/I
- n
Bakkers
Ijzerhandel nv
250
gulden
Stichting Recreatie tegen
toeristenbelasting
50 uren stereo
Electrohuis
E3 PROPAGAS
-ff—
JAN
AGTER - Den Burg
rubriek voor
LANDBOUW en VEETEELT i
FRANS ZEGEL
Boeren, burgers en buitenlui,
zit niet met angst bij de kachel
geen
zondagsschool
DIEPVRIESKIP
SERVIEZEN
handappelen
Cox Orange.
NL
CL_
Alle inlichtingen over handige huurtankjes
voor SHELL PROPAGAS geven wij u gaarne!
FRANS ZEGEL
jonge poes
ZANUSSI WASAUTOMAAT
z
(vervolg voorkant derde blad)
luchtrecreatie te belasten zijn „uit
de tijd" en onvoldoende te achten.
Kort samengevat komen de hierbo
ven genoemde argumenten hier op
Ineer; de toerist/openluchtrecreant ver-
loorzaakt aanzienlijke kosten; het zou
daarom niet meer dan billijk zijn om
deze toerist/openluehtrecreant te doen
bijdragen in de dekking vn« deze kos
Argumi I
wordt in de vorm van een vast be
drag, hetgeen het meest waarschijn
lijk is). Vooral voor de „bewoners"
van tenten, tenthuisjes en caravans
die deze akkommodaties in feite als
„tweede woning" gebruiken, worden
de overnachtingskosten sterk ver
hoog.
Om enkele voorbeelden te noemen:
i van vier personen, dat
flrie weken gaat kamperen zal aan
toeristenbelasting (ƒ0,25 per over-
11. Zoals reeds gezegd m<r.|
I recreatie en toerismJJ als aangeïe*
genheden van gi'aot' (nationaal be
lang beschouwd word^rj/ Dit,* impli
ceert, dat- de verantwc^frcfelijkheid
voor het verstrekken van de midde
len hiervoor m de teerste plaats bij
de regering ligt. Toeristenbelasting
als argument voor het opvoeren van
het recreatievoorzieningenniveau
heeft dan ook weinig waarde.
Vergeleken met de omvang van de
reeds gevoteerde bedragen voor toe
ristische en openluchtrecreatie
voorzieningen en met de noodzake
lijke toekomstige uitgaven, kan de
toeristenbelasting niet meer dan een
„druppel op een gloeiende plaat" ge
noemd worden. Slechts voor een en
kele gemeente kan de toeristenbe
lasting enige uitkomst bieden
3. Nederlanders beschouwen hun eigen
land niet als een vakantieland bij
uitstek; het te wisselvallige klimaat
verhindert dat. Een van de voor
naamste attracties van ons land was
voor kort het, in vergelijking met
andere Westeuropese landen, lage
prijspeil. Door het oplopen van het
prijsniveau is de concurrentiepositie
van ons land ten opzichte van het
buitenland steeds ongunstiger ge
worden, vooral ook nu de ontwikke
lingen op het gebied van het lucht-
vaartverkeer en de toenemende mo
torisering de landen met een aan
trekkelijk klimaat dichter bij hebben
gebracht. Dit wordt ook duidelijk ge
ïllustreerd door de ontwikkeling in
de reisverkeersbalans (waarvan de
„vakantieverkeersbalans" ca deel
uitmaakt): vanaf 1963 een jaarlijks
groeiend deficiet (in 1968 al ƒ421
miljoen). Een toeristenbelasting zal
tot een verdere verhoging van het
prijsniveau leiden.
1. Toerisme en openluchtrecreatie lei
den tot een grotere economische be
drijvigheid in een gemeente. Een
groot deel van het bedrijfsleven
heeft er dus direkt voordeel bij, niet
alleen de Horecabedrijven, maar ook
de detailhandel etc. Zou inderdaad
de toeristenbelasting leiden tot bete
re voorzieningen voor toeristen/-
openluchtrecreanten, dan zou de
toerist/openluchtrecreant er toch ook
indirekt toe bijdragen, dat het be
drijfsleven in de betreffende ge
meente nog beter gaat.
