'aarheen na lagere school?
(i
ILMNIEÜWS
Terschellinger dansgroepen
brachten geslaagd tegenbezoek
NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK
Een batik
waar muziek in zit
Aquariumvereniging
op
reis
Toneelavond bracht ƒ500,
op voor „De Wadlopertjes"
Voor
Tweede blad Texelse Courant, vrijdag 10 maart 1972
deze krant staat een gezamenlijke
lrtentie van de Texelse scholen
1 voortgezet onderwijs waarin wordt
Izen op de mogelijkheid om nieuwe
tjngen aan te melden. Dat betekent
jongelui die dit jaar de basis-
El verlaten een keus zullen moeten
Juit de verdere onderwijsmogelijk-
|n. In de praktijk is gebleken dat
voor de betrokken leerlingen en
(ouders vaak geen eenvoudige zaak
Jede omdat velen niet op de hoogte
van de mogelijkheden die het
gezet onderwijs biedt. Daarin ver-
iring te brengen is het doel van on-
faand uitvoerig overzicht, dat tot
I kwam met medewerking van de
pkken scholen. Degenen die er be-
bij hebben worden geadviseerd
verzicht uit te knippen en te be-
Id. Het gaat om een belangrijke
Jssing die niet lichtvaardig geno-
|mag worden! De keuze zal afhan-
van de interesse en de geaardheid
|dc betrokken leerling en ook van
Resultaten die op de lagere school
!cn geboekt. Het hoofd van de
voor basisonderwijs zal zeker
J>n helpen bij het maken van een
p keus.
Texel kan men kiezen uit de vol
le scholen:
Iholen voor zuiver theoretisch on-
Irwijs,
M.A.V.O., H.A.V.O. onderge-
^acht in de Rijksscholengemeen-
neenschap en Atheneum,
tholen voor praktisch en theore-
|ch onderwijs.
de Lagere Landbouw Huishoud-
Ihool
t Lagere Technische School
i Lagere Landbouw School
ben Helder bevinden zich nog de
ferijschool en de school voor
LO. (lager economisch en admini-
|ief onderwijs) en een Lagere Tech-
School die een groter aantal vak-
lingen biedt en daarnaast een afde-
Ivoor individueel Technisch onder-
iheeft.
[liet Lager Technisch Onderwijs
scholen voor Lager Technisch on-
jijs kunnen de leerlingen een oplei-
krijgen in verschillende vakrich-
1. De meeste van deze opleidingen
;n een duur van drie jaar andere
jaar. De meest bekende vakrich-
in op Technische Scholen zijn:
iarig:
lalbewerken
kunde (timmeren)
Idersopleiding
Biding voor brood- en banketbak-
|kok)
Iarig
irvoertuigen techniek
Itrotechniek
h het bovenstaande lijstje is een
pling gemaakt in drie- en vier-ja-
tpleidingen.
de zeer nabije toekomst (met in-
van 1973) zullen echter alle Tech-
le Scholen vier-jarig zijn.
Lagere Technische School op
|l heeft twee vakrichtingen nl.
