22000 personenauto's meer dan vorig jaar Verrassende uitspraken Eerste helft van 1967 Ernstige frontale botsing op poutweg Een astrologische blik op Texel (ii) De vervoerscijfers van de TESO over het eersie hail jaar van 11)67 geven overduidelijk een stijging in alle sec toren van vervoer te zien. Onwillekeu rig moet bij deze fabelachtige toene ming op alle gebied de gedachte aan een derde boot opkomen. Vooral de resultaten van het vervoer van autobussen zijn met sprongen vooruitgegaan. In de eerste zes maan den van 1967 werden 935 bussen ver voerd tegen in dezelfde periode van vorig jaar 477: maar liefst een stijging van haast 100%. De sector personenwagenvervoer heeft dit jaar ook een grote vlucht ge nomen. In de eerste 6 maanden van 1967 werden 22.000 personenauto's meer overgezet dan in de eerste helft van 1966. Vorig jaar vervoerden de twee veerschepen 74.87.3 personen auto's, dit jaar waren het er 96.938. WETENSWAARDIGHEDEN VOOR- EN NADELEN „ZOMERTIJD" Vroeger kende Nederland een zomer en een wintertijd. Door het verzetten van de klok, was het zomeravonds lang licht, terwijl in 't najaar de klok weer werd verzet, zodat de normale toestand weer intrad. Na de oorlog heeft men niet meer aan de wijzers van de klok geschoven en handhaaft men de normale tijd, zo als die ook in onze buurlanden gebrui kelijk is. Toch zijn er weer stemmen opgegaan om weer over te gaan te gaan tot het invoeren van de zomertijd. Aangezien dit een kwestie is, waarover de over heid beslist, gaat men niet over één nacht ijs. Men wil in Den Haag de voor- en nadelen weten en daarom heeft men advies gevraagd aan de So ciaal Economische Raad, wat de conse quenties zouden zijn van het invoeren van een zomertijd. Het onderzoek heeft uitgewezen, dat de meningen verdeeld zijn. Vrijwel de gehele toeristische en recreatieve sector is voor het wederom invoeren van een zomertijd, waarbij men genieten kan van lange avonden met lang licht. Daar staat echter tegenover, dat men in vervoerskringen en wel speciaal die kringen die zich bezighouden met in ternationaal verkeer en personenver voer volgens vaste dienstregelingen, zo als spoorwegen, de luchtvaart en de zeescheepvaart bedenkingen heeft. Deze bedenkingen gelden echter, wanneer Nederland apart een zomertijd zou in voeren. Geen bezwaar bestaat er, wan neer een zomertijd op internationale schaal zou worden ingevoerd. De overheid heeft zich op het stand punt gesteld dat, Nederland bereid is tot invoering van zomertijd over te gaan, mits dit internationaal geschiedt. WATER MAAKT VLEES Een varken heeft tweeëneenhalf maal zoveel water nodig als droog voer Bij de varkensmesterij is men ge wend de dieren flink wat te drinken te geven, hetzij na het eten, of het droogvoer wordt met water vermengd gegeven. Deense en Duitse onderzoekers heb ben een uitgebreid onderzoek inge steld naar de hoeveelheid water die varkens nodig hebben om zo gunstig mogelijk in gewioht toe te nemen. Het bleek, dat de optimale gewichtstoe name lag bij een verhouding van twee- eneenhalf op een. Dat wil zeggen dat het varken op elke kilogram droog voer, tweeeneenhalve liter water moet hebben. De onderzoekingen wezen bo vendien uit, dat het weinig uitmaakt of men de dieren later drenkt, of dat men het droogvoer aangemaakt met de hoeveelheid water geeft. Dus droog of nat voeren maakt geen verschil. Vooral in het begin van de mestperiode heb ben de dieren sterk behoefte aan vocht, later loopt dat terug. De onderzoekingen wezen voorts uit, dat het verstrekken van erg koud wa ter de gewichtstoename nadelig be- invloedt Nat voeren kan in koude en vochtige stallen minder gunstig zijn, wanneer het te verstrekken water te koud aan het droogvoer wordt