Terugblik op bijzonder jaar De AMRO Bank heeft een eenvoudige maar rake oplossing voor elke spaarder. AMRO BANK TESO IN 1966 S.V. De Koog organiseerde zeer geslaagd Paastournooi Ter gelegenheid van 20-jarig bestaan Texel- combinatie werd winnaar Sparen is goed.Maar spaart u wel goed? AMSTERDAM-ROTTERDAM BANK tweede blad TEXELSE COURANT DINSDAG 4 APRIL 1967 „Ook het jaar 1966 zal als een bijzondere bladzijde aan de geschiedenis van TESO worden toegevoegd", aldus directeur M. C. de Gorter in zijn jaraverslag over 1966, dat hij voorlas tijdens de vrijdagavond j.l. gehouden jaarvergadering van TESO. Bijzonder was 1966 onder meer door de inge bruikneming van de tweede diesel-elektrische veerboot. Het schip werd op 1 maart gedoopt en tewatergelatcn door mevrouw J. Vlas-Cetkowski. De „Texelstroom" werd op 27 mei overgenomen om tijdens de Pinksterdrukte te kunnen worden ingezet. Ondanks de zeer korte tijd van oplevering voldeed het schip geheel aan de gestelde verwachtingen en bleek uitstekend te zijn gebouwd. Door de tweede boot werd op de drukke dagen een halfuursdienst mogelijk. Tijdens de pinksterperiode konden rond 8000 personenauto's worden overgezet, tegen 6300 in 1965, een toename van ruim 25°/o. Op 30 juli werd het grootste aantal auto's vervoerd, nl. rond 3000 stuks. Uit een van dag tot dag bijgehouden staat bleek, dat zich op 23 juli het hoogste aantal „vreemde" auto's op Texel bevond, nl. 5.458 (735 meer dan vorig jaar). Uit dezelfde bere kening bleek ook dat verkeersdrukte zich naar een vroeger tijdstip verplaat ste: vakantiespreiding. Havengebouw De reeds in 1965 aangekondigde •plannen voor de bouw van een haven gebouw bij 't Horntje zijn nu zo ver dat elk ogenblik de rijksgoedkeuring kan worden verwacht. Gehoopt wordt dat dit voorjaar met de bouw kan wor den begonnen. In dit gebouw zullen tevens de kantoren worden onderge bracht, aangezien de laatste jaren is gebleken, dat het van groot belang is de kantoren dicht bij het werk te heb ben. Dit voorjaar zullen op 'het haven terrein te Den Helder twee autoloket- ■ten worden gebouwd, waardoor het voor automobilisten mogelijk wordt plaatskaarten te kopen zonder dat zij de auto behoeven te verlaten. Een vlottere doorstroming wordt daardoor mogelijk gemaakt. Ook de in 1965 aan gekondigde plannen voor de bouw van autobusboxen op het industrieterrein te (Den Burg hoopt men dit voorjaar te kunnen realiseren. Vooruitzichten De vooruitzichten zijn gunstig, on- odanks de teruggang in de economie. In de toeristensector overtreft de vraag het aanbod nog steeds Ook het econo misch vervoer zal door de komende werken op Texel (de bouw van het NlOZ-laboratorium en de dijkverho ging) naar wordt verwacht, gunstig worden beïnvloed. De tweede veerboot zal het komende seizoen vaker worden ingezet. Een bijzonder jaar was 1966 ook, om dat het aantal vervoerde passagiers het miljoen cn het aantal vervoerde auto's de 200.000 passeerde. Het TESO-bestuur besloot de perso nenauto-tarieven voor Texelaars met ingang van 1 maart te verlagen tot ƒ30,per 10 overtochten. Het tarief voor motorrijwielen werd voor alle ge bruikers verlaagd tot ƒ1,per over tocht. Schade Op 3 mei liep de „Marsdiep" op de oostelijke havendam bij het Horntje. De verbogen roerkexning moest te Am sterdam worden gerepareerd. De „Noord-Nederland" (Dageraad) kwam van Terschelling en nam de dienst waar, samen met de „Koningin Wïlhel- mina". Op 22 juli ontstond schade aan de tandwielkasten van de achterste njdekdeur van de „Texelstroom". Het zelfde schip werd op 14 oktober vier uur te Den Helder opgehouden in ver band met een storing aan de elektri sche installatie. Het busbedrijf van TESO werkt met steeds grotere verliezen. Met ingang van 1 augustus werd de tariefswijzi ging van abonnementen doorgeyoerd. Het totaal van de ontvangsten in de lijndienst steeg met rond J 8000,het geen in belangrijke mate het resultaat is van het uitvoeren van een meer fre quente dienst op de lijn 't Homtje-Den Burg-De Koog in het seizoen. De rond ritten over