Extra late bootdienst iedere vrijdagavond Wagenmuseum te De Waal wordt vrijdag officieel geopend Om 22.00 uur uit Den Helder Grote collectie rijtuigen van de ondergang gered VREEMD GELD IS BIJ ONS BEKEND! De bank waar u zich thuis voelt! spelenderwijs 4H'A*.«NÏ' :\«.A<0-*HT HZ Den Burg: Binnenburg 11. Den Helder: Koningstraat 7 HARTELIJK DANK Gaarne willen wij ieder, die meege holpen heeft de 5mei-viering tot een succes te maken, op welke wijze dan ook, hartelijk danken. Dit geldt zowel voor de evenementen in de morgen, in de middag als voor die op de avond. Door de vele medewerking is de viering van het vierde lustrum van de bevrij ding op Texel een groot succes gewor den en een gebeuren, dat ongetwijfeld nog lange tijd in de herinnering zal blijven voortleven. Het bestuur van de Stichting Festival Texel hoopt bij een volgende gelegenheid weer een beroep op uw aller medewerking te mogen doen. De voorzitter. W. Albers De secretaris, J. van der Pijl OPENBAAR VERKOCHT Tijdens de vrijdagmiddag gehouden openbare verkoping in Hotel „De Graaf" werd het woonhuis Kogerstraat 68 te Den Burg voor ƒ55.000,gekocht door de heer T. van Heerwaarden q.q. (in opdracht). Het woonhuis met bijbe horende grond „Landzicht" aan de Ko- gerweg bracht ƒ26.600,— op. Koper was de heer J K. P. Zwan. eveneens in op dracht Het huis Molenstraat 44. van de heer D. Witte, werd niet in veiling gebracht, omdat de heer Witte kort tevoren reeds overeenstemming over de verkoop had bereikt met de heer P. Moerbeek te Den Burg. gelse en Texelse garelen te zien, paar- denkleden, bellentuigen, lantaarns en een wagenstoof De vereniging zoekt nog naar passende wandversieringen. Men denkt aan schilderijen die koetsen en/of paarden voorstellen. Ook aan paardedekens etc. Men kan deze schil derijen eventueel alleen voor de zomer maanden afstaan. In het seizoen zal het museum dage lijks geopend zijn. Een deskundige kracht zal voor de rondleidingen zor gen. Het entreegeld bedraagt ƒ0,50; voor kinderen 0,25. Gezelschappen krijgen reductie. Met ingang van volgende maand zal TESO iedere vrijdagavond een extra late boot laten varen, die om 9 uur van Texel vertrekt en om 10 uur van Den Helder. Tijdens de vrijdagavond gehouden algemene aandeelhoudersvergadering verklaarden de aandeelhouders zich met dit voornemen van het TESO-bestuur akkoord. Het voorstel werd gedaan naar aanleiding van het verzoek van een groep aandeelhouders, om eens per 14 dagen op zaterdag een boot om half twaalf uit Den Helder te laten vertrekken. Dit oorspronkelijke voorstel werd niet uitvoerbaar geacht om technische en organisatorische redenen. Bovendien heeft de ervaring geleerd, dat voor een dergelijke boot een zeer geringe be langstelling bestaat. Het TESO-bestuur meent dat een boot om tien uur uit Den Helder veel gunstiger perspectieven biedt. Wanneer de belangstelling redelijk is, zal deze late extra-boot ook in de wintermaanden varen. Voor lopig wordt deze aanvulling van de dienstregeling als een proef beschouwd. De vergadering, die in „De Oranje- Initiatiefnemer van het oorspronke lijke voorstel was de heer J. A. de Wit, die tijdens een uitvoerige toelichting met nadruk wees op het feit, dat zeer vele mensen, die naar de overkant rei zen voor werk of culturele manifesta ties gedwongen zijn de nacht op de vastewal door te brengen, omdat Texel na half negen onbereikbaar wordt. Het tegenvoorstel van het TESO-be stuur werd evenwel met enthousiasme ontvangen. Zij. die voor een weekend naar Texel willen, kunnen nu het eiland ook vanuit de verste hoek in Nederland nog bereiken als zij na hun dagtaak, om vijf uur, van huis gaan. Zelfs vakantie gangers uit het Roergebied kunnen na vijf uur 's middags afreizen en deze laatste boot met gemak halen. Mocht een grote groep mensen van mening zijn, dat TESO beter een late boot op een andere dag kan inzetten, dan kun nen zij daarvan kennis geven door een voorstel in te zenden, voorzien van handtekeningen. boom" werd gehouden, trok flinke