Groen ^warG-Jexels in het harL,
aad zonder bedenkingen akkoord
met subsidiëring busbedrijf
J. J. Westdorp: veerdienst óók subsidiëren
ƒ6,!
Laatste hand aan
raadszaaltapijt
toekomst nog meer
erheidsgeld nodig?
VAT 69
VAT 69
VAT 69
STEVIE GEE
VAT 69
VAT 69
MM
„Sint Jan" speelt voor
bejaarden
Verbouw Waalder dorpshuis
weer ter discussie
Na-doorlichting op
3 en 4 maart
itep
P
WIJ
vak
bij
G 20 FEBRUARI 1970
N.V. v/b Langcveld Dc Rooü
11 - Den Burg, Texel - Tel. 2741
jrry de Graaf, Keesomlaan 43, Den
(02220) 2741, 's avonds (02220) 2403
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Bank: Ncderl. Middenstandsbank; Coop. Rail»
feisenbank; Amro-bank. Postgiro 652. Abonn.
prijs ƒ3,90 p. kw. 40 ct incasso.
Advert. 19 ct per mm. excl. 4°/o BTW
)c gemeenteraad is dinsdagmiddag tijdens een speciaal voor dit doel be
de raadsvergadering zonder bedenkingen akkoord gegaan met de subsidië-
van het busbedrijf van TESO. In het jaarlijkse tekort zal voorlopig
720,worden bijgedragen. Er wordt echter op gerekend dat het Rijk hier-
het grootste deel van zijn rekening zal nemen, waardoor het gemeentelijk
deel op ƒ9344,komt. TESO blijft de helft van het totale jaarlijkse exploi-
etekort zelf betalen uit de winsten van het bootbedrijf.
ren gekomen; op Kogerstrand waren
dat er 14 van de 100. „Het openbaar
vervoer kunnen we niet missen, hoe
noodlijdend het ook zal zijn".
De heer F. Standaart (Texels Be
lang) was het met de vorige sprekers
eens. Hij had er waardering voor dat
TESO bereid blijft de helft van het ex
ploitatietekort uit het bootbedrijf te be
talen. Die bijdrage moest dan wel
jaarlijks worden bekeken om vast te
stellen of dit bedrag eventueel zou moe-
tei^ worden verlaagd en de overheids
bijdrage derhalve verhoogd.
weinig tijd vergende discussie
deze zaak (de raadsvergadering
de minder dan een uur) werd ge-
d door de heer C. Timmer (AR).
ierinnerde aan de prognose omtrent
oekomstige ontwikkeling van het
edrijf, waarbij wordt gerekend op
s grotere tekorten. Nu neemt TESO
00 van het tekort voor eigen re-
ng „Is dit een vast bedrag of is het
Jpercentage, zodat de bijdrage van
ikan o telkens groter wordt", zo vroeg
)e heer Timmer vroeg voorts of het
ge een ernstig beroep op de N.V.
e doen om ernaar te streven, dat de
diensten beter aansluiten op de
stregeling van de spoorwegen. Hij
inerde eraan, dat bij de motieven,
en W. voor subsidiëring van het
.edrijf hadden aangevoerd, was dat
al de minder draagkrachtigen het
itoffer zouden worden bij inkrim-
van de busdiensten. Het zijn ook
ninder draagkrachtigen die geen
hebben en derhalve op de trein
[aangewezen als zij op reis gaan.
heer J. J. Westdorp (PvdA) zei
wel te kunnen voorstellen, dat er
sen zijn die vinden dat TESO de te
en van het busbedrijf maar voor
n rekening moet nemen zolang de
dienst winsten maakt. „Maar boot-
ij f en busbedrijf moeten gescheiden
ien beoordeeld. We kunnen niet
en het openbaar vervoer in deze
uitgestrekte gemeente met zijn
chillende dorpen, maar het is juist
•om dat het busbedrijf onmogelijk
label is te maken.
Vrijstelling belasting
heer Westdorp was dus vóór
tregelen om het busbedrijf in
d te houden. Hij had geen bezwaar
n de voorgestelde subsidie, maar
nog een mogelijkheid om tot een
fetiger exploitatie van het busbedrijf
[omen. Tot dusver moest de TESO,
particulier vervoersbedrijf, belas-
betalen op de gasolie. Gemeente-
vervoerbedrijven hebben daarvan
stelling. De heer Westdorp veron-
itelde dat het busbedrijf, nu het niet
Ier overheidssteun functioneert,
wellicht ook vrijstelling van deze
ing zou krijgen. Hij wilde dat on-
ocht zien.
