amen? Maar dan vóór lies op vrijwillige basis ereidheid aanwezig maar niet op alle terreinen GEWESTELIJKE BESTUURSEENHEDEN? Afstand tussen bestuurden en bestuurders te groot Vrouwen aan het woord HOLLAND NOORD AAN HET WOORD tSij kaarslicht DRAAIDEURKASTEN VAN GISPEN prijs ƒ205, prijs ƒ245,— K. Plantinga Zoon. Bolsward. Anno 1870. VEEDE BLAD TEXELSE COURANT VRIJDAG 17 APRI L1970 FENTACHTIG DISCUSSIEGROEPEN in Holland-Noord hebben bezig gehouden met de vraag „Samen of op eigen houtje?" sag van de maand nr. 1 luidde: „Houdt „samen" in, dat we in het rp, de wijk enz. moeten komen tot bijvoorbeeld één school, jeugdorganisatie, een gemeenschapsruimte, of moeten ver- lillende groepen van de bevolking op eigen houtje eigen vormen men kiezen met alle praktische consequenties van dien?" e verschillend de antwoorden op deze vraag ook luidden, uit de sporten van de discussiegroepen is één vrijwel unanieme mening distilleren: samenwerking in welke vorm en op werk terrein ook dient voor alles vrijwillig te geschieden. Opgelegde samen- king of samenvoeging wordt op een hoge uitzondering na afge- :en. Hoogstens wordt een stimulering van hogerhand geaccep- ird. kunnen kiezen len. uit verschillende scho- bereidheid om daar waar dit mo- en wenselijk is samen te werken fs samen te voegen is in Holland- bepaald aanwezig. Er is in het van de gespreksaktie „Holland- d aan het woord" geen enkele geweest, die het „samen" zonder afwijst en het „op eigen houtje" alle omstandigheden propageert, aard verschillen de meningen over irre'inen, waarop verdeeldheid en lippering zouden moeten plaats in voor het samen doen. i voorbeeld hiervan vormt het on- ijs, waarover op levensbeschou- te gronden zeer verschillend t gedacht. Eén school is voor velen ivaardbaar. de ontvangen verslagen kan zon- qi neer bezwaar worden geconclu- 3, dat kapitaal intensieve projecten 1 mogelijk gezamenlijk moeten en uitgevoerd en benut. Als voor- en worden genoemd sportterrei- zwembaden, kruisgebouwen, ncentra, dorpshuizen, volksmu- sholen, veilingen en gymnastieklo- Behalve om financiële redenen 'eren velen hun mening ook uit motieven. Zij zien in een geza- ijk gebruik de mogelijkheid elkaar tmoeten. k het verenigingsleven zou volgens jneerderheid van de groepen, die hierover hebben beraden, gesa- l kunnen worden. Vooral in klei- meenten zou een samengaan of een nwerking tussen verenigingen, die lfde doel beogen, heilzaam kunnen en. Hierbij variëren de voorbeel- ran sportverenigingen tot jeugdor- aties, woningbouwverenigingen, louworganisaties, vrouwenvereni- en brandweren. Enkele groepen wezen eropr dat amenwerking gepaard gaan met iehoud van eigen identiteit. Men iehoeft het eigen gezicht niet te 'erliezen. Een groep uit Purmerend: „Bij iet samendoen biedt een goede en oorzichtige organisatie de deelne- lende groeperingen naast 't voor- eel van een efficiëntere aanpak ovendien de mogelijkheid van een oede communicatie en wel door en duidelijke inbreng van eigen eestelijke waarden en het ontvan- en van die van anderen. Hierbij an dan in eigen kring de betref- "-nde geestelijke achtergrond wor- ?n uitgediept om het gevondene ervolgens in samenwerkingsgroe- ehng in te brengen". gaan en samen doen zijn „in", was voor verschillende groepen ding een waarschuwend woord te horen tegen het „samen" alleen om der wille van het moderne Zo formuleerden Schagen en 'orn met hun „Handhaven wat functioneert" een oordeel, dat ^ele anderen wordt gedeeld, der sub-vragen over het onder- I i,Samen of op eigen houtje?" was: 'oever zijn levensbeschouwing, po- inzichten, economische krachten I (rasverschil in Holland-Noord be ringen voor samenwerking?" De 'illen in levensbeschouwing win- 'conomische krachten, terwijl iet verre van politieke inzichten erschil als belemmering nog 'n weinige plaatsen wordt erva- meningen ten aanzien van het onder wijs uiteenlopen, kunnen wij wellicht het duidelijkst illustreren met een col lectie passages uit de discussiegroepen: Oterleek-Stompetoren: Wij beginnen meestal wel goed: alle kinderen naar één kleuterschool. Wij eindigen ook wel goed: alle bejaarden in één soos of in één bejaardenvereniging. Daartussen gaat het echter