5. Vooral bij de relatief goedkopere
l vakantieakkommodaties zal toeris-
tenbelasting tot relatief hoge prijs-
f stijgingen aanleiding geven (indien
I een bijdrage per overnachting geëist
-ura pachting per persoon) ruim ƒ20,
venluchtjr.*; i ^Koeten betalen, hetgeen!
een stijging
van de overnachtingsprijs met 15 tot
25°/o betekent. Voor de bewoners
van „forensenkampen", die hier vaak
tot drie en meer maanden verblijven
leidt de toeristenbelasting (voor een
gezin van vier personen) tot een ex
tra uitgave van bijna ./TOO,per
drie maanden. De mogelijkheid be
staat, dat toeristenbelasting geheven
zal worden middels een gedifferen
tieerd tarief (d.w.z. een vast bedrag
per akkommodatie-type). Ook dan
zullen de goedkoopste akkommoda-
tievormen echter relatief 't zwaarst
belast worden.
6. De toerist/recreant wordt al in hoge
mate belast. Een kwart van zijn be
stedingen vloeit naar de overheid in
de vorm van belasting, accijnzen en
leges. Verwacht kan worden dat dit
in 1970 dicht bij de 30°/o zal liggen.
Moet de toerist/recreant nu nog ver
der belast worden voor zijn toeris
tische en recreatieve aspiraties?
7. Een duidelijk onderscheid moet wor
den gemaakt tussen toeristenbelas
ting en de z.g. „Kurtax", zoals deze
in enkele landen wel geheven wordt.
Het heffen van het eerste is een zui
ver fiscale maatregel, het tweede
leidt tot bepaalde voorrechten voor
de betaler (gratis, of met korting
toegang tot bepaalde' voorzieningen,
manifestaties etc). Een verplichte
bijdrage aan de plaatselijke vereni
ging voor vreemdelingenverkeer is
in het geheel niet te vergelijken met
toeristenbelasting en voor Neder
landse verhoudingen een absurd iets.
8. Een zeer belangrijk deel van de va
kantiegangers brengt in eigen land
zijn vakantie door bij familie of ken
nissen (in de zomer 1966 ruim 40°/o).
Ook deze vakantiegangers belasten
de gemeentelijke begroting. Tech
nisch is het echter onmogelijk om
gemaakte kosten op hen te verhalen.
In dat geval zou toch weer een deel
van de verblijfsrecreanten op moe
ten komen voor de kosten die alle
verblijf srecreanten veroorzaken.
9. Ook de dagrecreant belast de ge
meentelijke begroting in aanzienlijke
mate. Wellicht nog meer dan de ver-
blijfsrecreant, die tenslotte de outil
lage waar hij van gebruik maakt tij
dens de overnachting volledig be
taalt. Ook hier staan technische be
zwaren het heffen van toeristenbe
lasting in de weg. In feite betekent
het een discriminatie van de ver-
blij fsrecreant.
10. Een deel van de hotelgasten (ca een
derde) logeert aldaar vanwege zake
lijke redenen. Technisch zal het wel
haast onmogelijk zijn deze gasten
van de toeristen te scheiden en uit
te sluiten van het betalen van toe
ristenbelasting.
11. Een „eenheidstarief" per overnach
ting brengt technisch gezien grote
voordelen mee. De kans is dus groot
dat de bezoeker van een luxe hotel
eenzelfde bedrag zal moeten betalen
als een kampeerder.
12. De exploitant van het logiesver-
strekkende bedrijf zal nu niet alleen
voor het Rijk als onbezoldigd belas
tingambtenaar moeten optreden
ï.v.m. de BTW, maar ook nog voor
de gemeente in verband met de in
ning van de toeristenbelasting,
13. Aangezien niet elke gemeente tot
het heffen van toeristenbelasting zal
willen overgaan, zal dit aanleiding
kunnen geven tot onderlinge concur
rentie van gemeenten en tot prijs
opdrijving in de „niet-belaste" ge
meenten tot het prijspeil van de be
drijven in eten „belaste" gemeente.
