Wij hebben nu nog ruimte tekort
opruiming heren- en jongenskleding
Geldverslindende helicopters
Amerika
(....en U profiteert daarvan!)
Doodlopende zijweg
Openbaar vervoer door de lucht?
in
Om ruimte te maken, vanaf donderdag 13 januari
een zeer bijzondere
geklede overhemden
nu 7,98 en 4,95
weekend-shirts nu 7,98
restanten losboord-hemden
nu 4,95
vinyl jongenshandschoenen
nu 1,98
herenhandschoenen
sportcolberts
nu 39,90
bijzondere aanbieding
camel autocoats
costuumsaiie maten nu vanaf 59.-en79.-
doorgestikt heren-nylonjack
nu 39,90
nu 49,90
tweedjassen zeer mooie stoffen
en veel, veel méér unieke koopjes in jacks, jassen,
pantalons (v.a. 12,95en truien voor heren en jongens
Zie vooral de etalages!
iiidiiiiiimiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiniDiiiiiiii
liiilliiliiillll
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
TWEEDE BLAD
TEXELSE COURANT
DINSDAG 11 JANUARI 1966
(NNP) Nog juist voordat 1965 af
liep is in New York met veel festivi
teiten een nieuwe verbinding van deze
stad met het twintig kilometer buiten
het centrum liggende Kcnnedy-vlieg-
veld geopend. Geen verbinding met be
hulp van een bus, tram, metro of spoor
lijn, maar één, die gebruik maakt van
hefschroefvliegtuigen, door velen eens
gezien als hét transportmiddel van de
toekomst. Het beginpunt in New York
city is het dakterras van het 59 verdie
pingen hoge Pan American gebouw.
Vanaf deze hoogste helihaven ter we
reld worden nu dagelijks 35 vluchten
uitgevoerd op het Kenncdy-vliegveld.
De festiviteiten ter gelegenheid van
de eerste vlucht waren typisch Ameri
kaans, met veel hoge gasten, een zeer
overdadige lunch en talrijke toespra
ken. Zelfs de Amerikanen zelf, die toch
wel wat gewend zijn, moesten overigens
toegeven, dat het wel een heel bijzonder
gebeuren was. Want niet alleen de gou
verneur van (!de staat) New York, Nel
son Rockefeller, en de burgemeester
van New York (de stad), Robert Wag
ner, beiden zeer belangrijke figuren
in het Amerikaanse politieke leven
waren tussen de tweehonderd gasten in
de wolkenkrabber, ook Kardinaal
Spellmann was op de ontvangst. Hij
maakte van de eerste vlucht gebruik
voor het begin van zijn reis naar Viet
nam, waar hij een Kerstdienst zou lei
den voor Amerikaanse soldaten. Zelfs
de Amerikaanse vice-president, Hubert
Humphrey, belde op om succes te wen
sen.
Hard nodig
Het ziet er naar uit, dat de lucht
vaartmaatschappij, die de vluchten or
ganiseert, goede wensen hard nodig
heeft. De handige helicopters, die aan
een klein veld, of, zoals nu in New
York blijkt, aan het dak van een wol
kenkrabber genoeg hebben om te lan
den en te starten, zouden volgens velen
de oplossing zijn voor de knellende zor
gen rond het openbaar vervoer in de
grote wereldsteden. Terwijl wij in Ne
derland toch geen steden hebben als
New York, Londen of Tokio met mil
joenen inwoners, die van de buiten
wijken 's ochtends naar het centrum
reizen om daar te werken en 's avonds
weer terugkeren (daarbij telkens enor
me verkeersopstoppingen veroorzakend)
en Nederland per hoofd der bevolking
nog altijd heel wat minder personen
auto's heeft dan de Verenigde Staten,
zijn er toch al talrijke steden, die tot
over haar oren in de verkeersmoeilijk
heden zitten. Een stad als Den Haag,
met haar vele ambtenaren en kantoor
personeel. die vrijwel allen rond het
centrum werken, raakt tijdens de spits
uren volkomen verstopt. Trams en bus
sen lopen onregelmatig doordat zij in de
geblokkeerde straten hopeloos op hun
schema achter raken. Een jaar of tien
geleden, toen de helicopter als militair
voertuig al furore maakte, meende men,
dat dit handige toestel ook de steden
kon genezen van haar verkeersziekte.
