Jl
'Ham
Y///////mw§////////M
voorjaars-show
HIJST DE VLAG
Alles wordt gedaan om vliegen
zo veilig mogelijk te maken
DROS SMEDERIJ
FILMNIEUWS
Automobiel- en Garagebedrijf D. NAGY,
WALA B.H.'s
VLESSING
NIMCOSAD
HAAL
HIERUIT DE
GOEDKOOPS!
OPLOSSING
VOOR DE
BESTE
1 OPFOK
H. KUIP
Nu al veel veiliger
dan autorijden
Pijpersdijk K 37, De Koog, Tel. 02228-420
Reeds 10-tallen jaren
KINDERSCHOENSPECIALISTEN
MANTJES SCH0ENHANDEL
Watersportvereniging
Texel
zelflossende
landbouwwagen-
mestverspreider
«•lefoon (02225) 229
iroert tot winst
VERKRIJGBAAR BIJ
Pa. G. A. van Klooster's Graan- en
Veevoederhandel N.V.
Afdeling Texel - Wilhelminalaan 3
Den Burg (Texel) - 02220- 2025
HEDEN VRIJDAG
LAATSTE MIDDAG
EN AVOND VAN
TEXTIELHUIS ZEGEL
De meeste mensen hebben hun plan
nen voor de komende zomervakantie
al gemaakt.
Opvallend daarbij is wel, dat het
vliegen naar en van het reisdoel steeds
meer „in" raakt. Dat is ook wel te be
grijpen, want men krijgt op die ma
nier „meer vakantie" voor zijn geld.
Heen- en terugreis, die anders met
trein of auto veel tijd zouden vergen
(tijd die van de vakantietijd moet
worden afgetrokken), worden met het
vliegtuig verkort tot enkele uren. Bo
vendien heeft men nog het voordeel,
dat men niet gaar en uitgeput aan
komt, terwijl het vliegen op zich voor
menigeen een zeer speciale sensatie is,
die men dan tijdens de vakantie ook
eens beleeft.
Tooh zijn en blijven er mensen, die
wat huiverig staan tegenover het vlie
gen en de vraag is nu; is vliegen wel
veilig? Neemt men door het kiezen
van een vliegtuig voor de reis geen
extra risico?
Wat de statistische cijfers betreft,
mogen we zeggen: neen, men neemt
geen extra risico, wanneer men zich
vliegend naar het reisdoel begeeft. Na_
tuurlijk moeten we onder het oog zien,
dat ongelukken altijd kunnen gebeu
ren, maar die mogelijkheid geldt ook
voor auto en trein. Statistieken uit de
V.S., waar heel veel van het vliegtuig
gebruik wordt gemaakt, wijzen uit, dat
vliegen bijna 6V2 maal veiliger is dan
autorijden. Een en ander blijkt ook wel
heel duidelijk uit de verzekeringspre
mies die men daar vraagt.
Premie
Voor een levensverzekering betaalt
een vlieger evenveel als iemand met
een gewoon beroep, zoals administra
teur, of winkelbediende. Dit toont, dat
de verzekeringsmaatschappijen het be
roep van vlieger niet meer als een
beroep vol gevaren zien. En zoals alles
in het verzekeringswezen is dit komen
vast te staan uit de dorre cijfertjes der
statistieken, die er echt niet om liegen.
Wanneer de vlieger, wiens vak het is
om dag aan dag te vliegen, volgens de
verzekeringsmaatschappijen geen gro
ter risico loopt het leven te verliezen,
dan ieder gewoon mens, dan staat wel
vast, dat iemand die slechts voor de
gelegenheid vliegt, zeker geen extra
risico loopt.
Wanneer men hierover even na
denkt, dan komt men vanzelf tot de
conclusie, dat dit ook niet anders kan.
In de strijd om de reiziger moeten de
luchtvaartmaatschappijen een hevige
concurrentie voeren tegen andere vor
men van vervoer en wat zou voor hen
een gevaarlijker factor m deze strijd
zijn, dan onveiligheid? Dit zou een
argument zijn, dat de anderen onher
roepelijk tot hun eigen voordeel zou-
den aanwenden.
Veel zorg
De luchtvaartmaatschappijen beste
den dan ook zeer veel zorg en kosten
aan het voortdurend verhogen van de
veiligheid bij het vliegen. Men doet
zelfs steeds meer moeite al ruaar de
vliegtuigen groter worden en meer
passagiers kunnen vervoeren, want een
ongeluk zou dan meer slachtoffers
maken, hetgeen niet zou nalaten een
diepere indruk op het publiek te ma
ken, met de daaraan verbonden terug
slag voor het luchtvervoer. Men kan en
mag gewoon geen enkel risico nemen.
