ludeschilders willen hun groene
dijkberm niet missen
\GENDA
CJ
Belangrijk voor
de recreatie
Een bank die snel is
WMm'm. teéëm wow.-m
Reisje naar
merklappenexpositie
Herdershond moet weg na
klachten van buren
Burgerlijke stand
Eéndagsbestuur
organiseerde geslaagde
avond
Wie heeft het
efficiencyrapport
niet goed gelezen?
iweede blad lexeise Courant, vrijdag ^4 maart iv/z
(Vervolg van vorig nummer)
Ie heer A. Hemelrijk zei het te bc-
Ln als de nieuwe dijk niet toegan-
ik zou zijn voor publiek. Blijkens
boorden van de beer Weijdt zit die
r er echtcr toch in. Er wordt aan
,cht de dijk te beweiden met scha-
wat de aanleg van afrastering no-
maakt. Via diverse trapjes zullen
,ensen echter wel over de dijk kun-
klbnmen. Op dit moment ziet het
iet naar uit dat de nu aan de zee-
I zittende groene berm ook in de
iwe dijk zal worden opgenomen,
zou kunnen, maar het kost
000,— extra. De berm is zeer bc-
riik voor de recreatie. Niet alleen
jevolking van Oudcschild, waar-
•i de jeugd, vermaakt zich hier.
ontdekken steeds meer de toeristen
oordelen van deze zonnige en luw
,en groenstrook. Blijkens reacties
zaal werd op het behoud van de
toch ivel heel veel prijs gesteld,
[aanwezige autoriteiten kregen te
haan, dat zij in ieder geval hun best
(sten doen om ook in de nieuwe dijk
f een stuk berm op te nemen.
■n vragensteller herinnerde eraan,
de gemeente dertijds de oude kleu-
chool heeft gekocht om een door-
ik naar het Bolwerk te kunnen ma-
Volgens het nieuwe plan komt een
braak op een andere plaats en
[ten er ander huizen gesloopt wor-
De heer Van Hoorn zei dat het
ipronkehjke voornemen al in 1962
geschrapt, maar kon er verder wei-
over zeggen. De heer A. Boom
:ht de mogelijkheid ter sprake, dat
Zeeuwse mosselvloot naar Texel
jt. Is de nieuwe haven groot genoeg
die schepen op te vangen? De heer
i|dt wist het niet, maar als de werk
ten op den duur een visserij bestem
ig zou krijgen zou deze zonodig kun-
worden uitgebreid. Dank zij het
■u, dat men de waterfabriek niet vlak
■de geprojecteerde haven heeft ge-
pvd, zou de haven tot De Waal kun-
worden uitgebreid bij wijze van
>ken dan.
heer J. Zuidewind was niet erg
Lkkig met de ongeveer parallel aan
Heemskerckstraat lopende „indus-
j", want deze bedreigde een deel
J zijn huis. Hij kreeg te horen dat zal
fden getracht hieraan tegemoet te
pen.
Kleinere ijsbaan
agszins geschokken reageerde het
lliek op de mededeling, dat het
ilterrein, tevens ijsbaan, een kleine-
ippervlakte zal krijgen dan de hui-
Ie ijsbaan. De heer Visser informeer-
iwanneer met de uitvoering van dit
temmingsplan kan worden begon-
Het bleek voor de burgemeester
ilijk hierop een antwoord te geven,
de gemeente betreft zal zo snel
elijk worden gewerikt. Na deze
rzittihg wordt het plan opnieuw be
ken en heeft het verdere voorover
leg plaats. Dan volgt de tervisielegging
waarbij bezwaren kunnen worden
bracht bij gemeenteraad en even-
1 Gedeputeerde Staten of de Kroon,
je heer J. de Blok vond het indus-
jterrein niet zo gelukkig geprojec-
rd met het oog op het landschaps
bon. Kijkende vanuit oostelijke rich-
E verliest het dorpssilhouet zijn com-
te vorm en wordt de „doorkijk" tus-
zuivelfabnek en Oudeschild smal-
Hij vond dat aan bet industrie-
etn een meer vierkante vorm moest
Vrijdag 24 maart
Burg, zaaltje Doopsgezinde kerk,
0.00 uur, bijeenkomst fotoclub „De
ïekendief".
