Bloemenoorlog" kan door overleg
worden beëindigd
Mej. Luijsterburg deed voorstel in raadszitting
60 jaar Scheveningen Radio
Keren door de middenberm
Wèl veevoedingsvoorlichting
:r
V>
Ernstige controverse
tussen bloemisten en
Sociale Dienst
Hoor- en spreekbuis voor zeemansvrouwen
Geen veevoederkern
DERDE BLAD
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 16 OKTOBER 1964
Tijdens de rondvraag van de maan
dagmiddag gehouden raadsvergadering
heeft mej. A. G. Luijsterburg (CHU)
gewezen op de onaangename verhou
ding, die is ontstaan tussen de bloemis
ten van Den Burg en de Sociale Dienst
van de gemeente Texel. Sinds korte
tijd wordt in Den Burg en daarbuiten
door het personeel van de Sociale
werktuin „De Boogerd" gevent met
zelfgekweekte snijbloemen. Dit gebeurt
op zo grote schaal, dat bet voor de
bloemisten een strop betekent. Mej.
Luijsterburg bad gesproken met de heer
L. oldenburger te Den Lurg, die baar
haa verteld, dat bij de vorige week
voor ongeveer J Z5U,schade bad ge
leden door de ventactiviteiten.
Bij de Sociale Dienst heelt men na
tuurlijk al lang geweten, dat de werk
tuin een hoeveeineid oioemen zou op
brengen, die op een oi andere manier
aan de man moest worden gebracht,
m januari werd daarom een vergade
ring belegd, waarbij tussen het bestuur
van de Sociale Dienst enerzijds en de
groenten- en bloemenhandelaren ander
zijds het volgende besluit werd geno
men: De plaatselijke handelaren zouden
de oogst van de werxtum tegen vei-
nngprijs afnemen.
Alles of niets
Dat de meeste handelaren zich niet
aan deze aispraak heboen genouden,
was volgens mej. Lui sterburg Degnjpe-
njk. De grossier van de betroiacen nan-
deiaars neeu laten weten dat hij alles
wil leveren en niet aneen de bloemen
koor ten, die in de werktuin niet worden
gekweekt. Dat is namelijk zon kleine
noeveeineid dat net hem met de moeite
waard is. omdat de sortering van de
Sociale Werktuin beperkt is, zijn de
handelaren dus wel gedwongen alles
van hun grossier ai ie nemen. De
werktuin Diijit daardoor met grote
boeveeineuen snijbloemen zitten en is
daarom intensief gaan venten. Mej.
Luijsterburg nad ook met de heer f.
Bakker, de ïeider van de werktuin, ge
sproken. Leze had haar verteld, dat men
m de sociale werktuin graag tmancieel
wil uitkomen. Ueoieken is dat venten
de enige methode is. De betrekkelijk
kleme bloemenoogst telkens naar de
veiling brengen is bijzonder kostbaar.
Bovendien brengen de bloemen, die in
de ooen lucht worden gekweekt weinig
op, omdat ze veelal natgeregend zijn.
Oplossing
Mej. Luijsterburg dacht aan de vol
gende oplossing om dit nare probleem
de wereld uit te helpen. De sociale
werktuin moet een zodanige accommo
datie krijgen, dat het wel lonend is
behoorlijke partijen van goede kwali
teit naar de veiling te brengen. De hoe
veelheid bloemen moet worden ver
groot en de kwaliteit verbeterd door de
aanschaf van 1000 zogenaamde één-
ruiters, waaronder de bloemen droog
büjven en daardoor een hogere prijs
opbrengen. Ook de nu reeds op de be
groting staande tweede rolkas kan
hiervoor nuttig worden aangewend. Zo
zal de hele bloemenoogst naar de vei
ling kunnen worden gebracht, waar
door de bloemisten op Texel niet lan
ger schade ondervinden.
Met de pet
Burgemeester De Koning vertelde
dat de bloemenhandelaren zich aan de
indertijd gemaakte afspraak weinig ge
legen hadden laten liggen. „De heren
gooiden er met de pet naar, omdat ze
dachten dat het allemaal niet zo'n vaart
zou lopen". Met het gevolg dat het
personeel van de Sociale Werktuin met
RAADSVERGADERING
(vervolg van tweede blad)
De heer A. Welboren (PvdA) vroeg
aandacht voor het gevaar, dat in Den
Hoorn wordt veroorzaakt door de be
woner van het pand Herenstraat 26.
Deze man stookt zijn kachel met hout,
waardoor een regen van vonken op zijn
rieten dak neerdaalt. De heer Welbo
ren wees ook op een kolossaal gat dat
in de Okusweg is ontstaan door de
auto's met basaltblokken, die er regel
matig langs rijden in opdracht van
Rijkswaterstaat.
