ludeschilders willen hun groene dijkberm niet missen \GENDA CJ Belangrijk voor de recreatie Een bank die snel is WMm'm. teéëm wow.-m Reisje naar merklappenexpositie Herdershond moet weg na klachten van buren Burgerlijke stand Eéndagsbestuur organiseerde geslaagde avond Wie heeft het efficiencyrapport niet goed gelezen? iweede blad lexeise Courant, vrijdag ^4 maart iv/z (Vervolg van vorig nummer) Ie heer A. Hemelrijk zei het te bc- Ln als de nieuwe dijk niet toegan- ik zou zijn voor publiek. Blijkens boorden van de beer Weijdt zit die r er echtcr toch in. Er wordt aan ,cht de dijk te beweiden met scha- wat de aanleg van afrastering no- maakt. Via diverse trapjes zullen ,ensen echter wel over de dijk kun- klbnmen. Op dit moment ziet het iet naar uit dat de nu aan de zee- I zittende groene berm ook in de iwe dijk zal worden opgenomen, zou kunnen, maar het kost 000,— extra. De berm is zeer bc- riik voor de recreatie. Niet alleen jevolking van Oudcschild, waar- •i de jeugd, vermaakt zich hier. ontdekken steeds meer de toeristen oordelen van deze zonnige en luw ,en groenstrook. Blijkens reacties zaal werd op het behoud van de toch ivel heel veel prijs gesteld, [aanwezige autoriteiten kregen te haan, dat zij in ieder geval hun best (sten doen om ook in de nieuwe dijk f een stuk berm op te nemen. ■n vragensteller herinnerde eraan, de gemeente dertijds de oude kleu- chool heeft gekocht om een door- ik naar het Bolwerk te kunnen ma- Volgens het nieuwe plan komt een braak op een andere plaats en [ten er ander huizen gesloopt wor- De heer Van Hoorn zei dat het ipronkehjke voornemen al in 1962 geschrapt, maar kon er verder wei- over zeggen. De heer A. Boom :ht de mogelijkheid ter sprake, dat Zeeuwse mosselvloot naar Texel jt. Is de nieuwe haven groot genoeg die schepen op te vangen? De heer i|dt wist het niet, maar als de werk ten op den duur een visserij bestem ig zou krijgen zou deze zonodig kun- worden uitgebreid. Dank zij het ■u, dat men de waterfabriek niet vlak ■de geprojecteerde haven heeft ge- pvd, zou de haven tot De Waal kun- worden uitgebreid bij wijze van >ken dan. heer J. Zuidewind was niet erg Lkkig met de ongeveer parallel aan Heemskerckstraat lopende „indus- j", want deze bedreigde een deel J zijn huis. Hij kreeg te horen dat zal fden getracht hieraan tegemoet te pen. Kleinere ijsbaan agszins geschokken reageerde het lliek op de mededeling, dat het ilterrein, tevens ijsbaan, een kleine- ippervlakte zal krijgen dan de hui- Ie ijsbaan. De heer Visser informeer- iwanneer met de uitvoering van dit temmingsplan kan worden begon- Het bleek voor de burgemeester ilijk hierop een antwoord te geven, de gemeente betreft zal zo snel elijk worden gewerikt. Na deze rzittihg wordt het plan opnieuw be ken en heeft het verdere voorover leg plaats. Dan volgt de tervisielegging waarbij bezwaren kunnen worden bracht bij gemeenteraad en even- 1 Gedeputeerde Staten of de Kroon, je heer J. de Blok vond het indus- jterrein niet zo gelukkig geprojec- rd met het oog op het landschaps bon. Kijkende vanuit oostelijke rich- E verliest het dorpssilhouet zijn com- te vorm en wordt de „doorkijk" tus- zuivelfabnek en Oudeschild smal- Hij vond dat aan bet industrie- etn een meer vierkante vorm moest Vrijdag 24 maart Burg, zaaltje Doopsgezinde kerk, 0.00 uur, bijeenkomst fotoclub „De ïekendief". Burg, N.H. kerk, 20.00 uur, pro- amma Stichting Bejaardenomroep exel. Burg, hotel „De Zwaan", 20.00 