toege voegd. Ook wanneer de dieren te wei nig water krijgen, neemt het gewicht minder goed toe. MEER DAN EEN MILJOEN KILOMETER SPOOR Sinds in de vorige eeuw de spoor wegen tot ontwikkeling kwamen, is er wel het een en ander gebeurd. Over de gehele wereld vinden we spoorlijnen, soms door de meest onherbergzame streken. In totaal bedraagt het aantal kilometers spoorlijn op aarde momen teel zo'n 1.300.000 kilometer, hetgeen betekent dat men de aan elkaar beves tigde lijnen niet minder dan zo'n 32 maal rond de aarde zou kunnen wik kelen. Grote delen van het wereldspoor wegnet worden echter nog bereden door de stoomlocomotieven, die wij in ons land vrijwel niet meer zien, want van dit geweldige net is slechte 105.236 kilometer geëlektrificeerd. De verde ling over de wereld in ongeveer als volgt: Europa zonder de Sowjet-Unie 291.351 Afrika 75.777 Azië incl. Sowjet-Unie 309.971 Australië en Nieuw Zeeland 46.618 Noord- en Midden-Amerika 466.811 Zuid-Amerika 100.637 Ook in het personenvervoer komt de trend duidelijk tot uiting: 526.755 te gen in 1966 532.514, een verschil van bijna 100.000. Bij de vrachtauto's een stijging van 2.000 (13.532 - 11.747) en de rijwielen 4000 (22.251 - 18.719). Voorts bleek dat in de maand juni de hoogste cijfers werden bereikt. TEXELAAR REED IN OP TESO-CONTROLEUR Gisterochtend om half zeven heeft de 49-jange controleur van TESO, B. Smit, met een sprong op de motorkap op de haven in Den Helder zijn leven gered. De 47-jarige Texelaar A. R. reed, na een verschil van mening over het verlenen van voorrang bij het op rijden van de eerste boot ineens op de controleur in. Nadat R., drie keer vergeefs gepoogd had zich tussen de andere wagens te wringen en eindelijk de boot op kon rijden, reed hij recht op de controleur af, die alleen nog op de motorkap kon springen. R. sleurde de controleur nog een dertig meter met zich mee. Op beschuldiging van poging tot doodslag is R. in het Helderse politie bureau ingesloten. ^PROF. KEESOMSTUDIEFONDS VERSTREKTE VIJF TOELAGEN Het bestuur van het Prof. Dr. W. H. Keesomstudiefonds heeft in vergade ring besloten dit jaar 5 studietoelagen te verstrekken. In totaal werden 6 aanvragen voor een studietoelage ont vangen. De gevraagde toelagen liepen uiteen van J300,tot ƒ2000, Op een verzoek om een toelage voor het bezoeken van een school voor de opleiding tot schilderspatroon werd besloten ƒ300,toe te kennen. Een aanvraag om een toelage voor het vol gen van een opleiding voor het staats- diploma orgel L.O. en voor koordiri gent werd beloond met ƒ1000,Op een verzoek om een toelage voor het volgen van een accordeonopleiding aan het muzieklyceum werd besloten J 1000,toe te kennen. Voor de oplei ding tot modetekenares aan de Indus trieschool voor Vrouwelijke Jeugd te Amsterdam werd ƒ500,uitgetrokken. Op een aanvraag orn een toelage voor het volgen van een universitaire studie werd besloten ƒ500,toe te kennen. Het )Prof. Keesomstudiefonds heeft in het boekjaar 1966/1967 voor 2.800.aan beurzen uitbetaald. Uit de rekening van inkomsten en uitgaven blijkt, dat het batig saldo over het boekjaar 1966 ƒ1009,62 be draagt. Ook dit jaar werd van de ge meente Texel een subsidie ontvangen van 2000, Uit het overzicht van het aantal se dert de oprichting van de stichting (in 1953) verleende toelagen blijkt, dat voor de muzikale vakken het meeste geld wordt uitgetrokken: in totaal ƒ7470,Ook voor een middelbare schoolopleiding en een opleiding in de technische vakken worden veel toela gen verstrekt: 6025,voor het mid delbaar onderwijs, 4030,voor een opleiding in de technische vakken Van de 94 aanvragen voor studietoe lagen sedert de oprichting van de stichting zijn 43 toelagen werkelijk toegekend. Bij