Terugblik op bijzonder jaar
De AMRO Bank
heeft een eenvoudige maar
rake oplossing
voor elke spaarder.
AMRO BANK
TESO IN 1966
S.V. De Koog organiseerde
zeer geslaagd Paastournooi
Ter gelegenheid van 20-jarig bestaan
Texel- combinatie
werd winnaar
Sparen is goed.Maar spaart u wel goed?
AMSTERDAM-ROTTERDAM BANK
tweede blad
TEXELSE COURANT
DINSDAG 4 APRIL 1967
„Ook het jaar 1966 zal als een bijzondere bladzijde aan de geschiedenis
van TESO worden toegevoegd", aldus directeur M. C. de Gorter in zijn
jaraverslag over 1966, dat hij voorlas tijdens de vrijdagavond j.l. gehouden
jaarvergadering van TESO. Bijzonder was 1966 onder meer door de inge
bruikneming van de tweede diesel-elektrische veerboot. Het schip werd op 1
maart gedoopt en tewatergelatcn door mevrouw J. Vlas-Cetkowski. De
„Texelstroom" werd op 27 mei overgenomen om tijdens de Pinksterdrukte te
kunnen worden ingezet. Ondanks de zeer korte tijd van oplevering voldeed
het schip geheel aan de gestelde verwachtingen en bleek uitstekend te zijn
gebouwd. Door de tweede boot werd op de drukke dagen een halfuursdienst
mogelijk. Tijdens de pinksterperiode konden rond 8000 personenauto's worden
overgezet, tegen 6300 in 1965, een toename van ruim 25°/o. Op 30 juli werd
het grootste aantal auto's vervoerd, nl. rond 3000 stuks. Uit een van dag tot
dag bijgehouden staat bleek, dat zich op 23 juli het hoogste aantal „vreemde"
auto's op Texel bevond, nl. 5.458 (735 meer dan vorig jaar). Uit dezelfde bere
kening bleek ook dat verkeersdrukte zich naar een vroeger tijdstip verplaat
ste: vakantiespreiding.
Havengebouw
De reeds in 1965 aangekondigde
•plannen voor de bouw van een haven
gebouw bij 't Horntje zijn nu zo ver
dat elk ogenblik de rijksgoedkeuring
kan worden verwacht. Gehoopt wordt
dat dit voorjaar met de bouw kan wor
den begonnen. In dit gebouw zullen
tevens de kantoren worden onderge
bracht, aangezien de laatste jaren is
gebleken, dat het van groot belang is
de kantoren dicht bij het werk te heb
ben. Dit voorjaar zullen op 'het haven
terrein te Den Helder twee autoloket-
■ten worden gebouwd, waardoor het
voor automobilisten mogelijk wordt
plaatskaarten te kopen zonder dat zij
de auto behoeven te verlaten. Een
vlottere doorstroming wordt daardoor
mogelijk gemaakt. Ook de in 1965 aan
gekondigde plannen voor de bouw van
autobusboxen op het industrieterrein
te (Den Burg hoopt men dit voorjaar
te kunnen realiseren.
Vooruitzichten
De vooruitzichten zijn gunstig, on-
odanks de teruggang in de economie.
In de toeristensector overtreft de vraag
het aanbod nog steeds Ook het econo
misch vervoer zal door de komende
werken op Texel (de bouw van het
NlOZ-laboratorium en de dijkverho
ging) naar wordt verwacht, gunstig
worden beïnvloed. De tweede veerboot
zal het komende seizoen vaker worden
ingezet.
Een bijzonder jaar was 1966 ook, om
dat het aantal vervoerde passagiers het
miljoen cn het aantal vervoerde auto's
de 200.000 passeerde.
Het TESO-bestuur besloot de perso
nenauto-tarieven voor Texelaars met
ingang van 1 maart te verlagen tot
ƒ30,per 10 overtochten. Het tarief
voor motorrijwielen werd voor alle ge
bruikers verlaagd tot ƒ1,per over
tocht.
