Cjroen 'wartsjexeh in het harL,
N.V. Teso ziet met voldoening terug
op jaar van voorspoed
Enorme toename van vervoer in 1964
Koelkasten? Gebr.Schoorl!
Uok vooruitzichten
zijn zeer gunstig
Mevrouw Reijsselberghe sprak over
haar werk in het Maartenhuis
DINSDAG 11 MEI 1965
TEXELSE
78e JAARGANG No. 7963
Uitgave N.V. v/h Langeveld dc Rootf
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058
Redaktie: Harry de Graaf, Wilhelminalaan 33,
Den Burg, tel. 2058, 's avonds 2382.
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Bank: Ncderl. Middenstandsbank; Coop. Boe
renleenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,65 p.
kw. -f- 30 ct. incasso. Advert.: familieberichten
14 ct p. mm.; andere advert. 12 ct. p. nun.
In 1964 vervoerde TESO 125.400 personenauto's tegen 96.600 in 1963. Dit is
een toename van 30°/o. In dezelfde periode werden 855.600 passagiers overgezet
tegen 715.400 in 1963 of een toename van 21°/o. Het vervoer van vrachtauto's
steeg van 15.400 tot 20.700 oftewel 34%. Een en ander blijkt uit het verslag
over het boekjaar 1964 dat vrijdagavond tijdens de algemene vergadering van
aandeelhouders door de TESO-directeur M. C. de Gorter werd voorgelezen.
Bij beschouwing van de genoemde cijfers dient er enerzijds rekening mee
te worden gehouden, dat de cijfers in 1963 enigszins werden gedrukt door de
vorstperiode, anderzijds dat in 1964 de nieuwe „Marsdiep" nauwelijks een
half jaar in de vaart is geweest. De heer De Gorter noemde de 17e juli 1964,
de dag dat de „Marsdiep" in de vaart werd genomen een belangrijke, zo
niet de belangrijkste dag in de TESO-geschiedenis. Het bedrijf onderging
toen een totale gedaanteverwisseling. Dezelfde en de daaropvolgende dag,
de aanvang van de bouwvakvakanties, werden naast een stroom van pas
sagiers, 2629 personenauto's overgezet. Dit betekende een toename van 30%
in vergelijking met de overeenkomstige periode van het jaar daarvoor,
/-x f tussen beladen en onbeladen vracht-
Aangezien het publiek nog niet van
de gewijzigde situatie op de hoogte was,
ontstonden nog wel enige wachttijden,
maar bereikt kon worden, dat met de
laatste normale dienst alle auto's waren
overgezet, terwijl men vorig jaar tot
diep jn de nacht heeft moeten door
varen om dit doel te bereiken. Op het
einde van de bouwvakvakantie op 31
juli en 1 augustus werden in totaal 3605
auto's vervoerd tegen 1909 over beide
dagen vorig jaar: een toename van 89%!
Zoals kon worden verwacht, bracht de
verbeterde verbinding mee, dat ook het
economisch vervoer sterk toenam. Van
de dag van ingebruikneming af ver
voerde de „Marsdiep" tot en met 30
september 6400 vrachtauto's. Dit aantal
bedroeg over dezelfde periode vorig jaar
4300; een stijging van 50%. De stijging
van het aantal vervoerde personenauto's
bedroeg over dezelfde periode 34%.
Tevredenheid
De heer De Gorter toonde zich tevre
den over het feit dat de dienst in de
verdere loop van het jaar practisch
zonder onderbreking heeft kunnen
plaatsvinden en dat zich geen noemens
waardige storingen aan schip of brug
gen hebben voorgedaan. Dit is stellig
mede te danken aan Rijkswaterstaat,
waarmee op uiterst prettige wijze werd
samengewerkt. Een compliment komt
voorts toe aan de nautische en techni
sche dienst van TESO. Men heeft zich
de ingewikkelde installatie van het
nieuwe schip snel eigen weten te ma
ken. Van groot belang is, dat de zee
waardigheid van de „Marsdiep" heel
goed is, terwijl de manoeuvreerbaarheid
de verwachtingen zelfs heeft overtrof
fen. Deze factoren dragen er toe bij,
dat vrijwel onder alle weersomstandig
heden kan worden gevaren. De op 17
juli geldende dienstregeling werd aan
vankelijk nog aangehouden om na te
gaan hoe schip en fuikinrichtingen zich
zouden houden. Toen zich na een maand
geen storingen voordeden, werd op 23
augustus overgegaan op een uur-dienst
regeling met een frequentie van 12
diensten op werkdagen en 9 diensten op
zondagen. Dat men vooral in de winter
daardoor met onderbezetting zou varen,
lag voor de hand. maar TESO is van
mening, dat een goede vervoersgelegen-
heid de toename van het verkeer sti
muleert, waarbij dan tevens aan de in
gezetenen van Texel een grote service
kan worden geboden.
