Wij hebben nu nog ruimte tekort opruiming heren- en jongenskleding Geldverslindende helicopters Amerika (....en U profiteert daarvan!) Doodlopende zijweg Openbaar vervoer door de lucht? in Om ruimte te maken, vanaf donderdag 13 januari een zeer bijzondere geklede overhemden nu 7,98 en 4,95 weekend-shirts nu 7,98 restanten losboord-hemden nu 4,95 vinyl jongenshandschoenen nu 1,98 herenhandschoenen sportcolberts nu 39,90 bijzondere aanbieding camel autocoats costuumsaiie maten nu vanaf 59.-en79.- doorgestikt heren-nylonjack nu 39,90 nu 49,90 tweedjassen zeer mooie stoffen en veel, veel méér unieke koopjes in jacks, jassen, pantalons (v.a. 12,95en truien voor heren en jongens Zie vooral de etalages! iiidiiiiiimiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiniDiiiiiiii liiilliiliiillll iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii TWEEDE BLAD TEXELSE COURANT DINSDAG 11 JANUARI 1966 (NNP) Nog juist voordat 1965 af liep is in New York met veel festivi teiten een nieuwe verbinding van deze stad met het twintig kilometer buiten het centrum liggende Kcnnedy-vlieg- veld geopend. Geen verbinding met be hulp van een bus, tram, metro of spoor lijn, maar één, die gebruik maakt van hefschroefvliegtuigen, door velen eens gezien als hét transportmiddel van de toekomst. Het beginpunt in New York city is het dakterras van het 59 verdie pingen hoge Pan American gebouw. Vanaf deze hoogste helihaven ter we reld worden nu dagelijks 35 vluchten uitgevoerd op het Kenncdy-vliegveld. De festiviteiten ter gelegenheid van de eerste vlucht waren typisch Ameri kaans, met veel hoge gasten, een zeer overdadige lunch en talrijke toespra ken. Zelfs de Amerikanen zelf, die toch wel wat gewend zijn, moesten overigens toegeven, dat het wel een heel bijzonder gebeuren was. Want niet alleen de gou verneur van (!de staat) New York, Nel son Rockefeller, en de burgemeester van New York (de stad), Robert Wag ner, beiden zeer belangrijke figuren in het Amerikaanse politieke leven waren tussen de tweehonderd gasten in de wolkenkrabber, ook Kardinaal Spellmann was op de ontvangst. Hij maakte van de eerste vlucht gebruik voor het begin van zijn reis naar Viet nam, waar hij een Kerstdienst zou lei den voor Amerikaanse soldaten. Zelfs de Amerikaanse vice-president, Hubert Humphrey, belde op om succes te wen sen. Hard nodig Het ziet er naar uit, dat de lucht vaartmaatschappij, die de vluchten or ganiseert, goede wensen hard nodig heeft. De handige helicopters, die aan een klein veld, of, zoals nu in New York blijkt, aan het dak van een wol kenkrabber genoeg hebben om te lan den en te starten, zouden volgens velen de oplossing zijn voor de knellende zor gen rond het openbaar vervoer in de grote wereldsteden. Terwijl wij in Ne derland toch geen steden hebben als New York, Londen of Tokio met mil joenen inwoners, die van de buiten wijken 's ochtends naar het centrum reizen om daar te werken en 's avonds weer terugkeren (daarbij telkens enor me verkeersopstoppingen veroorzakend) en Nederland per hoofd der bevolking nog altijd heel wat minder personen auto's heeft dan de Verenigde Staten, zijn er toch al talrijke steden, die tot over haar oren in de verkeersmoeilijk heden zitten. Een stad als Den Haag, met haar vele ambtenaren en kantoor personeel. die vrijwel allen rond het centrum werken, raakt tijdens de spits uren volkomen verstopt. Trams