Cjrocn 2warL-Jexels in het harL, Krijgt Texel over enkele jaren twee schoolgemeenschappen Koelkasten? Gebr. «Schoori! Boerderij van J. v. d. Star in as OP BASIS VAN NIEUWE MAMMOETWET Commissie bracht rapport uit Voor moeder! Ji 11 Inboedel ging geheel verloren8 cfoocoladedum/c Bevrijdingsdag 1965 J TBS LBS HHS LTS LAVO TBS HHS 'LTS UGKLAS LAVO HM0-. HAVO^VWOi; HAVO-VWOa BRUGKLAS MAV0-HAV0-VW0j> Kinderen op tijd gered <iEEFMIJ MAAR... basisonderwijs VRUDAG 7 MEI 1965 TEXELSE 78e JAARGANG No. 7962 COURANT Uitgave N.Y. v/h Langeveld de RooQ Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058 Redaktie: Harry de Graaf, Wilhelminalaan 33, Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382. Verschtfnt dinsdags en vrijdags. Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coöp. Boe renleenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p. kw. 30 ct. incasso. Advert: familieberichten 14 ct p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm. In kringen van de gemeente Texel beraadt men zich ernstig over de conse quenties van de nieuwe wet op het voortgezet onderwijs, de zg. Mammoet wet. Zoals bekend zal op grond daarvan de organisatie van het lager be roepsonderwijs alsmede het onderwijs zoals het aan ULO, HBS,e.d. wordt ge geven, ingrijpend worden gewijzigd. Dit heeft o.a. tot doel, dat het veel een voudiger zal worden in het begin leerlingen tussen verschillende scholen uit te wisselen. Deze z.g. horizontale doorstromingsmogelijkheid betekent, dat leerlingen eerst in een brugklas terecht komen en de beslissing om aan een bepaald schooltype te gaan studeren, kunnen uitstellen. De wet geeft de mogelijkheid, dat een aantal scholen nauw met elkaar gaat samenwerken; zij kunnen een scholengemeenschap vormen, die desgewenst in één gebouwencomplex kan worden ondergebracht. Het behoeft geen betoog, dat dit in economisch opzicht al bijzonder gunstig is. Een uit zes personen be staande commissie heeft op verzoek van B. en W. de wenselijkheid tot het vormen van een scholengemeenschap voor Texel nagegaan. Eén dezer dagen kwam de commissie met haar werk gereed. In het rapport, dat aan B. en W. is toegezonden, komt naar voren, dat de gunstigste oplossing voor het Algemeen Voortgezet Onderwijs op Texel is, dit in één organisatorisch geheel de scholengemeenschap te verenigen. Hetzelfde geldt voor het Lager Beroeps onderwijs. in de brugklas van VWO, HAVO en MAVO zal dezelfde vakken omvatten. Ook het onderwijs in de brugklas van alle scholen voor lager beroepsonder wijs (LAVO) zal, wat betreft de algeme ne vorming, dezelfde vakiken omvatten maar andere dan in VWO-, HAVO- en MAVO-brugklassen. De brugklassen van VWO, HAVO en MAVO zullen uiteraard wel verschillen in tempo en uitgebreidheid van de te behandelen stof in verband met de verschillende aanleg van de leerlingen van elke school. Zo volledig mogelijk De commissie is van mening, dat ge tracht moet worden, de onderwijsvoor ziening op Texel zo volledig mogelijk te maken. Wat het VWO betreft, lijkt een gymnasium in verband met het geringe aantal candidaten voorlopig niet te verwezenlijken. Het ligt in de bedoeling van de Minister de HBS om te zetten in een Atheneum met een HAVO-afde- ling; dit is in verband met de bevoegd- heidseisen van het lerarencorps moge lijk. De ULO-school wordt omgezet in een MAVO-school; ook hier kan aan bevoegdheidseisen voldaan worden. Wanneer VWO, HAVO en MAVO in één scholengemeenschap worden onderge bracht kan een totaal aantal leerlingen van 450 worden verwacht. Het belang rijke beginsel van de horizontale door stroming kan in dit geheel worden door gevoerd. De verplaatsingen geschieden binnen hetzelfde schoolverband. De vertrokken leerlingen blijven in dezelf de omgeving en behouden dezelfde lera ren of een deel ervan. Bij gescheiden scholen verloopt deze doorstroming veel minder soepel, o.a door een zeker schoolchauvinisme. Na het gemeen schappelijke brugjaar blijft ook de vol gende jaren de mogelijkheid bestaan om zonder grote hindernissen leerlingen in andere richtingen te leiden als hun geestelijke ontwikkeling dit nodig of mogelijk