Texel, georganiseerd in sa menwerking met de VW hebben een belangrijk beter resultaat te zien ge geven. De verliezen waren evenwel groot, maar dat is voor TESO geen aanleiding de nodige vernieuwingen in een deel van het bedrijf niet door te voeren. Zo werd overgegaan tot aan schaf van zg. kaartverkoopapparaten. De daaraan verbonden kosten wegen ongeveer op tegen de besparing aan o.a. drukwerk. In het afgelopen jaar werden twee nieuwe bussen besteld, elk met 52 zitplaatsen en 27 staan plaatsen. Financiën De voor het gehele bedrijf behaalde financiële resultaten stemmen weer tot grote tevredenheid. De netto-vervoers- opbrenigst bedroeg in 1966 ƒ2.900.000, tegen ƒ2.470.000,in 1965, een stij ging van ƒ430.000,op 17V2°/o (vorig jaar 15,7°/o). De post afschrijvingen liep op van ƒ390.000,— 'tot /520.000,—een toename van ƒ130.000,als gevolg van de afschrijving op de nieuwe veer boot over een gedeelte van dit boek jaar. De lonen en sociale lasten stegen van ƒ800.000,tot 1 miljoen als gevolg van een per 1 januari van kracht geworden loonsverhoging en uitbreiding van het personeel. De rente steeg van ƒ280.000,tot ƒ462.000, hoofdzakelijk door rentebetalingen op de voor de nieuwe veerboot aangetrok ken lening. Het in de vaart brengen van de tweede veerboot betekende ook een stijging van de post onderhoud, brandstoffen en assurantiën: van 300.000,— tot ƒ380.000,—. (van een medewerker) Dc Sportvereniging De Koog ziet te rug op een geslaagd toernooi, dat werd georganiseerd in verband met het twintigjarig bestaan van de vereniging. De eerste gasten, die aan het toernooi deelnamen, arriveerden vrijdag voor Pasen reeds op Texel: de Fussball- gruppe „Süd-West" uit Wcst-Berlijn, die al jaren met De Koog een uitwisse ling onderhoudt. Nadat de Duitse gasten hun pleegge zinnen hadden begroet, werd 's mid dags een strandwandeling gemaakt. De Berlijners toonden zich „wild" enthou siast over de ruige schoonheid die de woelige zee tentoon spreidde. Na af loop werd nog even getraind op het voetbalveld. Zaterdagochtend werd een rondrit over het eiland gemaakt en 's middags werd de eerste toemooiwed- strijd gespeeld: Süd-West. tegen De Koog 1. De Koog won met 40, maar deze uitslag was beslist geflatteerd en gaf zeker de krachtverhoudingen niet weer. Beide elftallen waren aan elkaar gewaagd. In de 10e minuut kwam De Koog goedkoop aan het eerste punt door een eigen inzet van de rechtsback. i ki sd Bij de AMRO Bank is sparen de eenvoudigste zaak van de wereld. Het basisprincipe is dit: hoe langer u uw geld laat staan, hoe meer rente wij u er voor geven. En dat geldt voor iedereen en voor elk bedrag, of u nu begint met tien of met duizend gulden. Bij de AMRO Bank geldt dat hoe langer u uw spaargeld beschikbaar stelt, hoe meer rente u krijgt. Om precies te zijn: 4%, 4'/<%,4 72%, 5%, 5'/2% en 6% rente. Als u vandaag of morgen een AMRO-kantoor binnenloopt, zullen we u graag vertellen welke mogelijkheden dit Moderne Sparen voor u heeft. De nieuwe AMRO-spaarfolder ligt al voor u klaar. Ter overdenking. Als u bij de AMRO Bank spaart, profiteert u automatisch van de vele andere bankdiensten. Slaat u 'Het AMRO-Bankplan Voor Het Gezin' maar eens open. Een boekje dat bij elk AMRO-kan toor gratis op u ligt te wachten. Tot drie maal toe verscheen Süd-West zeer gevaarlijk voor het Koger doel. Een harde kogel van de linksbinnen beukte te rechter staander Een kopbal van de Süd-West midvoor ging rake lings over. Maar De Koog wist zich staande te houden en drong de Duit sers terug en stelde de achterhoede da nig op proef. De spil en de keeper van Süd-West stonden pal en riepen het aanstormende De Koog een halt toe. Bij 'de rust was de stand nog steeds 10 voor De Koog. Pas in de 36e mi nuut in de tweede helft kwam er ver andering in. De Koog kwam op 20 door een verre pass van spil Elsen- doom naar Van Bennekom, die de bal doortikte naar Schelfhout, die de bal daarop flitsend in het doel knalde. Vier minuten later een hoekschop voor De Koog. Schelfhout plaatste scherp voor, een paar