Cjrocn ^wartrjexels in het harL,
Maken Ben W zich schuldig aan
kwalijke" ruimtelijke ordening?
De autorally en het
echte" Texel
De heer B. Bakker vraagt oordeel gemeenteraad
Splitsing van bedrijf moet bouw
woning en schuur mogelijk maken
Ongeluk met vuurwerk
Texel beleefde rustige
jaarwisseling
Winkeldiefstal
Aquariumvereniging
bestaat vijf jaar
Cabaretvoorstelling van
„Neerlands hoop in bange
dagen"
Amstel Toneel treedt
voor scholieren
op
177 ongelukken
in 1971
Commentaar van
de redactie
Geparkeerde auto door
onbekende beschadigd
fJSDAG 4 JANUARI 1972
TEXELSE
litgave N.V. v.ü. Langcvcld De Rooy
Harry dc Graaf, Kccsonilaan 43, Den
g, tel. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403
85e JAARGANG No. 8637
COURANT
'ostbus
Den Burg, Texel - Tel. 2741
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coop. RaLf.
feiscnbank; Amro-bank. Postgiro 652. Abonn.
prijs ƒ5,00 p. kw. 50 ct incasso; los 25 ct.
Advert. 21 ct. per ram. excl. 4®/0 BTW
De heer P. Bakker Bzn., „De Noord
ooster" aan de Kogerweg, tegenover
Sarasani wil het kalmer aan gaan doen.
Het is de bedoeling dat zijn zoon Ma-
rius op de boerderij komt en voor zich
zelf wil hij een eind verderop een bun
galow met schuur bouwen en zich nog
een aantal jaren bezig houden met oju.
veredelingslandbouw. Volgens de ge
meente staan de bepalingen van het be-
temmingsplan de uitvoering van dit
dee in de weg. Bouw van een agrari-
;che bedrijfswoning is nl. mogelijk als
tenminste over driekwart hectare grond
ivordt beschikt en bovendien moet ten
minste 200 meter van deze grond aan
eengesloten aan de weg liggen. Dhr Bak-
ter meent dat hij aan deze voorwaar-
:len kan voldoen door een aan de Koger-
,veg liggend stuk van 200 meter lengte
-an het oorspronkelijke bedrijf af te
plitscn. Dit heeft tot gevolg dat van het
jorspronkelijke bedrijf minder dan 200
meter aan de weg komt te liggen. Vol
gens de heer Bakker doet dit er niet toe,
olgens de gemeente wel.
Als de heer Bakker wil bouwen mag
lij dat doen vlak bij de bestaande boer-
lerij of nabij de kruising Duinweg-
3 on t weg want de bestemmingsbepalin-
;en voor dit terrein geven wel mogelijk-
ïeden. De heer Bakker begeert echter
•en bouwplaats tegenover de woning
'an de familie Westerlaken aan de Ko-
erweg en houdt daaraan vast. Dicht bij
e bestaande boerderij bouwen wil hij
liet omdat hij vreest voor generatie-
onflicten en het terrein bij de Pontweg
'indt hij onaantrekkelijk en onecono
misch gelegen.
De heer Ben Bakker uit Montfoort
teeft zich nu als pleitbezorger voor zijn
ader opgeworpen en heeft nog voor-
lat de aangevraagde bouwvergunning
ormeel is afgewezen de gemeente-
aad om een uitspraak gevraagd in deze
Alle brieven die betrekking hebben
>p de aanvraag (de kwestie loopt al
inds februari 1971) heeft hij aan de
aadsleden toegezonden.
Geschiedenis
In maart 1971 liet de heer Bakker de
emeente weten dat hij een deel van
ijn boerderij aan zijn zoon wilde over-
i. Op zijn naam zouden huis en
chuur zonder omringend land worden
vergeschreven terwijl hij het land aan
e Kogerweg van zijn vader zou pach-
en voor zover dit ten noorden van de
ochtsloot ligt, met uitzondering van
et eerste perceel, het „rammenweidje"
aast het huis. Hij wilde zelf agrarisch
ktief blijven met schapen en bloembol-
ïn waarvoor hij bij het nieuw te bou
ten huis een prefab Bio-Europa schuur
an 100 m2 wilde zetten. Huis en schuur
ouden het beste tegenover het huis van
Westerlaken kunnen worden gebouwd
•torend in het landschap zou dat zeker
iet zijn gezien het feit dat het huis in
iagbouw zou worden uitgevoerd; bo-
endien bevindt zich hier reeds enig
os. Ook is er een inrit en de ligging
an de sloot (grens met land van de fa-
nlie Veeger) zou het hem mogelijk ma-
en wat eenden en ganzen te houden.
