Negen bezwaarschriften tegen opheffing van invalsweg Texelse avondtekenschool blijft voorlopig zelfstandig functioneren Het nieuwe Premiespaarplan: Grijp de kans! am. 4 fËbim FILMNIEUWS B. en W.Argumenten van appellanten mogen niet doorslaggevend zijn Donderdag 4 augustus valt beslissing Handhaving op den duur niet mogelijk TWEEDE BLAD TEXELSE COURANT VRUDAG 29 JULI 1966 Tegen het voornemen van het gemeentebestuur om de Gasthuisstraat over een lengte van ca. 30 meter op te breken (waar deze uitkomt op de Pontweg) zijn negen bezwaarschriften binnengekomen. De appellanten maken zich be zorgd over een toename van de verkeersonveiligheid op de wegen, die als ge volg van deze maatregel extra druk zouden worden, terwijl enkelen hunner verwachten, dat zij door de opheffing van dit straatgedcelte gedupeerd zullen worden. Zoals wij enige weken geleden reeds meldden, zijn B. en W. tot dit nogal drastische voorstel gekomen naar aanleiding van het toenemende aantal ongevallen bij de aansluitingen van de Pontweg op de invalswegen naar Den Burg. Na analyse van een reeks ongevallen en uit waarnemingen ter plaatse zijn B. en W. er met de politie van overtuigd, dat deze ongevallen moeten wor den toegeschreven aan het te grote aantal invalswegen (4) en aan het feit dat deze wegen te dicht bij elkaar liggen. Vermindering met één zou reeds belang rijke verbetering brengen, waarbij de keuze zou moeten vallen op de Gasthuis straat, de gevaarlijkste van de vier. De heer A. Kievit voert onder meer aan, dat de omzet van zijn benzinesta tion aan de Pontweg nu reeds, na de af sluiting in één richting van de Gast huisstraat, is verminderd. Bovendien moeten de vrachtwagens van de heer Kievit vanuit en naar de garage in de Vogelenzang dagelijks via een veel lan gere route naar en van de Pontweg rij den, waarbij o.a. de school wordt ge passeerd juist als deze (om twaalf uur) uitgaat. Niet slecht bekeken De heer P. Keijser Dzn. schrijft o.m. dat hij land heeft bij „Akenbuurt" en stelt voor op de Pontweg bij Den Burg een maximumsnelheid van 50 km. in te stellen. Hij vindt dat de enige aan vaardbare oplossing en besluit „Ge achte heren, neem dat nu eens van een oude Tesselaar aan en U zal zien, dat U over enige tijd zegt: Die oude had het toch zo slecht nog met bekeken". Voor de heer M. Bakker, „Astrid", die aan de Gasthuisstraat zijn bedrijf heeft, betekent de opheffing veel tijd verlies en extra vervoerskosten. Hij schrijft: de T-kruising Gasthuisstraat- Pontweg is in de plaats gekomen van de vroegere Westerweg, die mijn bedrijf met alle delen van Texel verbond, zon der dat ik door Den Burg behoefde te rijden. Ik meen er recht op te hebben, dat dit zo blijft." Hij vindt dat bij de kruising wél veiligheidsvoorzieningen moeten worden aangebracht. „Dat is niets bijzonders. Er is geen reden om de hele aansluiting maar op te hefifen". De heer J. Kiljan, die aan de Gast huisstraat een winkel in huishoudelijke Het oversteken van wielrijders voetgangers, het voorsorteren en door vanaf de Pontweg afbuigend verkeer en het oprijden van de Pontweg door auto's, voor welke handelingen op de bedoelde wegsplitsing weinig ruimte is, heeft daar meerdere malen aanleidmg gegeven tot complicaties. B. en W. zijn van mening dat de onopvallende ligging van deze splitsing, juist in een laag ge-, deelte van de Pontweg aan het gevaar bijdraagt. Er zouden ter plaatse voor