missers braohten de bal bij Sieb Keijser, die daarop fraai in kopte: 30. Keijser kreeg in de laatste minuut nog een kans, die hij dan ook benutte: 40. Scheidsrechter Timmer man floot zeer correct. Texcl-combinatie-Oosterend Om vier uur kwam de Texel-combi- natie tegen Oosterend in 'het veld. Texel was heer en meester. Bij de rust was het al 50. Na de rust speelde Oosterend met de wind mee, maar het beperkte zich tot verdedigen. Door het uitvallen van een der spelers, werd met 10 man verder gegaan. Texel wist nog een maal te scoren, waardoor de stand op 60 kwam. Scheidsrechter J. (H. J. van Doom uit Den Helder leidde uitstekend. Vermeldenswaard is dat de Berlijnse gasten voor Oosterend en Texel een Berlijnse beer hadden meegebracht, het symbool van de voormalige rijkshoofd stad. De Koog kreeg een hangpla- quette. S.V. De Koog bood de drie gastelftallen 'n vaantje als herinnering aan. De scheidsrechters werden niet vergeten en kregen eveneens een her inneringsgeschenk. Zaterdagavond was het in hotel „De Toekomst" een gezellige drukte en een uitbundige stemming. De dansmuziek werd op uitstekende wijze verzorgd door The Shallows. Winnaarsrondc Zondagmiddag werd de winnaars ronde (De Koog-Texel combinatie) ge speeld. Het was een goede strijd met Texel als iets beter combinerend elftal. 'De openingstreffer liet niet lang op zich wachten. Midvoor Stiggelbout liet men nogal veel vrijheid, wat hij in de zesde minuut afstrafte. Op een verre pass uit de achterhoede sprintte hij achter de bal aan en schoot fraai in. De Koog, wakker geschud, deed er een schepje op en Texel werd teruggedron gen onder luide aanmoedigingen van de Berlijners en de Koger aanhang. In de 31e minuut gelukte het Sieb Keijser De Koog op gelijke hoogte te brengen. Na de rust hetzelfde beeld. De Koog en Texel waren beurtelings zeer ge vaarlijk voor elkaar. Daarbij viel voor al het spel van Texel-speler Koom op. Ook dë rechtsbuiten Geus van Texel zagen we gevaarlijke rushes onderne men, waarbij Elsedoom, Duyzer en Krugers van De Koog 'herhaaldelijk aan de noodrem moesten trekken. Keeper Saai van De Koog moest zich volledig inzetten om alle kogels te kunnen verwerken, die op zijn heilig dom werden afgevuurd. Totdat de 21e minuut aanbrak en Stiggelbout op een fraaie pass van rechtsbuiten Geus Texel op 2>1 bracht. In de 35e minuut bracht Schelfhout de stand weer gelijk. Drie minuten voor het eind kreeg Texel een penalty toegewezen. Geus stelde rijn spelers en aanhang niet te leur en schoot hard en laag in. De graaiende vingers van Saai konden daar niets aan veranderen. De 32 stand gaf de verhoudingen juist weer. HARTELIJK DANK Het bestuur van de Sportver eniging De Koog dankt langs deze weg ieder, die meehielp om het Paastoemooi te helpen sla gen. Met name de familie M. Eelman en helpers, de scheids rechters en de verenigingen. Vooral ook de pleeggezinnen komt een woord van hulde toe voor de voorbeeldige wijze waar op zij de Berlijnse gasten ver zorgden. Nogmaals: heel hartelijk dank Bestuur S.V. De Koog HEBBEN VISSERSSCHEPEN TE WEINIG STABILITEIT? Scheepvaartinspectie wil kotters keuren De Scheepvaartinspectie overweegt een onderzoek in te stellen naar de stabiliteit van de kleinere visserssche pen, waarvan voorheen geen stabili- teitsgegevens behoefden te worden verstrekt. Dit op grond van het nieuwe scheepvaartbesluit. Een grote rol hier bij spelen de recente ongelukken niet viskotters. Inmiddels is, in opdracht van de scheepvaartinspectie, de UK 70 uit de vaart genomen. Dit vaartuig zal wor den verlengd. Bovendien is aan de eigenaars van de vissersschepen UK 37, 48 en 111 verzocht hun kotters een hellingproef te laten ondergaan. Wan neer vissers op de boomkuilvisserij overgaan, verlangt de Scheepvaartin spectie thans nadere gegevens over dc stabiliteit van hun vaartuigen. Er hebben sinds januari 1965 tot he den talrijke rampen met visserssche pen op de Noordzee plaats gevonden, waaraan we hier de bekendste noemen. In februari 1965 zonk voor Hoek van Holland plotseling de