Het nieuwe
Premiespaarplan:
Grijp de kans!
WA
IkMbieEB
a
fit
RAIFFEiSENB
A
N
K
rmm
Slagroom
erop
Ha,
dat moet
u vaker
doen:
HET GEHEIM VAN
V
LANDBOUW en VEETEELT
Een bekend agrariër ging heen
Vaak doen dit seizoen: aardbeien met slagroom.
TWEEDE BLAD
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 8 JULI 1966
rubriek voor
«ui
'C. van <iw»nlwa:«*u
Heel veel Texelaars zullen evenals ik
met ontroering het bericht van het
overlijden van de heer Th. M J. Rutten
hebben ontvangen. De heer Rutten was
op ons eiland een bekende persoonlijk
heid en wij twijfelen er niet aan of
anderen zullen daaraan in woord en
geschrift aandacht geven. In deze ru
briek wil ik vooral iets zeggen over de
mens en de boer Rutten.
Als ik aan de mens Rutten denk, dan
springen daarbij vooral naar voren zijn
hartelijkheid en eenvoud. Hij was
daarin voluit de Brabander. Die harte
lijkheid was het, waardoor je, speciaal
in de tijd, dat hij de boerderij in De
Eendracht bewoonde, op elk ogenblik
van de dag kon en durfde binnenvallen.
O.g. is niet de enige, die dit als een
grote weldaad heeft ervaren.
Daarnaast was er de eenvoud. Hij
leidde één van de grootste bedrijven
van ons eiland en had daardoor in ze
kere zin aanspraak kunnen maken op
de aanduiding „hereboer,", maar men
kon de mens Rutten niet slechter type
ren dan met het begrip „hereboer."
Telkens als ik met landbouwkundigen
van de vaste wal of deelnemers aan
excursies het bedrijf van Rutten be
zocht, was er bij de bezoekers iets te
bemerken van verwondering, dat zij
hier kennis maakten met de boer van
een bedrijf van 130 ha. Zij hadden een
wat andere voorstelling van de boer
van zo'n bedrijf. Vooral door die een
voud had Rutten m mijn hart een grote
plaats. O.g. heeft dat nog eens onder
streept in het dankwoord bij mijn 25-
jarig ambtsjubileum
Ontegenzeggelijk had de mens Rutten
ook fouten. Het feit, dat hij bij het zo
juist genoemde jubileum durfde spre
ken van de fouten van o.g. bewijst, dat
hij overtuigd was van eigen falen. Als
het spreekwoord „Wie werkt maakt
fouten" waar is en het is waar
dan is de kans om fouten te maken bij
Rutten héél groot geweest, want hij
heeft in zijn leven veel gewerkt.
Naast de mens Rutten was er de
boer Rutten. Ook in dit opzicht kan ik
niet anders dan met groot respect en
dankbaarheid aan hem denken. Respect
voor de moed en de energie om in een
volkomen vreemd gebied boer te wor
den op een groot en volkomen verwaar
loosd landbouwbedrijf. Respect om vol
te houden op dat bedrijf, ook toen de
februari-ramp van 1953 een groot deel
van de aangebrachte verbeteringen
weer ongedaan maakte. Zijn energie en
werklust hebben samen met dezelfde
eigenschappen bij zijn zoons er voor
gezorgd, dat hij thans een bedrijf ach
terlaat, waarop iedere boer trots kan
zijn.
Dankbaarheid is er bij o.g. omdat hij
volledig de kans gekregen heeft de ont
wikkeling van dit bedrijf mee te ma
ken. Er was wat het geven van voor
lichting betreft in dit geval geen sprake
van eenrichtingverkeer. Ik heb op dit
bedrijf minstens evenveel voorlichting
mogen halen dan geven. In de eerste
tijd van de chemische onkruidbestnj-
ding hebben wij over dit bedrijf telkens
gesproken als over ons grote proefveld
in De Eendracht.
