Groen "Zwartsjexels in het hart
Internationale autorally over
250 kilometer op Texel
Gemeenteraad wil zwareinvloed
hebben in bestuur Samen-Een
Hl
TAXI
Wereldprimeur in de autosport;
kosten ruim een miljoen
Mr Sprenger teleurgesteld over
optreden Bakker en Dros
(02220) 3132 I
Uitzeudiug via
Eurovisie
'ilouth Mc.Neal and
the Whiskers
VAT 69
Laatste prijzen getrokken
van Sint Nicolaasaktie
Bar-Dancing
De 7 Provinciën
„DUO
ELECTRONICA"
DAG 3 DECEMBER 1971
fEXELSE
85e JAARGANG No. 8628
tgave N.V. v.h. Langeveld De Roofl
stbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2741
Harry de Graaf, Kecsomlaan 43, Den
(cl. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403
COURANT
Verschijnt dinsdag en vrijdags
Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coop. Rail-
feisenbank; Amro-bank. Postgiro 652. A boon.
prijs ƒ4,50 p. kw. -+- 50 ct incasso; los 20 et
Advert 20 ct per mm. excl. 4°/» BTW'
Volgend jaar september zal op Texel een groots opgezette inter-
ationale autorally worden gehouden. Het wordt een ééndaags
tenement, waarvoor een parcours van 250 kilometer zal worden
itgezet. Diverse fabrieken hebben reeds laten weten met ploegen
zullen deelnemen. De kosten belopen meer dan een miljoen
ulden. De organisatie berust bij de Stichting Autosport Promo
ons, die van de plaatselijke autoriteiten op Texel reeds toestem-
n ling heeft gehad. Uitgebreide voorzorgsmaatregelen zijn genomen
n onrust in natuurgebieden en schade aan het landschap te voor
men.
Bij dc VVV Texel is men verheugd
de plannen, vooral om het propa-
"a-effekt dat ongetwijfeld zal uit-
van de tv-reportages. Het hele
knement zal nl. van start tot finish
Irden uitgezonden en overgenomen
pr Eurovisie, waardoor straks tiental-
i miljoenen kijkers de verrichtingen
de top-rallyrijdcrs kunnen gade-
in.
pns bleek inmiddels dat er ook men-
zijn die niet zo blij zijn met de
Zij vrezen dat Texel door dit
knement naam krijgt als autosport-
padijs ten koste van het jaren gekoes-
de imago van rust- en stiltegebied.
daar een feit is, dat het een ongekend
•otse gebeurtenis zal worden. Het
om een dergelijke internationale
y, die in meerdere opzichten een we
iprimeur op autosportgebied is, uit
wekend op Texel te houden is als volgt
taan. Nadat gebleken was dat te-
voordig de autofabrieken de voor-
r geven aan een „kort maar hevig"
inement boven een rally met ellen-
tussenroutes, werd in Parijs in een
fpreking met de commissie van rally-
agers van de autofabrieken het
[gende voorstel met enthousiasme
vangen: een zeer zware rally, in één
te verrijden en met een totale lengte
nog geen 250 kilometer, waarvan
km. snelheidsproeven, die van start
finish op de tv zal worden uitge-
|den.
rallygcbied werd Texel gekozen,
lat dit eiland met asfaltwegen, dij-
bos- en duinpaden, gras, zand en
cross-country uitgebreide moge
eden biedt tot het organiseren van
uitzonderlijk zware rally, die aan
naak een slippertje
't havenrestaurant
zie pagina 3
Sensationele zondagmiddag
|Sint Nicolaas-surprisefeest
met
i Boet daverende grote verrassingen 1
•liet te geloven - niet te missen. 1
'"viiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiM
lis
den gestort. De snelheidsproeven zullen
in het gebied van Everstekoog worden
genomen.
Pas toen werd het tijdstip voor de
rally vastgesteld. Het hoogseizoen was
ongeschikt wegens de op dat moment
grote drukte; het voorjaar was onaan
vaardbaar in verband met de broedtijd,
zodat eind september tenslotte als enige
mogelijkheid overbleef.
