(j,rocn 2 rwartsjexelsin het hart-,
Ongekende toeristengolf spoelde
over ons eiland
lij wachtenden reikte tot vliegveld De Kooy
In weekend
5000 auto's
naar Texel
TEXELSE KERMIS WAS GEEN
COMMERCIEEL SUCCES
Publiek liet op
zich wachten
Hard rijden op
Texel is zinloos
.x^OR UlVu,
v/a,
WANDREKKEN
Moerbeek's
fSDAG 4 JULI 1967
80e JAARGANG No. 8179
(gave N.V. y/h Langeveld De Rooty
«thus 11 - Den Burg, Texel Tel. 2741
Harry de Graaf, Keesoinlaan 43, Den
tel. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403
SCSK
De golf toeristen en auto's die zater-
ig over ons eiland spoelde, heeft alle
kords gebroken. TESO bracht in het
reekend bijna 5000 auto's naar Texel,
ok het vervoer in tegengestelde rich-
ng was aanzienlijk. (Zie voor exacte
ervoerscijfers het artikel op pag. 2. De
Marsdiep" en „Texelstroom" voeren
verig heen en weer en maakten extra
iensten, maar slaagden er lang niet in
e stroom bij te houden. In de loop van
e ochtend groeide de rij wachtenden
iel aan. Tenslotte was de file kilome
tre lang en kwam tot ver buiten Den
leider. Om drie uur 's middags ston-
en de auto's tot aan het vliegveld De
ooy
Vele honderden vakantiegangers, die
morgens vroeg de mees ten om-
treeks acht uur van huis waren ge
in de verwachting dat zij de
lfde middag aan het Texelse strand
>uden kunnen zitten, kregen de schrik
an hun leven toen zij al ver voor de
larmestad op de eindeloze rij moesten
insluiten. Sommigen geloofden zelfs
iet dat zij uren wachten voor de boeg
idden en dachten aan een verkeers-
pstopping, die na enkele minuten wel
>u oplossen. Hoewel het geen pretje is
n uren lang in de zonnewarmte in de
uto te moeten wachten, was de stem-
ung onder de vele „gedupeerde"
ïauffeurs toch niet slecht. We zagen
i hoorden het toen we zaterdagmid-
ag de file afwandelden en hier en
aar eens informeerden.
aan
Verbaasd
De meeste automobilisten toonden
ich verbaasd. Een bouwvakker uit
'trecht, die ter hoogte van de werf-
oort stond en er al twee uur wachten
ad opzitten, zei: „Als ik dat geweten
ad, was ik om vier of vijf uur van
nis gegaan. Kennissen zeiden ons dat
'e niet lang zouden hoeven wachten,
ndat Texel nu twee grote ponten
eeft...." Het feit, dat TESO over
eerboten met grote capaciteit be-
hikt, is voor meerderen aanleiding
'eest om zich over de drukte niet
;erust te maken. Ze hadden allemaal
el eens gehoord of gelezen, dat het
;n paar jaar geleden nog erg moeilijk
as, maar nu behoorden die lange
achttijden tot het verledenZoals
ezegd, de meesten schikten zich in de
testand en namen alvast een voor-
roefje op de vakantie. Verschillende
izinnen verlieten de warme auto en
bekten zich uit in de berm van de
langs het Noordhollands Kanaal,
an tijd tot tijd moesten ze zich weer
lings achter het stuur van hun wagen
ringen omdat er beweging in de file
wam en men doodsbenauwd was dat
in ander zich zou invoegen.
ew<
I ige
Dc automobilisten die hier bjj de Helderse
werf poort stonden te wachten mochten van
geluk spreken. De foto werd nl. gemaakt om
drie uur zaterdagmiddag en toen reikte de file
tot het kilometers verder gelegen vliegveld
Dc Kooy. Dc daar wachtende toeristen kon
den pas na middernacht voet op Texels bodem
zetten.
van een der schepen kon oprijden. Voor
de laatsten kwam dit moment rond
middernacht
Dat betekende dat ook de mensen,
die in de Texelse toeristenindustrie
werkzaam zijn tot diep in de nacht be
zig bleven. Op de VVV-kantoren heer
ste koortsachtige activiteit evenals aan
de inschrijfbureaus van de kampeer
terreinen.
Wie dacht dat nu een betrekkelijk
rustige zondag zou volgen, had misge-
rekend. Ook gedurende de zondag ble
ven de TESO schepen auto's en mensen
met volle ladingen aanvoeren.
Kampeerders
Het kampeerterrein Kogerstrand
herbergde al spoedig rond 4000 toeris
ten. Om 11 uur zaterdagochtend waren
op Kogerstrand de terreinen voor jon
gens en meisjes al vol en niet lang
daarna konden ook de gezinnen niet
meer terecht.