Tariefsverhoging
Op 10 februari werden de passagiers-
tarieven verhoogd. Op 16 juli werden
in verband met de overschakeling naar
een één-klasseschip de prijzen hierop
aangepast. De uitgifte van dagretouren
en personencouponboekjes werd ge
staakt; hiervoor in plaats kwamen de
zgn. 10- en 20-vaartenkaarten. Voor
personenauto's werd een tarief van
ƒ6,ingesteld, waarbij voor ingezete
nen van Texel reductieboekjes ver
krijgbaar kwamen waarop belangrijke
korting werd gegeven. Begin september
werd geen onderscheid meer gemaakt
TEXELSE KOTTER VISTE MIJN OP
De TX 2 heeft vrijdagochtend voor
de rede van Texel een mijn opgevist.
De schipper waarschuwde via de radio
de mijnopruimingsdienst van de Ko
ninklijke Marine te Den Helder en gaf
zijn positie op. Een opruimingsploeg
kwam naar de kotter met de duiksloep
„Triton". De mijn, die van Duitse af
komst was, werd in het water tot ont
ploffing gebracht.
Texels enige koeltechn. bureau
telefoon 2550 - Den Burg
auto's. Het daarvoor geldende tarief
van ƒ2,50 en ƒ1,50 per strekkende me
ter werd vervangen door een tarief van
ƒ2,per strekkende meter. Voor
Texelse ondernemers werden deze ta
rieven ingaande oktober met 10% ver
laagd.
Schadevaringen zijn dit jaar, in
tegenstelling tot vorig jaar van
kleine omvang geweest. Óp 4 april
voer de „Koningin Wilhelmina" te
gen een drijvend dok in Amster
dam. Railing, davids en redding-
vlotten werden zwaar beschadigd.
Ook aan het dok ontstond schade.
Op 21 mei kwam hetzelfde schip
met de glooiing van het haven
hoofd in 't Horntje in aanraking.
Eén der roeren ging daarbij verlo
ren en later bleken ook de schroe
ven te zijn beschadigd. Voorts
werden diverse vloedpalen bij slecht
weer in de haven aangevaren. Alle
schade werd door de verzekering
gedekt.
Busbedrijf onrendabel
De uitkomsten van het busbedrijf
gaven in 1964 een kleine verbetering te
zien. Voor dit deel van het bedrijf is
geen sluitende exploitatie te verkrijgen.
Weliswaar werd in het begin van het
jaar toestemming verkregen om de uit
gifte van retourbiljetten, te staken en
deze maatregel is van enige invloed ge
weest op de inkomsten, maar de kosten
stijgingen hebben dit weer grotendeels
ongedaan gemaakt.
Het in de vaart brengen van de
„Marsdiep" heeft ook voor het busbe
drijf de nodige consequenties. Konden
vroeger bij een twee-urendienst van de
boot met één bus de buitendorpen wor
den bediend, zo zullen bij de strakke
uurdienst voor het seizoen dubbele wa
gens moeten worden ingezet. Gezel
schappen van de overkant zullen door
de kopladingboot niet meer van TESO-
bussen gebruik behoeven te maken voor
hun rondritten. De heer De Gorter zei
van mening te zijn, dat dit deel van het
vervoer vrijwel geheel zal vervallen,
waardoor een niet onaanzienlijk deel
van de inkomsten zal verdwijnen. An
derzijds zal het ook een verlaging van
kosten betekenen, maar in hoeverre dat
het geval zal zijn is moeilijk te voor
spellen Voor het bedrijf in haar totali
teit gezien, kan echter van een bepaal
de verschuiving worden gesproken, daar
het overzetten van autobussen met pas
sagiers voor het bootbedrijf een gunstig
facet inhoudt. Met de lijndienst werden
395.000 personen vervoerd; in toerritten
24.000 personen. In totaal werd 380.000
km. afgelegd. Plannen zijn in studie om
in de toekomst over te gaan tot aan
schaffing van enige autobussen, ge
schikt voor het vervoer van een belang
rijk groter aantal passagiers dan de
huidige wagens.
