ficiency-rapport bracht knelpunten in
gemeentelijk apparaat aan het licht
CJ
MOERBEEK'S
interieurverzorging
'en blik op onze dekenafdeling
I Geld nodig
Nu naar de
iSAUNA
ns
Nooit zag u op
Texel zoveel dekens
onder één dak.
Er is genoeg.
F. VISSER,
ur
Centraal Adviesbureau voor or-
e, documentatie en personecls-
van de Vereniging van Ncdcr-
I gemeenten heeft de eerste vruch-
;eleverd van het efficiency-on-
dat zij in opdracht van het ge-
fcestuur heeft uitgevoerd. Bij de-
I rlichting" van het gemeentelijk
it werd aandacht geschonken
secretarie, de sociale dienst, het
drijf, het ontvangerskantoor, de
werkplaats en „Irene". De eerste
e en bevindingen van het ad-
au werden neergelegd in een
dat deze week aan de gemeen-
is aangeboden.
Ivan wat in het rapport te lezen
Is reeds algemeen bekend maar
terljjidt op knelpunten en andere
efficiënte toestanden gewezen
minder vlot functioneren van
lende delen van het gemeente-
araat veroorzaken. Overigens is
ort weinig sensationeel. De ver-
g die in sommige kringen leefde
i het licht zou komen dat een
eel van de ambtenaren overbo-
blijken te zijn, wordt in ieder
iet bevestigd. Eerder is het te-
het geval.
stateerd wordt dat Texel een
ale gemeente is als gevolg van
lemdelingenverkeer, de eilandpo-
I de voorzieningen in vergelijking
li andere gemeente van 12.000 m-
I ,,In deze situatie moet het per-
leheer zijn gericht op het behoud
Ide krachten", aldus het rapport,
lig zal van elders personeel moe
den aangetrokken. Het plafond
tenï huidige bezoldigingsmogelijkhe-
daarbij een gevaarlijke beper-
aanzienlijke opklassificatie
-.^Brengen in hogere klasse waar-
ATOgere salarissen kunnen worden
jald) kan de oplossing zijn".
Grondbedrijf
Jviseerd wordt het gemeentelijk
|edrijf overwegend onder te
bij de secretarie-afdelingen,
wordt gedacht aan de vorming
i afdeling ROP (Ruimtelijke Or-
|en Planning). Er zal een ambte-
oeten worden aangesteld voor fi-
ll-economische vraagstukken.
begeleiding bij reorganisatie
'1 selektie wordt gewenst geacht.
Ivenstaande wordt als remedie
Iteld voor de belemmerende wer-
|e het grondbedrijf in zijn huidi-
Jn uitoefent op de noodzakelijke
tjke coördinatie. De schaal van
leente noch de momentele en te
fhten omzet nopen volgens het
tot instandhouding van het
Bedrijf in zijn afzonderlijke orga-
Ische eenheid.
Ruimtelijke ordening
'022§e1- gebied van de ruimtelijke or-
constateert het rapport belang-
|nelpunten. Er is gebrek aan sy-
ek en planmatigheid. Ondanks
nspanmngen en improvisatieta-
doelgericht en doelmatig werken
jhoeilijk. Aanbevolen wordt een
ambtenaren te laten opleiden in
ligstechnieken. Voorgesteld wordt
Bleidsgroep en een adviesgroep
u|hmtelijke ordening in te stellen
In leiden moet tot vlotter samen-
ten organisatie-adviseur zou de
Ikeling, opzet en introduktie van
fcnning en „projektorganisatie"
I te begeleiden. Ter vermijding
Jisverstand zij vermeldt dat het
t Vfcedrijf als administratieve een-
zelfstandige tak van dienst
tlijven voortbestaan. Er zal alleen
beten veranderen in de bindingen
J andere afdelingen.
