Het nieuwe Premiespaarplan: Grijp de kans! WA IkMbieEB a fit RAIFFEiSENB A N K rmm Slagroom erop Ha, dat moet u vaker doen: HET GEHEIM VAN V LANDBOUW en VEETEELT Een bekend agrariër ging heen Vaak doen dit seizoen: aardbeien met slagroom. TWEEDE BLAD TEXELSE COURANT VRIJDAG 8 JULI 1966 rubriek voor «ui 'C. van <iw»nlwa:«*u Heel veel Texelaars zullen evenals ik met ontroering het bericht van het overlijden van de heer Th. M J. Rutten hebben ontvangen. De heer Rutten was op ons eiland een bekende persoonlijk heid en wij twijfelen er niet aan of anderen zullen daaraan in woord en geschrift aandacht geven. In deze ru briek wil ik vooral iets zeggen over de mens en de boer Rutten. Als ik aan de mens Rutten denk, dan springen daarbij vooral naar voren zijn hartelijkheid en eenvoud. Hij was daarin voluit de Brabander. Die harte lijkheid was het, waardoor je, speciaal in de tijd, dat hij de boerderij in De Eendracht bewoonde, op elk ogenblik van de dag kon en durfde binnenvallen. O.g. is niet de enige, die dit als een grote weldaad heeft ervaren. Daarnaast was er de eenvoud. Hij leidde één van de grootste bedrijven van ons eiland en had daardoor in ze kere zin aanspraak kunnen maken op de aanduiding „hereboer,", maar men kon de mens Rutten niet slechter type ren dan met het begrip „hereboer." Telkens als ik met landbouwkundigen van de vaste wal of deelnemers aan excursies het bedrijf van Rutten be zocht, was er bij de bezoekers iets te bemerken van verwondering, dat zij hier kennis maakten met de boer van een bedrijf van 130 ha. Zij hadden een wat andere voorstelling van de boer van zo'n bedrijf. Vooral door die een voud had Rutten m mijn hart een grote plaats. O.g. heeft dat nog eens onder streept in het dankwoord bij mijn 25- jarig ambtsjubileum Ontegenzeggelijk had de mens Rutten ook fouten. Het feit, dat hij bij het zo juist genoemde jubileum durfde spre ken van de fouten van o.g. bewijst, dat hij overtuigd was van eigen falen. Als het spreekwoord „Wie werkt maakt fouten" waar is en het is waar dan is de kans om fouten te maken bij Rutten héél groot geweest, want hij heeft in zijn leven veel gewerkt. Naast de mens Rutten was er de boer Rutten. Ook in dit opzicht kan ik niet anders dan met groot respect en dankbaarheid aan hem denken. Respect voor de moed en de energie om in een volkomen vreemd gebied boer te wor den op een groot en volkomen verwaar loosd landbouwbedrijf. Respect om vol te houden op dat bedrijf, ook toen de februari-ramp van 1953 een groot deel van de aangebrachte verbeteringen weer ongedaan maakte. Zijn energie en werklust hebben samen met dezelfde eigenschappen bij zijn zoons er voor gezorgd, dat hij thans een bedrijf ach terlaat, waarop iedere boer trots kan zijn. Dankbaarheid is er bij o.g. omdat hij volledig de kans gekregen heeft de ont wikkeling van dit bedrijf mee te ma ken. Er was wat het geven van voor lichting betreft in dit geval geen sprake van eenrichtingverkeer. Ik heb op dit bedrijf minstens evenveel voorlichting mogen halen dan geven. In de eerste tijd van de chemische onkruidbestnj- ding hebben wij over dit bedrijf telkens gesproken als over ons grote proefveld in De Eendracht. Toch heeft boer Rutten zich nooit te groot en te belangrijk gevonden ook tel kens voorlichting te vragen en hij bleek daarbij een zeer groot vertrouwen te kunnen en willen geven. Dat betrof niet alleen zaken op landbouwtechnisch gebied. Ook vooi zeer belangrijke be slissingen, die hij te nemen had in za