/I - n Bakkers Ijzerhandel nv 250 gulden Stichting Recreatie tegen toeristenbelasting 50 uren stereo Electrohuis E3 PROPAGAS -ff— JAN AGTER - Den Burg rubriek voor LANDBOUW en VEETEELT i FRANS ZEGEL Boeren, burgers en buitenlui, zit niet met angst bij de kachel geen zondagsschool DIEPVRIESKIP SERVIEZEN handappelen Cox Orange. NL CL_ Alle inlichtingen over handige huurtankjes voor SHELL PROPAGAS geven wij u gaarne! FRANS ZEGEL jonge poes ZANUSSI WASAUTOMAAT z (vervolg voorkant derde blad) luchtrecreatie te belasten zijn „uit de tijd" en onvoldoende te achten. Kort samengevat komen de hierbo ven genoemde argumenten hier op Ineer; de toerist/openluchtrecreant ver- loorzaakt aanzienlijke kosten; het zou daarom niet meer dan billijk zijn om deze toerist/openluehtrecreant te doen bijdragen in de dekking vn« deze kos Argumi I wordt in de vorm van een vast be drag, hetgeen het meest waarschijn lijk is). Vooral voor de „bewoners" van tenten, tenthuisjes en caravans die deze akkommodaties in feite als „tweede woning" gebruiken, worden de overnachtingskosten sterk ver hoog. Om enkele voorbeelden te noemen: i van vier personen, dat flrie weken gaat kamperen zal aan toeristenbelasting (ƒ0,25 per over- 11. Zoals reeds gezegd m<r.| I recreatie en toerismJJ als aangeïe* genheden van gi'aot' (nationaal be lang beschouwd word^rj/ Dit,* impli ceert, dat- de verantwc^frcfelijkheid voor het verstrekken van de midde len hiervoor m de teerste plaats bij de regering ligt. Toeristenbelasting als argument voor het opvoeren van het recreatievoorzieningenniveau heeft dan ook weinig waarde. Vergeleken met de omvang van de reeds gevoteerde bedragen voor toe ristische en openluchtrecreatie voorzieningen en met de noodzake lijke toekomstige uitgaven, kan de toeristenbelasting niet meer dan een „druppel op een gloeiende plaat" ge noemd worden. Slechts voor een en kele gemeente kan de toeristenbe lasting enige uitkomst bieden 3. Nederlanders beschouwen hun eigen land niet als een vakantieland bij uitstek; het te wisselvallige klimaat verhindert dat. Een van de voor naamste attracties van ons land was voor kort het, in vergelijking met andere Westeuropese landen, lage prijspeil. Door het oplopen van het prijsniveau is de concurrentiepositie van ons land ten opzichte van het buitenland steeds ongunstiger ge worden, vooral ook nu de ontwikke lingen op het gebied van het lucht- vaartverkeer en de toenemende mo torisering de landen met een aan trekkelijk klimaat dichter bij hebben gebracht. Dit wordt ook duidelijk ge ïllustreerd door de ontwikkeling in de reisverkeersbalans (waarvan de „vakantieverkeersbalans" ca deel uitmaakt): vanaf 1963 een jaarlijks groeiend deficiet (in 1968 al ƒ421 miljoen). Een toeristenbelasting zal tot een verdere verhoging van het prijsniveau leiden. 1. Toerisme en openluchtrecreatie lei den tot een grotere economische be drijvigheid in een gemeente. Een groot deel van het bedrijfsleven heeft er dus direkt voordeel bij, niet alleen de Horecabedrijven, maar ook de detailhandel etc. Zou inderdaad de toeristenbelasting leiden tot bete re voorzieningen voor toeristen/- openluchtrecreanten, dan zou de toerist/openluchtrecreant er toch ook indirekt toe bijdragen, dat het be drijfsleven in de betreffende ge meente nog beter gaat. 5. Vooral bij de relatief goedkopere l vakantieakkommodaties zal toeris- tenbelasting tot relatief hoge prijs- f stijgingen aanleiding geven (indien I een bijdrage per overnachting geëist -ura pachting per persoon) ruim ƒ20, venluchtjr.*; i ^Koeten betalen, hetgeen! een stijging van de overnachtingsprijs met 15 tot 25°/o betekent. Voor de bewoners van „forensenkampen", die hier vaak tot drie en meer maanden verblijven leidt de toeristenbelasting (voor een gezin van vier personen) tot een ex tra uitgave van bijna ./TOO,per drie maanden. De mogelijkheid be staat, dat toeristenbelasting geheven zal worden middels een gedifferen tieerd tarief (d.w.z. een vast bedrag per akkommodatie-type). Ook dan zullen de goedkoopste akkommoda- tievormen echter relatief 't zwaarst belast worden. 