Jl 'Ham Y///////mw§////////M voorjaars-show HIJST DE VLAG Alles wordt gedaan om vliegen zo veilig mogelijk te maken DROS SMEDERIJ FILMNIEUWS Automobiel- en Garagebedrijf D. NAGY, WALA B.H.'s VLESSING NIMCOSAD HAAL HIERUIT DE GOEDKOOPS! OPLOSSING VOOR DE BESTE 1 OPFOK H. KUIP Nu al veel veiliger dan autorijden Pijpersdijk K 37, De Koog, Tel. 02228-420 Reeds 10-tallen jaren KINDERSCHOENSPECIALISTEN MANTJES SCH0ENHANDEL Watersportvereniging Texel zelflossende landbouwwagen- mestverspreider «•lefoon (02225) 229 iroert tot winst VERKRIJGBAAR BIJ Pa. G. A. van Klooster's Graan- en Veevoederhandel N.V. Afdeling Texel - Wilhelminalaan 3 Den Burg (Texel) - 02220- 2025 HEDEN VRIJDAG LAATSTE MIDDAG EN AVOND VAN TEXTIELHUIS ZEGEL De meeste mensen hebben hun plan nen voor de komende zomervakantie al gemaakt. Opvallend daarbij is wel, dat het vliegen naar en van het reisdoel steeds meer „in" raakt. Dat is ook wel te be grijpen, want men krijgt op die ma nier „meer vakantie" voor zijn geld. Heen- en terugreis, die anders met trein of auto veel tijd zouden vergen (tijd die van de vakantietijd moet worden afgetrokken), worden met het vliegtuig verkort tot enkele uren. Bo vendien heeft men nog het voordeel, dat men niet gaar en uitgeput aan komt, terwijl het vliegen op zich voor menigeen een zeer speciale sensatie is, die men dan tijdens de vakantie ook eens beleeft. Tooh zijn en blijven er mensen, die wat huiverig staan tegenover het vlie gen en de vraag is nu; is vliegen wel veilig? Neemt men door het kiezen van een vliegtuig voor de reis geen extra risico? Wat de statistische cijfers betreft, mogen we zeggen: neen, men neemt geen extra risico, wanneer men zich vliegend naar het reisdoel begeeft. Na_ tuurlijk moeten we onder het oog zien, dat ongelukken altijd kunnen gebeu ren, maar die mogelijkheid geldt ook voor auto en trein. Statistieken uit de V.S., waar heel veel van het vliegtuig gebruik wordt gemaakt, wijzen uit, dat vliegen bijna 6V2 maal veiliger is dan autorijden. Een en ander blijkt ook wel heel duidelijk uit de verzekeringspre mies die men daar vraagt. Premie Voor een levensverzekering betaalt een vlieger evenveel als iemand met een gewoon beroep, zoals administra teur, of winkelbediende. Dit toont, dat de verzekeringsmaatschappijen het be roep van vlieger niet meer als een beroep vol gevaren zien. En zoals alles in het verzekeringswezen is dit komen vast te staan uit de dorre cijfertjes der statistieken, die er echt niet om liegen. Wanneer de vlieger, wiens vak het is om dag aan dag te vliegen, volgens de verzekeringsmaatschappijen geen gro ter risico loopt het leven te verliezen, dan ieder gewoon mens, dan staat wel vast, dat iemand die slechts voor de gelegenheid vliegt, zeker geen extra risico loopt. Wanneer men hierover even na denkt, dan komt men vanzelf tot de conclusie, dat dit ook niet anders kan. In de strijd om de reiziger moeten de luchtvaartmaatschappijen een hevige concurrentie voeren tegen andere vor men van vervoer en wat zou voor hen een gevaarlijker factor m deze strijd zijn, dan onveiligheid? Dit zou een argument zijn, dat de anderen onher roepelijk tot hun eigen voordeel zou- den aanwenden. Veel zorg De luchtvaartmaatschappijen beste den dan ook zeer veel zorg en kosten aan het voortdurend verhogen van de veiligheid bij het vliegen. Men doet zelfs steeds meer moeite al ruaar de vliegtuigen groter worden en meer passagiers kunnen vervoeren, want een ongeluk zou dan meer slachtoffers maken, hetgeen niet zou nalaten een diepere indruk op het publiek te ma ken, met de daaraan verbonden terug slag voor het luchtvervoer. Men kan en mag gewoon geen enkel risico nemen. Om te beginnen selecteren alle grote luchtvaartmaatschappijen hun perso neel uiterst nauwkeurig, alvorens hen aan te nemen. Daarnaast worden er kapitalen dn deze mensen geïnvesteerd voor hun opleiding is voltooid. Maar dat is nog niet genoeg. Het vliegend personeel wordt