Extra late bootdienst
iedere vrijdagavond
Wagenmuseum te De Waal
wordt vrijdag officieel geopend
Om 22.00 uur uit
Den Helder
Grote collectie
rijtuigen van de
ondergang gered
VREEMD GELD IS BIJ ONS BEKEND!
De bank waar u zich thuis voelt!
spelenderwijs
4H'A*.«NÏ' :\«.A<0-*HT HZ
Den Burg: Binnenburg 11. Den Helder: Koningstraat 7
HARTELIJK DANK
Gaarne willen wij ieder, die meege
holpen heeft de 5mei-viering tot een
succes te maken, op welke wijze dan
ook, hartelijk danken. Dit geldt zowel
voor de evenementen in de morgen, in
de middag als voor die op de avond.
Door de vele medewerking is de viering
van het vierde lustrum van de bevrij
ding op Texel een groot succes gewor
den en een gebeuren, dat ongetwijfeld
nog lange tijd in de herinnering zal
blijven voortleven. Het bestuur van de
Stichting Festival Texel hoopt bij een
volgende gelegenheid weer een beroep
op uw aller medewerking te mogen
doen.
De voorzitter. W. Albers
De secretaris, J. van der Pijl
OPENBAAR VERKOCHT
Tijdens de vrijdagmiddag gehouden
openbare verkoping in Hotel „De
Graaf" werd het woonhuis Kogerstraat
68 te Den Burg voor ƒ55.000,gekocht
door de heer T. van Heerwaarden q.q.
(in opdracht). Het woonhuis met bijbe
horende grond „Landzicht" aan de Ko-
gerweg bracht ƒ26.600,— op. Koper was
de heer J K. P. Zwan. eveneens in op
dracht
Het huis Molenstraat 44. van de heer
D. Witte, werd niet in veiling gebracht,
omdat de heer Witte kort tevoren reeds
overeenstemming over de verkoop had
bereikt met de heer P. Moerbeek te
Den Burg.
gelse en Texelse garelen te zien, paar-
denkleden, bellentuigen, lantaarns en
een wagenstoof De vereniging zoekt
nog naar passende wandversieringen.
Men denkt aan schilderijen die koetsen
en/of paarden voorstellen. Ook aan
paardedekens etc. Men kan deze schil
derijen eventueel alleen voor de zomer
maanden afstaan.
In het seizoen zal het museum dage
lijks geopend zijn. Een deskundige
kracht zal voor de rondleidingen zor
gen. Het entreegeld bedraagt ƒ0,50;
voor kinderen 0,25. Gezelschappen
krijgen reductie.
Met ingang van volgende maand zal TESO iedere vrijdagavond een extra late
boot laten varen, die om 9 uur van Texel vertrekt en om 10 uur van Den
Helder. Tijdens de vrijdagavond gehouden algemene aandeelhoudersvergadering
verklaarden de aandeelhouders zich met dit voornemen van het TESO-bestuur
akkoord. Het voorstel werd gedaan naar aanleiding van het verzoek van een
groep aandeelhouders, om eens per 14 dagen op zaterdag een boot om half
twaalf uit Den Helder te laten vertrekken. Dit oorspronkelijke voorstel werd
niet uitvoerbaar geacht om technische en organisatorische redenen. Bovendien
heeft de ervaring geleerd, dat voor een dergelijke boot een zeer geringe be
langstelling bestaat. Het TESO-bestuur meent dat een boot om tien uur uit
Den Helder veel gunstiger perspectieven biedt. Wanneer de belangstelling
redelijk is, zal deze late extra-boot ook in de wintermaanden varen. Voor
lopig wordt deze aanvulling van de dienstregeling als een proef beschouwd.
De vergadering, die in „De Oranje-
Initiatiefnemer van het oorspronke
lijke voorstel was de heer J. A. de Wit,
die tijdens een uitvoerige toelichting
met nadruk wees op het feit, dat zeer
vele mensen, die naar de overkant rei
zen voor werk of culturele manifesta
ties gedwongen zijn de nacht op de
vastewal door te brengen, omdat Texel
na half negen onbereikbaar wordt.
Het tegenvoorstel van het TESO-be
stuur werd evenwel met enthousiasme
ontvangen. Zij. die voor een weekend
naar Texel willen, kunnen nu het eiland
ook vanuit de verste hoek in Nederland
nog bereiken als zij na hun dagtaak, om
vijf uur, van huis gaan. Zelfs vakantie
gangers uit het Roergebied kunnen na
vijf uur 's middags afreizen en deze
laatste boot met gemak halen. Mocht
een grote groep mensen van mening
zijn, dat TESO beter een late boot op
een andere dag kan inzetten, dan kun
nen zij daarvan kennis geven door een
voorstel in te zenden, voorzien van
handtekeningen.
boom" werd gehouden, trok flinke be
langstelling De zaal was vrijwel geheel
bezet met aandeelhouders, die tezamen
261 stemmen vertegenwoordigden.