be langstelling De zaal was vrijwel geheel bezet met aandeelhouders, die tezamen 261 stemmen vertegenwoordigden. In zijn openingswoord ging de presi dent-commissaris, de heer C. J. de Lugt, uitvoerig in op de omstandigheden, die hebben geleid tot het bestellen van een tweede diesel-elektrische veerboot. „We verwachten in 1965 een vervoersop- brengst van ƒ2.500.000,een kosten- stijging van 10% over het variabele deel van de uitgaven, waardoor het be drijfsresultaat van ƒ350.000,zal stij gen. In 1965 drukken nl. de kosten van de bouw van de nieuwe veerboot alleen in de vorm van een stijging van de ren telast op de exploitatiekosten. In 1966 gedeeltelijk en in 1967 geheel, zullen de exploitatiekosten van de tweede veer boot de resultaten sterk beïnvloeden. Deze zijn nu gestegen met rond ƒ650 000,waardoor de netto-winst in 1967 wel zeer klein zal zijn. In 1968 zal de netto-winst weer zijn gestegen", al dus de heer De Lugt. Het besluit om de tweede pont te bestellen viel mede naar aanleiding van de prognose, dat het vervoer van 1964 in 1970 verdubbeld zal zijn. Er zullen in dat jaar 330.000 auto's vervoerd moeten worden. De Drachme, de Yen, de Dinar, de Escudo, de Peseta... vreemd geld? Niet voor de N.M.B. Daar kennen ze de waarde van èlk geld. Als u dus te maken hebt of krijgt met vreemde valuta: de N.M.B. is uw adres. Ze helpen u deskundig en graag I NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK Het wageumuseum van de Vereniging voor Vrienden van het Paard is zover gereed, dat het voor publiek kan wor den opengesteld. De officiële openings plechtigheid zal worden verricht door burgemeester C. De Koning, vrijdag avond om half acht. Tal van genodig den zullen bij deze, voor de paarden sportvereniging bijzonder belangwek kende gebeurtenis aanwezig zijn. Na de plechtigheid wordt in hotel „De Linde- boom-Texel" te Den Burg de vijfde algemene jaarvergadering gehouden, die in het teken van de ingebruikneming van het wagenmuseum zal staan. Het wagenmuseum is inderdaad een voor Texelaars en toeristen bijzonder inte ressant object. We konden het gisteren zelf zien, toen we in de gerestaureerde boerenschuur aan het Hogereind, waar in de collectie staat opgesteld, werden rondgeleid door de enthousiaste voor zitter van de Paardensportvereniging, de heer Joh. C. Roeper, tevens belang rijkste initiatiefnemer tot stichting van het museum. Hoewel de verzameling rijtuigen, arreslcdcn en aanverwandte artikelen nog niet compleet is, krijgt men een uitstekend beeld van de ver voersmiddelen, waarvan de Texelaars zich bedienden vóór de komst van het gemotoriseerde verkeer. Een echt Texels tintje heeft het mu seum gekregen door de aanwezigheid van karren en wagens die uitsluitend op ons eiland werden gemaakt en ge bruikt, zodat zij ook voor kenners van de overkant een bezienswaardigheid zijn. Overigens hangt het van de leeftijd van de bezoekers ai' in hoeverre men de tentoongestelde vehikels met interesse zal bekijken. De ouderen onder ons, die vroeger zelf regelmatig gebruik hebben gemaakt van de hier tentoongestelde wagens, ervaren het weerzien met zulke voertuigen op een andere wijze, dan iemand die temidden van auto's, moto ren en bromfietsen is opgegroeid. Hoe het ook zij: het is ongetwijfeld zinvol geweest om deze verzameling voor het nageslacht te bewaren. Kostbaar initiatief Het laat zich makkelijk denken, dat het niet eenvoudig is geweest de hand te leggen op deze voertuigen. „We heb ben voor heel wat wagens goed geld moeten neertellen, maar gelukkig wa ren er mensen, die veel voor het idee van het wagenmuseum voelden en hun kar, die ergens stoffig in een boet of schuur stond weg te rotten, cadeau ga ven!" zegt Joh. C. Roeper. „Veel aan winsten stonden er zo slecht bij. dat er veel restauratie aan te pas moest ko men, voordat ze weer toonbaar waren. Dat heeft een heel kapitaal gekost, maar wat moet je als op Texel nog maar één zo'n kar is te vinden?" Het plan om een Texels wagenmu seum in te richten is