(fro en c2wartsJ~exels in het harL,
Rijkswaterstaat greep
juist op tijd
AGENDA
Onze ambulance-dienst
is niet volmaakt!
in
Toestand Zuid-westkust
Geen kampeer exploitatievergunning
voor de heer D. v. d. Werf
COMMENTAAR:
Verdediging eind van
dit jaar gereed
Landweggetjes aan
staat overgedragen
Weggegooid geld?
Zwijgplicht
Bakkers Ijzerhandel
Op de grond
Toeval
DINSDAG 19 APRIL 1966
TEXELSE
79e JAARGANG No. 8058
COURANT
Uitgave N.V. v/h Langeveld de Root)
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058
Redaktle: Harry de Graaf, Wilhelminalaan 33,
Deo Burg, tel. 2058, 's avonds 2382.
BW-SMUH
De donderdagmiddag gehouden
raadsvergadering werd niet besloten
met de gebruikelijke rondvraag en had
mede daardoor een opvallend vlot ver
loop. B. en W. hadden op het beknopte
karakter aangedrongen in verband met
een excursie die de raadsleden na af
loop zouden maken naar de kustverdc-
digingswerken, die Rijkswaterstaat bij
paal 11 uitvoert. Voordat het gezelschap
in de gereedstaande Landrovers stapte,
gaf de heer C. P. Harting, hoofd van de
dienstkring Texel van Rijkswaterstaat
in de raadszaal een aanschouwelijke
uiteenzetting van de toestand rond
Texels zuid-westelijke kust. Daarbij
werd duidelijk, dat de kostbare werken,
die Rijkswaterstaat daar nu uitvoert,
geen ogenblik te vroeg zijn begonnen.
De zee heeft herhaaldelijk succesvolle
aanvallen gedaan en daarbij miljoenen
kubieke meters zand verzwolgen. Aan
de hand van kaarten toonde de heer
Harting aan, dat de afslag steeds sneller
voortschrijdt, wat veroorzaakt wordt
door de ingewikkelde eb- en vloed-
stroom, die in de loop der jaren steeds
dichter langs de kust ging schuren.
De afslag van de laatste tien jaar is
ontstellend hevdg. In de periode 1950-
1965 308 meter In 1962 werd gecon
stateerd dat het waterwinningsgebied
in de lage duinvalleien nog door een
onbetekenend rijtje duinen van de zee
werd gescheiden. In allerijl werden
daarop zanddijken aangelegd om de ga
ten tussen de duinmassieven op te vul
len. Gehoopt werd dat de natuur een
handje zou helpen, waardoor de door de
mens aangelegde dammen zouden aan
stuiven. De aangeplante helm moest er
voor zorgen dat het zand zou worden
vastgehouden, waardoor de hoogte van
de zanddijken zou toenemen en tenslotte
het gewenste Delta-niveau van 8 meter
plus NAP zouden bereiken.
Geen medewerking
Moeder Natuur werkte echter niet
mee. De duindijken groeiden nauwe
lijks, maar wel ondernam de zee diverse
geslaagde aanvallen op de duinvoet. Zo
veel zand was tenslotte in het water
verdwenen, dat er geen materiaal voor
de aan te stuiven dijken overbleef. An
dere maatregelen waren dringend no
dig, De zee had inmiddels een belang
rijk duinmassief, de bekende Zwarte
richel, bereikt en Waterstaat nam zich
voor dit laatste bastion te redden. De
Zwarte richel moest buiten het bereik
van de golven worden gebracht. Zo
werd onlangs begonnen met het naar
achteren brengen van deze duinenrij,
die 4-9 meter hoog is. Dagelijks druk
ken de grommende bulldozers grote
bergen zand voor zich uit, naar een,
volgens de deskundigen van rijkswater-
Volkswagen en Citroën total-loss
ACHT GEWONDEN BIJ
AUTOBOTSING OP PONTWEG
Op de kruising Pontweg-Akenbuurts-
weg nabij Den Burg deed zich vrijdag
middag om 17.05 uur een zeer ernstig
verkeersongeluk voor, waarbij acht per
sonen werden gewond en de twee be
trokken wagens volkomen werden ver
nield.
