Jaarverslag direkteur VVV:
een reeks gunstige geluiden
r.
VEROORDELEN
ÓÓK
BRIGADIER PIET EN DE SPORTCOMPUTER
is niet moeilijk
tweede blad
lm
ZWARE SHAG
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 24 MAART 1967
Binnen een tijdsbestek van vijf jaar is het aantal toeristische overnachtin
gen op Texel bijna verdubbeld, een qevolq van de uitbreidinq van de ak-
kommodaties, maar in belanqrijke mate ook door de seizoensverlenqinq en
de nieuwe reqelinq van de schoolvakanties. Het jaai 1966 liet weer een
drastische stijqinq zien: 160.065 méér overnachtinqen dan in het jaar ervoor,
een stijqinq van ruim 13%. Het totale aantal overnachtinqen bedroeq
1.360.338. Niemand zal willen ontkennen dat de inspanninqen, die TESO
zich heelt qetroost om te komen tot een uitstekende verbindinq tussen Texel
en het vasteland van zeer qrote invloed zijn geweest op de ontwikkeling
van het toerisme. Enkele daqen voor Pinksteren kon de ,,Texelstroom'' in ge
bruik worden qenomen, waardoor zonodiq en half-uur-dienst kon worden
onderhouden. Daar beide schepen van TESO een vervoerscapaciteit van 70
auto's hebben, zijn in het afgelopen jaar, afgezien van een enkele top-daq,
geen wachttijden van betekenis qeweest.
Door de verbeterinqen in de bootverbindinq is sprake van een groeiend
daqtoerisme, zowel in familieverband per auto als vcfn reisgezelschappen
met toerinqcars. Meer dan voorheen kwam men voor slechts enkele daqen
naar Texel, zonder vooraf loqies te hebben besproken. Als qevolq daarvan
werd de Loqies Informatiedienst van de VVV vooral in auqustus voor proble
men qesteld.
Hel bovenstaande vormde het begin
van het zeer uitvoerige jaarverslag van
de WV Texel, dat tijdens de vorige
week gehouden vergadering door direc
teur J. W. Dekker werd voorgelezen.
Over de vergadering zelf schreven wij
reeds uitvoerig in het vorige nummer.
De eind maart door de adjunct-direc
teur binnenland van de ANVV in ge
bruik gestelde Texel-route bleek een
succes te zijn. De van borden voorziene
route werd mogelijk door financiële
hulp van ANVV en TESO, terwijl van
de gemeente Texel, Rijkswaterstaat,
Staatsbosbeheer en de polderbesturen
veel medewerking werd ontvangen. De
route was uit verkeerstechnisch oog
punt minder geschikt voor toeringcars
en daarvoor werd een speciale route
beschrijving samengesteld. Dank zij de
hulp van enkele Texelse ingezetenen,
kon op verzoek in enkele gevallen voor
gidsen worden gezorgd, maar met het
oog op de toenemende vraag werd de
eerste stap gezet op weg naar een kern
van reisleidsters. Op 30 en 31 maart
werd op Texel de Waddenconferentie
(in vereenvoudigde opzet) gehouden.
Van propagandistisch belang was dat
in februari en maart de deelneemsters
en deelnemers aan de ANVV-cursussen
het eiland bezochten. Niettegenstaande
de barre weersomstandigheden, bewa
ren zij aan het bezoek zeer goede her
inneringen.
Seizoen
Teruggezien kan worden op een goed
seizoen. Vooral het voor- en naseizoen
lieten een flinke stijging van het over
nachtingenaantal zien. Bij deze cijfers
dient echter te worden opgemerkt, dat
de sterke stijging in mei 1966 vooral
voor rekening komt van de Pinkster
dagen; in 1965 viel Pinksteren op 6 en
7 juni. Ondanks de vroegere Pinkster
dagen is wederom sprake van een stij
ging in juni, waardoor kan worden ge
steld, dat deze maand hoe langer hoe
meer tot het seizoen kan worden gere
kend. De nieuwe regeling van de
schoolvakanties heeft tot een sterke
stijging van het bezoek in juli geleid.