Bootbedrijf ook?
delicaat onderwerp roerde de
r Westdorp aan door voor te stellen
het bootbedrijf voor subsidie in
_.ierking te laten komen. Niet om-
S ^itjhet bootbedrijf niet te exploiteren
zijn, maar om tot lagere tarieven
|omen.
ilast
heer Westdorp had verder ont-
It dat toch nog heel wat mensen van
I busbedrijf gebruik maken, zodat
de instandhouding toch nog een
grote groep is gediend. Uit een
iiête was gebleken dat van 100
hpeerders op Loodsmansduin er 13
f de trein en dus ook met de bus wa
tadvertentie I.M.)
Zaterdagavond en
zondagmiddag
nogmaals in Uw
Bar-Disco-dancing
ex-top discjockey
van Radio Caroline
Dagelijks geopend.
Eentonig
„Het wordt eentonig, maar mijner
zijds is er ook geen bezwaar", aldus de
heer P. Smit (KVP). „Natuurlijk is het
geen haalbare kaart een busonderne
ming in een gebied als Texel rendabel
te maken, tenzij de tarieven rigoreus
worden verhoogd. Maar dat zal weer
resulteren in vermindering van het
vervoersaanbod, want dan kan men
onderhand net zo goed met een taxi
gaan".
De heer C. Koorn (CHU) vond het
idee om ontheffing van gasoliebelasting
te krijgen niet zo gek. Het scheelt een
groot bedrag, want de belasting be
draagt ongeveer 4 cent per liter. Erg
optimistisch was hij echter niet, gezien
de vruchteloze pogingen van de TEM
om vrijstelling van deze belasting te
krijgen.
Antwoord
Mr. Sprenger beantwoordde de ge
stelde vragen. Het bedrag dat TESO nu
nog zelf bijpast zal in de toekomst mo
gelijk worden gewijzigd; het staat als
percentage in ieder geval niet vast. Bij
gelijkblijvende omstandigheden blijft
TESO overigens bereid deze ƒ45.000,
op tafel te leggen.
Wat de aansluiting op de NS-dienst-
regeling betreft van de TESO-veer-
dienst herinnerde Mr. Sprenger eraan,
dat deze in het afgelopen jaar sterk is
verbeterd en wel door een wijziging
van de NS-dienstregeling. TESO be
steedt veel aandacht aan dit probleem,
maar er zijn ook belangen in het spel
van mensen, die juist gedupeerd zouden
worden als de aansluiting op de spoor
dienstregeling perfekt zou zijn. Bij de
nieuwe dienstregeling zal de zaak op
nieuw worden bekeken; het ontwerp
dienstregeling krijgen B. en W. trou
wens onder ogen. De kansen op vrijstel
ling van oliebelasting achtte de voorzit
ter minimaal. Regel is dat de ontheffing
alleen geldt voor gemeentelijke ver
voersbedrijven. Dat is het TESO busbe
drijf niet en dat wordt het ook niet
door de subsidiëring met overheidsgeld.
Het is niettemin de moeite waard om
het te proberen.
De voorzitter zei ook met TESO over
leg te willen plegen over de mogelijk
heden tot subsidiëring van het bootbe
drijf, waardoor de tarieven kunnen
tvorden verlaagd. „Ik ben daarover niet
optimistisch maar niet geschoten is al
tijd mis".
De heer P. Smit had opgemerkt, dat
het niet juist zou zijn koste wat het
kost alle lijnen te blijven rijden. Subsi
die of geen subsidie, de busdienst moet
men kritisch blijven bekijken. Als be
paalde lijnen werkelijk helemaal niet
meer verantwoord zouden zijn, moeten
ze niet meer in stand worden gehouden.
Daarmee was de voorzitter het eens,
maar tekende erbij aan, dat alleen al de
beschikbaarheid van openbaar vervoer
op bepaalde tijden een overheidssubsi
die kan rechtvaardigen, al moet men
natuurlijk niet overdrijven.
Rijkssteun zeker?
De heer Westdorp stelde, dat men er
nu van uitgaat, dat het Rijk het groot
ste deel van de subsidiëring voor het
busbedrijf voor zijn rekening zal ne
men. Maar als dat niet gebeurt, zo
vroeg hij, moet de gemeente dan het
hele bedrag van ƒ46.720,opbrengen?
Mr. Sprenger antwoordde ontkennend.
Bij de voorstellen is men van het ge
noemde rijksaandeel uitgegaan. Daar
op kan zo goed als zeker worden gere
kend Mocht er onverhoopt toch een
kink in de kabel komen, dan wordt de
hele zaak opnieuw bekeken. Zekerheid
daarover zal men op de kortst moge
lijke termijn zien te krijgen.
