Cjrocn r/JvartsJexeh in het harL*
BenW maken eind aan
misstanden meierblis
i
[Concordia" bij stormachtige
proefvaart overgedragen
Gemeente hervat subsidiëring
sehoolmelkverstrekking
raaie aanwinst
voor vloot
Vergane trawler gelicht
ld| Gemeente schept
.Jarkeerruimte aan Burgwal
Flessenpost was 16 jaar
onderweg
DWARSGEBAKKEN
Op Texel gebakken
dus dagelijks vers
bAG 26 JANUARI 1971
EXELSE
84e JAARGANG No. 8539
COURANT
Ivë N.V. v.h. Langeveld De RooU
lus 11 Den Burg, Texel - Tel. 2741
Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den
tl. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coop. Raif-
feisenbank; Amro-bank. Postgiro 652. Abonn.
prijs ƒ4,50 p. kw. -f- 50 ct incasso; los 20 ct
Advert. 20 ct per mm. excl. 4% BTW
rij
TA
of
en
iu
;n
N<
uw
07
Zi
)UDESCHILD Sinds zaterdag is
Texelse vloot een hypermoderne
1 2 ter rijker. Het is de TX 3 „Concor-
die in opdracht van de Gebroe-
v. d. Vis uit Oosterend gebouwd
rd op de werf „De Lastdrager" van
r(i ser te Den Helder. Het nieuwe schip
30,50 meter lang, 7 meter breed en
ft een diepte van 3.55 meter. De
>ncordia" is uitgerust met een 930
Industrie dieselmotor. Het is een
toeren-motor, een langzaamloper
Het is voor het eerst sinds jaren
in een Texelse kotter een motor
t laag toerental wordt geïnstalleerd,
sgevraagd verklaarde schipper/mede
enaar J. v. d. Vis dat een dergelijke
tor wel wat kostbaarder is maar dat
nvl0»1 °P tegen de grotere bedrijfsze-
heid en de geringere slijtage.
Ir zijn meer nieuwtjes aan deze
aie aanwinst. Opvallend is de twee-
portaalmast op het achterschip die
zijner tijd bij de haringvisserij zal
I I nnen worden gebruikt. Verder zijn
_i| van kleinere nieuwigheden toege-
tjfct, zoals de mogelijkheid om elek-
'Iciteit te betrekken van de wal als de
■ter in de haven ligt. Men is dan
I iet gedwongen de eigen elektricriteits-
tallatie in werking te houden of
oom te nemen van de accu's. Het
rdnet van de „Concordia" is dan
220 volt, naast een 24 volt nood-
'^«tallatie.
De oude TX 3 werd reeds in septem-
Hjer naar Breskens verkocht. De be-
.nning heeft zich dus bijna vijf
■anden met ander werk onledig moe-
ffi houden.
i85 gasten
adat vrijdag de technische proef-
rt tot ieders tevredenheid was ge-
den, werd zaterdagochtend de of-
~|»ele overdrachtstocht gemaakt. Een
ot aantal genodigden (het receptie-
k vermeldde 85 handtekeningen!)
ig mee. Het weer was slecht. Wind-
cht acht en regenbuien maakte het
blijf aan dek onmogelijk zodat het
il de stuurkas, het bemanningsverblijf
de andere vertrekken een grote
Intfukte was. Van het plan om een tocht
Jmaken naar het lichtschip werd we-
het weer afgezrien. Toen men de
iurtoren van Den Helder passeerde
ri in het zuidgat kwam begon de kot-
zo hevig te stampen dat verschil-
ïjide gasten danig ziek werden en er
ipt in slaagden hun maaginhoud bij
jfch te houden. Snel werd dus rustiger
Jfcter opgezocht. In Den Helder waren
genodigden van het vasteland afge-
ald, waaronder de heren O. en H.
sser van „De Lastdrager".
nex keuken. Alles is royaal gebouwd.
Natuurlijk ontbreekt een toilet-douche
combinatie niet en de schipper heeft
aohter de stuurkast een eigen verblijf.
„Ja, we hebben het allemaal een beet
je geriefelijk laten uitvoeren. Je moet
er tenslotte de hele week leven", zegt
schipper v. d. Vis.