Ondanks deze vroegere schoolvakanties
en derhalve een vroegere beëindiging
ervan, is er sprake van een verdere
stijging in augustus. Mede dank zij het
gunstige weer vertoonde .september een
sterke stijging van het bezoekersaantal
Over de bezetting van de verschillen
de akkommodatievormen zijn nog geen
cijfers beschikbaar. Maar over de be
zetting bij de particuliere logiesver-
stre'kkers kan worden gezegd, dat deze
eerst begin augustus volledig was. Tot
eind juli was er over het geheel ge
nomen nog voldoende ruimte in deze
sector. Voor logies-en-ontbijt bestaal
vooral van Duitse zijde belangstelling.
Kampeerterreinen
De vervroeging van de schoolvakan
ties leidde tot een zo goed als volledige
bezetting van de kampeerterreinen ge
durende gehele maand juli en een ge
deelte van augustus. Gedurende een
korte periode moest van het noodter-
rein bij De Cocksdorp gebruik gemaakt
worden.
In tegenstelling tot andere plaatsen
was er op Texel geen sprake van een
teruggang na half augustus voor de
hotels, pensions, adressen voor logies
met ontbijt, gemeubileerde huizen en
bungalows-vakantiehuisjes. Gedurende
de gehele maand augustus konden de
gastep die niet van tevoren kamers
besproken hadden, vaak slechts met
moeite geholpen worden.
Het ledenaantal van de WV steeg
tot 983, wat een verdere stijging van
de inkomsten uit lidmaatschappen tot
gevolg had en bovendien resulteerde in
een hogere subsidie van de gemeente.
Er was in het afgelopen jaar meer
geld beschikbaar voor propaganda. Dit
werd besteed aan advertenties in bin
nen- en buitenlandse bladen (waaron
der een aantal vogeltijdschriften) en
door deelname aan akties. De oplage
van het blad „Voor Vrienden van
Texel" werd verhoogd tot 30.000 exem
plaren Ten behoeve van Engelstalige
landen werd een deel van het blad in
het Engels vertaald en als bijlage met
het blad verzonden1.
Gratis propaganda
Pers, radio en televisie besteedden
wederom'de nodige aandacht aan Texel.
In binnen- en buitenlandse bladen ver.
schenen artikelen, naar aanleiding
waarvan talloze reacties werden ont
vangen. Vooral een lovend artikel in
een Duits damesblad, waarin Texel als
ideaal vakantieoord voor gezinnen met
kinderen werd aanbevolen, bleek een
waardevolle gratis advertentie te zijn.
In het jaarverslag wordt dank ge
bracht aan TESO, die op verschillende
wijzen net VVV-werk steunde. Afge
zien van het in dienst stellen van nieu
we boten verleende de maatschappij
veel geldelijke steun. Naast de royale
jaarlijkse bijdrage, nam TESO de helft
van de kosten (ƒ900,van een grote
advertentie in een Duits maandblad
voor haar rekening, terwijl zij voor
ƒ950,deelnam in de kosten van de
bewegwijzering van de Texel-route
Voorts werden vervoersfaciliteiten ver
leend (o.m. tijdens de waddenconferen
tie en werden bussen beschikbaar ge
steld voor rondritten op Texel. Dank
werd ook gebracht aan de ANVV, on-
WÏÏWF77
65. Juist zoals privé-detectives dat al
tijd gewoon zijn te doen mengde briga
dier Piet zich onopvallend onder de
menigte om met deze en gene eens een
praatje te maken. Hij wilde namelijk
wel eens weten wat de dorpelingen nu
eigenlijk dachten van Kobus optimisti
sche plannen om' een beroemde wiel
renner te kloppen met behulp van
tweehonderd pond slap vet en een oude,
roestige transportfiets. Hij kwam
daarbij natuurlijk ook in Het Witte
Paard terecht en wandelde tenslotte
weer naar huis in gezelschap van Gijs
brand Zouthout, de drogist. „Ik had liet
er gisterenavond nog met smidje Ver
holen over", zei Gijsbrand.
„Ja, die ken ik", knikte brigadier
Piet. „Dat is de dorpssmid, hè?"
„Juist," antwoordde Gijsbrand. „En
misschien weet U dan ook wel, dat hij
op het moment een Japannees te loge
ren heeft. En als je de mensen hier nou
geloven moet, dan heeft diezefde Ja
pannees Kobus opgewarmd om Stalen
Pier uit te dagen. Hij heeft hem er zelfs
duizend gulden voor beloofd. Maar ja,
die is Kobus nou natuurlijk kwijt. Hij
is namelijk zo stom geweest ze op het
spel te zetten. Ik vind het maar een
DOOR TO DORSSEN-VAN LOON
27. „Het is ook ten dele mijn bedrijf".
