Cjrocn r/JvartsJexeh in het harL* BenW maken eind aan misstanden meierblis i [Concordia" bij stormachtige proefvaart overgedragen Gemeente hervat subsidiëring sehoolmelkverstrekking raaie aanwinst voor vloot Vergane trawler gelicht ld| Gemeente schept .Jarkeerruimte aan Burgwal Flessenpost was 16 jaar onderweg DWARSGEBAKKEN Op Texel gebakken dus dagelijks vers bAG 26 JANUARI 1971 EXELSE 84e JAARGANG No. 8539 COURANT Ivë N.V. v.h. Langeveld De RooU lus 11 Den Burg, Texel - Tel. 2741 Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den tl. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403 Verschijnt dinsdags en vrijdags Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coop. Raif- feisenbank; Amro-bank. Postgiro 652. Abonn. prijs ƒ4,50 p. kw. -f- 50 ct incasso; los 20 ct Advert. 20 ct per mm. excl. 4% BTW rij TA of en iu ;n N< uw 07 Zi )UDESCHILD Sinds zaterdag is Texelse vloot een hypermoderne 1 2 ter rijker. Het is de TX 3 „Concor- die in opdracht van de Gebroe- v. d. Vis uit Oosterend gebouwd rd op de werf „De Lastdrager" van r(i ser te Den Helder. Het nieuwe schip 30,50 meter lang, 7 meter breed en ft een diepte van 3.55 meter. De >ncordia" is uitgerust met een 930 Industrie dieselmotor. Het is een toeren-motor, een langzaamloper Het is voor het eerst sinds jaren in een Texelse kotter een motor t laag toerental wordt geïnstalleerd, sgevraagd verklaarde schipper/mede enaar J. v. d. Vis dat een dergelijke tor wel wat kostbaarder is maar dat nvl0»1 °P tegen de grotere bedrijfsze- heid en de geringere slijtage. Ir zijn meer nieuwtjes aan deze aie aanwinst. Opvallend is de twee- portaalmast op het achterschip die zijner tijd bij de haringvisserij zal I I nnen worden gebruikt. Verder zijn _i| van kleinere nieuwigheden toege- tjfct, zoals de mogelijkheid om elek- 'Iciteit te betrekken van de wal als de ■ter in de haven ligt. Men is dan I iet gedwongen de eigen elektricriteits- tallatie in werking te houden of oom te nemen van de accu's. Het rdnet van de „Concordia" is dan 220 volt, naast een 24 volt nood- '^«tallatie. De oude TX 3 werd reeds in septem- Hjer naar Breskens verkocht. De be- .nning heeft zich dus bijna vijf ■anden met ander werk onledig moe- ffi houden. i85 gasten adat vrijdag de technische proef- rt tot ieders tevredenheid was ge- den, werd zaterdagochtend de of- ~|»ele overdrachtstocht gemaakt. Een ot aantal genodigden (het receptie- k vermeldde 85 handtekeningen!) ig mee. Het weer was slecht. Wind- cht acht en regenbuien maakte het blijf aan dek onmogelijk zodat het il de stuurkas, het bemanningsverblijf de andere vertrekken een grote Intfukte was. Van het plan om een tocht Jmaken naar het lichtschip werd we- het weer afgezrien. Toen men de iurtoren van Den Helder passeerde ri in het zuidgat kwam begon de kot- zo hevig te stampen dat verschil- ïjide gasten danig ziek werden en er ipt in slaagden hun maaginhoud bij jfch te houden. Snel werd dus rustiger Jfcter opgezocht. In Den Helder waren genodigden van het vasteland afge- ald, waaronder de heren O. en H. sser van „De Lastdrager". nex keuken. Alles is royaal gebouwd. Natuurlijk ontbreekt een toilet-douche combinatie niet en de schipper heeft aohter de stuurkast een eigen verblijf. „Ja, we hebben het allemaal een beet je geriefelijk laten uitvoeren. Je moet er tenslotte de hele week leven", zegt schipper v. d. Vis. De stuurkast zelf doet door zijn grote kollektie elektronische apparatuur den ken aan een cockpit. Radio Holland in stalleerde hier een Atlas radar (type 4000), twee Pye marifoons (spoetniks), twee Furuno echoloden (schrijvers), een Keivin Hughes automatische stuurin richting