Morgenroodavondroodkerstrood
Heidense gebruiken in de eeuw
van plastic en atoomsplitsing
„En dc boom, die wordt hoe langer hoe dikker!" Hebt u dat spelletje ook
wel eens gedaan toen u jong- was? Met een sliert kinderen, waarvan het ene
eind, dat stil stond, geleidelijk-aan werd ingesloten door de rest, die er in een
kring omheen liep? Eigenlijk is dat een heel primitief soort dans, menigmaal
uitgevoerd door onze verre, verre voorouders, die de kinderlijke opvatting
huldigden, dat zij de zon in haar loop konden helpen door bewegingen te ma
ken „met de zon mee".
U haalt misschien uw schouders op en zegt: „Och, ik was toen nog maar een
kind. Geen wonder, dat ik aan zoiets kinderachtigs meedeed!" Maar weet u wel
zeker, dat u nü nooit meer iets doet, dat eigenlijk in de twintigste eeuw niet
meer thuis hoort? Als u dan een hoge hoed opzet voor een trouw- of een be
grafenisplechtigheid? U meent misschien, dat u er dan heel deftig uitziet, maar
in de grond van de zaak vermomt u zich om u onherkenbaar te maken voor
kwade geesten. Want dit was de oorspronkelijke bedoeling van het zich tooien
met zo'n vreemd hoofddeksel En als u op Oudejaarsavond of liever bij de
intrede van het Nieuwe jaar met instemming luistert naar al het geschiet en het
gefluit en het getoeter buiten, dan moest u eigenlijk bedenken, dat al dat
lawaai ook niets anders is dan een overblijfsel van de gewoonte om boze gees
ten te verjagen bij het aanbreken van een nieuw tijdperk, zoals dat bij onze
heidense voorouders gebruikelijk was.
Zelfs als u beschuit met muisjes eet
ter ere van de komst van een nieuwe
wereldburger of -burgeres, dan neemt
u zeer waarschijnlijk deel aan een oude
heidense offerande. Immers, het zijn
geen muisjes, deze „muisjes", ze lijken
eer op muizenkeutels, die stukjes anijs
met suiker omgeven, die zo lekker op
een beschuit met boter smaken. De muis
is het symbool van de vruchtbaarheid
en zij wordt Kier gesymboliseerd in de
uitwerpselen.
Ook het marsepeinen varkentje, dat
aan het eind van het jaar zovele eta
lages van banketbakkerswinkels siert,
is „heidens". Want het varken was door
onze Germaanse voorouders gewijd aan
Freyr, de god van zonneschijn en
vruchtbaarheid en bij de zonnewende,
aan het eind van december, was het
zeer zeker van belang deze god tot
vriend te houden.
Heidense gebruiken
Ja, zelfs ons kerstbrood is eigenlijk
niets anders dan een oude offerkoek.
Wilt ge geen kerstfeest vieren zonder
een kerstkrans7 Dat is ook al heidens.
Want een ring is het beeld van de
zonneschijf, die de heidense volken als
een godheid vereerden. Toen het Chris
tendom al verscheidene eeuwen lang de
gedachten der mensen in andere banen
had geleid, maar het heidense gebak in
de vorm van de zonnering toch in ere
werd gehouden, zou keizer Karei de
Grote bevolen hebben het te bakken in
de vorm van een kruis, het symbool van
het Christendom. En dit gebak, ge
vormd doordat men de betekenis niet
meer kende, zou de krakeling hebben
opgeleverd, die steevast bij een' Palm
paas behoort. Er is echter ook een an
dere verklaring: de krans stelde een
rad voor en met spaken er in werd het
't wiel van de zonnewagen, waarop de
zonnegod dagelijks zijn tocht langs de
hemel deed. In ieder geval, ook de kra
keling is van heidense oorsprong.
En dat zijn ook de Paaslammetjes en
de Paasos, die vroeger op het Lente
feest, dat nu paasfeest heet, aan de
goden geofferd werden. Voor een deel
althans, want de rest at men op uit
blijdschap over de terugkeer van het
vruchtbare jaargetijde. Vroeger, en nu
ook nog wel hier en daar, zag men in
de slagerswinkels omstreeks Pasen ge
slachte lammetjes te pronk liggen, met
papieren bloemen versierd. En op de
ontbijttafel stonden omstreeks Pasen
soms schaapjes van boter, met krenten
als ogen. welke in wezen een navolging
waren van het later in zwang gekomen
heidense gebruik om dieren van deeg
na te maken en die aan de goden te
offeren. Hetgeen wel zo voordelig was!
