Welke methode van hooien? rubriek voor «•«lakiii- LANDBOUW en VEETEELT i tZ Boot- en busdienstregeling N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming geldig van 1 mei t.e.m. 24 september 1966. Dienstregeling Veerdienst Texel t Homtje) - Oen Helder v Busclienstregeling TWEEDE BLAD TEXELSE COURANT VRIJDAG 29 APRIL 1966 In het vorige nummer werd de vraag aan de orde gesteld welke methode van inkuilen er dit jaar moet worden toegepast. We willen nu iets over het hooien zeggen, hoewel we van mening zijn, dat de vraag naar de beste methode van hooien niet zo in de belangstelling staat als die naar het inkuilen. Toch menen wij, dat in feite de vraag naar een goede hooimethode even belangrijk is. De oorzaak, dat de veehouders de wijze van hooien een minder urgente vraag achten is mogelijk wel het feit, dat het mislukken van de hooiwinning in veel gevallen minder duidelijk wordt gedemonstreerd dan de mislukking van een kuil. U kunt echter van ons aannemen, dat de schade voor de veehouder bij het „mislukken" van de hooioogst even groot is als bij het niet-slagen van het inkuilen. VERGADERING PAARDENSPORTVERENIGING OP VIJF MEI Donderdagavond 5 mei wordt in „De Lindeboom-Texel" de algemene verga dering van de Vereniging voor vrienden van het paard gehouden. Als sprekers zullen bij die gelegenheid de heren L W. Biesheuvel en A. J. Vermond (secre taris van de VLN) optreden. Voorts staat de vertoning van een groot aantal interessante dia's op het programma. Door diverse amateurs zijn in de afge lopen jaren opnamen gemaakt van ge beurtenissen op paardensportgebied en deze zijn stellig het bekijken waard. Mochten er onder onze lezers anderen zijn die over dergelijke dia's beschik ken, dan worden zij verzocht deze tijde lijk af te staan. Na de diavertoning ko men enkele belangrijke verenigingsza ken aan de orde. O.a. de toiletteercursus en de excursies. Van groot belang voor de fokkerij is voorts de warmbloed- hengst, die binnenkort tijdelijk op Texel word gestationeerd op het bedrijf van K. du Porto. EEN „WILDREDDER" VOOR DE MAAI MACHINE In wildrijke streken worden veel dieren het slachtoffer van de moderne maaimachines. Het betreft hier vooral jonge hazen en op de grond broedende vogels, zoals bijvoorbeeld patrijzen en fazanten. De oorzaak daarvan moet worden gezocht in het feit, dat het ru moer van de naderende machine de die ren niet op de vlucht jaagt. Instinctief weten ze, dat ze op het vlakke veld op de vlucht gezien worden door de nade rende vijand, dus drukken ze zich plat tegen de grond en blijven muisstil lig gen. Het gevolg is uiteraard, dat deze dieren door de maaimachine worden gegrepen. Om hier iets aan te doen heeft men een zogenaamde „wildredder" ontwik keld. Deze constructie dwingt het wild om te vluchten en wel doordat de die ren worden aangeraakt. Wanneer het geluid hen niet opjaagt .en ze blijven plat liggen, dan worden ze wel opge schrikt door aanraking. Het apparaat bestaat heel eenvoudig uit een metalen stang van drie meter, die bevestigd wordt aan de tractor of desnoods aan de voorzijde van de maai machine. Aan deze stang zijn niet min der dan 21 lange kettingen bevestigd. Wanneer de machine zich voortbeweegt slingeren de kettingen over de grond en zullen wild, dat zich dekt en stil houdt, aanraken en op de vlucht jagen. De afstand tussen dit apparaat en de gevaarlijke delen van de maaimachine is zo groot, dat de dieren voldoende vluchtgelegenheid hebben Het zou onjuist zijn om bij de be spreking van de vraag welke methode van hooien de veehouders moeten toe passen uitsluitend te denken aan de kwaliteit. Als we dit deden zouden we waarschijnlijk als één van de beste