scheef. Religie vormt (nog) de belangrijke factor. Alkmaar: Zoveel mogelijk samen doen, maar met uitzondering van scho len. De school moet aansluiten bij de opvoeding van de ouders, die uit le vensbeschouwelijke motieven moeten Koedijk Eén school met de mogelijk heid van afzonderlijk godsdienstonder wijs. Middenbeemster: Voor het lager on derwijs aparte scholen. Daarna samen, met een speciale plaats voor het gods dienstonderwijs al naar gelang de le vensbeschouwing. Deze groep pleit dan tevens voor de instelling van 'n school raad, die de nu bestaande oudercom missie moet vervangen. Wieringerwerf: Wijst op de situatie ten tijde van de eerste bewoners van de Wieringermeerpolder. Toen één school, een situatie, die zeer goed heeft voldaan en heeft bijgedragen tot het slopen van scheidmuren, die op reli gieus en maatschappelijk gebied tussen de ouderen bestonden. Daarna is men weer uiteen gegaan. Waterland: Veel samen doen, maar de scholen apart. Heiloo: Differentiatie naar onderwijs mogelijkheden is belangrijker dan naar levensbeschouwing. Hoogkarspel: Samen houdt niet ipso facte in één school, één kerk. Eenheid in verscheidenheid gaat in een dorps gemeenschap he'el goed samen. Venhuizen Voor samenvoeging van scholen in grotere eenheden als dit het doel van het onderwijs zou bevorderen. Sijbekarspel: Voor een „compromis- school". Mater Amabilisschool, Hoogkarspel: Samen. Het met elkaar opgroeien werpt latc-r bij bepaalde ontwikkelingen in de plaats betere vruchten af. Wel de voor waarde, dat er onderricht gegeven wordt in die levensbeschouwingen, die in de school vertegenwoordigd zijn. Bergen: Niet in alle gevallen komen tot één school. Vrouwenraad „De Drieban": In de toekomst moeten wij naar één school, zowel voor kleuters-, lager- als vervolg onderwijs. Deze groep is blij met het onderwijsberaad in West-Friesland. Een vcm de vragen in het kader van het onderwerp „Samen of op eigen houtje?" luidde: Wat denkt u van gewestelijke bestuurseenheden, zoals die het lid van Gedeputeerde Staten, de heer Th. Laam voor ogen staan? Vele groepen zijn in verband met tijdsgebrek niet meer aan een gedachtenwisse- ling over deze vraag toegekomen. Die groepen, die zich wel over deze vraag hebben gebogen, stonden in meerderheid positief tegenover de gedachte van de heer Laan, de minderheid zag heil in gewestelijke besturen. gevoegd wordt, bij ouderen) dat- ook traditie een belemering Onderwijs heet hangijzer onderwijs heeft in de discussie te, zo niet de grootste plaats in- en. Of wij zouden moeten komen school, ongeacht de geloofsover- van de oudere is een vraag, die s even felle tegenstanders als oers ondervindt en tussen deze opponenten alle variaties, die ch denkbaar zijn. Hoezeer de Een greep uit de meningen over dit onderwerp: Monnickendam; Voor een gekozen ge westelijk bestuur voelen wij niet zoveel. Men loopt de kans, dat de verantwoor delijkheden van de gemeenten worden gedelegeerd naar dit bestuur. Wel zou er een herindeling moeten komen van de provincies. Grote steden als Amster dam, Den Haag, Rotterdam e.d. zouden buiten de provincie moeten komen te staan. Zij regelen hun zaken toch al vaak rechtstreeks met „Den Haag". De gedachten van deze groep gaan uit naar een samenwerkingsverband tussen de gemeenten van een gewest, een stich ting met een voornamelijk adviserende taak. Purmerend: Bij de vaststelling van regio's dient rekening te worden gehou den met een sociaal-geografische inde ling van het gewest. Bij de huidige pro vinciale indeling is dit niet altijd het geval. Wieringerwerf: Samenwerking op streekniveau die misschien op den duur zou kunnen leiden tot de instel ling van gewestelijke bestuurlijke een heden lijkt ons zeker de aangewezen weg. Wel vroegen enkelen zich af of het gevaar van overlapping de efficien cy niet in het gedrang zou brengen. Schellinkhout: De kloof tussen ge meente en provincie is te groot. Het Samenwerkingsorgaan West-Friesland is op het terrein van samenwerking tussen gemeenten 'n goede verbetering. Alleen zouden er meer gemeenteraads leden deel van moeten uitmaken. Stompetoren: Op een kleine minder heid na verwerpt men het plan-Laan. Men ziet meer in het voorbeeld Samen