zieningen aan het wegdek kunnen wor den aangebracht ter verbetering van de situatie, maar die zouden zeer kostbaar zijn. Wel werd op het gedeelte van de Gasthuisstraat tussen Pontweg en be bouwde kom éénrichtingverkeer inge steld, waardoor het gaan van Pontweg naar Beatrixlaan is verboden. Rijden in de richting van de Pontweg bleef dus toegestaan, hetgeen bij het oversteken van deze weg door fietsers en voetgan gers en het oprijden door auto's toch weer tot gevaarlijke situaties aanlei- ding gaf. Opbreken B. en W. menen dat een verbod voor verkeer in beide richtingen m feite neerkomt op volledige afsluiting van deze wegverbinding. „Maar in de prak tijk zou men toch wel van de weg ge bruik blijven maken. Daarom zou o.i. een volledige opheffing van de aanslui ting door het opbreken van een ge deelte van het wegdek van de Gast huisstraat, girenzende aan de Pontweg, ter lengte van ca. dertig meter, de een voudigste en minst kostbare oplossmg zijn." B. en W. wijzen er voorts op, dat deze vermindering van het aantal in valswegen een betere verkeersregeling door de politie mogelijk maakt op zeer drukke dagen, terwijl het overblijvende gedeelte van de Gasthuisstraat (tussen het opgebroken gedeelte en de Beatrix laan) als parkeerterrein kan worden benut. De heer N. Ran te Den Burg merkt in zijn bezwaarschrift op, dat het plan om een stuk van de Gasthuisstraat op te heffen een groot nadeel is voor velen in Den Burg. Het plan was door vele mensen in zijn winkel besproken en daarbij bleek, dat niemand ermee in stemde. Hij pleit voor het voortbestaan van de Gasthuisstraat als invalsweg en stelt voor, voor het gedeelte van de Ponweg langs Den Burg een maximum snelheid van 40 of 50 km. af te kondi gen en voorts een inhaalverb.od. Van 15 ingezetenen van Den Burg, waaronder O. J. Agter, J. de Waal, J. Bakker, J. C. Timmer, Lap, D. C. Vis ser, J. N. Bruin, P. M. Graaf, K. Mantje, J. de Wit en S. Langeveld is een be zwaarschrift afkomstig, waarin wordt gesteld dat de voorgestelde afsluiting geen enkele verbetering zal brengen in de nu op Texel heersende verkeers chaos. „Uit ervaring zijn wij van oor deel dat er zeer weinig gemeenten in Nederland te vinden zijn met een zó groot gebrek aan verkeersdiscipline. De ongelukken, die op deze kruising zijn gebeurd, zijn allen hierdoor veroor zaakt". Zij menen dat de toestand eer der slechter dan beter wordt als B. en W. hun plan doorzetten en geven het college voorts in overweging op de ge vaarlijke kruisingen verkeerslichten te plaatsen. Het bestuur van de Stichting Katho liek Onderwijs Texel wijst er in haar bezwaarschrift op dat het verkeer, ko mende vanuit Den Burg en van de Bea trixlaan zelf, door de afsluiting ver plicht is de Beatrixlaan te volgen tot aan de Keesomlaan om op de Pontweg te komen. Het verkeer op de Beatrix laan zal daardoor zo druk worden, dat de daaraan liggende scholen in een zeer moeilijke positie gebracht worden. Een protest kwam ook binnen van de beide Texelse Middenstandsverenigin gen, die van mening zijn, dat het door gaand verkeer uit Den Burg straks ge dwongen is via een ingewikkeld traject het dorp te verlaten, waardoor ver schillende kruisingen en scholen gepas seerd moeten worden. artikelen en een hoef- en kachelsmede rij heeft, verwacht dat bij opheffing van het weggedeelte de loop uit zijn be drijven zal verdwijnen, vooral van de landbouwers en veehouders, die