Welke methode van hooien?
rubriek voor «•«lakiii-
LANDBOUW en VEETEELT i tZ
Boot- en busdienstregeling N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming
geldig van 1 mei t.e.m. 24 september 1966.
Dienstregeling Veerdienst
Texel
t Homtje)
- Oen
Helder v
Busclienstregeling
TWEEDE BLAD
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 29 APRIL 1966
In het vorige nummer werd de vraag aan de orde gesteld welke methode van
inkuilen er dit jaar moet worden toegepast. We willen nu iets over het hooien
zeggen, hoewel we van mening zijn, dat de vraag naar de beste methode van
hooien niet zo in de belangstelling staat als die naar het inkuilen. Toch menen
wij, dat in feite de vraag naar een goede hooimethode even belangrijk is.
De oorzaak, dat de veehouders de wijze van hooien een minder urgente vraag
achten is mogelijk wel het feit, dat het mislukken van de hooiwinning in veel
gevallen minder duidelijk wordt gedemonstreerd dan de mislukking van een
kuil. U kunt echter van ons aannemen, dat de schade voor de veehouder bij het
„mislukken" van de hooioogst even groot is als bij het niet-slagen van het
inkuilen.
VERGADERING
PAARDENSPORTVERENIGING
OP VIJF MEI
Donderdagavond 5 mei wordt in „De
Lindeboom-Texel" de algemene verga
dering van de Vereniging voor vrienden
van het paard gehouden. Als sprekers
zullen bij die gelegenheid de heren L
W. Biesheuvel en A. J. Vermond (secre
taris van de VLN) optreden. Voorts
staat de vertoning van een groot aantal
interessante dia's op het programma.
Door diverse amateurs zijn in de afge
lopen jaren opnamen gemaakt van ge
beurtenissen op paardensportgebied en
deze zijn stellig het bekijken waard.
Mochten er onder onze lezers anderen
zijn die over dergelijke dia's beschik
ken, dan worden zij verzocht deze tijde
lijk af te staan. Na de diavertoning ko
men enkele belangrijke verenigingsza
ken aan de orde. O.a. de toiletteercursus
en de excursies. Van groot belang voor
de fokkerij is voorts de warmbloed-
hengst, die binnenkort tijdelijk op Texel
word gestationeerd op het bedrijf van
K. du Porto.
EEN „WILDREDDER" VOOR DE
MAAI MACHINE
In wildrijke streken worden veel
dieren het slachtoffer van de moderne
maaimachines. Het betreft hier vooral
jonge hazen en op de grond broedende
vogels, zoals bijvoorbeeld patrijzen en
fazanten. De oorzaak daarvan moet
worden gezocht in het feit, dat het ru
moer van de naderende machine de die
ren niet op de vlucht jaagt. Instinctief
weten ze, dat ze op het vlakke veld op
de vlucht gezien worden door de nade
rende vijand, dus drukken ze zich plat
tegen de grond en blijven muisstil lig
gen. Het gevolg is uiteraard, dat deze
dieren door de maaimachine worden
gegrepen.
Om hier iets aan te doen heeft men
een zogenaamde „wildredder" ontwik
keld. Deze constructie dwingt het wild
om te vluchten en wel doordat de die
ren worden aangeraakt. Wanneer het
geluid hen niet opjaagt .en ze blijven
plat liggen, dan worden ze wel opge
schrikt door aanraking.
Het apparaat bestaat heel eenvoudig
uit een metalen stang van drie meter,
die bevestigd wordt aan de tractor of
desnoods aan de voorzijde van de maai
machine. Aan deze stang zijn niet min
der dan 21 lange kettingen bevestigd.
Wanneer de machine zich voortbeweegt
slingeren de kettingen over de grond
en zullen wild, dat zich dekt en stil
houdt, aanraken en op de vlucht jagen.