De praktijk heeft echter tot nu toe an
ders uitgewezen
Niet goedkoop
Het was heel wat anders of een hef-
schroefvliegtuig voor een militair of
voor een civiel doel werd gebruikt. Zij
zijn ni^t goedkoop in het gebruik. Ne
gen jaar geleden begon de „Los Angeles
Airways" met regelmatige plaatselijke
lijndiensten, die werden uitgevoerd met
hefschroefvliegtuigen. In 1964 leed deze
maatschappij een gevoelig verlies van
ruim drie en een half miljoen gulden.
In Chicago zal dit jaar een soortgelijke
maatschappij de diensten staken, omdat
zij het financieel niet meer kan bol
werken. De Amerikaanse regering heeft
enkele jaren lang de maatschappijen
gesubsidieerd, maar heeft voor dit jaar
aangekondigd niet langer uit 's rijks
schatkist bij te kunnen dragen.
Spanning
Nu „New York Airways" met veel
tam tam een nieuwe helicopterlijn heeft
geopend, wacht iederèen met spanning
af hoe het zal verlopen. Voorlopig heeft
de maatschappij een hulpkapitaal van
drie miljoen gulden, dat zij geleend
heeft van twee grote luchtvaartmaat
schappijen. De maatschappij zelf is vol
vertrouwen. Zij wijst er op. dat een
taxirit vanaf het centrum van New
York naar het Kennedy-vliegveld een
uur duurt en zes dollar (ruim twintig
gulden) kost. De vlucht met de heli
copter duurt slechts zeven minuten en
kost één dollar meer.
DE MISLUKTE DEMONSTRATIE
(Ingezonden)
Vorige maand zijn in verschillende
dorpen demonstraties in het zelf ma
ken van kerststukjes gegeven. Deze zijn
in alle dorpen prettig verlopen behalve
in Oudeschild. Omdat de betreffende
docent donderdagavond niet meer op
Texel kon blijven werd door de Huis
houdelijke Voorlichting besloten één
ochtenddemonstratie te Oudeschild te
geven. Na informatie bij de Stichting
Huish. voorlichting ten Plattelande en
in Oudeschild werd vastgesteld, dat dit
wel mogelijk zou zijn. De belangstel
ling van de zijde van het publiek was
goed, maar de demonstratie werd een
teleurstelling, omdat de docent niet tij
dig aanwezig was. terwijl hij onvol
doende materiaal bij zich had. Hij had
zich dus kennelijk niet aan het advies
gestoord zijn voorraad over zes dorpen
te verdelen.
Wij betreuren het gebeuren ten
zeerste, maar hopen toch dat de huis
vrouwen van Oudeschild het vertrou
wen in de Huishoudelijke Voorlichting
niet zullen hebben verloren.
Werkgroep Huish. Voorlichting,
Den Burg.
INGEKOMEN PERSONEN
Cornelia Stoepker, van Den Helder,
Huisduinerweg 26 naar Den Burg, Witte
Kruislaan 26; Martina G. Wijgergangs
(ev. Witte) van Bloemendaal, Brede-
rodelaan 54 naar O 33a; Johannes L G.
Maas met gezin, van Amsterdam, Du-
longstraat 73hs naar De Koog, Plevier-
straat 19; Antonie van Es. met gezin,
van Naarden, Heemskerklaan 14 naar
B 39a, Den Burg.
Opmerkelijk is overigens, dat in
Europa de Belgische Sabena-maat-
schappij al jaren lang een (beperkt)
helicopternet onderhoudt tussen Bel
gische, Nederlandse en Duitse steden.
Voor het personenvervoer tussen ste
den, die niet al te ver van elkaar lig
gen, schijnen de hefschroefvliegtuigen
toch wel uitkomst te kunnen bieden. In
Nederland speelt men overigens nog al
tijd met de gedachte om een helicopter-
verbinding tot stand te brengen tussen
plaatsen als Groningen, Amsterdam,
Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Eind
hoven. Een particuliere maatschappij
zou deze vluchten uitvoeren in samen
werking met de KLM. Beide maat
schappijen kregen echter vorig jaar
ruzie, waardoor de plannen voorlopig
naar de ijskast zijn verwezen.
vinyl en wol, nu 2,95
uitlopende series, nu 39,75
zonder capuchon (fabrikaat Marathon!)
