ficiency-rapport bracht knelpunten in gemeentelijk apparaat aan het licht CJ MOERBEEK'S interieurverzorging 'en blik op onze dekenafdeling I Geld nodig Nu naar de iSAUNA ns Nooit zag u op Texel zoveel dekens onder één dak. Er is genoeg. F. VISSER, ur Centraal Adviesbureau voor or- e, documentatie en personecls- van de Vereniging van Ncdcr- I gemeenten heeft de eerste vruch- ;eleverd van het efficiency-on- dat zij in opdracht van het ge- fcestuur heeft uitgevoerd. Bij de- I rlichting" van het gemeentelijk it werd aandacht geschonken secretarie, de sociale dienst, het drijf, het ontvangerskantoor, de werkplaats en „Irene". De eerste e en bevindingen van het ad- au werden neergelegd in een dat deze week aan de gemeen- is aangeboden. Ivan wat in het rapport te lezen Is reeds algemeen bekend maar terljjidt op knelpunten en andere efficiënte toestanden gewezen minder vlot functioneren van lende delen van het gemeente- araat veroorzaken. Overigens is ort weinig sensationeel. De ver- g die in sommige kringen leefde i het licht zou komen dat een eel van de ambtenaren overbo- blijken te zijn, wordt in ieder iet bevestigd. Eerder is het te- het geval. stateerd wordt dat Texel een ale gemeente is als gevolg van lemdelingenverkeer, de eilandpo- I de voorzieningen in vergelijking li andere gemeente van 12.000 m- I ,,In deze situatie moet het per- leheer zijn gericht op het behoud Ide krachten", aldus het rapport, lig zal van elders personeel moe den aangetrokken. Het plafond tenï huidige bezoldigingsmogelijkhe- daarbij een gevaarlijke beper- aanzienlijke opklassificatie -.^Brengen in hogere klasse waar- ATOgere salarissen kunnen worden jald) kan de oplossing zijn". Grondbedrijf Jviseerd wordt het gemeentelijk |edrijf overwegend onder te bij de secretarie-afdelingen, wordt gedacht aan de vorming i afdeling ROP (Ruimtelijke Or- |en Planning). Er zal een ambte- oeten worden aangesteld voor fi- ll-economische vraagstukken. begeleiding bij reorganisatie '1 selektie wordt gewenst geacht. Ivenstaande wordt als remedie Iteld voor de belemmerende wer- |e het grondbedrijf in zijn huidi- Jn uitoefent op de noodzakelijke tjke coördinatie. De schaal van leente noch de momentele en te fhten omzet nopen volgens het tot instandhouding van het Bedrijf in zijn afzonderlijke orga- Ische eenheid. Ruimtelijke ordening '022§e1- gebied van de ruimtelijke or- constateert het rapport belang- |nelpunten. Er is gebrek aan sy- ek en planmatigheid. Ondanks nspanmngen en improvisatieta- doelgericht en doelmatig werken jhoeilijk. Aanbevolen wordt een ambtenaren te laten opleiden in ligstechnieken. Voorgesteld wordt Bleidsgroep en een adviesgroep u|hmtelijke ordening in te stellen In leiden moet tot vlotter samen- ten organisatie-adviseur zou de Ikeling, opzet en introduktie van fcnning en „projektorganisatie" I te begeleiden. Ter vermijding Jisverstand zij vermeldt dat het t Vfcedrijf als administratieve een- zelfstandige tak van dienst tlijven voortbestaan. Er zal alleen beten veranderen in de bindingen J andere afdelingen. Organisatiegraad niet hoog Irganisatiegraad in het apparaat utjl hoog, zo stelt het rapport vast, waarbij gedoeld wordt op het feit dat de leiding niet voldoende en/of goed funktionerende middelen voor het lei dinggeven ter beschikking staan. Op ruime schaal moeten produktietijdver- antwoordingen worden ingevoerd. De kredietbewaking zou in een besturings element omgezet moeten worden. Aan beveling verdient ook een systeem van gemiddelde doorloop-tijdbewaking, zo dat b.v. in de gaten wordt gehouden hoe veel tijd gemoeid is met het behandelen van aanvragen inzake de algemene bij standswet, bouwvergunningen e.d. Ten aanzien van de belangrijkste projekten moet een planning- en voortgangscon trole gehanteerd worden. Ook dienen voor- en nacalculaties te worden toege past. „Wij zien als voorwaarde het wel slagen van verbeteringen in het beheer singssysteem, dat een aantal chefs zo genaamde chefs-conferenties volgen. Daarbij zal begeleiding van de invoe ring door een extern deskundige ver moedelijk vereist zijn". B. en W. willen teveel doen In het college van B. en W. wordt te veel energie besteed aan het