me thoden het ruiteren van het hooi noe men. Bij deze wijze van werken is tot nu toe de veldperiode nl. het kortste We moeten echter ook niet vergeten, dat de methode uit het oogpunt van de arbeidsvoorziening uitvoerbaar moet zijn. En voor de meeste bedrijven is ruiteren geen mogelijkheid meer. Zouden we uitsluitend aandacht ge ven aan de gemakkelijkste wijze van werken, dan zou mogelijk het persen van het hooi als de beste methode ge noemd moeten worden, al denken alle landbouwvoorlichters hier niet zo over. Persoonlijk hebben we de indruk, dat zowel tijdens de periode van het hooien als ook bij het voeren in de winter het persen van het hooi uit het oogpunt van de arbeid aantrekkelijk is. Naar ik meen komen we bij de methode van net persen met de kwaliteit echter in de knel. Hoe? Een eerste voorwaarde om hooi van goede kwaliteit te winnen is een ruime stikstofbemesting. Hierover hebben we in voorgaande artikelen al gesproken. Een tweede belangrijke voorwaarde is het op tijd maaien. Tegen deze regel wordt op ons eiland nog heel wat ge zondigd. Vooral als we een flinke stik stofgift geven, moeten we het tijdstip van maaien goed in het oog houden. Doen we dit niet, dan gaat dit ten koste van de grasmat en de kwaliteit van het hooi. We moeten er goed mee rekenen, dat, naarmate de bemesting zwaarder is, het tijdstip van maaien ook vroeger moet genomen worden. Het is nog altijd van belang om het gras te maaien als het droog is. Hier door hebben we al direct een voor sprong. Bij nat maaien wordt heel wat water in het zwad opgesloten, dat er op de een of andere manier weer uit moet. Er zijn nog steeds heel wat veehou ders, die van mening zijn, dat het gras na het maaien voorlopig met rust moet worden gelaten. Persoonlijk zijn we van mening, dat dit uit de tijd is. Het is misschien wel mogelijk, dat gras, dat nog in het zwad ligt bij slecht weer minder lijdt dan gras, dat al één of meer keren is geschud. Maar we zijn van mening, dat vanaf het maaien alles er op moet worden gezet om de veld periode zo kort mogelijk te maken. En een eerste voorwaarde is dan, dat er in het gras wordt gewerkt. Bij gunstig weer moet dit al de eerste dag gebeuren en in de volgende dagen moet dit een paar maal per dag worden herhaald. De snelheid van drogen wordt zeer sterk beïnvloed door het regelmatig be werken. Kneuzen of knikken? De laatste jaren is een begin gemaakt met het bewerken van het materiaal tijdens of direct na het maaien, waar door een snellere droging kan worden bereikt. Op ons eiland kan dit gebeuren met de maaikneuzer of ook met de zgn. stengelknikker. In het eerste geval gebeurt het maaien en kneuzen in één bewerking, in het tweede geval krijgt het gras na het maaien nog een be werking. Het staat vast, dat door deze bewer kingen de veldperiode nog kan worden bekort. Dit is zeker bij gunstig weer het geval. Ook op ons eiland zijn vorig jaar gevallen voorgekomen, waarbij plm. 50 uur na het maaien het materiaal als hooi in het vak kon worden gereden Als er een bepaalde instantie was, die U op een briefje kon geven, dat er een periode van 3 dagen droog weer op komst is en het de vierde dag zal rege nen, zou de methode van het kneuzen of pletten zeer aantrekkelijk kunnen zijn. Zo ver is het echter nog niet. Vorig jaar menen wij in enkele gevallen te hébben waargenomen, dat het gekneus de materiaal bij slecht weer meer lijdt dan normaal bewerkt gras Als het „hooi" is We menen, dat het een voordeel kan zijn om tegen de avond het gewas, dat bijna hooi is geworden op een lichte wiers te rijden. Dit is speciaal het geval als het er naar uit ziet, dat het hooi de volgende dag ingeschuurd kan worden en er