uur, ia-avond over voetbalspelregels. Burg, „Casino", 20.00 uur, bazaar b.v. Texelse Boys. terend, „De Bijenkorf", 20.00 uur, arvergadenng dorpshuis. Zaterdag 25 maart Burg, Burgemeester De Koning- al, 14.30 uur, jeugduitvoering gym- stiekvereniging Texel. Burg, Burgemeester De Koning- al. -0.00 uur, uitvoering gyninastiek- remging Texel. Burg. Casino", 20.00 uurT bazaar hv. Texelse Boys. Zondag 26 maart "(-'asino"» 's middags en 's onds bazaar t.b.v. Texelse Boys. Dinsdag 28 maart Burg, „Casino", 20.00 uur, jaarver- aaenng Woningbouwver. Texel. Woensdag 29 maart sterkringaasmaaltij d Doopsgezinde Iedere woensdagmorgen en UF^' "(-'as^no"> 11.00 uur bejaar- engymnastiek LBur#' Landt>ouwschool, 15 00 uur, ejaardenzang. Iedere vrijdagavond ,Sd' »De Bijenkorf", 19.30 uur, O eenkomst modelbouwclub WadaTCwriidag Cn zMcrdaS aa1, Wagenmuseum, 14.00 - 17.00 Ur open. Iedere zaterdagmiddag ■ime^nen' "Dennenoord",. 15.00 uur, mmen in de Dennen. worden gegeven, waardoor de naar het westen stekende punt kan worden ver meden. Verder vroeg hij waarom ook een agrarisch gedeelte (tussen de nieu we wijk en de Puzzelweg) in het plan is opgenomen en daardoor automatisch buiten het bestemmingsplan landelijk gebied valt. De burgemeester verklaar de dat de geplande vorm van het in dustrieterrein min of meer noodge dwongen is ontstaan als gevolg van de bestaande situatie. De heer Mulder zei, dat men de puzzelweg als een logische begrenzing van het plan had gezien. De met de dijkverzwaring samenhangende nieuwe wegen zijn geschikt voor alle verkeer. Een vragensteller wees erop, dat men overal elders tracht het zware verkeer buiten de woonkernen om te leiden, maar ten aanzien van Oude schild is men blijkbaar gemakkelijker. De heer Van Hoorn antwoordde, dat het omleiden van het verkeer zeer kost baar is. Nu gebruikt men de wegen, die door Rijkswaterstaat in het kader van de dijkverzwaring worden aangelegd. Overigens kan men van het verkeer tus sen industrieterrein via Bolwerk naar Ponthaven moeilijk zeggen, dat dit door het dorp gaat. Het is de moeite waard om eerst eens aan te zien hoe de nieuwe situatie in de praktijk bevalt; daarna kunnen altijd nog maatregelen getrof fen worden. Sommigen in de zaal wa ren echter van mening, dat de verkeers situatie op genoemde route nu reeds ge vaarlijk is; het zal zeker erger worden als de wegen straks breder zijn. Zwaar getroffen Mevrouw Snitjer vond dat de De Ruyterstraat door de zware dijk die er voor komt te liggen reeds „zwaar ge troffen" wordt, maar dat zal nood gedwongen geaccepteerd moeten wor den. Weinig goede woorden had ze echter voor de twee geplande doorbra ken naar het Bolwerk. Dat betekent dat straks bij Goudsblom en Barhorst auto's telkens de De Ruyterstraat zullen krui sen. Mevrouw Snitjer vond dit levens gevaarlijk. In verkeersmaatregelen had ze weinig vertrouwen. Ook nu is de De Ruyterstraat voor verkeer afgesloten, maar velen blijken lak te hebben aan die bepaling. De burgemeester: „Ik ben het helaas met u eens. Oudeschild is niets beter dan Den Burg". De heer v.d. Veer brak een lans voor de eerder be sproken groene berm op de nieuwe dijk hij pleitte voor snelle aktie om tot dit doel te komen. De heer Weijdt: „Als het te komen. De heer Weijdt: „Als het geld er voor komt, valt er wel te praten, maar ik zou op mijn vingers worden ge tikt als ik meer zou aanleggen dan de Deltawet voorschrijft. Ik voer geen be leid; ik moet mij aan de