regelmatig herkeurd, terwijl zij ook periodiek naar de op leiding worden teruggezonden, om weer eens getest te worden op hun kennis en ervaring. Naast het vliegend personeel wordt uiteraard ook zeer veel aandacht be steed aan het materiaal. Er is geen auto op de weg, die zo grondig dage lijks Wordt gecontroleerd op zijn kwa liteiten en veiligheid als de verkeers vliegtuigen. Voortdurend is een staf technici met de machines bezig zolang ze aan de grond zijn, en geen machine wordt voor een vlucht vrijgegeven als men er niet voor honderd procent ze ker van is, dat alles in orde is. Om eerlijk te zijn en met twee be nen op de grond te blijven staan, moet worden gezegd, dat er natuurlijk toch wel ongelukken voorkomen, maar naar verhouding, bijvoorbeeld tot de auto, blijft vliegen aanmerkelijk veiliger en dat dankt men voor een groot deel aan de ver doorgevoerde veiligheidsmaat regelen die men in het vliegbedrijf kent en naleeft. Steeds veiliger Steeds is men er op uit het vliegen nog veiliger te maken. Dit is trouwens voor de luchtvaartmaatschappijen een levensnoodzaak, temeer, daar de vei ligheid door de huidige ontwikkeling een beetje in het gedrang komt. De vliegtuigen worden steeds groter en gaan steeds meer passagiers per vlucht vervoeren. Gebeurt er eens iets, dan is het aantal slachtoffers meteen zeer groot. We behoeven hierbij maar te denken aan de plannen die er zijn. Douglas met zijn vergrote DC-8, die ndet minder dan 250 mensen kan ver voeren. Voorts Boeing met zijn plan nen voor de Boeing-747, die plaats zal bieden aan 500 passagiers en tenslotte Lockheed die werkt aan een commer ciële uitvoering van de C-5A, die even tjes 900 reizigers zal kunnen plaatsen, Als er met een dergelijk vliegtuig iets zou gebeuren in de toekomst, dan mag men werkelijk spreken van een ramp. Men is dus wel gedwongen de grootst mogelijke veiligheid te betrachten, zo wel uit morele als uit commerciële overwegingen. Voorts moet men ook rekening hou den met het feit, dat het in de lucht steeds drukker gaat worden, hetgeen evenals op de weg grotere gevaren met zich brengt. En zo zijn er nog enkele factoren te noemen, die in de toekom stige ontwikkeling van de burger luchtvaart extra risico's met zich bren gen, die terwMle van de goodwill van het vliegen op de een of andere wijze zullen moeten worden geëlimineerd. Computers In de toekomst zullen ook in vlieg tuigen de computers een belangrijke rol gaan spelen. Men is er zich volko men van bewust in luchtvaartkringen, dat de mens, hoe bekwaam en goed op geleid ook, een mens blijft en fouten kan maken Zoiets mag in de toekomst niet mogelijk zijn en daarom streeft men er naar apparatuur, in de vorm van computers in te schakelen, die in staat zijn aanmerkelijk sneller dan de mens bepaalde berekeningen te maken die de vluohtveiligheid zullen verho gen, terwijl men tevens hoopt deze ap paraten in de toekomst te kunnen in schakelen om feilloze, dus veilige, starts en landingen te kunnen uitvoe ren, onder welke weersomstandigheden ook. Deze noodzakelijke maatregelen ter verhoging van de veiligheid kosten uiteraard enorme bedragen en dat is weer iets, dat drukt op de efficiëntie van het luchtvaartveikeer. Deze hoge re kosten moeten op de een of andere manier worden gedekt en dat stelt de luchtvaartmaatschappijen voor grote problemen. De vraag blijft voortdu rend knellen; hoe bevordert men de veiligheid met de geringste kosten? Men kan namelijk de tarieven niet straffeloos verhogen, zonder aan de concurrentiepostie van de luchtvaart afbreuk te doen. Al deze problemen spelen mee. Zolang de cinematogratie bestaat, zijn er films gemaakt, die „gebaseerd" heten te zijn op gebeurtenissen, die in werkelijkheid hebben plaatsgevonden. Maar zelden heeft men zich zo stipt aan de werkelijkheid kunnen houden als as gebeurd in de film „Helden van Telemark", die zaterdag-, zondag- en dinsdagavond in het City-theater wordt vertoond. In dit grote