De diervormen van allerlei materiaal,
die we ook nu nog bij allerlei feesten
opeten, zijn van dezelfde oorsprong.
Feesten vierden onze heidense voor
ouders bij de wisseling der jaargetijden,
die zo'n grote rol in hun leven speelden
veel meer dan voor ons met onze
kachels en centrale verwarming, warme
bedden en huizen, die kou en vochtig
heid zoveel mogelijk buiten sluiten
en bij de grote gebeurtenissen in het
leven als geboorte, huwelijk en dood.
Laten we eens even met grote stappen
het jaar doorgaan en zien wat er van
hun gebruiken is overgebleven in de
stad en op het platteland.
2 februari: Maria Lichtmis en
Vrouwendag
Volgens de wet van de Israëlieten
ging Maria op deze dag, de veertigste
na de geboorte van het Kindeke Jezus,
met hem naar de tempel. In de R.K-
kerk worden op deze dag onder het
zingen van liederen gewijde kaarsen in
de kerk rondgedragen. In de zesde
eeuw is deze gewoonte door de toen
malige paus ingesteld, waarschijnlijk
om de Christenen terug te houden van
het meedoen aan een heidens feest, dat
in de eerste dagen van. februari werd
gevierd en waarbij het rondgaan met
brandende fakkels een voorname rol
speelde.
Waarom 2 februari Vrouwendag is?
Vermoedelijk vanwege het gaan van
Maria naar de tempel. Met zekerheid is
de oorsprong echter niet te vertellen-
Allerlei legenden zijn erover in omloopt
22 februari
22 februari was in sommige streken
de datum, waarop het voorjaar werf 1
geacht zijn intiede te doen. De pacï it
van de hoeve ging op deze dag in, 'de
knechts en de meiden veranderden op
die dag van dienst. Onze heidense v o< ir-
ouders staken omtrent deze dag vreug
devuren aan. welke, omdat ze onts to
ken werden door wrijving van twee
stukken hout, bevorderlijk zouden z ijn
voor de vruchtbaarheid van akkers en
vee.
Thans is 22 februari St. Pietersdag en
in Grouw viert men St. Pietersavo nd
zoals elders in het land St. Nicola as-
avond. In sommige dorpen van Dre: nte
trekken de schoolkinderen, zodra de
klok twaalf heeft geslagen, zing* md
door het dorp naar de huizen van h en,
die in het afgelopen jaar getrouwd, zijn
en daardoor „het St. Pietersgilde on
trouw zijn geworden". Zij moeten daar
voor boeten met een afscheidsgeschenk.
Palmpaas
Bij de Palmpaas, op Palmzondag
ronügedragen, zijn, zoals reeds werd
opgemerxt, heidense elementen te on
derdennen. Immers bij een Palmpaas
behoren krakelingen (symbool van het
lientj en een haantje van deeg (de haan
kondigt door zijn gexraai het aanbreken
van de dag aan, de overwinning van het
licht op het duister en verjaagt door
zijn gekraai tevens de boze geesten). In
sommige streken prijkt in plaats van
een haan een zwaan op de Palmpaas.
De zwaan was door onze heidense voor
ouders aan de lentegodin gewijd. De
stok van de Palmpaas, al of niet ver
sierd met palm- of ander groen, is van
christelijke origine. Hij is in de plaats
gekomen van net palmboompje of de
palmtak, die herinnert aan de palm
takken, waarmede Christus bij zijn in
tocht in Jeruzalem door de memgte
werd toegejuicht.
Paaseieren en paasvuren
De paaseieren, dat behoeft wel niet
gezegd, zijn een symbool van het nieu
we leven
De paasvuren zijn met alleen vreug
devuren in verband met de overwin
ning van het licht op de duisternis, ze
zijn ook (zie 22 februari) vruchtbaar
heidsvuren, hetgeen ook met de Mei
vuren, die hier op Texel worden aan
gelegd (Meierolissen) het geval is.