regels houden". Op de vraag van de heer J. Duin hoe het staat met de jachthavenplannen, kon burgemeester Sprenger niets con creets meedelen. Naar aanleiding van een desbetreffende vraag kwam ten slotte de afwateringsproblematiek in Oudeschild aan de orde. Er zijn nu plannen in de maak, aldus de heer Van Hoorn, om tot een gescheiden riolering over te gaan, waarbij het drainagewater rechtstreeks op het polderwater wordt geloosd. Met name in de achtertuinen geeft het hemelwater in de bestaande situatie veel overlast. Gevaarlijk fietspad Inmiddels was overgestapt naar het „algemene gedeelte" van de avond, waarbij ook vragen konden worden ge steld inzake Oudeschilder problemen, die niet met het bestemmingsplan te maken hadden. De heer F. Schellinger pleitte voor een vangrail langs het fietspad Den Burg-Oudeschild. Al vier keer is het voorgekomen, dat een auto van de weg raakte en op het fiespad buitelde. Het gevaar is vooral groot voor de tientallen kinderen, die dage lijks via dit pad naar school gaan. De heer Van Hoorn constateerde dat de be trokken automobilisten doorgaans op 'n aanmerkerlijk later uur van de weg plegen te raken. Een vangrail is een wens, die moeilijk in te willigen zal zijn. De heer Boom vond dat dicht bij de oversteekplaats voor fietsers aan het begin van de Heemskerckstraat veelal het uitzicht ontbreekt door de daar ge parkeerde vrachtwagens. De oversteek plaats moet verder naar Den Burg wor den verlegd. Ook werd gepleit voor ega liseren van het fietspad. De heer Van Hoorn vertelde dat de situatie verbe terd is, nadat onlangs een slijtlaag is aangebracht. Als gevolg van vorst wa ren gaten in het wegdek gevallen en het herstel daarvan heeft de oneffenheden veroorzaakt. Geklaagd werd over de schade, die het zeer zware verkeer (vrachtwagens met stenen, azobéhout e.d. voor de havenwerken) veroorzaakt op de route Ponthaven-Oudeschild. De heer Weijdt vertelde, dat alle chauffeurs zich bij hem op de haven moeten melden, waarbij een bepaalde (lange) route wordt opgegeven, waar deze auto's wei nig schade kunnen aanrichten. De be trokken chauffeurs ontdekken echter al gauw dat het via een andere iweg snel ler gaat. Daar is weinig aan te doen. Vuilnis De neiging van sommige Oudeschil ders om hun huisvuil in zee te gooien in plaats van het in plastic zakken aan de reinigingsdienst aan te bieden, kwam ook ter sprake. Een vragensteller meen de dat in de situatie verbetering zou komen als de zakken minder duur zou den zijn. „Hef wat meer straatbelasting en maak de zakken goedkoper". Mr. Sprenger greep de gelegenheid aan om enkele behartenswaardige woorden te spreken. „Bij de oplossing van de pro blemen, die met vervuiling hebben te maken heeft de gemeente een belang rijke taak. We moeten niet de illusie hebben, dat we het laakbare gedrag van enkelingen de kop kunnen indrukken. U moet daar allemaal samen tegen op treden en elkaar in dit opzicht opvoe den. Men behoort geen huisvuil te stor ten op plaatsen die daarvoor niet be stemd zijn en een schipper behoort zijn afgewerkte olie niet in de haven te laten lopen". Dat laatste kon de heer Van Leeuwen met een schokkend bericht illustreren: wekelijks lozen de kotters 1000 tot 1500 liter afgewerkte smeerolie in de haven. „Laat ze een van de schippers bekeu ren en een boete geven van ƒ1000,of ƒ1500,dan zit de schrik er wel in". Mr. Sprenger zei dat een plan in de maak is om de inlevering van afge werkte olie te