albewerken en Bouwkunde. Dit
ichter beslist niet zeggen dat de
gen een opleiding krijgen voor
epaald beroep. Een algemeen vor-
e vakken nemen nl. op de techni-
|scholen een ruime plaats in. Naast
eer vakgerichte leervakken als
dnebankwerken, plaatwerken, las-
aterialenkennis, gereedschappen-
technische beginselenleer, bank
ieren, machinale houtbewerking,
[ructieleer, vaktekenen en tech-
schetsen, krijgen de leerlingen
root aantal uren les in vakken als
jrlands, Engels, Duits, wiskunde,
en, natuurkunde en mechanica,
ie, aardrijkskunde, geschiedenis,
chappijleer en gymnastiek,
technische opleiding is zeer alge
dat wil zeggen dat de leerlingen
is na de opleiding aan de Techni-
School gaan specialiseren in een
dd vak. Het laatste jaar van de
gusche School is gesplitst in een
'-klas. waar de leerlingen een op-
l| krijgen die meer op de praktijk
richt en een T-klas, waar het ac-
valt op de meer theoretische vak-
het behalen van het P-diploma
|en de leerlingen gaan werken en
■erdag- en zondagavond 8.00 uur en
igmiddag 3.00 uur draait in het
theater voor jong en oud een ko-
ie film van Louis de Funès: „Met
luzick mee". Als monsieur Evan
s raakt hij nu in de dolste situaties
der van een showballet. Hij waakt
m leeuw over de danseressen om te
tomen dat zij kennismaken met een
wat een huwelijk en daardoor het
ïs van het meisje in kwestie tot ge-
zou kunnen hebben. Ondanks alle
•orgsmaatregelen ontmoet Frangoi-
!n van de beste medewerksters, de
van haar dromen en er is sprake
en huwelijk. Evans schakelt op ge-
eerde wijze zijn neef Philippe in
et het zo te spelen dat Frangoises
en verijdeld worden. Kort daarna
hij een baby in zijn bed en zijn
raoehtige aard brengt hem er toe
fiken dat Philhppe de vader is. Als
inderdaad bekent dat hij iets met
eisje gehad heeft vindt Evans dat
oet trouwen. Het kost enige moeite
moeder te vinden en dit gevoegd
feit dat er nog een tweede baby
nele verschijnt leidt tot een groot
complicaties die slechts met de
e moeite en met veel misverstan-
unnen worden opgelost. Toegang
eftijden.
hun praktische opleiding voltooien in
een bedrijf onder toezicht van een zg.
leerlingstelsel en daarnaast het part
time onderwijs volgen gedurende één
volle dag in de week; of op een andere
Technische School bijv. een kopklas
metselen volgen.
Het T-diploma verschaft de mogelijk
heid tot een verdere studie aan een
Middelbaar Technische School (M.T.S.)
een Zeevaartschool (afdeling scheeps-
werktuigkunde) de Autotechnische
school, een Elektrotechnische school,
Schildersschool of Grafische school enz.
De leerlingen die opgeleid willen wor
den in een andere vakrichting dan de
L.T.S. op Texel biedt kunnen nog 1
(brugklas) of 2 jaar de lessen op de
L.T.S. op Texel volgen. De andere tech
nische scholen sluiten nl. wat program
ma betreft hierop aan. Vervolgens geeft
de brugklas van de L.T.S. aansluiting
op het onderwijs aan een Landbouw
school, Visserij school en L.E.A.O.
Leerlingen van het basis-onderwijs,
die het onderwijs aan een afdeling van
de Rijksscholengemeenschap willen
volgen, maar hiervoor door bijv. het
hoofd van de basis-school nog niet rijp
genoeg wordt geacht kunnen ook de
brugklas van de L.T.S. volgen en daar
na plaatsing in de brugklas van de
Rijksscholengemeenschap aanvragen.
Dit is echter in slechts enkele gevallen
gewenst en zeker niet de normale weg.
Het L.E.A.O.
(lager economisch en
administratief onderwijs)
Het L.E.A.O. is de nieuwste vorm
van lager beroeps onderwijs. In het
brugjaar krijgen de leerlingen les in
algemeen vormende vakken en daar
naast een aantal uren handenarbeid.
De leervakken in het brugjaar zijn ge
lijk aan die welke gegeven worden aan
de andere scholen voor beroeps onder
wijs zoals de Huishoudschool, de Tech
nische School en de Landbouwschool.
Het tweede leerjaar is beroepsoriënte
rend dit in verband met de aan het
eind van dit jaar te kiezen richting:
winkel of kantoor. Deze keuze wordt
in overleg met de ouders en de leerlin
gen gemaakt. In het tweede jaar wordt
het aantal vakken van de brugklas uit
gebreid met een tweede moderne taal
(Duits), maatschappijleer, boekhouden,
bedrijfsrekenen, handelskennis, reehts-
en wetskennis, winkel- of kantoorprak
tijk en machineschrijven. In het derde
leerjaar, dus nadat de leerlingen een
vakrichting hebben gekozen, ontvangen
de leerlingen een theoretisch en een
praktisch gerichte opleiding in de geko
zen richting.