de aanvrage dus iete minder dan 50% kans dat de toelage wordt verstrekt. ATOOMKLOKKEN Reeds geruime tijd is men in istaat klokken te vervaardigen, die op de een of andere wijze werken via de atoom kracht. Dit soort klokken kent een uiterst nauwkeurige precisie, en wordt reeds gebruikt op verschillende be langrijke astronomische .observatoria. In Zwitserland het land van de klokken en horloges demonstreerde men kortgeleden een atoomklok, die gebaseerd is op de oscillatie van het atoom cesium 133. Deze klok heeft een prachtige nauwkeurigheid en zal niet meer dan slechts één seconde voor of achterlopen in een tijdsbestek van.... 3000 jaren! Een betrouwbare klok voor vele generaties. EEN ELEKTRISCHE FIETS In verband met de toenemende luchtverontreiniging, die voor een be langrijk deel in de grote steden wordt toegeschreven aan de uitlaatgassen van het gemotoriseerde verkeer ziet men overal een ontwikkeling in de richting van elektrische aandrijving. In de Verenigde Staten, Engeland en Frank rijk, wordt hier wat de automobiel industrie betreft, al hard aan gewerkt en nu kwam in Engeland kortgeleden de eerste demonstratie van een elek trische fiets, die een waardige vervan ger van de bromfiets zou kunnen wor den. Deze fiets met elektrische kracht bron, maakt geen geluid, hetgeen uiter aard ook al scheelt en verspreidt geen uitlaatgassen. De fiets kan met een berijder erop een topsnelheid van ongeveer vijftig kilometer per uur be reiken, hetgeen dus ruim voldoende is. De overdag verbruikte energie wordt 's nachts bijgeladen, zodat ook dat geen probleem behoeft te vormen. De fiets is voorts uitgevoerd in plaatwerk van kunststof, zodat men niet bang behoeft te zijn voor roesten. De Engelsen beginnen nu met de massaproduktie van deze fiets en ho pen er een willige markt voor te vin den. TEXELSE MARKT Gisteren werden op de Texelse markt aangevoerd: 25 lammeren ƒ85, - 95,en 1 schaap. In de afgelopen nacht omstreeks 12 uur gebeurde op de Pontweg ter hoog te van pension Land- en Duinzicht (fam. J. Dijkstra) een vrij ernstige aan rijding, waarbij de Texelaar P Hui- zinga en een inzittende van de Fiat, waarmee de Volkswagen van Huizinga in botsing kwam, naar het ziekenhuis moesten worden overgebracht. De heer Huizinga, die er het ergste aan toe was, werd met een hersen schudding en een gebroken been be wusteloos naar het ziekenhuis overge bracht. Zijn toestand is, zo hoorden we vanochtend, redelijk. De inzittende van de Fiat uit Oosterbeek moest naar het ziekenhuis worden vervoerd met een oogblessure. De beide wagens kwamen frontaal met elkaar in botsing, doordat de Volkswagen zich waarschijnlijk op het verkeerde weggedeelte bevond. De Fiat kwam met vier inzittenden uit de richting van Den Burg. De Texelse Volkswagen kwam met twee inzittenden (P. Huizinga en zijn meisje) uit de richting van De Koog. Beide auto's werden zeer ernstig be schadigd en moesten worden wegge sleept door de fa. Kaczor uit Den Burg. V- FOKKER FRIENDSHIP KWAM NAAR TEXEL Hi^r de Fokker Friendship, die woensdagmiddag half drie op het vliegveld Texel landde met aan boord een delegatie van de Fokker fabrieken. In het vorige nummer berichtten wij reeds over de landing van de Friend ship op het Texelse vliegveld. CONSULTATIEBUREAU VOOR ZUIGELINGEN Woensdag 2 augustus a.s. worden de moe ders van Oudeschild en Den Burg verwacht Oudcscbild van 13.00 - 13.45 uur; daarua Den Burg tot 16.00 uur. Wij publiceren het tweede gedeelte van het gesprek, dat wij mochten heb ben met de bekende Britse astroloog Dr. Whitacker. Tex. Crt.: Dr. Whitacker, tot nu toe heeft U slechts terloops gesproken over onze visserij. Zoudt U daar iets meer over kunnen zeggen? Dr. W.: Met genoegen. Astrologisch