Jenny Bouma maakt abstrakte
kunst die velen aanspreekt
wilt
u 'nahuis kopen
of verkopen
of een taxatie?
p.eelman
Dokbeurt op het strand
N:"
Tot 13 augustus expositie
in 9t Swarte Schaep
F1LMTVIEÏJWS
Burgerlijke stand
m&m
-
Uitslag verloting
„Op eigen wieken"
EXTRA
BOEK VAN DE MAAND
Olympisch
logboek
2.75
JT\
DE COCKSDORP, VUURTORENWEG No. 71C
WOONHUIS
4 st. Z0MERBUNGAL0WS
BOERDERIJ
WOONHUIS
WOONHUIS
ENIGE ZOMERHUISJES
PENSION „DE KLIMOP"
WONING MET GARAGE
DIVERSE BUNGALOWS
GROTE WONING MET GARAGE
WONING MET SCHUURTJE
WOONHUIS
NOG ENIGE GARAGES
WOONHUIZEN MET G.V.
WINKELPAND
GROOT WOONHUIS
ifAls ik schilder vergeet ik de huis-
'uding", aldus mevrouw Jenny Bouma,
5 sinds maandag in Galerie „'t Swarte
j,aep" exposeert met een verzameling
strakte kunstwerken. Ze schildert on-
veer 12 jaar, waarbij de creativiteit
,ast het normale werk zich ontwikkel-
van tekenen naar schilderen en van
jbby naar levensbehoefte. Het werk in
Swarte Schaep dateert van de afge-
ipen vijf jaar en is volkomen abstrakt.
jerigens is van haar figuratief werk
portefeuille een aantal fraaie aqua-
llen aanwezig.
De huishouding zal er niet te veel
der lijden, want mevrouw Bouma
liildert vanuit haar gevoel, de inspi
re speelt een belangrijke rol en daar-
or is ze lang niet altijd in de juiste
jmming. Bovendien schildert ze zoals
is, en dat betekent dat het in haar
lis In De Cocksdorp, waar ze ongeveer
n jaar woont, tamelijk precies toe-
at Ze schildert alleen ais ze in een
ede stemming is, hetgeen tot gevolg
eft, dat velen haar werk als uitge-
roken vrolijk ervaren.
Voldoening
Ze is bovendien niet economisch af-
nkelijk van het schilderen. „Als je
onomisch onafhankelijk bent, blijf je
iér kunstenaar". Ze verkoopt haar
<rk omdat het „voldoening geeft als de
msen geld voor je schilderijen over
bben". Het is haar eerste expositie,
jerderen hebben haar al met opdrach-
benaderd, maar daar kan ze niet
n beginnen. Het schilderen van voor-
irpen en portretten laat ze liever aan
p fotograaf over en het schilderen
n ideeëh of ervaringen, die ze niet
«gemaakt heeft, is haar eenvoudig
mogelijk. Iemand, die haar vroeg de
«ringen in een Jappenkamp in de
rlog te schilderen, werd dan ook naar
andere schilder verwezen.
Haar werk spreekt de meeste mensen
sondanks aan. De abstraktie maakt
mogelijk dat iedere bezoeker door
of meer schilderijen wordt aange-
roken, getroffen door de kleuren-
nbinatie of de vlakverdeling. En de
mming, die het veroorzaakt kan ook
nchillend zijn, want niet altijd komt
)onderdagavond 8 uur in het City-
•ater de luchtige vakantiefilm „Va-
ntieperikelen met funes-te gevolgen",
komisch verhaal met in de hoofdrol
uis de Funès als bezorgde vader. We
reven hierover reeds in de krant van
j 1 augustus. Toegang alle leef-
en.
fajdag- tot en met dinsdagavond 8
zondagmiddag 3 uur in het City-
ater voor de tweede maal dit seizoen
ie Aristocats", de nieuwste film van
Walt Disney-concern.
n het Parijs van 1910 laat Madame
afamille op een dag haar testament
ken en bepaalt daarin dat haar kat
s, met drie kleine poesjes, het
e landgoed erft. Als de katten ge-
rven zijn krijgt Edgar, de butler,
Edgar wil er liever niet op \wach-
en gooit slaappillen in het eten
i de poezen. Op zijn motorfiets wil
de slapende diertjes ver weg naar
platteland brengen. Ze worden daar
ter gewekt door straatJkat Thomas
lalley, die aanbied ze terug te bren-
i naar Parijs. In Parijs is het avond
ze eindelijk aankomen en ze vallen
1 hun neus in de boter, want er
dt een grandioos straatikattenfeest
ouden.