uitvoeren van uitvoeringsbeslissingen. De besluit vorming in de collegevergaderingen verloopt niet gestroomlijnd. Er zijn veel agendapunten, lange beraadslagingen en betrekkelijk veel aangehouden be slissingen. Daar kan verbetering in worden gebracht door het invoeren van een vaste beleidsprocedure. Dit is een systeem in de behandeling van stukken waardoor het college wel volledig wordt geïnformeerd maar het niet confron teert met stukken waarover nog geen beslissing mogelijk is. Verder dienen meer werkzaamheden te worden gede legeerd. De feitelijke beslissingsmoge lijkheden van de portefeuillehouders en hoofdambtenaren kunnen worden ver groot. Die portefeuilleverdeling op zich zelf zou ook eens moeten worden beke ken. Moeilijk werk De „abnormale" situatie waarin de gemeente Texel verkeert brengt met zich mee dat de moeilijkheidsgraad en de omvang van het werk sterk afwijken van wat normaal is in een gemeente van 12 000 inwoners. Het adviesbureau constateerde dat hierdoor in het Texel se apparaat moeilijkheden ontstaan. „In de eerste plaats is Texel een re creatiegemeente bij uitstek. Uit een door SCBO/VNG gemaakt rapport blijkt dat Texel in het peiljaar '67 met 1,75 miljoen overnachtingen ruim schoots voorlag op andere recreatie-ge meenten. Deze recreatiepositie brengt mee dat bijzondere eisen moeten wor den gesteld aan het bestuurlijk/ambte lijk apparaat. U heeft te maken met tal van recreatie-objecten. Voorts met ver schijnselen als „tweede woning". In de ze zaken is een visie en beleid noodza kelijk. Dit vraagt hoogwaardige beleid- advisering.Dezelfde eis moet ten aan zien van hoogwaardige know-how, het overleg met specialistische ambtenaren van andere overheidsinstanties of par ticuliere onderhandelaars, gesteld wor den. Tenslotte moeten tal van specifie ke voorzieningen worden verzorgd. De Waterfabriek is daarvan en recent voor beeld. Ten tweede is Texel bijzonder door de eiland-positie. Uw gemeente is in hoge mate op zichzelf aangewezen. Kwalita tief en kwantitatief leggen projecten als Stichting Cultureel Werk Texel beslag op bestuurlijk/ambtelijke kwaliteit. In tergemeentelijke samenwerking ligt in uw gemeente in dit geval moeilijker dan elders. Tenslotte hebben wij de in Texel aan getroffen voorzieningen „vertaald" in wat daarvoor normaliter aan inwoners draagvlak wordt vereist. De globale conclusie is gewettigd dat althans op deze voorzieningen uw gemeente op het niveau van een gemeente van £0.000 - 30.000 inwoners opereert. Wil het apparaat naar behoren blij ven functioneren dan vergt dat een (kwalitatieve) bemanning die gewoon lijk in een veel grotere gemeente wordt aangetroffen. Kwalitatief omdat vooral dat aspekt onmisbaar is: de kwantiteit kan worden aangevuld door uitbeste ding etc. Hoog kwalitatieve adviezen zijn voor een goede en onafhankelijke opstelling van het gemeentebestuur evenwel onontbeerlijk". Het rapport bepleit dan ook „maatre gelen in bezoldigingssfeer". Dit kan door het toekennen van premies en toe slagen, maar structureler zou een hoge re klassificatie zijn. Op die manier kun nen goede ambtenaren worden behou den en wordt ook het aantrekken van ambtenaren van het gewenste niveau mogelijk. Het grondbedrijf, ten tijde van het onderzoek bestaande uit een direkteur en vier medewerkers, heeft geleid tot een aanzienlijke verbetering van het be heer in deze sector. Maar het rapport constateert nu enkele bedenkelijke ont wikkelingen. Zo wordt het grondbedrijf tot een „dienst stadsontwikkeling", het geen gezien de aard en omvang van de gemeente ongewenst is. Voorts is sprake van moeilijke coördinatie vwb de ruim telijke ordening. Door het bestaan van deze dienst is het aantal door B. en W. te coördineren eenheden met één ver meerderd. Een duidelijke verantwoor delijkheid op het gebied van ruimtelijke ordening wordt belenunerd door 3 ten opzichte van elkaar onafhankelijke in stanties: gemeentewerken, grondbedrijf en de afd. ruimtelijke ordening van de secretarie. De personeelsbezetting van het grondbedrijf is betrekkelijk zwaar, gemeten naar de „omzet" (aan- en ver kopen van grond). Door de betrekkelij ke zelfstandigheid van het grondbedrijf is er maar een