Toch heeft boer Rutten zich nooit te
groot en te belangrijk gevonden ook tel
kens voorlichting te vragen en hij
bleek daarbij een zeer groot vertrouwen
te kunnen en willen geven. Dat betrof
niet alleen zaken op landbouwtechnisch
gebied. Ook vooi zeer belangrijke be
slissingen, die hij te nemen had in za
ken van veel groter belang, stelde hij
er prijs op de landbouwvoorlichter te
raadplegen. Juist in de laatste weken
van zijn leven hebben wij met elkaa
mogen spreken over dringen, die voor
hem en zijn gezin van groot belang wa
ren. Vooral om dit vertrouwen denk ik
TOENAME IN AANTAL VLUCHTEN
OP VLIEGVELD TEXEL
Het aantal vluchten op Texel is in
de afgelopen jaren toegenomen. In 1964
bedroeg op het vliegveld in Eierland
het aantal overlandvluchten 728 -(in
1960 443), het aantal terre&nvluchten
2206 (in 1960 1930).
Van deze overlandvluchten (start en
landing op verschillende vliegvelden)
behoorden 12 oftewel l°/o tot het com
merciële verkeer. De rest van niet-
commerciële overlandvluchten bestond
uit 407 particuliere, 252 les- en oefen-
vluchten en 57 overige vluchten.
Wat betreft de terreinvluchten zijn
de volgende gegevens bekend hier
behoorde het grootste gedeelte eveneens
tot het niet-commerciële verkeer (1628).
Het aantal commerciële vluchten was
groot 578.
Het aantal vliegbewegingen per
vliegtuigtype was op Texel als volgt:
Overland
Terrein-
vluchten
vluchten
1961
1964
1961
1964
Auster
36
Alouette
15
52
Cessna
6
36
2
Dornier
30
820
Ercoupe
6
Friendship
Harvard
40
12
424
316
Jodel Bébé
94
72
884
334
M. Saulnier
54
8
Pipercub
184
377
1482
Saab Safir
116
310
Overige
98
162
2
12
Totaal
610
728
2440
2206
Van 728
overlandvluchten in
1964
was de nationaliteit der vliegtuigen de
volgende: Nederlandse 671; Belgische 4;
Britse 2; Westduitse 34; Franse 11;
Scandinavische 2 en Amerikaanse 4.
(Bron: Statistiek van de Nederlandse
luchhavens 1964 1(1966).
Th. M. J. Rutten f
met grote dankbaarheid aan hem.
Naar ik meen kunnen zijn vrouw en
kinderen, waarbij ik speciaal denk aan
de beide zoons, die het bedrijf voortzet
ten, hun man en vader niet beter eren
dan met dezelfde trouw en energie het
werk te blijven doen, waarin hij met
zoveel liefde en kennis is bezig geweest.
Ik geloof, dat ook wij hem het beste
eren als we, mede door deze rubriek,
door blijven gaan met het geven van
voorlichting op de bedrijven op ons
eiland en dit doen met dezelfde trouw
en ijver als Rutten dit heeft gedaan.
BROMFIETSER LICHT GEWOND
Dinsdagmiddag om half twee werd de
16-jarige bromfietser Mans Waanders
uit Bussum op de Pontweg bij Den
Burg lichtgewond, toen hij door een an
dere bromfietser, de 17-jarige F. Meijer
uit Haarlem, werd aangereden. Mans
Waanders kwam met zijn vriend uit de
richting De Koog en was op weg naar
Oudeschild. Toen zij de Elemert voor
bijreden bedachten zij, dat zij daar
linksaf hadden moeten slaan en stopten.
De jongen deed dit midden op de weg.
De achteropkomende F Meijer kon niet
meer uitwijken, raakte hem en sloeg
over de kop. De laatstgenoemde had
echter geen verwondingen van beteke
nis opgelopen. Zijn brommer werd licht
beschadigd. De heer Waanders moest
zich echter onder doktersbehandeling
stellen.
GESLAAGD
Aan de Hogere Zeevaartschool te
Den Helder slaagde de heer André Buis
te Den Burg voor het diploma Scheeps-
werktuigkundige.
De heer F. C. J. Graaf te Den Burg
slaagde te Den Haag voor het diploma
tweede stuurman Grote Handelsvaart.
De heer Jan N. Koorn te Den Burg
slaagde voor het vakdiploma burger
lijke en utiliteitsbouw. Het examen
werd afgenomen door de Stichting
Raad van bestuur Bouwbedrijf te Den
Haag.
Aan de Hogere Technische School,
afdeling Elektrotechniek, te Haarlem,
slaagde de heer Jac. F. Commandeur
te Den Burg.
