Matineuze gebruiken rond Pinksteren Mm outsnippen houden 's avonds baltsvluchten in de Dennen Met de auto op vakantie? [gels, wel en wee (XV) rouwen hadden geslaagde reis maar dan met goede handen... KRUISWOORDPUZZEL DE BLAD TEXELSE COURANT VRIJDAG 16 MEI 1969 ■t door A. J. Binsbergen Is U in deze tijd van hei iaar des ,nds tijdens het vallen van de ternis in de Dennen komt, kunt u j de houtsnippen horen en zien sen. In grote kringen vliegen deze kwaardige vogels laag over het terwijl zij hun roep „bliep" (een tt tellen rust„blieb" laten horen, u dichterbij komt hoort u ook nog ander, heel eigenaardig geluid, klinkt als een gedempt binnen- xJs geknoralsof de vogel zacht in zelt moppert. Ie familie van de snippen er ko- in ons land vier soorten voor is van de eigenaardigste vogelfamilies we in ons werelddeel kennen. Ze ben allemaal hun eigen, zeer speci- :e balts. Vliegt de houtsnip luid pie- _en knorrend in de avond- en och- Ischemering over het bos. de water- I die in moerassige gebieden nes- produceert tijdens zijn baltsvlucht verdragend, mekkerend geluid met staartpennen. Aan dit geluid dankt Z1jn bijnaam van „weerlam". Ook kleinere bokje, dat hier uitstekend de trek voorkomt, vliegt in kringen d, maar laat daarbij een volkomen Ier geluid horen dan zijn familiele- het klinkt als een dof roffelend iok-lepok-lepok". De mannetjes van joelsnip een snippesoort, die hier de trek vrij zeldzaam is houden ials bijv. de kemphanen schijnge- iten. tijdens welke zij een zeer ei- tardige ,-zang" laten horen, die om- reven zou kunnen worden met lelibibibibibibii..biiie"' (volgens Handbook of Britisch Birds). Legendarische houtsnip )oordat de houtsnip grotendeels een htvogel is. is over zijn levenswijze inig bekend en wat er van bekend is, t ongeloofwaardig aan. Gelooft u de houtsnippenouders de jongen is tussen hun poten klemmen en ze de vlucht meedragen? Het is her- lde malen door goede ornithologen irgenomen, dus het zal toch wel ar zijn Overigens moet u niet den dat deze verplaatsingen over grote tand gebeuren, nee het gaat meestal ar om kleine afstanden van enkele tientallen meters, over water, open kken of andere obstakels. loutsnippen leven overdag goed ver- )t tussen de dorre bladeren in het meestal loofbos of naaldbos met ondergroei van loofbomen. U ziet doorgaans pas als u ze opschrikt en k driedaagse reis naar Valkenburg omgeving, onder auspiciën van de rerkoepeling" georganiseerd door i. /oh. Witte, is weer succesvol ver ten. De heenreis werd gemaakt via Wieiingermeer en Naarden. In tstgenoemde plaats werd het ge- schap g et radeer d op koffie en ge- Langs bloeiende boomgaarden g hef daarop naar Nijmegen waar het iraai gelegen „Belvedere" op p werd getracteerd. Het laatste I van de tocht voerde door het toie Limburg dat in pril-groen voor- iskleed leek gehuld en waar de na- ir een veel voorlijkerindruk akfe dan op het winderige Texel. n het pension in Valkenburg wacht- de koffie en natuurlijk een Limburgse vla. Ook het diner, een later, werd alle eer aangedaan, ama vermeldde het programma het oek aan een kaarsenfabriek in Gui lt Hier worden kaarsen met de hand Makt. De dames bekeken geinteres- rd het productieproces, zowel van rone als zeer fraai bewerkte kaar- Een rondleider gaf op geestige wij- toelichting. volgende dag voegde de gids zich het gezelschap. Onder zijn leiding I het verder naar de grens waar bij controleren van de passen bleek een der dames niet over dit onont- hjke document beschikte. Het was 'deelneemster die op het laatste mo ot had besloten om mee te gaan en n'et in was geslaagd zo gauw een 1 te bemachtigen. De kwestie werd 'ter vlot opgelost; ze kreeg een dag- rje. In Aken werden de Dom en de atkamers bekeken, waarna koers rd gezet naar Monchau. Gereisd fd via Kernelimünster (met het oud- Rkerkje van Duitsland) en de Him- deiter naar Lammersdorf, Kester- i Einruhr, Schleider Gemünd, Ma- 'A'alde (met het befaamde trappis- klooster) en Heimbach. Het fraaie nchau werd natuurlijk uitgebreid te«en waarna werd teruggereisd via rtoCn, Zweifall, Stollberg. Aken. De gende ochtend werd gelegenheid ge en om een uurtje te winkelen. Ook terugtocht naar Texel was een be- tr|is. Teso-chauffeur C. Vinke stuur- z'jn bus door fraaie landschappen *r koos tenslotte de weg naar het °rden om de boot van half acht te ""en halen. de vogels met enig lawaai en een enor me vaart tussen de bomen verdwijnen 's Avonds tijdens de baltsvluchten kunt u ze beter zien. maar dan meer in sil houet. Vooral dan valt de plompe ge stalte van de snippen op, een gedron gen dik lichaam, korte nek en een schuin naar beneden gerichte snavel. Als u de vogel bij daglicht zou kunnen zien, zou u onmiddelijk de merkwaar dige stand van de grote ogen opvallen, die ver naar achteren staan. Waar kunt u ze zien? Er broeden in de Dennen waarschijn lijk zo'n tien vijftien houtsnippen; het aantal is moeilijk te schatten, ook al omdat deze vogels vaak polyandrisch zijn; elk wijfje heeft dus meerdere mannetjes. U kunt ze in principe over al in het bos tegenkomen en zien balt sen, maar de beste plaatsen zijn altijd open plekken en de randen van het bos. Een goede plaats is bijv. het Turfveld of de speelweide bij het Paradijs. De meest geschikte tijd is het eerste uur na zonsondergang. Nest moeilijk te vinden Het nest van de houtsnip is over het algemeen moeilijk te vinden, maar af gezien daarvan is hel raadzaam er niet naar te zoeken. Reeds herhaalde malen is nl. gebleken, dat de oude vogels de eieren in de steek laten als ze van het nest worden opgeschrikt. Onder andermans snippen schieten Alle snippen die in ons land voorko men, dus naast do algemene watersnip pen en houtsnippen óók de zeldzame bokjes en poelsnippen, worden gejaagd Dat de bokjes en poelsnippen mét de watersnippen over één kam worden ge schoren. komt doodeenvoudig omdat ze zoveel op elkaar lijken. Alleen bij het opvliegen is duidelijk wat voor soort het is, maar vóór je weet welke het is, zijn ze al buiten schot. Het onderscheid is overigens vrij eenvoudig: bij het zig- zag-gewijze opvliegen van de water snip, laat deze een raspend .,retsj" of iets dergelijks horen; de iets grotere poelsnip (in vele talen daarom dubbele snip genoemd) vliegt meestal zigzag gend en zonder geluid op; het veel kleinere bokje vliegt zigzaggend zón der geluid te maken op (hij heet dan ook in het frans Bécassine sourde en in België ook wel doverik). Wij kennen in Nederland alleen nog maar jacht op de snippen in de herfst. In veel andere landen bestaat ook nog jacht in het voorjaar, wat natuurlijk uit een oogpunt van bescherming vol komen te laken is. Overigens ben ik van mening dat de jacht op de snippen verder beperkt moet worden, omdat met name wat betreft de watersnip, vooral als gevolg van het verdwijnen van de goede biotoop, de aantallen van deze vogels afnemen. Snippen zijn trekvogels. De vogels die hier in de herfst (houtsnippen mo gen geschoten worden van 15 oktober tot en met 31 januari, watersnippen, bokjes en poelsnippen van 18 augustus tot en met 31 januari) aan de jagers ten .prooi vallen zijn de vogels uit noordelijke landen. Aan de andere kant vormen onze broedvogels een buit voor de schietgrage Fransen, Spanjaarden en anderen. Het is om deze reden dan ook zo belangrijk dat internationale af spraken over de jacht én de vogelbe scherming worden gemaakt. Gelukkig vindt in Europees verband steeds meer overleg plaats. Volgend jaar wordt het Europese Natuurbeschermingsjaar ge houden, er gelegenheid waarvan de kontakten nog geïntensiveerd worden. Bovendien