"s'
textielhuis Sm
RIJKSSTUDIETOELAGE
Belanghebbenden wordt er op gewe
zen, dat een aanvrage om Rijksstudie
toelage vóór 1 februari a.s. behoort te
zijn ingediend bij het Ministerie van
Onderwijs en Wetenschappen, afdeling
Rijksstudietoelagen, Nieuwe Uitleg 1,
's-Gravenhage.
Inlichtingen omtrent deze studietoe
lagen worden verstrekt door het hoofd
van de school, die door de leerling
thans wordt bezocht.
HOOG WATER
11 jan. 11.50 en 23.57; 12 jan. 12.27 en
13 jan. 0.30 en 13 01; 14 jan. 1.06 en 13.44;
15 jan. 1.56 en 14.39.
Aan het strand ongeveer een uur eerder
hoog water.
FILMAVOND VAN NEDERLANDSE
REISVERENIGING
De afdeling Den Helder van de Ne-
derlandsche Reisvereeniging houdt op
maandagavond 17 januari in het City-
Theater te Den Burg een filmavond
voor de Texelse leden en belangstellen
den. Het is de eerste keer dat de Reis-
vereniging een dergelijke avond op
Texel houdt; voordien waren de Texel
se leden op Den Helder aangewezen,
zodat zij de bijeenkomsten nooit konden
meemaken. Vertoond zullen worden de
films „Wijd en zijd", een Nederlandse
film over de Zee- en Rijnvaart, „Glück-
kafer" een Zwitserse film, „Welkom in
Duitsland" een Duitse film met Neder
lands commentaar, „Landrings um den
Dachstein", een Oostenrijkse film met
Duits commentaar, „Royal River", een
Engelse film over de Theems en „Samen
op reis", een film van de Nederlandse
Reisvereniging. De plaatskaarten kos
ten voor leden en niet-leden ƒ1,50
Plaatsbespreken vanaf 10 januari da
gelijks tussen 12.00 en 13.00 uur.
BRIDGECLUB GROOT SLEM
Uitslag bridgedrive van 5 januari:
Groep A:
1. mevr. Kooijman-mevr. v.d. Heerik
60.12%
2. Dam-Dros 57.74%
3. Riteco-Zegers 53.57%
4. Stolk-Luyckx 52.38%
5. Echtpaar Jouwersma 48 81%
6. Backer-Raven 43.45%
7. Blonk-van der Galiën 42.86%
8. Bakker-Blom 41.07%
Groep B:
1. Echtpaar Gilijamse 66.67%
2. Huizinga-Wessels 58.33%
3. Mantje-Veenema 54.17%
4. Gebd. Van Sambeek 48.96%
5. Bos-Grootjen 40.63%
5. Bruin-Duin 40.63%
7. Van Lenten-Eelman 40.63%
Competitiestand na de 10de ronde:
1. Mantje-Veenema 556.10
2. Echtpaar Jouwersma 549.69
3. Gebr. Van Sambeek 531.40
4. Echtpaar van den Heerik 523.67
5. Stolk-Luycks 520.83
6. Dam-Dros 513.09
7. Blonk-van der Galiën 512.81
8. Bos-Grootjen 508.25
9. Kellner-van Lenten 501.65
10. Bruin-Duin 500.24
11. Echtpaar Gilijamse 495 98
12. Huizinga-Wessels 495.77
13. Backer-Raven 484.61
14. Bakker-Blom 479.47
15. Dijkstra-Smits 475.25
16. Riteco-Zegers 456.26
17. Dekker-De Vries 370.30
mm
Vrijdag 14 januari
De Koog. Hotel De Toekomst, Optreden
van de zanger Ben Junior met muziek van De
Typhoons. 4 uur jeugd; 8 uur ouderen
FEUILLETON
door
Gré de Boer
9. „Ja", antwoordde de ander knikkend,
„je hebt nog maar acht dagen. Acht
juni is de fatale datum".
