Jenny Bouma maakt abstrakte kunst die velen aanspreekt wilt u 'nahuis kopen of verkopen of een taxatie? p.eelman Dokbeurt op het strand N:" Tot 13 augustus expositie in 9t Swarte Schaep F1LMTVIEÏJWS Burgerlijke stand m&m - Uitslag verloting „Op eigen wieken" EXTRA BOEK VAN DE MAAND Olympisch logboek 2.75 JT\ DE COCKSDORP, VUURTORENWEG No. 71C WOONHUIS 4 st. Z0MERBUNGAL0WS BOERDERIJ WOONHUIS WOONHUIS ENIGE ZOMERHUISJES PENSION „DE KLIMOP" WONING MET GARAGE DIVERSE BUNGALOWS GROTE WONING MET GARAGE WONING MET SCHUURTJE WOONHUIS NOG ENIGE GARAGES WOONHUIZEN MET G.V. WINKELPAND GROOT WOONHUIS ifAls ik schilder vergeet ik de huis- 'uding", aldus mevrouw Jenny Bouma, 5 sinds maandag in Galerie „'t Swarte j,aep" exposeert met een verzameling strakte kunstwerken. Ze schildert on- veer 12 jaar, waarbij de creativiteit ,ast het normale werk zich ontwikkel- van tekenen naar schilderen en van jbby naar levensbehoefte. Het werk in Swarte Schaep dateert van de afge- ipen vijf jaar en is volkomen abstrakt. jerigens is van haar figuratief werk portefeuille een aantal fraaie aqua- llen aanwezig. De huishouding zal er niet te veel der lijden, want mevrouw Bouma liildert vanuit haar gevoel, de inspi re speelt een belangrijke rol en daar- or is ze lang niet altijd in de juiste jmming. Bovendien schildert ze zoals is, en dat betekent dat het in haar lis In De Cocksdorp, waar ze ongeveer n jaar woont, tamelijk precies toe- at Ze schildert alleen ais ze in een ede stemming is, hetgeen tot gevolg eft, dat velen haar werk als uitge- roken vrolijk ervaren. Voldoening Ze is bovendien niet economisch af- nkelijk van het schilderen. „Als je onomisch onafhankelijk bent, blijf je iér kunstenaar". Ze verkoopt haar <rk omdat het „voldoening geeft als de msen geld voor je schilderijen over bben". Het is haar eerste expositie, jerderen hebben haar al met opdrach- benaderd, maar daar kan ze niet n beginnen. Het schilderen van voor- irpen en portretten laat ze liever aan p fotograaf over en het schilderen n ideeëh of ervaringen, die ze niet «gemaakt heeft, is haar eenvoudig mogelijk. Iemand, die haar vroeg de «ringen in een Jappenkamp in de rlog te schilderen, werd dan ook naar andere schilder verwezen. Haar werk spreekt de meeste mensen sondanks aan. De abstraktie maakt mogelijk dat iedere bezoeker door of meer schilderijen wordt aange- roken, getroffen door de kleuren- nbinatie of de vlakverdeling. En de mming, die het veroorzaakt kan ook nchillend zijn, want niet altijd komt )onderdagavond 8 uur in het City- •ater de luchtige vakantiefilm „Va- ntieperikelen met funes-te gevolgen", komisch verhaal met in de hoofdrol uis de Funès als bezorgde vader. We reven hierover reeds in de krant van j 1 augustus. Toegang alle leef- en. fajdag- tot en met dinsdagavond 8 zondagmiddag 3 uur in het City- ater voor de tweede maal dit seizoen ie Aristocats", de nieuwste film van Walt Disney-concern. n het Parijs van 1910 laat Madame afamille op een dag haar testament ken en bepaalt daarin dat haar kat s, met drie kleine poesjes, het e landgoed erft. Als de katten ge- rven zijn krijgt Edgar, de butler, Edgar wil er liever niet op \wach- en gooit slaappillen in het eten i de poezen. Op zijn motorfiets wil de slapende diertjes ver weg naar platteland brengen. Ze worden daar ter gewekt door straatJkat Thomas lalley, die aanbied ze terug te bren- i naar Parijs. In Parijs is het avond ze eindelijk aankomen en ze vallen 1 hun neus in de boter, want er dt een grandioos straatikattenfeest ouden. P het landgoed schrikt Edgar heel als hij de dieren weer ziet en hij wil n een kist naar Timboektoe sturen, jkzij de huismuis kan de ibende van lalley gewaarschuwd worden, die ar aanvliegt en zo de ontvoering van hess en haar kleintjes verhindert, lame Bonfamille besluit haar huis 1 te stellen voor alle straat- en rfkatten. Duchess trouwt met Tho- O'Malley, terwijl Edgar in de kist Timboektoe reist om nooit meer U te keren. Alle leeftijden. de naohtvoorstelling