„Goed. Verkoop het. Laat Max een
avond hierheen komen en laten we met
hem praten. Hij is niet alleen een goede
vakman, ook 'n uitstekende zakenman
Max was gekomen, een paar dagen
na het Kerstfeest. Op Mientje's uit
drukkelijk verlangen. Want aanvanke
lijk had hij er niet veel zin in.
Ze had hem verteld, dat ze waar
schijnlijk mee zou gaan naar Amerika.
Hij had het niet willen geloven. „En ik
dan?"
Mientje was 's morgens vroeg naar
de Koperweg gereden, toen Frans nog
in bed lag. Om rustig met Max te kun
nen praten.
Kalm had ze uiteengezet, dat er geen
andere mogelijkheid overbleef. „Neem
aan, dat ik blijf weigeren. Frans kan
via die advokaat me op alle mogelijke
manieren het leven zuur maken. Maar
dat is nog niet alles, Max. Hij kan
Sjaantje meenemen. Ik zal daartegen
niets kunnen doen, want onze kleine
meid draagt zijn naam Volgens de wet
is hij de vader en hij heeft immers de
vorige keer al laten doorschemeren, dat-
hij van z'n rechten gebruik zal maken9"
Nogmaals antwoordde hij: „En ik
dan? Het is toch onze dochter?'
Een zware zucht was haar reactie.
..Alsjeblieft, Max, maak het niet nog
moeilijker. Ik heb het al die jaren ge-
Weten, dat eens de straf zou komen voor
hetgeen we misdaan hebben Daarom
wil ik nu met hem mee gaan. Op deze
manier kan ik misschien nog iets goed
maken. Wellicht krijg ik dan mijn rust
terug. ZoaLs het nu is jij hier en ik
ginds kan het ook niet blijven
We houden van elkaar en iedere dag is
voor ons ellende. Als ik ver van je van_
daan ben, zullen we allebei weer tot
onszelf komen. Anders. als ik hier
blijf en Frans gaat weer alleen weg
op een gegeven ogenblik verliest een
van ons beiden het hoofd en dan begint
het weer van voren af aan. Met moge
lijk dezelfde gevolgen. Dat kan niet,
Max Alsjeblieft, jongen, probeer het te
begrijpen. Probeer in te zien, dat dit de
enige oplossing is".
De man had enige tijd nagedacht.
„We zouden er samen vandoor kunnen
gaan, jij, Sjaantje en ik".
„O ja? En daarna? Frans is in staat
ons op te laten sporen. Al zou hij alleen
maar Sjaantje opeisen, wat hebben we
dan nog? En alles hier opgeven9 En
krijg jij zo maar Weer een baan? Alles
is nog gedistribueerd. Wat kunnen we?
Het heeft geen enkele zin, Max. Het
voorstel van Frans is niet eens zo gek.
Kom alsjeblieft naar ons toe. Frans is
erg redelijk. En hij is erg lief voor me.
En voor de kleine meid. Toe nou, Max
doe het dan om mij en om Sjaan
tje. Ik zal je schrijven, als ik daar
ben
der meer voor haar steun bij de reali
sering van de Texel-route
Waddenconferenlic
Door het bestuur van de Waddenfe
deratie werden in het verslagjaar en
kele vergaderingen belegd met betrek
king tot het organiseren van de confe
rentie en de propaganda in de Wadden-
federatief verband. De gewijzigde opzet
van de conferentie heeft hier en daar
kritiek opgewekt. Het werd betreurd,
dat enkele belangengroeperingen niet
bij de besprekingen waren vertegen
woordigd. Plet propagandistische werk
van de federatie beperkte zich tot de
plaatsing van enkele advertenties, de
deelname aan een Nederlandse combi-
natiefolder en een grote advertentie in
een Duits maandblad. In zijn slotbe
schouwing bracht de heer Dekker naar
voren, dat het van jaar tot jaar sterk
groeiende aantal gasten hoe verheu
gend ook diverse problemen oproept.