De heer J. J. Westdorp vond dat het
uitzicht bij de splitsing Oude Schilder-
weg-Schilderweg voor automobilisten,
die van de Hogeberg komen, onvol
doende is door het hoge geboomte. Hij
vond de situatie gevaarlijk en vroeg
om verbetering.
De heer J. Daalder had al twee maal
gevraagd om een hoognodig stukje trot
toir in de Vliestraat. Hij deed het nu
voor de derde maal en hoopte, dat zijn
verzoek eindelijk zou worden ingewil
ligd.
Ook de heer Westerlaken vroeg iets
voor de derde maal. Hij wilde wat meer
spoed betracht zien bij de verharding
van het intussen berucht geworden
stukje weg langs de duinen naar de
Ponthaven.
De voorzitter kon verzekeren, dat het
uitblijven van verharding niet aan de
gemeente is te wijten, maar aan Rijks
waterstaat, die er kennelijk nog geen
zin in heeft. Rijkswaterstaat zal over
deze aangelegenheid benaderd worden.
Ook ten aanzien van de andere tijdens
de rondvraag geuite grieven beloofde
de voorzitter actie van B. en W.
Het gewraakte bord
medeweten van B en W. hun bloemen
door intensief venten aan de man ging
brengen. De burgemeester vertelde, dat
hij over deze kwestie door twee mid
denstandsorganisaties was aangespro
ken. Een bestuurslid van een der orga
nisaties wilde naar Texel komen om
voor deze zaak een oplossing te vinden.
B. en W. willen zeker overleggen en
een regeling trachten te vinden. In
ieder geval staat het vast, dat B. en W.
er niet op uit zijn om een aantal mid
denstanders in de grond te boren. „We
willen praten, maar men zal nu bij ons
moeten komen. Het gesprek zal op een
geheel andere basis dienen te worden
gevoerd dan in januari", aldus de bur
gemeester, die voorts verklaarde het
betreurenswaardig te vinden, dat de
situatie zich intussen heeft toegespitst
tot een ernstig conflict met wraakge
voelens aan beide kanten. Bijzonder ver
bolgen toonde burgemeester De Koning
zich over de actie van een der betrok
ken bloemisten, de heer Jac. Hin, die
door het plaatsen van een bord op zijn
auto de Sociale Dienst te kijk wilde
zetten. Hij vond dit uitermate grof.
„Een oplossing kan gevonden worden,
mits men van goede wil is en het wan
trouwen laat varen".
De heer P. Smit dacht dat de Sociale
Dienst zelfs kon gaan samenwerken met
de bloemisten. Een der bloemenhande
laren, die toch naar de veiling gaat,
zou op de heenweg de bloemen van de
Werktuin kunnen meenemen.
Wethouder Th. R. Hin vond het plan
om Texelse bloemen naar de veiling in
Beverwijk te gaan brengen onaanvaard
baar. Het is kostbaar en de kwaliteit
gaat achteruit.
Als mogelijke oplossing van het con
flict noemde de burgemeester het ge
zamenlijk vaststellen van een plant-
schema, waardoor niet méér bloemen
worden gekweekt, dan de bloemisten
kunnen afnemen.
De heer Alb. Dros vertelde dat in de
Soc. Werktuin ook bloemen zijn ge
kweekt, die doorgaans niet op Texel te
koop zijn, omdat ze gevoelig zijn voor
het vervoer. ,,Ze hebben staan bloeien
en waren van prima kwaliteit, maar er
werd door de bloemisten niets afgeno
men". Hij vond dit een duidelijk bewijs
van de onwil.
MaidayMaiday Hier is de
PCH. Hoevele malen klonk deze iets
wat melancholieke stem van Schevenin
gen Radio door de ether. Hoeveel in
nood verkerende schepen deden in hun
uiterst moeilijke uren een beroep op de
mensen aan de wal, toen zij zagen dat
slechts daar vandaan redding viel te
verwachten? En hoeveel zeemansvrou
wen hebben aan de bijzondere oplet
tendheid van dit kuststation het leven
van hun echtgenoot te danken?
Zestig jaar geleden kwamen de on
misbare zenders gereed die na een reeks
van experimentele uitzendingen met in
gang van 19 december daaraanvolgende
definitief in werking traden.
Oorlogsschip verging met
man en muis
Scheveningen Radio is geen omroep in
de werkelijke betekenis van het woord.
Het zendt dus geen concerten uit. het
geeft geen hoorspelen en bonte avonden
staan niet in het programma. De taak
van dit kuststation is wel zo veelom
vattend, dat dit niet in enkele woorden
kan worden uitgedrukt.
