, werden in enkele gevallen opbreng sten van 5.000 kg en nog iets meer per bunder gehaald. En dat op grond, waar in een droge zomer met de helft van deze opbrengst genoegen moet worden genomen. De kwaliteit van de grond lijkt in zo'n jaar maar een heel geringe rol te spelen. O.g. was eerst wat pessimistisch over de opbrensten van de' zomertarwe. Op dit moment kunnen we echter zeggen, dat ook dit gewas een record-opbrengst heeft gegeven. In enkele gevallen komt men tot opbrengsten van 5500 kg. droog zaad. Reeds eerder konden we vertellen, dat DUITSERS WILLEN VUIL LOZEN IN DE NOORDZEE BONN Op de Nederlandse wadden eilanden en aan de Duitse Noordzeekust is schrik gezaaid door een plan, om het vuil van het Ruhrgebied 's werelds sterkst geïndustrialiseerde streek in de Noordzee te gooien. Er gaat binnen kort bij wijze van proef een schip met een lading Ruhrafval huisvuil zowel als afval van de fabrieken de haven van Emden uit, om de hele zaak in zee te dumpen. De plannen zijn tot nu toe geheim gehouden, zoals ook plannen om afval uit Leverkussen met schepen de Nieu we Waterweg uit te varen nog steeds niet aan de openbaarheid zijn prijsge geven. Het Hamburgse dagblad „Die Welt" weet nu te melden, dat een offi ciële commissie in het Ruhrgebied aan het werk is, om de Noordzee tot vuil nisbelt te verklaren. de opbrengst van de voor pootgoed ver bouwde aardappelen ver boven normaal ligt. De suikerbieten staan er veelbelovend voor. Het bietengewicht ligt voor deze tijd van het jaar flink boven het nor male, terwijl ook het suikergehalte goed is. En tenslotte het grasland. Zelfs in de periode, waarin de groei de meeste ja ren stagneert, nl. de maand juli is geen grasgebrek voorgekomen. Op diverse bedrijven was men een paar weken ge leden weer aan het kuilen. Niet als gevolg van het feit, dat de wintervoor raden onvoldoende zijn, maar pure noodzaak door overmaat van gras. Ik geloof, dat het goed is om ook in dit geval even verwonderd te staan over zoveel weelde. Verbeterde productieomstandigheden We spraken met een veehouder, die sinds kort op zijn door de ruilverkave ling klaar gemaakte kavel zit. Een ge sprek, dat je als iemand, die enigszins bij dit werk betrokken bent, goed doet. Het rundvee en de schapen liepen in de prachtige nieuwe weiden, die nu al len in de onmiddellijke nabijheid van het bedrijfsgebouw liggen. Enthousiast vertelde de boer ons over de grote voor delen van een aaneengesloten ligging van het bedrijf en een goede vorm van de percelen. Voorheen was het verwei den van de koeien een karwei, waar mee Je met de bijkomende werkzaam heden een dag mee bezig was. Nu zet je het hek open en het vee verweidt zichzelf. De gunstige grasgroei had het mogelijk gemaakt nog een grote opper vlakte van het nieuw ingezaaide gras land te maaien voor de graskuil. Voor heen betekende dit een gesleep van ver re afstand met een vrachtje gras en meermalen over percelen van collega's. Nu is het 'n kwestie van minuten om 't gras op de bestemde plaats te brengen. Als gevolg van de verspreide ligging had deze veehouder nog nooit de kans gehaa om in voorjaar en najaar de melkkoeien overdag in de wei te heb ben en 's nachts weer op stal te halen. Dit gaat deze herfst zeker gebeuren. Ik weet, dat niet iedere veehouder zo veel profiteert van het werk van de ruilverkaveling als de man met wie we dit gesprek hadden. Maar het zijn er in ieder geval heel wat. bij wie dit wel het geval is. Denken zij er wel eens aan welke voordelen deze hergroepe ring van de percelen en kavels voor hun bedrijf betekent? Of is er alleen maai de gedachte; „Wat zal dit straks gaan kosten?". Wij vragen geen struisvogelpolitiek. We behoeven echt niet te doen of de kosten geen rol spelen. Maar ik geloof, dat er in de eerste plaats reden is om blij ver wonderd te zijn over een werk, dat dank zij flinke subsidies van de overheid, kundige begeleiding van overheidsper soneel en een over het algemeen royale medewerking van alle betrokkenen tot stand kon komen. BRAND BIJ KEIJSER CO. Vrijdagmiddag omstreeks vijf uur is er door kinderspel een oliebrandje ont staan in het pakhuis van Keijser Co. aan de Burgwal te Den Burg. Enkele jeugdige knaapjes uif de buurt waren in de opslagruimte van de schuur met lucifers aan het spelen. Plotseling sloeg het vuur in een plasje olie onder een petroleumvat. Een van de personeels leden van Keijser Co. bestreed