Uit de hand lopend toerisme zal ook voor agrariërs van Texel een ramp betekenen CJ SMID JE VERHOLEN EN DE RARE ALCHIMIST m*s? DE HEER MANTJE VOOR HOLL. MIJ v. LANUROUW: Texelaars moeten zelf vat op ontwikkelingen krijgen van het raadhuis NUTSSPAARBANK „Veergeld dupeert de Waddeneilanden niet" Jongerenweekend gaat niet door Weggelopen scholier (14) op Texel aangehouden Onbevoegd rijden bleek na aanrijding Succesvolle popgroep treedt op in De Koog Tweede blad Texelse Courant, vrijdag 19 november 1971 1J- Als het toerisme op Texel zich blijft ontwikkelen zoals tot dusver is ge beurd, zal dat tot rampzalige gevolgen leiden, ook voor de boeren, die nu al de nadelen ondervinden van de in op mars zijnde vervuiling en vergiftiging. Aldus bosbouwkundig hoofdambtenaar M. Mantje die voor de afdeling Texel van de Hollandse Maatschappij van Landbouw in hotel „De Linde- boom-Texel" een lezing hield onder het motto „Een blik in de toekomst van agrarisch Texel". Blijkbaar trok dit on derwerp sterk de aandacht, want de be langstelling voor deze vergadering was anmerkelijk groter dan gewoonlijk. Aanleiding voor de uitnodiging waren de geruchtmakende uitspraken, die de heer Mantje deed in het NOS tv-pro- gramma „Op Locatie". Hij pleitte daar in voor maatregelen, die Texel tot een nationaal park zouden maken, waarin de agrariërs zich dan wel moesten kun nen ontplooien. Bij menigeen kwam dat over als een tegenstrijdigheid en het bestuur van de Hollandse Maatschappij vond dat boerenzoon Mantje dat maar eens moest komen toelichten. De heer Mantje zei dat graag te doen. Over de „twee televisieminuten" wordt nog steeds nagepraat en er zijn al di verse reacties pro en contra op geko men, hetgeen dan ook de bedoeling van de heer Mantje was. Hij ziet het als loodzakelijk dat iedereen op Texel doordrongen is van de konsekwenties an 'n tomeloze groei van het toerisme n dat de Texelaars (en in 't bijzonder le boeren, want hun bedrijven bepalen t aanzien van het landelijk gebied van Texel) initiatieven ontwikkelen, die tot loei hebben de steeds snellere stroom in in een andere richting te buigen. e bo V Vervoercijfers Aan de hand van de vervoerscijfers Iran TESO schetste de heer Mantje de Ontstellende groei van het aantal auto's lat naar Texel komt. In 1961 vervoerde ESO 99.000 auto's; in 1970 285.417 en lit jaar tot oktober 324.852. Dit jaar be- onden zich in juli 7000-9000 „vreemde" uto's op Texel; het aantal mensen moet de drukste periode bijna 40.000 zijn eweest. Zó hard gaat de ontwikkeling at prognoses in het verleden ver zijn verschreden. Het van 1965 daterende ecreatie-facetplan vermeldde dat Texel ■7.000 toeristen zou kunnen opvangen a het gereedkomen van de plannen verstekoog en De Krim. Op dit mo- lent zijn deze plannen nog niet uitge- oerd, maar het genoemde aantal ver- lij fsrecreanten is desondanks over treden. De stijging van het aantal toe- g q sten bedroeg gemiddeld over de afge- ke,, pen 10 jaar ll,3°/o per jaar; de jaar- jkse stijging van het aantal auto's in we periode bedroeg25%. En it zijn vooral de auto's, die zorgen »ren. Als de lijn van de afgelopen 10 ar wordt doorgetrokken betekent dat: .000 auto's over vyf jaar. Volgens de jfers van de gastenstatistiek waren er 1969 1,8 miljoen overnachtingen in 75 zullen het 2,3 miljoen zijn;; in 1980 igalt j miljoen en in 1985 2,85 miljoen. Voor ïukei [genen, die nu op Texel hun boter- beti im in het toerisme verdienen, is die itwikkeling minder aantrekkelijk dan 1 lijkt. Het is de vraag of een groot lel van de bedrijven in strikt econo- sch zin rendabel zijn. Grote investe- recjgen om deze toeristengolf op te van- ■- en|n> kunnen velen niet doen. Dat kun- wel de grootwinkelbedrijven en k< dere kapitaalkrachtige giganten van Iers en het zal gebeuren zodra er vol- ende toeristen op Texel zijn om die osrai ^esteringen voor hen rendabel te ma il. rgj