22000 personenauto's
meer dan vorig jaar
Verrassende uitspraken
Eerste helft van 1967
Ernstige frontale
botsing op poutweg
Een astrologische blik op Texel (ii)
De vervoerscijfers van de TESO over
het eersie hail jaar van 11)67 geven
overduidelijk een stijging in alle sec
toren van vervoer te zien. Onwillekeu
rig moet bij deze fabelachtige toene
ming op alle gebied de gedachte aan
een derde boot opkomen.
Vooral de resultaten van het vervoer
van autobussen zijn met sprongen
vooruitgegaan. In de eerste zes maan
den van 1967 werden 935 bussen ver
voerd tegen in dezelfde periode van
vorig jaar 477: maar liefst een stijging
van haast 100%.
De sector personenwagenvervoer
heeft dit jaar ook een grote vlucht ge
nomen. In de eerste 6 maanden van
1967 werden 22.000 personenauto's
meer overgezet dan in de eerste helft
van 1966. Vorig jaar vervoerden de
twee veerschepen 74.87.3 personen
auto's, dit jaar waren het er 96.938.
WETENSWAARDIGHEDEN
VOOR- EN NADELEN „ZOMERTIJD"
Vroeger kende Nederland een zomer
en een wintertijd. Door het verzetten
van de klok, was het zomeravonds lang
licht, terwijl in 't najaar de klok weer
werd verzet, zodat de normale toestand
weer intrad.
Na de oorlog heeft men niet meer
aan de wijzers van de klok geschoven
en handhaaft men de normale tijd, zo
als die ook in onze buurlanden gebrui
kelijk is.
Toch zijn er weer stemmen opgegaan
om weer over te gaan te gaan tot het
invoeren van de zomertijd. Aangezien
dit een kwestie is, waarover de over
heid beslist, gaat men niet over één
nacht ijs. Men wil in Den Haag de
voor- en nadelen weten en daarom
heeft men advies gevraagd aan de So
ciaal Economische Raad, wat de conse
quenties zouden zijn van het invoeren
van een zomertijd.
Het onderzoek heeft uitgewezen, dat
de meningen verdeeld zijn. Vrijwel de
gehele toeristische en recreatieve sector
is voor het wederom invoeren van een
zomertijd, waarbij men genieten kan
van lange avonden met lang licht.
Daar staat echter tegenover, dat men
in vervoerskringen en wel speciaal die
kringen die zich bezighouden met in
ternationaal verkeer en personenver
voer volgens vaste dienstregelingen, zo
als spoorwegen, de luchtvaart en de
zeescheepvaart bedenkingen heeft. Deze
bedenkingen gelden echter, wanneer
Nederland apart een zomertijd zou in
voeren. Geen bezwaar bestaat er, wan
neer een zomertijd op internationale
schaal zou worden ingevoerd.
De overheid heeft zich op het stand
punt gesteld dat, Nederland bereid is
tot invoering van zomertijd over te
gaan, mits dit internationaal geschiedt.
WATER MAAKT VLEES
Een varken heeft tweeëneenhalf maal
zoveel water nodig als droog voer
Bij de varkensmesterij is men ge
wend de dieren flink wat te drinken
te geven, hetzij na het eten, of het
droogvoer wordt met water vermengd
gegeven.
Deense en Duitse onderzoekers heb
ben een uitgebreid onderzoek inge
steld naar de hoeveelheid water die
varkens nodig hebben om zo gunstig
mogelijk in gewioht toe te nemen. Het
bleek, dat de optimale gewichtstoe
name lag bij een verhouding van twee-
eneenhalf op een. Dat wil zeggen dat
het varken op elke kilogram droog
voer, tweeeneenhalve liter water moet
hebben. De onderzoekingen wezen bo
vendien uit, dat het weinig uitmaakt
of men de dieren later drenkt, of dat
men het droogvoer aangemaakt met de
hoeveelheid water geeft. Dus droog of
nat voeren maakt geen verschil. Vooral
in het begin van de mestperiode heb
ben de dieren sterk behoefte aan
vocht, later loopt dat terug.
De onderzoekingen wezen voorts uit,
dat het verstrekken van erg koud wa
ter de gewichtstoename nadelig be-
invloedt Nat voeren kan in koude en
vochtige stallen minder gunstig zijn,
wanneer het te verstrekken water te
koud aan het droogvoer wordt toege
voegd. Ook wanneer de dieren te wei
nig water krijgen, neemt het gewicht
minder goed toe.