Burg, N.H. kerk, 20.00 uur, pro-
amma Stichting Bejaardenomroep
exel.
Burg, hotel „De Zwaan", 20.00 uur,
ia-avond over voetbalspelregels.
Burg, „Casino", 20.00 uur, bazaar
b.v. Texelse Boys.
terend, „De Bijenkorf", 20.00 uur,
arvergadenng dorpshuis.
Zaterdag 25 maart
Burg, Burgemeester De Koning-
al, 14.30 uur, jeugduitvoering gym-
stiekvereniging Texel.
Burg, Burgemeester De Koning-
al. -0.00 uur, uitvoering gyninastiek-
remging Texel.
Burg. Casino", 20.00 uurT bazaar
hv. Texelse Boys.
Zondag 26 maart
"(-'asino"» 's middags en 's
onds bazaar t.b.v. Texelse Boys.
Dinsdag 28 maart
Burg, „Casino", 20.00 uur, jaarver-
aaenng Woningbouwver. Texel.
Woensdag 29 maart
sterkringaasmaaltij d Doopsgezinde
Iedere woensdagmorgen
en UF^' "(-'as^no"> 11.00 uur bejaar-
engymnastiek
LBur#' Landt>ouwschool, 15 00 uur,
ejaardenzang.
Iedere vrijdagavond
,Sd' »De Bijenkorf", 19.30 uur,
O eenkomst modelbouwclub
WadaTCwriidag Cn zMcrdaS
aa1, Wagenmuseum, 14.00 - 17.00
Ur open.
Iedere zaterdagmiddag
■ime^nen' "Dennenoord",. 15.00 uur,
mmen in de Dennen.
worden gegeven, waardoor de naar het
westen stekende punt kan worden ver
meden. Verder vroeg hij waarom ook
een agrarisch gedeelte (tussen de nieu
we wijk en de Puzzelweg) in het plan
is opgenomen en daardoor automatisch
buiten het bestemmingsplan landelijk
gebied valt. De burgemeester verklaar
de dat de geplande vorm van het in
dustrieterrein min of meer noodge
dwongen is ontstaan als gevolg van de
bestaande situatie. De heer Mulder zei,
dat men de puzzelweg als een logische
begrenzing van het plan had gezien. De
met de dijkverzwaring samenhangende
nieuwe wegen zijn geschikt voor alle
verkeer. Een vragensteller wees erop,
dat men overal elders tracht het zware
verkeer buiten de woonkernen om te
leiden, maar ten aanzien van Oude
schild is men blijkbaar gemakkelijker.
De heer Van Hoorn antwoordde, dat
het omleiden van het verkeer zeer kost
baar is. Nu gebruikt men de wegen, die
door Rijkswaterstaat in het kader van
de dijkverzwaring worden aangelegd.
Overigens kan men van het verkeer tus
sen industrieterrein via Bolwerk naar
Ponthaven moeilijk zeggen, dat dit door
het dorp gaat. Het is de moeite waard
om eerst eens aan te zien hoe de nieuwe
situatie in de praktijk bevalt; daarna
kunnen altijd nog maatregelen getrof
fen worden. Sommigen in de zaal wa
ren echter van mening, dat de verkeers
situatie op genoemde route nu reeds ge
vaarlijk is; het zal zeker erger worden
als de wegen straks breder zijn.
Zwaar getroffen
Mevrouw Snitjer vond dat de De
Ruyterstraat door de zware dijk die er
voor komt te liggen reeds „zwaar ge
troffen" wordt, maar dat zal nood
gedwongen geaccepteerd moeten wor
den. Weinig goede woorden had ze
echter voor de twee geplande doorbra
ken naar het Bolwerk. Dat betekent dat
straks bij Goudsblom en Barhorst auto's
telkens de De Ruyterstraat zullen krui
sen. Mevrouw Snitjer vond dit levens
gevaarlijk. In verkeersmaatregelen had
ze weinig vertrouwen. Ook nu is de De
Ruyterstraat voor verkeer afgesloten,
maar velen blijken lak te hebben aan
die bepaling. De burgemeester: „Ik ben
het helaas met u eens. Oudeschild is
niets beter dan Den Burg". De heer v.d.
