Bloemenoorlog" kan door overleg worden beëindigd Mej. Luijsterburg deed voorstel in raadszitting 60 jaar Scheveningen Radio Keren door de middenberm Wèl veevoedingsvoorlichting :r V> Ernstige controverse tussen bloemisten en Sociale Dienst Hoor- en spreekbuis voor zeemansvrouwen Geen veevoederkern DERDE BLAD TEXELSE COURANT VRIJDAG 16 OKTOBER 1964 Tijdens de rondvraag van de maan dagmiddag gehouden raadsvergadering heeft mej. A. G. Luijsterburg (CHU) gewezen op de onaangename verhou ding, die is ontstaan tussen de bloemis ten van Den Burg en de Sociale Dienst van de gemeente Texel. Sinds korte tijd wordt in Den Burg en daarbuiten door het personeel van de Sociale werktuin „De Boogerd" gevent met zelfgekweekte snijbloemen. Dit gebeurt op zo grote schaal, dat bet voor de bloemisten een strop betekent. Mej. Luijsterburg bad gesproken met de heer L. oldenburger te Den Lurg, die baar haa verteld, dat bij de vorige week voor ongeveer J Z5U,schade bad ge leden door de ventactiviteiten. Bij de Sociale Dienst heelt men na tuurlijk al lang geweten, dat de werk tuin een hoeveeineid oioemen zou op brengen, die op een oi andere manier aan de man moest worden gebracht, m januari werd daarom een vergade ring belegd, waarbij tussen het bestuur van de Sociale Dienst enerzijds en de groenten- en bloemenhandelaren ander zijds het volgende besluit werd geno men: De plaatselijke handelaren zouden de oogst van de werxtum tegen vei- nngprijs afnemen. Alles of niets Dat de meeste handelaren zich niet aan deze aispraak heboen genouden, was volgens mej. Lui sterburg Degnjpe- njk. De grossier van de betroiacen nan- deiaars neeu laten weten dat hij alles wil leveren en niet aneen de bloemen koor ten, die in de werktuin niet worden gekweekt. Dat is namelijk zon kleine noeveeineid dat net hem met de moeite waard is. omdat de sortering van de Sociale Werktuin beperkt is, zijn de handelaren dus wel gedwongen alles van hun grossier ai ie nemen. De werktuin Diijit daardoor met grote boeveeineuen snijbloemen zitten en is daarom intensief gaan venten. Mej. Luijsterburg nad ook met de heer f. Bakker, de ïeider van de werktuin, ge sproken. Leze had haar verteld, dat men m de sociale werktuin graag tmancieel wil uitkomen. Ueoieken is dat venten de enige methode is. De betrekkelijk kleme bloemenoogst telkens naar de veiling brengen is bijzonder kostbaar. Bovendien brengen de bloemen, die in de ooen lucht worden gekweekt weinig op, omdat ze veelal natgeregend zijn. Oplossing Mej. Luijsterburg dacht aan de vol gende oplossing om dit nare probleem de wereld uit te helpen. De sociale werktuin moet een zodanige accommo datie krijgen, dat het wel lonend is behoorlijke partijen van goede kwali teit naar de veiling te brengen. De hoe veelheid bloemen moet worden ver groot en de kwaliteit verbeterd door de aanschaf van 1000 zogenaamde één- ruiters, waaronder de bloemen droog büjven en daardoor een hogere prijs opbrengen. Ook de nu reeds op de be groting staande tweede rolkas kan hiervoor nuttig worden aangewend. Zo zal de hele bloemenoogst naar de vei ling kunnen worden gebracht, waar door de bloemisten op Texel niet lan ger schade ondervinden. Met de pet Burgemeester De Koning vertelde dat de bloemenhandelaren zich aan de indertijd gemaakte afspraak weinig ge legen hadden laten liggen. „De heren gooiden er met de pet naar, omdat ze dachten dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen". Met het gevolg dat het personeel van de Sociale Werktuin met RAADSVERGADERING (vervolg van tweede blad) De heer A. Welboren (PvdA) vroeg aandacht voor het gevaar, dat in Den Hoorn wordt veroorzaakt door de be woner van het pand Herenstraat 26. Deze man stookt zijn kachel met hout, waardoor een regen van vonken op zijn rieten dak neerdaalt. De heer Welbo ren wees ook op een kolossaal gat dat in de