in de omgeving van de Dennen en de Westen wonen. Hij stelt voor bij de Gasthuis straat en de Akenbuurtsweg een over steek te maken, waardoor het gevaar zal verminderen. Ook J. Beekman, W. J. Boon, M. S. Langeveld, H. G. Witte, M. Dros-Roeper en J. van Hoorn voelen zich door het gedwongen omrijden gedupeerd bij de uitoefening van hun beroep. Naar aanleiding van de binnengeko men bezwaarschriften, waarin wordt gesteld dat de Beatrixlaan nu een druk ke weg zal worden met daaraan verbonden gevaren voor de leerlingen van de Sint Josefschool en de R.K. Kleuterschool schrijven B. en W.; „Het doorgaand verkeer zal echter door een verandering in de bewegwijzering tijdig in een andere richting worden geleid, waardoor verwacht mag worden dat de verkeerstoename op de Beatrixlaan van weinig betekenis zal zijn". De argumenten van de appellanten, die tegen de opheffing protesteerden, omdat zij gedupeerd menen te worden in hun beroep of bedrijf, daar hun klanten en zijzelf nu grotere afstanden moeten afleggen, brengen B. en W. evenmin af van hun voornemen de in valsweg op te heffen: „Uiteraard zal voor sommigen de af te leggen weg wat groter worden, doch wij zijn van me ning dat dit ongerief in dit geval, waar het gaat om het beëindigen van een reeks ernstige verkeersongevallen, niet van doorslaggevende betekenis mag zijn". Donderdagmiddag 4 augustus zal de raad beslissen. Sedert een groot aantal jaren is op Texel een avondtekenschool gevestigd. Deze school maakte destijds, met een aantal andere scholen in Noord- Holland ten noorden van de lijn Cas- tricum-Hoorn. deel uit van de Vereni ging Leerlingstelsel Westtriesland. Op deze scholen, die o.a. gevestigd waren in Hoogkarspel, Wieringen, Langedijk, Spierdijk, Wervershoot, Castricum, Schagen, Medemblik, Texel, Wognum en Hoogwoud, werd het aanvullend theoretisch onderricht gegeven aan degenen, die ten overstaan van het leerlingstelsel „Vereniging ter Bevor dering van het Vakonderwijs in West frieslandeen leerovereenkomst had den gesloten. INGEKOMEN PERSONEN Maartje F. Stark, van Noordwijk, Zwarteweg 20 naar C 77; Johanna H. Hesselink ev. Koom, van Zaandam, Lijsterbesstraat 53 naar Den Burg, Ko- gerstraat 69; Bettina A. Flapper, van Bolsward, Kerkstraat 51 naar Plevier straat 15, De Koog; Johannes C. G. Bakker, van Stevensbeek, Kloosterstr. 12 naar Diek 50, Den Hoorn; Dingeman M. Alderlieste, van Den Helder, Hoofd gracht 14 naar K 38a, De Koog. Naar mate het aantal dagscholen gro ter is geworden hebben deze avond- tekenscholen een deel van hun oor spronkelijke taak verloren. De meeste scholen zijn overgedragen aan de be" sturen, die tevens de dagscholen be heren. Met de school te Wieringen is de avondschool op Texel nog de enige school van de Vereniging Westfries land. In verband met de landelijke re organisatie van het leerlingstelsel is de taak van de Vereniging Westfriesland overgenomen door de Stichting Regio naal Orgaan ter bevordering van het Vakonderwijs in Westfriesland De taak van deze stichting bestaat o.m. uit stimuleren van de opleiding van vaklieden volgens het leerling stelsel, het voorbereiden van leerover eenkomsten, controle op de naleving van leerovereenkomsten in samenwer king met de landelijke leerlingstelsels (de technische controle berust bij de landelijke stelsels). Uit de jaarverslagen van de Stichting valt af te leiden welke activiteiten op Texel ontplooid