Veer brak een lans voor de eerder be
sproken groene berm op de nieuwe dijk
hij pleitte voor snelle aktie om tot dit
doel te komen. De heer Weijdt: „Als het
te komen. De heer Weijdt: „Als het
geld er voor komt, valt er wel te praten,
maar ik zou op mijn vingers worden ge
tikt als ik meer zou aanleggen dan de
Deltawet voorschrijft. Ik voer geen be
leid; ik moet mij aan de regels houden".
Op de vraag van de heer J. Duin hoe
het staat met de jachthavenplannen,
kon burgemeester Sprenger niets con
creets meedelen. Naar aanleiding van
een desbetreffende vraag kwam ten
slotte de afwateringsproblematiek in
Oudeschild aan de orde. Er zijn nu
plannen in de maak, aldus de heer Van
Hoorn, om tot een gescheiden riolering
over te gaan, waarbij het drainagewater
rechtstreeks op het polderwater wordt
geloosd. Met name in de achtertuinen
geeft het hemelwater in de bestaande
situatie veel overlast.
Gevaarlijk fietspad
Inmiddels was overgestapt naar het
„algemene gedeelte" van de avond,
waarbij ook vragen konden worden ge
steld inzake Oudeschilder problemen,
die niet met het bestemmingsplan te
maken hadden. De heer F. Schellinger
pleitte voor een vangrail langs het
fietspad Den Burg-Oudeschild. Al vier
keer is het voorgekomen, dat een auto
van de weg raakte en op het fiespad
buitelde. Het gevaar is vooral groot
voor de tientallen kinderen, die dage
lijks via dit pad naar school gaan. De
heer Van Hoorn constateerde dat de be
trokken automobilisten doorgaans op 'n
aanmerkerlijk later uur van de weg
plegen te raken. Een vangrail is een
wens, die moeilijk in te willigen zal
zijn. De heer Boom vond dat dicht bij
de oversteekplaats voor fietsers aan het
begin van de Heemskerckstraat veelal
het uitzicht ontbreekt door de daar ge
parkeerde vrachtwagens. De oversteek
plaats moet verder naar Den Burg wor
den verlegd. Ook werd gepleit voor ega
liseren van het fietspad. De heer Van
Hoorn vertelde dat de situatie verbe
terd is, nadat onlangs een slijtlaag is
aangebracht. Als gevolg van vorst wa
ren gaten in het wegdek gevallen en het
herstel daarvan heeft de oneffenheden
veroorzaakt.
Geklaagd werd over de schade, die
het zeer zware verkeer (vrachtwagens
met stenen, azobéhout e.d. voor de
havenwerken) veroorzaakt op de route
Ponthaven-Oudeschild. De heer Weijdt
vertelde, dat alle chauffeurs zich bij
hem op de haven moeten melden,
waarbij een bepaalde (lange) route
wordt opgegeven, waar deze auto's wei
nig schade kunnen aanrichten. De be
trokken chauffeurs ontdekken echter al
gauw dat het via een andere iweg snel
ler gaat. Daar is weinig aan te doen.
Vuilnis
De neiging van sommige Oudeschil
ders om hun huisvuil in zee te gooien
in plaats van het in plastic zakken aan
de reinigingsdienst aan te bieden, kwam
ook ter sprake. Een vragensteller meen
de dat in de situatie verbetering zou
komen als de zakken minder duur zou
den zijn. „Hef wat meer straatbelasting
en maak de zakken goedkoper". Mr.
Sprenger greep de gelegenheid aan om
enkele behartenswaardige woorden te
spreken. „Bij de oplossing van de pro
blemen, die met vervuiling hebben te
maken heeft de gemeente een belang
rijke taak. We moeten niet de illusie
hebben, dat we het laakbare gedrag van
enkelingen de kop kunnen indrukken.
U moet daar allemaal samen tegen op
treden en elkaar in dit opzicht opvoe
den. Men behoort geen huisvuil te stor
ten op plaatsen die daarvoor niet be
stemd zijn en een schipper behoort zijn
afgewerkte olie niet in de haven te
laten lopen".
Dat laatste kon de heer Van Leeuwen
met een schokkend bericht illustreren:
wekelijks lozen de kotters 1000 tot 1500
liter afgewerkte smeerolie in de haven.
„Laat ze een van de schippers bekeu
ren en een boete geven van ƒ1000,of
ƒ1500,dan zit de schrik er wel in".