Okusweg is ontstaan door de auto's met basaltblokken, die er regel matig langs rijden in opdracht van Rijkswaterstaat. De heer J. J. Westdorp vond dat het uitzicht bij de splitsing Oude Schilder- weg-Schilderweg voor automobilisten, die van de Hogeberg komen, onvol doende is door het hoge geboomte. Hij vond de situatie gevaarlijk en vroeg om verbetering. De heer J. Daalder had al twee maal gevraagd om een hoognodig stukje trot toir in de Vliestraat. Hij deed het nu voor de derde maal en hoopte, dat zijn verzoek eindelijk zou worden ingewil ligd. Ook de heer Westerlaken vroeg iets voor de derde maal. Hij wilde wat meer spoed betracht zien bij de verharding van het intussen berucht geworden stukje weg langs de duinen naar de Ponthaven. De voorzitter kon verzekeren, dat het uitblijven van verharding niet aan de gemeente is te wijten, maar aan Rijks waterstaat, die er kennelijk nog geen zin in heeft. Rijkswaterstaat zal over deze aangelegenheid benaderd worden. Ook ten aanzien van de andere tijdens de rondvraag geuite grieven beloofde de voorzitter actie van B. en W. Het gewraakte bord medeweten van B en W. hun bloemen door intensief venten aan de man ging brengen. De burgemeester vertelde, dat hij over deze kwestie door twee mid denstandsorganisaties was aangespro ken. Een bestuurslid van een der orga nisaties wilde naar Texel komen om voor deze zaak een oplossing te vinden. B. en W. willen zeker overleggen en een regeling trachten te vinden. In ieder geval staat het vast, dat B. en W. er niet op uit zijn om een aantal mid denstanders in de grond te boren. „We willen praten, maar men zal nu bij ons moeten komen. Het gesprek zal op een geheel andere basis dienen te worden gevoerd dan in januari", aldus de bur gemeester, die voorts verklaarde het betreurenswaardig te vinden, dat de situatie zich intussen heeft toegespitst tot een ernstig conflict met wraakge voelens aan beide kanten. Bijzonder ver bolgen toonde burgemeester De Koning zich over de actie van een der betrok ken bloemisten, de heer Jac. Hin, die door het plaatsen van een bord op zijn auto de Sociale Dienst te kijk wilde zetten. Hij vond dit uitermate grof. „Een oplossing kan gevonden worden, mits men van goede wil is en het wan trouwen laat varen". De heer P. Smit dacht dat de Sociale Dienst zelfs kon gaan samenwerken met de bloemisten. Een der bloemenhande laren, die toch naar de veiling gaat, zou op de heenweg de bloemen van de Werktuin kunnen meenemen. Wethouder Th. R. Hin vond het plan om Texelse bloemen naar de veiling in Beverwijk te gaan brengen onaanvaard baar. Het is kostbaar en de kwaliteit gaat achteruit. Als mogelijke oplossing van het con flict noemde de burgemeester het ge zamenlijk vaststellen van een plant- schema, waardoor niet méér bloemen worden gekweekt, dan de bloemisten kunnen afnemen. De heer Alb. Dros vertelde dat in de Soc. Werktuin ook bloemen zijn ge kweekt, die doorgaans niet op Texel te koop zijn, omdat ze gevoelig zijn voor het vervoer. ,,Ze hebben staan bloeien en waren van prima kwaliteit, maar er werd door de bloemisten niets afgeno men". Hij vond dit een duidelijk bewijs van de onwil. MaidayMaiday Hier is de PCH. Hoevele malen klonk deze iets wat melancholieke stem van Schevenin gen Radio door de ether. Hoeveel in nood verkerende schepen deden in hun uiterst moeilijke uren een beroep op de mensen aan de wal, toen zij zagen dat slechts daar vandaan redding viel te verwachten? En hoeveel zeemansvrou wen hebben aan de bijzondere oplet tendheid van dit kuststation het leven van hun echtgenoot te danken? Zestig jaar geleden kwamen de on misbare zenders gereed die na een reeks van experimentele uitzendingen met in gang van 19 december daaraanvolgende definitief in werking traden. Oorlogsschip verging met man en muis Scheveningen Radio is geen omroep in de