bestaat gelukkig een steeds grotere neiging tot samenwerking tus sen jagers en vogelbeschermers. Een verheugende zaak! Laten we nu niet allemaal tegelijk naar de baltsende houtsnippen in de Dennen gaan Ik ben bang dat we dan door de mensen de snippen niet meer horen. Mei is dc bloeimaand, maar ook de maand van de ijsheiligen. De dagen van gestrenge „heren" Pancratius, Mamer- tus, Servatus en Bonifacius. De koude golven, die het bloeiende enthousiasme doen bekoelen, komen tot uiting in weerspreuken, zoals „Voor nachtvorst zijt gij niet beschermd, totdat Scrva- tius zich ontfermt", of: „Voor Sint Servaas geen zomer, na Sint Servaas geen winter". Allerlei oude meigebruiken, die aan Maja en Freya gewijd waren, zijn se dert de middeleeuwen gekerstend. De maand werd Maria gewijd en de mei bomen verschenen te harer ere. Maar ook de beelden van de ijsheiligen wer den in de bloemen gezet. Alles wordt gedaan om de schroomvallig voort schrijdende lente te helpen bij de over winning op de winter. Gehuldigd wordt zij tenslotte in de symbolische Pinkster- kroon, bespot in de Luilak. De oor sprong van het Luilakke- of Leilack- Nu de vakanties voor de deur staan maakt de reiskriebel zich meester van talrijke automobilisten, die het zo be geerde, maar dikv/ijls zéér ver verwij derde vakantiedoel, na uitputtende rit ten willen bereiken, leder jaar wordt speciaal deze categorie vakantie gan gers van deskundige zijde voorzien van alle mogelijke waarschuwingen en raadgevingen voordat de grote uit tocht plaatsvindt. Raadgevingen die betrekking hebben op een goede tech nische conditie van het voertuig. Verstandig en noodzakelijk is het dan ook om de banden aan een grondige controle te onderwerpen. De banden vormen immers het enige contact tus- 73 74 8 O 85 Horizontaal: 1 alvorens; 6. borstharnas; 11. titel, afk; 14 straf plaats; 15. oefenstuk; 16. ontkenning; 17. maanstand, afk.; 18. deel van Sumatra; 20. snij-instrument; 21. te gelegener tijd, afk.; 23. vóór; 24. sappig, zacht, week; 26 pootloze larve; 28. snoer om papieren aaneen te rijgen; 30. geel gekleurde; 32. toverkunst; 35. bepaalde afbeelding; 38. bepaalde kabeljauw; 39 kijk; 41. middel om te witten; 43. hert; 44. natuurl. logarithme (Lat. afk.); 45. berg waarop Mozes stierf; 48. wang; 50. lengtemaat; 51. atmosfeer, afk.; 53. 2,50; 55. scheel; 57. rijstbrandewijn, 59. opbergruimte voor geld; 62. heel hard rijden; 64. gekke, vreemde; 65. een of ander, 68. deel v.e. been; 70. kleine kraai; 72. Soc. Econ. Raad, afk 73. tenoonstellings- gebouw in Amsterdam; 75. voorzetsel; 77. bep. kaartspel; 79. dit is, afk.; 80. soort vaas; 81. heel fijne zeef; 83. leger; 85. bijnaam Pres. Eisenhouwer; 86. slempmaal; 87. verlichtingsartikel. Vertikaal 1. soort populier; 2. dienaar; 3. landbouwwerktuig; 4. eind; 5. faam; 6. gooien; 7. do (muziek); 8. sterke drank; 9. lucht in de longen; 10 oliehoudende plant; 11. rechtschapen; 12. scherpe kant, zelfkant; 13. getekend, afk., 19. gemene; 23. ratjetoe; 25. modder; 27. vallei, 29. teken; 31. - 's kinderen: reuzen; 33. in elkaar; 34. stekelige zoogdiertjes; 36. maal; 37. soort onderwijs, afk.; 39. -dingen: vissersplaats; 40 voorvoegsel: in het naar binnen gelegen; 42. Russ. schiereiland; 46. varkentje; 47. geelgekleurde aarde; 49. ongaarne; 52. samengesteld toestel; 54 weekdier; 56. eenmaal; 58. steen; 60. doorweekte; 61. aardig, prettig; 63. zuiver; 66. elk mens; 67. gebroken graan; 69. gelooide dierenhuid; 71. blijf wakker; 73. wisseling van veren; 74. Noach's boot; 76. zie 12; 78. plaats voor balspel; 82. mijns inziens, afk.; 84. bloedverwante. De oplossing publiceren wij volgende week. sen wagen en wegdek en bepalen voor een groot deel het comfort én de vei ligheid van de inzittenden, vooral tij dens lange vakantientten. Het