„Wat bedoel je daarmeee7"
De buurman leunde op de schoffel
„Ben je je bruiloft vergeten? Jij zag
toch kans om met een leuk jong ding
op stap te gaan, niet? Wat drinken, een
bioscoopje.Hoe ver ben je al? Ik
geloof, dat we die flessen wel gewon
nen hebben, niet? Je broer Klaas en ik"
Huib dacht na. Op de bruiloft? Had
den ze toen een afspraak gemaakt7 Wat
raaskalde Van Oorschot nou?
- „Je wilt het niet meer weten, he?
Maar ik ben het niet vergeten. Jij
schepte zo op over je charmes, dat je
altijd zo'n succes had bij vrouwen, jon
ge en oude. Nu ja, op de bruiloft had je
dat ook, dat is waar. Jij beweerde, dat
je ondanks je vier en veertig jaren nog
wel kans zag een afsipraakje te maken
met een jong meisje, van zo om en nabij
de twintig. Wij lachten je uit en toen
zette jij er twee flessen tegen. Dat
hebben we aangenomen, je broer
Klaas en ik. En er waren getuigen ge
noeg, die dat nu nog kunnen bevestigen.
Om te beginnen je eigen vrouw. En de
mijne natuurlijk. Nou?"
Huib begon flauwtjes te glimlachen.
Hij haalde zijn schouders op, antwoor
dend: „Nu ja, dat was een grapje. Ten
slotte was het een bruiloft, nietwaar?"
Het gezicht van de buurman betrok.
„Je valt me tegen, buurman. Ik dacht,
dat je in ieder opzicht een man van je
woord v/as. Vorige week ontmoette ik
je broer Klaas nog. Hij zei: Ik heb zo
het idee, Van Oorschot, dat we bin
nenkort ieder twee flessen bij Huib
kunnen gaan halen, want ik hoor er
niets meer van".
Huibs gezicht betrok. Langzaam be
gon hij zich te herinneren, wat hij die
avond op de bruiloft gezegd had. Zoals
wel vaker, had hij een beetje gesnoefd.
Dat ging hem vier dure flessen drank
kosten. En dat gunde hij dit eigenwijze
mannetje eigenlijk niet erg. Om van
zijn broer Klaas maar helemaal te
zwijgen.
Met een zuurzoet gezicht wendde hij
zich tot Van Oorschot. „Buurman, het is
nog geen 8 juni, he? Ik zou maar niet
al te gauw er op rekenen. Je hoort nog
wel van me. En m'n broer eveneens".
Hij draaide zich om en liep naar bin
nen, de buurman min of meer verbou
wereerd achter latend. Deze haalde zijn
schouders op. Wat maakte die man zich
nou kwaad? Kinderachtig om te probe
ren er onderuil te komen.
Die avond thuis was Huib korzelig.
Zijn vrouw merkte het en vroeg: „Is er
wat? Zijn er moeilijkheden?"
„Welnee, niks aan de hand. Een
beetje te druk gehad misschien".
„Doe dan wat kalmer aan. Je bent
geen twintig meer".
„Nee, vier en veertig", snauwde hij.
„Dat hoef je me niet te vertellen".
Nel keek hem verontwaardigd aan.
„Nou, blaf alsjeblieft tegen je klanten,
he? Als jij wat hebt, dat je dwars zit,
is dat soms mijn schuld?"
„Mens, zanik niet; er zit me niets
dwars. Ben jij altijd opgewekt?"
„Als jij niet sjachrijnig bent, ja.
Maar ik zal m'n mond wel houden,
hoor".
De stemming was die avond bedor
ven en zelfs de kinderen bemerkten
het. Huib zat naar de televisie te kijken,
rookte een sigaar half op en smeet hem
toen in de asbak. Om tien uur ging hij
naar boven. Terwijl hij zich uitkleedde
dacht hij aan hetgeen hij op de bruiloft
had beweerd. Flauwekul natuurlijk,
want wie zou zo gek zijn om met een
vent van vierenveertig op sjouw te
gaan? Een fatsoenlijk kind deed zoiets
natuurlijk niet. Nee, dat grapje ging
hem vier flessen dure drank kosten.
