(j,rocn 2 rwartsjexelsin het hart-, Ongekende toeristengolf spoelde over ons eiland lij wachtenden reikte tot vliegveld De Kooy In weekend 5000 auto's naar Texel TEXELSE KERMIS WAS GEEN COMMERCIEEL SUCCES Publiek liet op zich wachten Hard rijden op Texel is zinloos .x^OR UlVu, v/a, WANDREKKEN Moerbeek's fSDAG 4 JULI 1967 80e JAARGANG No. 8179 (gave N.V. y/h Langeveld De Rooty «thus 11 - Den Burg, Texel Tel. 2741 Harry de Graaf, Keesoinlaan 43, Den tel. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403 SCSK De golf toeristen en auto's die zater- ig over ons eiland spoelde, heeft alle kords gebroken. TESO bracht in het reekend bijna 5000 auto's naar Texel, ok het vervoer in tegengestelde rich- ng was aanzienlijk. (Zie voor exacte ervoerscijfers het artikel op pag. 2. De Marsdiep" en „Texelstroom" voeren verig heen en weer en maakten extra iensten, maar slaagden er lang niet in e stroom bij te houden. In de loop van e ochtend groeide de rij wachtenden iel aan. Tenslotte was de file kilome tre lang en kwam tot ver buiten Den leider. Om drie uur 's middags ston- en de auto's tot aan het vliegveld De ooy Vele honderden vakantiegangers, die morgens vroeg de mees ten om- treeks acht uur van huis waren ge in de verwachting dat zij de lfde middag aan het Texelse strand >uden kunnen zitten, kregen de schrik an hun leven toen zij al ver voor de larmestad op de eindeloze rij moesten insluiten. Sommigen geloofden zelfs iet dat zij uren wachten voor de boeg idden en dachten aan een verkeers- pstopping, die na enkele minuten wel >u oplossen. Hoewel het geen pretje is n uren lang in de zonnewarmte in de uto te moeten wachten, was de stem- ung onder de vele „gedupeerde" ïauffeurs toch niet slecht. We zagen i hoorden het toen we zaterdagmid- ag de file afwandelden en hier en aar eens informeerden. aan Verbaasd De meeste automobilisten toonden ich verbaasd. Een bouwvakker uit 'trecht, die ter hoogte van de werf- oort stond en er al twee uur wachten ad opzitten, zei: „Als ik dat geweten ad, was ik om vier of vijf uur van nis gegaan. Kennissen zeiden ons dat 'e niet lang zouden hoeven wachten, ndat Texel nu twee grote ponten eeft...." Het feit, dat TESO over eerboten met grote capaciteit be- hikt, is voor meerderen aanleiding 'eest om zich over de drukte niet ;erust te maken. Ze hadden allemaal el eens gehoord of gelezen, dat het ;n paar jaar geleden nog erg moeilijk as, maar nu behoorden die lange achttijden tot het verledenZoals ezegd, de meesten schikten zich in de testand en namen alvast een voor- roefje op de vakantie. Verschillende izinnen verlieten de warme auto en bekten zich uit in de berm van de langs het Noordhollands Kanaal, an tijd tot tijd moesten ze zich weer lings achter het stuur van hun wagen ringen omdat er beweging in de file wam en men doodsbenauwd was dat in ander zich zou invoegen. ew< I ige Dc automobilisten die hier bjj de Helderse werf poort stonden te wachten mochten van geluk spreken. De foto werd nl. gemaakt om drie uur zaterdagmiddag en toen reikte de file tot het kilometers verder gelegen vliegveld Dc Kooy. Dc daar wachtende toeristen kon den pas na middernacht voet op Texels bodem zetten. van een der schepen kon oprijden. Voor de laatsten kwam dit moment rond middernacht Dat betekende dat ook de mensen, die in de Texelse toeristenindustrie werkzaam zijn tot diep in de nacht be zig bleven. Op de VVV-kantoren heer ste koortsachtige activiteit evenals aan de inschrijfbureaus van de kampeer terreinen. Wie dacht dat nu een betrekkelijk rustige zondag zou volgen, had misge- rekend. Ook gedurende de zondag ble ven de TESO schepen auto's en mensen met volle ladingen aanvoeren. Kampeerders Het kampeerterrein Kogerstrand herbergde al spoedig rond 4000 toeris ten. Om 11 uur zaterdagochtend waren op Kogerstrand de terreinen voor jon gens en meisjes al vol en niet lang daarna konden ook de gezinnen niet meer