Aanleiding tot de oprichting was de
ondergang van het oorlogsschip Adder,
dat op weg was van Nieuwediep naar
Hellevoetsluis, in 1882. Geen enkel lid
van de bemanning kon worden gered.
Hoe zouden dergelijke rampen in de
toekomst kunnen worden voorkomen?
Het antwoord werd gegeven door Mar
coni, die in 1897 het principe van het
draadloos telegraferen uitvond. Onze
regering was er als de kippen bij om
hier gebruik van te maken. Het duurde
echter nog tot 1904 voordat het radio-
kuststation gereed was.
In een houten keet
Naast de vuurtoren in Scheveningen
stond een eenvoudig houten gebouwtje,
dat de eerste behuizing vormde voor
het radiostation. Op een paar vlakke
tafels stonden de zender en de ontvan
ger zonder een enkele bescherming,
maar reeds in 1905 was er al veel ver
anderd. Men kreeg de beschikking over
betere instrumenten en hoewel de dui
delijkheid van de seinen nog veel te
wensen overliet en men slechts één
golflengte, nl. de 600 m., ter beschik
king had, waren er toch reeds twee
scheepvaartmaatschappijen, die hun
schepen van een radio-installatie voor
zagen en die dus verbinding konden
krijgen met het kuststation.
In 1922 kwam de eerste grote ver
betering. Er kwam een lampzender in
gebruik, die golven van 2000 m. produ
ceerde. Hierdoor werden in de eerste
plaats de seinen duidelijker en ver
kreeg men een grotere reikwijdte. Toen
men echter in 1926 de zaken ging schei
den, omdat ontvangen en zenden op
korte afstand van elkaar praktisch niet
mogelijk is, kwam pas de grote vooruit
gang. De zenders bleven in Schevenin
gen, de ontvangers gingen naar IJmui-
den en men ging bovendien zenden op
de ultrakorte golven, de 22,8 en 23.5
m.
De laatste wereldoorlog heeft ook
hier haar invloed doen gelden en wel
op drastische manier; van de 20 zenders
bleven er slechts twee over en dan nog
in deplorabele toestand, terwijl in
Ongetwijfeld krijgt de bestuurder,
die door de middenberm tracht te
keren, de schrik van zijn leven,
wanneer hij de massieve tankauto
op zich af ziet stormen. De schrik
van de chauffeur van die tankauto
is misschien nóg groter. Want vol
komen onverwacht ziet hij een auto
tussen het haagje van de midden
berm doorschieten. Een rampzalige
botsing kan het gevolg zijn van de
grove verkeersfout van de bestuur
der van de personenauto.
Keren door de middenberm is le
vensgevaarlijk. Het is een fout, die
met voorbedachten rade wordt ge
maakt en waarvan men nauwelijks
kan zeggen, dat fouten maken men
selijk is.
De Surveillancegroep Auto Snel
wegen van het Korps Rijkspolitie en
het Verbond voor Veilig Verkeer
bestrijden deze fout in hun geza
menlijke Actie Zwarte Zes. Zij advi
seren de gebruiker van de autosnel
weg, die te ver is gereden, door te
rijden tot de volgende afrit. Het is
dan mogelijk over het viaduct of
via de onderdoorgang de andere
rijbaan weer te bereiken en terug
te rijden.
IJmuiden slechts de insiders wisten,
waar de fundamenten van het gebouw
lagen.
Snelle toeneming
Met man en macht werd er direct na
de bevrijding weer gewerkt aan de op
bouw van het station. In IJmuiden werd
de ontvangstinstallatie provisorisch on
dergebracht in het noodpostkantoor.
De zenders en ontvangers werden door
de Nederlandse regering in Londen
aangekocht en op 29 juni 1945 kwam de
stem van radio Scheveningen weer in
de vrije lucht. Reeds direkt ontstond er
opnieuw een druk verkeer op dit sta
tion. Het aantal telegrammen, dat via
het kuststation loopt, bedraagt ieder
jaar zo'n 300.000 tot 320.000 exempla
ren, wel een aanzienlijk cijfer. Verbaast
het ons dan dat Scheveningen Radio
thans een van de drukste kuststations
ter wereld is?
Het verkeer is vijf maal zij groot als
voor de oorlog. De ca. 1000 personen
tellende staf, waarmee het kuststation
thans werkt, biedt service over de ge
hele wereld en kweekt een behoorlijke
dosis goodwill.