ng, K 34 28) 4 Omwenteling )e mvesteringen van het grootkapi- 1 zijn alleen verantwoord als zich het ,ies Al iele jaar toeristen op Texel bevinden. die te trekken zorgen dezelfde grote iernemingen voor hotels, overdekte waterzwembaden en andere aantrek- ijkheden, die een heel ander publiek kken dan nu op Texel komt. Dan ge- irt, wat op het Duitse waddeneiland t reeds is gebeurd: de toeristen- 'ustrie verdringt de kleine verhuur- en laat van het landschap weinig De luchtverontreiniging op Sylt is is even erg als in het Roergebied. >00 auto's op Texel zullen een on gelijke hinder geven in de vorm lawaai en stank. Op het winderige «1 zal zo gauw geen „smog" ont- ua, maar de giftige bestanddelen van uitlaatgassen (lood) maakt het hooi van bermen en aangrenzend land 'dt geoogst tot voor dieren giftig isel. n dan het water. Tien jaar geleden kon je uit Texelse sloten nog drinken. Nu is sprake van zeer ernstige vervui ling. De eerste koeien zijn al vergiftigd. De onlangs in gebruik genomen zuive ringsinstallatie zuivert slechts een der de van het op Texel geproduceerde af valwater. Door de boerenbedrijven is op Texel een lengte van 30 kilometer sloot verontreinigd; het toerisme, zo is gebleken, is verantwoordelijk voor nog meer kilometers vuil slootwater. De ge meente is niet in staat dit volledig op te heffen. Integratie van standpunten nodig Zo doorgaan kan niet, maar er zijn te genstrijdige belangen. Middenstand en logiesverstrekkers vinden dat het alle maal best zal meevallen en willen steeds meer mensen naar Texel halen. In krin gen van natuur- en landschapsbescher ming denkt men er anders over. Nodig is een integratie van standpunten. De discussie moet op gang komen en de heer Mantje zag hier 'n duidelijke taak voor de agrariërs. Zij hebben wel enig reCht van spreken. Hun bedrijven bepa len immers het aanzien van het lande lijke gebied van Texel en zij worden toch met de gevolgen van het toerisme geconfronteerd? Het gaat niet aan te zeggen dat de boeren toch wel zullen verdwijnen, want daar is geen sprake van. Er zullen straks minder maar gro tere bedrijven zijn, die gezond functio neren en die onmisbaar zijn. (Terloops liet de spreker blijken tegenstander te zijn van recreatie op de boerderij). Op korte termijn moet worden vastgesteld waar de grenzen voor verdere toeristi sche groei liggen. Er zou een studie commissie moeten komen. Het stoppen van de stroom door het niet aanschaffen van een derde boot, het smal laten van de wegen e.d. zag de heer Mantje niet als een haalbare kaart. Als TESO niet langer het vervoersaanbod zou willen verwerken, zal de overheid het doen. Hier ligt een taak voor een orgaan, dat boven het gemeentebestuur is gesteld, aldus de heer Mantje, die daarbij zei te denken aan een orgaan zoals de Rijn- mondraad. De gedachte om van Texel en een viertal andere gebieden in Ne derland nationale parken te maken, leeft reeds. Ir. v.d. Kloet van Staatsbos beheer is er een voorstander van. De parkbestemming houdt bepaald niet in dat alle ontwikkelingen in het betrok ken gebied worden bevroren. Men zou kunnen werken naar het voorbeeld van Frankrijk, waar men nationale en regio nale parken kent. Een regionaal park wordt door de betrokken bevolking doorgaans zelf aangevraagd. Dank zij allerlei, deels financiële regelingen kunnen de ontwikkelingen in zo'n ge bied in verantwoorde richting worden geleid. Een maatregel, die bijv. nodig zou zijn is de aanleg van een centrale afvalwaterleiding over heel Texel. Dit is even noodzakelijk als waterleiding en elektriciteit. Afremmen van bungalow- bouw e.d. kan men niet van de ene dag op de andere, maar „Als we nu begin nen, worden de resultaten geboekt als iedereen ziet dat de grens in zicht is". De heer Mantje meende dat het ijzer momenteel heet is om gesmeed te wor den. „Laat Uw bestuur of hoofdbestuur dit aan de orde stellen