Organisatiegraad niet hoog
Irganisatiegraad in het apparaat
utjl hoog, zo stelt het rapport vast,
waarbij gedoeld wordt op het feit dat
de leiding niet voldoende en/of goed
funktionerende middelen voor het lei
dinggeven ter beschikking staan. Op
ruime schaal moeten produktietijdver-
antwoordingen worden ingevoerd. De
kredietbewaking zou in een besturings
element omgezet moeten worden. Aan
beveling verdient ook een systeem van
gemiddelde doorloop-tijdbewaking, zo
dat b.v. in de gaten wordt gehouden hoe
veel tijd gemoeid is met het behandelen
van aanvragen inzake de algemene bij
standswet, bouwvergunningen e.d. Ten
aanzien van de belangrijkste projekten
moet een planning- en voortgangscon
trole gehanteerd worden. Ook dienen
voor- en nacalculaties te worden toege
past. „Wij zien als voorwaarde het wel
slagen van verbeteringen in het beheer
singssysteem, dat een aantal chefs zo
genaamde chefs-conferenties volgen.
Daarbij zal begeleiding van de invoe
ring door een extern deskundige ver
moedelijk vereist zijn".
B. en W. willen teveel doen
In het college van B. en W. wordt te
veel energie besteed aan het uitvoeren
van uitvoeringsbeslissingen. De besluit
vorming in de collegevergaderingen
verloopt niet gestroomlijnd. Er zijn veel
agendapunten, lange beraadslagingen
en betrekkelijk veel aangehouden be
slissingen. Daar kan verbetering in
worden gebracht door het invoeren van
een vaste beleidsprocedure. Dit is een
systeem in de behandeling van stukken
waardoor het college wel volledig wordt
geïnformeerd maar het niet confron
teert met stukken waarover nog geen
beslissing mogelijk is. Verder dienen
meer werkzaamheden te worden gede
legeerd. De feitelijke beslissingsmoge
lijkheden van de portefeuillehouders en
hoofdambtenaren kunnen worden ver
groot. Die portefeuilleverdeling op zich
zelf zou ook eens moeten worden beke
ken.
Moeilijk werk
De „abnormale" situatie waarin de
gemeente Texel verkeert brengt met
zich mee dat de moeilijkheidsgraad en
de omvang van het werk sterk afwijken
van wat normaal is in een gemeente
van 12 000 inwoners. Het adviesbureau
constateerde dat hierdoor in het Texel
se apparaat moeilijkheden ontstaan.
„In de eerste plaats is Texel een re
creatiegemeente bij uitstek. Uit een
door SCBO/VNG gemaakt rapport
blijkt dat Texel in het peiljaar '67 met
1,75 miljoen overnachtingen ruim
schoots voorlag op andere recreatie-ge
meenten. Deze recreatiepositie brengt
mee dat bijzondere eisen moeten wor
den gesteld aan het bestuurlijk/ambte
lijk apparaat. U heeft te maken met tal
van recreatie-objecten. Voorts met ver
schijnselen als „tweede woning". In de
ze zaken is een visie en beleid noodza
kelijk. Dit vraagt hoogwaardige beleid-
advisering.Dezelfde eis moet ten aan
zien van hoogwaardige know-how, het
overleg met specialistische ambtenaren
van andere overheidsinstanties of par
ticuliere onderhandelaars, gesteld wor
den. Tenslotte moeten tal van specifie
ke voorzieningen worden verzorgd. De
Waterfabriek is daarvan en recent voor
beeld.
Ten tweede is Texel bijzonder door de
eiland-positie. Uw gemeente is in hoge
mate op zichzelf aangewezen. Kwalita
tief en kwantitatief leggen projecten als
Stichting Cultureel Werk Texel beslag
op bestuurlijk/ambtelijke kwaliteit. In
tergemeentelijke samenwerking ligt in
uw gemeente in dit geval moeilijker dan
elders.
Tenslotte hebben wij de in Texel aan
getroffen voorzieningen „vertaald" in
wat daarvoor normaliter aan inwoners
draagvlak wordt vereist. De globale
conclusie is gewettigd dat althans op
deze voorzieningen uw gemeente op het
niveau van een gemeente van £0.000 -
30.000 inwoners opereert.