Mr. Sprenger zei dat een plan in de
maak is om de inlevering van afge
werkte olie te stimuleren.
Nog meerdere klachten kwamen ter
tafel. Onder meer over het „verliezen"
van stenen door te vol geladen vracht
wagens. Advies van Mr. Sprenger: „Als
U zoiets ziet, geef dan het kenteken
door aan de politie".
Ook -werd geklaagd over veel te hard
rijden in de Heemskerckstraat. „Twee
maal vijftig in plaats van de voorge
schreven 50 km".
Donderdagmiddag komt de vuilnis
wagen in Oudeschild om de zakken op
te halen. Vele mensen zetten de gevulde
zak echter woensdagavond al buiten.
Met het gevolg, dat nogal wat rommel
ontstaat, omdat de zakken door hond,
kat of rat worden aangevreten. De
heer Van Hoorn: zet de zakken niet
eerder buiten dan een paar uur voor
dat de wagen komt. Ieder weet uit
eigen ervaring omstreeks welke tijd de
wagen kan worden verwacht.
Op dinsdag 18 april organiseert mej.
Joh. Witte („Bloermvijk") onder auspi
ciën van de Overkoepeling van Vrou
wenorganisaties een reisje naar Hoorn.
Het is de bedoeling dat een bezoek
wordt gebracht aan de van 25 maart
tot 23 mei in het St. Jans Gasthuis 1563
(de Boterhal) te bezichtigen expositie
van merklappen uit West-Friesland en
het verdere Noordholland boven de
Zaanstreek. De tentoonstelling werd
georganiseerd door het Westfries Mu
seum in nauwe samenwerking met het
Openluchtmuseum te Arnhem, dat aan
de hand van deze expositie een registra
tie van merklappen en aanverwante
handwerken wil maken. De kosten voor
het reisje bedragen ongeveer ƒ10,per
persoon. Vertrokken wordt met de boot
van 9 uur en om half 7 's avonds hoopt
men weer terug te keren. Omdat naast
het bezoek aan de merklappeneenpositie
voldoende tijd overblijft, wordt ruim
schoots tijd en gelegenheid geboden om
de vele bezienswaardigheden (als De
Waag, de Hoofdtoren, de Oosterkerk en
de jachthaven) van Hoorn te bezichti
gen of te gaan winkelen in het winkel
centrum van Nieuw-Hoorn.
Wie zich voor het uitstapje naar
Hoorn wil opgeven kan dit (zo spoedig
mogelijk) doen bij mejuffrouw Joh. Wit
te, „Bloemwijk", telefoon (02220) 2163.
ZON, MAAN EN HOOG WATER
Dc zon komt 26 maart op om 6.29 uur en
gaat onder om 19.04 uur; 29 maart op om
6.22 uur en onder om 19.08 uur.
Maan: 29 maart V.M 7 april L.K.
Hoog water ter rede van Oudeschild:
24 mrt. 3.00 cn 15.46; 25 mrt. 4.41 cn 17.19;
26 mrt. 6.07 en 18.34; 27 mrt. 7.11 en 19.28;
28 mrt. 7.59 en 20.11; 29 mrt 8.37 en 20.46;
30 mrt. 9.09 en 21.18; 31 mrt. 9.34 en 21.45;
1 april 9.58 en 22.13.
Aan het strand is het ongeveer een uur eer
der hoog water.
Dc herdershond van dc familie D.W.
moet weg. De politie heeft de eigenaar
voor de keuze gesteld een asiel voor het
dier te zoeken of het te laten afmaken.
Aanleiding is een drietal klachten, die
in de afgelopen maanden zijn binnenge
komen. Dc (nog jonge) hond heeft bij
diverse boeren in De Westen jacht ge
maakt op de schapen.
Toen de naaste buurman van de fa
milie W. in januari de hond op zijn land
signaleerde, verzocht hij zijn buren het
dier binnen te houden tot dat de lam
meren geboren waren. Vergeefs, want
op een ogenblik van onoplettendheid
zag de hond weer kans naar buiten te
glippen en zette zijn jaagtochten voort.
Naar aanleiding hiervan diende P.B. uit
De Westen een klacht bij de politie in,
hoewel hij onder zijn kudde nog geen
schadelijke gevolgen kon constateren.