terecht. Op „Loodsmansduin" bleef nog lang ruimte beschikbaar. Maar ook daar moesten de jongens- en meisjesterrei- nen zondag „vol" worden verklaard. Voor gezinnen was er echter nog plaats genoeg. De capaciteit wordt niet be paald door de beschikbare plaatsruim te, maar door het aantal toiletten. De terreinen Dekkerskoog, Brechtkoog (P. Maas) en De Shelter waren zondag vol. Ruimte daarentegen boden nog de ter reinen „Om de noord", Zutphen, Reu vers, v.d. Star, Handgraaf, J. v.d. Vliet, v.d Berg, de Bremakker en vd. Werf. Van het noodterrein bij De Krim werd in bescheiden mate gebruik gemaakt. Zaterdagavond stonden daar 30 tenten. De daar verblijvende kampeerders pro beren eChter zo snel mogelijk plaats te krijgen op andere terreinen. In de sectoren hotelspensions en logies met ontbijt zijn nog vrij veel bedden beschikbaar. De bewering in de dagbladen dat Texel „vol" zou zijn, is dan ook sterk overdreven. Er waren ook clandestiene kampeer ders, zo bleek bij een routinecontrole van dc politie zondagochtend om zes uur. In een boet nabij de Elemert te Den Burg werd een jongen en een meisje aangetroffen afkomstig uit Rot terdam. Twee jongens uit Lisse hadden hun tentje opgezet op verboden terrein bij De Petten achter Den Hoorn. De vier gingen op de bon en werden van Texel gestuurd. Zaterdagmiddag raakte de „Texel stroom" bij het naderen van de fuik in Het doel waarnaar zij streefden (strand De Koog) de Helderse haven iets uit de koers en botste met geringe snelheid op de rech- terfuikarm. De schok veroorzaakte schrik aan boord maar geen schade. De volgende qChtend gebeurde met het zelfde schip iets ernstigers. Nadat de Texelstroom om half elf uit Den Hel der was vertrokken, brandde na tien minuten een transformator door. Hul peloos dobberde de veerboot op de golven. Een marinesleepboot bracht het de haven van 's Horntje binnen. Auto's en passagiers werden gelost en het schip werd naast de fuik gelegd om te worden gerepareerd. Na ongeveer een uur was de transformator vervangen en om half zes werd er weer gevaren. „De Marsdiep" bleef intussen de dienst onderhouden. VOLKSWAGEN TOTAL LOSS NA BOTSING MET TREKKER Vrijdagavond deed zich op de Wes- terweg in Waalenburg een verkeerson geluk voor, waarbij veel materiële schade ontstond. Om tien voor negen reed de 23-jarige Texelaar C. S. Z. met de trekker in de richting De Cocks- dorp. Het uitzicht voor hem werd be lemmerd door een grote hooiwagen. Daardoor zag hij de uit tegengestelde richting naderende J. H. van B uit Eierland in zijn Volkswagen niet. Hij wilde linksaf slaan en op dat moment werd hij door de Volkswagen in de flank geramd. De klap kwam zo hard aan, dat de gloednieuwe Volkswagen (Van B. had de auto één dag in zijn be zit) onherstelbaar werd beschadigd. De bestuurder, zijn echtgenote en een zesjarig dochtertje liepen lichte ver wondingen op. Van de trekker werd een achterwiel verbogen; de bestuurder bleef ongedeerd. Woensdag 19 juli MARINIERSKAPEL NAAR TEXEL Woensdag 19 juli komt de Mariniers kapel der Koninklijke Marine naar Texel om in de muzieknis in De We- zentuin een concert te geven. Het ini tiatief voor de uitvoering is genomen door de majoor der mariniers A. C. Dyxhoorn, de nieuwe commandant van het A.O.K. De Mok. Het optreden is bedoeld als een vriendelijke geste je gens de Texelse bevolking en men hoopt dat de goede verstandhouding tussen burgerij en marine er mee zal worden gediend. Majoor Dyxhoorn vertelde ons dat de marinierskapel een populair pro gramma zal brengen. Er kon een keuze worden gemaakt tussen een rondgang door J>en Burg en een optreden in de nis. Na overleg met de heer J. W. Dek ker van de VW werd besloten voor het concert te kiezen. Taptoe én con cert is om technische redenen niet mogelijk De VW die zich met de ver dere organisatie heeft belast, heeft er zorg voor gedragen, dat de muzieknis, die jarenlang niet is gebruikt, voor het optreden