'aarheen na lagere school? (i ILMNIEÜWS Terschellinger dansgroepen brachten geslaagd tegenbezoek NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK Een batik waar muziek in zit Aquariumvereniging op reis Toneelavond bracht ƒ500, op voor „De Wadlopertjes" Voor Tweede blad Texelse Courant, vrijdag 10 maart 1972 deze krant staat een gezamenlijke lrtentie van de Texelse scholen 1 voortgezet onderwijs waarin wordt Izen op de mogelijkheid om nieuwe tjngen aan te melden. Dat betekent jongelui die dit jaar de basis- El verlaten een keus zullen moeten Juit de verdere onderwijsmogelijk- |n. In de praktijk is gebleken dat voor de betrokken leerlingen en (ouders vaak geen eenvoudige zaak Jede omdat velen niet op de hoogte van de mogelijkheden die het gezet onderwijs biedt. Daarin ver- iring te brengen is het doel van on- faand uitvoerig overzicht, dat tot I kwam met medewerking van de pkken scholen. Degenen die er be- bij hebben worden geadviseerd verzicht uit te knippen en te be- Id. Het gaat om een belangrijke Jssing die niet lichtvaardig geno- |mag worden! De keuze zal afhan- van de interesse en de geaardheid |dc betrokken leerling en ook van Resultaten die op de lagere school !cn geboekt. Het hoofd van de voor basisonderwijs zal zeker J>n helpen bij het maken van een p keus. Texel kan men kiezen uit de vol le scholen: Iholen voor zuiver theoretisch on- Irwijs, M.A.V.O., H.A.V.O. onderge- ^acht in de Rijksscholengemeen- neenschap en Atheneum, tholen voor praktisch en theore- |ch onderwijs. de Lagere Landbouw Huishoud- Ihool t Lagere Technische School i Lagere Landbouw School ben Helder bevinden zich nog de ferijschool en de school voor LO. (lager economisch en admini- |ief onderwijs) en een Lagere Tech- School die een groter aantal vak- lingen biedt en daarnaast een afde- Ivoor individueel Technisch onder- iheeft. [liet Lager Technisch Onderwijs scholen voor Lager Technisch on- jijs kunnen de leerlingen een oplei- krijgen in verschillende vakrich- 1. De meeste van deze opleidingen ;n een duur van drie jaar andere jaar. De meest bekende vakrich- in op Technische Scholen zijn: iarig: lalbewerken kunde (timmeren) Idersopleiding Biding voor brood- en banketbak- |kok) Iarig irvoertuigen techniek Itrotechniek h het bovenstaande lijstje is een pling gemaakt in drie- en vier-ja- tpleidingen. de zeer nabije toekomst (met in- van 1973) zullen echter alle Tech- le Scholen vier-jarig zijn. Lagere Technische School op |l heeft twee vakrichtingen nl. albewerken en Bouwkunde. Dit ichter beslist niet zeggen dat de gen een opleiding krijgen voor epaald beroep. Een algemeen vor- e vakken nemen nl. op de techni- |scholen een ruime plaats in. Naast eer vakgerichte leervakken als dnebankwerken, plaatwerken, las- aterialenkennis, gereedschappen- technische beginselenleer, bank ieren, machinale houtbewerking, [ructieleer, vaktekenen en tech- schetsen, krijgen de leerlingen root aantal uren les in vakken als jrlands, Engels, Duits, wiskunde, en, natuurkunde en mechanica, ie, aardrijkskunde, geschiedenis, chappijleer en gymnastiek, technische opleiding is zeer alge dat wil zeggen dat de leerlingen is na de opleiding aan de Techni- School gaan specialiseren in een dd vak. Het laatste jaar van de gusche School is gesplitst in een '-klas. waar de leerlingen een op- l| krijgen die meer op de praktijk richt en een T-klas, waar het ac- valt op de meer theoretische vak- het behalen van het P-diploma |en de leerlingen gaan werken en ■erdag- en zondagavond 8.00 uur en igmiddag 3.00 uur draait in het theater voor jong en oud een ko- ie film van Louis de Funès: „Met luzick mee". Als monsieur Evan s raakt hij nu in de dolste situaties der van een showballet. Hij waakt m leeuw over de danseressen om te tomen dat zij kennismaken met een wat een huwelijk en daardoor het ïs van het meisje in kwestie tot ge- zou kunnen hebben. Ondanks alle •orgsmaatregelen ontmoet Frangoi- !n van de beste medewerksters, de van haar dromen en er is sprake en huwelijk. Evans schakelt op ge- eerde wijze zijn neef Philippe in et het zo te spelen dat Frangoises en verijdeld worden. Kort