In Ootmarsum in Overijssel (en ook
wel in Zuid-Limburg) bestaat met Pa
sen nog de aardige gewoonte van het
„vlóggelen". Jong en oud trekken hand
in hand, in een lange slinger zingend
door de straten en zelfs huis in en huis
uit, daar de deuren voor en achter
openstaan. Of dit dient om de kwade
geesten te verjagen? Dit kan zeer zeker
de oorspronkelijke gedachte zijn ge
weest.
De eerste april
Dat men „op den eersten april de
gekken stuurt, waar men wil" heeft
niets te maken met de inneming van
Den Briel op 1 april 1572, toen Alva
door de Geuzen zo bij de neus werd
genomen. Ook bij de Vlamingen en de
Fransen kent men dit gebruik en daar
bestond het al voor 1572. De Vlamingen
noemen die dag „Verzenderkensdag",
omdat men een ander dan bij voorkeur
een boodschap voor niets laat doen. Er
wordt wel beweerd, dat dit „heen en
weer sturen" zou verwijzen naar Chris
tus, die na zijn gevangenneming van de
hogepriester Kajafas naar de stadhou
der Pilatus, door deze naar koning He
rodes en vervolgens weer naar Pilatus
teruggestuurd werd. Als men echter
weet. dat de Fransen op 1 april grappen
van een andere soort uithalen, lijkt dit
toch wel enigszins twijfelachtig. De
Fransen noemen hun aprilgrappen
aprilvissen en op 1 april kan men dan
oox bij verschillende winkels een hen
gel met een kartonnen vis eraan zien
uithangen om de mensen er op attent
te maken, dat men daar allerlei dingen
kan kopen, waarmede grappen uit te
halen zijn.
Luilak
Luilak is de dag vóór Pinksteren. Als
er zoveel werk op de akkers is, gaat
het niet aan om laat op te staan. In de
tijd, waarin wij Pinksteren vieren,
richtten onze heidense voorouders een
zomerfeest aan, uit vreugde over de
aanstaande oogst. Die vreugde over de
oogst uit zich nog in Ootmarsum door
uitdeling van roggebrood aan behoef
tige lieden uit het stadje, op de 2de
pinksterdag, 's middags twee uur pre
cies. In 1672 was dit gebruik reeds in
zwang. En in het dorpje Zelhem bij
Hengelo gebeurt dit al drie eeuwen
lang, maar dan op Hemelvaartsdag. De
boeren brengen dan broden mee, die
minstens 20 pond wegen. Wiens brood
lichter is dan 20 pond, moet voor elk
ontbrekend pond boete betalen.
24 juni Sint Jan
Sint Jan was oorspronkelijk het feest
van de langste dag. Daar Johannes de
Doper omstreeks een half jaar ouder is
dan Jezus en omstreeks de langste dag
geboren moet zijn, werd het oude
heidense midzomerfeest het feest van
St. Jan. In Laren wordt op die dag de
St. Jans-processie gehouden, de enige,
die in de provincie Noord-Holland
langs de openbare weg geoorloofd is.
Elders worden St. Jansvuren ontstoken
'(oorspronkelijk vruchtbaarheidsvuren).
St. Jansdauw heet hier en daar nog een
probaat middel tegen oogziekten, St.
Janskruid, in de St. Jansnacht gesne
den. zou een voorbehoedmiddel zijn
tegen blikseminslag, brand en ziekte,
waarom men de koeien er wel mee in
wreef. En misschien gebeurt dat hier
en daar nog wel. Aan de St. Jansnacht
werd een grote, geheimzinnige macht
toegekend. Zelfs werden wel de klok-
kengeluid om de boze geesten, welke
die nacht zeer actief zouden zijn, op de
vlucht te jagen.
St. Maarten en St. Nicolaas
Het St. Maartensfeest op 11 novem
ber en het St. Nicolaasfeest begin de
cember. zijn zeer waarschijnlijk in de
plaats gekomen van een heidens feest
ter ere van de god Wodan, die in de
tijd, dat de kortste dag van het jaar na
derde, op een schimmel op de aarde zou
hebben rondgereden om de braven te
helonen en de slechten te bestraffen.
