Cjroen 2warL-Jexels in het harL, ally tegen standers lieten zich niet van hun bezwaren afbrengen XEL RALLY Mouth Mc Neal and the Whiskers VAT 69 I TAXI V-reportage zal veel moois van Texel laten zien (02220) 3132 I A.s. zondagmiddag om 2 uur Beere Bar Iedere dag geopend. Beere goed Geen bezwaren tegen asfaltfabriek aan Schilderweg Auto vloog in brand Bromfiets bij aanrijding vernield De 7 Provinciën Johnny Ghampagner G 14 JANUARI 1972 85e JAARGANG No. 8640 N.V. v.h. Langeveld De Roojj 11 Den Burg, Texel - Tel. 2741 Ty de Graaf, Keesomlaan 43, Den (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403 Verschijnt dinsdags en vrijdags Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coop. Raif. feisenbank; Amro-bank. Postgiro 652. Abonn. prijs ƒ5,00 p. kw. -f- 50 ct incasso; los 25 ct. Advert. 21 ct. per mm. excl. 4»/0 BTW ANTI RALLY ACTIE TEL. 02220 -2702 de poster van de anti-rally-aktie wordt sinds gisteren ook een poster van iangs aktief geworden reaktiegroep verspreid Doel van de reaktiegroep i Ie tonen dat de meerderheid van de Texelaars geen enkel bezwaar heelt de rally. Dit moet blijken uit het aantal Ja-bilietten ten opzichte van de iiljetten. De Nee-bil/etten zijn nog uit voorraad verkrijgbaar bij de heer N. iren. De Ruyterstraat 135 te Oudeschild en op de eerder gepubliceerde sen In de dorpen. De nieuwe Ja-poster kan worden afgehaald bij L. F. van Parnassiastraat I. De KoogD. Koning, De Ruyterstraat 60 te Oudeschild irij Ran te De Cocksdorp: de heer W. Brugmans, Keesomlaan 38 te Den de heer B. Staal, Bernhardlaan te Den Burg en de heer G Terwindt, Mul- aat 7 te Oosterend miljoenen televisiekijkers over Europa die op die nu al geracht- nde zaterdagmiddag in september exel-rally zullen volgen, zullen illeen rijdende auto's te zien krij- De ca vijf uur durende reportage erhaaldelijk onderbroken worden beelden van het landschap, repor- ov©r schapenscheren en andere e onderwerpen en waarschijnlijk oor amusante intermezzo's waarbij dachten uitgaan naar een optreden fohnny en Rijk of iets dergelijks, der geval zal in woord en beeld ïrig aandacht worden geschonken Texel als vakantie-oord. Op deze hoopt men te voorkomen dat door deze Eurovisieuitzending het dige stempel van „auto-eiland" opgedrukt. Het bovenstaande men wij dinsdagavond in het dhotel „Juliana" waar de rally-or atoren Piet Nortier (71) en Bob de g met de tegenstanders van de rally »sieerden met de bedoeling de be- n weg te nemen. Zoals te ver ten viel is dat niet gelukt, ils bekend waren de organisatoren nening dat de bezwaren tegen de vooral het gevolg van onwetend waren. Derhalve zouden die be- ;n verdwijnen als duidelijk zou ïn uitgelegd wat die Texel-rally ?s inhoudt. Die uitleg bevatte voor Dposanten echter weinig nieuws; el alles had al duidelijk in de gestaan. Geheim de belangrijkste vraag hoe de rou- ecies over het eiland zou lopen, leen antwoord worden gegeven. De is streng geheim. Geen der deel- rs mag zich van tevoren kunnen teren. Zelfs zal hen op straffe van ralificatie worden verboden tevo- e proefrijden op wegen die moge- i de route zijn opgenomen. Dat zou ?ens niet goed mogelijk zijn want link gedeelte van de route voert boerenland dat uiteraard voor het er is afgesloten. Verder werd ge- dat het strandgedeelte tussen De en De Hors in de route zal zijn ïomen, waaruit de konklusie kan en getrokken dat de rijders tussen •orsmeertjes door of langs het am- te h oefenkamp weer landinwaarts rijden. Vast staat dat de holle valweggetjes van Hogeberg en Haffel niet in het routeplan zullen eelen opgenomen; mogelijk ook de :bjp van het Dennebos niet. Het duin randgebied ten noorden van De is in ieder geval taboe. Wel zal -iets" gebeuren in de buurt van De sdorp. De route zal 30 kilometer worden en in vijf of zes etappes en terug worden gereden. Er zul- 3, hoogstens 40 auto's deelnemen, zijn normale, zij het snelrijdende, utomobielen waarvan er in de zo- •p Texel duizenden rondrijden. Ze niet met bijzondere knalpij pen e.d. worden uitgerust en zelfs is