Om te beginnen selecteren alle grote
luchtvaartmaatschappijen hun perso
neel uiterst nauwkeurig, alvorens hen
aan te nemen. Daarnaast worden er
kapitalen dn deze mensen geïnvesteerd
voor hun opleiding is voltooid. Maar
dat is nog niet genoeg. Het vliegend
personeel wordt regelmatig herkeurd,
terwijl zij ook periodiek naar de op
leiding worden teruggezonden, om
weer eens getest te worden op hun
kennis en ervaring.
Naast het vliegend personeel wordt
uiteraard ook zeer veel aandacht be
steed aan het materiaal. Er is geen
auto op de weg, die zo grondig dage
lijks Wordt gecontroleerd op zijn kwa
liteiten en veiligheid als de verkeers
vliegtuigen. Voortdurend is een staf
technici met de machines bezig zolang
ze aan de grond zijn, en geen machine
wordt voor een vlucht vrijgegeven als
men er niet voor honderd procent ze
ker van is, dat alles in orde is.
Om eerlijk te zijn en met twee be
nen op de grond te blijven staan, moet
worden gezegd, dat er natuurlijk toch
wel ongelukken voorkomen, maar naar
verhouding, bijvoorbeeld tot de auto,
blijft vliegen aanmerkelijk veiliger en
dat dankt men voor een groot deel aan
de ver doorgevoerde veiligheidsmaat
regelen die men in het vliegbedrijf
kent en naleeft.
Steeds veiliger
Steeds is men er op uit het vliegen
nog veiliger te maken. Dit is trouwens
voor de luchtvaartmaatschappijen een
levensnoodzaak, temeer, daar de vei
ligheid door de huidige ontwikkeling
een beetje in het gedrang komt. De
vliegtuigen worden steeds groter en
gaan steeds meer passagiers per vlucht
vervoeren. Gebeurt er eens iets, dan is
het aantal slachtoffers meteen zeer
groot. We behoeven hierbij maar te
denken aan de plannen die er zijn.
Douglas met zijn vergrote DC-8, die
ndet minder dan 250 mensen kan ver
voeren. Voorts Boeing met zijn plan
nen voor de Boeing-747, die plaats zal
bieden aan 500 passagiers en tenslotte
Lockheed die werkt aan een commer
ciële uitvoering van de C-5A, die even
tjes 900 reizigers zal kunnen plaatsen,
Als er met een dergelijk vliegtuig iets
zou gebeuren in de toekomst, dan mag
men werkelijk spreken van een ramp.
Men is dus wel gedwongen de grootst
mogelijke veiligheid te betrachten, zo
wel uit morele als uit commerciële
overwegingen.
Voorts moet men ook rekening hou
den met het feit, dat het in de lucht
steeds drukker gaat worden, hetgeen
evenals op de weg grotere gevaren met
zich brengt. En zo zijn er nog enkele
factoren te noemen, die in de toekom
stige ontwikkeling van de burger
luchtvaart extra risico's met zich bren
gen, die terwMle van de goodwill van
het vliegen op de een of andere wijze
zullen moeten worden geëlimineerd.
Computers
In de toekomst zullen ook in vlieg
tuigen de computers een belangrijke
rol gaan spelen. Men is er zich volko
men van bewust in luchtvaartkringen,
dat de mens, hoe bekwaam en goed op
geleid ook, een mens blijft en fouten
kan maken Zoiets mag in de toekomst
niet mogelijk zijn en daarom streeft
men er naar apparatuur, in de vorm
van computers in te schakelen, die in
staat zijn aanmerkelijk sneller dan de
mens bepaalde berekeningen te maken
die de vluohtveiligheid zullen verho
gen, terwijl men tevens hoopt deze ap
paraten in de toekomst te kunnen in
schakelen om feilloze, dus veilige,
starts en landingen te kunnen uitvoe
ren, onder welke weersomstandigheden
ook.
Deze noodzakelijke maatregelen ter
verhoging van de veiligheid kosten
uiteraard enorme bedragen en dat is
weer iets, dat drukt op de efficiëntie
van het luchtvaartveikeer. Deze hoge
re kosten moeten op de een of andere
manier worden gedekt en dat stelt de
luchtvaartmaatschappijen voor grote
problemen. De vraag blijft voortdu
rend knellen; hoe bevordert men de
veiligheid met de geringste kosten?
Men kan namelijk de tarieven niet
straffeloos verhogen, zonder aan de
concurrentiepostie van de luchtvaart
afbreuk te doen. Al deze problemen
spelen mee.
Zolang de cinematogratie bestaat,
zijn er films gemaakt, die „gebaseerd"
heten te zijn op gebeurtenissen, die in
werkelijkheid hebben plaatsgevonden.