MEER DAN EEN MILJOEN
KILOMETER SPOOR
Sinds in de vorige eeuw de spoor
wegen tot ontwikkeling kwamen, is er
wel het een en ander gebeurd. Over de
gehele wereld vinden we spoorlijnen,
soms door de meest onherbergzame
streken. In totaal bedraagt het aantal
kilometers spoorlijn op aarde momen
teel zo'n 1.300.000 kilometer, hetgeen
betekent dat men de aan elkaar beves
tigde lijnen niet minder dan zo'n 32
maal rond de aarde zou kunnen wik
kelen.
Grote delen van het wereldspoor
wegnet worden echter nog bereden
door de stoomlocomotieven, die wij in
ons land vrijwel niet meer zien, want
van dit geweldige net is slechte 105.236
kilometer geëlektrificeerd. De verde
ling over de wereld in ongeveer als
volgt:
Europa zonder de Sowjet-Unie 291.351
Afrika 75.777
Azië incl. Sowjet-Unie 309.971
Australië en Nieuw Zeeland 46.618
Noord- en Midden-Amerika 466.811
Zuid-Amerika 100.637
Ook in het personenvervoer komt de
trend duidelijk tot uiting: 526.755 te
gen in 1966 532.514, een verschil van
bijna 100.000.
Bij de vrachtauto's een stijging van
2.000 (13.532 - 11.747) en de rijwielen
4000 (22.251 - 18.719).
Voorts bleek dat in de maand juni
de hoogste cijfers werden bereikt.
TEXELAAR REED IN
OP TESO-CONTROLEUR
Gisterochtend om half zeven heeft
de 49-jange controleur van TESO, B.
Smit, met een sprong op de motorkap
op de haven in Den Helder zijn leven
gered. De 47-jarige Texelaar A. R.
reed, na een verschil van mening over
het verlenen van voorrang bij het op
rijden van de eerste boot ineens op de
controleur in.
Nadat R., drie keer vergeefs gepoogd
had zich tussen de andere wagens te
wringen en eindelijk de boot op kon
rijden, reed hij recht op de controleur
af, die alleen nog op de motorkap kon
springen. R. sleurde de controleur nog
een dertig meter met zich mee.
Op beschuldiging van poging tot
doodslag is R. in het Helderse politie
bureau ingesloten.
^PROF. KEESOMSTUDIEFONDS
VERSTREKTE VIJF TOELAGEN
Het bestuur van het Prof. Dr. W. H.
Keesomstudiefonds heeft in vergade
ring besloten dit jaar 5 studietoelagen
te verstrekken. In totaal werden 6
aanvragen voor een studietoelage ont
vangen. De gevraagde toelagen liepen
uiteen van J300,tot ƒ2000,
Op een verzoek om een toelage voor
het bezoeken van een school voor de
opleiding tot schilderspatroon werd
besloten ƒ300,toe te kennen. Een
aanvraag om een toelage voor het vol
gen van een opleiding voor het staats-
diploma orgel L.O. en voor koordiri
gent werd beloond met ƒ1000,Op
een verzoek om een toelage voor het
volgen van een accordeonopleiding aan
het muzieklyceum werd besloten
J 1000,toe te kennen. Voor de oplei
ding tot modetekenares aan de Indus
trieschool voor Vrouwelijke Jeugd te
Amsterdam werd ƒ500,uitgetrokken.
Op een aanvraag orn een toelage voor
het volgen van een universitaire studie
werd besloten ƒ500,toe te kennen.
Het )Prof. Keesomstudiefonds heeft
in het boekjaar 1966/1967 voor
2.800.aan beurzen uitbetaald.
Uit de rekening van inkomsten en
uitgaven blijkt, dat het batig saldo
over het boekjaar 1966 ƒ1009,62 be
draagt. Ook dit jaar werd van de ge
meente Texel een subsidie ontvangen
van 2000,
Uit het overzicht van het aantal se
dert de oprichting van de stichting (in
1953) verleende toelagen blijkt, dat
voor de muzikale vakken het meeste
geld wordt uitgetrokken: in totaal
ƒ7470,Ook voor een middelbare
schoolopleiding en een opleiding in de
technische vakken worden veel toela
gen verstrekt: 6025,voor het mid
delbaar onderwijs, 4030,voor een
opleiding in de technische vakken
Van de 94 aanvragen voor studietoe
lagen sedert de oprichting van de
stichting zijn 43 toelagen werkelijk
toegekend. Bij de aanvrage dus iete
minder dan 50% kans dat de toelage
wordt verstrekt.