14. Hoewel toeristen en openluchtre
creanten gebruik maken van ge
meentelijke diensten, is het beslist
niet zo, dat zij deze diensten altijd
even zwaar zouden belasten als de
ingezetenen. Zij maken b.v. geen
aanspraak op sociale uitkeringen
(waarvan de gemeente 20ü/o voor
haar rekening moet nemen) en ne
men ook niet deel aan het onderwijs.
Afwijzend
Daardoor komt het rapport tot de
afwijzende conclusie en noemt toeris
tenbelasting een af te keuren heffing.
Besloten wordt met aanbevelingen om
de gemeenten op een andere ma
niet aan de benodigde middelen te hel
pen. Het meest aangewezen lijkt een
verfijning in de financiële verhouding
tussen rijk en gemeenten waarbij voor
taan niet alleen rekening wordt gehou
den met het aantal vaste inwoners
maar ook met de tijdelijke extra inwo
ners in het toeristenseizoen.
Wat betreft de kosten van investe
ringen, onderhoud en beheer van re
creatieve voorzieningen wordt tenslotte
opgemerkt:
Weliswaar draagt de Rijksoverheid
bij de inrichting van nieuwe recreatie
gebieden bij in de investeringskosten,
in een beperkt aantal gevallen zelfs tot
100%. In die gevallen echter, waar het
subsidiepercentage lager ligt, komen
vele recreatieprojecten moeilijk van de
grond, omdat de hierbij betrokken ge
meenten moeilijk de investeringskosten
die voor hun rekening komen kunnen
opbrengen, aangezien de begroting er
eenvoudig geen ruimte voor biedt.
Meer begrip nodig
Het Rijk zou voor deze situatie meer
begrip moeten hebben en daar, waar
het wel duidelijk is, dat de gemeente
niet of wellicht ten koste van andere
urgente zaken, aan haar verplichtingen
kan voldoen, een uitzonderingsregel
moeten toepassen, waarbij het Rijk ook
het gedeelte van de gemeente over
neemt Ten aanzien van de kosten van
onderhoud en beheer: door middel van
een redelijk retributiestelsel, daar het
heffen van pachten en huren van par
ticuliere exploitanten zou het voor het
beherende orgaan mogelijk zijn in ieder
geval in een deel van deze kosten te
voorzien.
Gezien de omvang van deze onkosten
is het niet waarschijnlijk, dat zij volle
dig uit retributies, huren en pachten
zouden kunnen worden, vooral niet in
dien het beherende orgaan deze retri
buties binnen redelijke grenzen wenst
te houden.
Zouden bij de gemeenten grote be
lemmeringen bestaan om uit eigen mid
delen in de resterende kosten te voor
zien, dan zou ook hier het Rijk een uit
zonderingsregel moeten hanteren.
De indruk bestaat, dat de moeilijk
heden nog niet zozeer liggen op het ge
bied van het toerisme als zodanig, dan
wel op het gebied van de openlucht
recreatie in 't algemeen. Immers, t.a.v.
typisch toeristische voorzieningen be
staan er middels het Ministerie van
Economische Zaken zeer goede subsi
diemogelijkheden, terwijl ook voor de
toeristische externe infrastructuur sub
sidies kunnen worden aangevraagd. In
stimuleringsgebieden tot 95%, in ove
rig Nederland altijd nog tot 50%.
EEN ZEER BELANGRIJK KENGETAL
We hebben al vaker de opmerking
gemaakt, dat je ieder jaar weer ver
wonderd staat over het grote verschil
in financiële uitkomsten tussen land
bouwbedrijven, die „uiterlijk" weinig
verschillen. Met dit laatste bedoelen we
dat oppervlakte, grondsoort en het be
drijfsplan in grote lijnen gelijk zijn. Een
belangrijk hulpmiddel om die verschil
len te accentueren is het geven van een
aantal zgn. kengetallen. Eén van die
kengetallen bij de rundveehouderij is
het saldo: opbrengst min voerkosten.