Inmiddels was ook de Tulpenrally-rot
Piet Nortier bij de organisatie betrok
ken geraakt. Hij voerde samen met Bob
de Jong de besprekingen op Texel. De
Texel-rally was bij een van de bezoeken
aan het eiland echter bijna tot een einde
gekomen, voordat zij was georganiseerd,
zo vernamen wij van de Stichting Auto
sport Promotions. Toen de heren in de
buurt van de Mok de duinpaden inspec
teerden floten hen plotseling de kogels
om de oren. Ze waren in het verlengde
van de schietbaan de Mok terechtgeko
men.
Plannen vrijwel rond
Steeds meer specialisten op het ge
bied van de rallysport werden bij de or
ganisatie betrokken en inmiddels zijn de
plannen in grote trekken rond. Een van
de weinige vragen waarop het antwoord
nog niet is gegeven, is welke omroep de
tv-uitzendingen zal verzorgen. Wat de
Eurovisie-overname betreft zijn er geen
problemen, mede door de ondersteuning
van de aanvragen door de fabrieken bij
hun nationale televisiemaatschappijen.
De organisatie zette te Parijs tegen
over een internationaal gezelschap
(rallycommissie van de grote autofabrie
ken) de opzet van de Texel-rally uiteen.
De plannen werden met enthousiasme
ontvangen, en reeds enkele dagen na
die bespreking kwam het voorstel van
de rally-commissie om de eind oktober
in Londen geplande meeting naar de
R.A.I. te verleggen en de dag erna een
tocht naar Texel te maken.
Dit voorstel werd met vreugde aan
vaard en de vergadering te Amsterdam
werd de drukstbezochte die er ooit ge
houden werd. Er waren niet minder dan
11 merken vertegenwoordigd: Alfa
Romeo, Alpine Renault, BLMC, Citroën,
Daf, Fiat, Ford, Lancia, Nissan (Datsun),
Opel en Saab Porsche was in verband
met de begrafenis van Joseph Siffert
niet aanwezig, maar had zich reeds te
voren met de te nemen besluiten ak
koord verklaard. Deze belangstelling
van de fabrieken werd verklaard door
het feit, dat de Texel Rally in vorm, op
zet en uitvoering een wereldprimeur op
autosportgebied zal betekenen.
Zo vertrok op 29 oktober j.l. een ge
zelschap top-managers per autobus naar
Texel, waar men weliswaar niet van
de route, maar wel van de veel moge
lijk- en moeilijkheden voor de deelne
mers kennis nam. Niet alleen werd het
plan met algemene instemming begroet,
maar toen met eigen ogen gezien werd
dat alle eventueel te gebruiken bos- en
duinpaden permanent door slagbomen
of palen ontoegankelijk zijn voor ieder
autoverkeer, schonk dit zelfs de organi
satoren het vertrouwen, dat de uitein
delijke route volmaakt geheim gehou
den zou kunnen worden, waardoor iede
re verkenning of training uitgesloten
zal zijn.
Voor de derde en laatste keer werd
woensdagmorgen in hotel „De Oranje
boom" een trekking gehouden van de
door de Winkeliersvereniging georga
niseerde Sint Nikolaas-aktie. Het aan
tal enveloppen is de laatste week nog
aanmerkelijk gestegen. Totaal kwam er
dit jaar 54797 binnen, tegen ruim 49000
in 1970. Als winnaars van de vakan
tietrip met een zelf te kiezen reisdoel
kwamen nu uit de bus, J. Vinke, Burg
wal 22 te Den Burg met nr. 39052; P.
Kikkert, Kamerstraat 19 te De Koog
met nr. 6444 en de familie Timmer,
Weststraat 8 te Den Burg met nr. 4078.