is jam mer en onbegrijpelijk, dat banden in nog té veel gevallen al te stiefmoeder lijk worden behandeld. Er kan dan ook niet genoeg gewezen worden op de enorme krachten die een autoband krijgt te verduren. Uitgerekend is dat de gemiddelde personenwagenband bij een snelheid van 115 km/u, niet minder dan 75.000 omwentelingen maakt. Dat is 1250 per minuut of 20 keer per se conde. Gaat men uit van een levens duur van 30.000 km, dan heeft die band 16.000.000 omwentelingen gemaakt. Bo vendien heeft hij daarbij alle schokken vervormingen, doorbuigingen en onef fenheden in het wegdek lijdzaam moe ten ondergaan. Al lijkt de band van buiten de eenvoud zélf, binnenin is het een ware folterkamer Tips En nu wat practische tips. Er wordt wel eens geadviseerd om voor het ver trek wat lucht uit de banden te laten ontsnappen, omdat ze onderweg dooi de hitte te veel zouden gaan uitzetten. Een bijzonder slechte raad, want een lagere dan de voorgeschreven spanning is moordend voor de banden tijdens warm zomerweer. Verminderde spanning veroorzaakt grotere vervorming bij het rollen over de weg. Daardoor ontstaat een meer dan normale opbouw van hitte, hetgeen aanleiding kan zijn tot voortijdige ban- denpech en zelfs tot de zo terecht ge vreesde klapband. Elke bandenfabri kant bepaalt de vereiste spanning voor elk type band. Daarbij is echter reke ning gehouden met een ruime marge voor de vele uiteenlopende omstandig heden waaronder de band zijn werk moet doen. Het optreden en constateren van ver hoogde spanning na een lange rit is heel normaal. De band is nu eenmaal ontworpen om die extra spanning met gemak te weerstaan. Die extra druk na een lange rit mag dan ook onder geen beding worden weggenomen. Anders zakt de band door, waardoor ook de zijwanden en het karkas gaan vervor men. Hierdoor ontstaat meer wrijving en een lekke band zal onder deze om standigheden zó warm worden, dat de veilige temperatuur van de rubber en het koordweefsel wordt overschreden, met alle nare gevolgen van dien. Geadviseerd wordt dan ook de ban denspanning aan het begin van een lange rit met 0,3 atm. op te voeren. De wagen zal dan wel minder soepel rij den, maar de veiligheidsfactor van koe ler lopende banden weegt daar wel te gen op. Die extra spanning is natuur lijk ook aan te bevelen als een heel ge zin plus vakantiebagage op reis gaat. En natuurlijk moeten banden met te weinig of geen loopvlak worden ver vangen. Evenals exemplaren waarvan het loopvlak beschadigingen, gladde plekken of onregelmatige slijtage ver toont. In het laatste geval zou de wagen uitgelijnd moeten worden. Overigens weet de garagehouder en bandenspecia list precies wat er aan de banden zou kunnen mankeren en welke voorzorg- maatregelen genomen moeten worden. Het moet tenslotte een plezierig en veilig gevoel zijn te weten dat niets is nagelaten om het pech-onderweg-risico zoveel mogelijk te beperken feest is niet precies bekend. Waar schijnlijk is het van Germaanse oor sprong. Bij optochten der oude Germa nen vormde een blauwe schuit of het narrenschip, bemand met drinkende jongemannen, het glanspunt. Bij de kinderoptochten op de eerste zaterdag voor Pinksteren werd nog lang de z.g. korrie gebruikt, een houten wagen, in de vorm van een schuitje. In alle vroegte ging daar dan een lawaaimaken en herrieschoppen aan vooraf. Deuren werden dichtgebonden met uit schillen van wilgetakken gevlochten strengen en het ontaardde soms in straatschende rijen. Waar nog een langslaper werd vermoed, werd aan de bel gerukt en werden bosen brandnetels en klissen aan de knop vastgebonden. Die noemde men dan ook luilakbladen. In de gehele Zaanstreek zijn de korries nog bekend. Er werden zelfs wedstrijden georgani seerd in het korrierijden. Een jongen, de kapitein, bestuurde de