En daar was ook nog wel overheen te
komen, maar dat gemene gezicht van
die Van Oorschot.... Hoe staat het
met de flessen Schnaps? We hebben
vandaag de 31e, buurman. Ja, en mor
gen de eerste en overmorgen.... Val
in mekaar, stuk ongeluk. Een verstan
dig mens zou er verder over gezwegen
heoben. Maar nee. de hebberige
Van Oorschot denkt alleen maar aan
zijn flessen jajem. Nou, je zult ze heb
ben. Ik hoop alleen maar, dat je je er.
Hij trok zijn pyjama aan en sloeg het
dek open. Eigenlijk gunde hij het zijn
buurman niet. En Klaas nog minder.
Als hij het eens probeerde met de een
of ander? Ja, maar wie? Hij had geen
idee. Waar tik je zo gauw een beetje
het aanzien waard zijnde dametje op de
kop? Je kon toch moeilijk elke aardige
griet aanklampen en zeggen: Luister
eens, juf, het gaat om een soort wed
denschap. Zoudt u een avondje met me
uit willen? Zo'n griet lachte je natuur
lijk in je gezicht uit.
Hij ging in bed zitten, de hand on
der het hoofd en dacht na Nou heb je
zoveel kennissen, Huib, dat je dat nu
niet op de een of andere manier kunt
versieren. Reken eens even uit, wat je
dat scheelt. Je hoeft geen vier flessen
te kopen en weg te geven, en in plaats
daarvan krijg je er vier, die je dus
niets Kosten. Nu ja, het avondje uit kost
natuurlijk een paar centen, maar daar
heb je dus ook je plezier van. Maar met
wie?
Een half uur later kwam Nel Hartog
boven, keek naar haar man. die met de
ogen dicht schijnbaar lag te slapen.
Zacht kleedde ze zich uit. Huib hield
zich slapende, maar hij hoorde het
middernachtelijk uur nog slaan, zonder
dat hij een oplossing voor dit probleem
gevonden had
HOOFDSTUK 5
Drie dagen later was er 's morgens
een lijvige brief bij de post. Huib sneed
de enveloppe open en begon de brief
te lezen Zozo, de heren van de exper
tisebureau waren het met zijn advies
niet eens. Het uitgerekende bedrag
vonden ze te hoog. Dat was de tweede
keer al dit jaar, dat ze zijn advies met
accepteerden. Wat mankeerde die lui in
Den Haag tegenwoordig?
Rustig las Huib het betoog en moest
toegeven, dat een paar punten wel de
moeite waard waren om nog eens met
Kamphuis te bepraten. Hij moest er
meteen maar heen rijden. Hoe eerder
deze zaak achter de rug was, des te be
ter. Konden ze tenminste zien in Den
Haag, dat hij werkte voor zijn salaris.
Om half tien zette hij zijn wagen bij
de garage neer en bekeek de bescha
digde vrachtauto nog eens. Kamphuis
zou er misschien niet zo best over te
spreken zijn. maar hij zou toch moeten
toegeven dat het op een andere manier
ook kon en dat bespaarde misschien
twee- of driehonderd gulden.
Hij liep nadenkend door de garage
naar het kantoortje, waar Josefien aan
het telefoneren was. Gelijk, dat hij bin
nenkwam, legde ze de haak neer.
„Hallo, Jos. Waar is de baas?"
„Morgen, meneer Hartog. Meneer is
'n nieuwe wagen halen in Amersfoort".
„Toe maar". Hij lachte. „En durft hij
zijn knappe typiste zo maar alleen te
laten?"
Haar gezicht betrok. „Ik ben best in
staat om op mezelf te passen, meneer
Hartog".
Hij knikte vriendelijk. „Daar ben ik
wel van overtuigd, Jos. Ergens in deze
wereld loopt een aardige jongeman
rond, die op het moment nog niet weet,
dat jij eens zijn vrouw zult worden. Als
hij het wist, vloog hij in ijltempo hier
heen om je in zijn armen te nemen".
Ze bevroor nu helemaal. „Bent U hier
gekomen om complimentjes te maken,
meneer Hartog?"
Hij lachte vrolijk. „Nee, schoonheid,
natuurlijk niet Anders had ik niet naar
je baas gevraagd. Enig idee, wanneer
hij hier zal zijn met z'n nieuwe slee?"
„Om te beginnen is het een gewone
V.W. Standard en ik reken over een
uurtje. Meneer is met de tweede trein
naar Amersfoort gegaan".
(Wordt vervolgd)