werkingsorgaan West-Friesland. Alkmaar: Ja, mits deze gewestelijke bestuurseenheden bevoegdheden krij gen. Als Prov. Staten het echter uit eindelijk alleen voor het zeggen heb ben, hoeft het niet. Alkmaar; Niet zonder meer doorvoe ren, maar van geval tot geval, naar de aard van het gewest, bekijken. Texel: Door natuurlijke situering is Texel niet vatbaar voor grotere be stuurseenheden. Ruime contacten met de kop van Noordholland zijn wel ui termate gewenst. Oude Niedorp-Nieuwe Niedorp-Win- kel: De structuur van Prov. Staten is niet meer functioneel. Meer inspraak per gewest is gewenst. Deze groep ziet heil in een vertegenwoordiging per ge west in Prov. Staten. Venhuizen: Vóór de instelling van gewestelijke bestuurseenheden met zo wel een adviserende als een uitvoeren de taak. Het voordeel zou kunnen zijn, dat een dergelijke rechtstreeks ge kozen bestuurseenheid meer en be ter inzicht heeft in de problematiek van het desbetreffende gewest dan Ge deputeerde Staten. Hoorn: Deze groep is voorstander van gewestelijke bestuurseenheden, die op democratische wijze moeten worden ge kozen. Het Samenwerkingsorgaan West- Friesland beantwoordt h.i. hier niet aan. Dit is e'en club van burgemeesters en is niet democratisch gekozen, aldus de on derhavige gespreksgroep, die inter-ge- meentelijke diensten zeer belangrijk Scht. Koedijk: Uitgesproken voorkeur voor gewestelijke bestuurseenheden, waar door de verschillende dorpen hun zelf standigheid kunnen behouden en zelf kunnen blijven beslissen over zaken, die speciaal het dorp raken. Een dergelijke regeling hebben Koedijk, Oudorp en Sint-Pancras voorgesteld voor de regio Alkmaar. Had men dit advies opge volgd, dan zouden verschillende pro blemen van thans niet zijn voorgeko men, aldus „Koedijk". Warmenhuizen: Nadere studie ge wenst. Gevreesd wordt, dat een derge lijk bestuursorgaan een vertragende werking zou kunnen hebben op de uit voering van plannen en projecten. Een voordeel zou kunnen zijn, dat in gro ter verband veel meter efficiency is door te voeren. Dirkshorn: Voelt wel voor het instel len van regionale raden, maar dan met opheffing van Provinciale Staten, daar- anders de weg naar „de top" te lang zou worden. De' huidige bevoegdheden van Ged. Staten zouden dan moeten worden overgedragen aan de geweste lijke besturen. Wieringerwaard: Zeer wenselijk, maar bestaande uit vertegenwoordigers van alle groepen van de bevolking en niet een orgaan zoals de StOK (Stich ting Ontwikkeling Kop Noordholland). „De StOK is naar ons gevoel meer een Nauwelijks was de gespreks groep Drieban-Venhuizen in Schellinkhout bijeen of het elek trisch licht viel uit. Voor de ge spreksgroep geen reden om de discussie te staken. Gedurende ruim anderhalf uur werd de ge- dachtenwisseling bij kaarslicht voortgezet. Sprekende over de toekomst van Holland-Noord zorgde „het gesprek bij kaarslicht voor een ouderwetse romantische sfeer", aldus meldt de rapporteur van deze groep. Dc steeds groter wordende afstand tussen bestuurden Cn bestuurders baart velen zorg. De Hoornse groep kwam naar aanleiding van dit „brandende" vraagstuk tot de volgende opinie Tijdens onze discussie kwam vast te staan dat de provinciale indeling in ons land uit historish oogpunt interessant, maar overigens niet in het belang van de bestuurbaarheid van ons land is. De vraag rees of het landsbestuur in zijn huidige vorm, met het uitgebreide par tijenstelsel voor plaatselijke en streek- belangen de gewenste vorm is. Verlie zen de partijen met hun problematiek niet het contact met hun kiezers, die deze interne strijd dikwijls, en terecht dachten wij, niet zien als een juist be sturen en daarmee het juist beharti gen van de belangen van het volk? Wij dachten dat het juister zou zijn een scheiding te maken in een beleid, dat het gehele volk aangaat, en een beleid, dat klenere eenheden aangaat. Deze kleinere eenheden (plaatsen, streken, gewesten) zouden gevormd moeten wor den met als uitgangspunt gemeenschap pelijke belangen op economisch, recrea tief, woningbouw- of ander gebied. Hiertoe zou de nodige flexibiliteit be tracht moeten worden, indien de ont wikkeling een verandering van partner noodzakelijk maakt. Deze