P het landgoed schrikt Edgar heel
als hij de dieren weer ziet en hij wil
n een kist naar Timboektoe sturen,
jkzij de huismuis kan de ibende van
lalley gewaarschuwd worden, die
ar aanvliegt en zo de ontvoering van
hess en haar kleintjes verhindert,
lame Bonfamille besluit haar huis
1 te stellen voor alle straat- en
rfkatten. Duchess trouwt met Tho-
O'Malley, terwijl Edgar in de kist
Timboektoe reist om nooit meer
U te keren. Alle leeftijden.
de naohtvoorstelling zaterdagavond
"ff: „Josefine, een meisje voor
feen."
sefine Huber wordt opgeroepen als
^getuige in het proces tegen gym
leraar Hahn, die ervan wordt be-
zijn leerlingen onzedelijk te
benaderd. De geloofwaardigheid
Josefine's getuigenis wordt echter
aangetast door de vele verhalen
oaar klasgenoten en de stiefmoeder
naar vriendje, waarin ze wordt af-
Juaerd als een sexmonstertje. De
■neid is dan ook dat haar vader de
acht tegen de leraar heeft inge-
°m.de direkteur dwaTs te zitten.
bij het proces betrokkenen, de
^"ger van Hahn, de dokter, de di-
van het lyceum en zelfs de
enH \orc*en door Josefine verleid,
nde kan de opperrechter niets an-
°en dan het hele geval geruisloos
^archieven te laten verdwijnen.
zet na deze overwinning met
succes haar carrière als porno-
J,en „meisje voor iedereen"
Toegang 18 jaar.
het over zoals het bedoeld is. Het kan
een voordeel genoemd worden, maar bij
40 schilderijen, zoals in 't Swarte
Schaep, kan ook sprake zijn van opper
vlakkigheid. Om de „flexabiliteit" van
de doeken nog te vergroten, heeft mevr.
Bouma geen enkel werk een titel gege
ven. „Dan kunnen de mensen niet zeg
gen: ik zie het er niet in".
Wie de expositie bezoekt zal in de
schilderijen weinig van mevrouw
Bouma terugvinden. Hij zal slechts be-
meiken of het bij zijn stemming van dat
moment past. Van de schilderes kan ge
zegd worden, dat er een konsekwente
lijn in haar weik zit, maar dat is meer
het uiterlijk dan de persoonlijke basis.
Een bekend kunstkenner zei eens: „Zij
schildert vanuit het randgebied van
haar bewustzijn: ieder werk wordt met
een duidelijk omlijnd doel wordt met
uitwerking wordt bepaald door de on
controleerbare aspekten van haar spon
tane persoonlijkheid".
Collages
Het lijkt ons echter dat juist het dui
delijk omlijnde doel bepaald wordt door
haar persoonlijkheid, en dat de uitwer
king een vrij technische zaak is. De
collages bijvoorbeeld zijn oorspronkelijk
komposities die haar niet bevielen en
die ze voor haar gevoel beter maakte
door er andere materialen aan toe te
voegen. Het blijkt dus mogelijk te zijn,
dat ze zeer geïnspireerd en „vanuit het
randgebied van haar bewustzijn"
schilderijen maakt, die haar niet beval
len.
Een ander opvallend aspekt is de
overschakeling van het figuratieve naar
het abstrakte werk. Hierover zegt ze:
„Bij het figuratieve werk heb je het ge
voel dat je blijft stilstaan. Ik wilde
vooruitgang en ben overgestapt op het
abstrakte werk. Anders worden het net
kleurenfoto's. Het figuratieve is meer
een vorm van nabootsen, terwijl het ab
strakte voor mij scheppender is". De
overgang verliep bijzonder abrupt en zo
te horen weinig gevoelsmatig. Het figu
ratieve werk, voornamelijk aquarellen,
is merendeels bijzonder fraai en bevat
voldoende stemming om nooit op een
kleurenfoto te kunnen lijken. Het is
dan ook jammer dat het niet ter verge
lijking bij de abstrakte wenken is ge
hangen.
Romantisch
Karei Appels' welbekende kreet „Ik
rotzooi maar wat aan" zou soms ook
door mevrouw Bouma gebezigd kunnen
worden. Zij begint dan zonder enig plan
en „kwakt" grote hoeveelheden verf te
gen het doek. Desondanks wordt het
werk zeer nauwkeurig in kompositie
gebracht, zodat het slechts in felheid
van kleur en onregelmatiger vlakverde
ling afwijkt van het andere weik. In de
totale verzameling zijn bepaalde perio
des te onderscheiden doordat ze in en
kele werken een ander patroon gebruik
te of de voorkeur voor bepaalde kleu
ren verschoof. In al haar werk komt
blauw en wit vooir, hetgeen de konse
kwente lijn zou kunnen zijn, die ze er
zelf in ziet. Het blauw verbindt ze
met ..dansend en romantisch".