Wethouder Daalder zei, dat dit voor
31 maart zal gebeuren, zodat TESO op
de snelst mogelijke wijze weet waaraan
zij toe is. De heer Westdorp was niet zo
optimistitsch. In het verleden zijn er
meer situaties geweest, waarin men op
een bepaalde bijdrage van hogerhand
dacht te kunnen rekenen, maar het
kwam dan scheef af. De heer Standaart
wilde aan de subsidie terugwerkende
kracht geven. Juist nu maakt de bus
dienst de meest onrendabele tijd door.
De voorzitter besloot de discussie met
erop te wijzen dat de gemeenteraad de
gelegenheid krijgt er voor 1 april a.s. op
terug te komen.
Scholierenvervoer
Daarop deed de heer Westdorp een
voorstel van orde. Hij vroeg het college
om met het bestuur van TESO te dis
cussiëren over de buslijndiensten ten
behoeve van het scholierenvervoer. Hij
liet blijken dat daaraan nog wel iets
kan worden verbeterd; mogelijk geeft
dat extra financiële consequenties voor
de gemeente. Moeilijkheden bij het ver
voer ontstaan door de verschillende
aanvangstijden van de scholen. Mr.
Sprenger zei dat hierover vorig jaar al
overleg is geweest en wel tussen een
commissie uit het Onderwijscontact en
TESO. Momenteel wordt onder de leer
lingen een enquête gehouden, waarin
o.a. naar de wijze van vervoer van en
naar school wordt geïnformeerd. Naar
aanleiding van de uitkomsten van deze
enquête zal ongetwijfeld nieuw overleg
worden gevoerd.
(advertentie I.M.)
Maak een proefrit bij:
Vliestraat 11
Oosterend
telef. (02223) 396
Erfdienstbaarheid
Een spoedeisend agendapunt was ook
het voorstel tot vestiging van enkele
erfdienstbaarheden langs de Pelikaan-
weg. Door terrein van de heren D. van
der Werf, J. G H. Hennink en J. K. P.
Zwan zal het nieuwe riool van De Koog
naar de zuiveringsinstallatie aan de
Pontweg worden gelegd. Het terrein
kon echter niet worden aangekocht, zo
dat de erfdienstbaarheidsregeling is ge
troffen, waardoor de gemeente be
voegd is het terrein te betreden voor
het leggen, onderhouden, onderzoeken,
herstellen, vernieuwen, vervangen, ver
zwaren en verwijderen van de riole
ring. Aan elk der grondeigenaars is de
gemeente ƒ10,per jaar verschuldigd.
Het ging dus niet om zulke grote som
men, maar het voorstel werd de raads
leden pas in de raadszaal bezorgd, zo
dat men niet de gelegenheid had er kri
tisch kennis van te nemen. De heer
Westdorp vroeg of de stukken echt niet
wat eerder bezorgd hadden kunnen
worden. Nee, zei de burgemeester, want
ze waren nog niet gereed. Er was bo
vendien veel spoed geboden, want bij
wachten tot de volgende vergadering
zou het rioleringswerk worden gestag
neerd. Oorspronkelijk was het de be
doeling geweest de zaak door het ves
tigen van een opstalrecht (in dit geval
meer ,,onderstal"-recht) te regelen,
maar minstens een der betrokkenen had
daartegen bezwaar.
Zomerhuizen
Het besluit om voorlopig zomerhui
zen met een maximum van 60 m2 toe te
staan (een oppervlakte van 70 m2 is
geen spoedig haalbare kaart) deed de
heer Standaart vragen of dit besluit
nu ook weer eerst door GS moet wor
den goedgekeurd en de kans loopt te
worden afgewezen. Mr. Sprenger: Het
gaat om een wijziging van een veror
dening, die inderdaad aan goedkeuring
van Gedeputeerde Staten onderhevig
is, maar we hebben de verwachting, na
informatie, dat die goedkeuring er wel
komt. De heer Standaart: „Maar de
mensen, die een bouwaanvraag hebben
ingediend moeten wachten, misschien
wel drie maanden, want zo lang heeft
het ook geduurd alvorens ^er reactie
kwam op het besluit om tot 70 m2 te
gaan". Mr. Sprenger: „De kans dat op
korte termijn zekerheid ontstaat is in
dit geval veel groter; zou men vasthou
den aan 70 m2, dan zou het zeker een
aantal maanden duren.".
De heer Daalder wees erop, dat men
bij de provincie een oppervlakte van
45 m2 plus 10 meter aangebouwde ber
ging zonder meer aanvaardbaar vindt;
dus tegen 55 m2 is zeker geen bezwaar.