Voor de richting kantoor omvat dit
o.a. blind rythmisch typen (tienvinger-
systeem), omgang met kantoormachines
en administratief inzicht.
Voor de richting winkel omvat dit
o.a. omgang met klanten, verkoopme
thoden, financiële afwikkelingen, ver
pakken en het opstellen van artikelen.
De leerlingen die met goed gevolg een
schriftelijk, mondeling of praktisch
examen hebben afgelegd ontvangen een
door het Rijk erkend diploma.
Na het behalen van het L.E.A.O.-di
ploma zijn er mogelijkheden tot verdere
studie, nl. volledig dagonderwijs bij het
M.E.A.O. (middelbaar economisch en
administratief onderwijs), mits er exa
men is gedaan in twee moderne talen.
In verband met programma van deze
school zullen alleen zeer goede leerlin
gen met succes dit onderwijs kunnen
volgen en Avond- en part-time onder
wijs.
Het L.H.N.O.
(Lager Huishoud en
Nijverheids Onderwijs
Evenals dat het geval is bij het Lager
Technisch Onderwijs krijgen de leerlin
gen bij deze tak van het Lager Beroeps
Onderwijs naast lessen in de praktische
vorming ook les in de algemeen vor
mende vakken.
De praktische vakken bij het Huis
houd en Nijverheids Onderwijs zijn:
Naaldvakken, Zorg voor voeding, kle
ding en woning, handenarbeid en prak
tische redzaamheid.
In de brugklas en in het tweede jaar
volgen alle leerlingen dezelfde lessen.
In het derde leerjaar wordt een vak
kenpakket gekozen, dat tevens het aan
tal vakken is waar examen in wordt ge
daan. Naast de examenvakken krijgen
de leerlingen les in tekenen, lichame
lijke oefening en maatschappijleer. De
keuze van de vakken geschiedt in over
leg met de ouders en de leerlingen zelf
Ruim 80 Terschellingers kwamen het
afgelopen weekend naar Texel om een
tegenbezoek te brengen aan de Texelse
dansgroep, die in 1971 op uitnodiging
een bezoek aan Terschelling bracht.
Het gezelschap, dat met het m.s. „Vlie
land" van rederij Doeksen de ruim
drie en een half uur durende boottocht
maakte en om 11 uur zaterdagmorgen
de haven aan 't Horntjc binnenvoer,
bestond uit leden van drie verschillen
de dansgroepen; nl. van Midsland, West
en Hoorn. Het schip bleef met toestem
ming van Rijkswaterstaat en in overleg
met de N.V. Teso de beide dagen dat
het bezoek duurde in de haven liggen.
Hier werd het bezoek opgewacht door
het folklorebestuur en een aantal leden
van de dansgroep „Oude Dansen" en
naar hotels en particuliere adressen
gebracht. Zaterdagmiddag rond 1 uur
werd met 2 bussen van de N.V. AOT
een rondrit over het eiland gemaakt,
waarbij ook een bezoek aan het Wagen
museum werd gebracht.
Dit gebeurde in twee groepen, omdat
het gebouw waar het museum is onder
gebracht niet op een dergelijk groot ge
zelschap is berekend. In de namiddag
werd in hotel „Bos en Duin" een koffie
pauze gehouden. Het merendeel van de
leden van de Texelse dansgroep was zo
wel bij het middag- als avondprogram
ma aanwezig. De organisatie van het
weekend was geheel in handen van het
Folklorebestuur. Om 8 uur precies be
gon 's avonds de feestelijke bijeenkomst
in hotel „De Oranjeboom". Natuurlijk
werd door de dansgroepen van beide
eilanden opgetreden. Ook de Texelse
kinderdansgroep en de nog kersverse
juniorenploeg toonden een staaltje van
hun kunnen. Voor muzikale begeleiding
zorgde de Boerenkapel o.l.v. de heer J.
Wieten. Niet alleen zorgden zij voor
de dansmuziek, maar ook voor enter
tainment.
