Negen bezwaarschriften tegen
opheffing van invalsweg
Texelse avondtekenschool blijft
voorlopig zelfstandig functioneren
Het nieuwe
Premiespaarplan:
Grijp de kans!
am.
4
fËbim
FILMNIEUWS
B. en W.Argumenten van appellanten
mogen niet doorslaggevend zijn
Donderdag 4 augustus
valt beslissing
Handhaving op den
duur niet mogelijk
TWEEDE BLAD
TEXELSE COURANT
VRUDAG 29 JULI 1966
Tegen het voornemen van het gemeentebestuur om de Gasthuisstraat over
een lengte van ca. 30 meter op te breken (waar deze uitkomt op de Pontweg)
zijn negen bezwaarschriften binnengekomen. De appellanten maken zich be
zorgd over een toename van de verkeersonveiligheid op de wegen, die als ge
volg van deze maatregel extra druk zouden worden, terwijl enkelen hunner
verwachten, dat zij door de opheffing van dit straatgedcelte gedupeerd zullen
worden. Zoals wij enige weken geleden reeds meldden, zijn B. en W. tot dit
nogal drastische voorstel gekomen naar aanleiding van het toenemende aantal
ongevallen bij de aansluitingen van de Pontweg op de invalswegen naar Den
Burg. Na analyse van een reeks ongevallen en uit waarnemingen ter plaatse
zijn B. en W. er met de politie van overtuigd, dat deze ongevallen moeten wor
den toegeschreven aan het te grote aantal invalswegen (4) en aan het feit dat
deze wegen te dicht bij elkaar liggen. Vermindering met één zou reeds belang
rijke verbetering brengen, waarbij de keuze zou moeten vallen op de Gasthuis
straat, de gevaarlijkste van de vier.
De heer A. Kievit voert onder meer
aan, dat de omzet van zijn benzinesta
tion aan de Pontweg nu reeds, na de af
sluiting in één richting van de Gast
huisstraat, is verminderd. Bovendien
moeten de vrachtwagens van de heer
Kievit vanuit en naar de garage in de
Vogelenzang dagelijks via een veel lan
gere route naar en van de Pontweg rij
den, waarbij o.a. de school wordt ge
passeerd juist als deze (om twaalf uur)
uitgaat.
Niet slecht bekeken
De heer P. Keijser Dzn. schrijft o.m.
dat hij land heeft bij „Akenbuurt" en
stelt voor op de Pontweg bij Den Burg
een maximumsnelheid van 50 km. in te
stellen. Hij vindt dat de enige aan
vaardbare oplossing en besluit „Ge
achte heren, neem dat nu eens van een
oude Tesselaar aan en U zal zien, dat U
over enige tijd zegt: Die oude had het
toch zo slecht nog met bekeken".
Voor de heer M. Bakker, „Astrid",
die aan de Gasthuisstraat zijn bedrijf
heeft, betekent de opheffing veel tijd
verlies en extra vervoerskosten. Hij
schrijft: de T-kruising Gasthuisstraat-
Pontweg is in de plaats gekomen van
de vroegere Westerweg, die mijn bedrijf
met alle delen van Texel verbond, zon
der dat ik door Den Burg behoefde te
rijden. Ik meen er recht op te hebben,
dat dit zo blijft." Hij vindt dat bij de
kruising wél veiligheidsvoorzieningen
moeten worden aangebracht. „Dat is
niets bijzonders. Er is geen reden om
de hele aansluiting maar op te hefifen".
De heer J. Kiljan, die aan de Gast
huisstraat een winkel in huishoudelijke
Het oversteken van wielrijders
voetgangers, het voorsorteren
en
door
vanaf de Pontweg afbuigend verkeer en
het oprijden van de Pontweg door
auto's, voor welke handelingen op de
bedoelde wegsplitsing weinig ruimte is,
heeft daar meerdere malen aanleidmg
gegeven tot complicaties. B. en W. zijn
van mening dat de onopvallende ligging
van deze splitsing, juist in een laag ge-,
deelte van de Pontweg aan het gevaar
bijdraagt. Er zouden ter plaatse voor
zieningen aan het wegdek kunnen wor
den aangebracht ter verbetering van de
situatie, maar die zouden zeer kostbaar
zijn. Wel werd op het gedeelte van de
Gasthuisstraat tussen Pontweg en be
bouwde kom éénrichtingverkeer inge
steld, waardoor het gaan van Pontweg
naar Beatrixlaan is verboden. Rijden in
de richting van de Pontweg bleef dus
toegestaan, hetgeen bij het oversteken
van deze weg door fietsers en voetgan
gers en het oprijden door auto's toch
weer tot gevaarlijke situaties aanlei-
ding gaf.