worden. Eerst enige cijfers omtrent het aantal bezoekers van de avondschool in Den Burg. Vier films heeft het City-theater deze week op het programma staan. Vrijdag en dinsdagmiddag een vrolijke rolprent, waarin de Drie Stooges de hoofdrollen vervullen: „Kom van dat dak af". Ook kan men de Amerikaanse buikspreker Paul Winchell zien, die in de film een verhaal vertelt, waarin de Stooges ruimschoots gelegenheid krijgen hun gooi- en smijtwerk te doen. We zien het drietal als garagebedienden, stieren vechters, loodgieters en feestgangers. Het verhaal wordt besloten met een feestje, dat helaas ontaard m een ruzie, waarbij alle taarten in huis nodig zijn. (Zwart-wit, alle leeftijden). Een lachfilm is ook „De eend en de cadillac" die men vrijdag-, zondag- en dinsdagavond kan zien. Nauwelijks ver trekt Antoine Maréchal op vakantiereis naar Italië of zijn „lelijke eend" wordt vermorzeld door de wagen van een rijke zakenman, Saroyan. Als troost biedt Saroyan hem een vliegreisje naar Napels aan; daar kan hij een Cadillac van een door ziekte opgehouden Amen- kaan ophalen en deze fraaie wagen naar Bordeaux rijden. Antoine is en thousiast, maar hij beseft te laat dat Saroyan aan het hoofd staat van een internationaal smokkelsyndicaat en dat de Cadillac zit volgestopt met goud, heroïne en gestolen juwelen. De smok kelbende houdt Antoine nauwlettend in het oog als hij de grens nadert. Maar het konvooi krijgt de grootste last met een concurrerende bende, die lucht heeft gekregen van het transport. Ten slotte, na veel merkwaardige avontu ren, waarin o.a. een Italiaans kapstertje en een Duitse naturiste een rol spelen, slaagt Antoine erin alle boeven in de val te laten lopen. (Kleuren alle leef tijden). Wie een liefhebber is van de zang van Freddy Quinn, heeft stellig belang stelling voor de film „Freddy en het lied der prairie". In deze wild-west zien we .Freddy als Black Bill de onfeilbare scherpschutter, die armen en weerlozen beschermt en misdadigers het vuur na aan de schenen legit. Dan wordt Freddy's oom Daniels, door boeven ont voerd. Ze hopen van Daniels te weten te komen waar zijn goudmijn is. Op zoek naar de ontvoerders komt Freddy in Moon Valley, waar hij vrienden vindt, die hem helpen bij zijn speur werk. Freddy weet de bende met een gefingeerde overval op een postkoets naar de prairie te lokken om daar met hen af te rekenen en hen tenslotte aan het gerecht uit te leveren. (In kleuren toegang boven 14 jaar) Alleen maandagavond draait „Der Satan lockt mit Liebe", een geschiede nis, die begint met de uitbraak van de gevaarlijke misdadiger Carlos Marot. Koortsachtig zet de politie alle stations en havens af. Alle bekenden van Carlos, bij wie hij zich om hulp zou kunnen wenden, worden geschaduwd. Hij weet aan boord van het schip „Lolita" te ko men, dat naar Australië gaat. De be manning herkent hem later en eist 20.000 dollar zwijggeld. Carlos draagt een vrouwelijke relatie van hem op dit bedrag te stelen bij een zekere Robert, een bankbediende. In plaats daarvan wordt de vrouw op Robert verliefd. Een complikatie veroorzaakt de ontdekking, dat het geld dat Robert bij zich draagt door hem gestolen is. Carlos voelt zich verraden door zijn ex-vriendin en zint op wraak. In het duister van de haven stad voltrekt zich dan het vonnis (Toegang boven 18 jaar) Doe mee aan het Premiespaarplan. Spaar in spaar- bewijzen. Verdien een premie