een flinke dauwnacht wordt ver wacht. Blijft het hooi op zwad liggen, dan wordt er beslist meer vocht opge nomen dan in hooi, dat op een wiers ligt. Niet voor niets hebben we hooi in dit kopje tussen aanhalingstekens ge plaatst. We moeten nl. naar mijn me ning in dit opzicht verschil maken naar gelang van de methode, die we toepas sen. Is het de bedoeling het hooi eerst een aantal dagen op oppers te zetten, dan kan dit eerder gebeuren als wan neer we voornemens zijn het hooi te persen. Willen we het hooi binnenrij den en daar verder drogen door venti latie met koude lucht, dan is er nog weer een andere beoordeling. We kun nen ook nog weer onderscheid maken tussen de methode, waar geperst hooi direct in het vak gaat of een aantal da gen op het veld blijft om na te drogen. Risico's vermijden In het voorgaande wezen we er op, dat de veldperiode de riskante tijd is bij het maken van hooi. Naar ik meen moet dit de maatstaf zijn bij de beoordeling van de beste methode. Als we over de veldperiode spreken, dan is dit de hele periode tussen maaien en inschuren. Van hooi, dat op ruiters stond zeiden we, dat het al half gebor gen was. Maar er bleef een risico be staan van omwaaien. Hooi, dat op oppers staat lijdt van een dag regen over het algemeen minder dan hooi, dat als halfhooi in het zwad ligt. Het is voor geperst hooi, dat op goede hokken staat direct geen ramp als er eens een flinke bui regen valt. Maar in alle voorgaande gevallen loopt men risico's Men kan pas gerust zijn als het materiaal als hooi in het vak zit. Op bedrijven, waar in het vak geen hulpmiddelen aanwezig zijn om het broei, schimmel of stofvorming te gen te gaan, betekent dit materiaal met ongeveer 75% droge stof. Heeft men die hulpmiddelen wel in de vorm van een ventilator met vol doende capaciteit en goede luchtkana- len, dan kan het hooi in het vak gere den worden als het gehalte aan droge stof 65% is. Als U „geluk" hebt, dan kunt U die 10% vocht op het veld voor een koopje kwijt raken door de zon, die gratis schijnt en de wind, die voor noppes waait, maar boeren „op geluk" is m i. een kwalijke zaak. Maatregelen, die U neemt om risico's te voorkomen zijn niet zo gauw te duur en daarom zijn we van mening, dat bij een goede voeder winning de aanwezigheid van een ven tilatiesysteem een eerste eis is. In een volgend artikel nog iets over de beste mogelijkheden voor verwerking van los hooi. Twee films heeft het City-theater deze week op het programma staan. „De heerseres van Atlantis" (zaterdagavond en zondagmiddag) is het nogal fantasti sche verhaal van de mijningenieurs Robert en Pierre, die met een vliegtuig in de Sahara te pletter slaan. Het twee tal komt met de schrik vrij en ook de piloot, John, is niet gewond. Geheel alleen in de woestijn, zonder eten of drinken, beseffen zij dat een verschrik kelijke dood hen wacht. Als zij in een grot beschutting zoeken tegen een zand storm, horen zij een kreet. Het is een man, die in het natuurgeweld dreigt om te komen en zij weten hem juist op tijd te redden. De sheik is dankbaar en be looft hen naar een oase te brengen waar veel karavanen komen. Op weg daar heen bereiken zij 's avonds een spelonk. Robert ontdekt in holten van de wand stukjes uranium. Dat betekent fortuin! Op de vraag waar zij zich bevinden, geeft de sheik een ontwijkend ant woord. Robert en zijn makker, nieuws gierig, dwalen door de gangen in de rotsen en ontdekken tot hun verbazing een grote zaal, waarvan de wanden zijn versierd met basreliëfs. De mannen ver nemen van de sheik, dat zij in Atlan tis zijn, een praentig eiland, dat duizen den jaren geleden onder het zand werd bedolven Er is niets anders overgeble