daarna hij een baby in zijn bed en zijn raoehtige aard brengt hem er toe fiken dat Philhppe de vader is. Als inderdaad bekent dat hij iets met eisje gehad heeft vindt Evans dat oet trouwen. Het kost enige moeite moeder te vinden en dit gevoegd feit dat er nog een tweede baby nele verschijnt leidt tot een groot complicaties die slechts met de e moeite en met veel misverstan- unnen worden opgelost. Toegang eftijden. hun praktische opleiding voltooien in een bedrijf onder toezicht van een zg. leerlingstelsel en daarnaast het part time onderwijs volgen gedurende één volle dag in de week; of op een andere Technische School bijv. een kopklas metselen volgen. Het T-diploma verschaft de mogelijk heid tot een verdere studie aan een Middelbaar Technische School (M.T.S.) een Zeevaartschool (afdeling scheeps- werktuigkunde) de Autotechnische school, een Elektrotechnische school, Schildersschool of Grafische school enz. De leerlingen die opgeleid willen wor den in een andere vakrichting dan de L.T.S. op Texel biedt kunnen nog 1 (brugklas) of 2 jaar de lessen op de L.T.S. op Texel volgen. De andere tech nische scholen sluiten nl. wat program ma betreft hierop aan. Vervolgens geeft de brugklas van de L.T.S. aansluiting op het onderwijs aan een Landbouw school, Visserij school en L.E.A.O. Leerlingen van het basis-onderwijs, die het onderwijs aan een afdeling van de Rijksscholengemeenschap willen volgen, maar hiervoor door bijv. het hoofd van de basis-school nog niet rijp genoeg wordt geacht kunnen ook de brugklas van de L.T.S. volgen en daar na plaatsing in de brugklas van de Rijksscholengemeenschap aanvragen. Dit is echter in slechts enkele gevallen gewenst en zeker niet de normale weg. Het L.E.A.O. (lager economisch en administratief onderwijs) Het L.E.A.O. is de nieuwste vorm van lager beroeps onderwijs. In het brugjaar krijgen de leerlingen les in algemeen vormende vakken en daar naast een aantal uren handenarbeid. De leervakken in het brugjaar zijn ge lijk aan die welke gegeven worden aan de andere scholen voor beroeps onder wijs zoals de Huishoudschool, de Tech nische School en de Landbouwschool. Het tweede leerjaar is beroepsoriënte rend dit in verband met de aan het eind van dit jaar te kiezen richting: winkel of kantoor. Deze keuze wordt in overleg met de ouders en de leerlin gen gemaakt. In het tweede jaar wordt het aantal vakken van de brugklas uit gebreid met een tweede moderne taal (Duits), maatschappijleer, boekhouden, bedrijfsrekenen, handelskennis, reehts- en wetskennis, winkel- of kantoorprak tijk en machineschrijven. In het derde leerjaar, dus nadat de leerlingen een vakrichting hebben gekozen, ontvangen de leerlingen een theoretisch en een praktisch gerichte opleiding in de geko zen richting. Voor de richting kantoor omvat dit o.a. blind rythmisch typen (tienvinger- systeem), omgang met kantoormachines en administratief inzicht. Voor de richting winkel omvat dit o.a. omgang met klanten, verkoopme thoden, financiële afwikkelingen, ver pakken en het opstellen van artikelen. De leerlingen die met goed gevolg een schriftelijk, mondeling of praktisch examen hebben afgelegd ontvangen een door het Rijk erkend diploma. Na het behalen van het L.E.A.O.-di ploma zijn er mogelijkheden tot verdere studie, nl. volledig dagonderwijs bij het M.E.A.O. (middelbaar economisch en administratief onderwijs), mits er exa men is gedaan in twee moderne talen. In verband met programma van deze school zullen alleen zeer goede leerlin gen met succes dit onderwijs kunnen volgen en Avond- en part-time onder wijs. Het L.H.N.O. (Lager Huishoud en Nijverheids Onderwijs Evenals dat het geval is bij het Lager Technisch Onderwijs krijgen de leerlin gen bij deze tak van het Lager Beroeps Onderwijs naast lessen in de praktische vorming ook les in de algemeen vor mende vakken. De praktische vakken bij het Huis houd en Nijverheids Onderwijs zijn: Naaldvakken, Zorg voor voeding, kle ding en woning, handenarbeid en prak tische redzaamheid. In de brugklas en in het tweede jaar volgen alle leerlingen dezelfde lessen. In het derde leerjaar wordt een vak