In de eerste plaats is er de zorg voor
de specifieke recreatiegebieden als dui
nen, strand en bos. Door de Staat wor
den maatregelen genomen om het bos,
meer dan voorheen een recreatieve
functie te geven. De beveiliging van de
belangrijkste strandgedeelten heeft de
gemeente grote bedragen gekost. De
vraag dringt zich op of voor de drukste
gedeelten van het strand een strand-
reiniging moet worden ingesteld door
de te letterlijke opvatting van het
woord „wegwerpverpakking". Hiermee
zullen enorme bedragen gemoeid zijn,
maar het zal de kwaliteit van Texel als
recreatiegebied sterk ten goede komen.
BIBLIOTHEEK SLUIT
DE COCKSDORP Op 8 april
wordt te De Cocksdorp de laatste bi-
bliotheekzitting gehouden De lezers
worden verzocht de nog in hun bezit
zijnde boeken tijdig terug te bezorgen.
Op tweede paasdag
M.A.B. ORIËNTERINGSRIT
TEN BATE VAN ZWEMBAD
De Motor-, auto- en bromfietsclub
Texel organiseert op tweede paasdag
een oriënteringsrit ten bate van het
Texelse zwembad. Ook niet-leden van
de motorclub zijn welkom. Zij hebben
alle kans de rit met een niet al te
groot aantal fouten uit te rijden, want
de problemen waarvoor men komt te
staan, zijn niet ingewikkeld.
Evenals vorig jaar (toen ook ten bate
van het zwembad werd gereden) zullen
weer vele verrassingen worden inge
last; deze keer geïnspireerd op Pasen.
Ook de prijzen' zullen na afloop in de
vorm van paaseieren worden uitge
reikt. Het bestuur rekent erop, dat de
deelname groot zal zijn, vooral ook ge
zien het goede doel dat ermee wordt
gediend.
EERSTE STUURMAN
OUD-TEXELAAR
DEN HAAG De thans te Hendrik
Ido Ambacht wonende oud-Texelaar
Albert Bruijn slaagde te Den Haag voor
het theoretisch en praktisch examen
Eerste Stuurman Grote Handelsvaart.
Hij was leerling van de zeevaartschool
te Rotterdam.
RECTIFCATIE
Het ontbreekt de redactie van de
Texelse Courant nog aan voldoende
mensenkennis. Als gevolg daarvan
werd in het verslag van de jaarverga
dering van de WV Texel vermeld, dat
de heer Eelman van het strandpavil
joen paal 17 tijdens de rondvraag had
geïnformeerd naar de mogelijkheden
van strandreiniging. Deze vragensteller
was echter niet de heer Eelman maar
de heer H. Nowak, exploitant van
strandhuisjes.
rare zaak, meneer! Er steekt wat ach
ter. want een normaal mens zou Kobus
geen duizend gulden beloven! En daar
om zeg ik: er steekt wat achter!"
„Daar kon U wel eens gelijk in heb
ben, meneer Zoethout', zei brigadier
Piet peinzend. En met deze woorden
nam hij afscheid van de brave midden
stander om zich naar de smidse te be
geven. Die lag daar stil en eenzaam op
het rustige pleintje, badend in een plas
zilveren maanlicht. In het bijbehorende
huisje brandde het licht nog volop en
de bewoners waren dus thuis
50 gram f 1,25
Max Ellegers was gekomen Terwijl
dichte vlokken sneeuw neervielen, had
hij de wandeling naar het Noordereind
gemaakt. Frans verwelkomde hem met
een stevige handdruk, alsof er nooit
iets tussen beiden geweest was. Hij
schonk een borrel in en schoof een doos
met Amerikaanse sigaretten naar hem
toe.
Het gesprek was zakelijk. Frans zette
rustig uiteen, waarom hij geen inte
resse meer had voor de wagenmakerij
en carrosseriebouw Vertelde van zijn
werk in Amerika. Het huis, dat nu
voor hem in gereedheid werd gebracht
hij had getelegrafeerd, dat vrouw en
kind meekwamen op 5 januari en
dat hij Max het vel niet over de neus
zou halen, als hij alles wilde overne
men. „In feite heb je het leeuwendeel
al", voegde Frans Somee er lachend
aan toe.
Laat in de avond was men het met
elkaar eens. De volgende morgen zou
den ze naar de notaris gaan om alles te
laten beschrijven. Daarna dronken ze
een borrel ter bezegeling.