werkelijke betekenis van het woord. Het zendt dus geen concerten uit. het geeft geen hoorspelen en bonte avonden staan niet in het programma. De taak van dit kuststation is wel zo veelom vattend, dat dit niet in enkele woorden kan worden uitgedrukt. Aanleiding tot de oprichting was de ondergang van het oorlogsschip Adder, dat op weg was van Nieuwediep naar Hellevoetsluis, in 1882. Geen enkel lid van de bemanning kon worden gered. Hoe zouden dergelijke rampen in de toekomst kunnen worden voorkomen? Het antwoord werd gegeven door Mar coni, die in 1897 het principe van het draadloos telegraferen uitvond. Onze regering was er als de kippen bij om hier gebruik van te maken. Het duurde echter nog tot 1904 voordat het radio- kuststation gereed was. In een houten keet Naast de vuurtoren in Scheveningen stond een eenvoudig houten gebouwtje, dat de eerste behuizing vormde voor het radiostation. Op een paar vlakke tafels stonden de zender en de ontvan ger zonder een enkele bescherming, maar reeds in 1905 was er al veel ver anderd. Men kreeg de beschikking over betere instrumenten en hoewel de dui delijkheid van de seinen nog veel te wensen overliet en men slechts één golflengte, nl. de 600 m., ter beschik king had, waren er toch reeds twee scheepvaartmaatschappijen, die hun schepen van een radio-installatie voor zagen en die dus verbinding konden krijgen met het kuststation. In 1922 kwam de eerste grote ver betering. Er kwam een lampzender in gebruik, die golven van 2000 m. produ ceerde. Hierdoor werden in de eerste plaats de seinen duidelijker en ver kreeg men een grotere reikwijdte. Toen men echter in 1926 de zaken ging schei den, omdat ontvangen en zenden op korte afstand van elkaar praktisch niet mogelijk is, kwam pas de grote vooruit gang. De zenders bleven in Schevenin gen, de ontvangers gingen naar IJmui- den en men ging bovendien zenden op de ultrakorte golven, de 22,8 en 23.5 m. De laatste wereldoorlog heeft ook hier haar invloed doen gelden en wel op drastische manier; van de 20 zenders bleven er slechts twee over en dan nog in deplorabele toestand, terwijl in Ongetwijfeld krijgt de bestuurder, die door de middenberm tracht te keren, de schrik van zijn leven, wanneer hij de massieve tankauto op zich af ziet stormen. De schrik van de chauffeur van die tankauto is misschien nóg groter. Want vol komen onverwacht ziet hij een auto tussen het haagje van de midden berm doorschieten. Een rampzalige botsing kan het gevolg zijn van de grove verkeersfout van de bestuur der van de personenauto. Keren door de middenberm is le vensgevaarlijk. Het is een fout, die met voorbedachten rade wordt ge maakt en waarvan men nauwelijks kan zeggen, dat fouten maken men selijk is. De Surveillancegroep Auto Snel wegen van het Korps Rijkspolitie en het Verbond voor Veilig Verkeer bestrijden deze fout in hun geza menlijke Actie Zwarte Zes. Zij advi seren de gebruiker van de autosnel weg, die te ver is gereden, door te rijden tot de volgende afrit. Het is dan mogelijk over het viaduct of via de onderdoorgang de andere rijbaan weer te bereiken en terug te rijden. IJmuiden slechts de insiders wisten, waar de fundamenten van het gebouw lagen. Snelle toeneming Met man en macht werd er direct na de bevrijding weer gewerkt aan de op bouw van het station. In IJmuiden werd de ontvangstinstallatie provisorisch on dergebracht in het noodpostkantoor. De zenders en ontvangers werden door de Nederlandse regering in Londen aangekocht en op 29 juni 1945 kwam de stem van radio Scheveningen weer in de vrije lucht. Reeds direkt ontstond er opnieuw een druk verkeer op dit sta tion. Het aantal telegrammen, dat via het kuststation loopt, bedraagt ieder jaar zo'n 300.000 tot 320.000 exempla ren, wel een aanzienlijk cijfer. Verbaast het ons dan dat Scheveningen Radio thans een van de drukste