beperkte rem op verdere personeelsuitbreidingen. De verandering die het rapport advi seert komt neer op het scheppen van een afdeling ruimtelijke ordening en planning waar de laatste ambtelijke verantwoordelijkheid en coördinatie ligt. Tot die afdeling wil het adviesbu reau dan ook het grondbedrijf rekenen. Visie ontwikkelen „Wij zijn van mening dat het ontwik kelen van bestemmingsplannen in uw gemeente een improvisatiekarakter draagt. Er is geen struktuurplan. De opdrachten aan de supervisor zijn niet naar tijd en omvang gepland. De uit gangspunten voor het ontwikkelen van (deel) plannen worden niet op systema tische manier verzameld. Het blijft vaag wie precies voor wat verantwoor delijk is. Er is een groot aantal op ge lijk niveau bij de zaak betrokkenen", al dus het rapport dat hieraan echter toe voegt dat de voortreffelijke persoonlij ke samenwerking op dit punt proble men heeft voorkomen, maar wel wordt geadviseerd allereerst een duidelijke visie te ontwikkelen, door middel van een structuurplan. Gezien de urgentie bent u gedwongen praktisch parallel hieraan ook bestemmingsplannen te ontwikkelen. Niet vergeten mag worden te starten met programma's van eisen". Om dat te réaliseren wordt geadviseerd een beleidsgroep en adviesgroep te scheppen. De eerste, bestaande uit B. en W. en kernleden als adviseurs van de adviesgroep stelt lange termijn visie vast, geeft adviesgroepen opdrachten en beslist op adviezen. Voorts is deze groep belast met de totale coördinatie. De adviesgroep bestaat uit ambtelijk beleidsadviseurs, de stedebouwkundige en ad hoe deskundigen. Deze groep is verantwoordelijk voor de uitvoering. „Als belangrijkste bezwaar signaleer den wij het gebrek aan systematiek. Daarom zou o.i. de toepassing in deze sector van planningtechnieken gewenst zijn. In concreto betekent dat dat een aantal ambtenaren de (doorgaans korte) cursussen (netwerk-)planning gaat vol gen. Indien voorts de ontwikkeling en introduktie van deze systematiek ex tern begeleid wordt zal dit voor zo ver nu voorzienbaar geen grotere personeelsbehoefte betekenen". Te lange doorlooptijd De behandeling van aanvragen om bijstand duurt gemiddeld 41 dagen, zo constateert het adviesbureau, dat voorts laat blijken ook de doorlooptijd van de aanvragen om een bouw vergunning rijkelijk lang te vin den. Voor een deel is dit terug te voe ren op een tekort aan middelen van de leiding om de greep op het „bedrijfs- gebeuren" te verwezenlijken. „Voorts ontbreekt op enigerlei plaats een sy stematische tijd-produktieverantwoor- ding. Voor zover wordt tijdgeschreven is dat toch slecht te relateren aan pro- duktie. Dit betekent dat bewaking nau welijks mogelijk is. Een dusdanig over zicht van de kredietstand dat daarop het gereedheidspercentage wordt aan gegeven, ontbreekt (vooral van belang bij gemeentewerken). Wij menen dat de bruikbaarheid van de bedrijfsbesturing zou worden vergroot indien dit wèl ver meld werd". In de knel Het adviesbureau constateert het ont breken van een duidelijke uitgelijnde visie op Texels toekomst. „De indruk bestaat bij ons dat zich op korte termijn steeds zoveel aandient dat een toe komstgerichte systematische aanpak in de knel dreigt te komen. Kenmerkend achten wij het dat een groot deel van de energie van uw col lege in beslag wordt genomen door uit voeringsbeslissingen. Een van de oorzaken daarvan kan door verbeteringen in de ambtelijke organisatie worden weggenomen. Daar naast wordt uw college in besluitvor mende vergaderingen (wellicht op eigen verzoek) met veel nog niet-besluitrijpe stukken geconfronteerd. Men denke aan de zogenaamde spoedzaken. Hierin ligt één van de verklaringen voor de lang durige College-vergaderingen en het hoge percentage aangehouden beslissin gen (ruim 30%). Tenslotte wordt de besluitvorming o.i. ook beïnvloed door een niet geheel duidelijke taakverdeling (portefeuille verdeling) en een niet optimaal gebruik van feitelijke delegatiemogelijkheden (van College aan individuele College leden, van portefeuillehouders aan amb tenaren). Wij zijn er ons overigens van bewust dat in deze uw Raad een essen tiële rol speelt". Splitsingslijst Het adviesbureau vindt dat een be