HANDELSREGISTER
Onder „Nieuwe inschrijvingen" lezen
wij in ..Handelsbelangen" van 9 juni;
Co Vinke, Texel, Den Burg, West-
straat 18. Reclamebureau. E.: C J.
Vinke.
15. Ze kwam zonder verdere avonturen
in haar eigen coupé terug en zat enige
tijd na te denken over de confidenties
die haar zoëven waren gedaan. Ze
vroeg zich af wie die vrouw in de
bontmantel kon zijn en hoe haar avon
tuur zou aflopen. Ze hoopte dat ze niet
weer beiden dezelfde plaats zouden
krijgen aan het diner, want ze bedacht
dat het voor geen van beiden prettig
zou zijn.
Toen ze na de eindeloze rij station
netjes van de ceintuurbaan het Gare de
Lyon bereikt hadden, was ze blij dat ze
kon uitstappen en op het perron heen
en weer lopen. De frisse lucht was
heerlijk na het verblijf in de verwarm
de trein. Ze zag met 'n glimlach dat
haar vriendin de moeilijkheden van het
dinerprobleem op haar eigen manier
oploste. Er werd een dinermand ge
bracht en door de kamenier door het
raampje aangenomen.
Toen de trein weer vertrok en de bel
het diner aankondigde, ging Katherine
zeer verlicht naar de spijswagen. Nu zat
ze met een geheel andere vis-a-vis
een kleine man, wiens uiterlijk zijn
buitenlandse afkomst duidelijk verried,
met een gepommadeerde snor en een
eivormig hoofd, dat hij een beetje opzij
droeg. Katherine had een boek naar
tafel genomen. Ze zag dat de man er
geamuseerd naar keek.
„Ik zie, mevrouw, dat u een detec
tiveroman leest. Houdt u van die din
gen?"
„Ik amuseer me ermee," gaf Kathe
rine toe.
De kleine man knikte, alsof hij dat
heel goed begreep.
„Maar ik weet heel goed dat zulke
dingen in het werkelijke leven niet
gebeuren," ging Katherine voort, doch
hij viel haar dadelijk in de rede
„Toch wél, mevrouw, toch wel. Ik,
die tot u spreek, heb dergelijke dingen
soms meegemaakt."
Zij wierp een snelle, geïnteresseerde
blik op de man.
„En wie weet, misschien zit u zelf op
zekere dag er middenin. Iedereen loopt
die kans
„Het lijkt mij niet erg waarschijnlijk.
Zoiets gebeurt nooit met mij."
Hij leunde voorover.
„Zou u het graag willen?"
De vraag verbaasde haar en ze hield
haar adem in.
„Ik kan me vergissen, maar u maakt
op mij de indruk dat u hevig verlangt
naar interessante gebeurtenissen Eh
•bien, mademoiselle, mijn hele leven
lang heb ik steeds één ding ervaren
wat men graag wil, dat gebeurt. Wie
weet?"
„U lijkt wel een waarzegger
„Ik profeteer nooit," verklaarde de
ander. „Maar wel heb ik altijd gelijk
gekregen. Doch ik ga er niet prat op.
Goedenavond, mevrouw, slaap wel."
Katherine liep door de trein terug
naar haar plaats. De man had haar ge
amuseerd en prettig beziggehouden. Ze
passeerde de open deur van het com
partiment van haar vriendin en zag dat
de treinbediende het bed aan het op
maken was. De dame in de bontmantel
stond uit het raampje te kijken. Het
tweede compartiment was, zoals Kathe
rine door de tussendeur kon zien, leeg.
Op de zitplaats lagen koffers en reis
dekens opgestapeld. Het meisje was er
niet.
Katherine vond haar eigen bed ge
reed en daar zij vermoeid was ging zij
naar bed en draaide omstreeks half tien
het licht uit.
Ze werd met een plotselinge schrik
wakker. Ze keek op haar horloge en zag
dat het stilstond. Er kwam een gevoel
van grote onrust over haar, dat elk
ogenblik sterker werd. Tenslotte stond
ze op, deed haar ochtendjapon aan en
stapte de zijgang is. De gehele trein
scheen in slaap verzonken. Katherine
liet het raampje neer en ging er enige
ogenblikken bij zitten, dronk de koele
nachtlucht in en trachtte vergeefs haar
zenuwen tot bedaren te brengen. Ze
besloot nu naar de conducteur te gaan
en hem te vragen hoe laat het was, zo
dat ze haar horloge gelijk kon zetten.