kenpakket gekozen, dat tevens het aan tal vakken is waar examen in wordt ge daan. Naast de examenvakken krijgen de leerlingen les in tekenen, lichame lijke oefening en maatschappijleer. De keuze van de vakken geschiedt in over leg met de ouders en de leerlingen zelf Ruim 80 Terschellingers kwamen het afgelopen weekend naar Texel om een tegenbezoek te brengen aan de Texelse dansgroep, die in 1971 op uitnodiging een bezoek aan Terschelling bracht. Het gezelschap, dat met het m.s. „Vlie land" van rederij Doeksen de ruim drie en een half uur durende boottocht maakte en om 11 uur zaterdagmorgen de haven aan 't Horntjc binnenvoer, bestond uit leden van drie verschillen de dansgroepen; nl. van Midsland, West en Hoorn. Het schip bleef met toestem ming van Rijkswaterstaat en in overleg met de N.V. Teso de beide dagen dat het bezoek duurde in de haven liggen. Hier werd het bezoek opgewacht door het folklorebestuur en een aantal leden van de dansgroep „Oude Dansen" en naar hotels en particuliere adressen gebracht. Zaterdagmiddag rond 1 uur werd met 2 bussen van de N.V. AOT een rondrit over het eiland gemaakt, waarbij ook een bezoek aan het Wagen museum werd gebracht. Dit gebeurde in twee groepen, omdat het gebouw waar het museum is onder gebracht niet op een dergelijk groot ge zelschap is berekend. In de namiddag werd in hotel „Bos en Duin" een koffie pauze gehouden. Het merendeel van de leden van de Texelse dansgroep was zo wel bij het middag- als avondprogram ma aanwezig. De organisatie van het weekend was geheel in handen van het Folklorebestuur. Om 8 uur precies be gon 's avonds de feestelijke bijeenkomst in hotel „De Oranjeboom". Natuurlijk werd door de dansgroepen van beide eilanden opgetreden. Ook de Texelse kinderdansgroep en de nog kersverse juniorenploeg toonden een staaltje van hun kunnen. Voor muzikale begeleiding zorgde de Boerenkapel o.l.v. de heer J. Wieten. Niet alleen zorgden zij voor de dansmuziek, maar ook voor enter tainment. Eigen begeleiding De Terschellinger dansgroepen had den zelf begeleiding meegenomen: twee accordeonisten. Omdat ieder zonder uit zondering letterlijk en figuurlijk zijn beste been voorzette, werd het een zeer succesvolle avond. Dit is niet in de laat ste plaats te danken geweest aan recre atieleider J. M. de Vries, die op zijn be kende wijze de programma-onderdelen aan elkaar praatte en de gebeurtenissen zonodig van commentaar voorzag. De feestavond werd geopend door ere voorzitter F. de Jong. Tijdens de pauze boden de dames D. v. Sambeek-Schra- ma, A. Timmer-Zijm en A. Eijk-Bonté de leiders van de drie Terschellinger groepen ieder een fraai geborduurd schilderij aan een typisch Texels ta fereel, door leden van de Stichting Fol klore Texel vervaardigd. Na het offi ciële programma werd de avond nog geruime tijd voortgezet met minder authentieke dansen. In hotel „De Linde- boom-Texel" vertoonde de heer J. Vroom zondagmorgen om 11 uur de laatste folklorefilm, met onder meer beelden van het bezoek aan Terschel ling. Rond 2 uur werd nog een laatste kleine rit over het zuiden van Texel gemaakt en om 3 uur aanvaardde het m.s. „Vlieland" de terugreis naar Ter schelling. Terwijl het schip de haven uitvoer werd op het dek in de stralende zon nog een laatste serenade gebracht aan de op de haven achterblijvende Texelse folkloreleden. en wordt bepaald door aanleg en vorde ringen van de leerling en het te kiezen beroep. De leerlingen kunnen worden opge leid voor: 1. Het T-diploma. Deze opleiding is geschikt voor de leer ling met een meer theoretische aanleg. Als praktisch hoofdvak kan gekozen worden uit: de naaldvakken en zorg voor voeding, woning en kleding. 