Belgische kotter Madeleine Henriëtte. De opvarenden konden worden gered. De oorzaak van de schipbreuk bleef onbekend. In maart 1965 verging de KW 222 Maarten Comelis, na een aanvaring met het Duitse vrachtschip Ageneor. De zeven bemanningsleden konden worden gered. De Goerese kotter GO 5 Ora et La- bora raakte in april 1965 plotseling lek voor de kust van Scheveningen. Men deed alle moeite het gat te dichten, maar slaagde hierin niet. De beman ning werd door een andere kotter op gepikt. Hoe het lek ontstaan is blijft een raadsel. In mei van hetzelfde jaar kwam de KW 198 in aanvaring met het licht schip Texel. Het schip verdween in de golven. Het bleef een ramp zonder slachtoffers. •Het duurde tot augustus voor er weer een vissersvaartuig in de Noord zee verdween. Op enige mijlen van Umuiden kapseisde de KW 219 en zonk. De bemanning kon zich ternau wernood in veiligheid stellen. Een geheimzinnig geval was het ver dwijnen van de UK 58 in januari 1966. Alle vijf opvarenden verdronken. Geen ■spoor van het schip werd gevonden ondanks een uitgebreide zoekaktie. Slechts het stoffelijk overschot van een der bemanningsleden spoelde op dc kust van Denemarken aan. De Zuiderkruis, Sch. 2, kwam in april 1966 in aanvaring met een Kat- wijker kotter en verdween voor altijd in de golven. Geen persoonlijke onge lukken. De HD 6 Neeltje Cornelis maakte in april 1966 een haker. Het schip kap seisde en verdween onder water. Een der bemanningsleden kwam om het leven. De bemanning van de Sch. 42 kwam er goed af toen hun kotter in novem ber op de Ierse kust strandde. Het vaartuig moest worden prijs gegeven. Eind december werd de Sch. 225 met de kiel naar boven drijvende in zee aangetroffen. Tien minuten later ver dween het vaartuig in de diepte. Zes mannen lieten 'hierbij het leven. Ook de KW 85, een nog nieuwe hek trawler, kapseisde in december. Tij dens het aan boord nemen van kistjes haring in de haven van Durban, rolde het schip om en zonk even later De reeks rampen met vissersvaar tuigen in 1967 begon met de WR 6. In januari verdween de Pieter Albert tij dens de thuisreis op de Noordzee. Grootse opsporingsakties hadden geen succes. Van Simon Lont en zijn drie bemanningsleden werd niets meer ver nomen. De orkaan van 23 februari jl. kreeg twee kotters in haar greep. De UK 223 verging in het Molengat, van de vijf opvarenden werd alleen het stoffelijk overschot van schipper J. Zwaan ge borgen. De TM 1, Burgemeester van Kam pen, verging bij de Deense kust. Twee van de drie opvarenden werden dood op het Deense strand gevonden. Twee vissers uit Lowestoft strand den 11 maart met hun pas gekocht vis sersscheepje Vivan bij Schiermonnik oog. Ze werden gered, maar hun scheepje ging voor altijd verloren. (Harlinger Courant) Scheidsrechter Douma had het druk, maar hield de zaak goed onder con trole. Oosterend-Süd-West Al direct bleek dat Oosterend het tegen de Duitsers moeilijk zou 'krijgen. Ze traden met drie invallers aan. Voor de rust speelde Oosterend voor de wind en kon de achterhoede het fel aan vallende Süd-West nog wel van het lijf 'houden, maar de voorhoede van Oos terend kon geen vuist maken tegen de zeer goede achterhoede van de Berlij ners, waar vooral de spil een zeer goe de partij speelde. In de 20ste minuut wist de snelle midvoor van Süd-West doelman Koning van Oosterend te ver rassen, wat 10 betekende. De stand bleef tot de rust gehandhaafd. Na de rust kreeg Oosterend het nog zwaarder te verduren en kon niet verhinderen, dat de Berlijners deze wedstrijd met 50 wonnen. Scheidsrechter Borgman leidde best. Eindstand toernooi: 1. Texel-combi- natie; 2. De Koog; 3. Süd-West; 4. Oosterend. Na afloop vertrok De Koog met de Berlijnse gasten naar Paviljoen Noord zee voor een gezamenlijke broodmaal tijd, die prima verzorgd was door de fam. Blok. Daarna nog even naar Hotel De Toekomst, waar het einde kwam van dit toernooi. De Berlijners keerden maandagochtend met de boot van 8 uur huiswaarts.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1967 | | pagina 5