ken van veel groter belang, stelde hij er prijs op de landbouwvoorlichter te raadplegen. Juist in de laatste weken van zijn leven hebben wij met elkaa mogen spreken over dringen, die voor hem en zijn gezin van groot belang wa ren. Vooral om dit vertrouwen denk ik TOENAME IN AANTAL VLUCHTEN OP VLIEGVELD TEXEL Het aantal vluchten op Texel is in de afgelopen jaren toegenomen. In 1964 bedroeg op het vliegveld in Eierland het aantal overlandvluchten 728 -(in 1960 443), het aantal terre&nvluchten 2206 (in 1960 1930). Van deze overlandvluchten (start en landing op verschillende vliegvelden) behoorden 12 oftewel l°/o tot het com merciële verkeer. De rest van niet- commerciële overlandvluchten bestond uit 407 particuliere, 252 les- en oefen- vluchten en 57 overige vluchten. Wat betreft de terreinvluchten zijn de volgende gegevens bekend hier behoorde het grootste gedeelte eveneens tot het niet-commerciële verkeer (1628). Het aantal commerciële vluchten was groot 578. Het aantal vliegbewegingen per vliegtuigtype was op Texel als volgt: Overland Terrein- vluchten vluchten 1961 1964 1961 1964 Auster 36 Alouette 15 52 Cessna 6 36 2 Dornier 30 820 Ercoupe 6 Friendship Harvard 40 12 424 316 Jodel Bébé 94 72 884 334 M. Saulnier 54 8 Pipercub 184 377 1482 Saab Safir 116 310 Overige 98 162 2 12 Totaal 610 728 2440 2206 Van 728 overlandvluchten in 1964 was de nationaliteit der vliegtuigen de volgende: Nederlandse 671; Belgische 4; Britse 2; Westduitse 34; Franse 11; Scandinavische 2 en Amerikaanse 4. (Bron: Statistiek van de Nederlandse luchhavens 1964 1(1966). Th. M. J. Rutten f met grote dankbaarheid aan hem. Naar ik meen kunnen zijn vrouw en kinderen, waarbij ik speciaal denk aan de beide zoons, die het bedrijf voortzet ten, hun man en vader niet beter eren dan met dezelfde trouw en energie het werk te blijven doen, waarin hij met zoveel liefde en kennis is bezig geweest. Ik geloof, dat ook wij hem het beste eren als we, mede door deze rubriek, door blijven gaan met het geven van voorlichting op de bedrijven op ons eiland en dit doen met dezelfde trouw en ijver als Rutten dit heeft gedaan. BROMFIETSER LICHT GEWOND Dinsdagmiddag om half twee werd de 16-jarige bromfietser Mans Waanders uit Bussum op de Pontweg bij Den Burg lichtgewond, toen hij door een an dere bromfietser, de 17-jarige F. Meijer uit Haarlem, werd aangereden. Mans Waanders kwam met zijn vriend uit de richting De Koog en was op weg naar Oudeschild. Toen zij de Elemert voor bijreden bedachten zij, dat zij daar linksaf hadden moeten slaan en stopten. De jongen deed dit midden op de weg. De achteropkomende F Meijer kon niet meer uitwijken, raakte hem en sloeg over de kop. De laatstgenoemde had echter geen verwondingen van beteke nis opgelopen. Zijn brommer werd licht beschadigd. De heer Waanders moest zich echter onder doktersbehandeling stellen. GESLAAGD Aan de Hogere Zeevaartschool te Den Helder slaagde de heer André Buis te Den Burg voor het diploma Scheeps- werktuigkundige. De heer F. C. J. Graaf te Den Burg slaagde te Den Haag voor het diploma tweede stuurman Grote Handelsvaart. De heer Jan N. Koorn te Den Burg slaagde voor het vakdiploma burger lijke en utiliteitsbouw. Het examen werd afgenomen door de Stichting Raad van bestuur Bouwbedrijf te Den Haag. Aan de Hogere Technische School, afdeling Elektrotechniek, te Haarlem, slaagde de heer Jac. F. Commandeur te Den Burg. HANDELSREGISTER Onder „Nieuwe inschrijvingen" lezen wij in ..Handelsbelangen" van 9 juni; Co Vinke, Texel, Den Burg, West- straat 18. Reclamebureau. E.: C J. Vinke. 