Hoewel de toedracht van het ongeluk
nog niet geheel duidelijk is, kan worden
aangenomen, dat de bestuurder van de
uit de Akeobuurtsweg naderende
Volkswagen de van links komende
(Duitse) Citroën niet heeft gezien. Met
grote vaart boorde de Duitse wagen
zich in de flank van de VW, waarna
beide wagens een buiteling maakten.
Alle betrokken inzittenden werden ge
wond. In de Volkswagen zat de 20-ja-
rige bestuurder E. M. A. P. uit Rotter
dam, zijn broers van 21 en 18 jaar en
voorts de 15-jarige H. Leijen, de 11-
jarigc H. Leijen en de 8-jarige F. Leijen
uit De Cocksdorp (Vuurtoren). Allen
liepen vrjj ernstig letsel op. Levensge
vaarlijk was de toestand van de 8-
jarige Frans Leijen, die een ernstige
hoofdwond, een gecompliceerde arm
breuk en tal van inwendige kwetsuren
opliep.
Volgens de laatste berichten is het le
vensgevaar intussen geweken, maar er
zal een maandenlange verpleging in het
ziekenhuis nodig zijn. De andere inzit
tenden van de VW vertoonden wonden
aan gezicht en ledematen kneuzingen en
shocverschijnselen. De bestuurster van
de Citroën, de 40-jarige mevr. Lenius-
Dukmeijer brak haar kaak; haar 8-
jarige dochtertje liep een hoofdwond
op. De twee werden naar het vakantie
adres bij De Cocksdorp gebracht, waar
zij medisch werden behandeld. De ge
wonden uit de VW moesten allen naar
het ziekenhuis te Den Helder worden
vervoerd.
staat, „voorlopig veilige plaats". Zo
ontstaat een uit ca. één miljoen m3 zand
bestaande nieuwe duinrichel, waarach
ter het waterwinningsgebied veilig is.
De toekomst.
Zal de zee ooit deze wering bereiken?
Volgens de berekeningen van Rijkwa
terstaat niet, want de gunstige invloed
van de intussen aangelegde strand-
hoofden (ƒ1 miljoen per stuk) zal zich
doen gelden. Er zal een breed langzaam
glooiiend strand ontstaan, omdat de
vernietigende stroming op afstand
wordt gehouden. Op dit brede strand
zullen de golven uitrazen zonder de
duinvoet enstig te schaden.
Zoals gezegd is de toestand tussen
paal 9 en 11 wel uiterst kritiek. Roos
kleurig ziet het er echter ook niet uit
voor paal 17 en De Koog. Als daar geen
maatregelen worden getroffen zal de
zee spoedig de lage duinvalleien bin
nenstromen, wat te De Koog het prijs
geven van het grote kampeerterrein van
Sociaal Toerisme zou betekenen. Bij
paal 17 is men enkele jaren geleden be
gonnen met het verwijderen van de
beplanting, waardoor het zand niet
wordt vastgehouden en landinwaarts
kan stuiven. Op de meest eenvoudige
wijze wordt dus ook daar een begin ge
maakt met het naar achteren brengen
van het duin. De Noordelijke helft van
Texels westkust loo.pt veel minder ern
stig gevaar. Bij paal 19 is de afslag
zelfs zo goed als nihil.
Onder leiding van de heer Harting
hebben de raadsleden er zich donderdag
van kunnen overtuigen dat Rijkswater
staat niets achterwege laat om het de
vraatzuchtige waterwolf zo moeilijk
mogelijk te maken.
Vrijdag 22 april
Den Burg, Dorpshuis, Fotoclub Dc Kieken
dief. Spreker de heer Kars uit Amsterdam
Zaterdag 23 april
Den Burg, SVT-terrein, Schoolvoetbal voor
alle lagere scholen van Texel, aanvang 10 uur
BEJAARDE TEXELAAR MET
BRANDWONDEN NAAR ZIEKENHUIS
De 72-jarige, alleenwonende H. Bar-
horst, Eierland, wilde zaterdagochtend
de kachel aanmaken in zijn houten
noodwoning aan de Slufterweg. De ka
chel was echter nog warm zodat de pe
troleum die hij erin gooide ontplofte.