Schade
Op 3 mei liep de „Marsdiep" op de
oostelijke havendam bij het Horntje.
De verbogen roerkexning moest te Am
sterdam worden gerepareerd. De
„Noord-Nederland" (Dageraad) kwam
van Terschelling en nam de dienst
waar, samen met de „Koningin Wïlhel-
mina". Op 22 juli ontstond schade aan
de tandwielkasten van de achterste
njdekdeur van de „Texelstroom". Het
zelfde schip werd op 14 oktober vier
uur te Den Helder opgehouden in ver
band met een storing aan de elektri
sche installatie.
Het busbedrijf van TESO werkt met
steeds grotere verliezen. Met ingang
van 1 augustus werd de tariefswijzi
ging van abonnementen doorgeyoerd.
Het totaal van de ontvangsten in de
lijndienst steeg met rond J 8000,het
geen in belangrijke mate het resultaat
is van het uitvoeren van een meer fre
quente dienst op de lijn 't Homtje-Den
Burg-De Koog in het seizoen. De rond
ritten over Texel, georganiseerd in sa
menwerking met de VW hebben een
belangrijk beter resultaat te zien ge
geven. De verliezen waren evenwel
groot, maar dat is voor TESO geen
aanleiding de nodige vernieuwingen in
een deel van het bedrijf niet door te
voeren. Zo werd overgegaan tot aan
schaf van zg. kaartverkoopapparaten.
De daaraan verbonden kosten wegen
ongeveer op tegen de besparing aan
o.a. drukwerk. In het afgelopen jaar
werden twee nieuwe bussen besteld,
elk met 52 zitplaatsen en 27 staan
plaatsen.
Financiën
De voor het gehele bedrijf behaalde
financiële resultaten stemmen weer tot
grote tevredenheid. De netto-vervoers-
opbrenigst bedroeg in 1966 ƒ2.900.000,
tegen ƒ2.470.000,in 1965, een stij
ging van ƒ430.000,op 17V2°/o (vorig
jaar 15,7°/o). De post afschrijvingen liep
op van ƒ390.000,— 'tot /520.000,—een
toename van ƒ130.000,als gevolg
van de afschrijving op de nieuwe veer
boot over een gedeelte van dit boek
jaar. De lonen en sociale lasten stegen
van ƒ800.000,tot 1 miljoen als
gevolg van een per 1 januari van
kracht geworden loonsverhoging en
uitbreiding van het personeel. De rente
steeg van ƒ280.000,tot ƒ462.000,
hoofdzakelijk door rentebetalingen op
de voor de nieuwe veerboot aangetrok
ken lening. Het in de vaart brengen
van de tweede veerboot betekende ook
een stijging van de post onderhoud,
brandstoffen en assurantiën: van
300.000,— tot ƒ380.000,—.
(van een medewerker)
Dc Sportvereniging De Koog ziet te
rug op een geslaagd toernooi, dat werd
georganiseerd in verband met het
twintigjarig bestaan van de vereniging.
De eerste gasten, die aan het toernooi
deelnamen, arriveerden vrijdag voor
Pasen reeds op Texel: de Fussball-
gruppe „Süd-West" uit Wcst-Berlijn,
die al jaren met De Koog een uitwisse
ling onderhoudt.
Nadat de Duitse gasten hun pleegge
zinnen hadden begroet, werd 's mid
dags een strandwandeling gemaakt. De
Berlijners toonden zich „wild" enthou
siast over de ruige schoonheid die de
woelige zee tentoon spreidde. Na af
loop werd nog even getraind op het
voetbalveld. Zaterdagochtend werd een
rondrit over het eiland gemaakt en 's
middags werd de eerste toemooiwed-
strijd gespeeld: Süd-West. tegen De
Koog 1. De Koog won met 40, maar
deze uitslag was beslist geflatteerd en
gaf zeker de krachtverhoudingen niet
weer. Beide elftallen waren aan elkaar
gewaagd. In de 10e minuut kwam De
Koog goedkoop aan het eerste punt
door een eigen inzet van de rechtsback.
i
ki
sd
Bij de AMRO Bank is sparen de eenvoudigste
zaak van de wereld. Het basisprincipe is dit: hoe
langer u uw geld laat staan, hoe meer rente wij u
er voor geven. En dat geldt voor iedereen en voor
elk bedrag, of u nu begint met tien of met duizend
gulden.