men voornemens deze wagens op loodvrije benzine te laten rijden. Van die benzine wordt slechts een liter of zeven tege lijk getankt (in het belang van de weg- ligging) wat als bijkomend voordeel heeft dat nooit ernstige branden kun nen ontstaan. De kans op botsingen of andere ongelukken is vrijwel nihil om dat de wagens telkens een minuut na elkaar van start gaan. Het is geen race maar een tijdrit, die nog 't beste is te vergelijken met de puzzelritten die de plaatselijke MAB-club maar ook andere gezelschappen van het vasteland regel matig op Texel houden, zij het met veel meer deelnemende auto's. De 71-jarige Piet Nortier (die vijftig jaar geleden voor het eerst kennis maakte met Texel toen hij er als ma rinevlieger neerstortte zei zich de verontrusting onder de Texelaars wel te kunnen voorstellen. Men denkt al gauw aan brullende racewagens die overal doorheen rossen en zegt dan: moet dat nou op Texel? Zelfs als men wel weet hoe een rally gewoonlijk wordt verre den (trajecten van duizenden kilometers dwars door het andere verkeer, door dorpen e.d.) dan is de kans groot dat men van de Texelrally een verkeerde voorstelling heeft. Geen tweede Zandvoort De heer Nortier legde uit dat Texel geen tweede Zandvoort of tweede As sen zal worden. Schade zal beslist niet worden veroorzaakt; de terreinbeheer ders zijn daar ook van overtuigd. Toe schouwers zijn bij de route niet alleen ongewenst; men zal alles in het werk stellen om de mensen weg te houden en de verwachting is gerechtigd dat men over voldoende mensen zal kunnen be schikken die daarvoor kunnen zorgen. Het hele gebeuren zal een tv-show zijn en niet meer. „We zijn dus echt niet van plan met een stelletje woestelingen uw eiland te komen vernielen", aldus de heer Nortier die verder zei van me ning te zijn dat de rally niet alleen pro motion (reklame) voor de autosport zou zijn maar ook voor het eiland Texel. Het was een tegenvaller voor de orga nisatoren geweest dat dit laatste nu wordt betwijfeld. De bijeenkomst in „Juliana" werd af gezien van de organisatoren bezocht door de heren Helder, De Blok, De Weijer, Cadée, Welboren, Dijksen, De Walde en De Haan. Zij vertegenwoor digden de aktiegroep, de Waddenzee vereniging, de Contactcommissie voor Natuur- en Landschapsbescherming, de Contact Natuurbescherming Noordhol land, de Werkgroep Landschapszorg Texel en de Vriendenkring Texel. Als toehoorders waren ook de heren Mantje (Staatsbosbeheer), Harting (Rijkswater staat), opperwachtmeester Bark van de Rijkspolitie, de heer Dekker van de VVV en de wethouders Dros en Daalder aanwezig. Geheimzinnigheid Er werd geruime tijd gediscussieerd, waarbij tal van vragen werden beant woord. Geïnformeerd naar de reden van geheimzinnigheid waarmee de plannen aanvankelijk waren omgeven (de maan denlange voorbereidingen bleven onop gemerkt totdat de stichting Autosport Promotions eind november zelf een communiqué aan de pers verstrekte) werd meegedeeld dat de Texel-rally iets totaal nieuws is op autosportgebied. Men wilde ervoor zorgen dat het een Nederlandse primeur werd en er werd daarom niet eerder bekendheid aan ge geven dan nadat de plannen rond wa ren en de vergunning verkregen. Waar op de vraag werd gesteld of die vergun ning definitief is. Antwoord: er is spra ke van een principevergunning van de burgemeester. Als hij die intrekt zullen we ons daarbij neer moeten leggen. Fi nanciële gevolgen voor de gemeente Texel heeft dat niet. We zijn tenminste niet van plan de voor niets gemaakte organisatiekosten in rekening te bren gen. Geloofsbelijdenis Over het al of niet veroorzaken van schade aan het landschap door auto's of publiek viel zinnig te praten omdat maatregelen kunnen worden genomen om die schade te voorkomen, al betwij felden sommige opposanten sterk of daar in de praktijk veel van terecht zal komen. Inzake het belangrijkste be zwaar de kans dat Texel zich door deze rally tot „auto-eiland" maakt was de discussie zinloos omdat op twee totaal verschillende golflengten werd gesproken. Drs. W. Helder