In zijn openingswoord ging de presi
dent-commissaris, de heer C. J. de Lugt,
uitvoerig in op de omstandigheden, die
hebben geleid tot het bestellen van een
tweede diesel-elektrische veerboot. „We
verwachten in 1965 een vervoersop-
brengst van ƒ2.500.000,een kosten-
stijging van 10% over het variabele
deel van de uitgaven, waardoor het be
drijfsresultaat van ƒ350.000,zal stij
gen. In 1965 drukken nl. de kosten van
de bouw van de nieuwe veerboot alleen
in de vorm van een stijging van de ren
telast op de exploitatiekosten. In 1966
gedeeltelijk en in 1967 geheel, zullen de
exploitatiekosten van de tweede veer
boot de resultaten sterk beïnvloeden.
Deze zijn nu gestegen met rond
ƒ650 000,waardoor de netto-winst in
1967 wel zeer klein zal zijn. In 1968 zal
de netto-winst weer zijn gestegen", al
dus de heer De Lugt. Het besluit om de
tweede pont te bestellen viel mede naar
aanleiding van de prognose, dat het
vervoer van 1964 in 1970 verdubbeld
zal zijn. Er zullen in dat jaar 330.000
auto's vervoerd moeten worden.
De Drachme, de Yen, de Dinar, de Escudo, de Peseta...
vreemd geld? Niet voor de N.M.B. Daar kennen ze de
waarde van èlk geld. Als u dus te maken hebt of krijgt
met vreemde valuta: de N.M.B. is uw adres. Ze helpen u
deskundig en graag I
NEDERLANDSCHE
MIDDENSTANDSBANK
Het wageumuseum van de Vereniging
voor Vrienden van het Paard is zover
gereed, dat het voor publiek kan wor
den opengesteld. De officiële openings
plechtigheid zal worden verricht door
burgemeester C. De Koning, vrijdag
avond om half acht. Tal van genodig
den zullen bij deze, voor de paarden
sportvereniging bijzonder belangwek
kende gebeurtenis aanwezig zijn. Na de
plechtigheid wordt in hotel „De Linde-
boom-Texel" te Den Burg de vijfde
algemene jaarvergadering gehouden, die
in het teken van de ingebruikneming
van het wagenmuseum zal staan. Het
wagenmuseum is inderdaad een voor
Texelaars en toeristen bijzonder inte
ressant object. We konden het gisteren
zelf zien, toen we in de gerestaureerde
boerenschuur aan het Hogereind, waar
in de collectie staat opgesteld, werden
rondgeleid door de enthousiaste voor
zitter van de Paardensportvereniging,
de heer Joh. C. Roeper, tevens belang
rijkste initiatiefnemer tot stichting van
het museum. Hoewel de verzameling
rijtuigen, arreslcdcn en aanverwandte
artikelen nog niet compleet is, krijgt
men een uitstekend beeld van de ver
voersmiddelen, waarvan de Texelaars
zich bedienden vóór de komst van het
gemotoriseerde verkeer.
Een echt Texels tintje heeft het mu
seum gekregen door de aanwezigheid
van karren en wagens die uitsluitend
op ons eiland werden gemaakt en ge
bruikt, zodat zij ook voor kenners van
de overkant een bezienswaardigheid
zijn. Overigens hangt het van de leeftijd
van de bezoekers ai' in hoeverre men de
tentoongestelde vehikels met interesse
zal bekijken. De ouderen onder ons, die
vroeger zelf regelmatig gebruik hebben
gemaakt van de hier tentoongestelde
wagens, ervaren het weerzien met zulke
voertuigen op een andere wijze, dan
iemand die temidden van auto's, moto
ren en bromfietsen is opgegroeid. Hoe
het ook zij: het is ongetwijfeld zinvol
geweest om deze verzameling voor het
nageslacht te bewaren.
Kostbaar initiatief
Het laat zich makkelijk denken, dat
het niet eenvoudig is geweest de hand
te leggen op deze voertuigen. „We heb
ben voor heel wat wagens goed geld
moeten neertellen, maar gelukkig wa
ren er mensen, die veel voor het idee
van het wagenmuseum voelden en hun
kar, die ergens stoffig in een boet of
schuur stond weg te rotten, cadeau ga
ven!" zegt Joh. C. Roeper. „Veel aan
winsten stonden er zo slecht bij. dat er
veel restauratie aan te pas moest ko
men, voordat ze weer toonbaar waren.
Dat heeft een heel kapitaal gekost,
maar wat moet je als op Texel nog
maar één zo'n kar is te vinden?"