De trekking verliep ook nu weer vol
gens het beproefde systeem, uit drietal
bussen werden cijfers getrokken, die
samengevoegd het fortuinlijke lot be
paalden. Toezicht op de gang van za
ken berustte steeds bij notaris J. R. van
Wijland. Waarschijnlijk is het de laatste
keer, dat een aktie in deze vorm is ge
houden. Omdat het aantal deelnemers
sterk toeneemt en daardoor de inzame
ling der enveloppen en de trekking
steeds bewerkelijker worden, over
weegt het bestuur van de Winkeliers
vereniging een nieuwe vormgeving
voor het volgend jaar. Volledigheids
halve vermelden wij nog even de na
men van de winnaars van de voorgaan
de trekkingen. In de eerste week wa
ren dat H. Veldman, Ruijslaan 37 te De
Koog, mevr. v.d. Voort, Boodtlaan 8 te
De Koog en mej. N. Bruin, Beatrixlaan
138 te Den Burg. Bij de tweede trek
king waren de gelukkigen mevrouw A.
Bakker-de Grave, Beatrixlaan 21, Den
Burg; L. Broere, Duinweg B 144a en
Mr. R. Bosboom, Wilhelminalan 61 te
Den Burg.
Rally-organisatoren en vertegenwoordi
gers van grote autofabrieken in de Texel
se duinen doende met het inspecteren van
de mogelijke route. Van links naar rechts
Rob Koch (DAF), Preikschat (General
Motors), Bo Hellberg (SAAB), BUI Bamett
(Ford), Louis van Noordwijk (organisatie),
Bright (BLMC), Piet Nortier (organisatie),
Rigi (Fiat-Lancia) en Bob de Jong (organi
satie).
geen enkel merk of type auto bijzon
dere voordelen biedt.
Enkele weken geleden werd de orga
nisatie uitvoerig doorgesproken te Am
sterdam, waarbij niet minder dan elf
fabrieken vertegenwoordigd waren. De
volgende dag werd een bezoek aan
Texel gebracht, waar men de aard van
de aan de deelnemers voor te zetten
moeilijkheden heeft bekeken en de
Texelrally unaniem werd goedgekeurd.
Toen de commissieleden (toonaangeven
de rallymanagers) hun volle medewer
king toezegden, was tevens de deelname
van de Europese top-rallyrijders verze
kerd.
Geschiedenis
Het idee voor de rally is gekomen
van de AVRO-regisseur Rob Herzet, die,
getroffen door de geweldige kijkdicht
heid van de AVRO rally-cross, zich af
vroeg of deze belangstelling bij het tv-
publiek basis zou kunnen zijn voor een
groot internationaal evenement. Contact
met de rallyrijder Bob de Jong resul
teerde in de overtuiging dat de interes
se van de fabrieken alleen zou kunnen
worden gewekt als het een één daagse
uiterst zware rally zou worden, die in
heel Europa via de televisie zou kunnen
worden gevolgd. Zoiets was nog niet
eerder vertoond. Het moest een Neder
landse wereldprirpeur worden. Maar
waar? Nodig was een rustig gebied, één
gemeente omvattend, zodat het verkrij
gen van de toestemming geen ingewik
kelde puzzel zou worden. Dat deed de
keus op Texel vallen. Bob de Jong toog
naar burgemeester Sprenger, die zeer
welwillend tegenover het plan stond,
gesteund door waarnemend gemeente
secretaris G. A. Oskam. Er volgden be
sprekingen met Rijkswaterstaat, Staats
bosbeheer, Domeinen en Rijkspolitie.
Daarbij moest aan de oorspronkelijke
plannen nogal wat veranderd worden
om vernielingen en onrust in de natuur
gebieden te voorkomen. De organisa
toren waren bereid zich geheel naar de
wens van de plaatselijke autoriteiten te
schikken. De heer M. Mantje vertelde
ons, dat het oorspronkelijk de bedoeling
was een deel van de route via de Neder
landen en De Slufter te leggen, maar
daarvan kon niets komen. In overleg
werd besloten deze gebieden te mijden.