Flinke schade heeft inmiddels wel de
heer Jb. B. Hij kreeg niet alleen een
aantal lammetjes veel te vroeg, zodat
ze ver onder het normale gewicht ble
ven, maar heeft ook al 5 doodgeboren
lammeren en 1 schaap moeten afvoeren.
Het is niet zeker, dat de dood van het
schaap en de lammeren door de her
dershond veroorzaakt is en achteraf
is dat ook moeilijk te bewijzen. B. heeft
de schade wel aan de verzekering door
gegeven en hoopt op grond van de
klachten van de beide andere boeren
(die in tegenstelling tot hem wel getui
gen hebben kunnen aanvoeren) een uit
kering te ontvangen.
van 15 tot en met 21 maart 1972
Geboren: Marcella, dv. Leendert Vlas
en Gretha Walstra.
Ondertrouwd: Willem Vlas en Anneke
Blom.
Overleden; Trijntje Vlaming, wv.
Onck, oud 85 jaar, wonende te Den
Burg.
DE COCKSDORP Een bijzondere
bijeenkomst van de Plattelandsvrouwen
afd. Eierland werd gehouden in hotel
„De Hoop" te De Cocksdorp. Op deze
avond werd zitting gehouden door een
ééndagsbestuur, bestaande uit voorzit
ster mevrouw B Monen-Waldus, secre
taresse mevrouw J. Ran-Smit, penning-
meesteresse mevrouw R. Dijkshoorn-
Lap en twee leden mevrouw M. Wet
steen-Kikkert en mevrouw R. de Graaf-
Bakker.
Het „echte" bestuur had nl. besloten
de leden zelf eens te laten meemaken
wat een werk het geeft om een avond
te organiseren. Daartoe werd een één
dagsbestuur geformeerd, waarin boven
staande personen zitting hadden. De op
dracht was om een avond samen te stel
len met diverse aktiviteiten. Het be
stuur had slechts 14 dagen de tijd om
dit in elkaar te draaien maar het werd
een groot succes! 64 leden waren komen
opdagen. Als gasten waren de leden van
de Welfaregroep van het Rode Kruis
Texel uitgenodigd.
Na het openingswoord van de voorzit
ster kon men aan de slag gaan. Er was
voor allerlei aktiviteiten gezorgd die de
bezoekers geruime tijd bezighielden. Zo
kon men het bloemschikken leren bij
mevrouw Wolsen, flessen schilderen en
lampen maken gebeurde met de helpen
de hand van de heer G. Monen, figuren
en voorstellingen maken van klei kon
men leren bij mevrouw C Barendregt-
de Visser, kralen rijgen bij mevrouw I.
Zuidema-Klingers en haar dochter en
mevrouw R. Dijkshoorn-Lap had haar
waslijn leeggehaald om haar voorraad
wasknijpers ter hand te stellen van de
bezoekers die hier wandversieringen
e.d. van konden maken. Deze creatieve
bezigheden werden afgewisseld door een
snack of een kopje koffie.
Verder was er een verkooptentje
waar „van alles en nog wat" te koop
werd aangeboden. Deze koopwaar was
vervaardigd door chronische zieken.
Half elf was de officiële tijd om er mee
te stoppen, maar wie zijn produkt nog
niet af had kon hier mee doorgaan.
Er zijn nog 6 plaatsen vrij in de bus
voor het reisje naar Amsterdam. Leden
die nog mee willen, dienen zich zo snel
mogelijk op te geven.
NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK
Voor
Gehoorapparatenservice
op Texel
ELECTROHUIS
|r»ji> Uien belle* »m 4» radtklIt'A^!
In de openbare hoorzitting over het
voorontwerp van het bestemmingsplan
Everstekoog in de Kaaps-nol te De
Koog is door mij onder andere gesteld
dat, blijkens het onlangs uitgebrachte
efficiëncyrapport, het ontwikkelen van
bestemmingsplannen op Texel een im
provisatiekarakter draagt. De burge
meester antwoordde hierop dat ik het
rapport blijkbaar niet goed had gelezen.
Want zoiets stond or niet in. Bij het
ontwikkelen van bestemmingsplannen
was juist geen sprake van improviseren
en dat zou ook voor Everstekoog gelden.