De afstand tussen dit apparaat en de
gevaarlijke delen van de maaimachine
is zo groot, dat de dieren voldoende
vluchtgelegenheid hebben
Het zou onjuist zijn om bij de be
spreking van de vraag welke methode
van hooien de veehouders moeten toe
passen uitsluitend te denken aan de
kwaliteit. Als we dit deden zouden we
waarschijnlijk als één van de beste me
thoden het ruiteren van het hooi noe
men. Bij deze wijze van werken is tot
nu toe de veldperiode nl. het kortste
We moeten echter ook niet vergeten,
dat de methode uit het oogpunt van de
arbeidsvoorziening uitvoerbaar moet
zijn. En voor de meeste bedrijven is
ruiteren geen mogelijkheid meer.
Zouden we uitsluitend aandacht ge
ven aan de gemakkelijkste wijze van
werken, dan zou mogelijk het persen
van het hooi als de beste methode ge
noemd moeten worden, al denken alle
landbouwvoorlichters hier niet zo over.
Persoonlijk hebben we de indruk, dat
zowel tijdens de periode van het hooien
als ook bij het voeren in de winter het
persen van het hooi uit het oogpunt
van de arbeid aantrekkelijk is. Naar ik
meen komen we bij de methode van net
persen met de kwaliteit echter in de
knel.
Hoe?
Een eerste voorwaarde om hooi van
goede kwaliteit te winnen is een ruime
stikstofbemesting. Hierover hebben we
in voorgaande artikelen al gesproken.
Een tweede belangrijke voorwaarde is
het op tijd maaien. Tegen deze regel
wordt op ons eiland nog heel wat ge
zondigd. Vooral als we een flinke stik
stofgift geven, moeten we het tijdstip
van maaien goed in het oog houden.
Doen we dit niet, dan gaat dit ten koste
van de grasmat en de kwaliteit van het
hooi. We moeten er goed mee rekenen,
dat, naarmate de bemesting zwaarder
is, het tijdstip van maaien ook vroeger
moet genomen worden.
Het is nog altijd van belang om het
gras te maaien als het droog is. Hier
door hebben we al direct een voor
sprong. Bij nat maaien wordt heel wat
water in het zwad opgesloten, dat er op
de een of andere manier weer uit moet.
Er zijn nog steeds heel wat veehou
ders, die van mening zijn, dat het gras
na het maaien voorlopig met rust moet
worden gelaten. Persoonlijk zijn we van
mening, dat dit uit de tijd is. Het is
misschien wel mogelijk, dat gras, dat
nog in het zwad ligt bij slecht weer
minder lijdt dan gras, dat al één of
meer keren is geschud. Maar we zijn
van mening, dat vanaf het maaien alles
er op moet worden gezet om de veld
periode zo kort mogelijk te maken. En
een eerste voorwaarde is dan, dat er in
het gras wordt gewerkt. Bij gunstig
weer moet dit al de eerste dag gebeuren
en in de volgende dagen moet dit een
paar maal per dag worden herhaald.
De snelheid van drogen wordt zeer
sterk beïnvloed door het regelmatig be
werken.
Kneuzen of knikken?
De laatste jaren is een begin gemaakt
met het bewerken van het materiaal
tijdens of direct na het maaien, waar
door een snellere droging kan worden
bereikt. Op ons eiland kan dit gebeuren
met de maaikneuzer of ook met de
zgn. stengelknikker. In het eerste geval
gebeurt het maaien en kneuzen in één
bewerking, in het tweede geval krijgt
het gras na het maaien nog een be
werking.