15. Ze kwam zonder verdere avonturen in haar eigen coupé terug en zat enige tijd na te denken over de confidenties die haar zoëven waren gedaan. Ze vroeg zich af wie die vrouw in de bontmantel kon zijn en hoe haar avon tuur zou aflopen. Ze hoopte dat ze niet weer beiden dezelfde plaats zouden krijgen aan het diner, want ze bedacht dat het voor geen van beiden prettig zou zijn. Toen ze na de eindeloze rij station netjes van de ceintuurbaan het Gare de Lyon bereikt hadden, was ze blij dat ze kon uitstappen en op het perron heen en weer lopen. De frisse lucht was heerlijk na het verblijf in de verwarm de trein. Ze zag met 'n glimlach dat haar vriendin de moeilijkheden van het dinerprobleem op haar eigen manier oploste. Er werd een dinermand ge bracht en door de kamenier door het raampje aangenomen. Toen de trein weer vertrok en de bel het diner aankondigde, ging Katherine zeer verlicht naar de spijswagen. Nu zat ze met een geheel andere vis-a-vis een kleine man, wiens uiterlijk zijn buitenlandse afkomst duidelijk verried, met een gepommadeerde snor en een eivormig hoofd, dat hij een beetje opzij droeg. Katherine had een boek naar tafel genomen. Ze zag dat de man er geamuseerd naar keek. „Ik zie, mevrouw, dat u een detec tiveroman leest. Houdt u van die din gen?" „Ik amuseer me ermee," gaf Kathe rine toe. De kleine man knikte, alsof hij dat heel goed begreep. „Maar ik weet heel goed dat zulke dingen in het werkelijke leven niet gebeuren," ging Katherine voort, doch hij viel haar dadelijk in de rede „Toch wél, mevrouw, toch wel. Ik, die tot u spreek, heb dergelijke dingen soms meegemaakt." Zij wierp een snelle, geïnteresseerde blik op de man. „En wie weet, misschien zit u zelf op zekere dag er middenin. Iedereen loopt die kans „Het lijkt mij niet erg waarschijnlijk. Zoiets gebeurt nooit met mij." Hij leunde voorover. „Zou u het graag willen?" De vraag verbaasde haar en ze hield haar adem in. „Ik kan me vergissen, maar u maakt op mij de indruk dat u hevig verlangt naar interessante gebeurtenissen Eh •bien, mademoiselle, mijn hele leven lang heb ik steeds één ding ervaren wat men graag wil, dat gebeurt. Wie weet?" „U lijkt wel een waarzegger „Ik profeteer nooit," verklaarde de ander. „Maar wel heb ik altijd gelijk gekregen. Doch ik ga er niet prat op. Goedenavond, mevrouw, slaap wel." Katherine liep door de trein terug naar haar plaats. De man had haar ge amuseerd en prettig beziggehouden. Ze passeerde de open deur van het com partiment van haar vriendin en zag dat de treinbediende het bed aan het op maken was. De dame in de bontmantel stond uit het raampje te kijken. Het tweede compartiment was, zoals Kathe rine door de tussendeur kon zien, leeg. Op de zitplaats lagen koffers en reis dekens opgestapeld. Het meisje was er niet. Katherine vond haar eigen bed ge reed en daar zij vermoeid was ging zij naar bed en draaide omstreeks half tien het licht uit. Ze werd met een plotselinge schrik wakker. Ze keek op haar horloge en zag dat het stilstond. Er kwam een gevoel van grote onrust over haar, dat elk ogenblik sterker werd. Tenslotte stond ze op, deed haar ochtendjapon aan en stapte de zijgang is. De gehele trein scheen in slaap verzonken. Katherine liet het raampje neer en ging er enige ogenblikken bij zitten, dronk de koele nachtlucht in en trachtte vergeefs haar zenuwen tot bedaren te brengen. Ze besloot nu naar de conducteur te gaan en hem te