Opbreken
B. en W. menen dat een verbod voor
verkeer in beide richtingen m feite
neerkomt op volledige afsluiting van
deze wegverbinding. „Maar in de prak
tijk zou men toch wel van de weg ge
bruik blijven maken. Daarom zou o.i.
een volledige opheffing van de aanslui
ting door het opbreken van een ge
deelte van het wegdek van de Gast
huisstraat, girenzende aan de Pontweg,
ter lengte van ca. dertig meter, de een
voudigste en minst kostbare oplossmg
zijn." B. en W. wijzen er voorts op, dat
deze vermindering van het aantal in
valswegen een betere verkeersregeling
door de politie mogelijk maakt op zeer
drukke dagen, terwijl het overblijvende
gedeelte van de Gasthuisstraat (tussen
het opgebroken gedeelte en de Beatrix
laan) als parkeerterrein kan worden
benut.
De heer N. Ran te Den Burg merkt in
zijn bezwaarschrift op, dat het plan om
een stuk van de Gasthuisstraat op te
heffen een groot nadeel is voor velen
in Den Burg. Het plan was door vele
mensen in zijn winkel besproken en
daarbij bleek, dat niemand ermee in
stemde. Hij pleit voor het voortbestaan
van de Gasthuisstraat als invalsweg en
stelt voor, voor het gedeelte van de
Ponweg langs Den Burg een maximum
snelheid van 40 of 50 km. af te kondi
gen en voorts een inhaalverb.od.
Van 15 ingezetenen van Den Burg,
waaronder O. J. Agter, J. de Waal, J.
Bakker, J. C. Timmer, Lap, D. C. Vis
ser, J. N. Bruin, P. M. Graaf, K. Mantje,
J. de Wit en S. Langeveld is een be
zwaarschrift afkomstig, waarin wordt
gesteld dat de voorgestelde afsluiting
geen enkele verbetering zal brengen in
de nu op Texel heersende verkeers
chaos. „Uit ervaring zijn wij van oor
deel dat er zeer weinig gemeenten in
Nederland te vinden zijn met een zó
groot gebrek aan verkeersdiscipline. De
ongelukken, die op deze kruising zijn
gebeurd, zijn allen hierdoor veroor
zaakt". Zij menen dat de toestand eer
der slechter dan beter wordt als B. en
W. hun plan doorzetten en geven het
college voorts in overweging op de ge
vaarlijke kruisingen verkeerslichten te
plaatsen.
Het bestuur van de Stichting Katho
liek Onderwijs Texel wijst er in haar
bezwaarschrift op dat het verkeer, ko
mende vanuit Den Burg en van de Bea
trixlaan zelf, door de afsluiting ver
plicht is de Beatrixlaan te volgen tot
aan de Keesomlaan om op de Pontweg
te komen. Het verkeer op de Beatrix
laan zal daardoor zo druk worden, dat
de daaraan liggende scholen in een zeer
moeilijke positie gebracht worden.
Een protest kwam ook binnen van de
beide Texelse Middenstandsverenigin
gen, die van mening zijn, dat het door
gaand verkeer uit Den Burg straks ge
dwongen is via een ingewikkeld traject
het dorp te verlaten, waardoor ver
schillende kruisingen en scholen gepas
seerd moeten worden.
artikelen en een hoef- en kachelsmede
rij heeft, verwacht dat bij opheffing
van het weggedeelte de loop uit zijn be
drijven zal verdwijnen, vooral van de
landbouwers en veehouders, die in de
omgeving van de Dennen en de Westen
wonen. Hij stelt voor bij de Gasthuis
straat en de Akenbuurtsweg een over
steek te maken, waardoor het gevaar
zal verminderen.