Het staat vast, dat door deze bewer
kingen de veldperiode nog kan worden
bekort. Dit is zeker bij gunstig weer het
geval. Ook op ons eiland zijn vorig jaar
gevallen voorgekomen, waarbij plm. 50
uur na het maaien het materiaal als
hooi in het vak kon worden gereden
Als er een bepaalde instantie was, die
U op een briefje kon geven, dat er een
periode van 3 dagen droog weer op
komst is en het de vierde dag zal rege
nen, zou de methode van het kneuzen
of pletten zeer aantrekkelijk kunnen
zijn. Zo ver is het echter nog niet. Vorig
jaar menen wij in enkele gevallen te
hébben waargenomen, dat het gekneus
de materiaal bij slecht weer meer lijdt
dan normaal bewerkt gras
Als het „hooi" is
We menen, dat het een voordeel kan
zijn om tegen de avond het gewas, dat
bijna hooi is geworden op een lichte
wiers te rijden. Dit is speciaal het geval
als het er naar uit ziet, dat het hooi de
volgende dag ingeschuurd kan worden
en er een flinke dauwnacht wordt ver
wacht. Blijft het hooi op zwad liggen,
dan wordt er beslist meer vocht opge
nomen dan in hooi, dat op een wiers
ligt.
Niet voor niets hebben we hooi in dit
kopje tussen aanhalingstekens ge
plaatst. We moeten nl. naar mijn me
ning in dit opzicht verschil maken naar
gelang van de methode, die we toepas
sen. Is het de bedoeling het hooi eerst
een aantal dagen op oppers te zetten,
dan kan dit eerder gebeuren als wan
neer we voornemens zijn het hooi te
persen. Willen we het hooi binnenrij
den en daar verder drogen door venti
latie met koude lucht, dan is er nog
weer een andere beoordeling. We kun
nen ook nog weer onderscheid maken
tussen de methode, waar geperst hooi
direct in het vak gaat of een aantal da
gen op het veld blijft om na te drogen.
Risico's vermijden
In het voorgaande wezen we er op,
dat de veldperiode de riskante tijd is bij
het maken van hooi. Naar ik meen moet
dit de maatstaf zijn bij de beoordeling
van de beste methode.
Als we over de veldperiode spreken,
dan is dit de hele periode tussen maaien
en inschuren. Van hooi, dat op ruiters
stond zeiden we, dat het al half gebor
gen was. Maar er bleef een risico be
staan van omwaaien. Hooi, dat op
oppers staat lijdt van een dag regen
over het algemeen minder dan hooi, dat
als halfhooi in het zwad ligt. Het is
voor geperst hooi, dat op goede hokken
staat direct geen ramp als er eens een
flinke bui regen valt.
Maar in alle voorgaande gevallen
loopt men risico's Men kan pas gerust
zijn als het materiaal als hooi in het
vak zit. Op bedrijven, waar in het vak
geen hulpmiddelen aanwezig zijn om
het broei, schimmel of stofvorming te
gen te gaan, betekent dit materiaal met
ongeveer 75% droge stof.
Heeft men die hulpmiddelen wel in
de vorm van een ventilator met vol
doende capaciteit en goede luchtkana-
len, dan kan het hooi in het vak gere
den worden als het gehalte aan droge
stof 65% is.
Als U „geluk" hebt, dan kunt U die
10% vocht op het veld voor een koopje
kwijt raken door de zon, die gratis
schijnt en de wind, die voor noppes
waait, maar boeren „op geluk" is m i.
een kwalijke zaak. Maatregelen, die U
neemt om risico's te voorkomen zijn
niet zo gauw te duur en daarom zijn we
van mening, dat bij een goede voeder
winning de aanwezigheid van een ven
tilatiesysteem een eerste eis is.
In een volgend artikel nog iets over
de beste mogelijkheden voor verwerking
van los hooi.
Twee films heeft het City-theater
deze week op het programma staan. „De
heerseres van Atlantis" (zaterdagavond
en zondagmiddag) is het nogal fantasti
sche verhaal van de mijningenieurs
Robert en Pierre, die met een vliegtuig
in de Sahara te pletter slaan. Het twee
tal komt met de schrik vrij en ook de
piloot, John, is niet gewond. Geheel
alleen in de woestijn, zonder eten of
drinken, beseffen zij dat een verschrik
kelijke dood hen wacht. Als zij in een
grot beschutting zoeken tegen een zand
storm, horen zij een kreet. Het is een
man, die in het natuurgeweld dreigt om
te komen en zij weten hem juist op tijd
te redden. De sheik is dankbaar en be
looft hen naar een oase te brengen waar
veel karavanen komen. Op weg daar
heen bereiken zij 's avonds een spelonk.