De laatste dagen voor het definitieve
vertrek naar Amerika, maakte Mientje
een lijstje klaai van meubelen en per
soonlijke eigendommen, die ze mee
wilde nemen. Frans had een der knech
ten opdracht gegeven een grote kist te
maken, waarin alles gepakt zou wor
den. De kist zou dan met de boot na
gezonden worden.
In de jeep, die Frans ook ditmaal
weer in bruikleen had gekregen, brach
ten ze afscheidsbezoeken aan de familie
en aan Frarus' moeder in Meerslo. Een
onbestendig gevoel van naderend on
heil bekroop Mientje Sornee in deze
dagen. Net alsof het straks donker
wordt en ik geen licht heb om mijn
weg te kunnen vinden. Als in de oorlog,
toen er 's avonds op de straten nauwe
lijks verlichting en een zaklamp niet
meer te koop was. Doch blijven was uit
gesloten Alles was al in kannen en
kruiken. Haar pas was in orde en het
inreisvisum voor Amerika eveneens.
Max bracht hen in de auto naar
Schiphol. En daar, tenvijil Frans zich
onderhield met een paar in Nederland
gedetacheerde Amerikaanse officieren,
omhelsden Max en Mientje elkaar. „Ik
zal je regelmatig schrijven", fluisterde
ze door haar tranen heen. „Ik zal je op
de hoogte houden over Sjaantje. En
foto's -sturen van ons beiden. En mis
schien 'komen we nog wel eens met
verlof hier lieve jongen van me.
Max Ellegers bleef kijken tot het
vliegtuig zich had opgelost in de licht
blauwe gezichtseinder Waarna hij een
sigaret opstak en met diepe groeven in
zijn voorhoofd naar de auto terugliep
om eenzaam de terugtocht naar Hoo-
gendijk te aanvaarden
Twee dagen na het vertrek van het
gezin Sornee, nam hij zijn intrek in de
woning aan het Noordereind, terwijl
zijn arbeiders machines en materialen
verhuisden van de Koperweg. Daarna
werd de loods zo zorgvuldig mogelijk
afgebroken en op het stukje gras, dat
nog overgebleven was naast de nieuwe
loods, herbouwd. Gelijk begon hij in
enkele vakbladen te adverteren, nam
een vakbekwame technicus in dienst en
breidde de carrosseriebouw uit met een
spuitafdeling. Binnen een half jaar had
hij verschillende autobusondernemin
gen en toeringcarbedrijven als klant.
Materialen werden minder schaars,
voor diverse artikelen werd de distri
butie afgeschaft en de wagenmakerij
liquideerde hij geheel. De arbeiders
gingen over naar de carrosseriebouw,
terwijl hij de oude werkplaats ver
bouwde en liet inrichten als tekenka
mer. Hij moest meer personeel aanne
men, omdat de orderportefeuille steeds
dikker werd. Pietje Krijn, die als leer
jongen bij de oude Sornée begonnen
was, kreeg definitief een functie als
bedrijfsleider en heette voortaan me
neer Krijn.
Het kantoortje, waar hij aanvankelijk
zat met één typiste, was te klein voor
meer personeel, zodat hij het uitbouw
de en in de woning de oude slaapkamer
liet inrichten als privékantoor met een
afzonderlijke ingang van buiten af.. Op
de jaarbeurs showde hij met twee van
zijn modernste toeringcars, die aller
bewondering hadden en die hem een
aantal bestellingen opleverden. Alle
pessimistische toekomstvoorspellingen
van Frans Sornee ten spijt, wist Max
Ellegers binnen twee jaar zijn carros
seriebouw tot een der modernste en
grootste van Nederland te maken. Nu
hij de handen geheel vrij had, haalde
hij geleidelijk aan vakbekwame mensen
naar zijn bedrijf, ontwerpers met een
moderne smaak, organiseerde de excur
sies naar Hoogendijk, waar hij persoon
lijk zijn gasten rondleidde en vertelde
over de bouw van een gewone autobus
en een luxe toeringcar, waarna hij een
lunch aanbood en tenslotte de mensen
liet genieten van een ontspanmngs-
progrdir.ma in de kantine, die hij ook
had laten bouwen. Hij kreeg bekend
heid in het buitenland, zodat hij ging
reizen. Zakenlieden uit andere landen
kwamen naar hem toe en bestelden
autobussen. (Wordt vervolgd)