Maar zelden heeft men zich zo stipt
aan de werkelijkheid kunnen houden
als as gebeurd in de film „Helden van
Telemark", die zaterdag-, zondag- en
dinsdagavond in het City-theater
wordt vertoond. In dit grote filmwerk,
dat twintig miljoen gulden heeft ge
kost, kan men meebeleven hoe een
kleine groep verzetsstrijders uit de
ondergrondse van Noorwegen er met
succes in slaagt de Duitse bezetters te
beletten zich meester te maken van het
geheimzinnige „zware water" dat als
katalysator dient bij atoomsplitsing.
„Helden van Telemark" werd opgeno
men op de authentieke plaatsen van
handeling, voornamelijk in een nauwe,
moeilijk toegankelijke kloof dn het be
sneeuwde Noorse bergland. De twee
hoofdrolspelers werden door regisseur
Anthony Mann persoonlijk aangewe
zen: Kirk Douglas kreeg zich te ver
eenzelvigen met dr. Rolf Petersen, een
natuurkundige, die zich als een der
eersten realiseerde wat de Duitsers met
het in Noorwegen gefabriceerde zware
water wilden; Richard Harris gaf ge
stalte aan de figuur van Knud Strand,
een lichamelijk en geestelijk niet klein
te krijgen boerenzoon, leider van een
kleine knokploeg van de ondergrondse.
De film is ongetwijfeld het bekijken
waard. i(Tn kleuren toegang boven
14 jaar).
Speciaal voor de jeugd is de film
„Sjors en Sjimmie op het piraten-
eiland". Het is weer een spannende ge
schiedenis: Door een toeval is Sjors in
het bezit gekomen van een kaart waar
op een schat staat aangegeven. Boris
en Pedro, een paar zware jongens, zijn
van plan de kaart te stelen. Dat lukt
niet en Sjors en Sjimmie vertrekken
naar het pirateneiland, dat bereikt
wordt met behulp van de fantastische
tijdmachine van professor Vondst. Na
veel wederwaardigheden lukt het de
helden de schat te bemachtigen.
WETENSWAARDIGHEDEN
IN WELK JAAR LEVEN WIJ?
Volgens onze Christelijke opvattin
gen leven we momenteel in het jaar
1967, doch er zijn andere volkeren dde
daar wel iets anders over denken. De
Islamieten (Mohammedanen) leven
volgens hun jaartelling in het jaar 1386
en de Joden leven irn het jaar 5728. Het
verschil zit hierin, dat de Christenen
de kalender beginnen bij de geboorte
van Christus, terwijl de Islamieten
daarvoor het jaar van Mohammed's
vlucht uit Mekka (de hidjra) namen.
De Israëlieten haddien reeds een jaar
telling ver voor Christus.
Onze kalender en trouwens die van
alle volkeren op de wereld is in wezen
slechts een menselijk hulpmiddel om
„de tijd" te noteren en daarmee te
kunnen rekenen. Het blijft echter een
niet volmaakt hulpmiddel, aangezien
de natuur het ons niet erg gemakkelijk
maakt. We behoeven hierbij maar te
denken aan het feit, dat een jaar niet
eens precies 365 dagen is, maar eigen
lijk 365V4 dag. Vandaar dat er om de
vier jaar een extra dag in onze kalen
der wordt ingevoegd.
I
AUSTIN
De belangstelling voor Austin groeit met de dag. Steeds
meer automobilisten stappen „in een Austin en uit dat
alledaagse". Om te beseffen, dat ze nog bewust plezier
kunnen beleven aan een auto. Wij heten met ingang van
heden voor het eiland Texel een nieuwe dealer welkom in
de gelederen van de Austin-organisatie.
Onze nieuwe dealer:
Austin, Austin Healey, Vanden Plas
Princess, Austin bestelwagens.
HE7T GROOTSTE BRITSE AUTOCONCERN
In AA en BB 2,95
In A en B 3,95
leuke ruitjes dessins
^Uoor
gezonde
ooetjeó
go.
voorkomt en geneest
verkrijgbaar in twee wijdten
JAARLIJKSE LEDENVERGADERING
te houden op vrijdag 28 april 1967,
's avonds om 8 uur in hotel-restaurant
De Lindeboom, Den Burg
Agenda:
1. Opening
2. Verslag voorlopig bestuur
3. Verslag penningmeester
4. Benoeming verifikatiekommissie
5. Benoeming definitief bestuur
6. Verlening décharge aan voorlopig bestuur
7. Rondvraag
8. Sluiting
Tijdelijke voorjaarsaanbieding
met steunwiel, aftakas en
achterbord vanai i 2298,—
25 kg NET^
v/ta
de goedkoopste oplossing voor de beste opfok
Vltafok is niet alieen goedkoper dan volle melk maar is gewoon
de BESTE en GOEDKOOPSTE opfokmelk. De keuze is niet
moeilijk. Ga maar na: snel en gemakkelijk oplosbaar, licht ver-
r». toorbaar, meer mineralen en méér vitaminen, hoge voedinas-
waarde enlage prijs.