6. De toerist/recreant wordt al in hoge mate belast. Een kwart van zijn be stedingen vloeit naar de overheid in de vorm van belasting, accijnzen en leges. Verwacht kan worden dat dit in 1970 dicht bij de 30°/o zal liggen. Moet de toerist/recreant nu nog ver der belast worden voor zijn toeris tische en recreatieve aspiraties? 7. Een duidelijk onderscheid moet wor den gemaakt tussen toeristenbelas ting en de z.g. „Kurtax", zoals deze in enkele landen wel geheven wordt. Het heffen van het eerste is een zui ver fiscale maatregel, het tweede leidt tot bepaalde voorrechten voor de betaler (gratis, of met korting toegang tot bepaalde' voorzieningen, manifestaties etc). Een verplichte bijdrage aan de plaatselijke vereni ging voor vreemdelingenverkeer is in het geheel niet te vergelijken met toeristenbelasting en voor Neder landse verhoudingen een absurd iets. 8. Een zeer belangrijk deel van de va kantiegangers brengt in eigen land zijn vakantie door bij familie of ken nissen (in de zomer 1966 ruim 40°/o). Ook deze vakantiegangers belasten de gemeentelijke begroting. Tech nisch is het echter onmogelijk om gemaakte kosten op hen te verhalen. In dat geval zou toch weer een deel van de verblijfsrecreanten op moe ten komen voor de kosten die alle verblijf srecreanten veroorzaken. 9. Ook de dagrecreant belast de ge meentelijke begroting in aanzienlijke mate. Wellicht nog meer dan de ver- blijfsrecreant, die tenslotte de outil lage waar hij van gebruik maakt tij dens de overnachting volledig be taalt. Ook hier staan technische be zwaren het heffen van toeristenbe lasting in de weg. In feite betekent het een discriminatie van de ver- blij fsrecreant. 10. Een deel van de hotelgasten (ca een derde) logeert aldaar vanwege zake lijke redenen. Technisch zal het wel haast onmogelijk zijn deze gasten van de toeristen te scheiden en uit te sluiten van het betalen van toe ristenbelasting. 11. Een „eenheidstarief" per overnach ting brengt technisch gezien grote voordelen mee. De kans is dus groot dat de bezoeker van een luxe hotel eenzelfde bedrag zal moeten betalen als een kampeerder. 12. De exploitant van het logiesver- strekkende bedrijf zal nu niet alleen voor het Rijk als onbezoldigd belas tingambtenaar moeten optreden ï.v.m. de BTW, maar ook nog voor de gemeente in verband met de in ning van de toeristenbelasting, 13. Aangezien niet elke gemeente tot het heffen van toeristenbelasting zal willen overgaan, zal dit aanleiding kunnen geven tot onderlinge concur rentie van gemeenten en tot prijs opdrijving in de „niet-belaste" ge meenten tot het prijspeil van de be drijven in eten „belaste" gemeente. 14. Hoewel toeristen en openluchtre creanten gebruik maken van ge meentelijke diensten, is het beslist niet zo, dat zij deze diensten altijd even zwaar zouden belasten als de ingezetenen. Zij maken b.v. geen aanspraak op sociale uitkeringen (waarvan de gemeente 20ü/o voor haar rekening moet nemen) en ne men ook niet deel aan het onderwijs. Afwijzend Daardoor komt het rapport tot de afwijzende conclusie en noemt toeris tenbelasting een af te keuren heffing. Besloten wordt met aanbevelingen om de gemeenten op een andere ma niet aan de benodigde middelen te hel pen. Het meest aangewezen lijkt een verfijning in de financiële verhouding tussen rijk en gemeenten waarbij voor taan niet alleen rekening wordt gehou den met het aantal vaste inwoners maar ook met de tijdelijke extra inwo ners in het toeristenseizoen. Wat betreft de kosten van investe ringen, onderhoud en beheer van re creatieve voorzieningen wordt tenslotte opgemerkt: Weliswaar draagt de Rijksoverheid bij de inrichting van nieuwe recreatie gebieden bij in de investeringskosten, in een beperkt aantal gevallen zelfs tot 100%. In die gevallen echter, waar het subsidiepercentage lager ligt, komen vele recreatieprojecten moeilijk van de grond, omdat de hierbij betrokken ge meenten moeilijk de investeringskosten die voor hun rekening komen kunnen opbrengen, aangezien de begroting er eenvoudig geen ruimte voor biedt. Meer begrip nodig Het Rijk zou voor deze situatie meer begrip moeten hebben en daar, waar het wel duidelijk is, dat de gemeente niet of wellicht ten koste van andere urgente zaken, aan haar verplichtingen