Van schrik liet de heer Barhorst de
petroleumkan vallen en morste de
brandbare vloeistof op zijn kleding.
Direct daarop stond hij in brand door
de uit de kachel slaande steekvlammen
en ontstak ook de op de grond ge
stroomde petroleum. Barhorst rende
naar buiten waar de vlammen werden
gedoofd door een doortastend optreden
de buurtbewoner. Intussen had het
slachtoffer vrij ernstige brandwonden
aan de benen opgelopen, zodat hij per
ziekenauto naar Den Helder moest
worden overgebracht. In het houten
gebouwtje grepen de vlammen snel om
zich heen, maar de brandweer uit Den
Burg wist het vuur met de nevelspuit
te bedwingen.
WATERSPREEUW GERINGD
De heren M. Eelman en M. Stoepker,
beiden van Staatsbosbeheer, zijn er en
kele dagen geleden in geslaagd de on
langs op Texel waargenomen water
spreeuw .(latijnse naam Cinclus cinclus)
van een ring te voorzien. Zij wisten de
op ons eiland zeer zeldzame vogel in
Eierland bij de boerderij „Nieuw
Breda", eigendom van de heer A. Lan
geveld, met een net te vangen. Dit feit
is daarom van zo groot belang, omdat
men op deze manier in staat is de „reis"
van de vogel te registreren.
OVERSTEKENDE KLEUTER DOOR
AUTO AANGEREDEN
De 3-jarige Karin v.d. Slikke stak
zondagmiddag op het Schilderend plot
seling de straat over. De uit de richting
van het centrum naderende heer P.
Koopman uit Oudeschild slaagde er
ondanks hevig remmen niet in het meis
je te ontwijken. Ze maakte een flinke
smak, waarbij zij een hoofdwond op
liep. Door haar vader werd zij naar het
ziekenhuis te Den Helder gebracht. De
politie constateerde dat de auto van de
heer Koopman aan alle veiligheidseisen
voldeed.
CONSULTATIEBUREAU VOOR
ZUIGELINGEN
Woensdag 20 april a.s. worden de moe
ders van Oudeschild en Den Burg verwacht:
Oudeschild van 13.00 - 13.30 uur; daarna Den
Burg tot 15.15 uur.
De raad heett donder daqmiddaq het
beroepschrift van de heer D. v.d.
Werf, Everstekooq, teqen weiqerinq
van een door hem aanqevraaqde uit-
breidinq van zijn kampeerexploitatie-
verqunninq onqeqrond verklaard. De
raadsleden zeiden zich te kunnen ver
enigen met de arqumenten, die B. en
W. hadden aanqevoerd. Zoals bekend
maakte het qemeentebestuur o.a. be
zwaar teqen verqrotinq van het kam
peerterrein, omdat de ter plaatse be
staande en de qeprojecteerde bebou-
winq dit niet toelaat. Het landschaps-
schoon zou worden aanqetast. Ook was
aanqevoerd dat de aanweziqheid van
tenten en caravans vlakbij de bosrand
brandqevaar zou opleveren. Dat laat
ste arqument vond de heer J. Daalder
(A.E.) niet sterk; B. en W. hadden het
beter achterweqe kunnen laten. Burqe-
meester C. de Koninq vond dat, achter
af qezien, ook. De andere arqumenten
zijn sterk genoeg om tot onqeqrond-
verklarinq te besluiten.
Mej. A. G. Luijsterburq (CHU) merkte
op, dat aan het slaq lanqs De Neder
landen ook tenten in het bos staan. Dit
is reeds meerdere jaren het qeval,
waarbij komt dat hier op zeer primi
tieve wijze wordt qekampeerd met ge
brekkige sanitaire voorzieningen. De
voorzitter beloofde dit qeval te zullen
bekijken en er zonodig teqen op te zul
len treden.