Financieel resultaat
De netto-winst bedraagt over 1964
rond ƒ90.000,— tegen rond ƒ50.000,—
vorig jaar. De financiële gang van za
ken in het bedrijf stemt tot grote vol
doening. Ruimschoots op tijd kon aan
de verplichtingen worden voldaan, ter
wijl de nieuwe veerboot geheel werd
betaald. Dc netto-ontvangsten voor het
gehele bedrijf liepen op van ƒ1.583.200
in 1963 tot ƒ2.135.200,— in 1964, een
toename van ƒ552.000,overeenko
mende met een stijging van rond 35%.
De post afschrijvingen steeg mede als
gevolg van de thans volle afschrijving
op de „Marsdiep" en een extra afschrij
ving van de „Koningin Wilhelmina"
van ƒ360.000,— tot ƒ510.000,— in 1964.
De lonen werden met 14% verhoogd.
De post salarissen, lonen, soc. lasten e.d.
steeg hierdoor van ƒ700.000,tor
ƒ830.000,De rekening intrest be
droeg dit jaar ƒ280.000,in 1963 was
dit ƒ250.000,De post brandstoffen,
onderhoud, assurantiën e.d. liep op van
ƒ250.000,tot ƒ310.000,een stijging
als gevolg van hoger gasolieverbruik en
meer assurantie-premie door ingebruik
name van de „Marsdiep".
Gebouwen
De garage aan de Wilhelminalaan te
Den Burg is al lange tijd niet meer
doelmatig. Plannen zijn in voorberei
ding om een nieuwe garage te bouwen
op de reeds door TESO aangekochte
grond op het industrieterrein. Op het
busstation Den Burg werd een kleine
abri geplaatst. Deze zal worden ver
vangen door twee rnime wachtgelegen-
heden.
Plannen om te komen tot de stichting
van een gebouw aan Het Horntje, waar
in ondergebracht loketten, wachtlokaal,
restaurant, personeelsruimte etc., zijn
in vergevorderd stadium. Goedkeuring
zal binnenkort worden aangevraagd.
Ook de behoefte aan een wachtgelegen-
heid te Den Helder doet zich sterk voe
len. Dit laatste hoopt TESO nog vóór
het komend seizoen gerealiseerd te
hebben.
Geen Robbentochten meer
De netto-opbrengst van de Robben-
tochten met het m.s. „Zeemeeuw" be
droeg ƒ10.200,tegenover ƒ10.500,
vorig jaar. Deze teruggang was niet
verwacht, want de weersomstandighe
den waren in 1964 belangrijk beter dan
vorig jaar. Het m.s. „Zeemeeuw" heeft
voor het laatst gevaren, aangezien de
toestand zodanig is, dat het niet langer
verantwoord is het voor Robbentochten
te gebruiken. (Zoals bekend is de „Zee
meeuw"" onlangs naar Duitsland ver
kocht). In het licht van de huidige in
vesteringen ten behoeve van veerdienst
en autobusbedrijf wordt de aanschaf
van een voor deze dienst passend vaar
tuig op dit moment niet verantwoord
geacht. De Robbentochten zullen der
halve worden gestaakt, hoewel TESO
dit zeer betreurt, aangezien deze toch
ten een bijzondere attractie vormden.
Ziekenauto
De ziekenauto werd dit jaar 189 maal
opgeroepen voor ziekentransport naar
Den Helder. Dat ondanks de verkeers
toename de auto minder vaak werd op
geroepen dan in 1963 in de seizoen
periode. is duidelijk het gevolg van de
snelheidsbeperking in de zomermaan
den. Er zal een tweede ziekenauto wor
den aangeschaft. Met de doktoren van
Texel wordt hierover overleg gepleegd.
De belangstelling voor de Texelfilm
liep in 1964 terug, waarschijnlijk ten ge
volge van het gunstige weer.