en bus sen lopen onregelmatig doordat zij in de geblokkeerde straten hopeloos op hun schema achter raken. Een jaar of tien geleden, toen de helicopter als militair voertuig al furore maakte, meende men, dat dit handige toestel ook de steden kon genezen van haar verkeersziekte. De praktijk heeft echter tot nu toe an ders uitgewezen Niet goedkoop Het was heel wat anders of een hef- schroefvliegtuig voor een militair of voor een civiel doel werd gebruikt. Zij zijn ni^t goedkoop in het gebruik. Ne gen jaar geleden begon de „Los Angeles Airways" met regelmatige plaatselijke lijndiensten, die werden uitgevoerd met hefschroefvliegtuigen. In 1964 leed deze maatschappij een gevoelig verlies van ruim drie en een half miljoen gulden. In Chicago zal dit jaar een soortgelijke maatschappij de diensten staken, omdat zij het financieel niet meer kan bol werken. De Amerikaanse regering heeft enkele jaren lang de maatschappijen gesubsidieerd, maar heeft voor dit jaar aangekondigd niet langer uit 's rijks schatkist bij te kunnen dragen. Spanning Nu „New York Airways" met veel tam tam een nieuwe helicopterlijn heeft geopend, wacht iederèen met spanning af hoe het zal verlopen. Voorlopig heeft de maatschappij een hulpkapitaal van drie miljoen gulden, dat zij geleend heeft van twee grote luchtvaartmaat schappijen. De maatschappij zelf is vol vertrouwen. Zij wijst er op. dat een taxirit vanaf het centrum van New York naar het Kennedy-vliegveld een uur duurt en zes dollar (ruim twintig gulden) kost. De vlucht met de heli copter duurt slechts zeven minuten en kost één dollar meer. DE MISLUKTE DEMONSTRATIE (Ingezonden) Vorige maand zijn in verschillende dorpen demonstraties in het zelf ma ken van kerststukjes gegeven. Deze zijn in alle dorpen prettig verlopen behalve in Oudeschild. Omdat de betreffende docent donderdagavond niet meer op Texel kon blijven werd door de Huis houdelijke Voorlichting besloten één ochtenddemonstratie te Oudeschild te geven. Na informatie bij de Stichting Huish. voorlichting ten Plattelande en in Oudeschild werd vastgesteld, dat dit wel mogelijk zou zijn. De belangstel ling van de zijde van het publiek was goed, maar de demonstratie werd een teleurstelling, omdat de docent niet tij dig aanwezig was. terwijl hij onvol doende materiaal bij zich had. Hij had zich dus kennelijk niet aan het advies gestoord zijn voorraad over zes dorpen te verdelen. Wij betreuren het gebeuren ten zeerste, maar hopen toch dat de huis vrouwen van Oudeschild het vertrou wen in de Huishoudelijke Voorlichting niet zullen hebben verloren. Werkgroep Huish. Voorlichting, Den Burg. INGEKOMEN PERSONEN Cornelia Stoepker, van Den Helder, Huisduinerweg 26 naar Den Burg, Witte Kruislaan 26; Martina G. Wijgergangs (ev. Witte) van Bloemendaal, Brede- rodelaan 54 naar O 33a; Johannes L G. Maas met gezin, van Amsterdam, Du- longstraat 73hs naar De Koog, Plevier- straat 19; Antonie van Es. met gezin, van Naarden, Heemskerklaan 14 naar B 39a, Den Burg. Opmerkelijk is overigens, dat in Europa de Belgische Sabena-maat- schappij al jaren lang een (beperkt) helicopternet onderhoudt tussen Bel gische, Nederlandse en Duitse steden. Voor het personenvervoer tussen ste den, die niet al te ver van elkaar lig gen, schijnen de hefschroefvliegtuigen toch wel uitkomst te kunnen bieden. In Nederland speelt men overigens nog al tijd met de gedachte