Cjroen Zwarts-Jexels in het
T arieven
1 juli 25
voor vrachtauto's na
pet. lager?
Omzetstijging
TE SO overtrof verwachtingen
REVELL
N.V. TESO is tevreden over
het afgelopen boekjaar
ftwM ut lËöom wow „jf
Volgende week
proefvaarden
„Texelstroom"
modelbouw
DINSDAG 10 MEI 1966
79e JAARGANG No. 8065
TEXELSE^COURANT
Uitgave N.V. v/h Langereld de RooQ
Postbus 11 - Den Borg, Texel - Tel. 2058
Redakde: Harry de Graaf, Wilhelminalaan 33,
Den Burg, tel. 2058, avonds 2382.
De omzetstijging van TESO is in het eerste kwartaal van 1966 hoger geweest
dan de begrote 8%. Als deze tendens zich voortzet is het mogelijk, na 1 juli
van dit jaar de vervoerstarieven voor vrachtwagens met 25°/o tot ƒ1,50 per
strekkende meter te verlagen. Dit was een der mededelingen, die president
commissaris C. J. de Lugt deed aan het begin van de algemene jaarvergade
ring van TESO, vrijdagavond in „De Oranjeboom". De vergadering werd, zoals
gewoonlijk, goed bezocht. Er waren 284 stemgerechtigden aanwezig. Voor wat
betreft de oplevering van de „Texelstroom" deelde de heer De Lugt mee, dat
behoudens onvoorziene omstandigheden woensdag, vrijdag en zaterdag, resp.
18, 20 en 21 mei de technische proefvaarten zullen worden gehouden, waarbij
het schip tenminste één maal in de haven van 't Homtje zal afmeren. De
„Texelstroom" zal gedurende de Pinksterdrukte in de vaart worden gebracht;
pas daarna zal de officiële proefvaart met overdracht plaatsvinden, waarschijn
lijk op 15 juni.
variabele lasten als gevolg van het tij
delijk varen met twee schepen van
ƒ200.000.De omzetstijging blijkt
evenwel hoger te zijn, zoals hierboven
gemeld.
„Onze prognose voor 1965 gaf een
bruto-ontvangst van ƒ2.500.000,18%
meer dan in 1964 Deze opbrengst is
praktisch gehaald. De variabele kosten
waren geschat op 10% hoger, maar deze
zijn vrijwel gelijk gebleven. Dit resul
teerde in een bruto winststijging van
ƒ335.000,De totale bruto-winst
(winst zonder afschrijvingen bedroeg
daardoor in 1965 rond 1 miljoen
ƒ368.000,hiervan is gebruikt voor
afschrijving op schepen en bussen en ca.
ƒ323.000,voor reservering, eigen pen
sioenverplichtingen, afschrijvingen, kos
ten hvp. leningen en andere duurzame
acitva. Er resulteerde dus een netto
winst van ƒ322.000,aldus de presi
dent-commissaris.
Extra rondje
In verband met de gunstige gang van
zaken bij de onderneming kon er voor
de vergaderingbezoekers een extra
consumptie af. De heer De Lugt deelde
voorts mee, dat door de verkoop van De
Dageraad een boekwinst van rond
ƒ600.000,is gemaakt, een bedrag dat
in zijn geheel is afgeschreven op de
„Texelstroom" De liquiditeit van TESO
is als gevolg van deze gunstige gang
van zaken sterk verbeterd. Op de
Texelstroom is tot op heden
ƒ3.840.000.betaald, waarvan uit
eigen middelen ƒ740.000,Over enkele
weken moet bij de overname nog
ƒ1 600.000,betaald worden. TESO
heeft bij de Veenkoloniale Hypotheek
bank nog ƒ1.900.000,in deposito
staan, zodat er nog ƒ300.000,liquide
is. Daarnaast is in 1965 in.totaal afge
lost 786 000,waarvan ƒ300.000,
als extra aflossing in verband met de
verkoop van De Dageraad
Bij de begroting voor 1966 is het
TESO-bestuur uitgegaan van een ver-
voerstijging van 8% en een stijging van
Spreker tijdens openbare vergadering
PvdA
STAATSSECRETARIS C. EGAS
NAAR TEXEL
Op uitnodiging van de raadsfractie
van de Partij van de Arbeid zal de
staatssecretaris voor Cultuur, recreatie
en maatschappelijk werk C. Egas, op
zaterdag 14 mei een orienteringsbezoek
aan Texel brengen. Hij wordt vergezeld
van het tweede kamerlid YV. v.d. Gevel
(gespecialiseerd in onderwijszaken), het
le kamerlid Dr. E. Brongersma en
diverse leden van het politiek team
voor Noordholland, waaronder enkele
statenleden.