bestuurseenheden zouden een grote mate van zelfstandigheid moeten krijgen, ook als het gaat om de bestrij ding van het financieel budget. Dit zal naar onze mening, 'n meer verantwoor delijke besteding van het geld tot ge volg hebben, juist omdat er in een klei nere bestuurseenheid een nauwer con tact met de lokale problemen zal zijn. Wordt in een bestuurseenheid een centrumgemeente gekozen, dan zal deze gemeente zijn streekfunktie moeten waarmaken en in geen enkel opzicht eigen belang mogen nastreven of dit ook maar enigszins laten vermoeden. Een uitgebreide voorlichting aan de ge hele bevolking zal veel plaatselijk chau vinisme uit de weg ruimen. Iedere gemeente zal in zijn kring zijn eigen zelfstandigheid moeten behouden. Dus wel gemeentelijke samenwerking, geen samenvoeging. Dit ter voorkoming van de grote afstand tussen bestuurders en bestuurden, met als gevolg gevaar voor communicatie-stoornissen en het niet juist meer zien van de locale pro blemen. kenmerken zich door de mooie strakke lijn, me op elke plaats tot zijn recht komt. De draaipunten van de deuren zijn aan de buitenkant onzichtbaar. De legborden zijn om de 2,5 cm verstel baar. leverbaar in de maten 136 cm. hoog, 100 breed, 40,5 diep, 196 cm. hoog, 100 breed, 40,5 diep, Prijzen exclusief B.T.W. NU LEVERING UIT VOORRAAD. Uw GISPEN-leverancier n.v. longeveld de rooij Parkstraat 10, Den Burg, tel. 2741 Een gespreksgroep uit Hoorn, die uit sluitend uit vrouwen bestaat en haar discussie-avond over „Samen of op ei gen houtje?" onderbroken zag door te levisie-opnamen, formuleerde haar me ning als volgt: Van de noodzakelijkheid om op vele terreinen samen te werken, waren alle dames overtuigd, zeker wanneer de volksgezondheid op het spel staat, maar men was van mening dat de bevolking van Noordholland-Noord nog lang niet toe is aan bijv. één school. Vele ouders zien de school als o.a. een aanvulling op de ouderlijke opvoeding in een gerich te geloofsovertuiging en zouden dit ze ker missen, wanneer de scholen neu- burgemeesterskring, waarin weinig tot stand komt vanwege de tegenstrijdige gemeentelijke belangen." Middelie; Beslist noodzakelijk. Er zijn te veel zaken, die alleen op gewestelijk niveau behandeld kunnen worden. Purmerend- Bij werkelijke samen werking tussen gemeenten zijn gewes telijke bestuurseenheden overbodig. Vraagt alleen maar weer meter ambte naren. Vieux Plantiac traal zouden worden. Een lans werd ge broken voor de oprichting van een eucumenische kleuterschool. Misschien dat we dan langzamerhand toegroeien naar één school voor elk soort onder wijs, waarbij natuurlijk de mogelijk heid moet blijven bestaan voor gods dienstonderwijs Eén jeugdorganisatie werd niet als ideaal gezien. Afgezien van religie of „stand" hebben alle sportclubs of organisaties toch wel een eigen sfeer, waardoor de leden zich er thuis voelen. Eén gemeenschapsruimte brengt in grotere plaatsen voor veel mensen ongerief mee: te grote afstand tot de woning, geen vervoer. Kleinere contactcentra voor bijv. vergaderingen, clubs en één grote schouwburg voor ge beurtenissen van regionaal belang (con certen. toneelvoorstellingen, congres sen) Men is van mening, dat er in deze streek zeer zeker nog belemmeringen bestaan voor samenwerking. Men werkt te veel voor eigen standje en wil de verworen plaats of status niet afstaan. (De samenstelling van deze groep is misschien wel representatief voor N.H.N.). De dames die een vrouwenver eniging vertegenwoordigen op levens beschouwelijke grondslag, voelden het minst voor samenwerking. Niet één kruisvereniging, want een zieke moet verzorgd kunnen worden door een ge- loofsgenote, en zeker vanuit dat begin sel niet één jeugdorganisatie. De on- kerkelijken in het gezelschap laten de economische voordelen van een samen gaan even zwaar wegen als de moge lijkheid elkaar te leren kennen en waarderen. Mocht men tot samenwerking komen, dan dient dat op vrijwillige basis te ge schieden, menen de meeste dames. Eén lid van de groep is er pertinent vóór, dat de overheid in moet kunnen grijpen wanneer de huidige situatie onnodig en niet langer verantwoord is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1970 | | pagina 5