type AH65 (automatische pi loot, een intercom en een grote zend- ontvanger. De INA plaatste de Decca navigator. De (weggebouwde) winch is vanuit de stuurkast te bedienen. Eer volle vermelding verdient de naam van de heer A. Hemelrijk die het visruim timmerde op een wijze waarvoor de heren v. d. Vis alleen maar lof hebben. De „Concordia" is vandaag ter vis serij gegaan. De bemanning bestaat uit de heren J. v. d. Vis (schipper), J. Schagen (stuurman), P. Bais (eerste machinist, H. Ellen (tweede machinist) en C. Makelaar (matroos-kok). De Deense trawler Jane Jörgenson die vorige week bij de Vliehors op een wrak liep en zonk, is vrijdag door een Duiitse bok Magnus II gelicht en naar een droogdok in Harlingen gebracht. Het staat nu vast dat de Deen op het wrak is gelopen van de „Margarite" die hier in oktober 1967 verging. Aan vankelijk stak dit wrak van het (door middengebroken) schip boven water uit en was daardoor goed zichtbaar, maar in de loop van de tijd is het steeds ver der in het zand-weggezakt en onder de waterspiegel verdwenen. Omdat het niet in een scheepvaartroute lag werd het nooit van een markeerboei voor zien; wel werd het op de zeekaarten aangegeven echter met de opmerking dat het bij laag water zichtbaar was. AMATEURTJE BRENGT TONEELSTUK DE WAAL Op de zaterdagavon den 13 en 20 februari zal de toneelver eniging 't Amateurtje in het dorpshuis van De Waal „De verzekering dekt de schade" opvoeren. Het is een toneelspel in drie bedrijven, geschreven door Jan nes Bosker. De nieuwe Concordia"gefotografeerd tijdens de stormachtige overdrachtsvaart zaterdag Overdracht 13' Er werd een tochtje gemaakt op de xelstroom, waarna voor de rede van in Helder de overdrachtsplechtigheid •lpats had. De motor werd stilgelegd 4 de gasten dromden bijeen onder de Ischuttende bak bij de voorplecht, raar door de heer H. Visser het woord werd gevoerd. Hij memoreerde de al vele' jaren geleden begonnen zakelijke contacten met „De Lastdrager" en stelde vast dat ook nu op vruchtbare wijze was samengewerkt bij de bouw Hij wenste de gebroeders v. d. Vis en de medeopvarenden goede vaart en Gods zegen toe. SchippeT Jan v. d. Vis reageerde gemoedelijk en openhartig op deze wensen. Hij dankte de heren Vis ser voor het zeer gedegen werk dat zij hadden afgeleverd, al liet hij niet on vermeld dat zich tijdens de bouw tus sen opdrachtgever en werf ook wel e'ens botsingen hadden voorgedaan. Gróós Maar dat hinderde allemaal niet. Het schip was er gekomen en het was, evenals de voorgaande kotters die door Visser werden geleverd, een góéd schip. „Daar ben ik gróós op!" aldus de heer v. d. Vis. Namens de mede-opvarenden sprak machinist Harry Ellen. Hij legde de na druk op de goede verhouding tussen eigenaars en andere opvarenden. Her haaldelijk blijkt van schipperszijde het vertrouwen in de opvarenden die voor het merendeel al tien jaar of meer bij de gebroeders v. d. Vis werken. De heer Ellen zegde toe dat hij en zijn collega's dit vertrouwen wederom zul len waarmaken. Ds. C. Rozemond, gehuld in regenpak met zuidwester, sprak een gebed uit waarin zij wijlen Biem en opa Jan v. d. Vis herdacht en in herinnering bracht dat Jan v. d. Vis sr. in het eerste sta dium nog bij de plannen voor de nieu we kotter is betrokken geweest. De overdracht van de kotter was een feit toen de vlag van ,JDe Lastdrager" werd neergehaald en die van de „Con cordia" gehesen. Vele handdrukken werden daarop gewisseld en ieder kon zich tegoed doen aan borrel en hartige hap, door de vrouwen in de keuken van het bemanningsverblijf gereed ge maakt. Om kwart voor een meerde de „Concordia" af in Oudeschild om en kele zeezieken