De heren zullen zaterdagochtend in
hotel „De Graaf" een (besloten) gesprek
hebben met de leden van de PvdA-
fractie in de gemeenteraad (de heren J.
J. Westdorp, A. Dros, J. K. P. Zwan,
mevr. J Koning-Bruin en A Welboren).
Om half een wordt de koffiemaaltijd
gebruikt in „De Koger Hoop" te De
Koog, waarna een bezoek volgt aan De
Koog en omgeving, de recreatiegebieden
en de LTS te Den Burg.
Tenslotte zullen de heren aanwezig
zijn bij een openbare vergadering van
de PvdA, die in een nog nader te be
palen zaal te Den Burg wordt gehou
den, 's middags om half vier. Het be
stuur van de PvdA Texel hoopt bij die
gelegenheid vele Texelaars te kunnen
verwelkomen. Er zal worden gesproken
over de ontwikkeling van de recreatie
en de vorming van de scholengemeen
schappen op Texel. Over eerstgenoemd
onderwerp zal de heer Egas een inlei
ding houden; over het andere de heer
v.d. Gevel.
Aandeel overheid
„Er wordt wel eens gesuggereerd, dat
de Rijksoverheid niet voldoende bij
draagt in de veer verbinding Texel-Den
Helder. Rijkswaterstaat heeft echter
ten behoeve van deze veerdienst, dus ten
dienste van de Texelse gemeenschap
ongeveer 20 miljoen geïnvesteerd. Re
kent men rente, afschrijving en onder
houd op 8%, dan betékent dit dat het
Rijk jaarlijks ƒ1.600.000,aan deze
veerdienst bijdraagt. Indertijd is bij de
besprekingen over de nieuwe veerver-
binding door Rijkswaterstaat de voor
waarde gesteld, dat zij kostbare werken
wel wilde uitvoeren, maar dan moest
TESO voor de 'boten en de gemeente
voor de aanvoerwegen zorgen Ik kan
vaststellen, dat alle betrokken partijen
hun verplichtingen zijn nagekomen", zo
besloot de heer De Lu^t zijn toepsraak.
De heer G Bakker las daarop de
zeer uitvoerige notulen van de vorige
vergadering voor.
Naar aanleiding van een vraag, ge
steld in de vorige vergadering, vertelde
de heer De Lugt. dat het niet mogelijk
is geweest in het nieuwe schip een lift
aan te brengen ten behoeve van passa
giers, die slecht ter been zijn. In de zg.
schachten van het schip bestond daar
voor onvoldoende ruimte. Degenen, die
niet in staat zijn de trappen bij de
fui'kbrug te beklimmen, mogen via het
autodek aan boord gaan Beter is even
wel van een auto gebruik te maken en
daarin te blijven zitten.
Vervolgens las directeur M. C. de
Gorter het jaarverslag voor (zie artikel
elders op deze pagina), waarna de pre
sident-commissaris wees op de voor
treffelijke wijze waarop de heer De
Gorter de onderneming in het afgelo
pen jaar heeft geleid.
De balans en verlies- en winstreke
ning werden onveranderd en zonder
aanmerkingen goedgekeurd, waarmee
de aandeelhouders handelden conform
de commissarissen, die de-ze bescheiden
aan een onderzoek hadden onderwor
pen.
Herkozen
Commissaris D. M. Vlas werd met een
grotere meerderheid van stemmen her
kozen. 261 aandeelhouders spraken zich
voor zijn herbenoeming uit. Daarmee
toonde de heer De Lugt zich zeer ge
lukkig. ,.In de raad van commissarissen
is de heer Vlas een man, die door zijn
kennis van scheepvaartzaken ons her
haaldelijk van advies gediend heeft".