Wil het apparaat naar behoren blij
ven functioneren dan vergt dat een
(kwalitatieve) bemanning die gewoon
lijk in een veel grotere gemeente wordt
aangetroffen. Kwalitatief omdat vooral
dat aspekt onmisbaar is: de kwantiteit
kan worden aangevuld door uitbeste
ding etc. Hoog kwalitatieve adviezen
zijn voor een goede en onafhankelijke
opstelling van het gemeentebestuur
evenwel onontbeerlijk".
Het rapport bepleit dan ook „maatre
gelen in bezoldigingssfeer". Dit kan
door het toekennen van premies en toe
slagen, maar structureler zou een hoge
re klassificatie zijn. Op die manier kun
nen goede ambtenaren worden behou
den en wordt ook het aantrekken van
ambtenaren van het gewenste niveau
mogelijk.
Het grondbedrijf, ten tijde van het
onderzoek bestaande uit een direkteur
en vier medewerkers, heeft geleid tot
een aanzienlijke verbetering van het be
heer in deze sector. Maar het rapport
constateert nu enkele bedenkelijke ont
wikkelingen. Zo wordt het grondbedrijf
tot een „dienst stadsontwikkeling", het
geen gezien de aard en omvang van de
gemeente ongewenst is. Voorts is sprake
van moeilijke coördinatie vwb de ruim
telijke ordening. Door het bestaan van
deze dienst is het aantal door B. en W.
te coördineren eenheden met één ver
meerderd. Een duidelijke verantwoor
delijkheid op het gebied van ruimtelijke
ordening wordt belenunerd door 3 ten
opzichte van elkaar onafhankelijke in
stanties: gemeentewerken, grondbedrijf
en de afd. ruimtelijke ordening van de
secretarie. De personeelsbezetting van
het grondbedrijf is betrekkelijk zwaar,
gemeten naar de „omzet" (aan- en ver
kopen van grond). Door de betrekkelij
ke zelfstandigheid van het grondbedrijf
is er maar een beperkte rem op verdere
personeelsuitbreidingen.
De verandering die het rapport advi
seert komt neer op het scheppen van
een afdeling ruimtelijke ordening en
planning waar de laatste ambtelijke
verantwoordelijkheid en coördinatie
ligt. Tot die afdeling wil het adviesbu
reau dan ook het grondbedrijf rekenen.
Visie ontwikkelen
„Wij zijn van mening dat het ontwik
kelen van bestemmingsplannen in uw
gemeente een improvisatiekarakter
draagt. Er is geen struktuurplan. De
opdrachten aan de supervisor zijn niet
naar tijd en omvang gepland. De uit
gangspunten voor het ontwikkelen van
(deel) plannen worden niet op systema
tische manier verzameld. Het blijft
vaag wie precies voor wat verantwoor
delijk is. Er is een groot aantal op ge
lijk niveau bij de zaak betrokkenen", al
dus het rapport dat hieraan echter toe
voegt dat de voortreffelijke persoonlij
ke samenwerking op dit punt proble
men heeft voorkomen, maar wel wordt
geadviseerd allereerst een duidelijke
visie te ontwikkelen, door middel van
een structuurplan. Gezien de urgentie
bent u gedwongen praktisch parallel
hieraan ook bestemmingsplannen te
ontwikkelen. Niet vergeten mag worden
te starten met programma's van eisen".
Om dat te réaliseren wordt geadviseerd
een beleidsgroep en adviesgroep te
scheppen.
De eerste, bestaande uit B. en W. en
kernleden als adviseurs van de
adviesgroep stelt lange termijn visie
vast, geeft adviesgroepen opdrachten en
beslist op adviezen. Voorts is deze groep
belast met de totale coördinatie.
De adviesgroep bestaat uit ambtelijk
beleidsadviseurs, de stedebouwkundige
en ad hoe deskundigen. Deze groep is
verantwoordelijk voor de uitvoering.
„Als belangrijkste bezwaar signaleer
den wij het gebrek aan systematiek.