maakt. Men verwacht hiervan een gunstige invloed op het probleem van het zitten blijven. Zeer gewenst De scholengemeenschap is vooral voor Texel zeer gewenst, omdat in dit geval het totaal aantal leerlingen te klein is om er goed functionerende aparte scholen van te maken. Een com binatie VWO-HAVO zou een te kleine MAVO-school overlaten. Ook in ver band met vele materiële voorzieningen geeft 'n scholengemeenschap voordelen. Het wordt mogelijk de meeste leraren in volledige betrekkingen aan te stellen, hetgeen de stabiliteit van het leraren korps ten goede komt. De minister kan voor een scholengemeenschap afwijken van de bevoegdheidseisen in verband met het bijzondere karakter van de school. De mogelijkheden tot aanstel ling van bedienend personeel zullen groter zijn: concierge, amanuensis, ad ministrateur en 'bibliotheekambtenaar. Door efficiënter gebruik zullen er grote mogelijkheden zijn op het gebied van sportvelden, gymnastiekzalen, vakloka- De commissie bestond uit de heren C. v.d. Eijk, directeur van de R.H.B.S. Texel (voorzitter), J. G. de Winter, hoofd van de school voor ULO. E. G. Bouwman, directeur van de LTS, C. P. Laan, hoofd van de lagere Landbouw school, T. van den Heerik. hoofd van de afdeling financiën en onderwijs van de gemeentesecretarie (secretaris) en mevr. H. H. Beijerinck-Kielstra, tot voor kort directrice van de Landbouwhuishoud- school. In de huidige situatie zijn op Texel de volgende mogelijkheden voor voortge zet onderwijs; HBS (A en B), ongeveer 190 leerlingen, ULO (A en B) met 230 leerlingen, LTS. nu nog met twee leer jaren, 70 leerlingen, per 1 september 1965 echter 3 leerjaren en daardoor 120 leerlingen, Lagere Landbouwschool met 60 leerlingen en Landbouwhuishoud- school met 145 leerlingen. Met de invoering van de mammoet wet zullen enkele der bovengenoemde scholen anders worden georganiseerd en een andere naam krijgen. De HBS en de ULO-school zullen verdwijnen. Hiervoor inplaats komen het VWO (Voortgezet wetenschappelijk onderwijs) het Atheneum, dat is bedoeld voor leerlingen, die later wetenschappelijk onderwijs willen volgen aan universi teiten of hogeschool. Voorts het HAVO, het Hoger Algemeen Vormend Onder wijs, dat in plaats komt van de huidige HBS, in zoverre dat deze tot taak heeft het geven van algemene vorming ter voorbereiding op de intrede in de maat schappij. Het bezit van een HAVO- diploma zal toelating moeten verschaf fen tot een school voor hoger beroeps onderwijs. Tenslotte het MAVO, het Middelbaar Algemeen Vormend Onder wijs, dat de plaats zal innemen van de huidige ULO-school en aansluiting geeft op het Middelbaar Beroepsonder wijs. In de organisatie van het Lager Be roepsonderwijs komen geen grote ver anderingen. Wel krijgt het eerste leer jaar van alle scholen voor voortgezet onderwijs, het brugjaar, een speciale beteikenis. Het beoogt enerzijds horizon tale doorstroming mogelijk te maken en anderzijds een goede grondslag te leggen voor het verdere onderwijs en door onderzoek en observatie de leer ling te helpen bij de keuze van het ver der te volgen onderwijs. Het onderwijs een taart van Schulte tel. 2032 uitsluitend roomboter len en instrumentarium. Er liggen ook kansen wat betreft een aula, een film zaal en een talenprakticum In dit bijzondere geval, waar zowel HBS als ULO-school plannen hebben voor nieuwbouw, kan een combinatie een schoolgebouw betekenen, dat aan de meest uiteenlopende eisen voldoet. Er ligt voorts een grote opvoedkundige waarde in het feit, dat alle leerlingen van alle studierichtingen elkaar dage lijks in dezelfde schoolsfeer ontmoeten, wat hun sociale ontwikkeling en onder linge sociale waardering kan bevorde- deren. Ditzelfde geldt ook voor de lera ren In dit verband is speciaal te den ken aan gemeenschappelijke lessen in gymnastiek en sport, muziek, tekenen en handvaardigheid. De leiding van een dergelijke schoolgemeenschap zou moe ten berusten bij een directorium, waar bij een rector de eenheid van de leiding waarborgt en verschillende conrectoren de verantwoordelijkheid hebben voor de afdelingen. Het is mogelijk de scholen gemeenschap