Op deze brief reageerde de gemeente
oor erop te wijzen dat de voor beide
cdrijven beschikbare grond aan dc Ko-
erweg blijkens de kadastrale boekhou-
ing 375 meter bedraagt. Zou 200 meter
orden afgesplitst dan zou derhalve te
einig voor het oude bedrijf overblijven
- hetgeen in strijd met het bestem-
tingsplan werd geacht. Bij de gemeente
estond bovendien twijfel of het voor
akker mogelijk zou zijn op een zo klein
erceel rendabele landbouw te ont-
looicn. De gemeente zei daarover ad
ios te zullen inwinnen bij de rijkscon-
ilemt voor de akkerbouw te Schagen,
aarna zo spoedig mogelijk een beslis-
ng zou worden genomen.
Bakker antwoordde dat hij totaal niet
'er 375 maar over totaal 565 meter
ond aan de weg beschikt. De vergun-
ng kon dus wel verstrekt worden, ook
>nder inwinnen van het advies van de
jksconsulent.
Waarop de gemeente hem er op wees
dat het volgens het bestemmingsplan
nodig is dat het gaat om het aantal
aaneengesloten meters grond aan de
weg. Het stuk van Bakker, inderdaad
565 m. totaal, wordt echter noderbro-
ken door „Buitenheim" zodat totaal toch
niet meer dan 375 meter aaneengeslo
ten beschikbaar is. Inmiddels was de
rijksconsulent gehoord en deze had
vastgesteld dat het niet in de bedoeling
van Bakker kon liggen na splitsing de
zg. veredelingslandbouw te bedrijven.
Na de splitsing zou er geen sprake van
kunnen zijn van twee bedrijven die ie
der voldoende inkomen opleveren. B. en
W. voelden er daarom niet voor om aan
het plan mee te werken, temeer daar
het nieuwe bestemmingsplan voor het
landelijke gebied de bouw van wonin
gen op een dergelijke plaats niet moge
lijk zal maken.
Waarop de heer Ben Bakker namens
zijn vader liet weten dit standpunt niet
te kunnen delen „formeel noch mate
rieel" en verzocht de aanvraag als for
meel gedaan te beschouwen. Want tot
op dat moment was uitsluitend in infor
matieve sfeer gecorrespondeerd, wat in
hield dat tegen het afwijzende stand
punt van B. en W. niet bij de gemeente
raad in beroep kon worden gegaan.
Maar nog voor het tot afwijzing is ge
komen heeft de heer B. Bakker zich nu
tot de gemeenteraad gericht, waarin hij
stelt dat geen wet in Nederland zijn va
der kan verbieden een deel van zijn be-
drijfsgrond te verkopen. Verzet van de
gemeente daartegen moet dan ook als
strijdig met de grondwet worden be
schouwd. Dc heer Bakker jr. vindt dat
hier een principiële kwestie van levens
groot belang in het geding is. Hij meent
dat sprake is van een soort ruimtelijke
ordening in haar meest kwalijke vorm,
waarbij anderen dan de gemeenteraad
die daarvoor gekozen werden, gaan be
slissen over het wel en wee van Texe
laars.
„Hoe kwalijk dit soort ordening, dit
soort dirigisme als in Oost-Europese
Staten voorkomt, is blijkt uit het feit
dat de betrokken consulent stelt „dat
het niet in Bakkers bedoeling ligt na
splitsing zgn. veredelingslandbouw te
bedrijven". Maar de consulent beslist
toch niet wat Bakkers bedoelingen zijn.
Ik zelf zou er niet aan denken om te
beslissen wat de bedoelingen van dhr.
Joustra zijn of te beslissen wat de heer
Dc heer J. Veldhuijscn uit Den Burg
werd bij de jaarwisseling zeer ernstig
aan hand en arm gewond toen een stuk
zelfvervaardigd vuurwerk voortijdig
tot ontploffing kwam. Hij werd per ex
tra boot naar het ziekenhuis te Den
Helder vervoerd.
De jaarwisseling is op Texel weer
rustig (nou ja, rustigverlopen.
Zoals gewoonlijk liep het massaal afste
ken van vuurwerk niet uit op baldadig
heden van betekenis. De politie kreeg
geen enkele melding van vernieling of
brandstichting. Wel most van de Groe-
neplaats een kerstboom worden wegge
sleept die anders waarschijnlijk in brand
gestoken zou zijn en achteraf werd ver
nomen dat in een telefooncel vernielin
gen waren gepleegd, maar daar bleef
het dan ook bij. De politie hield een
oogje in het zeil en was met voldoende
mankracht paraat maar liet zich nau
welijks zien, een methode die in de
praktijk het beste bevalt. Om twee uur
werd geconstateerd dat het vrijwel stil
was geworden in Den Burg, zodat kon
worden overgegaan op de voor de nacht
gebruikelijke mate van waakzaamheid.