Daarom zou o.i. de toepassing in deze
sector van planningtechnieken gewenst
zijn. In concreto betekent dat dat een
aantal ambtenaren de (doorgaans korte)
cursussen (netwerk-)planning gaat vol
gen. Indien voorts de ontwikkeling en
introduktie van deze systematiek ex
tern begeleid wordt zal dit voor zo
ver nu voorzienbaar geen grotere
personeelsbehoefte betekenen".
Te lange doorlooptijd
De behandeling van aanvragen om
bijstand duurt gemiddeld 41 dagen, zo
constateert het adviesbureau, dat voorts
laat blijken ook de doorlooptijd
van de aanvragen om een bouw
vergunning rijkelijk lang te vin
den. Voor een deel is dit terug te voe
ren op een tekort aan middelen van de
leiding om de greep op het „bedrijfs-
gebeuren" te verwezenlijken. „Voorts
ontbreekt op enigerlei plaats een sy
stematische tijd-produktieverantwoor-
ding. Voor zover wordt tijdgeschreven
is dat toch slecht te relateren aan pro-
duktie. Dit betekent dat bewaking nau
welijks mogelijk is. Een dusdanig over
zicht van de kredietstand dat daarop
het gereedheidspercentage wordt aan
gegeven, ontbreekt (vooral van belang
bij gemeentewerken). Wij menen dat de
bruikbaarheid van de bedrijfsbesturing
zou worden vergroot indien dit wèl ver
meld werd".
In de knel
Het adviesbureau constateert het ont
breken van een duidelijke uitgelijnde
visie op Texels toekomst. „De indruk
bestaat bij ons dat zich op korte termijn
steeds zoveel aandient dat een toe
komstgerichte systematische aanpak in
de knel dreigt te komen.
Kenmerkend achten wij het dat een
groot deel van de energie van uw col
lege in beslag wordt genomen door uit
voeringsbeslissingen.
Een van de oorzaken daarvan kan
door verbeteringen in de ambtelijke
organisatie worden weggenomen. Daar
naast wordt uw college in besluitvor
mende vergaderingen (wellicht op eigen
verzoek) met veel nog niet-besluitrijpe
stukken geconfronteerd. Men denke aan
de zogenaamde spoedzaken. Hierin ligt
één van de verklaringen voor de lang
durige College-vergaderingen en het
hoge percentage aangehouden beslissin
gen (ruim 30%).
Tenslotte wordt de besluitvorming
o.i. ook beïnvloed door een niet geheel
duidelijke taakverdeling (portefeuille
verdeling) en een niet optimaal gebruik
van feitelijke delegatiemogelijkheden
(van College aan individuele College
leden, van portefeuillehouders aan amb
tenaren). Wij zijn er ons overigens van
bewust dat in deze uw Raad een essen
tiële rol speelt".
Splitsingslijst
Het adviesbureau vindt dat een be
leidsprocedure moet worden ingevoerd.
Belangrijk kenmerk hiervan is dat een
zg. „Splitsingslijst" wordt opgesteld
waarbij wordt aangegeven welke stuk
ken zonder tussenkomst van B. en W.
kunnen worden afgedaan en welke on
verwijld in het college moeten worden
behandeld. Alle overige stukken gaan
volgens een vaste procedure eerst voor
ambtelijk advies naar de betreffende
afdeling of dienst. Wel worden B. en W.
dagelijks beknopt geïnformeerd omtrent
de in behandeling genomen stukken. Zo
komen geen „onrijpe" stukken terecht
bij B. en W. Systematisch zal verder
moeten worden nagegaan welke zaken
Voor
Gehoorapparatenservice
op Texel
ELECTROHUIS
del eg eerbaar zijn; hetgeen wordt ver
duidelijkt door het noemen van een
reeks voorbeelden.