korrie, die door zes vrienden werd getrokken. Om de beurt waren zij dan weer kapitein. De assen van de wagentjes gingen door het rijden roken. Dat was het hoogte punt, want na de roep: „hij brandt, hij brandt!" werd de korrie (en als de ka pitein niet vlug genoeg zijn schip had verlaten hij met de korrie) in het water gegooid en zo geblust. Bloemenmarkt. De Haarlemse luilakviering heeft een heel ander karakter. Daar is het luilak- feest niet kompleet zonder de beroemde bloemenmarkt, een slinger van schuiten, kramen, karren, vol en vol bloemen, een uitbundig, fleurig, kleurig feest, een baaierd van blijheid, een onweerstaan bare warreling van weelde, een prille uitdaging aan de kale meiEr is dan ook niet één luilakvierder, die na de lawaaierige start niet bezwijkt voor de charme van de bloemen en het bloemen- geld zorgvuldig besteedt. Dat ook de luilakviering weer te ma ken heeft met aloude lente-omgangen wordt duidelijk door het gebruik uit Genemuiden. Daar maakten van ouds her jongens tussen 10 en 14 jaar heel vroeg en muisstil hun „luie Motte" klaar. Motte betekent varken. Zij ge bruikten een korte ladder, met aan het eind en aan het begin hoepels, waar tussen slingers hingen. Van verschillen de plaatsen trokken ze op naar een cen traal punt, om dan in optocht verder te gaan. Op de ladder zat een jongen in nachtgoed; later werd het veelal een pop, die zo werd rondgedragen. Het liedje klonk „luie motte, luie zotte, op gaan staan. Die moet weer naar bed toe gaan." Ook is er verband tussen het rond gaan van de pinksterkroon of pinkster- bruid en zo'n luilakoptocht. In het zuiden kwam het voor, dat kleine kin deren de zaterdag voor pinksteren al heel vroeg naar het kleuterschooltje gingen. Ze waren getooid met kronen van pinkster- en boterbloemen. Er werd een rondedansje gemaakt en het laatst aangekomen kind moest in de kring gaan staan. Wie het allerlaatste komt, is de „Schinse bruid", wordt uitge lachen en mag geen bloemenkroon dra gen. En dan in optocht het dorp rond, zingende „Schinse bruid, de leegaard uit. Had je wel idder op éstaon, j' hadde wel idder no schole égaon, jó hed krone éstolen. Toe laot nou in de schole". Door het hele land waren er gewoon ten, die betrekking hadden op het och tendgloren. Zo was er een oud gebruik in Rolde. In de tijd, waarin er nog geen leer plichtwet was, gingen de kinderen met de koeien de diek op, omdat veel boeren geen land ter beschikking hadden. De dieken waren eigendom van volmach ten en sommigen hadden er een aandeel is, dat recht gaf om de koeien er te la ten grazen. Het kind, dat op Pinkster maandag het laatst met z'n koeien op de diek kwam, kreeg een grote bos bloe men aan de deur gebonden. De schande was groot, omdat het nust (bed) te lang beslapen was. Die gewoonte was al af gelopen, toen de boeren afzonderlijke stukken land kregen, maar het nust- koeklopen is nog lang in ere gebleven. Met bloemen getooide kinderen trekken ook weer langs de deuren, zingend: „Nustkoek zit zo diep in de veren, kan niet roepen of niet reren, Nustkoek hier, Nustkoek doar, Nustkoek zit in bloemkoor". Al met al lijkt het raadzaam zo rond Pinksteren wat vroeg uit de veren te komen. Dauwtrappen? Waarom niet? (Nadruk verboden). Voor Babyu POEDER - CREME - OLIE - ZEEP ZON, MAAN EN HOOG WATER Dc zon komt op 18 mei op om 4.42 uur en gaat onder om 20 31 uur; 21 mei op om 4.38 en onder om 20.36 uur. Maan: 16 mei N.M.; 24 mei E.K. Hoog water ter rede van Oudeschild: 16 mei 8.33 en 20.45; 17 mei 9.09 en 21.16; 18 mei 9.43 en 21.49; 19 mei 10.14 en 22.24; 20 mei 10.46 en 23.00; 21 mei 11.18 en 23.38; 22 mei 11.51 en 23 mei 0.14 en 12.24; 24 mei 0.50 en 13.03. Aan het strand ongeveer een uur eerder hoog water.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1969 | | pagina 9