ven dan deze spelonk en een onderaards meer. Dan blijkt dat Atlantis ook nog een heerseres heeft, de schone Antinea, die met een gewapende lijfwacht de macht uitoefent. Beide mannen worden verliefd op de verleidelijke vrouw, maar dat het in Atlantis niet altijd even romantisch toegaat, blijkt uit een ver schrikkelijke gebeurtenis. De piloot John wil vluchten, maar wordt gegre pen en volgens de riten van Atlantis aan de goden geofferd. Zijn versteende lichaam wordt door Robert gevonden. Deze snelt naar Antinea en uit zijn af keer van deze gang van zaken. Antinea laat zich echter niet vermurwen, meent dat de beschaafde wereld een gevaar is vor Atlantis en acht de mensenoffers noodzakelijk. Nu wil Robert zo snel mogelijk vluchten en tracht ook Pierre van de noodzaak daarvan te overtuigen. De woedende koningin stuurt hem naar de uraniummijnen, wat zijn dood bete kent. Bovendien wordt in het brein van de heerseres een wraakplan gebo- boren, maar dan is het einde van Atlan tis niet ver meer: de kolossale hoeveel heden Uranium komen tot ontploffing en het hele koninkrijk stort ineen. (In kleuren toegang boven veertien jaar) Zondag- en dinsdagavond een film, die ongetwijfeld de moeite van het zien waard is „Lord Jim", het verhaal van een man, die ap zoek is naar een nieuw gevoel van eigenwaarde. De geschiede nis speelt zich af tegen het eind van de vorige eeuw. Jim is een jong zeeman, vol romantische idealen, die in een benard ogenblik zijn schip in de steek laat en een zwerftocht door de tropen begint. Bij een Oosters volk krijgt hij de kans te bewijzen, dat hij een man uit één stuk is en hij doet dit op spec taculaire wijze. Maar eenmaal „Lord Jim" geworden, legt hij zichzelf zulke onmenselijk strenge maatstaven aan, dat dit tot een drama moet leiden. Re gisseurs Brooks verfilmde dit gegeven in Engeland, Hongkong, maar voorna melijk in Cambodja, bij de tempelstad Ankor Vhat. (In kleuren toegang bo ven 14 jaar). .V. Van Texel 6.00* 7.00 8.00 9.00 10.00 11.00 12.00 13.00 14.00 15.00 16.00 17.00 18.00 19.00 20.00 21.00 Van Den Helder 6.30* 7.30 8.30 9.30 10.30 11.30 12.30 13.30 14.30 15.30 16.30 17.30 18.30 19.30 20.30 21.30 DEN BURG OUDESCHILD - DE WAAL - OOSTEREND DE COCKSDORP - DE KOOG - DEN BURG is niet op zon- en alg. erk. chr. feestdagen Auto's moeten 15 minuten voor het vertrek aanwezig zijn. Plaatsreservering is niet mogelijk. voor de periode van 1 mei Lm. 24 september 1066) ROUTE DEN BURG - T IIORN1JE (via Den Hoorn) Vertrek Den Burg 5.30 noz 6.30 7.30 x 8.30 9.30 x 10.30 11.30 12.30 x 13.30 x 14.30 15.30 x 16.30 17.30 x 18.30 19.30 20.30 Vertrek 't Homtje 6.45 noz 7.45 8.30 x - noz - per 8.45 9.45 x 10.45 11.45 x 12.45 13.45 x 14.45 15.45 x 16.45 17.45 x 18.45 19.45 20.45 21.45 x via Den Hoorn, Dc Westen of omgekeerd noz niet op zon- en alg. erk. christelijke feestdagen per rijdt niet in de periode 2 juli t/m 7 augustus DEN BURG - OUDESCHILD - DE WAAL - OOSTEREND - DE COCKSDORP - DE KOOG - DEN BURG Zondagen Vertrek boot van Den Helder 15.30 17.30 Vertrek bus Den Burg 16.15 18.15 Oudeschild 16.20 18.20 De Waal 16.25 18.25 Oosterend 16.30 18.30 Halte 37 16.40 18.40 De Cocksdorp 16.50 18.50 Halte 34 16.50 18.50 Halte 25 16.55 18.55 Dc Koog 17.10 19.10 Aankomst Den Burg 17.25 19.25 Vertrek boot van Texel 18.00 20.00 via 't Noorden DEN BURG - DE KOOG - DE COCKSDORP - OOSTEREND DE WAAL - OUDESCHILD - DEN BURG Werkdagen Vertrek boot van Den Helder 9.30 13.30 14.30 17.30 19.30 21.30 Vertrek bus vr. Den Burg 10.15 14.15 15.40 18.15 20.00 22.00 Oudeschild 10.20 14.20 15.45 18.20 20.05 22.05 De Waal 10.25 14.25 15.50 18.25 20.10 22.10 Oosterend 10.30 14.30 15.55 18.30 20.15 22.15 Halte 37 10.40 