om een helicopter- verbinding tot stand te brengen tussen plaatsen als Groningen, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Eind hoven. Een particuliere maatschappij zou deze vluchten uitvoeren in samen werking met de KLM. Beide maat schappijen kregen echter vorig jaar ruzie, waardoor de plannen voorlopig naar de ijskast zijn verwezen. vinyl en wol, nu 2,95 uitlopende series, nu 39,75 zonder capuchon (fabrikaat Marathon!) "s' textielhuis Sm RIJKSSTUDIETOELAGE Belanghebbenden wordt er op gewe zen, dat een aanvrage om Rijksstudie toelage vóór 1 februari a.s. behoort te zijn ingediend bij het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, afdeling Rijksstudietoelagen, Nieuwe Uitleg 1, 's-Gravenhage. Inlichtingen omtrent deze studietoe lagen worden verstrekt door het hoofd van de school, die door de leerling thans wordt bezocht. HOOG WATER 11 jan. 11.50 en 23.57; 12 jan. 12.27 en 13 jan. 0.30 en 13 01; 14 jan. 1.06 en 13.44; 15 jan. 1.56 en 14.39. Aan het strand ongeveer een uur eerder hoog water. FILMAVOND VAN NEDERLANDSE REISVERENIGING De afdeling Den Helder van de Ne- derlandsche Reisvereeniging houdt op maandagavond 17 januari in het City- Theater te Den Burg een filmavond voor de Texelse leden en belangstellen den. Het is de eerste keer dat de Reis- vereniging een dergelijke avond op Texel houdt; voordien waren de Texel se leden op Den Helder aangewezen, zodat zij de bijeenkomsten nooit konden meemaken. Vertoond zullen worden de films „Wijd en zijd", een Nederlandse film over de Zee- en Rijnvaart, „Glück- kafer" een Zwitserse film, „Welkom in Duitsland" een Duitse film met Neder lands commentaar, „Landrings um den Dachstein", een Oostenrijkse film met Duits commentaar, „Royal River", een Engelse film over de Theems en „Samen op reis", een film van de Nederlandse Reisvereniging. De plaatskaarten kos ten voor leden en niet-leden ƒ1,50 Plaatsbespreken vanaf 10 januari da gelijks tussen 12.00 en 13.00 uur. BRIDGECLUB GROOT SLEM Uitslag bridgedrive van 5 januari: Groep A: 1. mevr. Kooijman-mevr. v.d. Heerik 60.12% 2. Dam-Dros 57.74% 3. Riteco-Zegers 53.57% 4. Stolk-Luyckx 52.38% 5. Echtpaar Jouwersma 48 81% 6. Backer-Raven 43.45% 7. Blonk-van der Galiën 42.86% 8. Bakker-Blom 41.07% Groep B: 1. Echtpaar Gilijamse 66.67% 2. Huizinga-Wessels 58.33% 3. Mantje-Veenema 54.17% 4. Gebd. Van Sambeek 48.96% 5. Bos-Grootjen 40.63% 5. Bruin-Duin 40.63% 7. Van Lenten-Eelman 40.63% Competitiestand na de 10de ronde: 1. Mantje-Veenema 556.10 2. Echtpaar Jouwersma 549.69 3. Gebr. Van Sambeek 531.40 4. Echtpaar van den Heerik 523.67 5. Stolk-Luycks 520.83 6. Dam-Dros 513.09 7. Blonk-van der Galiën 512.81 8. Bos-Grootjen 508.25 9. Kellner-van Lenten 501.65 10. Bruin-Duin 500.24 11. Echtpaar Gilijamse 495 98 12. Huizinga-Wessels 495.77 13. Backer-Raven 484.61 14. Bakker-Blom 479.47 15. Dijkstra-Smits 475.25 16. Riteco-Zegers 456.26 17. Dekker-De Vries 370.30 mm Vrijdag 14 januari De Koog. Hotel De Toekomst, Optreden van de zanger Ben Junior met muziek van De Typhoons. 