De heer De Gorter ging voorts in op
de overwegingen, die hebben geleid tot
het bestellen van een tweede veerschip
met koplading. Dc aanvankelijke ge
dachte om nog een aantal jaren dc be
staande zijladingschepcn naast de
„Marsdiep" te handhaven, heeft men la
ten varen. Gebleken is dat het ramp
zalig is, als de éne veerboot plotseling
zou uitvallen. Onderzocht is of het schip
„Koningin Wilhelmina" geschikt zou
kunnen worden gemaakt voor de fui
ken. In verband met de hoge ouderdom
van het schip en de zeer hoge kosten
van een dergelijke verbouwing, is daar
van afgezien. Hoewel er op wordt ver
trouwd. dat in het seizoen 1965 het
verkeer nog redelijk vlot kan worden
verwerkt, staat vrijwel vast dat het in
1966 weer heel moeilijk zal worden, als
dan niet over een tweede schip met kop
lading kan worden beschikt. Er wordt
van uitgegaan dat het vervoer in 1970
zal zijn verdubbeld, aangenomen dat
zich geen storingen in de conjunctuur
zullen voordoen. Hierbij merkte de
heer De Gorter op dat de accommodatie
op recreatiegebied gelijke tred zal moe
ten houden. Er is een grens, omdat
Texel een afgesloten gebied is zonder
achterland, maar deze grens is nog lang
niet bereikt. Mede op grond van het
bestaande verband dat bestaat tussen
het aantal in Nederland aanwezige
auto's en het aantal door TESO ver
voerde auto's, heeft zich bij het
TESO-bestuur de overtuiging opgedron
gen, dat dc bouw van een tweede veer
schip beslist verantwoord is.
VOGEL WANDELTOCHT OP
HEMELVAARTSDAG
Op 27 meiHemelvaartsdag zal
onder auspiciën van de wandelsport
vereniging,. 't Gouden Boltje" weer een
Vogelwandeltocht worden gehouden. De
wandelaars kunnen kiezen tussen 10 en
20 kilometer. Gestart wordt in de We-
zentuin te Den Burg van 1-2 uur n.m.
Uiterlijk zes uur moeten de deelnemers
weer terug zijn. Voor degenen, die de
tocht volbrengen is weer een fraaie me
daille beschikbaar. Men wordt dringend
aangeraden zoveel mogelijk gebruik te
maken van de voorinschrijving, mor
genochtend van 10-12 uur in hotel „De
Zwaan" en gedurende de gehele middag
ten huize van de heer C-. P. Laan. Het
inschrijfgeld bedraagt voor deelnemers
tot en met 15 jaar ƒ1,voor 16 jaar en
ouder ƒ1,50.
Voorts werd ons door het bestuur van
de wandelsportvereniging meegedeeld,
dat de Avondvierdaagse dit jaar zal
worden gehouden op 21. 22. 23 en 24
juni. De voorinschrijving zal op 5 juni
worden gehouden.
„1940-1945 IN BEELD"
HEDENAVOND NOG OPEN
De tentoonstelling „1940-1945 in
beeld" in de LTS te Den Burg heeft
vele honderden bezoekers getrokken.
Voor degenen, die tot nog toe verzuim
den deze interessante expositie te zien.
bestaat vanavond een laatste gelegen
heid. Bezichtiging is mogelijk van 19.00
tot 22.00 uur.
WIE ZIJN DE EIGENAARS?
Op de avond van de vijfde mei, na
afloop van de succesvolle telefoonquiz,
zijn op het terras van hotel „De Linde-
boom-Texel" drie borden en een pan
achtergebleven. De artikelen worden op
het ogenblik bewaard in het bureau van
de Stichting Cultureel Werk, Wezen-
tuin, waar de eigenaars of eigenaressen
ze kunnen afhalen.
BEJAARDENAVOND TE OOSTEREND
OOSTEREND Wij herinneren be
langhebbenden eraan, dat hedenavond
op de zolder van de o.l. school te Oos
terend een bejaardenavond zal worden
gehouden. De toneelgroep van de SOOS
zal een toneelstuk opyoeren Bejaarden
van Oosterend en wijk O. die niet zelf
voor vervoer kunnen zorgen, worden
verzocht dit mee te delen aan de heer
R. v.d Vis of telefonisch (02223) 364
LAATSTE BIJEENKOMST
PLATTELANDSVROUWEN
(van een medewerkster)
DE COCKSDORP De laatsgehou-
den bijeenkomst van de Plattelands
vrouwen De Cocksdorp-Eierland in ho
tel „De Hoop" werd door een bevredi
gend aantal dames bezocht. Op deze
laatste avond van het seizoen vertelde
mevr Saai iets over het jubileumreisje
van de 30-jarige Prov. N.H. Zij maakte
deel uit van de 1500 dames, die van
Alkmaar met schepen naar Amsterdam
gingen om de musical „No, no Nanette"
te zien. In totaal 12 dames van de afde
lingen Texel en De Cocksdorp-Eierland
waren meegeggaan. Mevr. Meindertsma
bracht verslag uit van de Prov. jaarver
gadering te Alkmaar. Op het ogenblik
zijn in Noordholland 82 afdelingen met
ruim 7000 leden.