Eigen begeleiding
De Terschellinger dansgroepen had
den zelf begeleiding meegenomen: twee
accordeonisten. Omdat ieder zonder uit
zondering letterlijk en figuurlijk zijn
beste been voorzette, werd het een zeer
succesvolle avond. Dit is niet in de laat
ste plaats te danken geweest aan recre
atieleider J. M. de Vries, die op zijn be
kende wijze de programma-onderdelen
aan elkaar praatte en de gebeurtenissen
zonodig van commentaar voorzag. De
feestavond werd geopend door ere
voorzitter F. de Jong. Tijdens de pauze
boden de dames D. v. Sambeek-Schra-
ma, A. Timmer-Zijm en A. Eijk-Bonté
de leiders van de drie Terschellinger
groepen ieder een fraai geborduurd
schilderij aan een typisch Texels ta
fereel, door leden van de Stichting Fol
klore Texel vervaardigd. Na het offi
ciële programma werd de avond nog
geruime tijd voortgezet met minder
authentieke dansen. In hotel „De Linde-
boom-Texel" vertoonde de heer J.
Vroom zondagmorgen om 11 uur de
laatste folklorefilm, met onder meer
beelden van het bezoek aan Terschel
ling. Rond 2 uur werd nog een laatste
kleine rit over het zuiden van Texel
gemaakt en om 3 uur aanvaardde het
m.s. „Vlieland" de terugreis naar Ter
schelling. Terwijl het schip de haven
uitvoer werd op het dek in de stralende
zon nog een laatste serenade gebracht
aan de op de haven achterblijvende
Texelse folkloreleden.
en wordt bepaald door aanleg en vorde
ringen van de leerling en het te kiezen
beroep.
De leerlingen kunnen worden opge
leid voor:
1. Het T-diploma.
Deze opleiding is geschikt voor de leer
ling met een meer theoretische aanleg.
Als praktisch hoofdvak kan gekozen
worden uit: de naaldvakken en zorg
voor voeding, woning en kleding.
2. Het P-diploma.
Deze opleiding is geschikt voor leerlin
gen met een meer praktische aanleg.
Als praktisch hoofdvak kan gekozen
worden uit: naaldvakken, zorg voor
voeding, woning en kleding, kantoor
voorbereiding en voorbereiding winkel
assistente.
Zowel de T- als P-leerling kiest uit
een aantal theoretische vakken waarin
examen moet worden gedaan.
Met een T-diploma kan een leerling
worden geplaatst op een school voor
Middelbaar Huishoud en Nijverheids
Onderwijs (M.H.NjO.), maar ook P-
leerlingen, die in het bezit zijn van een
aanvullend T-diploma kunnen tot het
M.H.N.O. worden toegelaten.
De mogelijkheden van het M.H.N.O.
zijn:
1. De 3-jarige vooropleiding voor het
Hoger Beroeps Onderwijs, doch alleen
voor de zeer goede leerlingen. Hierna
is toelating mogelijk tot de opleiding
van leerlingen bij het beroepsonderwijs,
diëtiste, verpleegkundige, apothekers
assistente, kleuterleidster enz.
2. -De 2-jarige opleiding voor kos
tuumnaaien. De toekomstmogelijkheden
hiervan zijn: toelating tot de opleiding
tot couture (een funktie in het kleding
bedrijf), verkoopster in een stoffenaf-
deling en zelfstandig kostuumnaaister.
3. De 1-jarige opleiding oriëntering
verzorgende beroepen (O.B.V.) die aan
de Huishoudschool op Texel gevolgd
kan worden.
Tijdens deze opleiding gaan de meis
jes 3 maanden werken in inrichting,
leergezin of bij de gezinsverzorging.
Deze opleiding vormt een goede basis
voor het eventueel te kiezen verzor
gende beroep. Ook voor meisjes die nog
niet weten wat ze willen worden is
het een bijzonder leerzame en boeiende
opleiding, die hen tijdens de drie maan
den stagen even op eigen benen leert
staan, maar onder het waakzame oog
van de school en de inrichting.
De examenvakken zijn o.m. Neder
lands, omgang met mensen, anatomie,
fysiologie, E.H.B.O., zorg voor voeding,
woning en kleding en één keuzevak.