kan voldoen, een uitzonderingsregel moeten toepassen, waarbij het Rijk ook het gedeelte van de gemeente over neemt Ten aanzien van de kosten van onderhoud en beheer: door middel van een redelijk retributiestelsel, daar het heffen van pachten en huren van par ticuliere exploitanten zou het voor het beherende orgaan mogelijk zijn in ieder geval in een deel van deze kosten te voorzien. Gezien de omvang van deze onkosten is het niet waarschijnlijk, dat zij volle dig uit retributies, huren en pachten zouden kunnen worden, vooral niet in dien het beherende orgaan deze retri buties binnen redelijke grenzen wenst te houden. Zouden bij de gemeenten grote be lemmeringen bestaan om uit eigen mid delen in de resterende kosten te voor zien, dan zou ook hier het Rijk een uit zonderingsregel moeten hanteren. De indruk bestaat, dat de moeilijk heden nog niet zozeer liggen op het ge bied van het toerisme als zodanig, dan wel op het gebied van de openlucht recreatie in 't algemeen. Immers, t.a.v. typisch toeristische voorzieningen be staan er middels het Ministerie van Economische Zaken zeer goede subsi diemogelijkheden, terwijl ook voor de toeristische externe infrastructuur sub sidies kunnen worden aangevraagd. In stimuleringsgebieden tot 95%, in ove rig Nederland altijd nog tot 50%. EEN ZEER BELANGRIJK KENGETAL We hebben al vaker de opmerking gemaakt, dat je ieder jaar weer ver wonderd staat over het grote verschil in financiële uitkomsten tussen land bouwbedrijven, die „uiterlijk" weinig verschillen. Met dit laatste bedoelen we dat oppervlakte, grondsoort en het be drijfsplan in grote lijnen gelijk zijn. Een belangrijk hulpmiddel om die verschil len te accentueren is het geven van een aantal zgn. kengetallen. Eén van die kengetallen bij de rundveehouderij is het saldo: opbrengst min voerkosten. In dit geval gaat men dus van de totale opbrengst van een koe vermin deren met de kosten voor aankoop van voer. Tot dit aangekochte voer behoort het krachtvoer, kunstmelk of andere producten voor de opfok van de kalve ren, droge pulp, aangekochte bieten of aardappelen, stro, enz. Wat de opbrengsten bij de rundvee houderij betreft is de grootste post de levering van melk. Verder is er de ver koop van .vlees" in de vorm van kal veren, drachtige vaarzen, oude koeien, enz. Hoe een hoog saldo Om het verschil tussen de opbreng sten en de voerkosten zo groot moge lijk te maken is het van belang, dat de opbrengsten hoog zijn en de voerkos ten laag. Nu lijkt dat tegenstrijdig. Het ligt immers voor de hand om te den ken, dat men om tot hoge opbrengsten te komen ook hoge kosten, in dit geval hoge voerkosten zult moeten maken. Als we echter het resultaat van di verse bedrijven bekijken, dan blijkt dit laatste lang niet altijd het geval te zijn. In diverse gevallen gaat een hoge op brengst samen met heel normale voer kosten en de gevallen zijn niet zeld zaam, waarbij bedrijven met een hoge opbrengst lagere voerkosten hebben dan bedrijven met een matige op brengst. We moeten daarbij goed bedenken, dat het in dit geval om aangekocht voer gaat. Naast dit aangekochte voer is er het ruw voer van het eigen bedrijf. En hier hebben we een eerste verkla ring voor het verschil in voerkosten. Met goed ruwvoer kan op de post aan gekocht krachtvoer enorm worden be- bespaard Daarnaast is er het feit, dat op veel bedrijven onoordeelkundig wordt gevoerd. We denken hierbij aan het geven van krachtvoer in een perio de, waarin dit niet of in veel mindere mate nodig is. Of aan het streven om ten koste van veel krachtvoer toch aan een goede melklijst te komen. Waarschijnlijk zal er in het komende seizoen gelegenheid zijn om hier weer eens wat meer aandacht aan te geven. Een illustratie In de bedrijfseconomische resultaten van een aantal Texelse bedrijven over het boekjaar 1968/1969 vonden we van het bovenstaande een goede illustratie. Op twee bedrijven met elk een bezet ting van 17 melkkoeien was het saldo, dat ontstaat als van de totale opbrengst de kosten van aangekocht voer worden afgetrokken respectievelijk 1.965,en ƒ1.313,Een verschil van ƒ650,per koe. Dit verschil is als volgt ontstaan. Op het ene bedrijf