In Ootmarsum, waar menig oud
volksgebruik tot op heden bewaard is
gebleven, en ook in Limburg worden
op St. Maarten nog altijd vreugdevuren
aangestoken: de oogst is binnen, het
varken geslacht, er is rust na de arbeid
en straks brengt de kortste dag weer
een keer in de natuur en gaan de dagen
weer lengen.
Midwinterblazen
Op enkele Waddeneilanden wordt het
Sinterklaasfeest aangekondigd met een
oorverdovend getoeter op koehoorns,
dat eigenlijk als een begin is van het
zogenaamde Midwinterblazen, een ver
jagen van de boze geesten bij de intrede
van het nieuwe, lichtere tijdperk. In
Twente geschiedt het blazen op de
midwinterhoorn gedurende de laatste
dagen van het jaar. In sommige dorpen
in Friesland worden de klokken geluid,
het z.g. Thomas-luiden, omdat Thomas
de heilige is van 22 december.
Gedurende twaalf nachten vierden
onze Germaanse voorouders het zonne-
wendefeest. Het was gewijd aan Wodan,
de schenker van alle goede gaven, de
oppergod. Het eindigde met de „Der
tiendag". zoals in Vlaanderen nu nog
wel Driekoningen wordt genoemd.
Kerstfeest
Ter ere van de komst van „het
Licht", maar dan in een andere beteke
nis. vieren wij ons Kerstfeest, waarop
echter nog altijd de kleur van de zon,
het rood (denk aan morgen- en avond
rood overheerst en kerstboom en
hulst, die altijd groen zijn. zinnebeeldig
vertellen van het weer groen worden
van bomen en velden.
Wij zijn thans het jaar rond geweest
en stappen daarom van de feesten af.
We willen echter niet eindigen zonder
nog even te wijzen op het gebruik in
Overijssel, Drente en elders om de stal
deuren van boerderijen met paarde
koppen te sieren. Men meende vroeger
namelijk, dat zowel afgebeelde dieren
als mensen een magische, dus wonder
baarlijke uitwerking hadden. Met af
beeldingen van paarden hoopte men de
vruchtbaarheid te bevorderen.
Tenslotte nog dit: In sommige streken
van ons land bestaat de merkwaardige,
bijna ontroerende gewoonte om een
sterfgeval op de boerderij ook aan het
vee aan te zeggen. De bijenkorven wor
den dan zelfs van zwarte strikjes voor-
AANRIJDING OP STENENPLAATS
Woensdagochtend om half tien deed
zich op de Stenenplaats te Den Burg
een aanrijding voor, waarbij drie auto's
waren betrokken. De heer J. v.d. P.,
die zijn wagen links van de weg te
genover het cafetaria ,,'t IJsbeertje"
had geparkeerd, wilde wegrijden zon
der op het achteropkomende verkeer te
letten. Uit de Kogerstraat kwam de
heer B. v.d. V. uit Oosterend met zijn
wagen. Hij moest plotseling remmen
om een aanrijding met v.d. P. te voor
komen, met het gevolg dat hij door een
andere, eveneens uit de Kogerstraat
komende wagen, bestuurd door B. H.
uit 't Noorden, van achteren werd ge
raakt. De schade aan beide auto's was
niet zeer ernstig. De politie maakte
proces verbaal op.
CONSULTATIEBUREAU VOOR
ZUIGELINGEN
Woeusdag 5 januari a.s. worden de moe
ders van Oudeschild en Den Burg verwacht:
Oudeschild van 13.00 - 13.30 uur; daarna Den
Burg tot 15.15 uur.