vragen hoe laat het was, zo dat ze haar horloge gelijk kon zetten. Ze vond echter zijn bankje leeg. Een ogenblik aarzelde zij; toen liep ze naar de volgende wagen. Ze keek de lange, schemerige lijn van de corridor af en zag tot haar verbazing dat er een man stond, met de hand aan de knop van het compartiment van de dame met de bontmantel. Dat wil zeggen: ze meende dat het haar compartiment was. Mis schien vergiste ze zich. Hij stond daar enkele ogenblikken met zijn rug naar haar toe; hij scheen onzeker en aarze lend in zijn houding. Toen draaide hij zich om, en met verbazing herkende zij in hem dezelfde man die zij reeds twee maal had gezien eens in de gang van het Savoy-hotel en eens in het bureau van Cook. Toen opende hij de deur van het compartiment en ging naar binnen, de deur achter zich dichttrekkend. Een gedachte vloog Katherine door het hoofd. Kon dat soms de man zijn, van wie de andere vrouw had gespro ken de man, die ze ging bezoeken? Toen zei zij tot zichzelf dat ze maar wat fantaseerde. Naar alle waarschijn lijkheid had ze zich vergist in het com partiment. Ze ging terug naar haar eigen wagen. Vijf minuten later verminderde de trein zijn vaart. Het lange, klagende gesis van de westinghouserem liet zich horen en een paar minuten daarna kwam de trein tot stilstand aan het station Lyon. HOOFDSTUK XI Moord De zon stond schitterend aan de he mel, toen Katherine de volgende mor gen wakker werd. Ze ontbeet vroeg en ging aan het raampje zitten, opgetogen over het prachtige, zon-overgoten pano rama. De palmen, de diep-blauwe zee, de felgele mimosa vertoonden zich aan het oog der vrouw, die veertien jaar lang niets dan de sombere Engelse win ters had gekend Toen ze te Cannes aankwam stapte Katherine uit en wandelde op het per ron op en neer. Ze was nieuwsgierig naar de vrouw in de bontmantel en keek van buiten naar de raampjes van haar coupé. De gordijntjes waren nog neergelaten, de enige van de gehele trein. Katherine verwonderde zich een weinig en toen ze de trein weer bin nenging liep ze de zijgang door; nu merkte ze op dat de deuren van de beide coupé's nog afgesloten waren. De dame in de bontmantel was blijkbaar niet gewend vroeg op te staan. De conducteur kwam naar haar toe en vertelde haar dat de trein over een paa minuten Nice zou binnenlopen. Zij gaf hem een fooi en de man verdween, en kwam pas weer te voorschijn toen de trein aan het station stopte, waarop hij haar bagage uit het raampje aangaf. Katherine stond even hulpeloos op het perron te kijken, maar een jonge man met een intelligent gezicht kwam meteen naar haar toe, en vroeg, enigs zins aarzelend „Miss Grey, niet waar?" Katherine antwoordde dat zij dat was, en de jongeman mompelde „Ik ben Chubby, weet u, de man van Lady Tamplin. Ik denk dat ze wel over mij geschreven zal hebben, maar mis schien heeft ze het ook vergeten. Heeft u uw bagareregu? Toen ik onlangs hier kwam had ik het verloren en u weet niet wat een last ik ermee heb gehad." Katherine haalde het repu voor de dag en wilde juist met hem weggaan, toen een zeer zachte maar dringende stem aan haar oor zei „Een ogenblikje alstublieft, madame" (Wordt vervolgd) door Agatha Christie DE BLAUWE TREIN Doe mee aan het Premiespaarplan. Spaar in spaar- bewijzen. Verdien een premie van 20%. Dat be tekent f 50,- per jaar extra (Echtparen f 100,-). Bovendien rente - op - rente. Inlichtingen bij de spaarbank en alle bankzaken

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1966 | | pagina 5