spoedig te verwezenlijken door gebruik te maken van de moge lijkheden die de zg. experimentenwet biedt. Lager beroepsonderwijs De huidige situatie bij het lager be roepsonderwijs (Landbouwschool, huis houdschool en lts) is op het ogenblik zo, dat het onderwijs in het eerste leerjaar van de drie scholen voor een belangrijk deel algemeen vormend is. Er bestaat een streven om in de toekomst ook het onderwijs in het tweede leerjaar een meer algemeen vormend karakter te geven. Het is volgens de commissie wenselijk daarom deze scholen in een scholengemeenschap te verenigen, zodat ook hier gedurende de eerste tijd uit wisseling mogelijk wordt. Eventueel kan een aantal van deze leerlingen, dat voor geen der drie richtingen geschikt is, een éénjarige cursus LAVO volgen, het vroegere Voortgezet Lager Onder wijs. Deze situatie laat dus toe, dat bv. jongens van de landbouwschool of de LTS overgaan naar de huishoudschool of meisjes van de huishoudschool naar LTS of landbouwschool. Het is minder vreemd dan het lijkt OPBRENGST SAKOR-COLLECTE De huis-aan-huis-collecte ten bate van de kinderbescherming SAKOR heeft in Oosterend 94,37 opgeleverd BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL van 28 april t'm 4 mei 1965 Geboren: Cornelis Anne, zv. Albert J. Schade en Trijntje Zijlstra; Allard Reinier Willem, zv. Alardus de Cha- vonnes Vrugt en Berendina Meijerink; Engelina Grietje, dv. Arend Dijker en Margje C. de Bruijn; Petroneila Jean- nette, dv. Willem S. Keijser en Janette P. Kooiman; Corry Yvonne, dv. Johan nes G. R. J. van Wijngaarden en Wil- helmina H. Hutjes; Maria Hermina, dv. Cornelis Groenhof en Catharina T. van der Giessen. Ondertrouwd: Piet Keijser en Maar- tje Backer; Ferdinand A. J van der Werf en Marianne J. G. Visser; Jan C. Zoetelief en Duvera F. van Heerwaar- den. Texels enige koeltechn. bureau telefoon 2550 - Den Burg f ;K> N*k Het boerderijtje van de familie J. v.d. Star aan de Hoofdweg in de polder Het Noorden is maandagavond door brand geheel verwoest. Omstreeks tien uur moet het vuur in de schuur van het ge bouw zijn ontstaan. Op het moment dat een der zes kinderen van de familie het ontdekte, was blussen al niet meer mo gelijk. Zo snel grepen de vlammen om zich heen, dat de kinderen die voor het merendeel al in bed lagen zich ter nauwernood in veiligheid konden stellen. Van de inboedel werd vrijwel niets gered. Een half uur na de ontdek king waren honderden kijkers er ge tuige van hoe het fel brandende gebouw ineen zeeg. De brandweer, van Ooster end en Den Burg, die vrij snel ter plaat se was, kon niets uitrichten en beperk te zich tot het blussen van dc resten na afloop. De heer J. v.d. Star vertelde uns naar de oorzaak van het gebeuren in het duister te tasten. Omstreeks acht uur was hij voor het laatst in de schuur ge weest om een kalf te voeren. Toen was het hem opgevallen, dat het licht in het vertrek haperend brandde. Mogelijk is er dus iets mis geweest met de elek trische leidingen. In de met asbestpla- ten bedekte schuur vond het vuur gre tig voedsel: 250 pakken hooi en stro. De 14-jarige zoon Klaas, de enige van de zes kinderen, die nog niet naar bed was gegaan, hoorde een knapperend geluid en ging kijken. Hij stond oog in oog met een vuurzee. Samen met vader maakte hij de andere kinderen wakker en bracht ze snel buitenshuis. Buiten ge komen zagen zij hoe de eerste asbest- platen op het dak met luide knallen AVOND VOOR OOSTERENDER BEJAARDEN OOSTEREND Alle bejaarden van Oosterend en wijk O zijn op dinsdag avond 11 mei welkom op de toneel avond, die verzorgd zal worden door de toneelgroep van de S.O.O.S. in de openbare school. Opgevoerd zal worden het blijspel „Een vriend komt over", dat al eens eerder met veel succes voor het voetlicht werd gebracht. Belangstellenden, die zelf niet voor vervoer kunnen zorgen, worden ver zocht hiervan opgave te doen bij dc heer R. v.d. Vis of telefonisch: (02223) 364 of 204. De avond is tevens de laat ste bijeenkomst van dit seizoen van de bejaardensoos Oosterend. In september hoopt men in „Jatry" weer opnieuw bijeen te komen. De traditionele be- jaardentocht zal dit jaar aan het einde van deze maand worden gehouden of begin juni. Het voortgezet onderwijs op Texel, zoals de commissie zich dat gedacht had, laat zich iu dit schema duidelijk overzien. In de zonder tussenruimte aansluitende horizontale vakken is uitwisseling van leerlingen mogelijk. Links ziet men de scholengemeenschap voor Lager Be- roe psondenvüs getekend en rechts de scholen gemeenschap VWO-HAVO en MAVO. U'V'. a '/v fj.