4. De 2-jarige opleiding voor Inrich-
tings-assistente (Inas) waarvan de toe
komstmogelijkheden zijn: een zelfstan
dige funktie in de huishoudelijke sek-
tor van een ziekenhuis, kindertehuis o.
i.d. en toelating tot de opleiding van
verpleegkundige.
5. De 2-jarige opleiding voor kinder-
verzorgster/jeugdverzorging. Toekomst
mogelijkheden. een funktie in kinderte
huizen, kinderdagverblijven, inrichtin
gen voor kinderbescherming of toela
ting tot de sociale academie.
Het Landbouwonderwijs
Het karakter van het Landbouwon
derwijs gaat zich wijzigen Was het
vroeger dat de nadruk lag op de vee
teelt, de akkerbouw of de bloembollen
teelt, nu komt de nadruk op de verzor
ging van planten in de ruimste zin en
de verzorging van dieren. Het onder
wijs is toegankelijk voor zowel jongens
als meisjes, iets wat overigens ook het
geval is op scholen als de Huishoud
school en de Technische School.
Men kan twee diploma's behalen na
de 4-jarige Landbouwschool:
1. Het A-diploma met als verplicht
examen Nederlands, wiskunde en En
gels en nog 3 keuze vakken.
2. Het B-diploma met als verplicht
examen Nederlands en 4 keuzevak
ken.
Het A-diploma geeft toelating tot de
3-jarige Middelbare Landbouwschool
en de 3-jarige Middelbare Tuinbouw
school.
Het B-diploma geeft toelating tot de
2-jarige Middelbare Landbouwschool
en de 2-jarige Tuinbouwschool.
Ook kan men toegelaten worden tot
de Technologische School voor de le
vensmiddelenindustrie, de politieschool
en de Shell (bedrijfsschool v. d.)
Deze scholen geven een opleiding
voor de volgende funkties bij aan- en
verkoop in land- en tuinbouw zowel
coöperatief als particulier, voorlich
tingsdiensten van overheid en particu
lier bedrijfsleven, fok- en controlever
enigingen, k.i.-stations en stamboek,
zuivel-, levensmiddelen- en genotsmid
delenindustrie, onderzoek instituten en
proefbedrijven, dierverzorging en waar
neming op laboratoria, landschapsver
zorging, recreatie en milieubeheer, boe
renleenbanken, boekhoudbureau en
verzekeringswezen en ontwikkelings
werk.
Aangifte voor de landbouwschool is
mogelijk voor:
a. De eerste klas. De leerling wordt dan
geplaatst in de gemeenschappelijke
brugklas van de Landbouwschool,
Lagere Technische School en Lagere
Landbouwschool.
b. De tweede klas. Na 1 jaar brugklas
van een andere school voor voortge
zet onderwijs.
c. De derde klas. Na 2 jaar voortgezet
onderwijs op een andere school.
Uit het bovenstaande hebt u kunnen
lezen dat de verschillende vormen van -
beroepsonderwijs geen eindonderwijs
behoeven te zijn Uit het aantal leerlin
gen dat jaarlijks na het behalen van
het diploma door gaat leren, blijkt dui
delijk dat het beroepsonderwijs steed$
meer de funktie krijgt van springplank
tot verdere (hogere) beroepsopleidin
gen.
Ter gelegenheid van het vijfjarig be
staan organiseert de aquariumvereni
ging een reisje naar Amsterdam, te
houden op zaterdag 8 april. Het pro
gramma moet nog definitief door het
bestuur worden bepaald, maar vast
staat reeds dat een bezoek aan de Flo-
riade en een gezamenlijk etentje erin
zal worden opgenomen. Er zal voor
worden gezorgd dat 'het reisje oök voor
de dames aantrekkelijk is. Voor zover
er plaatsen in de bus over zijn kunnen
ook niet-leden aan het reisje deelne
men. Leden zowel als niet-leden wor
den verzocht zich zo spoedig mogelijk
op te geven bij secretaris G. M. Le-
gierse, Wilhelmmalaan 63, telefoon 3318
Den Burg.