De toneelvereniging Sint Jan zal het
stuk „In de vergulde os" op zaterdag
28 februari, aanvang half drie, opvoe
ren voor de Texelse bejaarden. Dc
voorstelling wordt gehouden in „De
Oranjeboom" en is gratis toegankelijk
voor personen van 60 jaar en ouder.
Voor zover vervoer en consumptie
kan echter niet worden gezorgd. Op de
direkties van bejaardentehuizen, be-
jaardensoos e.d. wordt het beroep ge
daan hiervoor een regeling te treffen.
Een beperkt aantal begeleiders en be
geleidsters heeft ook vrije toegang. Be
jaarden die de voorstelling willen zien,
worden verzocht zich op te geven bij
het bestuur van hun sociëteit of bij de
airektie van hun bejaardenhuis.
DE WAAL Woensdagavond 25 fe
bruari zal in het dorpshuis „De Wie
lewaal" een vergadering worden be
legd waarbij onder meer de verbouwing
ter sprake zal worden gebracht. Er
wordt begonnen om acht uur.
ZON, MAAN EN HOOG WATER
De zon komt op 22 februari op om 7.42
uur en gaat onder om 18.07 uur; 25 februari
op om 7.36 uur en onder om 18.12 uur.
Maan- 21 febr. V.M.; 7 maart N.M.
Hoog water ter rede van Oudeschild
20 febr. 8.09 en 20.26; 21 febr. 8.54 en 21.07;
22 febr. 9.30 en 21.40; 23 febr. 10.02 cn 22.09;
24 febr. 10.31 en 22.36; 25 febr. 10.57 en 23.01;
26 febr. 11.19 en 23.26; 27 febr. 11.43 en 23.53;
28 febr. 12.07 en
Aan het strand is het ongeveer een uur
eerder hoog water.
Momenteel wordt de laatste hand ge
legd aan het door de Texelse vrouwen
geknoopte tapijt voor de nieuwe raads
zaal. Mannen van de centrale werk
plaats hanteren met vaardige hand de
(kromme) naald en draad om de vele
stukken aan elkaar te maken. Links op
de foto mej. A. H. Luijsterburg die niet
alleen was belast met de omvangrijke
organisatie van het collectieve karwei,
maar er ook zelf een indrukwekkend
aantal knoopuren heeft opzitten. Het
tapijt wordt ter plaatse „gemonteerd".
Als ook het meubilair is gearriveerd
zal de raadszaal voor gebruik gereed
zijn. Het is de bedoeling dat de gemeen
teraad er zo spoedig mogelijk gebruik
van zal maken; de officiële opening van
het nieuwe raadhuis zal echter nog ge
ruime tijd op zich laten wachten, waar
schijnlijk tot het moment waarop de
bodewoning (waarvan de bouw juist is
begonnen maar door sneeuw- en vorst-
overlast alweer stil ligt) gereed is.
Voor degenen die onlangs geen ge
bruik hebben kunnen maken van de
gelegenheid om zich te 'laten doorlich
ten, zal op dinsdag 3 en woensdag 4
maart nogmaals de onderzoekwagen op
Texel zijn. Men wordt dringend ver
zocht van deze laatste gelegenheid ge
bruik te maken. Zij die slecht ter been
zijn zouden zich door buren of familie
kunnen laten vervoeren. Het na-onder
zoek zal volgens het volgende program
ma worden gehouden.
Dinsdag 3 maart:
15.00 - 15.15 uur, De Cocksdorp, bij ho
tel „De Hoop".
15.30 - 16.00 uur, Midden Eierland, bij
Dros Smederij.
16.15 - 16.25 uur, Zuid Eierland, bij
Vliegveldpaviljoen.
16.45 - 17.00 uur, De Waal, bij dorps
huis.
19.15 - 20.30 uur, Den Burg, postkantoor
Woensdag 4 maart:
13.30 - 14.00 uur, Oudeschild, achter de"
lagere school.
14.10 - 14.15 uur, Z. Haffel, bij K.I. sta
tion.
14.20 - 14.25 uur, P.H. Polder, bij de
heer H. G. Timmer.
14.35 - 14.45 uur, Den Hoorn, bij de
o.l. school.
15.00 - 15.05 uur, De Westen, bij de
heer D. W. Keyser
15.15 - 15.30 uur, Gerritsland, bij de
heer J. Verseput.
15.40 - 16.10 uur, De Koog, bij de r. k.
kerk.
16.30 - 17.00 uur, Oosterend, bij Geb. v.
Chr. Belangen.
17.15 - 17.20 uur, Oost, bij oude school.
19.00 - 19.45 uur, Den Burg, postkantoor