Op „Loodsmansduin" bleef nog lang
ruimte beschikbaar. Maar ook daar
moesten de jongens- en meisjesterrei-
nen zondag „vol" worden verklaard.
Voor gezinnen was er echter nog plaats
genoeg. De capaciteit wordt niet be
paald door de beschikbare plaatsruim
te, maar door het aantal toiletten. De
terreinen Dekkerskoog, Brechtkoog (P.
Maas) en De Shelter waren zondag vol.
Ruimte daarentegen boden nog de ter
reinen „Om de noord", Zutphen, Reu
vers, v.d. Star, Handgraaf, J. v.d. Vliet,
v.d Berg, de Bremakker en vd. Werf.
Van het noodterrein bij De Krim werd
in bescheiden mate gebruik gemaakt.
Zaterdagavond stonden daar 30 tenten.
De daar verblijvende kampeerders pro
beren eChter zo snel mogelijk plaats te
krijgen op andere terreinen.
In de sectoren hotelspensions en
logies met ontbijt zijn nog vrij veel
bedden beschikbaar. De bewering
in de dagbladen dat Texel „vol" zou
zijn, is dan ook sterk overdreven.
Er waren ook clandestiene kampeer
ders, zo bleek bij een routinecontrole
van dc politie zondagochtend om zes
uur. In een boet nabij de Elemert te
Den Burg werd een jongen en een
meisje aangetroffen afkomstig uit Rot
terdam. Twee jongens uit Lisse hadden
hun tentje opgezet op verboden terrein
bij De Petten achter Den Hoorn. De
vier gingen op de bon en werden van
Texel gestuurd.
Zaterdagmiddag raakte de „Texel
stroom" bij het naderen van de fuik in
Het doel waarnaar zij streefden
(strand De Koog)
de Helderse haven iets uit de koers en
botste met geringe snelheid op de rech-
terfuikarm. De schok veroorzaakte
schrik aan boord maar geen schade.
De volgende qChtend gebeurde met het
zelfde schip iets ernstigers. Nadat de
Texelstroom om half elf uit Den Hel
der was vertrokken, brandde na tien
minuten een transformator door. Hul
peloos dobberde de veerboot op de
golven. Een marinesleepboot bracht het
de haven van 's Horntje binnen. Auto's
en passagiers werden gelost en het
schip werd naast de fuik gelegd om te
worden gerepareerd. Na ongeveer een
uur was de transformator vervangen
en om half zes werd er weer gevaren.
„De Marsdiep" bleef intussen de dienst
onderhouden.
VOLKSWAGEN TOTAL LOSS
NA BOTSING MET TREKKER
Vrijdagavond deed zich op de Wes-
terweg in Waalenburg een verkeerson
geluk voor, waarbij veel materiële
schade ontstond. Om tien voor negen
reed de 23-jarige Texelaar C. S. Z. met
de trekker in de richting De Cocks-
dorp. Het uitzicht voor hem werd be
lemmerd door een grote hooiwagen.
Daardoor zag hij de uit tegengestelde
richting naderende J. H. van B uit
Eierland in zijn Volkswagen niet. Hij
wilde linksaf slaan en op dat moment
werd hij door de Volkswagen in de
flank geramd. De klap kwam zo hard
aan, dat de gloednieuwe Volkswagen
(Van B. had de auto één dag in zijn be
zit) onherstelbaar werd beschadigd.
De bestuurder, zijn echtgenote en een
zesjarig dochtertje liepen lichte ver
wondingen op. Van de trekker werd
een achterwiel verbogen; de bestuurder
bleef ongedeerd.
Woensdag 19 juli
MARINIERSKAPEL NAAR TEXEL
Woensdag 19 juli komt de Mariniers
kapel der Koninklijke Marine naar
Texel om in de muzieknis in De We-
zentuin een concert te geven. Het ini
tiatief voor de uitvoering is genomen
door de majoor der mariniers A. C.
Dyxhoorn, de nieuwe commandant van
het A.O.K. De Mok. Het optreden is
bedoeld als een vriendelijke geste je
gens de Texelse bevolking en men
hoopt dat de goede verstandhouding
tussen burgerij en marine er mee zal
worden gediend.
Majoor Dyxhoorn vertelde ons dat
de marinierskapel een populair pro
gramma zal brengen. Er kon een keuze
worden gemaakt tussen een rondgang
door J>en Burg en een optreden in de
nis. Na overleg met de heer J. W. Dek
ker van de VW werd besloten voor
het concert te kiezen. Taptoe én con
cert is om technische redenen niet
mogelijk De VW die zich met de ver
dere organisatie heeft belast, heeft er
zorg voor gedragen, dat de muzieknis,
die jarenlang niet is gebruikt, voor het
optreden in orde wordt gemaakt.