PROTESTANTSE KERKDIENSTEN
Oudejaar, vrijdag 31 december 1965
HERVORMDE GEMEENTEN
Den Burg 19.30 uur ds. Frocntjes
De Cocksdorp 19.30 uur ds. Socsan
Den Hoorn 19.30 uur ds. Oskamp
De Koog 21.00 uur ds. Waardenburg
De Waal 19.30 uur ds. Waardenburg
Oosterend 20.30 uur ds. Beerthuis
Oudeschild 19.00 uur ds. Beerthuis
(alle diensten oudejaarscollecte)
GEREFORMEERDE KERK
Den Burg 20.00 uur ds. Uidam
Oostcrend 20.00 uur ds. Van Leeuwen
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
Den Burg 19.30 uur Mej. Van Zetten
Oosterend 19.30 uur ds. Koopmans
Nieuwjaarsdag
HERVORMDE GEMEENTEN
Den Burg 10 uur ds. Froentjes
De Cocksdorp Nieuwjaarsbegroeting in het
Gebouw
De Koog 10.30 uur Nieuwjaarsbegroeting in
het Jeugdhuis
De Waal 11.30 uur Nieuwjaarsbegroeting in
de kerkekamei
Oosterend 10 uur ds. Beerthuis, korte dienst
Oudeschild 11 uur begroetingssamenkomst
GEREFORMEERDE KERK
Den Burg 10 uur ds. Uidam
Oosterend 10 uur ds. Van Leeuwen
Zondag 2 januari 1966
HERVORMDE GEMEENTEN
Den Burg 10 uur ds. Froentjes
Bevestiging ambtsdragers
De Cocksdorp 9.30 uur ds. Soesan
Den Hoorn 10 uur ds. Oskamp, bevestiging
ambtsdragers. Collecte nieuwe gezang
boekjes. Nieuwjaarsreceptie in „Ons Huis".
De Koog 19.30 uur ds. Waardenburg
De Waal 10 uur ds. Beerthuis
Oosterend 10 uur ds. Waardenburg
Oudeschild 11 uur ds. Soesan
GEREFORMEERDE KERK
Den Burg 10 uur ds. Uidam
Voorbereiding Heilig Avondmaal
3.00 uur ds. Van Leeuwen
Oosterend 10 uur ds. Van Leeuwen
Bevestiging ambtsdragers
3.00 uur ds. Uidam
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
Den Burg 10 uur ds. Koopmans
(bevestiging nieuwe kerkeraadsleden)
Oostcrend 11.15 uur ds. Koopmans
(bevestiging nieuwe kerkeraadsleden)
De Koog 19.30 uur ds. Koopmans
(bevestiging nieuwe kerkeraadsleden)
TWEE MAANDEN GEËIST TEGEN
TEXELAAR
ALKMAAR De 28-jarige C. uit
Oudeschild stond deze weck voor de
Alkmaarse rechtbank. Hij was in de
nacht van 25 juni zonder rijbewijs in
een oude auto gestapt om deze te pro
beren. De wagen was van een kennis
en C. overwoog het vehikel (vraagprijs
ƒ200,van hem te kopen. Bij de nach
telijke proefrit bleek dat de wagen nog
bijzonder hard kon rijden. Op de Scliil-
derweg nabij de Coöp. Zuivelfabriek
vloog C. met een vaart van 140 km. uit
de bocht.
De auto kwam in de rechtsgelegen
sloot terecht. De mede-inzittende eige
naar van de auto was vrij ernstig ge
wond. Hij moest geruime tijd in het
ziekenhuis worden verpleegd en kon
eerst onlangs zijn werk hervatten. C.
hield van zijn gevaarlijke manier van
rijden een hoofdwond en enkele ge
broken ribben over.
De officier van justitie eiste een ge
vangenisstraf van twee maanden,
ƒ100,— boete subs. 20 dagen en een
ontzegging van de rijbevoegdheid voor
de tijd van twee jaar.
25 WONINGWETWONINGEN
AAN TEXEL TOEGEWEZEN
Van de 6310 woningen, die GS van
Noordholland voor 1066 over Noord
holland hebben te verdelen zijn er 25
aan Texel toegewezen. Aan dit volume
woningwetwoningen kunnen 7.8 pre
miewoningen worden toegevoegd en 10
woningen in de vrije sector. De toewij
zing is even groot als vorig jaar.
DIENSTEN VAN DE DOKTOREN
NIEUWJAARSDAG EN ZONDAG
Dokter COUTINHO, tel. (02220) 2023
(voor praktijken doktoren Coutinho
Elias en Van Loon)
Dokter SIEBINGA, tel. (02222) 234
(voor praktijken doktoren Barnard
en Siebinga)
DIERENARTSEN:
J. BEEKMAN, tel. (02220) 2936
WITTE KRUIS:
ingaande vrijdag 24 uur tot en met
maandag 13 uur
Zr. FORTGENS, Oosterend, tel. (02223)
Zr. RIETVELD, De Cocksdorp, tel.
(02222) 292.