Tot voldoening stemt het ook dat het
vóór Oudejaar afsteken van vuurwerk
door de jeugd deze keer vrijwel achter
wege is gebleven.
DE KOOG De Duitse studente
E.B.R.H. werd vrijdagmiddag betrapt
bij Daalders Supermakt te De Koog
toen zij daar zonder te betalen diverse
levensmiddelen wilde meenemen. De
politie maakte proces verbaal op.
Ellen bedoelt, evenmin zou ik willen be
slissen wat de bedoeling van de heer
Smit of van mejuffrouw Luijsterburg.
In onze democratie beslissen alleen wij
zelf over onze eigen bedoelingen. De be
doeling van Bakker is heel duidelijk
óók de zgn. veredelingslandbouw te be
drijven, waarvoor hij alleen reeds op
Madura 10 ha bollengrond pacht, doch
aldaar zijn bollenschuur niet wil en
niet kan neerzetten omdat die grond zijn
eigendom niet is. Daarnaast gaat Bak
ker ter plaatse aan de Kogerweg proe
ven nemen met de veredelingslandbouw
en er is geen wet, die hem deze bedoe
ling verbiedt".
De heer Bakker voegde een bereke
ning toe waaruit moet blijken dat de
gesplitste bedrijven wel degelijk een be
hoorlijk inkomen opleveren.
De aquariumvereniging „In Aqua Vi
ta" bestaat vijf jaar. De jaarvergadering
die vrijdagavond 7 januari in de LTS-
kantine te Den Burg wordt gehouden,
staat in het teken van dit eerste lustrum
Na het huishoudelijke gedeelte (met o.a.
bestuursverkiezing waarbij een op
volger voor voorzitter H. Ellen geko
zen zal worden) zal een bingospel met
aantrekkelijke prijzen worden ge
speeld.
Dinsdagavond 25 januari
Op dinsdagavond 25 januari zal het
cabaret „Neerlands hoop in bange da
gen" (Freek de Jonge en Bram Vermeu
len) een voorstelling geven in de Bur
gemeester De Koninghal. De avond is
in de eerste plaats bgdoeld voor de bo
venbouw (hoogste klassen) van 't voort
gezet onderwijs maar ook andere be
langstellenden hebben toegang voor
ƒ3,— p.p.
Het nieuwe programma van Freek
de Jonge en Bram Vermeulen heet
„Neerlands hoop in Panama". Uit de
recensies van de première in Amster
dam mag afgeleid worden dat het
„hard" cabaret is van overwegend zeer
goed gehalte.
Vrijdag 14 januari
Op vrijdag 14 januari zullen dc leer
lingen van alle Texelse lagere scholen
kunnen genieten van een voorstelling
van het Amsteltoneel, te geven in de
Burgemeester De Koninghal. Opge
voerd zal worden „Pierrot valt van de
maan" van Ben Minoli onder regie van
Cees Pijpers, die ook voor de decors en
costuums zorgde.
Hoewel het stuk is afgestemd op de
kinderleeftijd is het volgens de recen
sies van eerdere voorstellingen opval
lend dat de kinderlijke, neer
buigende toon die zo kenmerkend is
voor kinder tv programma's ontbreekt
Het jeugdige publiek wordt duidelijk
voor „vol" aangezien maar heeft toch
geen moeite het gebeuren op het toneel
volledig te begrijpen en ervan te genie
ten.
In het afgelopen jaar heeft de politie op
Texel te maken gehad met 177 verkeers
ongevallen. In 133 gevallen werd proces
verbaal opgemaakt en 44 gevallen waren
van zo weinig ernstige aard dat alleen een
statistische opgave werd verstrekt. Het
aantal verkeersongelukken volgt een stij
gende lijn. Onbekend is het aantal onge
vallen waarvan de politie geen weet heeft
en waarbij betrokkenen de schade onder
ling regelden.
Er waren in 1971 4 ongevallen met do
delijke afloop. Dat is meer dan in 1970
maar minder dan in 1969 (9 doden) en
1968 (7 doden). Er werden 38 zwaarge
wonden geregistreerd en 24 lichtgewon
den. Het aantal gevallen waarin gespro
ken kon worden van materiële schade
(inclusief de gevallen waarbij doden of
gewonden vielen) bedroeg 83. Acht keer
kwam het voor dat een verkeerszondaar
doorreed na het ongeval en in veertien
gevallen werd bij een aanrijding alco
holgebruik geconstateerd. In drie ge
vallen werd proces verbaal opgemaakt
tegen chauffeurs aan wie reeds de rij
bevoegdheid was ontzegd. Van de
zwaarst beschadigde motorvoertuigen
werden de kentekenbewijzen ingeno
men en naar de Rijksdienst wegverkeer
gestuurd.