De zestig muzikanten reizen na het
optreden dezelfde avond terug naar het
vasteland. Het concert in de Wezen-
tuin is gratis toegankelijk.
BROMMER CONTRA AUTO
DEN HOORN Op de Witteweg te
Den Hoorn botste zaterdagmiddag de
17-jarige bromfietser W. uit Den Burg
op de Mercedes van een toerist uit
Doetinchem. De bromfietser kwam uit
de richting Westermient en wilde
rechtsaf de Witteweg opdraaien. Hij
nam de bocht te ruim, waardoor de
automobilist, op weg naar Den Hoorn,
hem raakte. De brommer werd aan de
voorzijde in elkaar gedrukt. Niemand
werd gewond.
HOOG WATER
Hoog water ter rede van Oudeschild.
4 juli 5.16 en 17.52; 5 juli 6 23 en 18.51;
6 juli 7.20 en 19.43; 7 juli 8.13 en 20.38;
8 juli 9.06 en 21.30.
Aan het strand ongeveer een uur eerder
hoog water.
„Deze kermis? Van mij mogen ze 'm
direct weer afschaffen!" riep de ex
ploitant van dc kinderdraaimolen za
terdagavond toen we hem vroegen hoe
hij de afgelopen dagen had geboerd.
Veel van zijn collega's zijn het met
hem eens. Hoewel zij wisten dat het
weinig centraal gelegen terrein aan dc
Emmalaan lang niet zoveel volk kon
trekken als de oude vertrouwde Groe-
neplaats (ze betaalden daarom ook een
veel lagere pachtsom) is het bezoek
toch hard tegengevallen. Overigens kon
men die conclusie ook zonder dc som
bere mededelingen van de kermismen-
sen trekken. Het is gedurende de ker
mis geen enkele dag echt druk geweest.
De meeste Texelaars hebben zelfs hele
maal niets van het na jaren weer inge
voerde evenement gezien
De heer P. Brongers van de gebak
kraam geeft toe dat men met te 'hoge
verwachtingen naar Texel is gekomen.
De enkele jaren geleden gehouden ker
mis tijdens de stadsfeesten was een
Correctie
De automobilisten die dachten han
ig te zijn door de rij te verlaten, de
ad in te rijden en zich op een ander
int weer in de rij te dringen, kwamen
an de kouwe kermis thuis. De Helder-
politie, die alleen al om haar gerust-
ellende en bemoedigende informatie
in de wachtenden, een pluim ver
ent, wees onverbiddelijk in zuidelijke
enting. Waarna ze zich weer achter
de rij mochten aansluiten.
Maar eindelijk kwam dan toch voor
m Uen het moment dat men het autodek
De Texelse kermis zaterdagavond:
weinig drukte.
commercieel succes. De nieuwe stand
plaats lag daar maar enkele honderden
meters vandaan en de pacht was aan
merkelijk lager. Bovendien waren er
veel toeristen, waarom zou het niet
slagen? Pas nu beseft men dat de Em
malaan een deel van Den Burg is dat
geen verbinding vormt met winkel- of
andere centra, waar dus niemand komt
die er niet woont of beslist moet zijn.
De gebakskraam heeft overigens toch
redelijk gedraaid. De opbrengst heeft
de kosten ongeveer vergoed.
Niet weer
De exploitant van de Nogat- en isui-
kerkraam „De Friese kap" zal op de
huidige condities beslist niet meer naar
Texel komen, want het heeft hem geld
gekost. Hij had liever in De Koog ge
staan. „Daar zijn tenminste toeristen
en die hebben we hier haast niet ge
zien".
Meneer E. Schimmelpennick van de
schiettent komt ook niet meer terug.
Tenzij hij aanmerkelijk minder pacht
mag betalen. Hetzelfde zegt F. P. van
Dam van de parachutecarrousel. Te
midden van de ontevredenen staat de
heer Schot van het optelspel alleen. Hij
is tevreden, al had 'hij liever in het cen
trum gestaan. Maar ook op de huidige
condities wil hij alle jaren wel terug
komen.
De heer J. Wipprecht uit Purmerend,
exploitant van de zweefmolen, is een
beetje verbitterd. We komen niet meer
terug zegt hij, want het kan niet uit. Je
kunt hier af en toe een kogel afschieten
zonder iemand te raken. Of het (vrij
warme) weer mede-oorzaak is van de
ongunstige exploitatie? Wipprecht
denkt van niet. Uit kermiservarmg
weet hij dat vooral het windstille, be
wolkte, maar toch droge weer van
vrijdag ideaal is, maar ook toen waren
Verschtynt dinsdag cn vrijdags
Bank: Nederl. Middcnstandsbank; Coöp. Raif-
feisenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ3,30 p.
kw. 30 ct incasso. Advert: familieberichten
14 ct. p. mm.; andere advert 12 ct. p. mm.