14.40 16.05 18.40 20.25 22.25 De Cocksdorp 10.50 14.50 16.15 18.50 20.35 22.35 Halte 34 10.50 14.50 16.15 18.50 20.35 22.35 Halte 25 10.55 14.55 16.20 18.55 20.40 22.40 De Koog ll.lOg 15.10g 16.35 19.10 20.55 22.55 Aankomst Den Burg 11.25 15.25 16.45 19.25 21.10 23.10 Vertrek boot van Texel 12.00 16.00 18.00 20.00 via 't Noorden vr. alleen op vrijdag g via Gerritsland en Grensweg Zondagen Vertrek boot van Den Helder 10.30 vertrek bus Den Burg 11.15s De Koog 11.30 Halte 25 11.40 De Cocksdorp 11.50 Halte 34 11.50 Halte 37 11.55 Oosterend 12.10 De Waal 12.15 Oudeschild 12.20 Aankomst Den Burg 12.25 Vertrek boot van Texel 13.00 via 'l Noorden g via Gerritsland DAGELIJKS Voor dc periode 12 juni tot en met 3 september 1966 ROUTE T HORN I JE - DE KOOG V.V. DEN BURG - DE KOOG - DE COCKSDORP - OOSTEREND DE WAAI. - OUDESCHILD - DEN BURG Werkdagen Vertrek boot van Den Helder 6.30 11.30 15.30 Vertrek bus Den Burg 6.30 7.30 12.15g 16.15g De Koog 7.45 12.30 16.30 ialte 25 7.55 12.40 16.40 De Cocksdorp 6.50 8.05 12.50 16.50 ialte 34 6.50 8.05 12.50 16.50 -Ialte 37 6.55 8.10 12.55 16.55 )osterend 7.10 8.25 13.10 17.10 De Waal 7.15 8.35 13.15 17.15 )udeschild 7.20 8.40 13.20 17.20 Vankomst )en Burg 7.25 8.45 13.25 17.25 /ertrek boot an Texel 8.00 10.00 14.00 18.00 via 't Noorden Vertiek 't Horntje 6.45 noz 7.45 8.45 9.45 10.45 c - g 11.45 c-g 12.45 c 13.45 14.45 c 15.45 c - g 16.45 17.45 18.45 19.45 20.45 21.45 c noz niet op zondagen c via Californicweg, niet op zondag g via Gerritsland en Grensweg 1 mei tot en met 11 juni 1966 Geldig voor de periode 4 september tot cu met 24 september 1966 ROUTE T HORNTJE - DE KOOG V.V. Zon- en alg. erk. chr. feestdagen: Vertrek De Koog 7.10 noz - g 8.10 g 9.15 c 10.15 c 11.15 g 12.15 13.15 14.15 15.15 g 16.15 17.15 18.15 19.15 c 20.15 21.15 Vertrek Dc Koog: Vertrek 't Horntjc via Gerritsland en Grensweg DAGELIJKS Voor de periode 12 juni tot en met 3 september 1966 ROUTE DEN BURG - DE KOOG V.V. Vertrek Den Burg 7.00 noz 7.30 noz Vertrek De Koog 7.10 g - noz 8.00 8.10 g 9.00 9.10 10.00 10.15 11.00 11.15 g 12.00 12.15 12.15 g - noz 13.00 13.15 14.00 14.15 15.00 15.15 g 16.00 16.15 16.15 g - noz 17.00 17.15 18.00 18 15 19.00 19.15 c. 20.00 20.15 21.00 21.15 22.00 et 22.30 Werkdagen Vertrek 't Horntjc: 6.45 7.45 9.45 10.45 g 11.45 g 12.45 14.45 g 15.45 g 16.45 17.45 18.45 19.45 2045 g via Gerritsland en Grensweg 1 mei tot en met 11 juni 1966 Geldig voor de periode 4 september tot cn met 24 september 1966 7.10 g 8.10 g 10.15 11.15 g 13.15 15.15 g 17.15 g 18.15 19.15 20.15 7.45 9.45 10.45 g 11.45 13.45 g 14.45 16.45 17.45 19.45 20.45 via Gerritsland en Grensweg Vertrek De Koog: 8.15 10.15 12.15 14.15 15.15 g 17.15 18.15 20.15 21.15 Werkdagen ROUTE DEN BURG - DE KOOG V.V. Zon- en alg. erk. chr. feestdagen: >z niet op zondagen via Californicweg, niet op zondag via Gerritsland en Grensweg Vertrekpunt Elcmert Halte t.o. ULO-schooI, Schilderend 39 Halte t.o. Wilhclminalaan 120 Halte t.o. Kogerstraat 50 Halte t.o. Hoek Kogerstraat/Beatrixiaan erige baltcs Halte 25 Hoek Slufterwcg/Postweg Halte 34 Hoek Vuurtorenweg/Duinweg Halte 37 Hoek Wageningseweg/Hoofdweg Vertrek Den Burg: Vertrek De Koog: Vertrek Den Burg: Vertrek De Koog: 7.00 7.10 g 8.00 8.15 7.30 8.10 g 10.00 10.15 8.00 10.15 11.15 g 12.15 10.00 11.15 g 12.00 14.15 ll.OOg 13.15 14.00 g 15.15 g 12.15 g 15.15 g 15.00 17.15 13.00 16.35 17.00 18.15 15.00 g 17.15 g 18.00 19.10 16.15 g 18.15 20.00 20.15 17.00 19.15 21.00 21.15 18.00 20.15 g via Gerritsland en Grensweg 19.00 20.55 20.00 21.15 21.00 22.55 vr. g via Gerritsland en Grensweg vr alleen op vrijdag

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1966 | | pagina 5