aan wal te zetten. Daar na ging het weer naar Den Helder om de gasten van het vasteland terug te brengen. Om half vier was de TX 3 te rug in de thuishaven, waar hij ook •zondag nog onderwerp was van veel bekijks. Ruim een, miljoen De nieuwe „Concordia" heeft ruim een miljoen gulden gekost, de netten niet meegerekend. Voor de leek is vooral de inrichting van de verblijven opvallend fraai. Het slaapverblijf, met acht kooien, is voorzien van zachte vloerbedekking, aangebracht door de fa. ArKé, die ook de bedden leverde. Voor de ramen hangen oranje gordijn tjes. Boven is een ruim dagverblijf an- m-f Met de Texelse Meierblis is het de laatste jaren wat uit de hand gelopen. O.a. als gevolg van de ruilverkaveling kan tegenwoordig moeilijk meer een plek worden gevonden waar de tradi tionele brandstapel kan worden opge bouwd. Daarom wordt er vaak de berm van de openbare weg voor gebruikt, doorgaans zonder toestemming. Mensen die hun huisvuil kwijt willen brand baar of onbrandbaar maken van de ze situatie gebruik door op deze plaat sen weken lang hun afval neer te gooien. Dat geeft een geweldige bende. Papier en ander licht materiaal raakt over de hele omgeving verspreid en het onbrandbare materiaal dat na afloop van de blis overblijft biedt ook geen fraai beeld. B. en W. willen het folkloristische meierblisgebruik beslist geen geweld aandoen, maar achten het wel nodig Kijkje in de machinekamer met zijn In drukwekkende krachtbron: de Industrie 6 cylinder dieselmotor van 930 pk bij 400 toeren per minuut. Uiterst links ziet men de ketel van de centrale verwarming en de werkbank voor kleine reparatie- en onderhoudswerkzaamheden. Niet zicht baar is de hulpmotor, die o.a. dient voor elektriciteitsopwekking Als reserve is een complete cylinder kop aanwezig, voor het geval een der koppen vervangen zou moeten worden Het opbouwen van de Meierblis, een jaarlijks feest voor jong en oud, zal ook dit /aar weer op tal van plaatsen op Texel kunnen gebeuren als men zich houdt aan de regels, die B en W aan de raad voor stellen. orde op zaken te stellen door het op nemen van enkele bepalingen in de Al gemene Politieverordening. Als de ge meenteraad er mee akkoord gaat zal het voortaan verboden zijn een Meier blis op te bouwen zonder toestemming van de eigenaar of de beheerder van de grond. Met de opbouw van de blis mag niet eerder worden begonnen dan op 24 april en het zal verboden zijn op DEN HOORN Zestien laar onderweg was de flessenpost, die mej. N. Boon uit Den Hoorn on langs vond op het strand van paal 9. Mej. Boon schreef naar het adres op het briefje, maar aanvankelijk zag het ernaar uit dat zij nooit ant woord zou krijgen. De afzender was inmiddels verhuisd, maar werd ten slotte door de Engelse postmstan- ties opgespoord. Er kwam een en thousiaste reactie van de heer M. Irvlng, nu als chirurg werkzaam aan het Bartholomeus Hospital in Lon den. In 1954 maakte de heer Irving als medisch student een reis met het schip de R.M.S. Samaria" en gooide de fles met het briefje In zee in de Straits of Belle Isle, aan de monding van de Canadese St. Lawrencerivier. Smsdien werkte Irving in Australië en de U.S.A. In middels ben ik getrouwd en vader van drie kinderen", schreef de heer Irving, die nu in Londen woont. Aan genaam verbaasd door de late en daardoor onverwachte reacties op het alweer vergeten briefje, nodig de hij mej Boon uit om, als zij En geland wil bezoeken, bij de familie Irving te komen logeren. e meierblis niet-brandbare of gevaar- ij ke stoffen te gooien. Beperkte periode In de oude situatie waarin vaak zon der toestemming meierblissen werden opgebouwd in de wegberm werd in