Ook J. Beekman, W. J. Boon, M. S.
Langeveld, H. G. Witte, M. Dros-Roeper
en J. van Hoorn voelen zich door het
gedwongen omrijden gedupeerd bij de
uitoefening van hun beroep.
Naar aanleiding van de binnengeko
men bezwaarschriften, waarin wordt
gesteld dat de Beatrixlaan nu een druk
ke weg zal worden met daaraan
verbonden gevaren voor de leerlingen
van de Sint Josefschool en de R.K.
Kleuterschool schrijven B. en W.; „Het
doorgaand verkeer zal echter door een
verandering in de bewegwijzering tijdig
in een andere richting worden geleid,
waardoor verwacht mag worden dat de
verkeerstoename op de Beatrixlaan van
weinig betekenis zal zijn".
De argumenten van de appellanten,
die tegen de opheffing protesteerden,
omdat zij gedupeerd menen te worden
in hun beroep of bedrijf, daar hun
klanten en zijzelf nu grotere afstanden
moeten afleggen, brengen B. en W.
evenmin af van hun voornemen de in
valsweg op te heffen: „Uiteraard zal
voor sommigen de af te leggen weg wat
groter worden, doch wij zijn van me
ning dat dit ongerief in dit geval, waar
het gaat om het beëindigen van een
reeks ernstige verkeersongevallen, niet
van doorslaggevende betekenis mag
zijn".
Donderdagmiddag 4 augustus zal de
raad beslissen.
Sedert een groot aantal jaren is op
Texel een avondtekenschool gevestigd.
Deze school maakte destijds, met een
aantal andere scholen in Noord-
Holland ten noorden van de lijn Cas-
tricum-Hoorn. deel uit van de Vereni
ging Leerlingstelsel Westtriesland. Op
deze scholen, die o.a. gevestigd waren
in Hoogkarspel, Wieringen, Langedijk,
Spierdijk, Wervershoot, Castricum,
Schagen, Medemblik, Texel, Wognum
en Hoogwoud, werd het aanvullend
theoretisch onderricht gegeven aan
degenen, die ten overstaan van het
leerlingstelsel „Vereniging ter Bevor
dering van het Vakonderwijs in West
frieslandeen leerovereenkomst had
den gesloten.
INGEKOMEN PERSONEN
Maartje F. Stark, van Noordwijk,
Zwarteweg 20 naar C 77; Johanna H.
Hesselink ev. Koom, van Zaandam,
Lijsterbesstraat 53 naar Den Burg, Ko-
gerstraat 69; Bettina A. Flapper, van
Bolsward, Kerkstraat 51 naar Plevier
straat 15, De Koog; Johannes C. G.
Bakker, van Stevensbeek, Kloosterstr.
12 naar Diek 50, Den Hoorn; Dingeman
M. Alderlieste, van Den Helder, Hoofd
gracht 14 naar K 38a, De Koog.
Naar mate het aantal dagscholen gro
ter is geworden hebben deze avond-
tekenscholen een deel van hun oor
spronkelijke taak verloren. De meeste
scholen zijn overgedragen aan de be"
sturen, die tevens de dagscholen be
heren.
Met de school te Wieringen is de
avondschool op Texel nog de enige
school van de Vereniging Westfries
land. In verband met de landelijke re
organisatie van het leerlingstelsel is de
taak van de Vereniging Westfriesland
overgenomen door de Stichting Regio
naal Orgaan ter bevordering van het
Vakonderwijs in Westfriesland
De taak van deze stichting bestaat
o.m. uit stimuleren van de opleiding
van vaklieden volgens het leerling
stelsel, het voorbereiden van leerover
eenkomsten, controle op de naleving
van leerovereenkomsten in samenwer
king met de landelijke leerlingstelsels
(de technische controle berust bij de
landelijke stelsels).
Uit de jaarverslagen van de Stichting
valt af te leiden welke activiteiten op
Texel ontplooid worden. Eerst enige
cijfers omtrent het aantal bezoekers
van de avondschool in Den Burg.