Zoals uit de publikatie van de Minis
ter van Verkeer en Waterstaat (op de
voorzijde van de krant van vorige
week dinsdag) blijkt, is wederom voor
het gehele eiland een maximum-snel
heid vastgesteld. De borden waren
echter al voor Pinksteren geplaatst en
ook zonder de gepubliceerde beschik
king waren deze rechtsgeldig. Elk
bord, al staat het er maar een halt
uur, is wettelijk geldig. Voorheen
kwam het voor dat „uitgekookte jon
gens" lieten nagaan ot de minister de
beschikking al genomen had op de
dag dat zij geverbahseerd werden.
Als dat niet het geval was, gingen zij
vrijuit.
Tot dusverre hebben de gasten zich
vrij aardig aan de maximum-snelheid
gehouden. Dat kan niet worden gezegd
van alle Texelaars. Het zijn steeds de
zelfde lieden, die blijkbaar vinden dat
de snelheidsbeperking er alleen voor
de gasten is. Het is maar een handjevol
automobilisten en om te weten wie het
zijn, hoeft men enkel maar met een
snelheid van precies 80 km. op de Pont-
weg te rijden. Men wordt dan herhaal
delijk met een „noodgang" gepasseerd
door een aantal vooraanstaande Texel
se zakenlieden. Bij aankomst in De
Koog kan men die zelfde zakenlieden
dan ergens een genoegelijk praatje zien
maken met deze of gene. Zo heel erg
veel haast hadden ze dus niet. En al
hadden ze dat wel: door tientallen kilo
meters per uur harder te rijden wint
men op een kort traject als de Pont weg
slechts enkele minuten.
Maar er zijn ook Duitse kilometer
vreters „die het niet wisten". De con
trole zal de volgende weken worden
verscherpt, zodat zij en hun Hollandse
snelheidsgenoten het spoedig wel zul
len weten.
En als U netjes tachtig rijdt en toch
een bon krijgt, dan zat U misschien
aan de andere kant van de witte streep.
Die doorgaande witte streep mag U na
1 juli niet meer kruisen. Dit dus voor
het geval dat we het met z'n allen
weer eens niet wisten.
op de hele kermis misschien 100 men
sen.
Paar centen
De heer R. Kooistra uit Leeuwarden,
exploitant van de botsautootjes, zegt
dat hij nog wel een paar centen ver
dient, maar dat het niet veel is, blijkt
uit de cijfers, die we in zijn woonwa
gen mogen inzien. Hij betaalde ƒ2100,
pacht, maar de standplaats was niet
meer dan ƒ800,waard. Er schiet nu
weinig over. Zo te zien doet de bots-
autootjesman wel goede zaken, maar
de drukte op de baan wordt kunstma
tig in stand gehouden. Als er weinig
belangstelling is, laat hij de wagentjes
drie maal zo lang rijden.
Propaganda
De kermismensen hebben wel wat ge
daan om de trek naar de Emmalaan
wat op te voeren. In De Koog en Den
Burg lieten ze geluidswagens rond
rijden, maar het heeft bitter weinig
effekt gehad. Dat was overigens de
enige propaganda. Er hadden onge
twijfeld wat meer mensen gekomen als
met aanplakbiljetten was gewerkt. Nu
wisten zélfs de meeste Texelaars niet
dat de kermis was begonnen.
Nu zijn kermisexploitanten zakenlie
den, die altijd klagen, ook als het hen
goed gaat. Dat is politiek. Als ze zou
den verkondigen, dat ze kolossale win
sten maakten, zou het gemeentebestuur
op het idee kunnen komen hogere
pacht te bedingen. Maar in dit geval is
het duidelijk dat ze inderdaad niet best
gedraaid hebben. Aan het handjevol
kermisbezoekers kunnen geen grote be
dragen verdiend zijn.
Als men de vertraging in dc raad-
huisbouw had voorzien, zou de Texelse
kermis vrolijk op de Groeneplaats heb
ben gedraaid. Maar het ziet er naar uit
dat er volgend jaar zomer wérkelijk
wordt gebouwd op de Groeneplaats en
misschien een jaar daarop ook niet.
Vrijwel zeker is er dus voorlopig geen
kermis in het centrum van Den Burg.
Het parkeerterrein Emmalaan is voor
het melkkoetje een te schrale weide
gebleken. Misschien ligt elders op Texel
een graziger stukje.
MEUBELHANDEL
Den Burg Tel.2572