de vlammen met een schuimblusser en de brand was snel gëblust. Hoewel de brandweer snel ter plaatse was, was er voor de spuitgasten geen werk meer. De schade was miniem. WEDEROM EEN HOGE ONDERSCHEIDING De ram, waarmee de heer P. Verberne op de Texelse schapenfokdag de kam pioenstitel verwierf, heeft tijdens de nationale tentoonstelling voor varkens en schapen in Den Bosch een hoge be kroning gekregen. De ram heeft in het totaal twee keer de hoogste onder scheiding op Texel in de wacht weten te slepen. WAALDERSTRAAT AFGESLOTEN Vanaf heden (15 september) is de Waalderstraat, in verband met werk zaamheden aan de riolering voor onbe paalde tijd afgesloten voor alle verkeer. EXTRA VUILNISOPHAALDIENST KOMT TE VERVALLEN De extra rit van de vuilnisophaal dienst op vrijdag komt na 18 september te vervallen. SCHAAKCLUB „EN PASSANT" Woensdag begint de competitie voor het seizoen 1964/ 65. Er wordt gespeeld in „De Oranjeboom", aanvang 's avond 8 uur. Nieuwe leden en belangstellenden zijn van harte welkom. CONSULTATIEBUREAU VOOR ZUIGELINGEN Woensdag 16 september worden de moeders van de buitendorpen verwacht op de volgende uren: Den Hoorn: 13.00—14.00 uur; Oosterend: en De Waal 14.00—15.00 uur; De Cocksdorp en Eierland 15.00—16.00 uur; De Koog 16.00 tot 17.00 uur. INGEKOMEN PERSONEN Eelke G. Bouwman met gezin, van Rotterdam, Hontenissestraat 44. naar Den Burg, salonwagen aan de Beatrix- laan; Margaretha Blok, van Rotterdam, Vnjlandtstraat 70 naar De Koog, Ruijs- laan 35; Hans Berlingen, van Heem stede, Rijnlaan 6 naar E 38; Jan Steen, van Leek, Borglaan 9 naar W 63; Cor nelia W. Glasbergen, van Katwijk, Tor tellaan 15 naar Oosterend, Botterstraat 11; Hillegonda van Meerveld ev. Van Veen, van Amsterdam, Zunderdorp, Kerklaan 2hs naar Den Burg, War moesstraat 24; Christina M. J. Thijssen ev. Witte, van Rotterdam a.b. „Maria", Sophiakade 34b naar Den Burg, Molen straat 67; Jan J. J. de Boer, van War mond, Mrg. Aengenetlaan 1 naar Den Burg, Molenstraat 18; Aant J. Betsema, van Leusden, Vlooswijkseweg 5 naar Den Burg, Schilderend 111; Maria Smit, van Heerlen, Imstenrade 5 naar Molen straat 37, Den Burg; Eowut Stiekema, van Alkmaar, Wiardi Beckmanstraat 33 naar Den Burg, Molenstraat 59. Waarschijnlijk enig in West-Europa Sinds een jaar vervaardigt de fa. J. Kiljan in Den Burg een concourswagen voor de paardensport. Uit liefhebberij ontstond een internationaal bekend wordende „industrie". Hobby Zonder de gedachte dat hun show- of concourswagen eens tot ver over onze grenzen bekendheid zou krijgen, begon nen de heren Kiljan, senior en junior, op een goede dag naar eigen idee een wagentje te construeren. Al spoedig bleek dat er zeer veel liefhebbers voor waren. In een jaar tijd groeide hun hobby uit tot een belangrijk onderdeel van de smederij. Alle onderdelen, be halve de wielen en het hout, worden door deze handige mensen zelf gemaakt. In het totaal zijn er tot nu toe achttien karretjes verkocht, vreemd genoeg nog geen op Texel, maar aan de vaste wal en in het buitenland. De wagentjes wor den in twee maten geleverd: een voor paarden en de ander voor pony's. On langs kreeg de heer Kiljan opdracht om een wagen te bouwen met een hoogte van slechts 67 cm. De heer Kiljan jr. vertelde ons, dat het bednjd op het ogenblik waarschijn lijk het enige in West-Europa is. dat deze concourswagens bouwt. Voor de oorlog werden ze ook in Engeland ver vaardigd, maar daar ligt de produktie sindsdien volkomen stil. Nu is er de laatste tijd op internationale schaal vraag naar concourswagens en de fa. benut. Op het moment zijn er onderhandelin- Op het moment zijn er onderhandelin gen gaande met een firma in Zuid- Afrika, die daar meerdere van deze karretjes wil verkopen. Ook in Duitsland toont men grote interesse. De wagens zijn door mensen uit het vak gekeurd en zij waren zeer enthousiast. De heer Kiljan heeft nu plannen voor het vervaardigen van een kar, speciaal voor het vervoer van paarden. Niemand zou vermoeden, dat in de kleine smederij van de fa. Kiljan een bedrijf met een internationale be kendheid is gevestigd. Zoals wij reeds eerder berichtten, heeft de Amerikaanse oliemaatschap pij Placid International Oil Company besloten in de Waddenzee naar olie en aardgas te gaan zoeken. Vast staat,, dat op verschillende plaatsen een proefboring zal worden uitge voerd, waarbij gebruik zal worden gemaakt van tot dusver in