De deelnemende auto's gaan nu bij De
Koog het strand op en rijden via de
Hors naar de Mokweg. Vandaar gaat het
naar de Westermient, waar de schade
zoveel mogelijk wordt beperkt door ge
bruikt te maken van ruiterpaden, ter
wijl ook waarborgsommen moeten wor-
De gemeenteraad kan zich in grote
trekken verenigen met de plannen in
zake het verpleeghuis „Irene". Dat
bleek tijdens de dinsdagavond gehou
den raadsvergadering waarbij de raad
er akkoord mee ging dat de ingeslagen
weg wordt voortgezet. Dat hield in dat
men in beginsel instemde met het over
dragen van het gemeentelijk bejaarden
huis „I,rene" aan de nieuwe Stichting
Samen-Een. Wel werd er door verschil
lende raadsleden met klem op aange
drongen dat het beleid zoals dat nu
door „Irene" ten aanzien van opname
c.d. wordt gevoerd, ongewijzigd blijft.
Dc gemeente moet daarom behoorlijk
in het stichtingbestuur worden verte
genwoordigd en bepalingen inzake het
opnamebcleid moeten statuair worden
vastgelegd.
Aan het begin van de bespreking
van deze zaak deelde de voorzitter, Mr.
Sprenger, mee dat de moeilijkheden die
momenteel nog bestaan rond de grond
verwerving niet zijn te wijten aan de
eigenaars waarmee nog overeenstem
ming bereikt moet worden (de heer P.
Beers en de r.k. kerk) maar verband
houden met „andere complicaties bij de
gemeente".
Daarop kreeg wethouder C. Joustra,
voorzitter van de studiecommissie het
woord, maar deze vond dat het door de
commissie uitgebrachte samenvattend
rapport reeds uitvoerig was en had er
weinig aan toe te voegen. Zoals bekend
heeft de ddrekteur van de sociale dienst
Texel, de heer M. L. Kempenaar zich
uitgesproken tegen overname van Irene
door „Samen-Een". Hij achtte het hui
dige beleid van het bejaardenhuis al
leen bij de gemeente voldoende veilig.
De studiecommissie had van de bezwa
ren van de heer Kempenaar kennis ge
nomen maar deelde de bezorgdheid niet
omdat de gemeentelijke invloed via
bestuur, statuten e.d. voldoende groot
kan zijn om de huidige gang van zaken
in Irene te garanderen.
Laagbouw
De heer Joustra gaf voorts enige toe
lichting bij het aan de wand van de
raadszaal bevestigde schetsontwerp van
het verpleeghuis. Het gebouw zal in
laagbouw worden uitgevoerd en vrijwel
het hele terrein tussen Hollewal en
Lijnbaan zal ervoor nodig zijn Wel zijn
er mogelijkheden voor uitbreiding door
het aanbrengen van een tweede bouw
laag De keuken en recreatiezaal zullen
uit „Irene" verdwijnen en naar het
nieuwe g». deelte gaan. Het bejaarden
huis krijg, daardoor een mogelijkheid
tot enige litbreiding. In de nieuwbouw
komen lokalen voor bezigheidstherapie
en verpleQgafdelingen, apotheek, dok
terskamer, dienstencentra, personeels-
verblijven, "woonruimte e.d.
Vooral demente bejaarden zullen
hier worden verpleegd. De verschillen
de afdelingen maken scheiding van
ernstige en minder ernstige gevallen
mogelijk. Er komt een aparte afdeling
voor lichamelijk gehandicapten.
Lelijke situering
De heer F. Blanken (Pakt) consta
teerde dat vrijwel het hele terrein
wordt volgebouwd waardoor de uit
breidingsmogelijkheden beperkt zijn.
De heer L. J. Weijdt l(Texels Be
lang) vond de situering van 't gebouw
in dit deel van Den Burg niet fraai.