korte tijd zoveel rommel aangevoerd dat het alleen met de grootste moeite nog gelukte een dergelijke blis op te ruimen of te verplaatsen. Door vast stelling van 'n beperkte periode waar in op de meierblisplaatsen brandbare rommel mag worden gestort, wordt het doenlijk er toezicht op te houden en het wegwaaien van papier zal dan min der ernstige vormen aannemen. Formeel tis de meierblis wettelijk praktisch verboden. Want het is ver boden binnen een afstand van 100 me ter van huizen, gebouwen of wegen, bij hevige wind en vóór zonsop -en zonson dergang afval te verbranden. Hoewel deze regel gehandhaafd blijft, is het duidelijk dat B. en W. deze niet zoda nig willen toepassen dat de meierblis onmogelijk wordt. Vaste plaatsen De positieve instelling van B. en W. blijkt overigens ook uit het voorstel om bij e'lk dorp, op een of meer vaste plaatsen te bestemmen voor de meier blis. De nodige grond zou desnoods door de gemeente kunnen worden ge kocht of gehuurd. Verwacht wordt dat de kosten daarvan lager zijn dan het bedrag dat nu jaarlijks moet worden uitgegeven aan 't opruimen van talrij ke onoordeelkundig en willekeurig op gebouwde meierblissen. en W. hebben de raad voorgesteld B pandjes Burgwal 12 en 14 te Den Ittirg aan te kopen met de bedoeling ze slopen en de vrijkomende ruimte tot irkeerplaats te maken. De woningen eigendom van de Stichting Be- irdenzorg Texel en verkeren in zeer "ite staat. De totale oppervlakte be jaagt bijna 200 m2 zodat men zich de toekomstige parkeerplaats niet te veel moet voorstellen. De gemeen de betaalt voor het geheel 1800, Als dc gemeenteraad er dinsdagavond mee akkoord gaat zal de verstrekking van schoolmelk op Texel weer worden gesubsidieerd. Dit om het gebruik van schoolmelk, een voor dc gezondheid be langrijke zaak, te stimuleren. De ge meente heeft in het verleden de sehool melkverstrekking jarenlang gesubsi dieerd. In 1968 gebeurde dit voor het laatst. B. en W. waren yan mening dat de ouders bereid waren ook zonder subsidie him kinderen schoolmelk te laten drinken. De gemeenteraadsleden die daartegen destijds vrij fel protest aantekenden, kregen gelijk want het verbruik van schoolmelk is sinds 1968 aanmerkelijk teruggelopen. In dat jaar bedroeg het aantal deel nemende kinderen nog 1372 terwijl 1969 een teruggang te zien gaf van 247. In 1970 is het aantal deelnemers we derom gedaald en wel tot 1047. Hierbij moet wel in aanmerking worden geno men dat vrij veel kinderen (ongeveer 165) zelf melk van huis meenemen. In januari 1969 waren dat er 142. Nu wordt voorgesteld opnieuw tot gemeentelijke subsidiëring over te gaan en wel met 4 cent per liter. Voor 1971 komt de subsidie de gemeente te staan op een bedrag van ƒ1840,uitgaande van 46 000 liter melk. Door het cen traal schoolmelkcomité wordt eenzelfde bedrag bijgedragen. Geen geld mee Er zal worden afgestapt van de hui dige methode bij de administratie. Er komt een vereenvoudiging die inhoudt dat zal worden overgegaan op het ook elders reeds toegepaste schoolmelk- kaartensysteem. De ouders kopen zo'n kaart bij hun melkbezorger. De kaart geeft recht op een week schoolmelk. Inplaats van contant geld (de ouderbij drage) overhandigt het kind op school de kaart aan de betrokken leerkracht. Volgens het Centraal Schoolmelkcomité heeft de praktijk geleerd dat door in voering van dit systeem het aantal melkdrinkers toeneemt. B. en W. ver wachten dat het aantal deelnemers weer tot 1500 zal stijgen en baseren daarop hun berekening. NATUURWIT, BOERENBRUIN, BOERENROG, PUNTJES EN BOLLEN, KRENTEN-ROZIJNENBROOD, KRENTEN BOLLEN.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1971 | | pagina 1