Tijdens de rondvraag vroeg de heer
Dogger naar de ervaringen met de
extra-late boot, zoals die in de afgelo
pen zomermaanden vrijdags in de
dienstregeling was opgenomen. De heer
De Lugt vertelde dat deze proefneming
slechts gedeeltelijk is geslaagd De be
langstelling voor deze dienst was ten-
lotte zo minimaal, dat er in november
mee is gestopt. Het is niet de bedoeling
volgend jaar weer dergelijke late dien
sten te varen. Degenen, die op een zo
laat mogelijk tijdstip naar Texel willen
varen, worden door de nieuwe dienst
regeling echter tegemoetgekomen; de
laatste boot vertrekt .nl om half tien
uit Den Helder. Mocht er in de toekomst
wel voldoende belangstelling blijken te
zijn voor een nog latere boot, dan zal
deze zaak opnieuw worden bekeken.
De heer C. Mets dankte het TESO-
bestuur voor de belangrijke reductie,
die Texelse automobilisten genieten als
zij met hun wagen naar de overkant
gaan. Hij zou echter graag zien dat de
boekjes niet alleen bij het hoofdkantoor
in Den Burg verkrijgbaar zouden zijn,
maar ook aan het loket op de haven.
Daar voelden de heren De Lugt en
De Gorter evenwel weinig voor. Met het
oog op de controle kunnen de boekjes
alleen in het hoofdkantoor worden ver
strekt. De reduktie geldt alleen voor
Texelaars. Of men ingezetene is kan
men op de haven waar het vaak druk
is en soms niet-Texelaars achter het
loket zitten niet goed beoordelen.
Mevrouw Den Braven pleitte o.m.
voor een omlegging van de busroute in
Oudeschild. De directie beloofde de mo
gelijkheden te zullen bestuderen.
Alle robben dood?
De heer S. Langeveld bracht naar
voren, dat het niet zo erg is dat TESO
geen Robbentochten meer houdt, omdat
er toch geen robben meer zijn. „De
straaljagers schieten ze allemaal kapot"
zo zei hij. Hij zei het bewijs voor dit
schokkende nieuws in handen te hebben.
Het feit zou geconstateerd zijn door vis
sers. Er waren bovendien foto's van om
gebrachte robben gemaakt.
In zijn inleiding aan het begin van de
vergadering had de heer De Lugt ge
sproken over de extra lasten, die ver
bonden waren aan het tijdelijk varen
met twee schepen. Hierdoor bleek een
misverstand te zijn ontstaan. Bedoeld
werd het varen van de „Texelstroom"
en de „Marsdiep" in de zomer en niet
de inzet van de „Noord-Nederland" en
de „Koningin Wilhelmina" als nood
maatregel na het ongeluk met de
Marsdiep. De genoemde extra lasten
ontstaan door extra personee'l, onder
houd, brandstof etc. Op zijn desbetref
fende vraag kreeg de heer Merkx te
horen, dat TESO van de verzekering
wel de reparatie van de Marsdiep ver
goed krijgt, maar niet de bedrijfsschade
(gebruik boot Doeksen, extra personeel
en derving inkomsten zwaar vervoer)
aangezien een dergelijke schade niet is
te claimen. Omdat de tweede d.e.-
veerboot over enkele weken in dienst
komt, heeft het geen zin alsnog naar
een verzekeringsmogelijkheid voor der
gelijke gevallen te zoeken.
Aan het slot van de vergadering ver
telde de heer De Lugt, dat het TCSO-
bestuur wekenlang de mogelijkheden
tot herkapitalisatie van de onderne
ming heeft bestudeerd. Gebleken was
dat dit zeer moeilijk is Als het toch
zou gebeuren, zou het unieke karakter
van TESO worden aangetast waardoor
de onderneming zijn sociale inslag gro
tendeels zou verliezen. Op grond van
nieuwe bepalingen zou het mogelijk
zijn de reserves aan het aandelenkapi
taal toe te voegen. Hiervoor zou geen
vennootschapsbelasting verschuldigd
zijn maar wel dividendbelasting, wat
TESO ongeveer ƒ200.000,zou kosten.