Bij de AMRO Bank geldt dat hoe langer u
uw spaargeld beschikbaar stelt, hoe meer rente
u krijgt. Om precies te zijn: 4%, 4'/<%,4 72%,
5%, 5'/2% en 6% rente.
Als u vandaag of morgen een AMRO-kantoor
binnenloopt, zullen we u graag vertellen welke
mogelijkheden dit Moderne Sparen voor u heeft.
De nieuwe AMRO-spaarfolder ligt al voor u
klaar.
Ter overdenking. Als u bij de AMRO Bank
spaart, profiteert u automatisch van de vele andere
bankdiensten. Slaat u 'Het AMRO-Bankplan
Voor Het Gezin' maar eens open. Een boekje
dat bij elk AMRO-kan
toor gratis op u ligt te
wachten.
Tot drie maal toe verscheen Süd-West
zeer gevaarlijk voor het Koger doel.
Een harde kogel van de linksbinnen
beukte te rechter staander Een kopbal
van de Süd-West midvoor ging rake
lings over. Maar De Koog wist zich
staande te houden en drong de Duit
sers terug en stelde de achterhoede da
nig op proef. De spil en de keeper van
Süd-West stonden pal en riepen het
aanstormende De Koog een halt toe.
Bij 'de rust was de stand nog steeds
10 voor De Koog. Pas in de 36e mi
nuut in de tweede helft kwam er ver
andering in. De Koog kwam op 20
door een verre pass van spil Elsen-
doom naar Van Bennekom, die de bal
doortikte naar Schelfhout, die de bal
daarop flitsend in het doel knalde.
Vier minuten later een hoekschop voor
De Koog. Schelfhout plaatste scherp
voor, een paar missers braohten de bal
bij Sieb Keijser, die daarop fraai in
kopte: 30. Keijser kreeg in de laatste
minuut nog een kans, die hij dan ook
benutte: 40. Scheidsrechter Timmer
man floot zeer correct.
Texcl-combinatie-Oosterend
Om vier uur kwam de Texel-combi-
natie tegen Oosterend in 'het veld.
Texel was heer en meester. Bij de rust
was het al 50. Na de rust speelde
Oosterend met de wind mee, maar het
beperkte zich tot verdedigen. Door het
uitvallen van een der spelers, werd
met 10 man verder gegaan. Texel wist
nog een maal te scoren, waardoor de
stand op 60 kwam. Scheidsrechter J.
(H. J. van Doom uit Den Helder leidde
uitstekend.
Vermeldenswaard is dat de Berlijnse
gasten voor Oosterend en Texel een
Berlijnse beer hadden meegebracht, het
symbool van de voormalige rijkshoofd
stad. De Koog kreeg een hangpla-
quette. S.V. De Koog bood de drie
gastelftallen 'n vaantje als herinnering
aan. De scheidsrechters werden niet
vergeten en kregen eveneens een her
inneringsgeschenk.
Zaterdagavond was het in hotel „De
Toekomst" een gezellige drukte en een
uitbundige stemming. De dansmuziek
werd op uitstekende wijze verzorgd
door The Shallows.
Winnaarsrondc
Zondagmiddag werd de winnaars
ronde (De Koog-Texel combinatie) ge
speeld. Het was een goede strijd met
Texel als iets beter combinerend elftal.
'De openingstreffer liet niet lang op
zich wachten. Midvoor Stiggelbout liet
men nogal veel vrijheid, wat hij in de
zesde minuut afstrafte. Op een verre
pass uit de achterhoede sprintte hij
achter de bal aan en schoot fraai in.