In dit geval gaat men dus van de
totale opbrengst van een koe vermin
deren met de kosten voor aankoop van
voer. Tot dit aangekochte voer behoort
het krachtvoer, kunstmelk of andere
producten voor de opfok van de kalve
ren, droge pulp, aangekochte bieten of
aardappelen, stro, enz.
Wat de opbrengsten bij de rundvee
houderij betreft is de grootste post de
levering van melk. Verder is er de ver
koop van .vlees" in de vorm van kal
veren, drachtige vaarzen, oude koeien,
enz.
Hoe een hoog saldo
Om het verschil tussen de opbreng
sten en de voerkosten zo groot moge
lijk te maken is het van belang, dat de
opbrengsten hoog zijn en de voerkos
ten laag. Nu lijkt dat tegenstrijdig. Het
ligt immers voor de hand om te den
ken, dat men om tot hoge opbrengsten
te komen ook hoge kosten, in dit geval
hoge voerkosten zult moeten maken.
Als we echter het resultaat van di
verse bedrijven bekijken, dan blijkt dit
laatste lang niet altijd het geval te zijn.
In diverse gevallen gaat een hoge op
brengst samen met heel normale voer
kosten en de gevallen zijn niet zeld
zaam, waarbij bedrijven met een hoge
opbrengst lagere voerkosten hebben
dan bedrijven met een matige op
brengst.
We moeten daarbij goed bedenken,
dat het in dit geval om aangekocht
voer gaat. Naast dit aangekochte voer
is er het ruw voer van het eigen bedrijf.
En hier hebben we een eerste verkla
ring voor het verschil in voerkosten.
Met goed ruwvoer kan op de post aan
gekocht krachtvoer enorm worden be-
bespaard Daarnaast is er het feit, dat
op veel bedrijven onoordeelkundig
wordt gevoerd. We denken hierbij aan
het geven van krachtvoer in een perio
de, waarin dit niet of in veel mindere
mate nodig is. Of aan het streven om
ten koste van veel krachtvoer toch aan
een goede melklijst te komen.
Waarschijnlijk zal er in het komende
seizoen gelegenheid zijn om hier weer
eens wat meer aandacht aan te geven.
Een illustratie
In de bedrijfseconomische resultaten
van een aantal Texelse bedrijven over
het boekjaar 1968/1969 vonden we van
het bovenstaande een goede illustratie.
Op twee bedrijven met elk een bezet
ting van 17 melkkoeien was het saldo,
dat ontstaat als van de totale opbrengst
de kosten van aangekocht voer worden
afgetrokken respectievelijk 1.965,en
ƒ1.313,Een verschil van ƒ650,per
koe.
Dit verschil is als volgt ontstaan. Op
het ene bedrijf werd per koe aan melk
voor een bedrag van ƒ1.876,afgele
verd. Op het andere bedrijf was dit
1.578,Hier dus een verschil van
ƒ300,Aan „vlees" werd op het eer
ste bedrijf per koe voor een bedrag van
ƒ612,afgeleverd. Op bedrijf no. 2
was dit ƒ433,Een tweede verschil
van plm. ƒ180,Tenslotte was er nog
het verschil in voerkosten. Op het eer
ste bedrijf kon men toe met een post
aangekocht voer van ƒ523,Op het
tweede bedrijf was dit 698,Een na
delig verschil voor bedrijf no. 2 van
ruim ƒ160,In totaal komen we op
deze manier tot 'n verschil van 650,
per koe.
Niet het enige kengetal
We noemden hiervoor hel; kengetal:
opbrengst min voerkosten een zeer be
langrijk gegeven bij de beoordeling van
bedrijven. Maar het is beslist onmoge
lijk om alleen aan de hand van dit ken
getal een oordeel te geven over de ren
tabiliteit van een bedrijf Als het resul
taat op het bedrijf met het hoge saldo
is verkregen met hoge arbeidskosten,
overmatig hoge werktuigkosten en een
hoge post voor loonwerk, dan kan het
voordeel van het hoge saldo Opbrengst
min voerkosten weer volledig teniet
worden gedaan.