Daarvoor zou bovendien een statuten
wijziging nodig zijn en het zijn juist
deze statuten op basis waarvan een in
nige en gelukkige samenwerking met de
overheid mogelijk is Op grond van het
een en ander zal het bestuur dan ook
niet met een voorstel tot herkapitali
satie komen.
Gezellig slot
Misschien was de gunstige gang van
zaken bij TESO er de oorzaak van dat
een belangrijk deel der vergaderingbe
zoekers na afloop van de bijeenkomst in
De Oranjeboom bleef om zich daar tot
diep in de nacht in opperbeste stem
ming te vermaken. Er werd zelfs door
velen een dansje gemaakt bij de ham-
mondorgelmuziek van Antoni Bremer-
mani. Mogelijk dat dit traditie wordt,
waardoor de TESO-vergadering, nog
meer dan vroeger, het karakter van een
„avondje uit" krijgt.
TESO vervoerde in 1965 157.074 per
sonenauto's, een toename van 31.690 ten
opzichte van 1964, overeenkomende met
een stijging van 25%. Het personen
autovervoer met Pasen steeg met 47%,
met Pinksteren 67%, terwijl de sei
zoenspieken, met name de bouwvak
weekenden een toename van gemiddeld
45% te zien gaven. Een en ander bleek
uit het jaarverslag dat vrijdagavond
tijdens de algemene jaarvergadering
van de N.V. TESO werd voorgelezen
door directeur M. C. de Gorter. Hoewel
men met het accres van 25% zeer te
vreden is, kan worden aangenomen dat
de stijging nog belangrijk groter zou
zijn geweest als de weersomstandighe
den minder slecht waren geweest. Het
aantal vervoerde autobussen liep op
van 20.661 in 1964 tot 24.749 in 1965,
overeenkomende met een stijging van
20%. Het rijwielen- en bromfietsver-
voer blijft regelmatig afnemen. Er wer
den er dit jaar 57.224 overgezet, tegen
60.816 in 1964; een afname van 6%.
Er werden 957.933 betalende passa
giers vervoerd, tegen 855.587 in 1964 of
een toename van 12%. Het aantal gratis
vervoerden bedroeg dit jaar rond
60.000.
De genoemde stijgingen in de sei
zoenspieken hadden tot gevolg, dat weer
wachttijden ontstonden. Op 17 juli, de
eerste dag van de bouwvakvakantie,
werden rond 2.200 auto's overgezet,
waarvan ruim 1400 van Den Helder
naar Texel. Omdat het merendeel hier
van zich in de ochtendduren aandiende,
kon van een vlotte doorstroming geen
sprake zijn. Geprobeerd werd hierin
spreiding te krijgen door in de nacht
van 16 op 17 juli door te varen, maar
het aantal automobilisten dat er ge
bruik van maakte, was teleurstellend
laag, hoewel aan de nachtvaarten via
pers en radio voldoende bekendheid
was gegeven
Personalia
Tijdens de jaarvergadering van 1965
werd de heer C. J. de Lugt als com
missaris herkozen Op 31 maart verliet
de heer P. Kok TESO in verband met
het bereiken van de pensioengerechtig
de leeftijd. Hij was 18 jaar als chauffeur
werkzaam. Ook de heer P. Krijnen,
hoofdzakelijk werkzaam in de onder
houdsdienst, verliet de maatschappij (12
november). De heer C. Eelman, contro
leur, was 25 jaar in dienst van de on
derneming. De heer P. Feenstra werd
bevorderd tot stuurman.
De gang van zaken in het bootbedrijf
gaf geen ernstige stagnaties te zien. De
„Marsdiep" heeft met een kleine onder
breking voor dokbeurt, het hele jaar
continu dienst gedaan. Behoudens een
enkele maal bij extreem laag water of
bij dichte mist, deden zich geen storin
gen voor. Ook bij stormweer (wind
kracht 10) bewees de veerboot haar
deugdelijkheid en werden alle diensten
uitgevoerd. Enige zorgen baarde de
fuikhaven van Den Helder. Op 26 janu
ari kwam een der schroeven met de
stortstenen op de bodem in aanraking.