Het plan om een Texels wagenmu
seum in te richten is bepaald geen be
vlieging. De voorbereidingen begonnen
ongeveer vijf jaar geleden, toen de
paardensportvereniging in de huidige
vorm werd opgericht en de leden van
mening waren, dat één der taken van
de vereniging zou moeten ziin; het be
waren van de historisch waardevolle
Texelse vervoermiddelen. Links en
rechts wist men de hand te leggen op
diverse wagens die voor plaatsing in de
collectie in aanmerking kwamen, maar
aan een geschikt onderkomen ontbrak
het voorlopig. Door medewerking van
enkele enthousiaste leden van de ver
eniging konden de karren op verschil
lende plaatsen droog worden opgesla
gen, zodat het bederf werd geconsoli
deerd. Lange tijd is het de bedoeling
geweest de wagens samen te brengen
in Zuid-Haffel, in de gemeentelijke
Texelse stolpboerderij Bij nader inzien
'bleek de afgelegen ligging en het ge
brek aan nuttige ruimte in de schuur
nogal bezwaarlijk. Daarom hapte men
onmiddellijk toe, toen de gemeente de
gerestaureerde boerenschuur aan het
Hoogereind in De Waal tegen een zeer
laag huurbedrag aanbood.
Typisch Texels
Een typisch Texels voertuig, dat op
geen enkele boerderij ontbrak, was de
driewielde kar, een zó practisch ding,
dat er zelfs nu nog enkele tientallen in
gebruik zijn, zij het, dat er in plaats van
een paard vaak een trekker bij wordt
gebruikt. Het exemplaar in het wagen
museum is ongeveer zestig jaar oud.
Een opname vau liet interieur van het wagen-
museum te De Waal, dat vrijdagavond door
burgemeester C. De Koning officieel wordt
geopend.
Alleen op Texel werd ook de boeren
wagen gebruikt en een variatie op dit
model: de lange wagen. De lange wagen
werd van een boerenwagen vervaardigd
door enkele manipulaties, waarbij de
lengte aanzienlijk toenam en de lad
ders plaatsmaakten voor hekken. De
wagen leende zich uitstekend voor lam-
merenvervoer. Later kwamen er ook
Zeeuwse wagens. Hiervan konden de
voorwielen onder de wagen draaien.
Het Texelse model kon dat niet en
daardoor was de draaihoek zeer groot.
Het was niet eenvoudig om met zo'n
wagen vol lammeren door de nauwe
straten van Den Burg naar de markt
te rijden. Met name de bocht bij hotel
„De Zwaan" schijnt een zware proeve
van bekwaamheid te zijn geweest. Zo
wel de boeren- als de lange wagen ko
men in het museum. Veel verloren ge-
gane onderdelen moesten worden ver
nieuwd. Waardevolle adviezen daarbij
gaf de heer G. J. de Haan, directeur
van het Texels Museum.
Personenvervoer
Tentoongesteld zijn voorts de tent
wagen, die een voorloper was van de
Texelse glazen wagen en de breack, die
werd geschonken door de familie Veld
uit Bergen, omdat op Texel geen enkele
breack meer over was. De glazen wa
gen, zo genoemd naar de ruitjes achter
in, was vermaard om zijn Collins pa
tentassen, die niet herhaaldelijk ge
smeerd behoefden te worden. Een der
gelijk rijtuig is indertijd als „taxi" ge
bruikt door wijlen Beumkes tussen Den
Burg en Den Hoorn. De tentwagen, die
geschonken werd door G. Eelman,
wacht nog op restauratie.
De tweewielige tilbury is ook te zien
evenals de dresseerkar. Voorts de ton-
neau, die bij voorkeur werd gebruikt
door dames uit „de betere stand" en
de dos-ados, een 4-wielig voertuigje,
waarmee men zich ontspande. Een der
grootste rijtuigen is de landauwer, die
een merkwaardig contrast vormt met
de drie ernaast staande arresleden
Brandweer
Een interessante curiositeit is ook de
brandweerwagen, die nog omstreeks
1900 op Texel werd gebruikt. De pomp
met het erbij horende malmirum is nog
uitstekend bruikbaar. Ook de witte
stokken met gekleurde knoppen, die de
spuitgasten droegen om hun rang aan
te geven, zijn aanwezig. Verder zijn En-
Lening
Al deze feiten hebben doen besluiten
op zo kort mogelijke termijn een twee
de veerboot te bestellen. De bouw wordt
ieder jaar duurder door loonstijgingen
(ongeveer ƒ300.000.per jaar) Dit be
drag vangt al een groot deel van de
rentelast op. Voor de financiering van
het nieuwe schip wendde het TESO-
bestuur zich tot de Veenkoloniale Hy
potheekbank, waarbij een lening werd
aangegaan van 5 miljoen met een loop
tijd van 19 jaar. De eerste aflossing
wordt gedaan in 1970. daarna in 15 ge
lijke jaarlijkse termijnen. De rente be
draagt 6%%. Op een vraag van een der
aandeelhouders of dit bedrag bij een
andere bank niet tegen een gunstiger
rentepercentage kan worden verkregen,
antwoordde de president-commissaris
ontkennend, „Beslist niet onder deze
gunstige voorwaarden", zo zei hij.