filmwerk, dat twintig miljoen gulden heeft ge kost, kan men meebeleven hoe een kleine groep verzetsstrijders uit de ondergrondse van Noorwegen er met succes in slaagt de Duitse bezetters te beletten zich meester te maken van het geheimzinnige „zware water" dat als katalysator dient bij atoomsplitsing. „Helden van Telemark" werd opgeno men op de authentieke plaatsen van handeling, voornamelijk in een nauwe, moeilijk toegankelijke kloof dn het be sneeuwde Noorse bergland. De twee hoofdrolspelers werden door regisseur Anthony Mann persoonlijk aangewe zen: Kirk Douglas kreeg zich te ver eenzelvigen met dr. Rolf Petersen, een natuurkundige, die zich als een der eersten realiseerde wat de Duitsers met het in Noorwegen gefabriceerde zware water wilden; Richard Harris gaf ge stalte aan de figuur van Knud Strand, een lichamelijk en geestelijk niet klein te krijgen boerenzoon, leider van een kleine knokploeg van de ondergrondse. De film is ongetwijfeld het bekijken waard. i(Tn kleuren toegang boven 14 jaar). Speciaal voor de jeugd is de film „Sjors en Sjimmie op het piraten- eiland". Het is weer een spannende ge schiedenis: Door een toeval is Sjors in het bezit gekomen van een kaart waar op een schat staat aangegeven. Boris en Pedro, een paar zware jongens, zijn van plan de kaart te stelen. Dat lukt niet en Sjors en Sjimmie vertrekken naar het pirateneiland, dat bereikt wordt met behulp van de fantastische tijdmachine van professor Vondst. Na veel wederwaardigheden lukt het de helden de schat te bemachtigen. WETENSWAARDIGHEDEN IN WELK JAAR LEVEN WIJ? Volgens onze Christelijke opvattin gen leven we momenteel in het jaar 1967, doch er zijn andere volkeren dde daar wel iets anders over denken. De Islamieten (Mohammedanen) leven volgens hun jaartelling in het jaar 1386 en de Joden leven irn het jaar 5728. Het verschil zit hierin, dat de Christenen de kalender beginnen bij de geboorte van Christus, terwijl de Islamieten daarvoor het jaar van Mohammed's vlucht uit Mekka (de hidjra) namen. De Israëlieten haddien reeds een jaar telling ver voor Christus. Onze kalender en trouwens die van alle volkeren op de wereld is in wezen slechts een menselijk hulpmiddel om „de tijd" te noteren en daarmee te kunnen rekenen. Het blijft echter een niet volmaakt hulpmiddel, aangezien de natuur het ons niet erg gemakkelijk maakt. We behoeven hierbij maar te denken aan het feit, dat een jaar niet eens precies 365 dagen is, maar eigen lijk 365V4 dag. Vandaar dat er om de vier jaar een extra dag in onze kalen der wordt ingevoegd. I AUSTIN De belangstelling voor Austin groeit met de dag. Steeds meer automobilisten stappen „in een Austin en uit dat alledaagse". Om te beseffen, dat ze nog bewust plezier kunnen beleven aan een auto. Wij heten met ingang van heden voor het eiland Texel een nieuwe dealer welkom in de gelederen van de Austin-organisatie. Onze nieuwe dealer: Austin, Austin Healey, Vanden Plas Princess, Austin bestelwagens. HE7T GROOTSTE BRITSE AUTOCONCERN In AA en BB 2,95 In A en B 3,95 leuke ruitjes dessins ^Uoor gezonde ooetjeó go. voorkomt en geneest verkrijgbaar in twee wijdten JAARLIJKSE LEDENVERGADERING te houden op vrijdag 28 april 1967, 's avonds om 8 uur in hotel-restaurant De Lindeboom, Den Burg Agenda: 1. Opening 2. Verslag voorlopig bestuur 3. Verslag penningmeester 4. Benoeming verifikatiekommissie 5. Benoeming definitief bestuur 6. Verlening décharge aan voorlopig bestuur 7. Rondvraag 8. Sluiting Tijdelijke voorjaarsaanbieding met steunwiel, aftakas en achterbord vanai i 2298,— 25 kg NET^ v/ta de goedkoopste oplossing voor de beste opfok Vltafok is niet alieen goedkoper dan volle melk maar is gewoon de BESTE en GOEDKOOPSTE opfokmelk. De keuze is niet moeilijk. Ga maar na: snel en gemakkelijk oplosbaar, licht ver- r». toorbaar, meer mineralen en méér vitaminen, hoge voedinas- waarde enlage prijs.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1967 | | pagina 6