bij het ministerie van CRM". De heer Mantje zei terdege te besef fen dat zijn ideeën lang niet altijd juist overkomen en dat nog heel wat misver standen uit de weg zullen moeten wor den geruimd alvorens de verschillende belangengroepen elkaar hebben gevon den. Tijdens het beantwoorden van de vragen, die na afloop van de causerie werden gesteld, herhaalde de heer Man tje, dat de parkbestemming van Texel niet betekent, dat alles bij het oude moet blijven. „Door de eeuwen heen is er steeds op andere wijze geboerd en telkens heeft dat zijn invloed gehad op het landschap. Het landschap mag best blijven veranderen. Het is niet de be doeling er een monument van te ma ken, met uitzondering dan van enkele stukken, zoals de Hogeberg, omdat deze uniek is in Europa. Zo'n deel van een paar honderd ha. is aardig om te laten zien hoe het vroeger was. Een vragensteller noemde de namen van degenen, die zitting hebben in de welstandscommissie en constateerde dat agrariërs tot dusver weinig in de melk te brokken hebben als het gaat om het aanzien van het boerenland schap. De heer Mantje stelde als weder vraag of agrarisch Texel wel ooit po gingen heeft gedaan om in deze zaken meer invloed te krijgen. Maar het gaat hier niet om het hebben van een vinger in de pap bij incidentele kwesties, maar om een antwoord op de vraag hoe groot de draagkracht van Texel is als zoveel MINISTER DREES Naar de mening van minister Drees van Verkeer en Waterstraat en minister Langman van Ekonomische Zaken, wor den de bewoners van de Waddeneilan den en Zeeuws-Vlaanderen niet extra belast door de bestaande tarieven van de veer- en bootdiensten. De beide be windslieden hebben dit aan de Tweede Kamer medegedeeld in antwoord op schriftelijke vragen van het kamerlid De Jong (NMP). In het antwoord zeggen de ministers, dat zij in algemene zin niet de mening delen, dat de Waddeneilan den en Zeeuws-Vlaanderen minder eko nomische kansen krijgen door 'het tus senliggende water. Het oecumenisch jongerenweekend, dat zou worden gehouden op „Bloem en Bos" op 20 en 21 november, gaat we gens gebfek aan belangstelling niet door. Slechts zeer weinig jongeren rea geerden op de uitnodiging om aan dit weekend deel te nemen. In het voorjaar zal een nieuwe poging gewaagd worden. Voor Gehoorapparatenservice op Texel ELECTROHUIS mogelijk toeristen moeten worden opge vangen zonder de essentiële „attracties" als een leefbaar milieu aan te tasten. Fietsenplan Mantjes woorden leken goede weer klank te vinden. De heer N. Dros uit Oosterend wilde direct rigoureus te werk gaan: „Geen auto's meer op Texel. Zet maar 10.000 fietsen bij de boot". Voorzitter M. Roeper onderschreef dat de boeren zich kritisch moeten opstellen ten aanzien van de plannen, die men heeft met het landelijk gebied. Opletten is geboden als straks de bestemmings plannen ter visie komen. Nu er toch over natuur- en land schapsbehoud was gesproken, werd ge ïnformeerd naar de taak van de Sabena (Stichting Agrarisch BEdrijf ten behoe ve van het NAtuurbehoud Texel). De heer Mantje zei dat dit op het verrich ten van werkzaamheden in natuurge bieden gespecialiseerde bedrijf volko men particulier is, en dus geen finan ciële bindingen met staatsbosbeheer of natuurmonumenten heeft al voert Sabe na daar wel loonwerk voor uit. Het land bij de Hogeberg voor het Sabena- sChapenibedrijf wordt van staatsbosbe heer op normale condities gepacht. MEDEDELINGEN VAN B EN W Zondag kwam een eind aan de om zwervingen van de 14-jarige Duitse scholier Walter Beeber uit Frankfort aan de Main, die enige tijd geleden van huis was weggelopen en liftend via Rotterdam en Amsterdam naar Den Helder reisde en naar Texel overstak. In De Koog vond hij onderdak bij een landgenoot, wonende in de Kaapstraat. Bij toeval kwam de Rijkspolitie met hem in contact. Men kreeg argwaan om dat de jongen zonder werk op Texel verbleef