Cjroen "ZwartsJexeh in het harL, „Samenwerking is nergens zo best als bij TESO" Exploitatie wagenmuseum voor paardesport zware belasting Viermast-schoener door Doeksen vlotgetrokken Kapitein Vlas ziet terug op mooie tijd Carrière gevolg van moedige redding Herfstvergadering van paardenvrienden Concours hippique had concurrentie van autocross IJDAG 21 OKTOBER 1966 80e JAARGANG No. 8110 Jitgave N.V. v/h Langevcld De Rooij 'oslbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2058 daktle: Harry de Graaf, Dorpsstraat 19, De og. Tel. (02220) 2058, 's avonds (02228) 410 Verschijnt dinsdags en vrijdags Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coöp. Boe renleenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,95 p. kw. 30 ct. incasso. Advert.: familieberichten 14 ct. p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm. Toen de heer P. Vlas uit Oudeschild in 1933 bij TESO solliciteerde, was hij één van de 54 gegadigden. Het was dan ook crisis, leder snakte naar werk en het baantje bij TESO was niet slecht betaald: een dekknecht kon f24,per week verdienenOp het moment dat Vlas zijn sollicitatiebrief op de post deed, wist hij dat hij zou worden aangenomen. Directeur Stumpf had hem dat beloofd, nadat Vlas het jaar tevoren overduidelijk had getoond dat hij uit het goede hout was gesne den. Dat was dus in 1932, op 24 augus tus, toen hij als tijdelijk dekknecht de seizoendrukte hielp opvangen. Hij deed zijn werk tot ieders tevredenheid, maar viel op toen hij een kind van een wisse verdrinkingsdood redde. Toen de „Marsdiep" in de haven van Den Hel der lag en op het punt stond te ver trekken, viel een vijf-jarig jongetje van de kade en plonsde in het kolkende water bij de op volle kracht draaiende schroef. Vlas bedacht zich geen mo ment, sprong het knaapje na en bracht hem in veiligheid. Vlas kreeg voor zijn optreden een bronzen ere-penning met getuigschrift „Voor menslievend hulp betoon" en van directeur Stumpf de verzekering, dat hij als hij naar de betrekking dekknecht zou solliciteren als eerste zou worden beschouwd. Een jaar later al stond Vlas achter het stuurwiel van de „Marsdiep". Nu, 33 jaar later kijkt kapitein Vlas op zijn TESO-carrière terug, een beetje weemoedig, want het afscheid valt hem zwaar. Zoals iedere gepensioneerde staat hij voor het probleem zijn vrije tijd zinvol te besteden. „Ik amuseer me wel zolang het mooi weer is. Dan kan ik naar buiten, wat lopen, fietsen of vissen. Maar als het slecht is, moet ik binnen blijven en dat ben ik niet ge wend". Over zijn 33 dienstjaren bij TESO heeft hij direct een oordeel; „Het was een mooie tijd. Ik heb 't er naar m'n zin gehad, vooral omdat ik met iedereen altijd best heb kunnen opschie ten. Dat was direkt al zo. Ik geloof dat ze nergens zo amicaal met elkaar om gaan als bij TESO". Zeeman Kapitein Vlas verstond zijn vak. Toen hij bij TESO kwam had hij als zeeman al een flinke dosis ervaring opgedaan. Op zijn 12e jaar ging Piet Vlas al naar zee, als vissersknecht. Hij werkte op verschillende schepen en leerde de Waddenzee kennen als de straatjes van Oudeschild. Maar veel verdienen deed Vlas niet en hij was blij dat hij zijn visser^bestaan er aan kon geven, na 20 jaar Vele duizenden keren heeft kapitein Vlas de „Dokter Wagemaker" en later „De Dageraad" over het Marsdiep ge stuurd. De overgang naar het gepen sioneerd-zijn is niet plotseling geweest, want de laatste jaren was de heer Vlas walkapitein aan 't Horntje. Op 27 april van dit jaar werd hij 65, maar omdat hij ziek werd, werd het afscheid uitgesteld. Die ziekte was vrij langdurig. Elf we ken lag Vlas in het ziekenhuis te Den Helder en dat is de laatste plek waar een zeebonk zich thuisvoelt. Vlas voelt zich nu weer de oude en er waren dus geen belemmeringen voor een officiële afscheidsreceptie, die morgen van vier tot half zes in het Stoombootkoffiehuis wordt gehouden. Belevenissen Als je 33 jaar lang dagelijks op een veerboot werkt, maak je wel wat mee. Kapitein Vlas weet van diverse beleve nissen te verhalen. Nare herinneringen bewaart hij aan de Russenoorlog toen hij door de Duitsers gedwongen werd te blijven doorvaren. Met de „Voorwaarts" werden niet alleen versterkingen aan gevoerd maar ook werden de doden en gewonden naar het vasteland gebracht. De Voorwaarts meerde toen af in de Mokbaai. Vlas ontmoette daar het groepje Texelse jongens, dat door de Duitsers was opgepakt en met een vrachtauto naar De Mok gebracht. En kele uren later werden zij omgebracht. Vlas heeft het ratelen van de mitrail leurs nog gehoord. Het varen in oor logstijd was een spannende bezigheid. Bij het beschieten van de convooien op zee, vlogen de kogels rond het schip. De in de haven liggende Dokter Wagema ker werd op een dag getroffen door een bom, waarbij grote schade werd aange richt en waarbij Thijs Boon om het leven kwam. Als Vlas een paar minu ten eerder van huis was gegaan, had hem het zelfde lot getroffen. „Maar toen had ik er genoeg van. Ik wilde niet meer varen, er mee uitscheiden Dus ik ging naar huis. Maar ik moest onmid dellijk bij de Duitse commandant in Den Burg komen en die dwong me weer aan het werk te gaan". Vlas herinnert zich ook hoe boven zee een Amerikaans vliegtuig werd neergeschoten. De be manning sprong eruit maar de meesten kwamen op de dijk terecht en werden door hun parachutes over de stenen ge trokken, waardoor ze omkwamen. Eén Amerikaans was in zee gevallen en die konden we oppikken". Spannende ondernemingen waren ook de overtochten bij strenge vorst, als de boot er uren over deed om door de ijsvelden te komen. De laatste keer ge beurde dat met „De Dageraad" die met twee kraamvrouwen aan boord pas na zeven uur Den Helder bereikte. Er is veel veranderd bij TESO. Vroe ger werd er weinig verdiend en werd er vrijwel continu gewerkt. Vlas „Toen werkten we met zes man en daarvan moesten er steeds vijf varen om er tel kens één een vrije dag te kunnen geven. Sinds de oorlog werken we met twee ploegen. Duizenden passagiers heeft kapitein Vlas van Den Helder naar Texel ge bracht en omgekeerd. In februari 1953 had hij de koningin aan boord. Aan haar bewaart hij heel goede herinne ringen. „Een heel gewoon mens. Ze ikwam zomaar bij me de stuurkas in stappen en maakte een praatje. Later wou ze ook nog met me op de foto". Velen houden kapitein Vlas voor een stugge, strenge zeebonk die geen tegen spraak duldt. Dat is misschien het ge volg van zijn zwijgzame karakter en wat norse blik. Maar wie hem heeft ontmoet in de beslotenheid van de stuurkast of zijn huis aan de De Hout manstraat weet dat Vlas een echte Oudeschilder is. Dat wil zeggen, een man die rond voor z'n mening uitkomt, een gouden hart heeft en niet van poeha houdt. En vooral dat laatste ver klaart dat hij zich bij TESO op z'n plaats gevoeld heeft. Hij zegt het nog maals: De samenwerking is altijd best geweest Met de president-commissaris, met de directeur en de commissarissen. Ik heb ze nooit als bazen maar als vrienden beschouwd". Er is heel wat bij TESO veranderd, maar dat is gebleven. De exploitatie van het Wagenmuseum te De Waal is voor de Vereniging voor Vrienden van het Paard een moeilijke zaak. Hoewel het museum steeds meer bezoek trekt (het afgelopen seizoen ca. 4500 personen) zijn vooral met de re stauratie van rijtuigen zulke hoge kos ten gemoeid, dat telkens een oneven redig groot beroep op de verenigingskas moet worden gedaan. Eventuele uit breiding van de activiteiten is daardoor bij voorbaat niet mogelijk. Woensdag avond werd dit probleem door de heer Joh. C. Roeper aan de orde gesteld tij dens de herfstvergadering van de paar- densportvcreniging in hotel „De Linde- boom-Texel". Hij zei er wel iets voor te voelen het beheer en de exploitatie van het wagenmuseum over te dragen De 1049 brt. me tende schoener „Donna" die in de nacht van zondag op maandag op de Vliehors liep, is dinsdagochtend om half elf weer losge trokken. Geëscor teerd door de sleep boot „Holland" heeft het viermast- schip daarna op eigen kracht de reis naar Amsterdam voortgezet. De „Donna" de voormalige „Alba tross", was door een Nederlander ge kocht en was ver trokken uit Goten- burg. Daar was de radio van boord ge haald, zodat het schip niet in staat was noodseinen te geven toen het op de Vliehors liep. De „Donna" werd evenwel opgemerkt door de