kuststations ter wereld is? Het verkeer is vijf maal zij groot als voor de oorlog. De ca. 1000 personen tellende staf, waarmee het kuststation thans werkt, biedt service over de ge hele wereld en kweekt een behoorlijke dosis goodwill. Elk schip, dat over een radio-instal latie beschikt, kan op elk gewenst ogenblik van de dag of de nacht ver binding krijgen met zijn ontvangst- apparaat op de 600 m. golf, de zoge naamde veiligheidsgolf. Op deze golf heerst elk uur van het etmaal 2 maal drie minuten volkomen stilte en wordt er scherp geluisterd naar eventuele noodseinen. Radio-Medical Als te IJmuiden noodseinen zijn op gevangen, worden onmiddellijk de in de nabijheid van het in nood verkeren de vaartuig varende schepen gewaar schuwd om zo mogelijk hulp te bieden en worden de reddingsbrigades gereed gehouden om op het eerste sein uit te varen. Scheveningen Radio heeft ook een rechtstreekse lijnverbinding met het Rode Kruisziekenhuis in Den Haag. Indien een schip geen arts aan boord heeft en vele schepen hébben dit niet en zijn er ernstige ziektegevallen aan boord, dan staat de zender paraat met instrukties, die hij van het zieken huis doorkrijgt, zodra van het betrok ken schip de bijzondere kenmerken van de ziekte gemeld zijn. Deze dienst, de Radio-Medical, waakt voor de gezond heid van onze landgenoten en ook van de buitenlanders op zee. De zeelui, vroeger eenzaam en ver laten op de grote wereldzeeën, kunnen nu telefonisch contact hebben met de wal door middel van Scheveningen Radio en zelfs surprises bij feestelijk heden kunnen worden „overgeseind". Het is bijv. in het geheel niet vreemd meer, als een zeemansvrouw op haar verjaardag een bos bloemen, een brom fiets of een grammofoonplaat met haar lievelingsmelodie krijgt van haar man, die ergens op de Middellandse Zee vaart. Dit is allemaal mogelijk, want Sche veningen Radio bestrijkt met zijn roep „Hier is PCH" zeven wereldzeeën en heeft in de tijd van zijn 60-jarig be staan wel bewezen, dat de radio on misbaar is geworden voor de eenvou dige visser in zijn kotter of trawler en voor de passagier op een van de luxe oceaanstomers. LEERLINGEN H.B.S. WEER NAAR PARIJS Evenals vorig jaar zullen de leer lingen van de vijfde klas van de RHBS Texel een werkweek in Parijs doorbrengen. De excursie wordt gehou den van 24 tot en met 30 oktober en staat weer onder leiding van de le raar Frans, de heer W. Boere. De HBS-ers zullen in Parijs tal van be zienswaardigheden bezoeken. Van hun belevenissen zullen de leerlingen een verslag maken, dat in verschillende, af leveringen in de Texelse Courant zal worden opgenomen. INGEKOMEN PERSONEN Johannes C. Kuijper van Den Helder, Buitenhaven 5 naar H 131; Maria A. C. Graaf, van Utrecht, W. v. Noortstraat 10 naar Den Burg, Hogerstraat 9; Wil lem Mets, van Maarssen, Nassaustraat 1 naar De Koog, Dorpsstraat 12; Corne lia M. Versteeg (ev. W. Mets) van Maarssen, Kaatóbaan 37 naar De Koog, Dorpsstraat 12; Ellen M. Bennink, van Amsterdam, Willem Kesstraat 3 I naar K 63a. WEEKENDDIENSTEN DOKTOREN van zaterdagmorgen 8 uur tot maandagmorgen 8 uur: Dokter ELIAS, tel. (02220) 2039 (voor praktijken doktoren Coutinho. Elias en Van Loon) Dokter BARNARD, tel. (02223) 234 (voor praktijken doktoren Barnard en Siebinga) DIERENARTSEN ingaande zaterdagmiddag 12 uur H. DE BOER, tel. (02220) 2527 WITTE KRUIS ingaande vrijdag 24 uur tot en met maandag 13 uur Zr. HOL, Den Burg, tel. (02220) 2414 CONSULTATIEBUREAU VOOR ZUIGELINGEN Woensdag 21 oktober worden de moeders van Oudeschild en Den Burg verwacht van 14.00 - 16.30 uur. In tegenstelling met de laatste vier seizoenen zal de voorlichting op het ge bied van de veevoeding in het a.s. win terseizoen niet via een zgn. Veevoeder- kern plaats hebben. De belangstelling om deze voorlichting te krijgen als lid van een Veevoederkern werd duidelijk