De voorzitter zei verheugd te zijn met
de vragen, die mevrouw J. Koning-
Bruin (PvdA) aan B. en W. had gesteld
met betrekking tot de Mammoetwet en
de op basis daarvan de stichten scho
lengemeenschappen op Texel. Een vol
ledig antwoord kon echter niet worden
gegeven. Zoals bekend had mevrouw
Koning gevraagd hoe B. en W. zich de
uitvoering denken van het vorig jaar
genomen besluit om op Texel twee
scholengemeenschappen te stichten en
of het niet wenselijk was adviesorganen
van deskundigen te benoemen, die zich
met de voorbereiding ervan zouden be
lasten. De heer De Koning vertelde dat
over deze zaak contact is opgenomen
met GS, ministerie van Onderwijs en de
Inspectie L.O. Er zijn evenwel nog vele
moeilijkheden te overwinnen, voorna
melijk van administratief-rechterlijke
aard. Hei. indertijd genomen besluit om
twee scholengemeenschappen te stich
ten is gunstig ontvangen. Het ziet er
naar uit dat per 1 augustus 1967 begon
nen kan worden met de vorming van
brugklassen, de eerste stap op weg naar
de volledige realisering, die per 1
augustus 1968 een feit zou moeten zijn.
Belangrijk is dat tussen de scholen, die
te zijner tijd in de schoolgemeenschap
pen moeten samenwerken, nu reeds een
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coöp. Boe
renleenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,95 p.
kw. -f 30 ct. incasso. Advert.: familieberichten
14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm.
LANTAARNPAAL GEVELD
DE KOOG Een ogenblik van onop
lettendheid was er de oorzaak van dat
de heer B. Kuiper uit De Waal zater
dagochtend op de Brink te De Koog
tegen een lichtmast reed. De mast
knapte af, wat een schade van ca.
ƒ800,betekende. De auto, een Austin-
bestelwagen werd aan de rechtervoor-
zijde beschadigd. De politie maakte pro
ces verbaal op.
SCHADE BIJ AANRIJDING
Een kleine aanrijding deed zich zater
dagochtend om 10.40 uur voor in de
Parkstraat te Den Burg. De heer J. de
V. reed met zijn personenwagen achter
uit en raakte de auto van de heer D
De wagen van D. werd aan de voorzijde
beschadigd. De betrokken chauffeurs
regelden de zaak onderling.
goed contact bestaat. Waarschijnlijk is
het nuttig, dat commissies ter voorbe
reiding in het leven worden geroepen.
Aan de inspecteurs is gevraagd te advi
seren 'bij de samenstelling ervan. De
voorzitter zegde toe binnen afzienbare
tijd op deze zaak zou worden terugge
komen. Mevrouw J. Koning-Bruin toon
de zich met dit antwoord van de voor
zitter ingenomen. „Ik ben blij dat er aan
gewerkt wordt!", zei ze.
Goede fundering
In een vorige raadsvergadering was
door een der raadsleden gevraagd of in
de fundering van de Pontweg minder
waardig materiaal is aangebracht. De
moeilijkheden na de laatste vorstpe
riode zouden daarmee verband houden.
De voorzitter las een schrijven van de
Dienst gemeentewerken voor, waarin
werd gezegd, dat het te gebruiken ma
teriaal steeds streng is gekeurd, voor
dat het in de wegfundering werd ver
werkt. Dit geldt zowel voor het Pont
weggedeelte van 't Horntje tot de
Keesomlaan als het stuk van „Tuban-
tia" tot De Koog. Mede op grond van
deze mededelingen van deskundige zij
de, wilde de voorzitter er met aan twij
felen dat in de Pontweg hoogwaardigi
materiaal is verwerkt.
Autowrakken
De landschapontsierende autowrak
ken zullen van gemeentewege worden
opgeruimd, althans voor zover zij langs
gemeentewegen liggen. Er zal naar een
regeling worden gestreefd, waardoor
ook particulieren kunnen worden ge
dwongen autowrakken van hun terrein
te verwijderen.
De Westerweg zal van witte berm
paaltjes worden voorzien.