Een duikeronderzoek wees uit dat geen
ernstige schade was ontstaan. Maatre
gelen werden getroffen om herhaling te
voorkomen
Allerlei
„De Dageraad" werd verkocht aan de
N.V. G Doeksen. Het schip bleef, mèt
de „Koningin Wilhelmina" als reserve
beschikbaar Het m.s. „Zeemeeuw"
werd naar Duitsland verkocht. Op 19
juli ontstond ernstige schade aan de
tandwielkasten van een der rijdekdeu-
ren van de „Marsdiep". Er werd een
nooddeur aangebracht en de Kon. Ma
rine zorgde voor reparatie. In de och
tend van de 12e augustus werd ontdekt
dat in het plaatskaartenkantoor op de
haven van 't Horntje was ingebroken.
Vier trommels met plaatsbewijzen en
geld werden geopend in de duinen te
ruggevonden: ƒ1000,aan waarde
papieren en pasmunt werd vermist.
Maatregelen werden genomen om her
haling te voorkomen. Op 31 oktober
haalde de „Marsdiep" een der drenke
lingen op van de gestrande „Friesen-
land". Goed reddingswerk werd ver
richt door stuurman Staal en matroos
Smit.
Aan de N.V. P. Smit jr. en Co. te
Rotterdam werd de bouw van de tweede
diesel-elektrische veerboot gegund. Op
2 oktdber werd de kiel gelegd.
Touringcars
De verwachting dat door de inge
bruikneming van de „Marsdiep" de be
langstelling van touringcar-onderne
mers voor Texel zou toenemen, werd
bewaarheid. De consequentie was dat
TESO met haar busmateriaal vrijwel
geen rondritten meer kreeg te verzor
gen De omzet van dit onderdeel van het
'bedrijf liep terug van ƒ24.000,tot ca.
ƒ7000,Met de beschikbare bussen
werd getracht compensatie te vinden
door in samenwerking met de VW
rondritten te organiseren. Hiervoor
bleek grote belangstelling te bestaan.
Het over het boekjaar voor het hele
bedrijf bereikte resultaat stemt tot
grote tevredenheid. Het komt in grote
lijnen overeen met de voor dit jaar op
gestelde prognoses, aan de hand waar
van werd besloten een tweede boot aan
te schaffen. De huidige gang van zaken
hewijst reeds dat dit besluit juist is ge
weest. De gunstige liquiditcitspositie
werd nog verbeterd door het feit, dat
op de nieuwe lening eerst in 1970 voor
de eerste maal moet worden afgelost,
terwijl dan de totale som der afschrij
ving die der aflossingen overschrijdt. Er
bestaat gegronde hoop, gezien de regel
matige stijging in het vervoer, dat voor
het komende jaar een nagenoeg sluiten
de exploitatie kan worden bereikt.
De netto-winst bedroeg in het ver
slagjaar ƒ320.000,tegen rond
ƒ90.000,vorig jaar. De netto ver-
Verschtfnt dinsdags en rrfrUgs.
Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coöp. Bot-
renleenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. 2,95 p.
kw. -f 30 ct incasso. Advert.: familieberichten
14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm.
„MARSDIEP" EIND VAN DEZE WEEK
WEER IN DE VAART
Het ziet er naar uit dat de diesel-
elektrische veerboot „Marsdiep" vrijdag
of zaterdag weer in de vaart zal zijn.
Nadat het schip donderdag in het dok
van Verschure te Amsterdam was
drooggezet, bleek de zg. roerkoning (de
as waaraan het roer zit bevestigd) aan
zienlijk te zijn verbogen.
Deze roerkoning is een massieve as
met een dikte van 35 centimeter en een
gewicht van drie ton. zodat moet wor
den geconcludeerd, dat de aanvaring
van dinsdagmiddag met vrij veel kracht
moet zijn gebeurd. Het roer zelf was
licht ontzet. Lichte schade was ook ont
staan aan de muts over het eind van de
schroefas, waar de roerkoning tegen
aan was gedrukt. De schroef zelf bleef
evenwel onbeschadigd. Onmiddellijk is
men bij Verschure begonnen met het
draaien van een nieuwe as, een om
vangrijk karwei, waar zeker vijf dagen
voor nodig zijn. Sinds donderdagavond
wordt dag en nacht gewerkt.