Vier films heeft het City-theater deze
week op het programma staan. Vrijdag
en dinsdagmiddag een vrolijke rolprent,
waarin de Drie Stooges de hoofdrollen
vervullen: „Kom van dat dak af". Ook
kan men de Amerikaanse buikspreker
Paul Winchell zien, die in de film een
verhaal vertelt, waarin de Stooges
ruimschoots gelegenheid krijgen hun
gooi- en smijtwerk te doen. We zien het
drietal als garagebedienden, stieren
vechters, loodgieters en feestgangers.
Het verhaal wordt besloten met een
feestje, dat helaas ontaard m een ruzie,
waarbij alle taarten in huis nodig zijn.
(Zwart-wit, alle leeftijden).
Een lachfilm is ook „De eend en de
cadillac" die men vrijdag-, zondag- en
dinsdagavond kan zien. Nauwelijks ver
trekt Antoine Maréchal op vakantiereis
naar Italië of zijn „lelijke eend" wordt
vermorzeld door de wagen van een
rijke zakenman, Saroyan. Als troost
biedt Saroyan hem een vliegreisje naar
Napels aan; daar kan hij een Cadillac
van een door ziekte opgehouden Amen-
kaan ophalen en deze fraaie wagen
naar Bordeaux rijden. Antoine is en
thousiast, maar hij beseft te laat dat
Saroyan aan het hoofd staat van een
internationaal smokkelsyndicaat en dat
de Cadillac zit volgestopt met goud,
heroïne en gestolen juwelen. De smok
kelbende houdt Antoine nauwlettend in
het oog als hij de grens nadert. Maar
het konvooi krijgt de grootste last met
een concurrerende bende, die lucht
heeft gekregen van het transport. Ten
slotte, na veel merkwaardige avontu
ren, waarin o.a. een Italiaans kapstertje
en een Duitse naturiste een rol spelen,
slaagt Antoine erin alle boeven in de
val te laten lopen. (Kleuren alle leef
tijden).
Wie een liefhebber is van de zang
van Freddy Quinn, heeft stellig belang
stelling voor de film „Freddy en het
lied der prairie". In deze wild-west zien
we .Freddy als Black Bill de onfeilbare
scherpschutter, die armen en weerlozen
beschermt en misdadigers het vuur na
aan de schenen legit. Dan wordt
Freddy's oom Daniels, door boeven ont
voerd. Ze hopen van Daniels te weten
te komen waar zijn goudmijn is. Op
zoek naar de ontvoerders komt Freddy
in Moon Valley, waar hij vrienden
vindt, die hem helpen bij zijn speur
werk. Freddy weet de bende met een
gefingeerde overval op een postkoets
naar de prairie te lokken om daar met
hen af te rekenen en hen tenslotte aan
het gerecht uit te leveren. (In kleuren
toegang boven 14 jaar)
Alleen maandagavond draait „Der
Satan lockt mit Liebe", een geschiede
nis, die begint met de uitbraak van de
gevaarlijke misdadiger Carlos Marot.
Koortsachtig zet de politie alle stations
en havens af. Alle bekenden van Carlos,
bij wie hij zich om hulp zou kunnen
wenden, worden geschaduwd. Hij weet
aan boord van het schip „Lolita" te ko
men, dat naar Australië gaat. De be
manning herkent hem later en eist
20.000 dollar zwijggeld. Carlos draagt
een vrouwelijke relatie van hem op dit
bedrag te stelen bij een zekere Robert,
een bankbediende. In plaats daarvan
wordt de vrouw op Robert verliefd. Een
complikatie veroorzaakt de ontdekking,
dat het geld dat Robert bij zich draagt
door hem gestolen is. Carlos voelt zich
verraden door zijn ex-vriendin en zint
op wraak. In het duister van de haven
stad voltrekt zich dan het vonnis
(Toegang boven 18 jaar)
Doe mee aan het Premiespaarplan. Spaar in spaar-
bewijzen. Verdien een premie van 20%. Dat be
tekent f 50,- per jaar extra (Echtparen f 100,-).