Europa volkomen nieuw materiaal. De maat schappij beschikt namelijk over een drijvende boortoren. Het is een bij zonder omvangrijke installatie, die onlangs de oceaan is overgesleept en voorlopig in de Rotterdamse haven is afgemeerd. Op bovenstaande foto ziet men het reusachtige vaartuig, dat de naam „Bill Dordan" voert. De lengte be draagt ruim zeventig meter, de breedte 20 meter. Op de afbeelding ziet men de Bill Dordan met neerge laten boortoren. In deze „rusttoe stand" is het vaartuig twintig meter hoog, en kan door sleepboten naar alle plaatsen op aarde worden over gebracht. Omdat het gevaarte een diepgang van vijf meter heeft, moet op de plaats waar men wil gaan bo ren nog minstens zes meter water staan. Wanneer de drijvende instal latie omstreeks 1 oktober naar zijn eerste nog niet precies bekende hoorplaats is overgebracht, wordt het geheel stevig verankerd. Daarna wordt de boortoren omhooggetrok ken, waardoor het geheel ruim veer tig meter boven de waterspiegel uit steekt. Door middel van een advertentie campagne heeft de Amerikaanse maatschappij in verschillende plaat sen rond de Waddenzee, waaronder ons eiland, arbeiders aangeworven. Totaal ongeveer dertig krachten, die het aan boord gelegerde Amerikaan se vakpersoneel behulpzaam moeten zijn. Alles wat tot de omvangrijke installatie behoort, die voor het doen van een proefboring nodig is, is aan boord. Voor de bemanning zijn er geriefelijke verblijven, air-conditio- ned en beveiligd tegen ontploffings gevaar. Voor de aandrijving van de machinerieën zijn drie dieselmotoren met een totaal van 2625 pk. inge bouwd Deze motoren zijn gekoppeld aan generatoren van elk vijfhonderd kilowatt. Met de opgewekte elektrici teit worden o.a de motoren aange dreven, die de boorbeitel moeten la ten draaien. Ook de hijsinstallatie wordt elektrisch aangedreven. Dat deze hijsinstallatie een aanzienlijk vermogen moet hebben, blijkt uit de maximum diepte, die met deze drij vende boortoren kan bereiken: vier tot vijf kilometer. Aan boord is voorts een noodverlichtingsvoorzie ning aangebracht en er zijn tanks die de ca. 7000 liter slijpvloeistof bevat ten. Van de zijde van de maatschap pij vernamen wij, dat de kansen op succes bij het boren, zeer groot wor den geacht. Overigens stelt de Placid International meer prijs op aardolie dan aardgas. ZONDER COMMENTAAR In de Engelse stad Huddersfield heeft een kapper zijn tarieven met 10 procent verhoogd, omdat het aantal bezoekers van zijn zaak minder wordt. De oorzaak hiervan is, dat vele jongelui, die de Beatle-haardracht imiteren, hun haren langer laten groeien. RECTIFICATIE Door een vergissing onzerzijds was de opgave van de zondagsdienst van de doktoren in de editie van vrijdag 11 september niet juist. In plaats van dok ter Coutinho nam dokter Van Loon de zondagsdienst waar. Hiervoor onze ex cuses. Red. HOOG WATER Hoog water ter rede van Oudeschild 15 sept. 1.22 en 13.39; 16 sept. 2.33 en 14.57; 17 sept. 3.57 en 16.22; 18 sept. 5.23 en 17.43; 19 sept. 6.38 en 18.54. Aan het strand ongeveer een uur eerder hoog water. Zou de man, die door de grote zwarte auto naar de middenberm wordt ge drukt, zijn wagen nog in bedwang kun nen houden? Het is te hopen van wel, anders wordt er weer een middenberm ongeluk aan de lange lijst toegevoegd. Veel van dergelijke ongelukken op de autosnelwegen vinden er hun oorzaak in, dat inhalende auto's van de weg worden gedrongen door plotseling naar links uitwijkende voertuigen. „Links uitwijken bij ingehaald wor den" is één van de ernstige fouten, die het Verbond voor Veilig Verkeer en de Surveillance-groep Auto Snelwagen van de Rijkspolitie (beter bekend als de „witte Porsche patrouilles")' in hun ge zamenlijke Actie Zwarte Zes bestrijden. Om ongelukken te voorkomen, is het noodzakelijk alvorens men gaat inhalen er zich door middel van zijn spiegels goed van te overtuigen, dat de achter liggende linkerweghelft vrij is. BOOTDIENSTREGELING T.E.S.O. Texel-Den Helder v.v. Werkdagen: v. Texel- 6.00 7.00 8.00 9.00 10.00 12.00 14.00 15.00 16.00 17.00 18.00 20.00 v. Den Helder: 6 30 7.30 8.30 9.30 10.30 12.30 14.30 15.30 16.30 17.30 19.00 20.30 Zon- en algem. erk. chr. feestdagen: v. Texel: 8.00 9.00 10.00 12.00 15.00 16.00 17.00 18.00 20.00 v Den Helder: 8.30 9.30 10.30 12.30 15.30 16.30 17.30 18.30 20.30

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1964 | | pagina 1