ATOOMKLOKKEN
Reeds geruime tijd is men in istaat
klokken te vervaardigen, die op de een
of andere wijze werken via de atoom
kracht. Dit soort klokken kent een
uiterst nauwkeurige precisie, en wordt
reeds gebruikt op verschillende be
langrijke astronomische .observatoria.
In Zwitserland het land van de
klokken en horloges demonstreerde
men kortgeleden een atoomklok, die
gebaseerd is op de oscillatie van het
atoom cesium 133. Deze klok heeft een
prachtige nauwkeurigheid en zal niet
meer dan slechts één seconde voor of
achterlopen in een tijdsbestek van....
3000 jaren! Een betrouwbare klok voor
vele generaties.
EEN ELEKTRISCHE FIETS
In verband met de toenemende
luchtverontreiniging, die voor een be
langrijk deel in de grote steden wordt
toegeschreven aan de uitlaatgassen van
het gemotoriseerde verkeer ziet men
overal een ontwikkeling in de richting
van elektrische aandrijving. In de
Verenigde Staten, Engeland en Frank
rijk, wordt hier wat de automobiel
industrie betreft, al hard aan gewerkt
en nu kwam in Engeland kortgeleden
de eerste demonstratie van een elek
trische fiets, die een waardige vervan
ger van de bromfiets zou kunnen wor
den. Deze fiets met elektrische kracht
bron, maakt geen geluid, hetgeen uiter
aard ook al scheelt en verspreidt geen
uitlaatgassen. De fiets kan met een
berijder erop een topsnelheid van
ongeveer vijftig kilometer per uur be
reiken, hetgeen dus ruim voldoende is.
De overdag verbruikte energie wordt
's nachts bijgeladen, zodat ook dat geen
probleem behoeft te vormen. De fiets
is voorts uitgevoerd in plaatwerk van
kunststof, zodat men niet bang behoeft
te zijn voor roesten.
De Engelsen beginnen nu met de
massaproduktie van deze fiets en ho
pen er een willige markt voor te vin
den.
TEXELSE MARKT
Gisteren werden op de Texelse
markt aangevoerd: 25 lammeren ƒ85,
- 95,en 1 schaap.
In de afgelopen nacht omstreeks 12
uur gebeurde op de Pontweg ter hoog
te van pension Land- en Duinzicht
(fam. J. Dijkstra) een vrij ernstige aan
rijding, waarbij de Texelaar P Hui-
zinga en een inzittende van de Fiat,
waarmee de Volkswagen van Huizinga
in botsing kwam, naar het ziekenhuis
moesten worden overgebracht.
De heer Huizinga, die er het ergste
aan toe was, werd met een hersen
schudding en een gebroken been be
wusteloos naar het ziekenhuis overge
bracht. Zijn toestand is, zo hoorden we
vanochtend, redelijk. De inzittende van
de Fiat uit Oosterbeek moest naar het
ziekenhuis worden vervoerd met een
oogblessure.
De beide wagens kwamen frontaal
met elkaar in botsing, doordat de
Volkswagen zich waarschijnlijk op het
verkeerde weggedeelte bevond.
De Fiat kwam met vier inzittenden
uit de richting van Den Burg. De
Texelse Volkswagen kwam met twee
inzittenden (P. Huizinga en zijn meisje)
uit de richting van De Koog.
Beide auto's werden zeer ernstig be
schadigd en moesten worden wegge
sleept door de fa. Kaczor uit Den
Burg.
V-
FOKKER FRIENDSHIP KWAM
NAAR TEXEL
Hi^r de Fokker Friendship, die
woensdagmiddag half drie op het
vliegveld Texel landde met aan boord
een delegatie van de Fokker fabrieken.
In het vorige nummer berichtten wij
reeds over de landing van de Friend
ship op het Texelse vliegveld.
CONSULTATIEBUREAU VOOR
ZUIGELINGEN
Woensdag 2 augustus a.s. worden de moe
ders van Oudeschild en Den Burg verwacht
Oudcscbild van 13.00 - 13.45 uur; daarua Den
Burg tot 16.00 uur.
Wij publiceren het tweede gedeelte
van het gesprek, dat wij mochten heb
ben met de bekende Britse astroloog
Dr. Whitacker.
Tex. Crt.: Dr. Whitacker, tot nu toe
heeft U slechts terloops gesproken over
onze visserij. Zoudt U daar iets meer
over kunnen zeggen?