Het adviesbureau deelt tenslotte mee
dat tot dusver alleen de hoofdlijnen
van het gemeentelijk apparaat aan de
orde zijn gekomen. „Het onderzoek zal
echter pas rendabel worden indien mo
gelijke verbeteringen daadwerkelijk
worden doorgevoerd. Wij zijn van me
ning dat de daarvoor noodzakelijke uit
werking van de suggesties en de intro
duktie in een groot aantal gevallen
moet plaatsvinden in een samenspel
tussen bestuurders en ambtenaren ener
zijds en externe adviseurs anderzijds".
Het adviesbureau verzamelde zijn
schriftelijke informatie door middel van
een inventarisatielijst. Voorts werd door
een team van medewerkers een groot
aantal interviews gehouden met be
stuurders en ambtenaren. De rappor
teurs tonen zich dankbaar over de on
dervonden vlotte medewerking. Om
misverstanden te voorkomen wordt in
het rapport nog opgemerkt: „Uit de op
somming van problemen in uw organi
satie zou een ongunstige conclusie om
trent de betrokken bestuurders en funk-
tionarissen getrokken kunnen worden.
Dit zou dan niet terecht zijn. In de eer
ste plaats blijft in een rapport als dit
het positieve veelal onbesproken. Daar
aan kunnen wij toevoegen dat voor zo
ver dat door ons te beoordelen valt, in
uw gemeente opmerkelijke prestaties
zijn geleverd. Onze adviezen moeten
dan ook worden gezien als een poging
om het rendement van de inspanningen
te vergroten".
Pré-advies
Sedert het efficiënty-onderzoek is in
middels bijna een jaar verlopen. Intus
sen zijn reeds veranderingen doorge
voerd die in het rapport worden be
pleit. B. en W. zullen de raad daarom
trent d.m.v. een pré-advies nader in
lichten.
SCHIETOEFENINGEN
De onveilige afstand is tot 14 000 m.
Ligging schietplaats 53U15,0'N -
4°56,7'E (beE Kp. No. 40).
Tot 15 april 1972 worden schietoefe
ningen gehouden op de Vliehors en de
Waardgronden.
Vanuit bovengenoemde schietplaats
zal op werkdagen van zonsopkomst tot
zonsondergang, en eventueel ook des
nachts, worden geschoten met tankge-
schut en automatische vuurwapens in
het gebied dat begrensd word door de
verbindingslijn van de volgende punten:
a 53U14'56"N - 4Ü56'49"E;
b. 53"14'23"N - 4t'54'35"E;
c. 53U12'27"N - 4U53'24"E;
d. 53°10'27"N - 4°53'50"E;
e. 53'-'08'51"N - 4°56'21"E;
f. 53U10'57"N - 5°04'25"E;
g. 53U13'08"N - 5°04'15"E;
h. 53"'15'08"N - 5U00'27"E.
Mogelijk zijn tijdens schietoefeningen
bij duisternis lichtsignalen (flares) waar
te nemen.
Aan een seinmast bij de controletoren
worden de volgende seinen getoond:
1 zwarte bal, indien er op die dag zal
worden geschoten;
2 zwarte ballen onder elkaar, wan
neer er op dat moment wordt gescho
ten.
Scheepvaart en visserij worden drin
gend verzocht op schietdagen het on
veilige gebied te mijden.
1800 m2 toonzaalruimte.
Hogerstraat 8 - 14,
telefoon 2572.
üjiiiiiiiiiiiiiHwiHHiiHHiiiiiiiiiiiiniinniiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii|
Kom maar praten, het verplicht
U tot niets.
M Schilderend 142, Den Burg, tel. 2198
Hypotheken - financieringen - verzekeringen
iÏÏllllllllll!llllllllllllllllllllllll|||||||HlllllllllllllllllinilllllltlJIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!lllltllllillllllllllllllll>llllWl
Evenals vorig jaar kunt U tot 1 februari a.s.
T extra voordelig baden, nl. voor ƒ5,per
4 persoon. Maak ruimschoots tevoren een
4 afspraak. U kunt bij ono altijd terecht
X dag en nacht. Öok op privébaden interesante
X kortingen.