SCHIETOEFENINGEN
Ligging schietterrein C 52"52,5'N -
;4'42,8'E. In het tijdvak van 12 tot en
met 28 januari 1972 zullen, op werkda
gen van 9.00 tot 18.00 uur, van boven
genoemd terrein schietoefeningen wor
den gehouden met lichte luchtdoelartil
lerie.
99
VAN nuchterheid lijkt nauwelijks
sprake te zijn bij het verzet dat in
de afgelopen weken is gekomen
tegen de internationale autorally
die in september op Texel zal worden ge
houden. Begrippen rally, cross en cross
country worden met veel gemak door el
kaar gehaspeld; algemeen schijnt te wor
den aangenomen dat de deelnemers aan
de rally een spoor van vernieling zullen
trekken door de fraaiste en kwetsbaarste
landschappen van Texel en dat overig
Texel door het toegestroomde publiek zal
worden vertrapt En die schade, let wel,
zal onherstelbaar zijn. Als de tegenstan
ders, die zich tot dusver in woord en ge
schrift hebben laten horen, menen en we
ten wat ze zeggen en als dit verzet alge
meen is, dan is het de hoogste tijd om di-
rekt een eind te maken aan het gemoto
riseerd toerisme op Texel. Want dat is de
konsekwentie, al geven we toe dat ook
die redenering met zo nuchter lijkt. De fei
ten zijn dat het hele evenement zich zal
voltrekken onder voorwaarden die zijn
gesteld door mensen die zich zeer wel om
het Texelse landschap bekommeren, ja
zelfs door mensen die dat volgens zeer
velen in overdreven mate doen Als
bij deze lieden ons eiland niet veilig is, bij
wie dan nog wel
Onherstelbaar imago
De gestelde voorwaarden zijn van in
grijpende aard. De autorally-organisato-
ren hebben er zelfs hun oorspronkelijke
routeplan totaal voor moeten wijzigen. Be
zwaar tegen het rijden op de verharde
wegen kan niemand hebben, ook niet te
gen het rijden over het strand (de sporen
zijn bij de eerstevolgende vloed uitge
wist en eind september zullen er weinig
zonnebaders zijn die zich in hun vrijheid
belemmerd voelen) Blijven over de duin
en bospaden. Zal daar onherstelbare
schade ontstaan7 Welnee. Ook het meren
deel van deze wegen is ook voor het nor
male autoverkeer beschikbaar en als
daardoor geen ernstige schade ontstaat,
zal deze rally het zeker doen. Waar dat
toch het geval is je zou je kunnen voor
stellen dat hier en daar diepe sporen
ontstaan dan is deze schade herstel
baar zoals ook schade van 't gewone au
toverkeer herstelbaar is. Dat is een kwes
tie van centen en die centen zijn zonodig
beschikbaar. En hoe groot zou de schade
kunnen zijn die het publiek veroorzaakt
Dat zal in de eerste plaats afhangen
van de aantallen mensen die komen kij
ken en in de tweede plaats van de maat
regelen die de plaatselijke overheid neemt
om alles in goede banen te leiden
Tienduizenden
Het aantal mensen kon wel eens mee
vallen Je moet wel een fervente liefheb
ber zijn om er eind september speciaal
voor naar Texel te komen terwijl je het
evenement thuis op de beeldbuis veel be
ter kunt volgen Maar zelfs al zouden
.tienduizenden" mensen willen komen,
hoe zou je die plotseling naar Texel wil
len brengen?