Bovendien rente - op - rente. Inlichtingen bij de
W-
spaarbenk
n alle bankzaken
Leerlingstelsel
1963
1965
1965
Bemetel (1)
1
5
Bouwbedrijf
12
17
18
Gawalo (2)
3
2
1
Hout
1
3
3
Rernec (3)
3
2
Smecoma (4)
8
6
5
VA.M. (5)
1
1
Totaal
27
32
33
Het aantal leerlingen afkomstig van
Texel, dat in een leerlingstelsel was op
genomen was aanmerkelijk groter dan
de hier genoemde aantallen voor de
school in Den Burg. Onafhankelijk van
de plaats waar het aanvullend theore
tisch onderricht wordt gevolgd, was de
deelneming van de Texelse leerlingen
als volgt
1963
1964
1965
Bemetel
1
6
Bouwbedrijf
12
17
20
Centrale verw.
2
Gawalo
3
2
2
Hout
1
3
3
Remec
4
3
Schilders
12
7
9
Smecoma
12
8
8
Stucadoors
1
V.A.M.
1
4
6
V.B.O.B. (6)
1
2
1
V.E.V. (7)
2
2
1
Wegenbouw
3
1
2
Totaal
51
52
59
Het aantal bedrijven op Texel dat
bereid en geschikt is om jongens met
een leerovereenkomst in dienst te ne
men, bedroeg achtereenvolgens
1963
1964
1965
Bemetel
Bouwbedrijf
7
10
12
Centrale verw.
1
1
Gawalo
3
3
2
Hout
1
2
Remec
3
3
Schilders
4
3
4
Smecoma
8
8
7
Stucadoors
V.A.M.
1
4
5
V.B.O.B,
1
1
1
V.E.V.
1
1
1
Wegenbouw
1
1
1
Totaal
29
36
36
Nu inmiddels op Texel een dagschool
tot stand is gekomen is de technische
opleiding op Texel aanmerkelijk voor
uitgegaan.
De behoefte aan aanvullend avond
onderwijs is echter gebleven. De lessen
van de avond(teken)school worden nu
gegeven in het gebouw van de l.t.s.
Voor leerlingen en leraren van de
avondschool is dit een zeer plezierige
situatie. Het naast elkaar bestaan van
twee instanties voor technisch onder
wijs, één voor dagonderwijs en één
voor avondonderwijs kan op de duur
echter niet gehandhaafd blijven.
In het jongste jaarverslag van de
Stichting Vakonderwijs Westfriesland
lezen wij dat een volledige beheers
overdracht van de avondschool aan het
bestuur van de l.t.s. nog met kan wor
den gerealiseerd als gevolg van enkele
gerezen problemen.
Naar wij vernemen zou de Stichting
de avondschool gaarne overdragen zoals
ook in andere plaatsen waar een dag
school is, geschiedde. In het algemeen
zijn de besturen van dagscholen daarop
zeer gesteld. Een koninklijke goedkeu
ring van een eigen avondschool hoeft
dan niet meer aangevraagd te worden.
Bij overdracht van een avondschool
kreeg de Stichting Vakonderwijs West
friesland steeds het recht een tweetal
leden voor te dragen voor het bestuur
van de desbetreffende l.t.s.
Verwacht mag worden dat zich op
Texel in de toekomst een soortgelijke
ontwikkeling zal voltrekken. Volgens
niet bevestigde geruchten zouden daar
bij de gedachten uitgaan naar een
tweetal oorspronkelijke Texelaars, die
reeds jaren nauw bij het vakonderwijs
betrokken zijn. Dit is echter nog toe
komstmuziek. Belangrijk op dit moment
is, dat Texel naast een bloeiende dag
school een niet minder bloeiende
avondschool voor ambacht en techniek
bezit.
(1) Bedrijfsopleiding Metaal- en Elek
trotechnische Industrie; (2) Opleiding
Gas-, Waterfitters en Loodgieters; (3)
Rijwiel- en Motorrijwielherstellers
Examen Corporatie; (4) Opleiding Sme
den, Constructie- en Machinereparatie
bedrijven; (5) Vakopleiding voor het
automobiel-, Motorrijwiel- en aanver
want bedrijf; (6) Bevordering van op
leiding in het Banketbakkersbedrijf,
(7) Bevordering van Elektrotechnisch
Vakonderwijs in Nederland.