De hoofdschotel van deze avond werd
verzorgd door mevrouw Henriet Free
zer, bekend van radio en tv. Zij hield
een voordracht over het onderwerp
„Mannen, vrouwen en mensen". Zij cri-
tiseerde man zowel als vrouw en de
mensen in het algemeen op zeer humo
ristische wijze.
HOOG WATER
Hoog water ter rede van Oudescbild
11 mei 5.05 cn 17.40, 12 mei 6 23 en 18.52
13 mei 7.25 en 19 45; 14 mei 8.06 en 20.25:
15 mei 8.40 en 20 58.
Aan het strand ongeveer een uur eerder
hoog water.
FOTOCLUB HOUDT DIA-AVOND
De fotoclub „De Kiekendief" organi
seert ter gelegenheid van de Week van
de Fotografie op vrijdagavond 14 mei
in het dorpshuis te Den Burg een dia
vertoning. Het programma is zeer ge
varieerd en bestaat uit eigen werk van
de fotoclub-leden. De toegang is vrij.
DEN HOORN VIERDE OP VROLIJKE
WIJZE BEVRIJDINGSFEEST
DEN HOORN Te Den Hoorn werd
het bevrijdingsfeest op vrolijke doch
waardige wijze gevierd. Bij de optocht
met versierde voertuigen werden d«
volgende prijswinnaars genoteerd:
Enkelingen. 1. „Wittebrood-boot", 2.
„Dik Trom", 3. „Roodkapje". Paren; 1.
„Margriet en Pieter", 2. „Trees heeft
een Canadees", 3. „Lente 1965".
Groepen 1. „Boot voedseluitreiking",
2. „Pannekoekenhuisje", 3. „Versierd*
boot". Er waren in totaal 24 voorstel
lingen.
Er werd ook een wedstrijd touwtrek
ken gehouden. 1. A. Lap Szn., 2 K.
Duinker. 3. H. Troost Szn. 's Middags
vertegenwoordigden dit team Den
Hoorn in de eilandelijke wedstrijden te
Den Buig.
De verdere uitslagen waren
Jongens, 6-7 jaar, zaklopen: 1. Ben
Bakker, 2. Peter Kikkert, 3 Rudi Wilner
Meisjes 6-7 jaar, lepelspel 1 Magda
Bakker, 2. Tineke Kalis, 3. Ellie Kik
kert.
Jongens 8-9 jaar, koekhappen; 1.
Harry Bakker, 2. Peter Hin, 3. Martien
van Wolferen.
Meisjes 8-9 jaar, letters ophangen: 1.
Margret Bakker, 2. Vera Bakker, 3.
Annie Veeger.
Heren, ouder dan 30 jaar: hengelen:
1 J. Bakker, 2. P. Zijm Johzn., 3. C.
Bakker Jzn.
Paren, 16-30 jaar, waterspel: 1. D.
Drijver-E. Lap; 2. D. Dijker-D. Drijver,
3. H. Lap-S. Duinker.
Jongens 10-11 jaar, sprietlopen: 1
Bert Huisman, 2. Gerard Bakker, 3.
Piet v.d. Gaag
Meisjes 10-11 jaar, was ophangen; 1.
Monica Bakker, 2. Nettie Zijm, 3 Marja
Zijm.
Jongens 12-13 jaar, vatrollen: 1. H.
Commandeur, 2 J. Lap, 3. S. Wijngaar
den.
Meisjes 13-14 jaar, kinderwagenrace:
1. Rita Wilner. 2. Agnes Gieles 3 Riet
Timmer.
Dames 30 jaar en ouder, kinderwa
genrace: 1. mevr. R Bakker, 2. mevr.
Zijm-Nooij, 3. mevr. W Kikkert-Duin-
ker.
Jongens en meisjes 13-16 jaar, ping-
pongspel: 1. Arie Kikkert, 2. Chris Keij-
ser, 3 Arie Lap.