Robert ontdekt in holten van de wand
stukjes uranium. Dat betekent fortuin!
Op de vraag waar zij zich bevinden,
geeft de sheik een ontwijkend ant
woord. Robert en zijn makker, nieuws
gierig, dwalen door de gangen in de
rotsen en ontdekken tot hun verbazing
een grote zaal, waarvan de wanden zijn
versierd met basreliëfs. De mannen ver
nemen van de sheik, dat zij in Atlan
tis zijn, een praentig eiland, dat duizen
den jaren geleden onder het zand werd
bedolven Er is niets anders overgeble
ven dan deze spelonk en een onderaards
meer. Dan blijkt dat Atlantis ook nog
een heerseres heeft, de schone Antinea,
die met een gewapende lijfwacht de
macht uitoefent. Beide mannen worden
verliefd op de verleidelijke vrouw,
maar dat het in Atlantis niet altijd even
romantisch toegaat, blijkt uit een ver
schrikkelijke gebeurtenis. De piloot
John wil vluchten, maar wordt gegre
pen en volgens de riten van Atlantis
aan de goden geofferd. Zijn versteende
lichaam wordt door Robert gevonden.
Deze snelt naar Antinea en uit zijn af
keer van deze gang van zaken. Antinea
laat zich echter niet vermurwen, meent
dat de beschaafde wereld een gevaar is
vor Atlantis en acht de mensenoffers
noodzakelijk. Nu wil Robert zo snel
mogelijk vluchten en tracht ook Pierre
van de noodzaak daarvan te overtuigen.
De woedende koningin stuurt hem naar
de uraniummijnen, wat zijn dood bete
kent. Bovendien wordt in het brein
van de heerseres een wraakplan gebo-
boren, maar dan is het einde van Atlan
tis niet ver meer: de kolossale hoeveel
heden Uranium komen tot ontploffing
en het hele koninkrijk stort ineen. (In
kleuren toegang boven veertien jaar)
Zondag- en dinsdagavond een film,
die ongetwijfeld de moeite van het zien
waard is „Lord Jim", het verhaal van
een man, die ap zoek is naar een nieuw
gevoel van eigenwaarde. De geschiede
nis speelt zich af tegen het eind van de
vorige eeuw. Jim is een jong zeeman,
vol romantische idealen, die in een
benard ogenblik zijn schip in de steek
laat en een zwerftocht door de tropen
begint. Bij een Oosters volk krijgt hij
de kans te bewijzen, dat hij een man
uit één stuk is en hij doet dit op spec
taculaire wijze. Maar eenmaal „Lord
Jim" geworden, legt hij zichzelf zulke
onmenselijk strenge maatstaven aan,
dat dit tot een drama moet leiden. Re
gisseurs Brooks verfilmde dit gegeven
in Engeland, Hongkong, maar voorna
melijk in Cambodja, bij de tempelstad
Ankor Vhat. (In kleuren toegang bo
ven 14 jaar).
.V.
Van Texel
6.00*
7.00
8.00
9.00
10.00
11.00
12.00
13.00
14.00
15.00
16.00
17.00
18.00
19.00
20.00
21.00
Van Den Helder 6.30*
7.30
8.30
9.30
10.30
11.30
12.30
13.30
14.30
15.30
16.30
17.30
18.30
19.30
20.30
21.30
DEN BURG OUDESCHILD - DE WAAL - OOSTEREND
DE COCKSDORP - DE KOOG - DEN BURG
is niet op zon- en alg. erk. chr. feestdagen
Auto's moeten 15 minuten voor het vertrek aanwezig zijn.