stimuleren. Nog meerdere klachten kwamen ter tafel. Onder meer over het „verliezen" van stenen door te vol geladen vracht wagens. Advies van Mr. Sprenger: „Als U zoiets ziet, geef dan het kenteken door aan de politie". Ook -werd geklaagd over veel te hard rijden in de Heemskerckstraat. „Twee maal vijftig in plaats van de voorge schreven 50 km". Donderdagmiddag komt de vuilnis wagen in Oudeschild om de zakken op te halen. Vele mensen zetten de gevulde zak echter woensdagavond al buiten. Met het gevolg, dat nogal wat rommel ontstaat, omdat de zakken door hond, kat of rat worden aangevreten. De heer Van Hoorn: zet de zakken niet eerder buiten dan een paar uur voor dat de wagen komt. Ieder weet uit eigen ervaring omstreeks welke tijd de wagen kan worden verwacht. Op dinsdag 18 april organiseert mej. Joh. Witte („Bloermvijk") onder auspi ciën van de Overkoepeling van Vrou wenorganisaties een reisje naar Hoorn. Het is de bedoeling dat een bezoek wordt gebracht aan de van 25 maart tot 23 mei in het St. Jans Gasthuis 1563 (de Boterhal) te bezichtigen expositie van merklappen uit West-Friesland en het verdere Noordholland boven de Zaanstreek. De tentoonstelling werd georganiseerd door het Westfries Mu seum in nauwe samenwerking met het Openluchtmuseum te Arnhem, dat aan de hand van deze expositie een registra tie van merklappen en aanverwante handwerken wil maken. De kosten voor het reisje bedragen ongeveer ƒ10,per persoon. Vertrokken wordt met de boot van 9 uur en om half 7 's avonds hoopt men weer terug te keren. Omdat naast het bezoek aan de merklappeneenpositie voldoende tijd overblijft, wordt ruim schoots tijd en gelegenheid geboden om de vele bezienswaardigheden (als De Waag, de Hoofdtoren, de Oosterkerk en de jachthaven) van Hoorn te bezichti gen of te gaan winkelen in het winkel centrum van Nieuw-Hoorn. Wie zich voor het uitstapje naar Hoorn wil opgeven kan dit (zo spoedig mogelijk) doen bij mejuffrouw Joh. Wit te, „Bloemwijk", telefoon (02220) 2163. ZON, MAAN EN HOOG WATER Dc zon komt 26 maart op om 6.29 uur en gaat onder om 19.04 uur; 29 maart op om 6.22 uur en onder om 19.08 uur. Maan: 29 maart V.M 7 april L.K. Hoog water ter rede van Oudeschild: 24 mrt. 3.00 cn 15.46; 25 mrt. 4.41 cn 17.19; 26 mrt. 6.07 en 18.34; 27 mrt. 7.11 en 19.28; 28 mrt. 7.59 en 20.11; 29 mrt 8.37 en 20.46; 30 mrt. 9.09 en 21.18; 31 mrt. 9.34 en 21.45; 1 april 9.58 en 22.13. Aan het strand is het ongeveer een uur eer der hoog water. Dc herdershond van dc familie D.W. moet weg. De politie heeft de eigenaar voor de keuze gesteld een asiel voor het dier te zoeken of het te laten afmaken. Aanleiding is een drietal klachten, die in de afgelopen maanden zijn binnenge komen. Dc (nog jonge) hond heeft bij diverse boeren in De Westen jacht ge maakt op de schapen. Toen de naaste buurman van de fa milie W. in januari de hond op zijn land signaleerde, verzocht hij zijn buren het dier binnen te houden tot dat de lam meren geboren waren. Vergeefs, want op een ogenblik van onoplettendheid zag de hond weer kans naar buiten te glippen en zette zijn jaagtochten voort. Naar aanleiding hiervan diende P.B. uit De Westen een klacht bij de politie in, hoewel hij onder zijn kudde nog geen schadelijke gevolgen kon constateren. Flinke schade heeft inmiddels wel de heer Jb. B. Hij kreeg niet alleen een aantal lammetjes veel te vroeg, zodat ze ver onder het normale gewicht ble ven, maar heeft ook al 5 doodgeboren