leidsprocedure moet worden ingevoerd. Belangrijk kenmerk hiervan is dat een zg. „Splitsingslijst" wordt opgesteld waarbij wordt aangegeven welke stuk ken zonder tussenkomst van B. en W. kunnen worden afgedaan en welke on verwijld in het college moeten worden behandeld. Alle overige stukken gaan volgens een vaste procedure eerst voor ambtelijk advies naar de betreffende afdeling of dienst. Wel worden B. en W. dagelijks beknopt geïnformeerd omtrent de in behandeling genomen stukken. Zo komen geen „onrijpe" stukken terecht bij B. en W. Systematisch zal verder moeten worden nagegaan welke zaken Voor Gehoorapparatenservice op Texel ELECTROHUIS del eg eerbaar zijn; hetgeen wordt ver duidelijkt door het noemen van een reeks voorbeelden. Het adviesbureau deelt tenslotte mee dat tot dusver alleen de hoofdlijnen van het gemeentelijk apparaat aan de orde zijn gekomen. „Het onderzoek zal echter pas rendabel worden indien mo gelijke verbeteringen daadwerkelijk worden doorgevoerd. Wij zijn van me ning dat de daarvoor noodzakelijke uit werking van de suggesties en de intro duktie in een groot aantal gevallen moet plaatsvinden in een samenspel tussen bestuurders en ambtenaren ener zijds en externe adviseurs anderzijds". Het adviesbureau verzamelde zijn schriftelijke informatie door middel van een inventarisatielijst. Voorts werd door een team van medewerkers een groot aantal interviews gehouden met be stuurders en ambtenaren. De rappor teurs tonen zich dankbaar over de on dervonden vlotte medewerking. Om misverstanden te voorkomen wordt in het rapport nog opgemerkt: „Uit de op somming van problemen in uw organi satie zou een ongunstige conclusie om trent de betrokken bestuurders en funk- tionarissen getrokken kunnen worden. Dit zou dan niet terecht zijn. In de eer ste plaats blijft in een rapport als dit het positieve veelal onbesproken. Daar aan kunnen wij toevoegen dat voor zo ver dat door ons te beoordelen valt, in uw gemeente opmerkelijke prestaties zijn geleverd. Onze adviezen moeten dan ook worden gezien als een poging om het rendement van de inspanningen te vergroten". Pré-advies Sedert het efficiënty-onderzoek is in middels bijna een jaar verlopen. Intus sen zijn reeds veranderingen doorge voerd die in het rapport worden be pleit. B. en W. zullen de raad daarom trent d.m.v. een pré-advies nader in lichten. SCHIETOEFENINGEN De onveilige afstand is tot 14 000 m. Ligging schietplaats 53U15,0'N - 4°56,7'E (beE Kp. No. 40). Tot 15 april 1972 worden schietoefe ningen gehouden op de Vliehors en de Waardgronden. Vanuit bovengenoemde schietplaats zal op werkdagen van zonsopkomst tot zonsondergang, en eventueel ook des nachts, worden geschoten met tankge- schut en automatische vuurwapens in het gebied dat begrensd word door de verbindingslijn van de volgende punten: a 53U14'56"N - 4Ü56'49"E; b. 53"14'23"N - 4t'54'35"E; c. 53U12'27"N - 4U53'24"E; d. 53°10'27"N - 4°53'50"E; e. 53'-'08'51"N - 4°56'21"E; f. 53U10'57"N - 5°04'25"E; g. 53U13'08"N - 5°04'15"E; h. 53"'15'08"N - 5U00'27"E. Mogelijk zijn tijdens schietoefeningen bij duisternis lichtsignalen (flares) waar te nemen. Aan een seinmast bij de controletoren worden de volgende seinen getoond: 1 zwarte bal, indien er op die dag zal worden geschoten; 2 zwarte ballen onder elkaar, wan neer er op dat moment wordt gescho ten. Scheepvaart en visserij worden drin gend verzocht op schietdagen het on veilige gebied te mijden. 1800 m2 toonzaalruimte. Hogerstraat 8 - 14, telefoon 2572. üjiiiiiiiiiiiiiHwiHHiiHHiiiiiiiiiiiiniinniiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii| Kom maar praten, het verplicht U tot niets. M Schilderend 142, Den Burg, tel. 2198 Hypotheken - financieringen - verzekeringen iÏÏllllllllll!llllllllllllllllllllllll|||||||HlllllllllllllllllinilllllltlJIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!lllltllllillllllllllllllll>llllWl Evenals vorig jaar kunt U tot 1 februari a.s. T extra voordelig baden, nl. voor ƒ5,per 4 persoon. Maak ruimschoots tevoren een 4 afspraak. U kunt bij ono altijd terecht X dag en nacht. Öok op privébaden interesante X kortingen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1972 | | pagina 7