zei dat de auto in de loop der laatste jaren is ge devalueerd van nuttig vervoermiddel tot een probleem dat de leefbaarheid bedreigt. De Waddeneilanden die pre tenderen rust te bieden zijn daarom principieel ongeschikt voor een auto sportevenement, ongeacht of daarmee landschapsschade ontstaat of niet. Wanneer Texel zich bekendheid ver werft door een autorally is dat een on gunstige bekendheid. Er zal misschien publiek blijven, komen, maar dat is au- tominded, negatief voorgeselecteerd. En dat is dan weer een nieuwe bedreiging voor het landschapsschoon en de rust. De heer Bob de Jong was het daar mee uiteraard niet eens. Volgens hem zou deze tv-publiciteit alleen maar gun stig zijn. In Engeland is een autorally of ander autosportevenement juist een veel en succesvol toegepaste methode om een bepaald gebied in de bekend heid te brengen. „Texel wordt echt niet getoond als een eiland waar alleen maar auto's rondrazen. We zullen in die reportage van alles laten zien. De onge reptheid van het eiland willen we ook over laten komen". Dat vonden de he ren Helder c.s. een vrome wens. „Het gaat er niet alleen om wat je laat zien, maar hoe het overkomt. Wat men ook aan intermezzo's bedenkt in de repor tage, hoofdzaken blijven toch die op Texel rondrijdende auto's. Dat funeste beeld blijft hangen". Het werd verder principieel onjuist genoemd om wegen die voor gewoon autoverkeer terecht gesloten worden gehouden, voor de rallyrijders worden opengemaakt. Misbruik Drs. P. de Wilde stelde vast dat de organisatoren Texel hadden ontdekt als een van de weinige plaatsen in Neder land waar een dergelijk auto-evene ment nog mogelijk is. Juist daaruit volgt dat zoiets onjuist is. Wat ons aan vrije natuur nog rest mag niet voor zo iets worden gebruikt. „U maakt be schamend misbruik van de vrije na tuur". De burgemeester beschouwt de rally als een proef. Wie beoordeelt of de proef is geslaagd? En als de proef ge slaagd wordt geacht nadat de rally on der de gestelde voorwaarden is verre den, wordt het evenement dan jaarlijks herhaald? De heer Nortier liet als ant woord op die vragen blijken dat de kans er inderdaad inzit dat men dan terug komt, misschien niet jaarlijks maar bij voorbeeld om de vijf jaar. Er word aan gedacht van dergelijke rally's een apart kampioenschap te maken dat roulerend in verschillende Europese plaatsen wordt gehouden. De opposanten achtten niet alle me dedelingen die de organisatoren nu de den in overeenstemming met publica ties in bijv. het blad Autovisie. Daarin werd de verwachting uitgesproken dat juist wel veel publiek naar de rally zal komen en dat het ook in de aan de rally voorafgaande zomer merkbaar zal zijn. De heer De Jong noemde die publicatie ^„geschreven door iemand die er niet al te veel verstand van heeft") onjuist. Voor de coureurs geldt zelfs de bepa ling dat ze tevoren niet eens te voet op Texel mogen komen Opvoeding De heer Nortier zei van mening te zijn dat het „spelen" met automobielen een massa mensen sterk aanspreekt, vooral als dat gebeurt met het autotype dat de gewone man ook gebruikt. Hij ziet immers „zijn" auto rijden en be merkt tot welke prestaties de coureurs daarmee komen. Drs. Helder: En dat is nu juist waar Texel zich niet voor moet lenen. He idealiseren van dat „pittige" rijden is uit de tijd. Veel mannetjes heben de auto nodig om een man te worden. Laten we eens volwassen wor den en toegeven dat de auto een pro bleem is. Nortier.