Elk schip, dat over een radio-instal
latie beschikt, kan op elk gewenst
ogenblik van de dag of de nacht ver
binding krijgen met zijn ontvangst-
apparaat op de 600 m. golf, de zoge
naamde veiligheidsgolf. Op deze golf
heerst elk uur van het etmaal 2 maal
drie minuten volkomen stilte en wordt
er scherp geluisterd naar eventuele
noodseinen.
Radio-Medical
Als te IJmuiden noodseinen zijn op
gevangen, worden onmiddellijk de in
de nabijheid van het in nood verkeren
de vaartuig varende schepen gewaar
schuwd om zo mogelijk hulp te bieden
en worden de reddingsbrigades gereed
gehouden om op het eerste sein uit te
varen.
Scheveningen Radio heeft ook een
rechtstreekse lijnverbinding met het
Rode Kruisziekenhuis in Den Haag.
Indien een schip geen arts aan boord
heeft en vele schepen hébben dit niet
en zijn er ernstige ziektegevallen
aan boord, dan staat de zender paraat
met instrukties, die hij van het zieken
huis doorkrijgt, zodra van het betrok
ken schip de bijzondere kenmerken van
de ziekte gemeld zijn. Deze dienst, de
Radio-Medical, waakt voor de gezond
heid van onze landgenoten en ook van
de buitenlanders op zee.
De zeelui, vroeger eenzaam en ver
laten op de grote wereldzeeën, kunnen
nu telefonisch contact hebben met de
wal door middel van Scheveningen
Radio en zelfs surprises bij feestelijk
heden kunnen worden „overgeseind".
Het is bijv. in het geheel niet vreemd
meer, als een zeemansvrouw op haar
verjaardag een bos bloemen, een brom
fiets of een grammofoonplaat met haar
lievelingsmelodie krijgt van haar man,
die ergens op de Middellandse Zee
vaart.
Dit is allemaal mogelijk, want Sche
veningen Radio bestrijkt met zijn roep
„Hier is PCH" zeven wereldzeeën en
heeft in de tijd van zijn 60-jarig be
staan wel bewezen, dat de radio on
misbaar is geworden voor de eenvou
dige visser in zijn kotter of trawler en
voor de passagier op een van de luxe
oceaanstomers.
LEERLINGEN H.B.S. WEER NAAR
PARIJS
Evenals vorig jaar zullen de leer
lingen van de vijfde klas van de
RHBS Texel een werkweek in Parijs
doorbrengen. De excursie wordt gehou
den van 24 tot en met 30 oktober en
staat weer onder leiding van de le
raar Frans, de heer W. Boere. De
HBS-ers zullen in Parijs tal van be
zienswaardigheden bezoeken. Van hun
belevenissen zullen de leerlingen een
verslag maken, dat in verschillende, af
leveringen in de Texelse Courant zal
worden opgenomen.
INGEKOMEN PERSONEN
Johannes C. Kuijper van Den Helder,
Buitenhaven 5 naar H 131; Maria A. C.
Graaf, van Utrecht, W. v. Noortstraat
10 naar Den Burg, Hogerstraat 9; Wil
lem Mets, van Maarssen, Nassaustraat
1 naar De Koog, Dorpsstraat 12; Corne
lia M. Versteeg (ev. W. Mets) van
Maarssen, Kaatóbaan 37 naar De Koog,
Dorpsstraat 12; Ellen M. Bennink, van
Amsterdam, Willem Kesstraat 3 I naar
K 63a.
WEEKENDDIENSTEN DOKTOREN
van zaterdagmorgen 8 uur tot
maandagmorgen 8 uur:
Dokter ELIAS, tel. (02220) 2039
(voor praktijken doktoren Coutinho.
Elias en Van Loon)
Dokter BARNARD, tel. (02223) 234
(voor praktijken doktoren Barnard
en Siebinga)
DIERENARTSEN
ingaande zaterdagmiddag 12 uur
H. DE BOER, tel. (02220) 2527
WITTE KRUIS
ingaande vrijdag 24 uur tot en met
maandag 13 uur
Zr. HOL, Den Burg, tel. (02220) 2414
CONSULTATIEBUREAU VOOR
ZUIGELINGEN
Woensdag 21 oktober worden de
moeders van Oudeschild en Den Burg
verwacht van 14.00 - 16.30 uur.
In tegenstelling met de laatste vier
seizoenen zal de voorlichting op het ge
bied van de veevoeding in het a.s. win
terseizoen niet via een zgn. Veevoeder-
kern plaats hebben. De belangstelling
om deze voorlichting te krijgen als lid
van een Veevoederkern werd duidelijk
minder.