- yt'S L.J /WWü* MU~"' i-.i I 'J/'-i/l iW !V' U-U LH/ Een verrukkelijke chocolodedronk mei slechts 1% vet. Fris en pittig van smaak. Tosti lest de dorst, is lekker luchtig en eerbiedigt de slanke lijnl 1 barstten en hoe de vlammen naar bui ten braken. Niettemin slaagde de heer v.d. Star er in het kalf in de schuur te bevrijden. Pogingen een cultivator en enkele andere werktuigen naar buiten te brengen, moesten door de snel toene mende hitte worden opgegeven. Omdat er geen stenen scheiding was tussen woongedeelte en schuur, hadden de vlammen al spoedig het woonvertrek en de slaapkamers bereikt, zodat ook uit deze ruimten niets meer te redden viel. Toen even na half elf de brandweer arriveerde, stond de hoeve over de ge hele lengte in brand en vielen links en rechts de scherven van de asbestbedek- king. Mevrouw v.d. Star, die op het moment, dat de brand werd ontdekt, in de bijkeuken vertoefde, was zeer ge schrokken. Met haar gezin bracht zij de nacht verder door bij buren en kennis sen. OVERDENKING De vorige week heeft men in de kran ten kunnen lezen, dat in heel Neder land alle vlaggen plotseling waren uit verkocht. Waarschijnlijk was dit bericht wel lichtelijk overdreven Een paar da gen later werd er tenminste weer mee geadverteerd door een zaak in Amster dam, die ze nog volop in voorraad had. Toch was het wel even een teken, dat het nationaal bewustzijn bij de jubi leum-viering van onze bevrijding blijk baar weer sterk was opgeleefd. En daar kunnen wij alleen maar blij mee zijn Immers, de tijd van het enghartig natio nalisme is voorgoed voorbij. Wij zijn, mede door de oorlogen, ons sterker be wust geworden van onze wereldburger schap. Maar daarmee dreigt tegelijk het gevaar, dat wij de zin voor het natio nale helemaal zullen kwijt raken. Dat wij alles wat Hollands is alleen maar benepen en verachtelijk zullen vinden. Gelukkig is ons nationaal besef zo ver nog niet uitgesleten. En de vie ring van de bevrijding heeft ons, naar te hopen is, weer wat dichter bij elkaar gebracht. Wij erkennen en waarderen elkaar weer, omdat wij beseffen samen bevrijd te zijn en nu ook zullen moeten zien, dat wij er samen iets van maken. Vanzelfsprekend beleeft ieder deze ver antwoordelijkheid op zijn eigen manier en heeft men er onderling nogal ver schillende gedachten en gevoelens over, maar dat is niet erg. Als wij het nu ook maar een onderdeel van onze vrijheids- beleving laten zijn, dat wij elkaar respecteren en graag van gedachten wisselen. Als christenen beleven wij deze volks verbondenheid als een geschenk van God. Of wij daar altijd naar gehandeld hebben, is de vraag. Het is maar al te dikwijls voorgekomen, dat de onder linge waardering toch nauwelijks iets verder reikte dan de eigen kring. De anderen werden nooit helemaal voor vol aangezien. De verzuiling, die na de oorlog weer zo triomfantelijk terug keerde in Nederland, heeft er vaak toe geleid, dat men alleen in de strict eigen sfeer leerde leven en denken. Dat de ander ons ook iets te zeggen kon heb ben, werd nauwelijks bedacht. Toch kan deze verzuiling ook iets goeds uitwerken, wanneer men maar weer beseft, dat het er in alles om gaan moet een positieve, opbouwende bij drage te leveren aan onze volksgemeen schap. Wanneer de viering van de bevrij dingsdag dat besef vernieuwd heeft, is hij al goed tot zijn recht gekomen. En wanneer de christenen dit beseffen, hoeven zij zich voor hun apartheid ook zeker niet meer te schamen, omdat zij immers weten, dat alleen in gehoor zaamheid aan God en in gemeenschap met Christus de samenleving werkelijk kan worden vernieuwd. T. S. van Leeuwen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1965 | | pagina 1