Dr. W.: Met genoegen. Astrologisch
valt de Texelse visserij onder te tekens
Schorpioen en Maagd. Het teken Kreeft
heeft op het eiland een overheersende
invloed; in het licht hiervan dient vast
gesteld te worden, dat de visserij dus
in de eerste plaats door de Kreeft be-
invloed wordt. Daarna spreken ook de
respectievelijke heersers Mars, Uranus
en de Maan een woordje mee. De Maan
verkeert hier in een buitengewoon
agressief gezelschap, zodat een zekere
labiliteit of wankelheid in deze bron
van bestaan der. Texelse bevolking
aanwezig moet zijn. Mogelijkerwijs
houdt dit verband met de manier waar
op gevist wordt.
(Toen wij Dr. Whitaoker vertelden
over de in bepaalde omstandigheden
niet ongevaarlijke wijze waarop gevist
werd, reageerde hij als volgt.)
Dr. W.: Nu ik dit verneem, wordt mij
de stand van sterren en planeten dui
delijk voor de komende vijf jaren. Ik
moet daar vaststellen; een samenvallen
van Uranus, de planeet der nieuwe
vindingen en de Maan. De laatste ïllu-
street in deze de geringe stabiliteit,
maar ondervindt de weldadige mvloed
van de Zon. Dit rechtvaardigt de hoop
dat uiteindelijk verbeteringen in de
technische uitvoering van de visserij
bevorderhjk zullen zijn voor een toene
mende mate van veiligheid.
Redactie: Naar wij vernemen zijn en
kele Texelse kotters reeds omgebouwd
en wordt in het algemeen gestreefd
naar een verlaging van het zwaarte
punt der schepen).
T.C.: Texel telt zeven dorpen. In de
oude mystieke wetenschappen is zeven
een belangrijk getal. Heeft dit voor het
eiland wellicht bijzondere betekenis?
Dr. W.: Uw veronderstelling aldus uit
gesproken neigt in de richting van een
positieve beantwoording. Reeds zes
honderd jaar vóór het begin van de
.z.g. Christelijke jaartelling liet koning
Assurbanipal van Assyrie kleitabletten
met spijkerschrift vervaardigen, waar
uit wij hebben geleerd hoe de zeven
toentertijd bekende planeten het uni
versum en deze aarde beheersten. Het
getal zeven manifesteert zich in de ze
ven dagen van de week, zo goed als in
de zeven vette en de zeven magere ja
ren en in volkssprookjes als Sneeuw
witje en de zeven dwergen. Ook de ge
heimzinnige Mithrasverering, die ten
tijde o.a. van Keizer Augustus in het
Romeinse Rijk talloze aanhangers vond,
een godsdienst van oud-Perzische oor
sprong, is gegrondvest op het getal
zeven. Terugkomend op de zeven dor
pen van Uw eiland, valt het hoofddorp
Den Burg als van nature onder de Zon.
Deze ster, die zich zeker niet beperkt
tot lokale omstandigheden, bevordert
de aanwas van vreemde bevolkingsele
menten. Omdat de oer-bevolking van
Den Burg, zoals die van het gehele
eiland, ressorterend onder de Kreeft,
in hoge mate afhankelijk is van de
Maan, is hier een zekere mate van
wrijving aanwijsbaar. De sterke in
vloed van de Maan zal in vroeger tij
den tot een bepaalde onevenwichtig
heid bij de autochthone bevolking heb
ben geleid, die zich in de z.g. maan-
ziekte openbaarde. Door een groei van
het aantal bewoners van niet-Texelse
origine mag verwacht worden dat het
onzekerheidselement door vermeerder
de inspraak van de Zon tot het ver
leden zal gaan behoren.
Tex. Crt.: Het zal U bekend zijn, dat
in het dorp De Koog de immigratie
buitengewoon groot is. Kunt U onze
lezers iets omtrent de bevolking van
dit dorp mededelen?
Dr. W.: Bij mijn studie van Uw woon
plaats heb ik allerwegen in grote mate
medewerking ondervonden o.a. van de
Economisch-Technologische Dienst van
Uw gewest. Uit een der rapporten van
deze dienst is mij gebleken, dat in De
Koog slechts 43% van alle vrouwen
van het eiland geboortig zijn. Van de
mannen daarentegen komt 56% van
eigen bodem. Om deze reden heb ik
moeten besluiten dat hier de planeet
Jupiter, waarvan ik al eerder zei, dat
die het toerisme voorstelt, zijn invloed
doet gelden. Immers, in een dorp, zo
sterk onder vreemde invloed, is men
geneigd over enge grenzen heen te kij
ken. Zoals destijds de bewoners van
het oude Rome op bevel van Jupiter de
Sabijnse maagden roofden, zo hebben
echter op minder gewelddadige wijze,
de Koger mannen hun bruiden van
verre gehaald.