- „We willen laten zien dat sportief autorijden gedisciplineerd kan gebeuren. Daarvoor hebben we een schouwburg nodig en dat is Texel". De Jong: „De veiligheid van de tegen woordige auto's is voor een belangrijk deel het gevolg van het testen tijdens rally's". Zo werd nog geruime tijd gepraat. Men kwam niet tot elkaar. Nortier con stateerde dan ook dat sprake was van „twee verschillende geloofsbelijdenis sen". Naast de schade op lange termijn, de associatie auto-Texel, bleven meerdere opposanten van mening dat door de rally ook direkte schade zou ontstaan. De atheneum-docent De Weijer („Ik heb m'n auto weggedaan, hoewel ik er wel een kan betalen") was niet onder de in druk van het feit dat de plaatselijke autoriteiten van Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat van mening zijn dat geen schade kan worden aangericht. „Het feit dat zij autoriteiten zijn is voor mij geen reden om aan te nemen dat zij de zaken juist beoordelen. De Jong: „Ik zou u dolgraag de route willen geven. Dan zou u zien dat u zich voor niets zorgen heeft gemaakt. We blijven im mers buiten de natuurgebieden!". De heer G. C. Cadée: „Voor ons is heel Texel natuurgebied". De heer J. W. de Blok informeerde wat de organisatoren zouden doen als bij een handtekeningenaktie zou blijken dat de meerderheid van de Texelaars tegen is. Het antwoord luidde dat men zich uitsluitend zou laten leiden door de besluiten van B. en W. Tegen de bouw van een asfaltfabriek aan de Schilderweg (op het terrein grenzend aan het opslagterrein voor bouwmaterialen van de fa. Drijver) zijn geen mondelinge of schriftelijke bezwa ren ingebracht. Voor het plaatsen van de fabriek is een hinderwetvergunning nodig. De procedure is dat B. en W. be slissen of zo'n vergunning kan worden verstrekt, maar eerst wordt de bevol king en in het bijzonder de omwonen den in de gelegenheid gesteld hiertegen bezwaar te maken. De fabriek is eigen dom van de fa. P. Daalder zn uit Alk maar. De installatie staat nu nog bij De Cocksdorp maar dit is een zeer onprak tische plaats wegens de lange aanvoer- weg van grondstof vanuit Oudeschild en de straks even lange afvoerweg van het produkt naar de havenwerken, la ter dijkwerken. Een plaatsing zo dicht mogelijk in de buurt van Oudeschild is daarom drin gend noodzakelijk. In verband met mo gelijke lawaai- en roethinder diende de installatie echter op ruime afstand van de bebouwde kom te komen. Het nu ge kozen terrein wordt gunstig geacht. Volgens voorschrift werd het verzoek om de hinderwetvergunning bekend ge maakt in het publicatiekastje van het raadhuis te Den Burg en op het terrein waar de fabriek moet komen. Voorts werden de eigenaars en gebruikers van de aangrenzende percelen op de hoogte gesteld. Niemand heeft echter van de mogelijkheid gebruik gemaakt om be zwaar aan te tekenen. Tijdens de woensdag j.l. gehouden hoorzitting ten raadhuize kwam niemand opdagen; er zijn dus ook geen mondelinge bezwaren. B. en W. zullen binnenkort beslissen. DE WAAL Drs. W. Helder, die dinsdagavond vanuit Oosterend opweg was naar De Koog voor de bespreking van de autorally-moeilijkheden, merkte in De Waal dat zijn auto, een Citroën, in brand stond. Hij bracht het voertuig tot stilstand voor de woning van de heer L. Witte. Deze bluste het vuur met de tuinslang, zodat de inmiddels gealar meerde brandweer met behoefde in te grijpen. De schade aan de wagen bleef beperkt tot wat verbrande elektrische draden. De heer Helder arriveerde iets vertraagd op de bijeenkomst in „Julia na" waar hij met opvallend veel vuur de strijd aanbond tegen de volgens hem niet meer in deze tijd passende liefde voor autosport De oorzaak van het brandje was niet, zoals boze tongen beweerden, sabotage van rally-voorstanders, maar van een dekentje dat de heer Helder de avond tevoren op de motor had gelegd om de volgende ochtend geen startmoeilijkhe den te hebben. Het dekentje was op de heter wordende motor gaan smeulen met de genoemde gevolgen. Woensdagochtend deed zich op de kruising Bernhardlaan-Schilderend een aanrijding voor tussen een bromfiets en een auto. De bromfietser W.F.M.S kwam uit de Bernhardlaan en verzuim de voorrang te geven aan de automobi list A. I. M. van Nuland uit Oudeschild. Een botsing volgde. De brommer werd daarbij totaal vernield. Dank zij de val helm werd S. slechts licht gewond. Dit weekend Bar - Discotheek DJ. Martien van de Wetering wenst U een voorspoedig 1972 luuiiiniiiiiiiiiuuuuiiuiiiiiiiiiiiiiiiiuiiuiiuiijiis nuiiiiiiiiuiiiiiuiiiiinnniiiiiiiiiiii

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1972 | | pagina 1