Hoeveel enthousiastelingen zouden er zijn
die al dagen tevoren naar Texel willen
komen om iets van de rally met eigen
ogen te zien? En éls er door het publiek
langs de route toch schade wordt aange
richt dan is die echt wel te herstellen. De
schade die door de tienduizenden toeris
ten in het hoogseizoen ontstaat is toch
ook met onoverkomelijk
Het merendeel van de anti-argumenten
is overtrokken en soms meer dan dat. Wat
te denken van een door een doorgaans
nuchter redenerend man geuite vrees dat
een wagen brandend het bos zal inschie
ten en daarbij een brand veroorzaakt
waaraan ons hele bos ten prooi zou kun
nen vallenHet lijkt erop dat de veront
rusting over de gevolgen van het inder
daad griezelig snel groeiende aantal au
to's in het seizoen op Texel, zich nu af
reageert op deze rally. Dit gebeurt met
temeer verbetenheid omdat ieder voor een
voldongen feit is gesteld. Niet de gemeen
teraad maar de burgemeester persoonlijk
was bevoegd toestemming te geven zo
als hij dat in het recente verleden voor
meerdere rallys heeft gedaan evene
menten" waar overigens niemand iets van
heeft gemerkt). Die gevoelens zijn begrij-
pelijk. Een raadslid dat over onbenulliger
dingen urenlang mag praten, voelt zich ge
passeerd als hij merkt dat hij niets te ver
tellen heeft over een evenement dat Texel
straks op miljoenen tv-schemen zal bren
gen. De gemeenteraad kan het besluit
van de burgemeester afkeuren, maar als
ook maar een poging zou worden gedaan
om de reeds gegeven vergunning in te
doen trekken zou dit uitermate onfatsoen
lijk zijn. De regel is nu eenmaal dat de
burgemeester in deze beslissingsbe
voegdheid heeft en men kan dan ook
niets anders doen dan de beslissing af
keuren en verlangen dat de regel wordt
gewijzigd zodat de gemeenteraad in der
gelijke zaken voortaan wèl ruimschoots
tevoren worden gekend.
Ingrijpende voorwaarden
Wie nu denkt dat wij vóór de rally zijn,
heeft het mis. We zijn er tegen, kunnen er
bij wijze van spreken wel om huilen en
hopen van harte dat het spektakel om
welke reden dan ook niet zal kunnen
doorgaan.
We hebben hekel aan auto's omdat het
lelijke, stank, lawaai en hartkwalen ver
oorzakende dingen zijn, waar we helaas
niet buiten kunnen. Het is een noodzake
lijk kwaad en steeds meer mensen zien
dat in Nu bijna iedereen over een auto
kan beschikken hebben ze hun waarde
als statussymbool haast verloren en raakt
ieder doordrongen van de verschrikkelijke
problemen die ze veroorzaken, vooral in
de grote wooncentra van onze westelijke
wereld. Daarom mag Texel zich niet ver
eenzelvigen met het begrip auto. Toch zal
dat nu wel gebeuren. Stel het u maar eens
voor; in september zullen de tv kijkers
van bijna heel Europa (het is de bedoeling
het evenement in zijn geheel via het Eu-
rovisienet uit te zenden) in een urenlang
programma voortdurend auto's zien rijden
op een eiland waarvan ze tot op dat mo
ment nog bijna geen van allen ooit heb
ben gehoord. Want laten we ons niets
verbeelden, afgezien van enkele miljoenen
Westduitsers en vogelliefhebbers in an
dere landen is .Texel" voor de buitenlan
ders een nagenoeg onbekend eiland.
Tegen
Nu wordt dat eiland Texel op zeer in
dringende wijze als autosportparadijs ge
presenteerd, nota bene op een moment
dat op datzelfde eiland de toekomstige
ontwikkeling van het toerisme en de aard
van dit toerisme volop in discussie is. Het
imago dat Texel op die ene dag in sep
tember krijgt opgelegd, is door de VVV
zelfs niet met een miljoen aan propagan
damiddelen te corrigeren. In een vervui
lende, gemechaniseerde en overvolle we
reld zijn schoon water, schone lucht en
rust handelsartikelen geworden waarnaar
steeds meer vraag is. Texel kan die arti
kelen nog in ruime mate bieden en moet
dat met alle middelen die er zijn bekend
maken. Dit gebeurt reeds, ten koste van
veel geld. maar met bemoedigend succes,
getuige de groeiende belangstelling voor
Texel, ook buiten het zomerseizoen. Die
autorally maakt de propaganda voor Texel
als oase van rust ongeloofwaardig en tot
een zielig verweer van mensen die er
blijkbaar niet in zijn geslaagd het tij te
keren.
Zaterdagmiddag parkeerde de heer W.
Huizinga (Schilderend 63, Den Burg, te
lefoon 2963) zijn Fiat 600 achter zijn ga
rage in de Tj akkerstraat. Tegen acht
uur 's avonds ontdekte hij dat het ach
terspatbord een grote deuk vertoonde
en dat het achterlicht was vernield. Aan
de bumper zat rode verf, zodat wordt
aangenomen, dat de bestuurder van een
rode wagen op de parkeerstrook is ge
draaid, daarbij de Fiat raakte maar zon
der bericht achter te laten of iets derge
lijks is weggereden.
De heer Huizinga hoopt dat hij de
dader zal kunnen opsporen.