Plaatsreservering is niet mogelijk.
voor de periode van 1 mei Lm. 24 september 1066)
ROUTE DEN BURG - T IIORN1JE (via Den Hoorn)
Vertrek Den Burg
5.30 noz
6.30
7.30 x
8.30
9.30 x
10.30
11.30
12.30 x
13.30 x
14.30
15.30 x
16.30
17.30 x
18.30
19.30
20.30
Vertrek 't Homtje
6.45 noz
7.45
8.30 x - noz - per
8.45
9.45 x
10.45
11.45 x
12.45
13.45 x
14.45
15.45 x
16.45
17.45 x
18.45
19.45
20.45
21.45
x via Den Hoorn, Dc Westen of omgekeerd
noz niet op zon- en alg. erk. christelijke feestdagen
per rijdt niet in de periode 2 juli t/m 7 augustus
DEN BURG - OUDESCHILD - DE WAAL - OOSTEREND -
DE COCKSDORP - DE KOOG - DEN BURG
Zondagen
Vertrek boot
van Den Helder
15.30
17.30
Vertrek bus
Den Burg
16.15
18.15
Oudeschild
16.20
18.20
De Waal
16.25
18.25
Oosterend
16.30
18.30
Halte 37
16.40
18.40
De Cocksdorp
16.50
18.50
Halte 34
16.50
18.50
Halte 25
16.55
18.55
Dc Koog
17.10
19.10
Aankomst
Den Burg
17.25
19.25
Vertrek boot
van Texel
18.00
20.00
via 't Noorden
DEN BURG - DE KOOG - DE COCKSDORP - OOSTEREND
DE WAAL - OUDESCHILD - DEN BURG
Werkdagen
Vertrek boot
van Den Helder
9.30
13.30
14.30
17.30
19.30
21.30
Vertrek bus
vr.
Den Burg
10.15
14.15
15.40
18.15
20.00
22.00
Oudeschild
10.20
14.20
15.45
18.20
20.05
22.05
De Waal
10.25
14.25
15.50
18.25
20.10
22.10
Oosterend
10.30
14.30
15.55
18.30
20.15
22.15
Halte 37
10.40
14.40
16.05
18.40
20.25
22.25
De Cocksdorp
10.50
14.50
16.15
18.50
20.35
22.35
Halte 34
10.50
14.50
16.15
18.50
20.35
22.35
Halte 25
10.55
14.55
16.20
18.55
20.40
22.40
De Koog
ll.lOg
15.10g
16.35
19.10
20.55
22.55
Aankomst
Den Burg
11.25
15.25
16.45
19.25
21.10
23.10
Vertrek boot
van Texel
12.00
16.00
18.00
20.00
via 't Noorden
vr. alleen op vrijdag
g via Gerritsland en
Grensweg
Zondagen
Vertrek boot
van Den Helder
10.30
vertrek bus
Den Burg
11.15s
De Koog
11.30
Halte 25
11.40
De Cocksdorp
11.50
Halte 34
11.50
Halte 37
11.55
Oosterend
12.10
De Waal
12.15
Oudeschild
12.20
Aankomst
Den Burg
12.25
Vertrek boot
van Texel
13.00
via 'l Noorden
g via Gerritsland
DAGELIJKS
Voor dc periode 12 juni tot en met 3 september 1966
ROUTE T HORN I JE - DE KOOG V.V.