Slaagt een veehouder er evenwel in
om met gelijke overige kosten een veel
hoger saldo Opbrengst min voerkosten
te krijgen dan z'n collega-veehouder,
dan betekent dat in de gevallen zoals
we hiervoor besproken hebben een
groot inkomenverschil. Bij een aantal
van 17 koeien, zoals dit op beide be
drijven was betekent dit nl. in dit ge
val een verschil in inkomen van 17x
ƒ650,of wel ƒ11.000,
We menen, dat hieruit wel zeer dui
delijk blijkt, dat het kengetal, dat het
saldo aangeeft, dat overblijft als we
van de totale opbrengst per koe de post
aangekocht voer aftrekken wel zeer be
langrijk is.
KRUIWAGENS,
polyesterbak, 140 en 170 ltr.
RAMENWAGENS
MELKBUSSENWAGENS,
2- en 4-wielig.
Voordelige prijzen.
OUDESCHILD, TEXEL, TELEFOON 2719
Door te zuinig stoken trekt de schoorsteen
niet of nauwelijks en door de zachte lucht
blijft de koolmonoxyde dan hangen. Het is
daarom beter er een (kolen)schepje bovenop
te gooien en de overtollige warmte via de ra
men af te voeren. Als de kachel hoger brandt,
wordt ook de koolmonoxyde verbrand.
Andere oorzaken waardoor kolendampvergif
tiging kan optreden, zijn
een defect aan de kachelpijp tus
sen schouw en nisbus.
afwijkingen aan de nisbussen en
de roetluikjes.
het stoken van kolen met een te
laag antracietgehalte.
Van groot belang is ook, dat de schoorsteen
regelmatig wordt geveegd, dat wil zeggen
eenmaal per jaar.
Laat ons uw schoorsteen vegen en controleren
Schoonmaakbedrijf HARM SPIGT
DE KOOG TEXEL TEL. (02228) 311
kunnen wij hier volgend jaar
iedere week op
de radio ontvangen. En
dat aantal uren neemt toe.
Alle langspeelplaten die
van nu af geperst worden zijn stereo.
Is dat niet een reden om eens
even te komen luisteren bij
mensen die al jaren met stereo
bezig zijn
m
Wegens intrede Ds.
Kuitse a.s. zondag
WEL uitgebreide crèche.
De leiding.
VUL NU UW DIEPVRIES AAN MET
van IGLO,
850 gram
1100 gram
2,37
3,07
Groenten- en fruithandel J. v.d. Vis
Weverstraat 72, Den Burg.
een pracht collectie bij
Nu verkrijgbaar
Cox Orange,
HANDPEREN,
Legipont, Crème de
Doyenne, du Cornice.
Fruitbedrijf
A. Zielman
De Ruyterstraat 55,
Oudeschild,
verkrijgbaar
HANDPEREN
Legipont en Crème du
Comice.
Fruitbedrijf
A. Zielman
-vUU
SHELLPROPACAS
Modern! Handig! Hoog
waardig! Efficiënt!
Aflevering „naar maat":
in flessen van lO'/iof 35
kg, of per tankauto in uw
eigen bulkopslag. Tegen
aantrekkelijke voorwaar
den wordt u door Shell een
huurtank (van 1000 tot
8000 liter) ter beschikking
gesteld. Vraag ons alle
inlichtingen!
TELEFOON (02220) 2346
Stalschoppen
Mestvorken
Koetouwen
Bietenmanden
Bietenvorken
Aardappelvorken
OUDESCHILD, TEL. 2719
Tc koop gevraagd
blauw-grijs, niet
streept en kort haar.
W. O. Weber,
Hotel Prinses Juliana
De Koog, tel. (022 28) 441
ge-
geven wij U voor Uw oude wasmachine bij
aankoop van een
eenvoudige bediening
A
geweldige spoeikracht
N
roestvrij stalen trommel
U
geheel geëmailleerde kuip
S
uitgeschakelde centrifugegang
S
sterke pomp
1
Radio - TV storingvrij
1 jaar garantie.
telefoon (02220) 2114