lammeren en 1 schaap moeten afvoeren. Het is niet zeker, dat de dood van het schaap en de lammeren door de her dershond veroorzaakt is en achteraf is dat ook moeilijk te bewijzen. B. heeft de schade wel aan de verzekering door gegeven en hoopt op grond van de klachten van de beide andere boeren (die in tegenstelling tot hem wel getui gen hebben kunnen aanvoeren) een uit kering te ontvangen. van 15 tot en met 21 maart 1972 Geboren: Marcella, dv. Leendert Vlas en Gretha Walstra. Ondertrouwd: Willem Vlas en Anneke Blom. Overleden; Trijntje Vlaming, wv. Onck, oud 85 jaar, wonende te Den Burg. DE COCKSDORP Een bijzondere bijeenkomst van de Plattelandsvrouwen afd. Eierland werd gehouden in hotel „De Hoop" te De Cocksdorp. Op deze avond werd zitting gehouden door een ééndagsbestuur, bestaande uit voorzit ster mevrouw B Monen-Waldus, secre taresse mevrouw J. Ran-Smit, penning- meesteresse mevrouw R. Dijkshoorn- Lap en twee leden mevrouw M. Wet steen-Kikkert en mevrouw R. de Graaf- Bakker. Het „echte" bestuur had nl. besloten de leden zelf eens te laten meemaken wat een werk het geeft om een avond te organiseren. Daartoe werd een één dagsbestuur geformeerd, waarin boven staande personen zitting hadden. De op dracht was om een avond samen te stel len met diverse aktiviteiten. Het be stuur had slechts 14 dagen de tijd om dit in elkaar te draaien maar het werd een groot succes! 64 leden waren komen opdagen. Als gasten waren de leden van de Welfaregroep van het Rode Kruis Texel uitgenodigd. Na het openingswoord van de voorzit ster kon men aan de slag gaan. Er was voor allerlei aktiviteiten gezorgd die de bezoekers geruime tijd bezighielden. Zo kon men het bloemschikken leren bij mevrouw Wolsen, flessen schilderen en lampen maken gebeurde met de helpen de hand van de heer G. Monen, figuren en voorstellingen maken van klei kon men leren bij mevrouw C Barendregt- de Visser, kralen rijgen bij mevrouw I. Zuidema-Klingers en haar dochter en mevrouw R. Dijkshoorn-Lap had haar waslijn leeggehaald om haar voorraad wasknijpers ter hand te stellen van de bezoekers die hier wandversieringen e.d. van konden maken. Deze creatieve bezigheden werden afgewisseld door een snack of een kopje koffie. Verder was er een verkooptentje waar „van alles en nog wat" te koop werd aangeboden. Deze koopwaar was vervaardigd door chronische zieken. Half elf was de officiële tijd om er mee te stoppen, maar wie zijn produkt nog niet af had kon hier mee doorgaan. Er zijn nog 6 plaatsen vrij in de bus voor het reisje naar Amsterdam. Leden die nog mee willen, dienen zich zo snel mogelijk op te geven. NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK Voor Gehoorapparatenservice op Texel ELECTROHUIS |r»ji> Uien belle* »m 4» radtklIt'A^! In de openbare hoorzitting over het voorontwerp van het bestemmingsplan Everstekoog in de Kaaps-nol te De Koog is door mij onder andere gesteld dat, blijkens het onlangs uitgebrachte efficiëncyrapport, het ontwikkelen van bestemmingsplannen op Texel een im provisatiekarakter draagt. De burge meester antwoordde hierop dat ik het rapport blijkbaar niet goed had gelezen. Want zoiets stond or niet in. Bij het ontwikkelen van bestemmingsplannen was juist geen sprake van improviseren en dat zou ook voor Everstekoog gelden. Toen ik opmerkte dat ik zoiets toch wel had begrepen uit het artikel in de krant over het efficiëncyrapport, suggereerde Mr. Sprenger dat misschien van ver keerde