DEN BURG - DE KOOG - DE COCKSDORP - OOSTEREND
DE WAAI. - OUDESCHILD - DEN BURG
Werkdagen
Vertrek boot
van Den Helder
6.30
11.30
15.30
Vertrek bus
Den Burg
6.30
7.30
12.15g
16.15g
De Koog
7.45
12.30
16.30
ialte 25
7.55
12.40
16.40
De Cocksdorp
6.50
8.05
12.50
16.50
ialte 34
6.50
8.05
12.50
16.50
-Ialte 37
6.55
8.10
12.55
16.55
)osterend
7.10
8.25
13.10
17.10
De Waal
7.15
8.35
13.15
17.15
)udeschild
7.20
8.40
13.20
17.20
Vankomst
)en Burg
7.25
8.45
13.25
17.25
/ertrek boot
an Texel
8.00
10.00
14.00
18.00
via 't Noorden
Vertiek 't Horntje
6.45 noz
7.45
8.45
9.45
10.45 c - g
11.45 c-g
12.45 c
13.45
14.45 c
15.45 c - g
16.45
17.45
18.45
19.45
20.45
21.45 c
noz niet op zondagen
c via Californicweg, niet op zondag
g via Gerritsland en Grensweg
1 mei tot en met 11 juni 1966
Geldig voor de periode
4 september tot cu met 24 september 1966
ROUTE T HORNTJE - DE KOOG V.V.
Zon- en alg. erk. chr. feestdagen:
Vertrek De Koog
7.10 noz - g
8.10 g
9.15 c
10.15 c
11.15 g
12.15
13.15
14.15
15.15 g
16.15
17.15
18.15
19.15 c
20.15
21.15
Vertrek Dc Koog: Vertrek 't Horntjc
via Gerritsland en Grensweg
DAGELIJKS
Voor de periode 12 juni tot en met 3 september 1966
ROUTE DEN BURG - DE KOOG V.V.
Vertrek Den Burg
7.00 noz
7.30 noz
Vertrek De Koog
7.10 g - noz
8.00
8.10 g
9.00
9.10
10.00
10.15
11.00
11.15 g
12.00
12.15
12.15 g - noz
13.00
13.15
14.00
14.15
15.00
15.15 g
16.00
16.15
16.15 g - noz
17.00
17.15
18.00
18 15
19.00
19.15 c.
20.00
20.15
21.00
21.15
22.00 et
22.30
Werkdagen
Vertrek 't Horntjc:
6.45
7.45
9.45
10.45 g
11.45 g
12.45
14.45 g
15.45 g
16.45
17.45
18.45
19.45
2045
g via Gerritsland en Grensweg
1 mei tot en met 11 juni 1966
Geldig voor de periode
4 september tot cn met 24 september 1966
7.10 g
8.10 g
10.15
11.15 g
13.15
15.15 g
17.15 g
18.15
19.15
20.15
7.45
9.45
10.45 g
11.45
13.45 g
14.45
16.45
17.45
19.45
20.45
via Gerritsland en Grensweg
Vertrek De Koog:
8.15
10.15
12.15
14.15
15.15 g
17.15
18.15
20.15
21.15
Werkdagen
ROUTE DEN BURG - DE KOOG V.V.
Zon- en alg. erk. chr. feestdagen:
>z niet op zondagen
via Californicweg, niet op zondag
via Gerritsland en Grensweg
Vertrekpunt Elcmert
Halte t.o. ULO-schooI, Schilderend 39
Halte t.o. Wilhclminalaan 120
Halte t.o. Kogerstraat 50
Halte t.o. Hoek Kogerstraat/Beatrixiaan
erige baltcs
Halte 25 Hoek Slufterwcg/Postweg
Halte 34 Hoek Vuurtorenweg/Duinweg
Halte 37 Hoek Wageningseweg/Hoofdweg
Vertrek Den Burg:
Vertrek De Koog: Vertrek Den Burg:
Vertrek De Koog:
7.00
7.10 g
8.00
8.15
7.30
8.10 g
10.00
10.15
8.00
10.15
11.15 g
12.15
10.00
11.15 g
12.00
14.15
ll.OOg
13.15
14.00 g
15.15 g
12.15 g
15.15 g
15.00
17.15
13.00
16.35
17.00
18.15
15.00 g
17.15 g
18.00
19.10
16.15 g
18.15
20.00
20.15
17.00
19.15
21.00
21.15
18.00
20.15
g via Gerritsland
en Grensweg
19.00
20.55
20.00
21.15
21.00
22.55 vr.
g via Gerritsland en Grensweg
vr alleen op vrijdag