Ze vond echter zijn bankje leeg. Een
ogenblik aarzelde zij; toen liep ze naar
de volgende wagen. Ze keek de lange,
schemerige lijn van de corridor af en
zag tot haar verbazing dat er een man
stond, met de hand aan de knop van
het compartiment van de dame met de
bontmantel. Dat wil zeggen: ze meende
dat het haar compartiment was. Mis
schien vergiste ze zich. Hij stond daar
enkele ogenblikken met zijn rug naar
haar toe; hij scheen onzeker en aarze
lend in zijn houding. Toen draaide hij
zich om, en met verbazing herkende zij
in hem dezelfde man die zij reeds twee
maal had gezien eens in de gang van
het Savoy-hotel en eens in het bureau
van Cook. Toen opende hij de deur van
het compartiment en ging naar binnen,
de deur achter zich dichttrekkend.
Een gedachte vloog Katherine door
het hoofd. Kon dat soms de man zijn,
van wie de andere vrouw had gespro
ken de man, die ze ging bezoeken?
Toen zei zij tot zichzelf dat ze maar
wat fantaseerde. Naar alle waarschijn
lijkheid had ze zich vergist in het com
partiment.
Ze ging terug naar haar eigen wagen.
Vijf minuten later verminderde de
trein zijn vaart. Het lange, klagende
gesis van de westinghouserem liet zich
horen en een paar minuten daarna
kwam de trein tot stilstand aan het
station Lyon.
HOOFDSTUK XI
Moord
De zon stond schitterend aan de he
mel, toen Katherine de volgende mor
gen wakker werd. Ze ontbeet vroeg en
ging aan het raampje zitten, opgetogen
over het prachtige, zon-overgoten pano
rama. De palmen, de diep-blauwe zee,
de felgele mimosa vertoonden zich aan
het oog der vrouw, die veertien jaar
lang niets dan de sombere Engelse win
ters had gekend
Toen ze te Cannes aankwam stapte
Katherine uit en wandelde op het per
ron op en neer. Ze was nieuwsgierig
naar de vrouw in de bontmantel en
keek van buiten naar de raampjes van
haar coupé. De gordijntjes waren nog
neergelaten, de enige van de gehele
trein. Katherine verwonderde zich een
weinig en toen ze de trein weer bin
nenging liep ze de zijgang door; nu
merkte ze op dat de deuren van de
beide coupé's nog afgesloten waren. De
dame in de bontmantel was blijkbaar
niet gewend vroeg op te staan.
De conducteur kwam naar haar toe
en vertelde haar dat de trein over een
paa minuten Nice zou binnenlopen. Zij
gaf hem een fooi en de man verdween,
en kwam pas weer te voorschijn toen
de trein aan het station stopte, waarop
hij haar bagage uit het raampje aangaf.
Katherine stond even hulpeloos op
het perron te kijken, maar een jonge
man met een intelligent gezicht kwam
meteen naar haar toe, en vroeg, enigs
zins aarzelend
„Miss Grey, niet waar?"
Katherine antwoordde dat zij dat
was, en de jongeman mompelde
„Ik ben Chubby, weet u, de man van
Lady Tamplin. Ik denk dat ze wel over
mij geschreven zal hebben, maar mis
schien heeft ze het ook vergeten. Heeft
u uw bagareregu? Toen ik onlangs hier
kwam had ik het verloren en u weet
niet wat een last ik ermee heb gehad."
Katherine haalde het repu voor de
dag en wilde juist met hem weggaan,
toen een zeer zachte maar dringende
stem aan haar oor zei
„Een ogenblikje alstublieft, madame"
(Wordt vervolgd)
door Agatha Christie DE BLAUWE TREIN
Doe mee aan het Premiespaarplan. Spaar in spaar-
bewijzen. Verdien een premie van 20%. Dat be
tekent f 50,- per jaar extra (Echtparen f 100,-).
Bovendien rente - op - rente. Inlichtingen bij de
spaarbank en alle bankzaken