„Meer begrip nodig, maar geen
medelijden"
GESLAAGD OPTREDEN VAN
BLINDE ZANGER
DE WAAL De 21-jarige Ben
Menkes uit Tilburg heeft woensdag
avond in het dorpshuis te De Waal een
interessante causerie gehouden over
blindheid en de wijze waarop een blin
de zich in de wereld handhaaft. Het
was een interessant betoog. Met nadruk
wees de heer Henkcs erop, dat de blin
de beslist geen medelijden behoeft,
maar wel begrip.
Ben Henkes, die zelf altijd blind is
geweest, is bankwerker en beoefent de
zang als hobby. Onder de artiesten
naam Ben Junior is hij enkele malen
voor radio Veronica opgetreden en ook
in het Dorpshuis te De Waal toonde hij
na de pauze iets van zijn kunnen. Hij
werd begeleid door de beatgroep „The
Typhoons". De opbrengst van de
avond en van de verloting, die in de
pauze werd gehouden, moet de aankoop
van een bandrekorder mogelijk maken.
Voor een blinde is een bandrekorder
een zege. Zoals zienden de kranten
lezen om zich van het nieuws op de
hoogte te stellen, luisteren blinden
naar banden waarop nieuwsberichten
zijn opgenomen
Ben Junior zal in januari ook in an
dere Texelse dorpen optreden.
Op zondag 2 januari in „Loodsmans
welvaren" te Den Hoorn, 's middags om
vier uur voor de jeugd en om acht uur
's avonds voor ouderen. Op vrijdag 7
januari volgt een optreden in „Casino"
te Den Burg. om vier uur voor de jeugd
en om acht uur voor ouderen. Op zater
dag 8 januari in ,,'t Skiltje" te Oude
schild, 4 uur voor de jeugd, 8 uur voor
ouderen. Zondag 9 januari in Kikkerts
Restaurant te De Cocksdorp, 4 uur voor
de jeugd. 8 uur voor ouderen. Op vrij
dag 14 januari in hotel „De Toekomst"
te De Koog, 's middags 4 uur voor de
jeugd en 's avonds 8 uur voor ouderen.
En tenslotte op zaterdag 15 januari in
„Jatry" te Oosterend om 4 uur voor de
jeugd; om acht uur voor ouderen.
De entreeprijs bedraagt ƒ0,50 voor
kinderen en 1,25 voor ouderen, 's
Avonds wordt na afloop gedanst.
Kees en Jannnie Wonder
wensen familie, vrienden
en bekenden een geluk
kig nieuwjaar.
Bloemenhandel
H. A. Witte
wenst familie en begun
stigers een gelukkig
nieuwjaar.
Fam. J. Dob
Eierland E 73
Gelukkig nieuwjaar.
P. Dros Bzn.
A. Dros-Roeper
G.N.
Fam. S. Wuis Azn.
Oosterend
G.N.
W. Dooren
P. Dooren-v.d. Vis
wensen familie en be
kenden gelukkig nieuw
jaar.
P. Plaatsman Szn.
N. Plaatsman-
Hoogerheide
Sibo en Dick
G.N.
Wij wensen familie en
bekenden een gelukkig
nieuwjaar.
Fam. P. Visser
Westermient
Groentehandel
Vendel
wenst allen een gelukkig
nieuwjaar.
Aan allen een gezegend
1966 toegewenst.
Fam. Bremer,
Lunteren
Gelukkig nieuwjaar
voor familie, vrienden en
bekenden.
Fam. Kalis,
Stolwijk
Wij wensen onze vrien
den en bekenden een
gelukkig nieuwjaar.
Fam. S. v. Leeuwen,
Houtmanstraat 3,
Oudeschild
Fam. R. Kiewiet
wenst familie, vrienden
er. bekenden gelukkig
nieuwjaar.
P. Koopman
en
J. S. Koopman-Schaap
wensen U een gelukkig
nieuwjaar.
Van Neckstraat 4,
Oudeschild. Texel.
W. J. Boon
C. P. Boon-Dros
De Zes 1
Gelukkig nieuwjaar
Gelukkig nieuwjaar
Fam. Roeper, De Dennen
Fam. Roeper, Akenbuurt
P. Verberne
N. Verberne-Kuip
Huize „St. Jan"
Z.N.