DE COCKSDORP In hotel Kikkert
gaf de toneelclub „Zuid-Eierland" een
uitvoering ten bate van de kleuter
school „De Wadlopertjes". Het was een
gezellige avond die veel publiek trok
en derhalve een behoorlijk bedrag in
het laatje bracht, nl. 500,voorna
melijk als gevolg van de verloting.
Prijzen vielen op de volgende num
mers:
Groen: 9, 17, 65, 357, 368, 376, 394,
433, 509, 523, 537, 661, 735, 778, 823 en
846.
Oranje: 42, 52, 198, 330, 334, 387, 510,
512, 578, 619, 636, 637, 650, 676, 804, 817
en 898.
Geel: 437, 664, 804 en 884.
De prijzen kunnen worden afgehaald
bij mevrouw T. Boon-Waldus, Vuurto
ren weg 5.
De weg die op deze manier wordt af
gelegd is weliswaar iets langer maar
wordt beslist niet afgesneden. Een fou
tieve schoolkeuze (een vorm van onder
wijs die de leerling maar net aan kan)
kan ten koste gaan van veel levens
vreugde door het voortdurend moeten
ervaren dat klasgenoten het steeds even
beter kunnen. Vele van déze leerlingen
ontbreekt dan ook na het behalen van
ten diploma de moed en de lust om
verder te gaan.
De Rijks Scholengemeenschap
De Rijks Scholengemeenschap is een
school met een aantal verschillende op
leidingen, waarbij de mogelijkheid be
staat om bij gebleken geschiktheid of
ongeschiktheid met de minst mogelijke
belemmeringen en tijdsverlies van de
ene opleiding naar de andere over te
gaan.
Het voornaamste kenmerk is, dat de
school in al zijn opleidingen algemeen
vormend onderwijs geeft en niet voor
een beroep opleidt. Wel zijn de .Mavo
en de Havo-opleidingen een goede basis
voor het middelbaar en hoger beroeps
onderwijs (bijv. H.T.S.) en het athe
neum voor het hoger onderwijs (uni
versiteit en hogeschool). Bij de toela
ting wordt evenals bij de andere school
typen uitgegaan van het advies van
het hoofd van de basisschool. Eventueel
wordt bij de aanmelding met de ouders
gepraat; daarna neemt de toelatings
commissie een beslissing.
In het eerste jaar, de brugklas, wordt
vastgesteld voor welke opleiding de
leerling geschikt is; eventueel of hij al
of niet geschikt is voor deze taak van
onderwijs. Daarna wordt de leerling in
overleg met de ouders in één der rich
tingen geplaatst.
De Rijks Scholengemeenschap Texel
heeft de volgende opleidingen:
3-jarige Mavo: in het algemeen be
doeld als eindonderwijs; voor de beste
leerlingen is het mogelijk na het eind
examen toegelaten te worden tot de
vierde klas van de 4-jarige MAVO of
tot het middelbaar beroepsonderwijs.
4-jarige Mavo: met dit diploma heeft
de leerling toelating tot het middelbaar
beroepsonderwijs; voor de beste leerlin
gen bestaat de mogelijkheid om in de
vierde klas van de Havo geplaatst te
worden.
5-jarige Havo: dit diploma geeft toe
lating tot het hoger beroepsonderwijs;
voor de beste leerlingen bestaat de mo
gelijkheid geplaatst te worden in de
5e klas van het atheneum.
6-jarig Atheneum: dit diploma geeft
toelating tot universiteit of hogeschool
en natuurlijk ook tot het hoger beroeps
onderwijs.
Nadere inlichtingen kunt u verkrij
gen bij de direkties van de verschil
lende scholen.
Huishoudschool: mej. T. Brand, tele
foon (02220) 2596.
Landbouwschool: de heer C. P. Laan,
telefoon (02220) 2126.
Technische School: de heer E. G. Bouw
man, telefoon (02220) 2121.
L.E.A.O.: de heer v. d. Leek, telefoon
(02230) 12108 (Den Helder).
R.S.G.: de heer G. v. d. Eijk, telefoon
(02220) 2958.
Gehoorapparatenservice
op Texel
ELECTROHUIS