kustwacht Eierland. Het voormalige Zweedse opleidings schip werd in 1942 gebouwd. Nu is het aan Nederland verkocht. Kapitein is de 39-jarige mede-eigenaar Jimmy Bootsma, de equipage bestaat uit 10 man, plus twee verslaggevers van De Telegraaf, die in Gotenburg aan boord waren gegaan. De schoener kreeg zondag motorpech bij de Deense 'kust. Zeven uur lang was het schip bij windkracht 7 een speelbal van de gol ven. Toen de machineschade was opge heven, besloot men dicht langs de kust de reis naar Amsterdam voort te zetten. Dit werd echter fataal; de schuit liep aan de grond. De schoener is verzekerd voor 2 miljoen. Het vaartuig kan zonder zeilen met een Deutz 1000 pk hulpmotor een snelheid van 9 mijl halen. De Donna zal in Amsterdam van haar masten worden ontdaan en worden ingezet bij het zoeken naar olie en gas op de Noordzee. De foto toont de 73 meter lange Donna, één dag nadat zij op de Vliehors was gestrand. aan een Stichting, waarin de vereniging dan wel zoveel mogelijk invloed moest blijven hebben. Volgens de heer Roeper zou een stichting makkelijker aan de subsidies kunnen komen, waardoor de exploitatie zou worden vergemakkelijkt. Een aanzienlijke verhoging van de en treeprijs zou ook een oplossing zijn en voor dat laatste bleken de leden het meest te voelen. Als de entree van ƒ0,50 tot ƒ1,zou worden verhoogd, zou het aai.\al bezoe kers wellicht minder groot zijn, maar het voordeel daarvan is, dat zij veel be ter kunnen worden rondgeleid. Met na me de heer L. W. Biesheuvel meende, dat het ook de vereniging wel zal luk ken meer subsidie te krijgen. Het is 'bovendien voor de leden van de vereni ging veel aardiger het museum in eigen hand te kunnen houden. De heer Jan Agter sr. drong erop aan nog meer pro paganda voor het museum te maken. In De Koog zou in het seizoen een oud voertuig moeten worden opgesteld met een verwijzing naar het museum. Ove rigens heeft het feit, dat het museum in de Texel-route van de VW is opgeno men reeds een belangrijke toename van het bezoekersaantal veroorzaakt. Het wagenmuseum doet wat dat betreft nauwelijks onder voor de Oudheidska mer te Den Burg, die veel meer centraal gelegen is. Een ander probleem is dat het huidige onderkomen van het Wa genmuseum te klein is. „We hebben veel meer spullen dan ruimte", aldus de heer Roeper, die overigens (nog) geen uitbreiding kon aankondigen. Het zou al mooi zijn als op korte termijn de lek kage van het dak wordt verholpen. De gemeente heeft daarvoor een post ge raamd, maar wacht nog op toestemming van GS, (De schuur waarin de rijtuigen staan tentoongesteld, is eigendom van de gemeente; de vereniging huurt het gebouw voor per jaar). Autocross In zijn openingswoord blikte de heer Roeper terug op de activiteiten van de vereniging in het afgelopen jaar. Hij sprak er zijn misnoegen over uit, dat het mogelijk is geweest dat op Texel een autocross werd gehouden, één dag na het concours hippique. Hij vond dat deze evenementen zeker twee weken uit elkaar hadden moeten liggen. Nu heeft het concours hippique duidelijke concurrentie ondervonden, vooral veel Texelaars zijn weggebleven Een en an der was duidelijk uit de kaartverkoop gebleken. De heer Roeper vond het weinig bemoedigend, dat de enige ama teurvereniging die in het seizoen een dergelijk groots evenement durft te or ganiseren, op deze manier de das wordt omgedaan. Het concours 'hippique was evenwel zeer goed geslaagd en bood een programma dat zeker als het beste in de verenigingsgeschiedenis kan worden beschouwd. De gezelligheidsrit was ook geslaagd, maar iets minder tevreden toonde de voorzitter zich over de ex cursie naar de keuringen te Opmeer. Diverse leden, die zich daarvoor hadden opgegeven, waren niet komen opdagen, OVERDENKING LEVEN MET MISVERSTANDEN? Er is een tijd geweest, dat christenen beschuldigd werden van het brengen van kinderoffers. Dat was zo in het be gin van onze jaartelling, toen de kleine christen-gemeenten vaak in huis samenkomsten bijéén de dood van Christus herdachten door het breken van het brood en het uitschenken van de wijn, daarbij de Meester citerend, die aan de laatste maaltijd met zijn leerlingen immers het