De Koog, wakker geschud, deed er een
schepje op en Texel werd teruggedron
gen onder luide aanmoedigingen van
de Berlijners en de Koger aanhang. In
de 31e minuut gelukte het Sieb Keijser
De Koog op gelijke hoogte te brengen.
Na de rust hetzelfde beeld. De Koog
en Texel waren beurtelings zeer ge
vaarlijk voor elkaar. Daarbij viel voor
al het spel van Texel-speler Koom op.
Ook dë rechtsbuiten Geus van Texel
zagen we gevaarlijke rushes onderne
men, waarbij Elsedoom, Duyzer en
Krugers van De Koog 'herhaaldelijk
aan de noodrem moesten trekken.
Keeper Saai van De Koog moest zich
volledig inzetten om alle kogels te
kunnen verwerken, die op zijn heilig
dom werden afgevuurd. Totdat de 21e
minuut aanbrak en Stiggelbout op een
fraaie pass van rechtsbuiten Geus
Texel op 2>1 bracht. In de 35e minuut
bracht Schelfhout de stand weer gelijk.
Drie minuten voor het eind kreeg
Texel een penalty toegewezen. Geus
stelde rijn spelers en aanhang niet te
leur en schoot hard en laag in. De
graaiende vingers van Saai konden
daar niets aan veranderen. De 32
stand gaf de verhoudingen juist weer.
HARTELIJK DANK
Het bestuur van de Sportver
eniging De Koog dankt langs
deze weg ieder, die meehielp om
het Paastoemooi te helpen sla
gen. Met name de familie M.
Eelman en helpers, de scheids
rechters en de verenigingen.
Vooral ook de pleeggezinnen
komt een woord van hulde toe
voor de voorbeeldige wijze waar
op zij de Berlijnse gasten ver
zorgden. Nogmaals: heel hartelijk
dank
Bestuur S.V. De Koog
HEBBEN VISSERSSCHEPEN
TE WEINIG STABILITEIT?
Scheepvaartinspectie wil kotters
keuren
De Scheepvaartinspectie overweegt
een onderzoek in te stellen naar de
stabiliteit van de kleinere visserssche
pen, waarvan voorheen geen stabili-
teitsgegevens behoefden te worden
verstrekt. Dit op grond van het nieuwe
scheepvaartbesluit. Een grote rol hier
bij spelen de recente ongelukken niet
viskotters.
Inmiddels is, in opdracht van de
scheepvaartinspectie, de UK 70 uit de
vaart genomen. Dit vaartuig zal wor
den verlengd. Bovendien is aan de
eigenaars van de vissersschepen UK
37, 48 en 111 verzocht hun kotters een
hellingproef te laten ondergaan. Wan
neer vissers op de boomkuilvisserij
overgaan, verlangt de Scheepvaartin
spectie thans nadere gegevens over dc
stabiliteit van hun vaartuigen.
Er hebben sinds januari 1965 tot he
den talrijke rampen met visserssche
pen op de Noordzee plaats gevonden,
waaraan we hier de bekendste noemen.
In februari 1965 zonk voor Hoek van
Holland plotseling de Belgische kotter
Madeleine Henriëtte. De opvarenden
konden worden gered. De oorzaak van
de schipbreuk bleef onbekend.
In maart 1965 verging de KW 222
Maarten Comelis, na een aanvaring
met het Duitse vrachtschip Ageneor.
De zeven bemanningsleden konden
worden gered.
De Goerese kotter GO 5 Ora et La-
bora raakte in april 1965 plotseling lek
voor de kust van Scheveningen. Men
deed alle moeite het gat te dichten,
maar slaagde hierin niet. De beman
ning werd door een andere kotter op
gepikt. Hoe het lek ontstaan is blijft
een raadsel.
In mei van hetzelfde jaar kwam de
KW 198 in aanvaring met het licht
schip Texel. Het schip verdween in de
golven. Het bleef een ramp zonder
slachtoffers.