De stuurkast zelf doet door zijn grote
kollektie elektronische apparatuur den
ken aan een cockpit. Radio Holland in
stalleerde hier een Atlas radar (type
4000), twee Pye marifoons (spoetniks),
twee Furuno echoloden (schrijvers), een
Keivin Hughes automatische stuurin
richting type AH65 (automatische pi
loot, een intercom en een grote zend-
ontvanger. De INA plaatste de Decca
navigator. De (weggebouwde) winch is
vanuit de stuurkast te bedienen. Eer
volle vermelding verdient de naam van
de heer A. Hemelrijk die het visruim
timmerde op een wijze waarvoor de
heren v. d. Vis alleen maar lof hebben.
De „Concordia" is vandaag ter vis
serij gegaan. De bemanning bestaat uit
de heren J. v. d. Vis (schipper), J.
Schagen (stuurman), P. Bais (eerste
machinist, H. Ellen (tweede machinist)
en C. Makelaar (matroos-kok).
De Deense trawler Jane Jörgenson
die vorige week bij de Vliehors op een
wrak liep en zonk, is vrijdag door een
Duiitse bok Magnus II gelicht en naar
een droogdok in Harlingen gebracht.
Het staat nu vast dat de Deen op het
wrak is gelopen van de „Margarite"
die hier in oktober 1967 verging. Aan
vankelijk stak dit wrak van het (door
middengebroken) schip boven water uit
en was daardoor goed zichtbaar, maar
in de loop van de tijd is het steeds ver
der in het zand-weggezakt en onder de
waterspiegel verdwenen. Omdat het
niet in een scheepvaartroute lag werd
het nooit van een markeerboei voor
zien; wel werd het op de zeekaarten
aangegeven echter met de opmerking
dat het bij laag water zichtbaar was.
AMATEURTJE BRENGT
TONEELSTUK
DE WAAL Op de zaterdagavon
den 13 en 20 februari zal de toneelver
eniging 't Amateurtje in het dorpshuis
van De Waal „De verzekering dekt de
schade" opvoeren. Het is een toneelspel
in drie bedrijven, geschreven door Jan
nes Bosker.
De nieuwe Concordia"gefotografeerd
tijdens de stormachtige overdrachtsvaart
zaterdag
Overdracht
13' Er werd een tochtje gemaakt op de
xelstroom, waarna voor de rede van
in Helder de overdrachtsplechtigheid
•lpats had. De motor werd stilgelegd
4 de gasten dromden bijeen onder de
Ischuttende bak bij de voorplecht,
raar door de heer H. Visser het woord
werd gevoerd. Hij memoreerde de al
vele' jaren geleden begonnen zakelijke
contacten met „De Lastdrager" en
stelde vast dat ook nu op vruchtbare
wijze was samengewerkt bij de bouw
Hij wenste de gebroeders v. d. Vis en
de medeopvarenden goede vaart en
Gods zegen toe. SchippeT Jan v. d. Vis
reageerde gemoedelijk en openhartig op
deze wensen. Hij dankte de heren Vis
ser voor het zeer gedegen werk dat zij
hadden afgeleverd, al liet hij niet on
vermeld dat zich tijdens de bouw tus
sen opdrachtgever en werf ook wel
e'ens botsingen hadden voorgedaan.
Gróós
Maar dat hinderde allemaal niet. Het
schip was er gekomen en het was,
evenals de voorgaande kotters die door
Visser werden geleverd, een góéd schip.
„Daar ben ik gróós op!" aldus de heer
v. d. Vis.
Namens de mede-opvarenden sprak
machinist Harry Ellen. Hij legde de na
druk op de goede verhouding tussen
eigenaars en andere opvarenden. Her
haaldelijk blijkt van schipperszijde het
vertrouwen in de opvarenden die voor
het merendeel al tien jaar of meer bij
de gebroeders v. d. Vis werken. De
heer Ellen zegde toe dat hij en zijn
collega's dit vertrouwen wederom zul
len waarmaken.
Ds. C. Rozemond, gehuld in regenpak
met zuidwester, sprak een gebed uit
waarin zij wijlen Biem en opa Jan v. d.
Vis herdacht en in herinnering bracht
dat Jan v. d. Vis sr. in het eerste sta
dium nog bij de plannen voor de nieu
we kotter is betrokken geweest. De
overdracht van de kotter was een feit
toen de vlag van ,JDe Lastdrager"
werd neergehaald en die van de „Con
cordia" gehesen. Vele handdrukken
werden daarop gewisseld en ieder kon
zich tegoed doen aan borrel en hartige
hap, door de vrouwen in de keuken van
het bemanningsverblijf gereed ge
maakt. Om kwart voor een meerde de
„Concordia" af in Oudeschild om en
kele zeezieken aan wal te zetten. Daar
na ging het weer naar Den Helder om
de gasten van het vasteland terug te
brengen. Om half vier was de TX 3 te
rug in de thuishaven, waar hij ook
•zondag nog onderwerp was van veel
bekijks.