4 uur jeugd; 8 uur ouderen FEUILLETON door Gré de Boer 9. „Ja", antwoordde de ander knikkend, „je hebt nog maar acht dagen. Acht juni is de fatale datum". „Wat bedoel je daarmeee7" De buurman leunde op de schoffel „Ben je je bruiloft vergeten? Jij zag toch kans om met een leuk jong ding op stap te gaan, niet? Wat drinken, een bioscoopje.Hoe ver ben je al? Ik geloof, dat we die flessen wel gewon nen hebben, niet? Je broer Klaas en ik" Huib dacht na. Op de bruiloft? Had den ze toen een afspraak gemaakt7 Wat raaskalde Van Oorschot nou? - „Je wilt het niet meer weten, he? Maar ik ben het niet vergeten. Jij schepte zo op over je charmes, dat je altijd zo'n succes had bij vrouwen, jon ge en oude. Nu ja, op de bruiloft had je dat ook, dat is waar. Jij beweerde, dat je ondanks je vier en veertig jaren nog wel kans zag een afsipraakje te maken met een jong meisje, van zo om en nabij de twintig. Wij lachten je uit en toen zette jij er twee flessen tegen. Dat hebben we aangenomen, je broer Klaas en ik. En er waren getuigen ge noeg, die dat nu nog kunnen bevestigen. Om te beginnen je eigen vrouw. En de mijne natuurlijk. Nou?" Huib begon flauwtjes te glimlachen. Hij haalde zijn schouders op, antwoor dend: „Nu ja, dat was een grapje. Ten slotte was het een bruiloft, nietwaar?" Het gezicht van de buurman betrok. „Je valt me tegen, buurman. Ik dacht, dat je in ieder opzicht een man van je woord v/as. Vorige week ontmoette ik je broer Klaas nog. Hij zei: Ik heb zo het idee, Van Oorschot, dat we bin nenkort ieder twee flessen bij Huib kunnen gaan halen, want ik hoor er niets meer van". Huibs gezicht betrok. Langzaam be gon hij zich te herinneren, wat hij die avond op de bruiloft gezegd had. Zoals wel vaker, had hij een beetje gesnoefd. Dat ging hem vier dure flessen drank kosten. En dat gunde hij dit eigenwijze mannetje eigenlijk niet erg. Om van zijn broer Klaas maar helemaal te zwijgen. Met een zuurzoet gezicht wendde hij zich tot Van Oorschot. „Buurman, het is nog geen 8 juni, he? Ik zou maar niet al te gauw er op rekenen. Je hoort nog wel van me. En m'n broer eveneens". Hij draaide zich om en liep naar bin nen, de buurman min of meer verbou wereerd achter latend. Deze haalde zijn schouders op. Wat maakte die man zich nou kwaad? Kinderachtig om te probe ren er onderuil te komen. Die avond thuis was Huib korzelig. Zijn vrouw merkte het en vroeg: „Is er wat? Zijn er moeilijkheden?" „Welnee, niks aan de hand. Een beetje te druk gehad misschien". „Doe dan wat kalmer aan. Je bent geen twintig meer". „Nee, vier en veertig", snauwde hij. „Dat hoef je me niet te vertellen". Nel keek hem verontwaardigd aan. „Nou, blaf alsjeblieft tegen je klanten, he? Als jij wat hebt, dat je dwars zit, is dat soms mijn schuld?" „Mens, zanik niet; er zit me niets dwars. Ben jij altijd opgewekt?" „Als jij niet sjachrijnig bent, ja. Maar ik zal m'n mond wel houden, hoor". De stemming was die avond bedor ven en zelfs de kinderen bemerkten het. Huib zat naar de televisie te kijken, rookte een sigaar half op en smeet hem toen in de asbak. Om tien uur ging hij naar boven. Terwijl hij zich uitkleedde dacht hij aan hetgeen hij op de bruiloft had beweerd. Flauwekul natuurlijk, want wie zou zo gek zijn om met een vent van vierenveertig op sjouw te gaan? Een fatsoenlijk kind deed zoiets natuurlijk niet. Nee, dat grapje ging hem vier flessen dure drank kosten. En daar was ook nog wel overheen te komen, maar dat gemene gezicht van die Van Oorschot.... Hoe staat het met de flessen Schnaps? We hebben vandaag de 31e, buurman. Ja, en mor gen de eerste en overmorgen.... Val in mekaar, stuk ongeluk. Een verstan dig mens zou er verder over gezwegen heoben. Maar nee. de hebberige Van Oorschot denkt