zaterdagavond "ff: „Josefine, een meisje voor feen." sefine Huber wordt opgeroepen als ^getuige in het proces tegen gym leraar Hahn, die ervan wordt be- zijn leerlingen onzedelijk te benaderd. De geloofwaardigheid Josefine's getuigenis wordt echter aangetast door de vele verhalen oaar klasgenoten en de stiefmoeder naar vriendje, waarin ze wordt af- Juaerd als een sexmonstertje. De ■neid is dan ook dat haar vader de acht tegen de leraar heeft inge- °m.de direkteur dwaTs te zitten. bij het proces betrokkenen, de ^"ger van Hahn, de dokter, de di- van het lyceum en zelfs de enH \orc*en door Josefine verleid, nde kan de opperrechter niets an- °en dan het hele geval geruisloos ^archieven te laten verdwijnen. zet na deze overwinning met succes haar carrière als porno- J,en „meisje voor iedereen" Toegang 18 jaar. het over zoals het bedoeld is. Het kan een voordeel genoemd worden, maar bij 40 schilderijen, zoals in 't Swarte Schaep, kan ook sprake zijn van opper vlakkigheid. Om de „flexabiliteit" van de doeken nog te vergroten, heeft mevr. Bouma geen enkel werk een titel gege ven. „Dan kunnen de mensen niet zeg gen: ik zie het er niet in". Wie de expositie bezoekt zal in de schilderijen weinig van mevrouw Bouma terugvinden. Hij zal slechts be- meiken of het bij zijn stemming van dat moment past. Van de schilderes kan ge zegd worden, dat er een konsekwente lijn in haar weik zit, maar dat is meer het uiterlijk dan de persoonlijke basis. Een bekend kunstkenner zei eens: „Zij schildert vanuit het randgebied van haar bewustzijn: ieder werk wordt met een duidelijk omlijnd doel wordt met uitwerking wordt bepaald door de on controleerbare aspekten van haar spon tane persoonlijkheid". Collages Het lijkt ons echter dat juist het dui delijk omlijnde doel bepaald wordt door haar persoonlijkheid, en dat de uitwer king een vrij technische zaak is. De collages bijvoorbeeld zijn oorspronkelijk komposities die haar niet bevielen en die ze voor haar gevoel beter maakte door er andere materialen aan toe te voegen. Het blijkt dus mogelijk te zijn, dat ze zeer geïnspireerd en „vanuit het randgebied van haar bewustzijn" schilderijen maakt, die haar niet beval len. Een ander opvallend aspekt is de overschakeling van het figuratieve naar het abstrakte werk. Hierover zegt ze: „Bij het figuratieve werk heb je het ge voel dat je blijft stilstaan. Ik wilde vooruitgang en ben overgestapt op het abstrakte werk. Anders worden het net kleurenfoto's. Het figuratieve is meer een vorm van nabootsen, terwijl het ab strakte voor mij scheppender is". De overgang verliep bijzonder abrupt en zo te horen weinig gevoelsmatig. Het figu ratieve werk, voornamelijk aquarellen, is merendeels bijzonder fraai en bevat voldoende stemming om nooit op een kleurenfoto te kunnen lijken. Het is dan ook jammer dat het niet ter verge lijking bij de abstrakte wenken is ge hangen. Romantisch Karei Appels' welbekende kreet „Ik rotzooi maar wat aan" zou soms ook door mevrouw Bouma gebezigd kunnen worden. Zij begint dan zonder enig plan en „kwakt" grote hoeveelheden verf te gen het doek. Desondanks wordt het werk zeer nauwkeurig in kompositie gebracht, zodat het slechts in felheid van kleur en onregelmatiger vlakverde ling afwijkt van het andere weik. In de totale verzameling zijn bepaalde perio des te onderscheiden doordat ze in en kele werken een ander patroon gebruik te of de voorkeur voor bepaalde kleu ren verschoof. In al haar werk komt blauw en wit vooir, hetgeen de konse kwente lijn zou kunnen zijn, die ze er zelf in ziet. Het blauw verbindt ze met ..dansend en romantisch". De persoonlijke inbreng van mevrouw Bouma komt vooral naar voren in de precieze afwerking van veel werk. En voor het overige moeten we er lang naar zoeken, te lang vaak, omdat de eenduidigheid van de 'hele verzameling te weinig mimte laat voor een goed houvast. De schilderijen zijn echter een uitstekende kapstok voor de gevoelens van een veelsoortig publiek, want ieder een kan wel ergens