minder. We hébben de indruk, dat een kleine groep veehouders dit zal betreuren. Ze hebben vanaf het begin een dankbaar gebruik gemaakt van deze vorm van voorlichting en zouden dat ook zeker deze winter weer hebben gedaan. Toch voorlichting voor dc veehouders Het bovenstaande betekent intussen niet, dat er voor de veehouders, die dit wensen geen mogelijkheid meer is om voorlichting te krijgen op het zeer be langrijke gebied van de veevoeding. Die mogelijkheid is er zeer beslist wel! Dat géldt zowel voor het maken van een zgn. voederbalans, waarbij een idee wordt verkregen van de voedervoor- raad ten opzichte van de veestapel als ook voor het berekenen en controleren van voederrantsoenen. Voor enkele veehouders is nu reeds een voeder- balans gemaakt. Duidelijk anders dan vorig jnar Uit de gegevens omtrent voorraden en kwaliteit, waarover we nu beschik ken kan al geconcludeerd worden, dat we niet automatisch op dezelfde wijze kunnen gaan voeren als vorig jaar. De kwaliteit van het ruwvoer is duidelijk beter dan in het winterseizoen 1963/'64. Dit geldt met name voor het eiwit gehalte. De verhouding tussen het eiwitgehalte en de zetmeelwaarde is veel nauwer dan in het vorige seizoen. Een direct gevolg daarvan is, dat de aanvulling met krachtvoer anders zal moeten zijn. Op heel wat bedrijven zal krachtvoer C niet op zijn plaats zijn en zal zelfs de B-samenstelling nog te eiwitrijk zijn. In dit verband willen, we wijzen op het grote belang van het onderzoek van ruwvoeder. De kosten van dit onderzoek zijn weliswaar vrij hoog (naar het oordeel van veel vee houders zelfs veel te hoog), maar vooral in jaren, waarin het gehalte vrij sterk afwijkt van het normale is dit onder zoek in feite toch onmisbaar. Een voorbeeld ter illustratie Op een bedrijf van een Texelse vee houder, waar zowel het hooi als het kuilgras is onderzocht kwamen de vol gende cijfers uit de bus. Voederwaardc van het materiaal Droge stof Eiwit Zetmeel waarde Hooi 815 gr. 77 gr. 326 gr. Kuilgras 352 gr. 33 gr. 180 gr. Gaan we met dit ruwvoer een rant soen samenstellen voor een koe met 10 kg. melk. dan zou dit als volgt kun nen Droge stof Eiwit Zetmeel waarde 10 kg. hooi 8150 gr. 770 gr. 3260 gr. 14 kg. kuilgras 4928 gr. 462 gr. 2520 gr Totale voederwaarde 13078 gr. 1232 gr. 5780 gr. Voor 10 kg. melk met 4% vet is nodig: 13.000 gr. 1002 gr. 5671 gr. Het bovenstaande rantsoen is wat het eiwit betreft wel voldoende voor een productie van 13 a 14 kg. melk per dag, wat de zetmeelwaarde betreft voor slechts ruim 10 kg. melk. Op bedrijven, waar de kwaliteit als hierboven is, is aankoop van zetmeel- rijke produkten (aardappelen, bieten, droge pulp) beslist nodig. Verder zal men voor de hogere produkties gebruik moeten maken van eiwitarm kracht voer. Het komt ons voor, dat in deze gevallen voorlichting op het gebied van de veevoeding zeer gewenst en nood zakelijk kan zijn. U kunt zich hiervoor wenden tot de assistenten. DE ENQUETE SCHAPENHOUDERIJ Van de enige tijd geleden verzonden vragenlijst aan schapenhouders, waarin gegevens gevraagd worden over het laten lammen van de eenjarige schapen, zijn er al heel wat terugbezorgd. De uitwerking varieert van zeer uitvoerig tot uiterst beknopt Dit is ook wel te begrijpen. Er zijn schapenhouders, die vrij veel ervaring hebben opgedaan met het laten lammen van de enterlingen, terwijl het zich bij anderen bepaalt tot „ongelukjes" of het kijken bij de buren. We kunnen U wel zeggen, dat ook de gegevens van de laatste groepen zeer op prijs worden gesteld. Mogen we hen, die zich nog niet tot beantwoording hebben gezet, vragen dit alsnog te doen. U kunt er van verze kerd zijn, dat uit dit onderzoek waar devolle gegevens naar voren komen en we beloven U, dat we die niet voor ons zelf zullen houden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1964 | | pagina 5