We hébben de indruk, dat een kleine
groep veehouders dit zal betreuren. Ze
hebben vanaf het begin een dankbaar
gebruik gemaakt van deze vorm van
voorlichting en zouden dat ook zeker
deze winter weer hebben gedaan.
Toch voorlichting voor dc
veehouders
Het bovenstaande betekent intussen
niet, dat er voor de veehouders, die dit
wensen geen mogelijkheid meer is om
voorlichting te krijgen op het zeer be
langrijke gebied van de veevoeding. Die
mogelijkheid is er zeer beslist wel! Dat
géldt zowel voor het maken van een
zgn. voederbalans, waarbij een idee
wordt verkregen van de voedervoor-
raad ten opzichte van de veestapel als
ook voor het berekenen en controleren
van voederrantsoenen. Voor enkele
veehouders is nu reeds een voeder-
balans gemaakt.
Duidelijk anders dan vorig jnar
Uit de gegevens omtrent voorraden
en kwaliteit, waarover we nu beschik
ken kan al geconcludeerd worden, dat
we niet automatisch op dezelfde wijze
kunnen gaan voeren als vorig jaar. De
kwaliteit van het ruwvoer is duidelijk
beter dan in het winterseizoen 1963/'64.
Dit geldt met name voor het eiwit
gehalte. De verhouding tussen het
eiwitgehalte en de zetmeelwaarde is
veel nauwer dan in het vorige seizoen.
Een direct gevolg daarvan is, dat de
aanvulling met krachtvoer anders zal
moeten zijn. Op heel wat bedrijven zal
krachtvoer C niet op zijn plaats zijn en
zal zelfs de B-samenstelling nog te
eiwitrijk zijn. In dit verband willen, we
wijzen op het grote belang van het
onderzoek van ruwvoeder. De kosten
van dit onderzoek zijn weliswaar vrij
hoog (naar het oordeel van veel vee
houders zelfs veel te hoog), maar vooral
in jaren, waarin het gehalte vrij sterk
afwijkt van het normale is dit onder
zoek in feite toch onmisbaar.
Een voorbeeld ter illustratie
Op een bedrijf van een Texelse vee
houder, waar zowel het hooi als het
kuilgras is onderzocht kwamen de vol
gende cijfers uit de bus.
Voederwaardc van het materiaal
Droge stof Eiwit Zetmeel
waarde
Hooi 815 gr. 77 gr. 326 gr.
Kuilgras 352 gr. 33 gr. 180 gr.
Gaan we met dit ruwvoer een rant
soen samenstellen voor een koe met
10 kg. melk. dan zou dit als volgt kun
nen
Droge stof Eiwit Zetmeel
waarde
10 kg. hooi
8150 gr. 770 gr. 3260 gr.
14 kg. kuilgras
4928 gr. 462 gr. 2520 gr
Totale voederwaarde
13078 gr. 1232 gr. 5780 gr.
Voor 10 kg. melk met 4% vet is nodig:
13.000 gr. 1002 gr. 5671 gr.
Het bovenstaande rantsoen is wat
het eiwit betreft wel voldoende voor
een productie van 13 a 14 kg. melk per
dag, wat de zetmeelwaarde betreft voor
slechts ruim 10 kg. melk.
Op bedrijven, waar de kwaliteit als
hierboven is, is aankoop van zetmeel-
rijke produkten (aardappelen, bieten,
droge pulp) beslist nodig. Verder zal
men voor de hogere produkties gebruik
moeten maken van eiwitarm kracht
voer. Het komt ons voor, dat in deze
gevallen voorlichting op het gebied van
de veevoeding zeer gewenst en nood
zakelijk kan zijn. U kunt zich hiervoor
wenden tot de assistenten.
DE ENQUETE SCHAPENHOUDERIJ
Van de enige tijd geleden verzonden
vragenlijst aan schapenhouders, waarin
gegevens gevraagd worden over het
laten lammen van de eenjarige schapen,
zijn er al heel wat terugbezorgd. De
uitwerking varieert van zeer uitvoerig
tot uiterst beknopt Dit is ook wel te
begrijpen. Er zijn schapenhouders, die
vrij veel ervaring hebben opgedaan met
het laten lammen van de enterlingen,
terwijl het zich bij anderen bepaalt tot
„ongelukjes" of het kijken bij de buren.
We kunnen U wel zeggen, dat ook de
gegevens van de laatste groepen zeer
op prijs worden gesteld.
Mogen we hen, die zich nog niet tot
beantwoording hebben gezet, vragen dit
alsnog te doen. U kunt er van verze
kerd zijn, dat uit dit onderzoek waar
devolle gegevens naar voren komen en
we beloven U, dat we die niet voor ons
zelf zullen houden.