DE KOOG Zoals bekend staat op
korte afstand van De Koog het Maar
tenhuis, waarin sinds enige maanden
gehandicapte kinderen worden opge
voed. Naar buiten blijkt hiervan wei
nig of niets Het ligt voor de hand, dat
toch velen belangstelling hebben voor
de wijze, waarop de in deze kinderen
sluimerende mogelijkheden worden
gewekt, zodat ook voor hen het mense
lijk bestaan zin en inhoud krijgt. Deze
belangstelling kwam tot uitdrukking,
toen mevrouw Reijsselberghe-Verboom
op uitnodiging van de Koger Zuster-
kringen in de Doopsgezinde kerk een
voordracht over dit onderwerp hield,
die door velen met aandacht werd ge
volgd. Mevrouw Reijsselberghe ver
telde met veel enthousiasme en zonder
een spoor van sentimentaliteit over de
ervaringen, die zij bij dit werk opdeed.
Deze inspanningen worden beslist niet
als een opoffering gevoeld, maar inte
gendeel als bijdragen tot eigen inner
lijke verrijking. De algemeen geldende
opvatting, dat veel geduld een eerste
voorwaarde zou zijn, werd niet beves
tigd. Dit begrip werd door de spreek
ster gedurende haar voordracht op
geen enkele wijze naar voren gebracht!
Er zijn vele vormen van gestoord
zijn, lichamelijk, geestelijk en combina
ties van beide. Hierdoor is het nood
zakelijk, dat voor ieder kind afzonder
lijk wordt uitgezocht, welke therapie
dient te worden gekozen. Vaak zijn
langdurige experimenten noodzakelijk.
Een eerste voorwaarde is het zichzelf
kunnen venplaatsen in de gevoelswe
reld, in het ziektebeeld van de patiënt.
Alleen dan is het mogelijk vorm te ge
ven aan de behandeling. Eigen emoties
spelen hierbij een, vaak remmende, rol.
Ook de sfeer is bepalend. Humor en
vrolijkheid werken op zichzelf al gene
zend.
Behandeling
Bij de dagelijkse behandeling wordt
strikt de hand gehouden aan afwisse
lende uren van beweging en rust. Hier
aan hebben de kinderen veel behoefte.
De oefeningen worden alle zingend als
spel uitgevoerd. Sommige kinderen
kunnen, zonder aanwijsbare medische
oorzaak, niet spreken. Met vaak op
merkelijk resultaat wordt dan een ex
pressief bewegingsspel gespeeld, waar
bij door houdingen van armen en benen
klinkers worden uitgebeeld, die ook be
grippen tot uitdrukking brengen Merk
waardigerwijze worden hierdoor de
spraakorganen beïnvloed, waardoor zij
op de duur toch leren spreken. Mevr.
Langenhorst, die aan het Maartenhuis
is verbonden, gaf van dit spel een
boeiende demonstratie. Voor gevoels-
gestoorde kinderen, die ieder contact
met de buitenwereld afwijzen, kunnen
deze „spraakbewegingen", als zij er een
maal toe gebracht kunnen worden mee
te spelen, zeer bevrijdend werken.
Ook muziek wordt veel toegepast.
Géén mechanische muziek, zoals deze
bv. uit de radio klinkt, deze is juist
funest voor de gestoorden. Mevrouw
Langenhorst speelde op de lier een
eeuwenoude melodie voor. die uit hun
evenwicht geraakte kinderen weer tot
rust brengt.
Beeldend vertellen
Het vertellen van verhalen dient op
uiterst beeldende wijze te geschieden,
de vertelster moet zelf geloven in de
uitgebeelde figuren en ze met gebaren
en bewegingen tot leven laten komen.
Wekenlang wordt dagelijks hetzelfde
verhaal verteld om er daarna een spel
van te maken. Ieder kind, ongeacht de
handicap, doet hieraan dan mee
Het uiterst eenvoudige weven ge
beurt op de maat van een liedje en is
dan sterk rustgevend. Bij het schilderen
komt het meer aan op de kleur dan op
de vorm. Ter verduidelijking van het
gesprokene werden fraaie dia's ver
toond. Deze zijn uiteraard statisch, zo
dat zij van de bewegingen toch geen
duidelijk beeld konden geven.
Aan het einde van de voordracht be
antwoordde mevr. Ruijsselberghe nog
verscheidene vragen, o.m. over de ster
ke binding van deze kinderen aan d«
leidsters. Dit kan bij vertrek van de
leidsters leiden tot innerlijke spannin
gen, die in het Maartenhuis echter
steeds opgevangen konden worden.
Rest nog te vermelden, dat de 'bij de
Weretdvrouwengebedsdag in De Koog
gehouden collecte, ƒ47,50, aan het
Maartenhuis voor de aankoop van
speelgoed werd overgedragen door
mevr. Waardenburg. De collecte bij d«
uitgang bracht ƒ56,08 op.