De ooi-zaak van de aanvaring van
dinsdag is nog niet duidelijk. TESO
stelt een diepgaand onderzoek in.
BOUWVERGUNNING RAADHUIS
OP KOMST
Het gemeentebestuur heeft bericht
ontvangen dat de Rijksgoedkeuring voor
de bouw van het nieuwe raadhuis bin
nen zeer afzienbare tijd zal worden ver
leend. De aanvraag is 2J/a jaar in behan
deling geweest. Dit betekent echter niet
dat zeer spoedig met de bouw zal kun
nen worden begonnen. De financiering
vormt o.a. een probleem.
In alle buitendorpen
FORUMAVONDEN VAN
PARTIJ VAN DE ARBEID
De raadsfractie van de PvdA zal op
Texel een aantal forumavonden houden,
waarbij het urgentieprogramma van de
partij voor de komende raadsverkiezin
gen zal worden toegelicht. Deze forum
avonden zijn openbaar; men hoopt op
veel belangstellenden.
Dinsdagavond 10 mei wordt de fo
rumavond gehouden te Oudeschild in
het Dorpshuis; donderdagavond 12 mei
in het dorpshuis van Den Hoorn; dins
dag 17 mei in hotel Kikkert te De
Cocksdorp; woensdag 18 mei in het
dorpshuis van De Waal, dinsdag 24 mei
in „Jatry" te Oosterend, en donderdag
26 mei in een nog nader te bepalen zaal
te De Koog.
BrUvva „n Ititri b«H«n 4. rtjiHi,
y RASSENSCHEIDING
Hét argument, dat voortdurend ge
hanteerd wordt tevenover mensen, die
menen rassenscheiding in wat voor
vorm dan ook te moeten veroordelen, is
steeds weer, „dat je er geweest moet
zijn om er over te kunnen oordelen"
(„er" is dan meestal de Republiek van
Zuid-Afrika). Eindelijk verschijnt er
dan in de Tesselaar eens een artikel
over iemand, die er geweest is en die
blijkens de kop van het artikel van me
ning is, dat rassenscheiding in het be
lang is van alle groeperingen. En de
eerste reaktie is dan: gelukkig, eindelijk
eens een stem van iemand, die het kan
weten.
Het antwoord op de vraag „hoe de
zwarten over de toestand denken" is
dan dubbel teleurstellend, n.l. „we
zitten er niet tussen in en we weten het
dus niet".
Je behoeft er dus ook al niet beslist
geweest te zijn om tot een gefundeerde
oordeelsvorming te komen. Gelukkig,
wij, die er niet geweest zijn, maar da
gelijks in de gelegenheid zijn om ons
op de hoogte te stellen „hoe de zwarten
er over denken", mogen er dus over
blijven denken, zoals we er al over
dachten.
L. Koopmans
voersopbrengst bedroeg ƒ2.470.000,
tegen ƒ2.135.000,een stijging van
15,7%.
Hoewel de lonen met 7% werden
verhoogd, daalde deze post toch van
830.000— tot ƒ816.000,—, omdat dit
jaar vrijwel geen overwerk behoefde te
worden verricht.
Op het industrieterrein te Den Burg
werd een grote werkplaats/garage ge
bouwd Plannen zijn in voorbereiding
om naast deze werkplaats een aantal
boxen te bouwen, zodat het hele wagen
park ter plaatse kan worden onderge
bracht. Nabij de fuikhaven van Den
Helder werd een plaatskaartenkantoor-
tje met tournicets, verwarmde wacht
ruimte en toiletten gebouwd. Op het
busplein te Den Burg verrezen twee
abri's, waarvan de ruiten door balda
digheid van de jeugd niet heel blijven.
Het ziekenvervoer werd per 1 juni aan
de gemeente overgedragen De belang
stelling voor de Texelfilm was in 1965
iets groter dan daarvoor. Aan het slot
van zijn verslag zag de heer De Gorter
met voldoening terug op 1965 en bracht
speciale dank aan de personeelsleden,
voor de wijze waarop zij zich van hun
taak hadden gekweten.