Een mooi uitzicht voor de langdurig
aan het bed gekluisterde achtte hij van
groot belang. Juist voor geestelijk ge
handicapten is een eigen wereld nodig
waarin zij betrekkelijk gelukkig kun
nen zijn. De heer Weijdt betreurde dan
ook dat de stichting van het verpleeg
huis alleen mogelijk is door de koppe
ling met Irene, waardoor men op deze
z.i. ongelukkige plaats is aangewezen.
„De buitenwereld bestaat voor de ver
pleegden uit meer dan een grasveldje.
Over een paar jaar zullen we de keus
van deze plaats betreuren". Maar de
heer Weijdt voegde eraan toe dat hij
wel begreep dat er geen andere moge
lijkheden zijn zodat de plannen zijn in
stemming toch wel hadden.
De heer J. J. Westdorp (Pakt) was
het wel eens met de bedenkingen van
Weijdt maar verklaarde blij te zijn dat
de uitvoering van de plannen in het
verschiet ligt, vooral in het licht van de
ernstige moeilijkheden rond de erken
ning van dit huis met een beperkt aan
tal hadden. Vevolgens plaatste hij ver
schillende kanttekeningen bij het rap
port van de studiecommissie. Hij wees
erop dat in tegenstelling tot andere be
jaardenoorden in „Irene" de gegadig
den niet naar volgorde van aanmelmg
worden toegelaten maar dat de nood
zaak tot opname uitsluitend wordt be
oordeeld naar de mate van urgentie.
Dat moet zo blijven, hetgeen kan wor
den gegarandeerd door een „zware"
gemeentelijke vertegenwoordiging in
het bestuur. Hij zag voorts niet in
waarom de administratie van het be
jaardenhuis-verpleeghuis niet door de
Sociale Dienst Texel verzorgd kon blij
ven worden. (De studiecommissie vindt
dat een functionaris op MBA-niveau
moet worden aangetrokken om de ad
ministratie te verzorgen) en twijfelde
ook aan het nut van een aparte finan
cieringsstichting. Verder wilde hij we
ten of de opnamecapaciteit van Irene
groter wordt als keuken en recreatie
zaal vervallen.
Ook de heer Smit wilde voortzetting
van het bestaande beleid van Irene in
de nieuwe situatie gegarandeerd zien
„Het gemeentebestuur moet een vinger
in de pap houden".
Eén gek
„Een gek kan meer vragen dan tien
wijzen kunnen beantwoorden", aldus
reageerde wethouder Joustra op deze
vragen. Hij bedoelde het niet kwaad,
maar twijfelde aan de zin van deze vra-
genstellerij. De raad kon wat hem be
treft volstaan met een uitspraak of men
al dan niet op de ingeslagen weg kon
voortgaan. Hij gaf toe dat een fraaiere
situering voor het complex denkbaar is.
Hij vond voorts dat de krant de indruk
had gewekt dat het verpleeghuis bij
wijze van spreken morgen zou kunnen
worden aanbesteed. Zover is het nog
niet, al is een gematigd optimisme ge
rechtvaardigd. Hij vond ook dat het
karakter en beleid van Irene in ieder
geval moest worden gehandhaafd. Hoe
de administratie het beste geregeld kan
worden, kan nog worden bekeken. Er
staat momenteel nog niets vast. De heer
Westdorp had ook gevraagd of de huur,
die het interne personeel voor hun ver
blijven moet betalen de volledig door
berekende kostprijs is of dat een deel
ervan voor rekening van de exploitatie
wordt genomen de heer Joustra kon
daarop nog geen antwoord geven. Door
het in het leven roepen van een aparte
(Zie vervolg pagina 2)
Zaterdagavond a.s.
:aI
m.m.v.
(geen entree) J
iiiiiiiuiiiiuiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiuiuiiiiuiiiiiiiiiiiiiuiiiiiriiiiiiiiiiiiuuuujuiuiumuuiit
Martien van de Wetering
1 Ook voor ziekenfonds en verz. I
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilliiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
Zondag 5 december
vanaf 19.00 uur
gesloten,
t IJsbeertje - Beere Bar
l