Tex. Crt.: Is het U bekend, dat naast
de beroepsvisserij steeds meer sport
vissers aangetroffen worden?
Dr. W.: Bij mijn komst naar het eiland
met Uw voortreffelijke veerdienst, zag
ik onder de passagiers een groepje
mannen voorzien van emmers en spa
den. Zij maakten geen over-gecivili-
seerde indruk, maar schenen mij wel
willend genoeg om een gesprek te be
ginnen. Op mijn vraag met welk doel
zij zich naar Texel begaven, ontving
ik ten antwoord dat zij gingen „pieren
steken". Ik begreep dit niet, hoewel ik
een goed begrip voor de Nederlandse
taal begin te krijgen. Een medepassa
gier, waarschijnlijk van Uw eiland af
komstig, was zo vriendelijk als tolk op
te treden; zo vernam ik dat pieren in-
vertebrata (ongewervelde dieren) zijn,
levend m de sedert Plinius bekende
wadden, de zand- en shjkgronden ten
oostzijde van het eiland. Wat later er
voer ik dat langs de wegen een leven
dige handel in deze diersoort is, die in
verschillende kwaliteiten aangeboden
wordt. Zo leerde ik het verschil kennen
tussen pieren, super- en super-elite
zeepieren, nochtans alle tot dezelfde
biologische orde behorend.
Tex. Crt.: Het is inderdaad zo, dat de
sportvissenj met pieren uitgeoefend
wordt.
Dr. W.: De wateren die Texel omspoe
len maken het tot een eiland. Soms zijn
deze wateren vredig en kalm, maar bij
een conflictsituatie tussen Neptunus, de
god van de zee en de boosdoener Satur-
nus, kunnen bij Uw woonplaats hevige
stormen het gevolg zijn, zoals mijn
landsman William Shakespeare die zo
treffelijk in zijn beroemde „The Tem
pest" heeft geschetst. Verraderlijk zijn
dan niet alleen de hoge golven maar
bovenal de stromingen in het bizonder
rond de zuidoostelijke punt van Uw ei
land die Het Homtje genoemd schijnt
te worden. Lieden die daar gaan hen
gelen in bootjes en voorzien van de
hiervoor genoemde super-elite zeepie
ren trachten vis te vangen lopen groot
gevaar. De opbrengst van hun vangst
staat dan in geen verhouding tot de
voortdurend dreigende dood
Tex. Crt.: Lijkt het u niet raadzaam dat
de directie van onze veerdienst op haar
schepen bekend laat maken, wanneer
dergelijke ongunstige sterrenstanden
voor de sportvissers op handen zijn?
Dr. W.: Uwl and staat bekend te leven
onder snel veranderende weersomstan
digheden; Uw meteorologische dienst
met een ervaring van vele jaren en on
der leiding van hoogstbekwame weten
schapsmensen schijnt mij hiertoe eerder
geroepen dan het directoraat van Uw
veerdienst, dat naar mijn opvatting wel
andere zorgen zal hebben. Wel zou de
astrologie, die in Uw land nog te wei
nig au serieux genomen wordt, hier op
ge-eigende wijze ingeschakeld kunnen
worden.
Na Dr Whitacker onze hartelijke dank
te hebben betuigd voor zijn belangwek
kende kijk op ons eiland, beloofde de
geleerde ons te zijner tijd inzage van
zijn prognoses en studies voor het jaar
1968. Wij hopen onze lezers daarvan op
de hoogte te houden.
Th.