zijn stemming kwijt. T. E. van 26 juli t/m 1 augustus 1972 Geboren: Jurriaan Hessel, zv. Eddy Momberg en Victorine I. J. Weijzig; Theodora Cornelia, dv. Jan Anthomius Witte en Gerarda M. Ran; Jacobi, dv. Jan Vlaming en Hendrika Heijboer; Alexander Hendrikus, zv. Adriaan C. v. Heerwaarden en Theodora C. Schraag. Ondertrouwd: Hans de Bloois en Wil- helmina M. van Gogh. - 3^ De vorige week werden we opgebeld door de 12-jarige Hein Dijt uit Wester geest. „Meneer, er zijn twee kotters ge strand achter de dijk bij Ccresü" Blij met deze tip spoedden we ons naar de opgegeven plaats. En inderdaad: er za ten twee kotters hoog op het strand. Het zou niet eenvoudig zijn om de vaar tuigen vlot te trekken. Totdat bleek dat de eigenaars hun schepen welbewust hadden laten stranden. Met hoog water lieten de heren A. de Puyzelaar en J. C. Betsema hun boten eenvoudig vastlopen en toen het water viel lagen ze mooi hoog en droog. Dat was de bedoeling, want nu kon de scheepsromp aan een flinke schoonmaak- en teerbeurt worden onderworpen. Dat werd hoog tijd, want er zat zoveel begroeiing op de huid, dat niet alleen de snelheid was teruggelopen, maar ook de gaatjes in de palingbunnen waren verstopt geraakt, zodat de palingen stikten. Het was een kwestie van één tij om alles weer in goede staat te brengen. Daarna gingen de heren weer aan boord en toen het water hoog was geworden, werd de visserij voortgezet. De „dok beurt had geen cent gekost, maar zoals uit het begin van dit verhaal blijkt wel enig misverstand gewekt. Hoe- wel de laatste tijd zeer ongebruikelijk, is de methode niet nieuw. Eeuwen gele den werden al schepen op droogvallen de zandplaten in de Waddenzee gezet om te worden schoongemaakt, het zoge naamde „krengen". Het kan alleen met schepen, die een tamelijk platte bodem hebben. En dat platte stuik van die bo dem kan bij het krengen uiteraard niet worden bewerkt, zodat op den duuir aan een echte dokbeurt wellicht toch niét valt te ontkomen. Bovenstaande foto geeft een beeld van de goedkope dokbeurt op het strandje bij Ceres. De uitslag van de verloting van de Vogelvereniging „Op eigen wieken" op 1 augustus heeft de volgende prijzen opgeleverd. De trekking werd verricht door opperwachtmeester J. Bark van de Rijkspolitie. Hoofdprijs op lotnr. 2267; le prijs 1056; 2e prijs 1840; 3e prijs 2494; 4e prijs 48; 5e prijs 1673; 6e prijs 1301; 7e prijs 82; 8e prijs 2041; 9e prijs 1752; 10e prijs 554; 11e prijs 2377; 12e prijs 1413; 13e prijs 1314; 14e prijs 1757; 15e prijs 1666; 16 prijs 1647; 17e prijs 2850. Met een voorwoord van Jan Cottaar Verkrijgbaar vanaf A augustus ZOCANG DE VOORRAAD STREKT fa j nauta DE TEXELSE BOEKHANDEL Wendt u dan tot een vertrouwd adres. Geen kosten vooruit. Wij hebben nog van alles aan te bieden met 3 slaapkamers. 3 6-persoons en 1 4-persoons, met complete inventaris. Schuur groot 12x20 m. Ondergrond en erf ongeveer 100 a en 80 ca. OOSTEREND, ZEVENHUIZEN No. O 129 met diverse opstallen. Ondergrond en erf 29 a en 70 ca. OOST No. O 81 met ondergrond en e 790 m2. DE KOOG, BRINK No. 13 met garag* en CV. Na overleg te aanvaarden. DE KOOG, BOSRANDWEG No. 500, 502 en 504 incl. inventaris. DE KOOG, DORPSSTRAAT No. 42 na ovarleg ta aanvaarden. DE KOOG, PLEVIERSTRAAT No. 6: ondergrond en tuin. Met complete dependance-inventaris. DE KOOG, CALIFORNIEWEG DEN HOORN, HERENSTRAAT No. 45 Zeer goed onderhouden en ong. 653 m2 grond. OUDESCHILD, DE RUIJTERSTRAAT No. 120 en ong. 100 m2 grond. DEN BURG, MOLENSTRAAT No. 30 met schuur, ondergrond en erf, ong. 475 m2 grond. Na overleg te aanvaarden. DEN BURG, J. P. THIJSSELAAN DEN BURG, J. P. THIJSSELAAN NOG ENIGE IN AANBOUW ZUNDE DEN BURG, WEVERSTRAAT No. 36 Zeer goed onderhouden Winkel ong. 90 m2 en een goed onderhouden woonhuis, na overleg te aanvaarden. DEN BURG, BERNHARDLAAN No. 103 met garage, CV, 4 slaapkamers en een vrij liggende tuin. BEEDIGD TAXATEUR EPELAAN 29 TEL. (02228 318 DE KOOG

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1972 | | pagina 7