valt de Texelse visserij onder te tekens Schorpioen en Maagd. Het teken Kreeft heeft op het eiland een overheersende invloed; in het licht hiervan dient vast gesteld te worden, dat de visserij dus in de eerste plaats door de Kreeft be- invloed wordt. Daarna spreken ook de respectievelijke heersers Mars, Uranus en de Maan een woordje mee. De Maan verkeert hier in een buitengewoon agressief gezelschap, zodat een zekere labiliteit of wankelheid in deze bron van bestaan der. Texelse bevolking aanwezig moet zijn. Mogelijkerwijs houdt dit verband met de manier waar op gevist wordt. (Toen wij Dr. Whitaoker vertelden over de in bepaalde omstandigheden niet ongevaarlijke wijze waarop gevist werd, reageerde hij als volgt.) Dr. W.: Nu ik dit verneem, wordt mij de stand van sterren en planeten dui delijk voor de komende vijf jaren. Ik moet daar vaststellen; een samenvallen van Uranus, de planeet der nieuwe vindingen en de Maan. De laatste ïllu- street in deze de geringe stabiliteit, maar ondervindt de weldadige mvloed van de Zon. Dit rechtvaardigt de hoop dat uiteindelijk verbeteringen in de technische uitvoering van de visserij bevorderhjk zullen zijn voor een toene mende mate van veiligheid. Redactie: Naar wij vernemen zijn en kele Texelse kotters reeds omgebouwd en wordt in het algemeen gestreefd naar een verlaging van het zwaarte punt der schepen). T.C.: Texel telt zeven dorpen. In de oude mystieke wetenschappen is zeven een belangrijk getal. Heeft dit voor het eiland wellicht bijzondere betekenis? Dr. W.: Uw veronderstelling aldus uit gesproken neigt in de richting van een positieve beantwoording. Reeds zes honderd jaar vóór het begin van de .z.g. Christelijke jaartelling liet koning Assurbanipal van Assyrie kleitabletten met spijkerschrift vervaardigen, waar uit wij hebben geleerd hoe de zeven toentertijd bekende planeten het uni versum en deze aarde beheersten. Het getal zeven manifesteert zich in de ze ven dagen van de week, zo goed als in de zeven vette en de zeven magere ja ren en in volkssprookjes als Sneeuw witje en de zeven dwergen. Ook de ge heimzinnige Mithrasverering, die ten tijde o.a. van Keizer Augustus in het Romeinse Rijk talloze aanhangers vond, een godsdienst van oud-Perzische oor sprong, is gegrondvest op het getal zeven. Terugkomend op de zeven dor pen van Uw eiland, valt het hoofddorp Den Burg als van nature onder de Zon. Deze ster, die zich zeker niet beperkt tot lokale omstandigheden, bevordert de aanwas van vreemde bevolkingsele menten. Omdat de oer-bevolking van Den Burg, zoals die van het gehele eiland, ressorterend onder de Kreeft, in hoge mate afhankelijk is van de Maan, is hier een zekere mate van wrijving aanwijsbaar. De sterke in vloed van de Maan zal in vroeger tij den tot een bepaalde onevenwichtig heid bij de autochthone bevolking heb ben geleid, die zich in de z.g. maan- ziekte openbaarde. Door een groei van het aantal bewoners van niet-Texelse origine mag verwacht worden dat het onzekerheidselement door vermeerder de inspraak van de Zon tot het ver leden zal gaan behoren. Tex. Crt.: Het zal U bekend zijn, dat in het dorp De Koog de immigratie buitengewoon groot is. Kunt U onze lezers iets omtrent de bevolking van dit dorp mededelen? Dr. W.: Bij mijn studie van Uw woon plaats heb ik allerwegen in grote mate medewerking ondervonden o.a. van de Economisch-Technologische Dienst van Uw gewest. Uit een der rapporten van deze dienst is mij gebleken, dat in De Koog slechts 43% van alle vrouwen van het eiland geboortig zijn. Van de mannen daarentegen komt 56% van eigen bodem. Om deze reden heb ik moeten besluiten dat hier de planeet Jupiter, waarvan ik al eerder zei, dat die het toerisme