bepaald geen be vlieging. De voorbereidingen begonnen ongeveer vijf jaar geleden, toen de paardensportvereniging in de huidige vorm werd opgericht en de leden van mening waren, dat één der taken van de vereniging zou moeten ziin; het be waren van de historisch waardevolle Texelse vervoermiddelen. Links en rechts wist men de hand te leggen op diverse wagens die voor plaatsing in de collectie in aanmerking kwamen, maar aan een geschikt onderkomen ontbrak het voorlopig. Door medewerking van enkele enthousiaste leden van de ver eniging konden de karren op verschil lende plaatsen droog worden opgesla gen, zodat het bederf werd geconsoli deerd. Lange tijd is het de bedoeling geweest de wagens samen te brengen in Zuid-Haffel, in de gemeentelijke Texelse stolpboerderij Bij nader inzien 'bleek de afgelegen ligging en het ge brek aan nuttige ruimte in de schuur nogal bezwaarlijk. Daarom hapte men onmiddellijk toe, toen de gemeente de gerestaureerde boerenschuur aan het Hoogereind in De Waal tegen een zeer laag huurbedrag aanbood. Typisch Texels Een typisch Texels voertuig, dat op geen enkele boerderij ontbrak, was de driewielde kar, een zó practisch ding, dat er zelfs nu nog enkele tientallen in gebruik zijn, zij het, dat er in plaats van een paard vaak een trekker bij wordt gebruikt. Het exemplaar in het wagen museum is ongeveer zestig jaar oud. Een opname vau liet interieur van het wagen- museum te De Waal, dat vrijdagavond door burgemeester C. De Koning officieel wordt geopend. Alleen op Texel werd ook de boeren wagen gebruikt en een variatie op dit model: de lange wagen. De lange wagen werd van een boerenwagen vervaardigd door enkele manipulaties, waarbij de lengte aanzienlijk toenam en de lad ders plaatsmaakten voor hekken. De wagen leende zich uitstekend voor lam- merenvervoer. Later kwamen er ook Zeeuwse wagens. Hiervan konden de voorwielen onder de wagen draaien. Het Texelse model kon dat niet en daardoor was de draaihoek zeer groot. Het was niet eenvoudig om met zo'n wagen vol lammeren door de nauwe straten van Den Burg naar de markt te rijden. Met name de bocht bij hotel „De Zwaan" schijnt een zware proeve van bekwaamheid te zijn geweest. Zo wel de boeren- als de lange wagen ko men in het museum. Veel verloren ge- gane onderdelen moesten worden ver nieuwd. Waardevolle adviezen daarbij gaf de heer G. J. de Haan, directeur van het Texels Museum. Personenvervoer Tentoongesteld zijn voorts de tent wagen, die een voorloper was van de Texelse glazen wagen en de breack, die werd geschonken door de familie Veld uit Bergen, omdat op Texel geen enkele breack meer over was. De glazen wa gen, zo genoemd naar de ruitjes achter in, was vermaard om zijn Collins pa tentassen, die niet herhaaldelijk ge smeerd behoefden te worden. Een der gelijk rijtuig is indertijd als „taxi" ge bruikt door wijlen Beumkes tussen Den Burg en Den Hoorn. De tentwagen, die geschonken werd door G. Eelman, wacht nog op restauratie. De tweewielige tilbury is ook te zien evenals de dresseerkar. Voorts de ton- neau, die bij voorkeur werd gebruikt door dames uit „de betere stand" en de dos-ados, een 4-wielig voertuigje, waarmee men zich ontspande. Een der grootste rijtuigen is de landauwer, die een merkwaardig contrast vormt met de drie ernaast staande arresleden Brandweer Een interessante curiositeit is ook de brandweerwagen, die nog omstreeks 1900 op Texel werd gebruikt. De pomp met het erbij horende malmirum is nog uitstekend bruikbaar. Ook de witte stokken met gekleurde knoppen, die de spuitgasten droegen om hun rang aan te geven, zijn aanwezig. Verder zijn En- Lening Al deze feiten hebben doen besluiten op zo kort mogelijke termijn een twee de veerboot te bestellen. De bouw wordt ieder jaar duurder door loonstijgingen (ongeveer ƒ300.000.per jaar) Dit be drag vangt al een groot deel van de rentelast op. Voor de financiering van het nieuwe schip wendde het TESO- bestuur zich tot de Veenkoloniale Hy potheekbank, waarbij een lening werd