Nadat notulen en jaarverslag waren
voorgelezen, volgde de aanbieding van
de balans en verlies- en winstrekening.
De aandeelhouders verklaarden zich
hiermede zonder commentaar akkoord.
Bij de bestuursverkiezing werd de
heer C. J. de Lugt met 249 van de 261
stemmen herkozen. De heer De Lugt
had zich op dringend verzoek van zijn
mede-commissarissen herkiesbaar ge
steld. De heer G. Bakker feliciteerde
hem met zijn herbenoeming en bracht
naar voren, dat TESO zeer gediend is
met het doordachte en deskundige be
leid van de heer De Lugt. Op 21 febru
ari was het 25 jaar geleden, dat de heer
De Lugt zitting nam in het TESO-be
stuur. Dit jubileum werd in klein comi
té herdacht. „U hebt in deze periode
Uw stempel op het beleid gedrukt en
steeds een nooit aflatende bereidheid
getoond om U onbeperkt voor TESO in
te spannen. Hiervoor zijn wij U grote
dank verschuldigd!", aldus de heer Bak
ker. De heer De Lugt dankte voor het
vertrouwen dat de aandeelhouders we
derom bereid waren in hem te stellen.
Tijdens de rondvraag werd door ver
schillende aandeelhouders op de ge
brekkige accommodatie voor wachtende
passagiers op de beide havens gewezen.
Gevraagd werd spoed te betrachten bij
de bouw van wachtgelegenheden en
voorlopig noodvoorzienmgen te treffen.
Er-werd op gewezen, dat de bus van
v.d. Wijst in Den Helder veelal niet tot
de fuik rijdt, maar stopt bij het kaart
verkoopkantoortje, zodat de passagiers
een heel eind moeten lopen. Ook werd
naar voren gebracht, dat het aanbeve
ling verdient, de passagiersbruggen van
de fuikhavens glasdicht te maken, zo
dat men bij slecht weer droog aan
boord kan komen. De heer De Lugt be
loofde dit te zullen bespreken met
Rijkswaterstaat. Het was enkele aanwe
zigen opgevallen, dat het een enkele
maal voorkomt, dat de boot bij mist
overdag niet en 's avonds wél vaart. De
verklaring hiervoor was eenvoudig:
nacht of dag maakt bij mist geen ver
schil; echter wel het tij. Op grond
daarvan wordt beslist of al dan niet
wordt gevaren. De heer G. Oskam
sprak zijn teleurstelling uit over het
feit, dat de Robbentochten niet meer
zullen worden gehouden. Door de heer
Bakker werd gewezen op de hoge passa-
gierstrappen van de fuikhavens, die
voor ouderen en gebrekkigen veel be
zwaar opleveren. De heer De Lugt deel
de mee, dat plannen worden bestudeerd
om in het nieuwe schip op het autodek
een lift te maken. Zij, die niet in staat
zijn de hoge trappen te beklimmen,
kunnen over de autobrug naar deze lift
wandelen en dan naar boven worden
gebracht Er zijn echter nog enkele
technische moeilijkheden te overwin
nen.
TEXELSE MARKT
Op de gisteren gehouden markt wer
den 7 paarden aangevoerd (ƒ600,
ƒ1300,—); 10 schapen (ƒ130,ƒ160,—)
15 nuka's (ƒ130,ƒ200,—), 10 stellen
schapen en lam (ƒ175,ƒ250,
koken, bakken, braden
en grilleren op het
meest complete
gasfornuis van nederland
IHÜHÜB i BBB i'i
Zeer ruime oven met prachtige bakeigenschappen.
Kookgedeelte geheel uitneembaar, zodat alle onder
delen gemakkelijk kunnen worden schoongemaakt
Alle onderdelen zijn beschermd tegen aantasting.
Het email is zuurbestendig.
Handgrepen gemaakt van roestvrij staal
De branderplaatjes zijn verchroomd en daardoor
volledig bestand tegen chemische aantasting,
i Elk onderdeel is degelijk en solide geconstrueerd
dit is uw garantie voor een zeer lange levensduur.
L.i;!llll!ll!l!illlli;illllt[||illil!!llllllllllllllllllli;ill!ll|||||lilllllllllllllllilll!illl||||||iH|
BARKER'S
IJZERHANDEL
I 'en Bu-g - Texel
Superieure i
kwaliteit
is een j
typisch
ATAG-kenmerkg»