in orde wordt gemaakt. De zestig muzikanten reizen na het optreden dezelfde avond terug naar het vasteland. Het concert in de Wezen- tuin is gratis toegankelijk. BROMMER CONTRA AUTO DEN HOORN Op de Witteweg te Den Hoorn botste zaterdagmiddag de 17-jarige bromfietser W. uit Den Burg op de Mercedes van een toerist uit Doetinchem. De bromfietser kwam uit de richting Westermient en wilde rechtsaf de Witteweg opdraaien. Hij nam de bocht te ruim, waardoor de automobilist, op weg naar Den Hoorn, hem raakte. De brommer werd aan de voorzijde in elkaar gedrukt. Niemand werd gewond. HOOG WATER Hoog water ter rede van Oudeschild. 4 juli 5.16 en 17.52; 5 juli 6 23 en 18.51; 6 juli 7.20 en 19.43; 7 juli 8.13 en 20.38; 8 juli 9.06 en 21.30. Aan het strand ongeveer een uur eerder hoog water. „Deze kermis? Van mij mogen ze 'm direct weer afschaffen!" riep de ex ploitant van dc kinderdraaimolen za terdagavond toen we hem vroegen hoe hij de afgelopen dagen had geboerd. Veel van zijn collega's zijn het met hem eens. Hoewel zij wisten dat het weinig centraal gelegen terrein aan dc Emmalaan lang niet zoveel volk kon trekken als de oude vertrouwde Groe- neplaats (ze betaalden daarom ook een veel lagere pachtsom) is het bezoek toch hard tegengevallen. Overigens kon men die conclusie ook zonder dc som bere mededelingen van de kermismen- sen trekken. Het is gedurende de ker mis geen enkele dag echt druk geweest. De meeste Texelaars hebben zelfs hele maal niets van het na jaren weer inge voerde evenement gezien De heer P. Brongers van de gebak kraam geeft toe dat men met te 'hoge verwachtingen naar Texel is gekomen. De enkele jaren geleden gehouden ker mis tijdens de stadsfeesten was een Correctie De automobilisten die dachten han ig te zijn door de rij te verlaten, de ad in te rijden en zich op een ander int weer in de rij te dringen, kwamen an de kouwe kermis thuis. De Helder- politie, die alleen al om haar gerust- ellende en bemoedigende informatie in de wachtenden, een pluim ver ent, wees onverbiddelijk in zuidelijke enting. Waarna ze zich weer achter de rij mochten aansluiten. Maar eindelijk kwam dan toch voor m Uen het moment dat men het autodek De Texelse kermis zaterdagavond: weinig drukte. commercieel succes. De nieuwe stand plaats lag daar maar enkele honderden meters vandaan en de pacht was aan merkelijk lager. Bovendien waren er veel toeristen, waarom zou het niet slagen? Pas nu beseft men dat de Em malaan een deel van Den Burg is dat geen verbinding vormt met winkel- of andere centra, waar dus niemand komt die er niet woont of beslist moet zijn. De gebakskraam heeft overigens toch redelijk gedraaid. De opbrengst heeft de kosten ongeveer vergoed. Niet weer De exploitant van de Nogat- en isui- kerkraam „De Friese kap" zal op de huidige condities beslist niet meer naar Texel komen, want het heeft hem geld gekost. Hij had liever in De Koog ge staan. „Daar zijn tenminste toeristen en die hebben we hier haast niet ge zien". Meneer E. Schimmelpennick van de schiettent komt ook niet meer terug. Tenzij hij aanmerkelijk minder pacht mag betalen. Hetzelfde zegt F. P. van Dam van de parachutecarrousel. Te midden van de ontevredenen staat de heer Schot van het optelspel alleen. Hij is tevreden, al had 'hij liever in het cen trum gestaan. Maar ook op de huidige condities wil hij alle jaren wel terug komen. De heer J. Wipprecht uit Purmerend, exploitant van de zweefmolen, is een beetje verbitterd. We komen niet meer terug zegt hij, want het kan niet uit. Je kunt hier af en toe een kogel afschieten zonder iemand te raken. Of het (vrij warme) weer mede-oorzaak is van de ongunstige exploitatie? Wipprecht denkt van niet. Uit kermiservarmg weet hij dat vooral het windstille, be wolkte, maar toch droge weer van vrijdag ideaal is, maar ook toen waren Verschtynt dinsdag cn vrijdags Bank: Nederl. Middcnstandsbank; Coöp. Raif- feisenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ3,30 