2. Het P-diploma. Deze opleiding is geschikt voor leerlin gen met een meer praktische aanleg. Als praktisch hoofdvak kan gekozen worden uit: naaldvakken, zorg voor voeding, woning en kleding, kantoor voorbereiding en voorbereiding winkel assistente. Zowel de T- als P-leerling kiest uit een aantal theoretische vakken waarin examen moet worden gedaan. Met een T-diploma kan een leerling worden geplaatst op een school voor Middelbaar Huishoud en Nijverheids Onderwijs (M.H.NjO.), maar ook P- leerlingen, die in het bezit zijn van een aanvullend T-diploma kunnen tot het M.H.N.O. worden toegelaten. De mogelijkheden van het M.H.N.O. zijn: 1. De 3-jarige vooropleiding voor het Hoger Beroeps Onderwijs, doch alleen voor de zeer goede leerlingen. Hierna is toelating mogelijk tot de opleiding van leerlingen bij het beroepsonderwijs, diëtiste, verpleegkundige, apothekers assistente, kleuterleidster enz. 2. -De 2-jarige opleiding voor kos tuumnaaien. De toekomstmogelijkheden hiervan zijn: toelating tot de opleiding tot couture (een funktie in het kleding bedrijf), verkoopster in een stoffenaf- deling en zelfstandig kostuumnaaister. 3. De 1-jarige opleiding oriëntering verzorgende beroepen (O.B.V.) die aan de Huishoudschool op Texel gevolgd kan worden. Tijdens deze opleiding gaan de meis jes 3 maanden werken in inrichting, leergezin of bij de gezinsverzorging. Deze opleiding vormt een goede basis voor het eventueel te kiezen verzor gende beroep. Ook voor meisjes die nog niet weten wat ze willen worden is het een bijzonder leerzame en boeiende opleiding, die hen tijdens de drie maan den stagen even op eigen benen leert staan, maar onder het waakzame oog van de school en de inrichting. De examenvakken zijn o.m. Neder lands, omgang met mensen, anatomie, fysiologie, E.H.B.O., zorg voor voeding, woning en kleding en één keuzevak. 4. De 2-jarige opleiding voor Inrich- tings-assistente (Inas) waarvan de toe komstmogelijkheden zijn: een zelfstan dige funktie in de huishoudelijke sek- tor van een ziekenhuis, kindertehuis o. i.d. en toelating tot de opleiding van verpleegkundige. 5. De 2-jarige opleiding voor kinder- verzorgster/jeugdverzorging. Toekomst mogelijkheden. een funktie in kinderte huizen, kinderdagverblijven, inrichtin gen voor kinderbescherming of toela ting tot de sociale academie. Het Landbouwonderwijs Het karakter van het Landbouwon derwijs gaat zich wijzigen Was het vroeger dat de nadruk lag op de vee teelt, de akkerbouw of de bloembollen teelt, nu komt de nadruk op de verzor ging van planten in de ruimste zin en de verzorging van dieren. Het onder wijs is toegankelijk voor zowel jongens als meisjes, iets wat overigens ook het geval is op scholen als de Huishoud school en de Technische School. Men kan twee diploma's behalen na de 4-jarige Landbouwschool: 1. Het A-diploma met als verplicht examen Nederlands, wiskunde en En gels en nog 3 keuze vakken. 2. Het B-diploma met als verplicht examen Nederlands en 4 keuzevak ken. Het A-diploma geeft toelating tot de 3-jarige Middelbare Landbouwschool en de 3-jarige Middelbare Tuinbouw school. Het B-diploma geeft toelating tot de 2-jarige Middelbare Landbouwschool en de 2-jarige Tuinbouwschool. Ook kan men toegelaten worden tot de Technologische School voor de le vensmiddelenindustrie, de politieschool en de Shell (bedrijfsschool v. d.) Deze scholen geven een opleiding voor de volgende funkties bij aan- en verkoop in land- en tuinbouw zowel coöperatief als particulier, voorlich tingsdiensten van overheid en particu lier bedrijfsleven, fok- en controlever enigingen, k.i.-stations en stamboek, zuivel-, levensmiddelen- en genotsmid delenindustrie, onderzoek instituten en proefbedrijven, dierverzorging en waar neming op laboratoria, landschapsver zorging, recreatie en milieubeheer, boe renleenbanken, boekhoudbureau en verzekeringswezen en ontwikkelings werk. Aangifte voor de landbouwschool is mogelijk voor: a. De eerste klas. De leerling wordt dan geplaatst in de gemeenschappelijke brugklas van de Landbouwschool, Lagere Technische School en Lagere Landbouwschool. b. De tweede klas. Na 1 jaar brugklas van een andere school voor voortge zet onderwijs. c. De derde klas. Na 2 jaar voortgezet onderwijs op een andere school. Uit het bovenstaande hebt u kunnen lezen dat de verschillende vormen van - beroepsonderwijs geen eindonderwijs behoeven te zijn Uit het aantal leerlin gen dat jaarlijks na het behalen van het diploma door gaat leren, blijkt dui delijk dat het beroepsonderwijs steed$ meer de funktie krijgt van springplank tot verdere (hogere) beroepsopleidin gen. Ter gelegenheid van het vijfjarig be staan organiseert de aquariumvereni ging een reisje naar Amsterdam, te houden op zaterdag 8 april. Het pro gramma moet nog definitief door het bestuur worden bepaald, maar vast staat reeds dat een bezoek aan de Flo- riade en een gezamenlijk etentje erin zal worden opgenomen. Er zal voor worden gezorgd dat 'het reisje oök voor de dames aantrekkelijk is. Voor zover er plaatsen in de bus over zijn kunnen ook niet-leden aan het reisje deelne men. Leden zowel als niet-leden wor den verzocht zich zo spoedig mogelijk op te geven bij secretaris G. M. Le- gierse, Wilhelmmalaan 63, telefoon 3318 Den Burg. DE COCKSDORP In hotel Kikkert gaf de toneelclub „Zuid-Eierland" een uitvoering ten bate van de kleuter school „De Wadlopertjes". Het was een gezellige avond die veel publiek trok en derhalve een behoorlijk bedrag in het laatje bracht, nl. 500,voorna melijk als gevolg van de verloting. Prijzen vielen op de volgende num mers: Groen: 9, 17, 65, 357, 368, 376, 394, 433, 509, 523, 537, 661, 735, 778, 823 en 846. Oranje: 42, 52, 198, 330, 334, 387, 510, 512, 578, 619, 636, 637, 650, 676, 804, 817 en 898. Geel: 437, 664, 804 en 884. De prijzen kunnen worden afgehaald bij mevrouw T. Boon-Waldus, Vuurto ren weg 5. De weg die op deze manier wordt af gelegd is weliswaar iets langer maar wordt beslist niet afgesneden. Een fou tieve schoolkeuze (een vorm van onder wijs die de leerling maar net aan kan) kan ten koste gaan van veel levens vreugde door het voortdurend moeten ervaren dat klasgenoten het steeds even beter kunnen. Vele van déze leerlingen ontbreekt dan ook na het behalen van ten diploma de moed en de lust om verder te gaan. De Rijks Scholengemeenschap De Rijks Scholengemeenschap is een school met een aantal verschillende op leidingen, waarbij de mogelijkheid be staat om bij gebleken geschiktheid of ongeschiktheid met de minst mogelijke belemmeringen en tijdsverlies van de ene opleiding naar de andere over te gaan. Het voornaamste kenmerk is, dat de school in al zijn opleidingen algemeen vormend onderwijs geeft en niet voor een beroep opleidt. Wel zijn de .Mavo en de Havo-opleidingen een goede basis voor het middelbaar en hoger beroeps onderwijs (bijv. H.T.S.) en het athe neum voor het hoger onderwijs (uni versiteit en hogeschool). Bij de toela ting wordt evenals bij de andere school typen uitgegaan van het advies van het hoofd van de basisschool. Eventueel wordt bij de aanmelding met de ouders gepraat; daarna neemt de toelatings commissie een beslissing. In het eerste jaar, de brugklas, wordt vastgesteld voor welke opleiding de leerling geschikt is; eventueel of hij al of niet geschikt is voor deze taak van onderwijs. Daarna wordt de leerling in overleg met de ouders in één der rich tingen geplaatst. De Rijks Scholengemeenschap Texel heeft de volgende opleidingen: 3-jarige Mavo: in het algemeen be doeld als eindonderwijs; voor de beste leerlingen is het mogelijk na het eind examen toegelaten te worden tot de vierde klas van de 4-jarige MAVO of tot het middelbaar beroepsonderwijs. 4-jarige Mavo: met dit diploma heeft de leerling toelating tot het middelbaar beroepsonderwijs; voor de beste leerlin gen bestaat de mogelijkheid om in de vierde klas van de Havo geplaatst te worden. 5-jarige Havo: dit diploma geeft toe lating tot het hoger beroepsonderwijs; voor de beste leerlingen bestaat de mo gelijkheid geplaatst te worden in de 5e klas van het atheneum. 6-jarig Atheneum: dit diploma geeft toelating tot universiteit of hogeschool en natuurlijk ook tot het hoger beroeps onderwijs. Nadere inlichtingen kunt u verkrij gen bij de direkties van de verschil lende scholen. Huishoudschool: mej. T. Brand, tele foon (02220) 2596. Landbouwschool: de heer C. P. Laan, telefoon (02220) 2126. Technische School: de heer E. G. Bouw man, telefoon (02220) 2121. L.E.A.O.: de heer v. d. Leek, telefoon (02230) 12108 (Den Helder). R.S.G.: de heer G. v. d. Eijk, telefoon (02220) 2958. Gehoorapparatenservice op Texel ELECTROHUIS

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1972 | | pagina 5