Ruim een, miljoen
De nieuwe „Concordia" heeft ruim
een miljoen gulden gekost, de netten
niet meegerekend. Voor de leek is
vooral de inrichting van de verblijven
opvallend fraai. Het slaapverblijf, met
acht kooien, is voorzien van zachte
vloerbedekking, aangebracht door de
fa. ArKé, die ook de bedden leverde.
Voor de ramen hangen oranje gordijn
tjes. Boven is een ruim dagverblijf an-
m-f
Met de Texelse Meierblis is het de
laatste jaren wat uit de hand gelopen.
O.a. als gevolg van de ruilverkaveling
kan tegenwoordig moeilijk meer een
plek worden gevonden waar de tradi
tionele brandstapel kan worden opge
bouwd. Daarom wordt er vaak de berm
van de openbare weg voor gebruikt,
doorgaans zonder toestemming. Mensen
die hun huisvuil kwijt willen brand
baar of onbrandbaar maken van de
ze situatie gebruik door op deze plaat
sen weken lang hun afval neer te
gooien. Dat geeft een geweldige bende.
Papier en ander licht materiaal raakt
over de hele omgeving verspreid en het
onbrandbare materiaal dat na afloop
van de blis overblijft biedt ook geen
fraai beeld.
B. en W. willen het folkloristische
meierblisgebruik beslist geen geweld
aandoen, maar achten het wel nodig
Kijkje in de machinekamer met zijn In
drukwekkende krachtbron: de Industrie
6 cylinder dieselmotor van 930 pk bij 400
toeren per minuut. Uiterst links ziet men
de ketel van de centrale verwarming en
de werkbank voor kleine reparatie- en
onderhoudswerkzaamheden. Niet zicht
baar is de hulpmotor, die o.a. dient voor
elektriciteitsopwekking Als reserve is een
complete cylinder kop aanwezig, voor het
geval een der koppen vervangen zou
moeten worden
Het opbouwen van de Meierblis, een
jaarlijks feest voor jong en oud, zal ook
dit /aar weer op tal van plaatsen op Texel
kunnen gebeuren als men zich houdt aan
de regels, die B en W aan de raad voor
stellen.
orde op zaken te stellen door het op
nemen van enkele bepalingen in de Al
gemene Politieverordening. Als de ge
meenteraad er mee akkoord gaat zal
het voortaan verboden zijn een Meier
blis op te bouwen zonder toestemming
van de eigenaar of de beheerder van
de grond. Met de opbouw van de blis
mag niet eerder worden begonnen dan
op 24 april en het zal verboden zijn op
DEN HOORN Zestien laar
onderweg was de flessenpost, die
mej. N. Boon uit Den Hoorn on
langs vond op het strand van paal
9. Mej. Boon schreef naar het adres
op het briefje, maar aanvankelijk
zag het ernaar uit dat zij nooit ant
woord zou krijgen. De afzender was
inmiddels verhuisd, maar werd ten
slotte door de Engelse postmstan-
ties opgespoord. Er kwam een en
thousiaste reactie van de heer M.
Irvlng, nu als chirurg werkzaam aan
het Bartholomeus Hospital in Lon
den. In 1954 maakte de heer Irving
als medisch student een reis met
het schip de R.M.S. Samaria" en
gooide de fles met het briefje In
zee in de Straits of Belle Isle, aan
de monding van de Canadese St.
Lawrencerivier. Smsdien werkte
Irving in Australië en de U.S.A. In
middels ben ik getrouwd en vader
van drie kinderen", schreef de heer
Irving, die nu in Londen woont. Aan
genaam verbaasd door de late en
daardoor onverwachte reacties op
het alweer vergeten briefje, nodig
de hij mej Boon uit om, als zij En
geland wil bezoeken, bij de familie
Irving te komen logeren.
e meierblis niet-brandbare of gevaar-
ij ke stoffen te gooien.