De raad ging akkoord met verkoop
van een perceel grond aan het Bouwbe
drijf Gebr. Bruin te Den Burg. De heer
F. L. de Grave (KVP) toonde er zich be
zorgd over, dat nu midden in Den Burg
een industrieterreintje gecreëerd is. Als
het Bouwbedrijf later machines aan
schaft, die veel lawaai of andere hinder
veroorzaken is dat niet bepaald prettig
voor de omwonenden. De burgemeester
deelde mee, dat hetzelfde geldt voor de
aan dezelfde laan gevestigde bedrijven
van Koorn en Veenema. Men heeft in
het uitbreidingsplan deze bedrijven de
mogelijkheden gegeven te blijven func
tioneren. Daar moet men de consequen
ties van willen aanvaarden. Men kan de
betrokken ondernemers niet dwingen
af te zien van b.v. betonstampmachines
e.d. Overigens biedt de Hinderwet in
deze wel zekere garanties.
Landweggetjes
Met de overdracht aan Staatsbosbe
heer van de landweggetjes in het gebied
van de Hogeberg ging de raad eveneens
akkoord. Mej. Luijsterburg ging het aan
het hart dat de weggetjes nu zullen
worden verhard. „We hebben nog maar
een paar van zulke groene weggetjes.
(Zie vervolg pagina 2)
HET is niet waar dat de veelbe
sproken qemeentelijke zieken
wagen op goedkope wijze
bruikbaar is geworden, nadat
300 kg. ballast in de vorm van beton
nen tegels in is aangebracht. De wa
gen veert even slecht als voorheen en
is daardoor nog dezelfde kwelling voor
de gewonden, die er mee vervoerd
worden. De tegels hebben bovendien
veroorzaakt dat de wagen niet vast
meer op de weg ligt; omdat de ballast
achterin moet liggen, krijgen de voor
wielen te weinig druk. Hard rijden met
de ziekenauto zou nu onverantwoord
zijn, maar een schrale troost is dat de
ambulance tóch niet snel kon rijden,
omdat de volgens de chauffeur veel te
lichte motor daarvoor de kracht niet
opbrengt. De wagen heeft veel moeite
met optrekken en haalt tenslotte een
maximum snelheid van minder dan 70
km. tegen wind. De tegels doen meer
kwaad dan goed en zullen dan ook
vandaag worden verwijderd. De ge
meente Texel gebruikt dus nog steeds
een ondeugdelijke ambulance. Het feit,
dat hetzelfde type in enkele andere
plaatsen in het land voldoening qeeft
en de gunstige opmerkingen van de
heren van Peugeot, veranderen daar
niets aan.
Enkele maanden geleden wezen wij
in een hoofdartikel op de nadelen van
de Peugeot ambulance. De gemeente
toonde zich ontsteld, in de raadsverga
dering werd er over gesproken en er
zouden maatregelen worden genomen.
Tot dusverre bleef het bij het aanbren
gen van de tegelballast. Daarmee moest
de kous af zijn, zo meende men kenne
lijk, want de ziekenauto was niet langer
onderwerp van gesprek. Zelfs niet na
dat bekend werd dat de gemeente zich
niets had aangetrokken van het advies
van de Texelse artsen om de Peugeot
als reservewagen te gaan gebruiken en
een nieuwe ambulance aan te schaffen.
Zoals bekend besloot de gemeente de
oude Buick-ambulance te gaan opknap
pen en de Peugeot als belangrijkste
ziekenwagen te handhaven Dat de
oude Buick een vrij kostbare vernieu
wing moet ondergaan, getuigt niet van
een vooruitziende blik van ons ge
meentebestuur. De Buick heeft nl. een
laag model, terwijl de wettelijke voor
schriften die binnen afzienbare tijd van
kracht worden, een minimumhoogte
van 1,75 m. verplicht stellen. Een der
artsen verklaarde ons dan ook dat het
voor de reparatie bestemde geld als
weggegooid moet worden beschouwd.
Er wordt de laatste tijd niet meer
over de ziekenauto's gesproken. Dat is
prettig voor het gemeentebestuur, want
dat is" allerminst gesteld op publiciteit
in deze. Dit blijkt uit het feit, dat de
heer A. A. Smidt (die het ziekenvervoer
voor de gemeente verzorgt) na de ver
schijning van het eerste artikel in onze
krant een koel briefje van het gemeen
tebestuur ontving met het verzoek het
geven van inlichtingen aan onze ver
slaggever voortaan achterwege te laten
en eventuele klachten met de ge-
HOOG WATER
Hoog water ter rede van Oudeschild
19 apr. 7.41 en 20.03; 20 apr. 8.21 en 20.38;
21 apr. 8.57 en 21.11; 22 apr. 9.28 en 21.43;
23 apr. 10.02 en 22.15.