en informeerde bij de Duitse politie, waar bleek dat daar naar hem toerd gezocht, maar dat alleen in Duits land een opsporingsbericht was ver spreid. De jongeman werd direct op transport naar huis gezet. Afgelopen zondag was het de derde keer in 'korte tijd, dat de Rijkspolitie op Texel geconfronteerd werd met onbe voegd rijden. Op het kruispunt Elemert- Keesomlaan ontstond zondag een aan rijding tussen een scooter, bestuurd door de 28-jarige W. J. P. H uit Den Burg en de Opel Caravan-personenauto van B. F. P. uit Eierland. P. wilde vanaf de Keesomlaan linksaf slaan en gaf geen voorrang aan de hem tegemoetkomende scooter. De scooterrijder liep enkele verwondingen aan zijn benen op, de automobilist bleef ongedeerd. Beide voertuigen werden licht beschadigd. Bij het opmaken van het proces verbaal bleek, dat H wel in het bezit was Vc|n een geldig rijbewijs voor een personen auto, maar niet voor een tweewielig mo torvoertuig. Kort geleden werden twee automobilisten, (waaronder een jongen van 14 jaar) op heterdaad betrapt bij onbevoefd rijden. De politie liet ons we ten, dat de controle op dit gebied ver scherpt is. DE KOOG De popgroep „Mouth Mc-Neal the Whiskers" treedt zon dagmiddag op in Vat 69 te De Koog. De groep mag zich verheugen in een snel groeiende populariteit. De eerste hit van Mouth c.s. (He, you love) werd vierde in de top-tien van Hilversum 3, Vero nica en Noordzee. Deze weëk was de nieuwe plaat „How do you do" smash play van Radio Noordzee en vanaf mor gen alarmschijf van Veronica. SCHIETOEFENINGEN Op 24 november wordt geschoten te Breezandijk van 11.00 tot 18.00 uur met de 155 mm Houwitser, sector 180 graden Afsluitdijk richting Den Oever, hoogte 15.000 voet diepte 15 km. Op 22 november, uitwijkdatum 23 november gaat H.M. Tjerk Hiddes schieten in Nieuwe Haven-Lutjewind, sector 045 - 075 graden rechtwijzend straal 9 mijl vanuit het hoge geleide- licht Nieuwe Haven. Veiligheidsschip aanwezig. GESLAAGD Voor het diploma machineschrijven VSLM (200) slaagde mej. Petra Kikkert; voor het diploma 165 slaagden Ria Kei zer en Ans Maas. Zij werden opgeleid door de heer A. C. Peetoom. Personeel De heer J. Borgman te Den Burg is door burgemeester en wethouders be noemd tot kontroleur toeristenbelasting. Hij zal zijn werkzaamheden op 1 decem ber a.s. aanvangen. Raadsvergaderingen. De eerstvolgende raadsvergadering zal worden gehouden dinsdag, 30 no vember a.s. Als belangrijk punt kan nu al worden genoemd de bespreking van de verpleeghuisplannen. Op 14 december zal de tiende en waarschijnlijk laatste raadsvergadering van dit jaar worden gehouden. De hoofdschotel wordt dan gevormd door de behandeling van de gemeente-begro ting voor 1972. Huwelijksvoltrekkingen. Voor de maand december zijn al veel huwelijksvoltrekkingen genoteerd. Het ziet er naar uit, dat het weer een erg drukke maand gaat worden. Zij, die in december willen gaan trouwen, doen er dan ook goed aan, zo spoedig mogelijk kontakt op te nemen met de secretarie om datum en uur vast te leggen. Dit kan de teleurstelling voorkomen, dat het gewenste tijdstip al voor een ander trouwlustig paar is vastgelegd. Maak dus geen afspraken met kerk, taxi onderneming, e.d., voordat een en ander geregeld is met de burgerlijke stand. Voor sportvisserij is wel vergunning nodig. Onlangs nam de Texelse Courant een bericht over uit de Harlinger Courant, waaruit bleek dat de exploitanten van sportvissersschepen, de heren A. Lettin- ga uit Terschelling en J. Hiemstra uit Harlingen door de kantonrechter te Leeuwarden waren ontslagen van rechtsvervolging. Tegen hen was proces verbaal opgemaakt wegens het tegen betaling vervoeren van personen per schip, zonder dat ze daarvoor een ge meentelijke vergunning in hun bezit hadden. In het bericht werd derhalve geconcludeerd; voor varen met sport vissers is geen gemeentelijke vergun ning nodig. Het gevaar