alleen maar aan zijn flessen jajem. Nou, je zult ze heb ben. Ik hoop alleen maar, dat je je er. Hij trok zijn pyjama aan en sloeg het dek open. Eigenlijk gunde hij het zijn buurman niet. En Klaas nog minder. Als hij het eens probeerde met de een of ander? Ja, maar wie? Hij had geen idee. Waar tik je zo gauw een beetje het aanzien waard zijnde dametje op de kop? Je kon toch moeilijk elke aardige griet aanklampen en zeggen: Luister eens, juf, het gaat om een soort wed denschap. Zoudt u een avondje met me uit willen? Zo'n griet lachte je natuur lijk in je gezicht uit. Hij ging in bed zitten, de hand on der het hoofd en dacht na Nou heb je zoveel kennissen, Huib, dat je dat nu niet op de een of andere manier kunt versieren. Reken eens even uit, wat je dat scheelt. Je hoeft geen vier flessen te kopen en weg te geven, en in plaats daarvan krijg je er vier, die je dus niets Kosten. Nu ja, het avondje uit kost natuurlijk een paar centen, maar daar heb je dus ook je plezier van. Maar met wie? Een half uur later kwam Nel Hartog boven, keek naar haar man. die met de ogen dicht schijnbaar lag te slapen. Zacht kleedde ze zich uit. Huib hield zich slapende, maar hij hoorde het middernachtelijk uur nog slaan, zonder dat hij een oplossing voor dit probleem gevonden had HOOFDSTUK 5 Drie dagen later was er 's morgens een lijvige brief bij de post. Huib sneed de enveloppe open en begon de brief te lezen Zozo, de heren van de exper tisebureau waren het met zijn advies niet eens. Het uitgerekende bedrag vonden ze te hoog. Dat was de tweede keer al dit jaar, dat ze zijn advies met accepteerden. Wat mankeerde die lui in Den Haag tegenwoordig? Rustig las Huib het betoog en moest toegeven, dat een paar punten wel de moeite waard waren om nog eens met Kamphuis te bepraten. Hij moest er meteen maar heen rijden. Hoe eerder deze zaak achter de rug was, des te be ter. Konden ze tenminste zien in Den Haag, dat hij werkte voor zijn salaris. Om half tien zette hij zijn wagen bij de garage neer en bekeek de bescha digde vrachtauto nog eens. Kamphuis zou er misschien niet zo best over te spreken zijn. maar hij zou toch moeten toegeven dat het op een andere manier ook kon en dat bespaarde misschien twee- of driehonderd gulden. Hij liep nadenkend door de garage naar het kantoortje, waar Josefien aan het telefoneren was. Gelijk, dat hij bin nenkwam, legde ze de haak neer. „Hallo, Jos. Waar is de baas?" „Morgen, meneer Hartog. Meneer is 'n nieuwe wagen halen in Amersfoort". „Toe maar". Hij lachte. „En durft hij zijn knappe typiste zo maar alleen te laten?" Haar gezicht betrok. „Ik ben best in staat om op mezelf te passen, meneer Hartog". Hij knikte vriendelijk. „Daar ben ik wel van overtuigd, Jos. Ergens in deze wereld loopt een aardige jongeman rond, die op het moment nog niet weet, dat jij eens zijn vrouw zult worden. Als hij het wist, vloog hij in ijltempo hier heen om je in zijn armen te nemen". Ze bevroor nu helemaal. „Bent U hier gekomen om complimentjes te maken, meneer Hartog?" Hij lachte vrolijk. „Nee, schoonheid, natuurlijk niet Anders had ik niet naar je baas gevraagd. Enig idee, wanneer hij hier zal zijn met z'n nieuwe slee?" „Om te beginnen is het een gewone V.W. Standard en ik reken over een uurtje. Meneer is met de tweede trein naar Amersfoort gegaan". (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1966 | | pagina 5