aangegaan van 5 miljoen met een loop tijd van 19 jaar. De eerste aflossing wordt gedaan in 1970. daarna in 15 ge lijke jaarlijkse termijnen. De rente be draagt 6%%. Op een vraag van een der aandeelhouders of dit bedrag bij een andere bank niet tegen een gunstiger rentepercentage kan worden verkregen, antwoordde de president-commissaris ontkennend, „Beslist niet onder deze gunstige voorwaarden", zo zei hij. Nadat notulen en jaarverslag waren voorgelezen, volgde de aanbieding van de balans en verlies- en winstrekening. De aandeelhouders verklaarden zich hiermede zonder commentaar akkoord. Bij de bestuursverkiezing werd de heer C. J. de Lugt met 249 van de 261 stemmen herkozen. De heer De Lugt had zich op dringend verzoek van zijn mede-commissarissen herkiesbaar ge steld. De heer G. Bakker feliciteerde hem met zijn herbenoeming en bracht naar voren, dat TESO zeer gediend is met het doordachte en deskundige be leid van de heer De Lugt. Op 21 febru ari was het 25 jaar geleden, dat de heer De Lugt zitting nam in het TESO-be stuur. Dit jubileum werd in klein comi té herdacht. „U hebt in deze periode Uw stempel op het beleid gedrukt en steeds een nooit aflatende bereidheid getoond om U onbeperkt voor TESO in te spannen. Hiervoor zijn wij U grote dank verschuldigd!", aldus de heer Bak ker. De heer De Lugt dankte voor het vertrouwen dat de aandeelhouders we derom bereid waren in hem te stellen. Tijdens de rondvraag werd door ver schillende aandeelhouders op de ge brekkige accommodatie voor wachtende passagiers op de beide havens gewezen. Gevraagd werd spoed te betrachten bij de bouw van wachtgelegenheden en voorlopig noodvoorzienmgen te treffen. Er-werd op gewezen, dat de bus van v.d. Wijst in Den Helder veelal niet tot de fuik rijdt, maar stopt bij het kaart verkoopkantoortje, zodat de passagiers een heel eind moeten lopen. Ook werd naar voren gebracht, dat het aanbeve ling verdient, de passagiersbruggen van de fuikhavens glasdicht te maken, zo dat men bij slecht weer droog aan boord kan komen. De heer De Lugt be loofde dit te zullen bespreken met Rijkswaterstaat. Het was enkele aanwe zigen opgevallen, dat het een enkele maal voorkomt, dat de boot bij mist overdag niet en 's avonds wél vaart. De verklaring hiervoor was eenvoudig: nacht of dag maakt bij mist geen ver schil; echter wel het tij. Op grond daarvan wordt beslist of al dan niet wordt gevaren. De heer G. Oskam sprak zijn teleurstelling uit over het feit, dat de Robbentochten niet meer zullen worden gehouden. Door de heer Bakker werd gewezen op de hoge passa- gierstrappen van de fuikhavens, die voor ouderen en gebrekkigen veel be zwaar opleveren. De heer De Lugt deel de mee, dat plannen worden bestudeerd om in het nieuwe schip op het autodek een lift te maken. Zij, die niet in staat zijn de hoge trappen te beklimmen, kunnen over de autobrug naar deze lift wandelen en dan naar boven worden gebracht Er zijn echter nog enkele technische moeilijkheden te overwin nen. TEXELSE MARKT Op de gisteren gehouden markt wer den 7 paarden aangevoerd (ƒ600, ƒ1300,—); 10 schapen (ƒ130,ƒ160,—) 15 nuka's (ƒ130,ƒ200,—), 10 stellen schapen en lam (ƒ175,ƒ250, koken, bakken, braden en grilleren op het meest complete gasfornuis van nederland IHÜHÜB i BBB i'i Zeer ruime oven met prachtige bakeigenschappen. Kookgedeelte geheel uitneembaar, zodat alle onder delen gemakkelijk kunnen worden schoongemaakt Alle onderdelen zijn beschermd tegen aantasting. Het email is zuurbestendig. Handgrepen gemaakt van roestvrij staal De branderplaatjes zijn verchroomd en daardoor volledig bestand tegen chemische aantasting, i Elk onderdeel is degelijk en solide geconstrueerd dit is uw garantie voor een zeer lange levensduur. L.i;!llll!ll!l!illlli;illllt[||illil!!llllllllllllllllllli;ill!ll|||||lilllllllllllllllilll!illl||||||iH| BARKER'S IJZERHANDEL I 'en Bu-g - Texel Superieure i kwaliteit is een j typisch ATAG-kenmerkg»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1965 | | pagina 2