is groot dat de Texelse exploitanten van visserschepen die in de zomermaanden met toeristen rondvaarten maken of met sportvissers varen, denken, dat ze hun gang kunnen gaan. Daarom het volgende De kantonrechter stelde, dat de ma terie van het personenvervoer te water uitputtend is geregeld in de wet Open baar Vervoer van 1880. Het is lager wetgevende lichamen niet toegestaan hierop aanvullende bepalingen te ma ken. Een en ander houdt in, dat vervoer tot een maximum tot 30 personen op de binnenwateren, waaronder ook de Wad denzee valt, niet aan beperkende bepa lingen is gebonden. Mochten ten aanzien daarvan misstanden ontstaan, dan is het de taak van de wetgever om met aan vullende bepalingen in de wet te komen. De officier ging tegen de uitspraak van de kantonrechter in cassatie bij de Hoge Raad om een uitspraak in deze zaak te verkrijgen. Zolang de Hoge Raad nog geen uit spraak heeft gedaan, blijft de gemeente verordening van kracht en is er een vergunning nodig voor de uitoefening van de zeesportvisserij met sportvissers- schepen op de Waddenzee t.b.v. de vei ligheid van de meevarende hengelaars of passagiers. Dit houdt echter niet in, dat de twee voornoemde exploitanten weer voor het gerecht moeten verschij nen. Zij zijn ontslagen van rechtsver volging, maar er kan wel weer proces verbaal tegen hen worden opgemaakt. Er staat bovendien een bmnen- scheepvaart-rampenwet op stapel, waarin bedrijfsmatige uitoefening van de rekreatie zal worden geregeld en daar valt ook de sportvisserij onder, zo dat dat dan wettelijk wordt geregeld en men er niet meer onderuit kan ko- 150. „Waar is dat waarschuwingssys teem dan voor" vroeg inspecteur Hom meles. „Diende dat er soms toe, om te weten te komen waar zich de indring ers ophielden in het bos?" „Precies," zei smidje Verholen. „Ik heb er nog een schets van in mijn zak boekje staan. Kijk maar. Hier in het midden staat het kasteel van Balderik de Woeste. Daaromheen bevindt zich het Knekelwoud. De buitenste bomen van het woud vormen een grote ring, en in de bomen van die ringen zijn zen dertjes aangebracht. De stralen van de zendertjes zijn precies op de ontvang- ertjes gericht. En nou zien jullie ook hoe bliksems handig die Nosco gewaar schuwd werd. Die lampjes hier op tafel geven natuurlijk precies aan in welk deel van het bos de binnendringer de ring van bomen doorbrak Precies op die plaats ging dan natuurlijk een lampje branden. Zo kon de professor precies zien waar hij naartoe moest gaan om de indringer snel te vinden." „Wat een ingewikkelde toestand," zei Harry Hommeles zuchtend. „Had die schurk dat nu niet eenvoudiger kunnen doen?" „Natuurlijk niet," zei Frans Bulle, die nog steeds verwoed alles opschreef. ..De schelm had geen pottekijkers no dig. Daarom ging hij voor spook spelen om ongewenste gasten uit de buurt van het oude slot te houden. En hij is er goed in geslaagd ook, want iedereen hier werd zo bang als wat. Niemand durfde meer een voet in het bos te zet ten. Maar nu is het uit dank zij twee dappere kerels als smidje Verholen en Frans Bulle, de bekende journalist." „Ja hoor, het is goed," gromde Harry Hommeles. „Jullie denken, dat wij van de politie dat niet gekund hadden, hè? Vergeet het maar rustig." „Ik vergeet niks," lachte Frans Bulle „Het komt allemaal in de krant, met getekende plaatjes erbij." „Ik ga nu even met de auto naar het bos," zei Bulle. „Ik rijd langs dit paadje hier. Op een gegeven ogenblik doorbreek ik dan de stralenkrans en als ik me niet vergis moeten deze twee lampjes hier dan gaan branden. Hou den jullie het alarmsysteem in de ga ten, lui?" Frans Bulle ging op weg en liet smidje Verholen en Harry Hommeles bij het model achter. En ja hoor, even tjes later gingen er twee lampjes bran den en begon er een schel oorverdo vend te rinkelen (wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1971 | | pagina 3