voorstelt, zijn invloed doet gelden. Immers, in een dorp, zo sterk onder vreemde invloed, is men geneigd over enge grenzen heen te kij ken. Zoals destijds de bewoners van het oude Rome op bevel van Jupiter de Sabijnse maagden roofden, zo hebben echter op minder gewelddadige wijze, de Koger mannen hun bruiden van verre gehaald. Tex. Crt.: Is het U bekend, dat naast de beroepsvisserij steeds meer sport vissers aangetroffen worden? Dr. W.: Bij mijn komst naar het eiland met Uw voortreffelijke veerdienst, zag ik onder de passagiers een groepje mannen voorzien van emmers en spa den. Zij maakten geen over-gecivili- seerde indruk, maar schenen mij wel willend genoeg om een gesprek te be ginnen. Op mijn vraag met welk doel zij zich naar Texel begaven, ontving ik ten antwoord dat zij gingen „pieren steken". Ik begreep dit niet, hoewel ik een goed begrip voor de Nederlandse taal begin te krijgen. Een medepassa gier, waarschijnlijk van Uw eiland af komstig, was zo vriendelijk als tolk op te treden; zo vernam ik dat pieren in- vertebrata (ongewervelde dieren) zijn, levend m de sedert Plinius bekende wadden, de zand- en shjkgronden ten oostzijde van het eiland. Wat later er voer ik dat langs de wegen een leven dige handel in deze diersoort is, die in verschillende kwaliteiten aangeboden wordt. Zo leerde ik het verschil kennen tussen pieren, super- en super-elite zeepieren, nochtans alle tot dezelfde biologische orde behorend. Tex. Crt.: Het is inderdaad zo, dat de sportvissenj met pieren uitgeoefend wordt. Dr. W.: De wateren die Texel omspoe len maken het tot een eiland. Soms zijn deze wateren vredig en kalm, maar bij een conflictsituatie tussen Neptunus, de god van de zee en de boosdoener Satur- nus, kunnen bij Uw woonplaats hevige stormen het gevolg zijn, zoals mijn landsman William Shakespeare die zo treffelijk in zijn beroemde „The Tem pest" heeft geschetst. Verraderlijk zijn dan niet alleen de hoge golven maar bovenal de stromingen in het bizonder rond de zuidoostelijke punt van Uw ei land die Het Homtje genoemd schijnt te worden. Lieden die daar gaan hen gelen in bootjes en voorzien van de hiervoor genoemde super-elite zeepie ren trachten vis te vangen lopen groot gevaar. De opbrengst van hun vangst staat dan in geen verhouding tot de voortdurend dreigende dood Tex. Crt.: Lijkt het u niet raadzaam dat de directie van onze veerdienst op haar schepen bekend laat maken, wanneer dergelijke ongunstige sterrenstanden voor de sportvissers op handen zijn? Dr. W.: Uwl and staat bekend te leven onder snel veranderende weersomstan digheden; Uw meteorologische dienst met een ervaring van vele jaren en on der leiding van hoogstbekwame weten schapsmensen schijnt mij hiertoe eerder geroepen dan het directoraat van Uw veerdienst, dat naar mijn opvatting wel andere zorgen zal hebben. Wel zou de astrologie, die in Uw land nog te wei nig au serieux genomen wordt, hier op ge-eigende wijze ingeschakeld kunnen worden. Na Dr Whitacker onze hartelijke dank te hebben betuigd voor zijn belangwek kende kijk op ons eiland, beloofde de geleerde ons te zijner tijd inzage van zijn prognoses en studies voor het jaar 1968. Wij hopen onze lezers daarvan op de hoogte te houden. Th. Ve ie D. lei ZEEPKISTENRACE BIJ DE IIOGEBERG Gistermiddag werd bij de Hogeber| onder veel belangstelling een zeep kistenrace gehouden, waaraan 12 men sen deelnamen. Door het mooie wee: hadden velen een plaatsje langs hei parcours mgenomen. Kampioen wen Adrie de Porto, met op de tweed plaats Arie Schouten. De derde ei rjL vierde prijzen waren voor Jack Dekke wii en Frank Wubbenhorst. Alle prijzen bestonden uit waardebonnen, die be schikbaar waren gesteld door Bod handel N.V. v/h Langeveld