Aan het strand ongeveer een uur eerder
hoog water.
meente te bespreken. Dat laatste had
de heer Smidt al maanden tevoren ge
daan, zonder resultaat. Hij heeft zich
overigens een braaf man getoond, want
toen wij hem zondagmiddag over deze
affaire wilden onderhouden, wees hij op
zijn „zwijgplicht" en zei zijn broodwin
ning niet in gevaar te willen brengen.
In meerdere opzichten laat het zie
kenvervoer op Texel te wensen over.
Vrijdagmiddag hebben wij het van nabij
gezien, nadat op de Pontweg twee per
sonenauto's op elkaar waren gevlogen.
Er waren acht gewonden, waarvan één
zeer ernstig en twee ernstig. Een kwar
tier na de botsing stonden wij voor de
wrakken van de wagens en de erin en
omheen liggende bloedende slachtoffers.
Het was winderig en ijzig koud (2 gr
C.) en er was geen ambulance en zelfs
nog geen dokter. Medische hulp, voor
zover mogelijk, kwam van een toeval
lig passerende arts van de overkant, la
ter bijgestaan door de eveneens toeval
lig voorbijkomende dokter Renout. De
heren behielpen zich met door omstan
ders afgestaan noodverband. Omdat de
ziekenwagen er na twintig minuten nog
niet was, reed een der toegestroomde
belangstellenden naar garage Smidt
om poolshoogte te nemen Daar kreeg
hij van de chauffeur te horen dat nog
geen melding was binnengekomen! Dit
verzoek om ambulance-hulp moest ko
men van de politie, zoals indertijd was
overeengekomen. Tenslotte kwam dit
verzoek en sukkelde de ziekenwagen
naar de plaats van het ongeval; drie
kwartier na de botsing! (De politie kan
men in dit geval niets verwijten. Ons
bleek dat alle voorgeschreven maatre
gelen juist waren uitgevoerd. De com
municatie was echter gebrekkig ge
weest door het uitvallen van een moli-
lofoon).
Met de aankomst van de ambulance
waren de moeilijkheden echter niet op
gelost. Hoewel drie van de acht ge
wonden er zo ernstig aan toe waren, dat
zij op een brancard moesten worden
vervoerd, waren slechts twee brancards
beschikbaar. De plaats van de derde
brancard was nl. ingenomen door de
ballasttegels. Eén der slachtoffers moest
dus maar op de grond gaan zitten en
een ander in een stoel. Aan het gezel
schap werd tenslotte een verpleegster
toegevoegd, die het in de schokkende en
zwaaiende wagen druk had met bloed-
stelpen en het bedwingen van de op de
grond zittende jongeman, die volkomen
overstuur was. Voor twee andere ge
wonden was geen plaats meer en deze
moesten zittend per luxe wagen naar
het ziekenhuis worden gebracht, aange
zien de Buick-reservewagen momenteel
wordt opgeknapt.
Men had vrijdag veel te danken aan
het toeval. Toevallig kwamen er twee
dokters voorbij, toevallig waren er om
standers, die over verband beschikten,
toevallig was er een verpleegster die bij
de gewonden in de wagen wilde helpen
en zelfs de aanwezigheid van een poli
tieman, die geen dienst had, was toeval.
Een eiland zonder ziekenhuis, met
sterk toenemend eigen en toeristisch
verkeer, heeft een perfect functione
rende ambulancedienst nódig. Er moe
ten twee hoge, comfortabel verende,
zeer snelle ambulances voortdurend ge
reed staan en er moet een waterdicht
meldingssysteem komen dat niet waar
deloos wordt zodra er één schakel in
gebreke blijft. Zo'n ambulancedienst
moet een visitekaartje worden, dat een
ruimschootse vergoeding vormt voor
het feit dat een ziekenhuis altijd meer
dan twintig minuten ver weg is. Zolang
deze ambulance-dienst er niet is, moe
ten wij hopen dat het toeval ons steeds
gunstig gezind zal blijven.