van 20%. Dat be tekent f 50,- per jaar extra (Echtparen f 100,-). Bovendien rente - op - rente. Inlichtingen bij de W- spaarbenk n alle bankzaken Leerlingstelsel 1963 1965 1965 Bemetel (1) 1 5 Bouwbedrijf 12 17 18 Gawalo (2) 3 2 1 Hout 1 3 3 Rernec (3) 3 2 Smecoma (4) 8 6 5 VA.M. (5) 1 1 Totaal 27 32 33 Het aantal leerlingen afkomstig van Texel, dat in een leerlingstelsel was op genomen was aanmerkelijk groter dan de hier genoemde aantallen voor de school in Den Burg. Onafhankelijk van de plaats waar het aanvullend theore tisch onderricht wordt gevolgd, was de deelneming van de Texelse leerlingen als volgt 1963 1964 1965 Bemetel 1 6 Bouwbedrijf 12 17 20 Centrale verw. 2 Gawalo 3 2 2 Hout 1 3 3 Remec 4 3 Schilders 12 7 9 Smecoma 12 8 8 Stucadoors 1 V.A.M. 1 4 6 V.B.O.B. (6) 1 2 1 V.E.V. (7) 2 2 1 Wegenbouw 3 1 2 Totaal 51 52 59 Het aantal bedrijven op Texel dat bereid en geschikt is om jongens met een leerovereenkomst in dienst te ne men, bedroeg achtereenvolgens 1963 1964 1965 Bemetel Bouwbedrijf 7 10 12 Centrale verw. 1 1 Gawalo 3 3 2 Hout 1 2 Remec 3 3 Schilders 4 3 4 Smecoma 8 8 7 Stucadoors V.A.M. 1 4 5 V.B.O.B, 1 1 1 V.E.V. 1 1 1 Wegenbouw 1 1 1 Totaal 29 36 36 Nu inmiddels op Texel een dagschool tot stand is gekomen is de technische opleiding op Texel aanmerkelijk voor uitgegaan. De behoefte aan aanvullend avond onderwijs is echter gebleven. De lessen van de avond(teken)school worden nu gegeven in het gebouw van de l.t.s. Voor leerlingen en leraren van de avondschool is dit een zeer plezierige situatie. Het naast elkaar bestaan van twee instanties voor technisch onder wijs, één voor dagonderwijs en één voor avondonderwijs kan op de duur echter niet gehandhaafd blijven. In het jongste jaarverslag van de Stichting Vakonderwijs Westfriesland lezen wij dat een volledige beheers overdracht van de avondschool aan het bestuur van de l.t.s. nog met kan wor den gerealiseerd als gevolg van enkele gerezen problemen. Naar wij vernemen zou de Stichting de avondschool gaarne overdragen zoals ook in andere plaatsen waar een dag school is, geschiedde. In het algemeen zijn de besturen van dagscholen daarop zeer gesteld. Een koninklijke goedkeu ring van een eigen avondschool hoeft dan niet meer aangevraagd te worden. Bij overdracht van een avondschool kreeg de Stichting Vakonderwijs West friesland steeds het recht een tweetal leden voor te dragen voor het bestuur van de desbetreffende l.t.s. Verwacht mag worden dat zich op Texel in de toekomst een soortgelijke ontwikkeling zal voltrekken. Volgens niet bevestigde geruchten zouden daar bij de gedachten uitgaan naar een tweetal oorspronkelijke Texelaars, die reeds jaren nauw bij het vakonderwijs betrokken zijn. Dit is echter nog toe komstmuziek. Belangrijk op dit moment is, dat Texel naast een bloeiende dag school een niet minder bloeiende avondschool voor ambacht en techniek bezit. (1) Bedrijfsopleiding Metaal- en Elek trotechnische Industrie; (2) Opleiding Gas-, Waterfitters en Loodgieters; (3) Rijwiel- en Motorrijwielherstellers Examen Corporatie; (4) Opleiding Sme den, Constructie- en Machinereparatie bedrijven; (5) Vakopleiding voor het automobiel-, Motorrijwiel- en aanver want bedrijf; (6) Bevordering van op leiding in het Banketbakkersbedrijf, (7) Bevordering van Elektrotechnisch Vakonderwijs in Nederland.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1966 | | pagina 5