werd per koe aan melk voor een bedrag van ƒ1.876,afgele verd. Op het andere bedrijf was dit 1.578,Hier dus een verschil van ƒ300,Aan „vlees" werd op het eer ste bedrijf per koe voor een bedrag van ƒ612,afgeleverd. Op bedrijf no. 2 was dit ƒ433,Een tweede verschil van plm. ƒ180,Tenslotte was er nog het verschil in voerkosten. Op het eer ste bedrijf kon men toe met een post aangekocht voer van ƒ523,Op het tweede bedrijf was dit 698,Een na delig verschil voor bedrijf no. 2 van ruim ƒ160,In totaal komen we op deze manier tot 'n verschil van 650, per koe. Niet het enige kengetal We noemden hiervoor hel; kengetal: opbrengst min voerkosten een zeer be langrijk gegeven bij de beoordeling van bedrijven. Maar het is beslist onmoge lijk om alleen aan de hand van dit ken getal een oordeel te geven over de ren tabiliteit van een bedrijf Als het resul taat op het bedrijf met het hoge saldo is verkregen met hoge arbeidskosten, overmatig hoge werktuigkosten en een hoge post voor loonwerk, dan kan het voordeel van het hoge saldo Opbrengst min voerkosten weer volledig teniet worden gedaan. Slaagt een veehouder er evenwel in om met gelijke overige kosten een veel hoger saldo Opbrengst min voerkosten te krijgen dan z'n collega-veehouder, dan betekent dat in de gevallen zoals we hiervoor besproken hebben een groot inkomenverschil. Bij een aantal van 17 koeien, zoals dit op beide be drijven was betekent dit nl. in dit ge val een verschil in inkomen van 17x ƒ650,of wel ƒ11.000, We menen, dat hieruit wel zeer dui delijk blijkt, dat het kengetal, dat het saldo aangeeft, dat overblijft als we van de totale opbrengst per koe de post aangekocht voer aftrekken wel zeer be langrijk is. KRUIWAGENS, polyesterbak, 140 en 170 ltr. RAMENWAGENS MELKBUSSENWAGENS, 2- en 4-wielig. Voordelige prijzen. OUDESCHILD, TEXEL, TELEFOON 2719 Door te zuinig stoken trekt de schoorsteen niet of nauwelijks en door de zachte lucht blijft de koolmonoxyde dan hangen. Het is daarom beter er een (kolen)schepje bovenop te gooien en de overtollige warmte via de ra men af te voeren. Als de kachel hoger brandt, wordt ook de koolmonoxyde verbrand. Andere oorzaken waardoor kolendampvergif tiging kan optreden, zijn een defect aan de kachelpijp tus sen schouw en nisbus. afwijkingen aan de nisbussen en de roetluikjes. het stoken van kolen met een te laag antracietgehalte. Van groot belang is ook, dat de schoorsteen regelmatig wordt geveegd, dat wil zeggen eenmaal per jaar. Laat ons uw schoorsteen vegen en controleren Schoonmaakbedrijf HARM SPIGT DE KOOG TEXEL TEL. (02228) 311 kunnen wij hier volgend jaar iedere week op de radio ontvangen. En dat aantal uren neemt toe. Alle langspeelplaten die van nu af geperst worden zijn stereo. Is dat niet een reden om eens even te komen luisteren bij mensen die al jaren met stereo bezig zijn m Wegens intrede Ds. Kuitse a.s. zondag WEL uitgebreide crèche. De leiding. VUL NU UW DIEPVRIES AAN MET van IGLO, 850 gram 1100 gram 2,37 3,07 Groenten- en fruithandel J. v.d. Vis Weverstraat 72, Den Burg. een pracht collectie bij Nu verkrijgbaar Cox Orange, HANDPEREN, Legipont, Crème de Doyenne, du Cornice. Fruitbedrijf A. Zielman De Ruyterstraat 55, Oudeschild, verkrijgbaar HANDPEREN Legipont en Crème du Comice. Fruitbedrijf A. Zielman -vUU SHELLPROPACAS Modern! Handig! Hoog waardig! Efficiënt! Aflevering „naar maat": in flessen van lO'/iof 35 kg, of per tankauto in uw eigen bulkopslag. Tegen aantrekkelijke voorwaar den wordt u door Shell een huurtank (van 1000 tot 8000 liter) ter beschikking gesteld. Vraag ons alle inlichtingen! TELEFOON (02220) 2346 Stalschoppen Mestvorken Koetouwen Bietenmanden Bietenvorken Aardappelvorken OUDESCHILD, TEL. 2719 Tc koop gevraagd blauw-grijs, niet streept en kort haar. W. O. Weber, Hotel Prinses Juliana De Koog, tel. (022 28) 441 ge- geven wij U voor Uw oude wasmachine bij aankoop van een eenvoudige bediening A geweldige spoeikracht N roestvrij stalen trommel U geheel geëmailleerde kuip S uitgeschakelde centrifugegang S sterke pomp 1 Radio - TV storingvrij 1 jaar garantie. telefoon (02220) 2114

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1969 | | pagina 11