Toen ik opmerkte dat ik zoiets toch wel
had begrepen uit het artikel in de krant
over het efficiëncyrapport, suggereerde
Mr. Sprenger dat misschien van ver
keerde berichtgeving sprake was ge
weest. Ik had het betreffende kranten
artikel niet bij me, dus moest ik het
hiermee doen. Naderhand bleek mij bij
het overlezen van het betreffende arti
kel in de Texelse Courant van 21 janu
ari j.l. dat ik me niet had vergist. Er
stond: „Wij zijn van mening dat het
ontwikkelen van bestemmingsplannen
in uw gemeente een improvisatiekarak
ter draagt. Er is geen struktuurplan. De
opdrachten aan de supervisor zijn niet
naar tijd en omvang gepland. De uit
gangspunten voor het ontwikkelen van
(deel)plannen worden niet op systema
tische manier verzameld". De redaktie
deelde mij mee dat dit een letterlijke
overname was uit het efficiëncyrapport.
Dit werd mij door de heer G. A. Oskam
bevestigd.
Ik meen derhalve dat niet ik, maar
de burgemeester het rapport niet goed
heeft gelezen. Ik mag aannemen dat
hier sprake is geweest van een misver
stand; ik kan me nauwelijks voorstellen
dat een dergelijke belangrijke passage
in het rapport aan de aandacht van de
burgemeester is ontsnapt, ofschoon: an
derzijds liet het antwoord van Mr.
Sprenger niets aan duidelijkheid te
wensen over.
Jook Nauta, Den Burg
Desgevraagd leverde burgemeester
Sprenger hierop het volgende commen
taar:
De passage, welke inzender citeert, is
(en was) mij natuurlijk bekend. Niette
min handhaaf ik mijn standpunt ten
volle. Wat is het geval?
Het rapport betreft de situatie, welke
de rapporteurs hebben aangetroffen,
toen zij voorjaar: 1971 met hun onder
zoek begonnen. De bedoelde passage
geeft weer, welke indruk zij hebben ge
kregen van de wijze waarop toen een
groot aantal bestemmingsplannen tege
lijkertijd behandeld werd. Immers alle
bestaande bestemmingsplannen moesten
volgens de Wet op de Ruimtelijke Orde
ning aangepast worden aan de nieuwe
voorschriften vóór 1 augustus 1970. Men
heeft toen van de nood een deugd ge
maakt, door telkens die plannen voor
rang te geven, welke óf woningbouw
mogelijk maakten (in Den Burg, Oude
schild, Den Hoorn, De Koog, De Cocks
dorp en Oosterend), óf onmisbaar waren
voor bepaalde voorzieningen (waterfa
briek, parkeerterrein De Koog, bedrijfs
terrein Den Burg). Terecht hebben de
rapporteurs vastgesteld, dat deze werk
wijze een improvisatiekarakter draagt,
en terecht hebben zij de wenselijkheid
van een structuurplan onderstreept. Die
wenselijkheid had het gemeentebestuur
zelf reeds eerder ingezien. Najaar 1969
is in het investeringsplan voor 1970 op
genomen een „sociografisch onderzoek
t.b.v. de stedebouwkundige plannen
ï.v.m. de volkstelling 1970". Gelijk be
kend is, heeft de volkstelling pas in
1971 plaats gevonden.
Als de heer Nauta de passage in het
rapport aldus begrepen heeft, heeft hij
goed gelezen.
Maar hij sprak tijdens de hoorzitting
in De Koog niet in het algemeen over
„de bestemmingsplannen", maar over
het voorontwerp Everstekoog. Hij
meende verband te kunnen leggen tus
sen dat voor-ontwerp en de passage uit
het rapport. Dat was niet terecht. Im
mers „Everstekoog" vormt een uitwer
king van het recreatiefacetplan, dat de
gemeenteraad in 1965 als uitgangspunt
heeft aanvaard. Dit voorontwerp is dus
niet een voorbeeld van improvisatie,
maar juist van duidelijk planmatig
werken op grond van een ingesteld on
derzoek. Dit heb ik bedoeld, toen ik de
heer Nauta antwoordde, dat hij het rap
port blijkbaar niet goed had gelezen,
(anders gezegd: verkeerd begrepen).
W. H. Sprenger