C. van Rossem
en echtgenote
G.N.
C. Koorn
H. Th. Koorn
De Dennen
G.N.
A. Keizer
A. Keizer-Bruin
Gelukkig nieuwjaar.
Fam. G. Eelman
wenst familie en beken
den gezegend nieuwjaar.
Schoolweg E 113,
Zuid-Eierland.
Familie, vrienden en
bekenden een voorspoe
dig nieuwjaar.
H. de Vries
IJmuiden-Oost.
Kapsalon Smit
G.N.
Voorspoedig 1966.
Metselbedrijf G. J. Witte
Wij wensen alle be
kenden een gelukkig
nieuwjaar.
G. Koopman-de Vries
J. Koopman
IJmuiden-Oost.
A. Wuis
T. Wuis-Roeper
G.N.
Martines en Riek
van de Piepersdiek
G.N.
K. Kikkert
A. P. Kikkert-Kuiper
Gelukkig nieuwjaar
Wij wensen familie en
bekenden een gelukkig
nieuwjaar.
C. Winter en
echtgenote
Warmoesstraat 56.
Fam. A. Dros
„Volharding"
G.N.
C. v.d. Werf
N. v.d. Werf-Bakelaar
Gelukkig nieuwjaar
Fam. Matth. Witte
C. A. Witte-Kager
St. Marcus Z.N.
C. Garritsen
C. Garritsen-v.d. Werf
G.N.
U allen gezondheid en
voorspoed voor 1966
wensen
Jb. v.d. Aakster
en echtgenote
Gelukkig nieuwjaar
Gerrit, Tiny en
Kees Geense
Fam. Lok
Gelukkig nieuwjaar
Gelukkig nieuwjaar.
Bakkerij D. de Ruijter
De Ruyterstraat 77,
Oudeschild, Texel.
Aan familie en beken
den een voorspoedig 1966
Fam. M. Hoogesteger
Box 477. Strathmore,
Alta, Canada
Fam. H. Tjepkema
wenst familie, vrienden
en bekenden een voor
spoedig 1966.
Fam. J. S. van Leeuwen,
P.H. Polder H 45,
wenst familie en beken
den gelukkig nieuwjaar.
Fa. Witvliet en
Westerlaken
Esso-station, Pontweg
Gelukkig nieuwjaar.
Fam. J. Schaatsenberg,
De Slufter,
en
Fam. C. Moens. Eierland
G.N.
Fa. Witvliet en
Westerlaken
Oudeschild
Gelukkig nieuwjaar.
Fer, Janna, Liesbeth
en Leendert
wensen familie, vrienden
en bekenden een gelukkig
en voorspoedig 1966.
Fa. Jac. van Lenten Zn
Transportbedrijf,
Zuid-Eierland,
Gelukkig nieuwjaar.
Jan van Lenten
en familie,
Queenspark, Wherfstreet
Australië,
Gelukkig nieuwjaar.
Fam. T. J. Witte
,,'s-Hertogenbosch"
Z.N.
Smederij De Wit
Den Hoorn
G.N.
Bodedienst en
Brandstoffenhandel
Cocksdorp
G.N.
Wij wensen familie,
vrienden en bekenden
een gelukkig 1966 toe.
Fam. J. Bügel-v. Halen
Schoonoordsingel 15.
Den Burg.
Fam. J. J. Westdorp
De Cocksdorp G.N.
G. Kikkert
A. Kikkert-Blom
Den Hoorn P.F.
Wij wensen alle Texe
laars een voorspoedig
1966.
Fam. F. Stark
Fam. W. Stark
Fam. H. W. Stark
Oosterend.
Fam. A. Lagerveld
G.N.
J. A. Eelman Zonen
Autotransport
G.N.
Fam. Witte
,,'t Hoffie", Oosterend
Zalig nieuwjaar.
P. Kikkert
M. A. Kikkert-Kos
wensen U allen een ge
lukkig nieuwjaar.
Bloemisterij Hin
wenst U allen een geze
gend nieuwjaar.
Fam. Bakker
wenst allen een gelukkig
nieuwjaar toe.
„De Instuif".
Familie, vrienden en
bekenden een voorspoe
dig 1966.
Fam. J. Koopman Pzn„
De Ruyterstraat 17,
Oudeschild.