•Het duurde tot augustus voor er
weer een vissersvaartuig in de Noord
zee verdween. Op enige mijlen van
Umuiden kapseisde de KW 219 en
zonk. De bemanning kon zich ternau
wernood in veiligheid stellen.
Een geheimzinnig geval was het ver
dwijnen van de UK 58 in januari 1966.
Alle vijf opvarenden verdronken. Geen
■spoor van het schip werd gevonden
ondanks een uitgebreide zoekaktie.
Slechts het stoffelijk overschot van een
der bemanningsleden spoelde op dc
kust van Denemarken aan.
De Zuiderkruis, Sch. 2, kwam in
april 1966 in aanvaring met een Kat-
wijker kotter en verdween voor altijd
in de golven. Geen persoonlijke onge
lukken.
De HD 6 Neeltje Cornelis maakte in
april 1966 een haker. Het schip kap
seisde en verdween onder water. Een
der bemanningsleden kwam om het
leven.
De bemanning van de Sch. 42 kwam
er goed af toen hun kotter in novem
ber op de Ierse kust strandde. Het
vaartuig moest worden prijs gegeven.
Eind december werd de Sch. 225 met
de kiel naar boven drijvende in zee
aangetroffen. Tien minuten later ver
dween het vaartuig in de diepte. Zes
mannen lieten 'hierbij het leven.
Ook de KW 85, een nog nieuwe hek
trawler, kapseisde in december. Tij
dens het aan boord nemen van kistjes
haring in de haven van Durban, rolde
het schip om en zonk even later
De reeks rampen met vissersvaar
tuigen in 1967 begon met de WR 6. In
januari verdween de Pieter Albert tij
dens de thuisreis op de Noordzee.
Grootse opsporingsakties hadden geen
succes. Van Simon Lont en zijn drie
bemanningsleden werd niets meer ver
nomen.
De orkaan van 23 februari jl. kreeg
twee kotters in haar greep. De UK 223
verging in het Molengat, van de vijf
opvarenden werd alleen het stoffelijk
overschot van schipper J. Zwaan ge
borgen.
De TM 1, Burgemeester van Kam
pen, verging bij de Deense kust. Twee
van de drie opvarenden werden dood
op het Deense strand gevonden.
Twee vissers uit Lowestoft strand
den 11 maart met hun pas gekocht vis
sersscheepje Vivan bij Schiermonnik
oog. Ze werden gered, maar hun
scheepje ging voor altijd verloren.
(Harlinger Courant)
Scheidsrechter Douma had het druk,
maar hield de zaak goed onder con
trole.
Oosterend-Süd-West
Al direct bleek dat Oosterend het
tegen de Duitsers moeilijk zou 'krijgen.
Ze traden met drie invallers aan. Voor
de rust speelde Oosterend voor de wind
en kon de achterhoede het fel aan
vallende Süd-West nog wel van het lijf
'houden, maar de voorhoede van Oos
terend kon geen vuist maken tegen de
zeer goede achterhoede van de Berlij
ners, waar vooral de spil een zeer goe
de partij speelde. In de 20ste minuut
wist de snelle midvoor van Süd-West
doelman Koning van Oosterend te ver
rassen, wat 10 betekende. De stand
bleef tot de rust gehandhaafd. Na de
rust kreeg Oosterend het nog zwaarder
te verduren en kon niet verhinderen,
dat de Berlijners deze wedstrijd met
50 wonnen. Scheidsrechter Borgman
leidde best.
Eindstand toernooi: 1. Texel-combi-
natie; 2. De Koog; 3. Süd-West; 4.
Oosterend.
Na afloop vertrok De Koog met de
Berlijnse gasten naar Paviljoen Noord
zee voor een gezamenlijke broodmaal
tijd, die prima verzorgd was door de
fam. Blok. Daarna nog even naar Hotel
De Toekomst, waar het einde kwam
van dit toernooi. De Berlijners keerden
maandagochtend met de boot van 8 uur
huiswaarts.