berichtgeving sprake was ge weest. Ik had het betreffende kranten artikel niet bij me, dus moest ik het hiermee doen. Naderhand bleek mij bij het overlezen van het betreffende arti kel in de Texelse Courant van 21 janu ari j.l. dat ik me niet had vergist. Er stond: „Wij zijn van mening dat het ontwikkelen van bestemmingsplannen in uw gemeente een improvisatiekarak ter draagt. Er is geen struktuurplan. De opdrachten aan de supervisor zijn niet naar tijd en omvang gepland. De uit gangspunten voor het ontwikkelen van (deel)plannen worden niet op systema tische manier verzameld". De redaktie deelde mij mee dat dit een letterlijke overname was uit het efficiëncyrapport. Dit werd mij door de heer G. A. Oskam bevestigd. Ik meen derhalve dat niet ik, maar de burgemeester het rapport niet goed heeft gelezen. Ik mag aannemen dat hier sprake is geweest van een misver stand; ik kan me nauwelijks voorstellen dat een dergelijke belangrijke passage in het rapport aan de aandacht van de burgemeester is ontsnapt, ofschoon: an derzijds liet het antwoord van Mr. Sprenger niets aan duidelijkheid te wensen over. Jook Nauta, Den Burg Desgevraagd leverde burgemeester Sprenger hierop het volgende commen taar: De passage, welke inzender citeert, is (en was) mij natuurlijk bekend. Niette min handhaaf ik mijn standpunt ten volle. Wat is het geval? Het rapport betreft de situatie, welke de rapporteurs hebben aangetroffen, toen zij voorjaar: 1971 met hun onder zoek begonnen. De bedoelde passage geeft weer, welke indruk zij hebben ge kregen van de wijze waarop toen een groot aantal bestemmingsplannen tege lijkertijd behandeld werd. Immers alle bestaande bestemmingsplannen moesten volgens de Wet op de Ruimtelijke Orde ning aangepast worden aan de nieuwe voorschriften vóór 1 augustus 1970. Men heeft toen van de nood een deugd ge maakt, door telkens die plannen voor rang te geven, welke óf woningbouw mogelijk maakten (in Den Burg, Oude schild, Den Hoorn, De Koog, De Cocks dorp en Oosterend), óf onmisbaar waren voor bepaalde voorzieningen (waterfa briek, parkeerterrein De Koog, bedrijfs terrein Den Burg). Terecht hebben de rapporteurs vastgesteld, dat deze werk wijze een improvisatiekarakter draagt, en terecht hebben zij de wenselijkheid van een structuurplan onderstreept. Die wenselijkheid had het gemeentebestuur zelf reeds eerder ingezien. Najaar 1969 is in het investeringsplan voor 1970 op genomen een „sociografisch onderzoek t.b.v. de stedebouwkundige plannen ï.v.m. de volkstelling 1970". Gelijk be kend is, heeft de volkstelling pas in 1971 plaats gevonden. Als de heer Nauta de passage in het rapport aldus begrepen heeft, heeft hij goed gelezen. Maar hij sprak tijdens de hoorzitting in De Koog niet in het algemeen over „de bestemmingsplannen", maar over het voorontwerp Everstekoog. Hij meende verband te kunnen leggen tus sen dat voor-ontwerp en de passage uit het rapport. Dat was niet terecht. Im mers „Everstekoog" vormt een uitwer king van het recreatiefacetplan, dat de gemeenteraad in 1965 als uitgangspunt heeft aanvaard. Dit voorontwerp is dus niet een voorbeeld van improvisatie, maar juist van duidelijk planmatig werken op grond van een ingesteld on derzoek. Dit heb ik bedoeld, toen ik de heer Nauta antwoordde, dat hij het rap port blijkbaar niet goed had gelezen, (anders gezegd: verkeerd begrepen). W. H. Sprenger

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1972 | | pagina 5