en Rooy. Oudeschild kwam deze midd» goed voor de dag RECTIFICATIE CAROUSSELRIJDD In het verslag over het Concour -te Hippique (vrijdag 21 juli) schreven vi ,pe over het carousselrijden, dat het ii Friesland bijzonder populair is. Da laatste is niet geheel juist. In Frieslani bestaat maar één vereniging, die hf. carousselrijden beoefent. Dit ter meet dere glorie van de leden van de Ver el emging voor Vrienden van het Paard iet die dit quadrillerijden zaterdag op hë Concours-Hippique als een premién voor Texel voor duizenden toeschou wers op de grasmat lieten zien. TESO GING DOOR TOT 11 UUR Zaterdag is het weer bijzonder clrui geweest aan de haven in Den Helde.' Door het begin van de vakanties in er. kele Duitse deelstaten waren het afgi lopen zaterdag voor het grootste ge deelte Duitsers, die op de haven Den Helder moesten wachten om na« de vakantiebestemming Texel voerd te "worden. De wachttijd bedrog soms vier tot vijf uur. Ook aan 't Horntje was 't een drukt van belang. Ook hier kwamen wacht tijden voor. MEDISCHE KANTEN VAN VEILIGER VERKEER Naar verplichte keuring van beroepschauffeurs? (vervolg van pagina 1) baar als onvermijdelijk aanvaard. Door welke oorzaken de verkeers ongevallen worden veroorzaakt is ni( nauwkeurig bekend, aangezien men a. leen dodelijke afloop, ernstig of lich letsel of uitsluitend materiële schad noteert. Wat dat betreft verschilt c situatie in Nederland weinig met di in andere westerse landen, hoewel i het buitenland langer en op grolei schaal speurwerk is verricht naar d oorzaken van verkeersongelukkei Maar ook daar is men niet tot algemee aanvaardbare analysen en indelinge kunnen komen. De buitenlandse studies wijzen er o; dat lichamelijke of geestelijke gebreke van bestuurders vermoedelijk slecht verantwoordelijk zijn voor een klei deel der verkeersongelukken, evenai technische gebreken van de voertuige: Het grootste deel der ongevallen kon op rekening van allerlei factoren of cö combinatie daarvan. Enkele voorbee! den van dit laatste zijn wel slecht wef dek, gladheid, onvoldoende wegverlicl ting e.d. en voorts persoonlijke gedn gingen in het verkeer tengevolge va haast, onvoorzichtigheid, te grote voor zichtigheid, overmoedigheid e.d. die besturing kunnen beïnvloeden. Ook al wordt, naar verluidt, slechi een klein deel der verkeersongelukkt veroorzaakt door de medische gestek heid van de rijders, toch is iedere dod tengevolge daarvan even belangrijk ai door welke andere oorzaak ook. Wille wij tenslotte komen tot een veilig* verkeer, dan zal men ook op de klein tjes moeten letten. Wat kan er al ni( in de vijf jaar dat een rijbewijs geldi is met de eigenaar gebeuren op lichi melijk en geestelijk gebied? Ook al hij uit medisch oogpunt eigenlijk ni< meer geschikt om een motorrijtuig besturen, dan kan hij of zij rustig nc de weg onveilig maken zolang het r: bewijs nog geldig is. Zou een verkof ting van de geldigheidsduur misschie niet een kleine verbetering kunnen bi tekenen? Bij bescheiden schade bij aanrijdit gen, behoeft de politie niet meer te ve: schijnen. Op die manier is het hd goed mogelijk, dat iemand die om een of andere reden een potentieel ge vaar op de weg is, serieus kleine ong* lukken maakt. Zijn verzekeringsmaa1 schappeij zal hem tenslotte niet lang< willen verzekeren, maar zou het nii goed zijn, wanneer de verzekering maatschappijen dergelijke gevallen o1 doorgaven aan de bevoegde instantie die dan eventueel de eis kunnen stelle dat de betreffende rijder zich moet li ten keuren om te zien of hij nog vs geschikt is om een motorrijtuig te b sturen. Zo zou men toch wel kunn< komen tot een iets veiliger verkeer. el,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1967 | | pagina 2