Ve
ie
D.
lei
ZEEPKISTENRACE BIJ DE
IIOGEBERG
Gistermiddag werd bij de Hogeber|
onder veel belangstelling een zeep
kistenrace gehouden, waaraan 12 men
sen deelnamen. Door het mooie wee:
hadden velen een plaatsje langs hei
parcours mgenomen. Kampioen wen
Adrie de Porto, met op de tweed
plaats Arie Schouten. De derde ei rjL
vierde prijzen waren voor Jack Dekke wii
en Frank Wubbenhorst. Alle prijzen
bestonden uit waardebonnen, die be
schikbaar waren gesteld door Bod
handel N.V. v/h Langeveld en
Rooy. Oudeschild kwam deze midd»
goed voor de dag
RECTIFICATIE CAROUSSELRIJDD
In het verslag over het Concour -te
Hippique (vrijdag 21 juli) schreven vi ,pe
over het carousselrijden, dat het ii
Friesland bijzonder populair is. Da
laatste is niet geheel juist. In Frieslani
bestaat maar één vereniging, die hf.
carousselrijden beoefent. Dit ter meet
dere glorie van de leden van de Ver el
emging voor Vrienden van het Paard iet
die dit quadrillerijden zaterdag op hë
Concours-Hippique als een premién
voor Texel voor duizenden toeschou
wers op de grasmat lieten zien.
TESO GING DOOR TOT 11 UUR
Zaterdag is het weer bijzonder clrui
geweest aan de haven in Den Helde.'
Door het begin van de vakanties in er.
kele Duitse deelstaten waren het afgi
lopen zaterdag voor het grootste ge
deelte Duitsers, die op de haven
Den Helder moesten wachten om na«
de vakantiebestemming Texel
voerd te "worden. De wachttijd bedrog
soms vier tot vijf uur.
Ook aan 't Horntje was 't een drukt
van belang. Ook hier kwamen wacht
tijden voor.
MEDISCHE KANTEN VAN
VEILIGER VERKEER
Naar verplichte keuring van
beroepschauffeurs?
(vervolg van pagina 1)
baar als onvermijdelijk aanvaard.
Door welke oorzaken de verkeers
ongevallen worden veroorzaakt is ni(
nauwkeurig bekend, aangezien men a.
leen dodelijke afloop, ernstig of lich
letsel of uitsluitend materiële schad
noteert. Wat dat betreft verschilt c
situatie in Nederland weinig met di
in andere westerse landen, hoewel i
het buitenland langer en op grolei
schaal speurwerk is verricht naar d
oorzaken van verkeersongelukkei
Maar ook daar is men niet tot algemee
aanvaardbare analysen en indelinge
kunnen komen.
De buitenlandse studies wijzen er o;
dat lichamelijke of geestelijke gebreke
van bestuurders vermoedelijk slecht
verantwoordelijk zijn voor een klei
deel der verkeersongelukken, evenai
technische gebreken van de voertuige:
Het grootste deel der ongevallen kon
op rekening van allerlei factoren of cö
combinatie daarvan. Enkele voorbee!
den van dit laatste zijn wel slecht wef
dek, gladheid, onvoldoende wegverlicl
ting e.d. en voorts persoonlijke gedn
gingen in het verkeer tengevolge va
haast, onvoorzichtigheid, te grote voor
zichtigheid, overmoedigheid e.d. die
besturing kunnen beïnvloeden.
Ook al wordt, naar verluidt, slechi
een klein deel der verkeersongelukkt
veroorzaakt door de medische gestek
heid van de rijders, toch is iedere dod
tengevolge daarvan even belangrijk ai
door welke andere oorzaak ook. Wille
wij tenslotte komen tot een veilig*
verkeer, dan zal men ook op de klein
tjes moeten letten. Wat kan er al ni(
in de vijf jaar dat een rijbewijs geldi
is met de eigenaar gebeuren op lichi
melijk en geestelijk gebied? Ook al
hij uit medisch oogpunt eigenlijk ni<
meer geschikt om een motorrijtuig
besturen, dan kan hij of zij rustig nc
de weg onveilig maken zolang het r:
bewijs nog geldig is. Zou een verkof
ting van de geldigheidsduur misschie
niet een kleine verbetering kunnen bi
tekenen?
Bij bescheiden schade bij aanrijdit
gen, behoeft de politie niet meer te ve:
schijnen. Op die manier is het hd
goed mogelijk, dat iemand die om
een of andere reden een potentieel ge
vaar op de weg is, serieus kleine ong*
lukken maakt. Zijn verzekeringsmaa1
schappeij zal hem tenslotte niet lang<
willen verzekeren, maar zou het nii
goed zijn, wanneer de verzekering
maatschappijen dergelijke gevallen o1
doorgaven aan de bevoegde instantie
die dan eventueel de eis kunnen stelle
dat de betreffende rijder zich moet li
ten keuren om te zien of hij nog vs
geschikt is om een motorrijtuig te b
sturen. Zo zou men toch wel kunn<
komen tot een iets veiliger verkeer.
el,