brood had ge broken met de woorden: „Dit is mijn lichaam dat voor U gebroken wordt", en die de wijn-beker had rondgegeven met de woorden: „Dit is het bloed van mijn verbond, dat voor velen wordt vergo ten", daarbij zinspelend op zijn op han den zijnde dood aan het kruis. „Men hoorde alleen maar die woor den „dit is mijn lichaam" en „dit is mijn bloed" en „men" zag, dat de gemeente daarna at en dronk en „men" trok daar uit zijn (foutieve) konklusies en maakte er al spoedig van, dat die christenen het vlees aten en het bloed dronken van kinderen. Dit misverstand heeft het jonge christendom in die dagen onnoemelijk veel kwaad gedaan en is er de oorzaak van geweest, dat velen niets moesten hebben van die christenen. Dergelijke misverstanden kom je nu niet meer tegen. Maar wel andere en heel wat! Iemand, die tegenwoordig eens de moeite neemt om met mensen te spreken over zaken als Bijbel en kerk en geloof, valt van de ene verbazing in de andere, als hij merkt hoeveel mis verstanden er in onze tijd zijn. Ik schrik er tenminste iedere keer weer van! En voor ik nu verder ga, wil ik wel graag bekennen, dat daarm wel degelijk vaak een stuk schuld steekt van ons, „kerkmensen". Door de wijze, waarop wij zelf vaak over deze zaken spreken (of er over ziwijgen!) en misschien voor al door de wijze, waarop wij er mee leven (of misschien vaker: er niet mee en er niet uit en er niet naar leven!) zijn en worden heel wat van dergelijke misverstanden gewekt. Onze verbazing en soms verontwaardiging daarover is dan ook vaak niet helemaal eerlijk. En pas nadat dat is gezegd, mag dan todh ook dat andere wel gezegd wor den; dat het niet goed en ook niet hele maal eerlijk is om met dergelijke mis verstanden verder te leven en om een jongere generatie met dergelijke mis verstanden te „belasten". Vooral niet omdat het anders kan. Het „winter werk" van de kerken begint weer op gang te komen. Er worden verteluren gehouden voor de jongste kinderen, er is catechisatie of godsdienstles (ook aan de meeste scholen!), er zijn bijbel-kur- sussen en gespreksgroepen, jongeren- en vrouwengroepen houden geregeld bij éénkomsten, er zijn (rooms-katholieke) geestelijken en (protestantse) predikan ten, er zijn (en dat is nog veel belang rijker!) genoeg gewone „kerkmensen", die graag eens met U over deze zaken praten, informatie willen geven, mis verstanden willen rechtzetten, vragen wallen trachten te beantwoorden, kort om: mogelijkheden genoeg om in ieder geval die misverstanden uit de weg te ruimen of te laten ruimen. Alleen.... men moet zoiets zelf na tuurlijk oök willen. En ontbreekt het daar vaak (ook) niet een beetje (of heel vee!) aan? Den Burg L. Koopmans BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL van 12 tot en met 19 oktober 1966 Geboren: Cornells Jacob, zv. Gerard van der Kooi en Johanna M. Heijmans; Janette, dv. Arie Koopman en Mariana van der Vis; Johanna Maria, dv. Jan v. Heerwaarden en Maria van der Beek; Manja, dv Hendrik Siepel en J. M. Veenbaas, Geertje, dv. A Langendam en Geertje Kooiman. Ondertrouwd: Pieter van der Slikke en Cornelia Eelman; Piet Jan Zutphen en Wilhelmina F. Grisnich. TELEFOON BRANDWEER 2066 In geval van brand dient men altijd het alarmnummer <02220) 2066 te draai en. Dit geldt voor heel Texel, bij dag en nacht; op werkdagen en in het week end. zodat de penningmeester gedwongen was met een navordering te komen. Feestavond Meegedeeld werd dat de traditionele feestavond van de vereniging op zater dag 7 januari zal worden gehouden. De avond zal worden verzorgd door het „A tot Z cabaret" van Jan de Klein, een tamelijk duur gezelschap, waarvoor de leden ƒ2,en niet-leden ƒ4,zullen moeten betalen. Tijdens deze feestavond zullen ook de prijzen van het concours hippique worden uitgereikt. Op 25 oktober zal de vereniging een reisje maken naar de Koninklijke Stal len te Den Haag, tevens naar de Bere den politie te Amsterdam. Tijdens de vergadering gaven zich hiervoor vele leden op. Na de pauze hield de heer L. W. Biesheuvel een inleiding over de paar densport, waarna enkele films werden vertoond.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1966 | | pagina 1