p. kw. 30 ct incasso. Advert: familieberichten 14 ct. p. mm.; andere advert 12 ct. p. mm. Zoals uit de publikatie van de Minis ter van Verkeer en Waterstaat (op de voorzijde van de krant van vorige week dinsdag) blijkt, is wederom voor het gehele eiland een maximum-snel heid vastgesteld. De borden waren echter al voor Pinksteren geplaatst en ook zonder de gepubliceerde beschik king waren deze rechtsgeldig. Elk bord, al staat het er maar een halt uur, is wettelijk geldig. Voorheen kwam het voor dat „uitgekookte jon gens" lieten nagaan ot de minister de beschikking al genomen had op de dag dat zij geverbahseerd werden. Als dat niet het geval was, gingen zij vrijuit. Tot dusverre hebben de gasten zich vrij aardig aan de maximum-snelheid gehouden. Dat kan niet worden gezegd van alle Texelaars. Het zijn steeds de zelfde lieden, die blijkbaar vinden dat de snelheidsbeperking er alleen voor de gasten is. Het is maar een handjevol automobilisten en om te weten wie het zijn, hoeft men enkel maar met een snelheid van precies 80 km. op de Pont- weg te rijden. Men wordt dan herhaal delijk met een „noodgang" gepasseerd door een aantal vooraanstaande Texel se zakenlieden. Bij aankomst in De Koog kan men die zelfde zakenlieden dan ergens een genoegelijk praatje zien maken met deze of gene. Zo heel erg veel haast hadden ze dus niet. En al hadden ze dat wel: door tientallen kilo meters per uur harder te rijden wint men op een kort traject als de Pont weg slechts enkele minuten. Maar er zijn ook Duitse kilometer vreters „die het niet wisten". De con trole zal de volgende weken worden verscherpt, zodat zij en hun Hollandse snelheidsgenoten het spoedig wel zul len weten. En als U netjes tachtig rijdt en toch een bon krijgt, dan zat U misschien aan de andere kant van de witte streep. Die doorgaande witte streep mag U na 1 juli niet meer kruisen. Dit dus voor het geval dat we het met z'n allen weer eens niet wisten. op de hele kermis misschien 100 men sen. Paar centen De heer R. Kooistra uit Leeuwarden, exploitant van de botsautootjes, zegt dat hij nog wel een paar centen ver dient, maar dat het niet veel is, blijkt uit de cijfers, die we in zijn woonwa gen mogen inzien. Hij betaalde ƒ2100, pacht, maar de standplaats was niet meer dan ƒ800,waard. Er schiet nu weinig over. Zo te zien doet de bots- autootjesman wel goede zaken, maar de drukte op de baan wordt kunstma tig in stand gehouden. Als er weinig belangstelling is, laat hij de wagentjes drie maal zo lang rijden. Propaganda De kermismensen hebben wel wat ge daan om de trek naar de Emmalaan wat op te voeren. In De Koog en Den Burg lieten ze geluidswagens rond rijden, maar het heeft bitter weinig effekt gehad. Dat was overigens de enige propaganda. Er hadden onge twijfeld wat meer mensen gekomen als met aanplakbiljetten was gewerkt. Nu wisten zélfs de meeste Texelaars niet dat de kermis was begonnen. Nu zijn kermisexploitanten zakenlie den, die altijd klagen, ook als het hen goed gaat. Dat is politiek. Als ze zou den verkondigen, dat ze kolossale win sten maakten, zou het gemeentebestuur op het idee kunnen komen hogere pacht te bedingen. Maar in dit geval is het duidelijk dat ze inderdaad niet best gedraaid hebben. Aan het handjevol kermisbezoekers kunnen geen grote be dragen verdiend zijn. Als men de vertraging in dc raad- huisbouw had voorzien, zou de Texelse kermis vrolijk op de Groeneplaats heb ben gedraaid. Maar het ziet er naar uit dat er volgend jaar zomer wérkelijk wordt gebouwd op de Groeneplaats en misschien een jaar daarop ook niet. Vrijwel zeker is er dus voorlopig geen kermis in het centrum van Den Burg. Het parkeerterrein Emmalaan is voor het melkkoetje een te schrale weide gebleken. Misschien ligt elders op Texel een graziger stukje. MEUBELHANDEL Den Burg Tel.2572

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1967 | | pagina 1