Beperkte periode
In de oude situatie waarin vaak zon
der toestemming meierblissen werden
opgebouwd in de wegberm werd in
korte tijd zoveel rommel aangevoerd
dat het alleen met de grootste moeite
nog gelukte een dergelijke blis op te
ruimen of te verplaatsen. Door vast
stelling van 'n beperkte periode waar
in op de meierblisplaatsen brandbare
rommel mag worden gestort, wordt het
doenlijk er toezicht op te houden en
het wegwaaien van papier zal dan min
der ernstige vormen aannemen.
Formeel tis de meierblis wettelijk
praktisch verboden. Want het is ver
boden binnen een afstand van 100 me
ter van huizen, gebouwen of wegen, bij
hevige wind en vóór zonsop -en zonson
dergang afval te verbranden. Hoewel
deze regel gehandhaafd blijft, is het
duidelijk dat B. en W. deze niet zoda
nig willen toepassen dat de meierblis
onmogelijk wordt.
Vaste plaatsen
De positieve instelling van B. en W.
blijkt overigens ook uit het voorstel om
bij e'lk dorp, op een of meer vaste
plaatsen te bestemmen voor de meier
blis. De nodige grond zou desnoods
door de gemeente kunnen worden ge
kocht of gehuurd. Verwacht wordt dat
de kosten daarvan lager zijn dan het
bedrag dat nu jaarlijks moet worden
uitgegeven aan 't opruimen van talrij
ke onoordeelkundig en willekeurig op
gebouwde meierblissen.
en W. hebben de raad voorgesteld
B pandjes Burgwal 12 en 14 te Den
Ittirg aan te kopen met de bedoeling ze
slopen en de vrijkomende ruimte tot
irkeerplaats te maken. De woningen
eigendom van de Stichting Be-
irdenzorg Texel en verkeren in zeer
"ite staat. De totale oppervlakte be
jaagt bijna 200 m2 zodat men zich
de toekomstige parkeerplaats niet
te veel moet voorstellen. De gemeen
de betaalt voor het geheel 1800,
Als dc gemeenteraad er dinsdagavond
mee akkoord gaat zal de verstrekking
van schoolmelk op Texel weer worden
gesubsidieerd. Dit om het gebruik van
schoolmelk, een voor dc gezondheid be
langrijke zaak, te stimuleren. De ge
meente heeft in het verleden de sehool
melkverstrekking jarenlang gesubsi
dieerd. In 1968 gebeurde dit voor het
laatst. B. en W. waren yan mening dat
de ouders bereid waren ook zonder
subsidie him kinderen schoolmelk te
laten drinken. De gemeenteraadsleden
die daartegen destijds vrij fel protest
aantekenden, kregen gelijk want het
verbruik van schoolmelk is sinds 1968
aanmerkelijk teruggelopen.
In dat jaar bedroeg het aantal deel
nemende kinderen nog 1372 terwijl
1969 een teruggang te zien gaf van 247.
In 1970 is het aantal deelnemers we
derom gedaald en wel tot 1047. Hierbij
moet wel in aanmerking worden geno
men dat vrij veel kinderen (ongeveer
165) zelf melk van huis meenemen. In
januari 1969 waren dat er 142.
Nu wordt voorgesteld opnieuw tot
gemeentelijke subsidiëring over te gaan
en wel met 4 cent per liter. Voor 1971
komt de subsidie de gemeente te staan
op een bedrag van ƒ1840,uitgaande
van 46 000 liter melk. Door het cen
traal schoolmelkcomité wordt eenzelfde
bedrag bijgedragen.
Geen geld mee
Er zal worden afgestapt van de hui
dige methode bij de administratie. Er
komt een vereenvoudiging die inhoudt
dat zal worden overgegaan op het ook
elders reeds toegepaste schoolmelk-
kaartensysteem. De ouders kopen zo'n
kaart bij hun melkbezorger. De kaart
geeft recht op een week schoolmelk.
Inplaats van contant geld (de ouderbij
drage) overhandigt het kind op school
de kaart aan de betrokken leerkracht.
Volgens het Centraal Schoolmelkcomité
heeft de praktijk geleerd dat door in
voering van dit systeem het aantal
melkdrinkers toeneemt. B. en W. ver
wachten dat het aantal deelnemers
weer tot 1500 zal stijgen en baseren
daarop hun berekening.
NATUURWIT, BOERENBRUIN,
BOERENROG, PUNTJES EN BOLLEN,
KRENTEN-ROZIJNENBROOD,
KRENTEN BOLLEN.