De persoonlijke inbreng van mevrouw
Bouma komt vooral naar voren in de
precieze afwerking van veel werk. En
voor het overige moeten we er lang
naar zoeken, te lang vaak, omdat de
eenduidigheid van de 'hele verzameling
te weinig mimte laat voor een goed
houvast. De schilderijen zijn echter een
uitstekende kapstok voor de gevoelens
van een veelsoortig publiek, want ieder
een kan wel ergens zijn stemming kwijt.
T. E.
van 26 juli t/m 1 augustus 1972
Geboren: Jurriaan Hessel, zv. Eddy
Momberg en Victorine I. J. Weijzig;
Theodora Cornelia, dv. Jan Anthomius
Witte en Gerarda M. Ran; Jacobi, dv.
Jan Vlaming en Hendrika Heijboer;
Alexander Hendrikus, zv. Adriaan C. v.
Heerwaarden en Theodora C. Schraag.
Ondertrouwd: Hans de Bloois en Wil-
helmina M. van Gogh.
- 3^
De vorige week werden we opgebeld
door de 12-jarige Hein Dijt uit Wester
geest. „Meneer, er zijn twee kotters ge
strand achter de dijk bij Ccresü" Blij
met deze tip spoedden we ons naar de
opgegeven plaats. En inderdaad: er za
ten twee kotters hoog op het strand.
Het zou niet eenvoudig zijn om de vaar
tuigen vlot te trekken. Totdat bleek
dat de eigenaars hun schepen welbewust
hadden laten stranden. Met hoog water
lieten de heren A. de Puyzelaar en J. C.
Betsema hun boten eenvoudig vastlopen
en toen het water viel lagen ze mooi
hoog en droog. Dat was de bedoeling,
want nu kon de scheepsromp aan een
flinke schoonmaak- en teerbeurt worden
onderworpen.
Dat werd hoog tijd, want er zat zoveel
begroeiing op de huid, dat niet alleen
de snelheid was teruggelopen, maar ook
de gaatjes in de palingbunnen waren
verstopt geraakt, zodat de palingen
stikten. Het was een kwestie van één tij
om alles weer in goede staat te brengen.
Daarna gingen de heren weer aan boord
en toen het water hoog was geworden,
werd de visserij voortgezet. De „dok
beurt had geen cent gekost, maar
zoals uit het begin van dit verhaal blijkt
wel enig misverstand gewekt. Hoe-
wel de laatste tijd zeer ongebruikelijk,
is de methode niet nieuw. Eeuwen gele
den werden al schepen op droogvallen
de zandplaten in de Waddenzee gezet
om te worden schoongemaakt, het zoge
naamde „krengen". Het kan alleen met
schepen, die een tamelijk platte bodem
hebben. En dat platte stuik van die bo
dem kan bij het krengen uiteraard niet
worden bewerkt, zodat op den duuir aan
een echte dokbeurt wellicht toch niét
valt te ontkomen.
Bovenstaande foto geeft een beeld van
de goedkope dokbeurt op het strandje
bij Ceres.
De uitslag van de verloting van de
Vogelvereniging „Op eigen wieken" op
1 augustus heeft de volgende prijzen
opgeleverd. De trekking werd verricht
door opperwachtmeester J. Bark van de
Rijkspolitie.
Hoofdprijs op lotnr. 2267; le prijs 1056;
2e prijs 1840; 3e prijs 2494; 4e prijs 48;
5e prijs 1673; 6e prijs 1301; 7e prijs 82;
8e prijs 2041; 9e prijs 1752; 10e prijs
554; 11e prijs 2377; 12e prijs 1413; 13e
prijs 1314; 14e prijs 1757; 15e prijs 1666;
16 prijs 1647; 17e prijs 2850.
Met een voorwoord van
Jan Cottaar
Verkrijgbaar
vanaf A augustus
ZOCANG DE VOORRAAD STREKT
fa j nauta
DE TEXELSE BOEKHANDEL
Wendt u dan tot een vertrouwd adres.
Geen kosten vooruit.
Wij hebben nog van alles aan te bieden
met 3 slaapkamers.
3 6-persoons en 1 4-persoons, met complete
inventaris. Schuur groot 12x20 m.
Ondergrond en erf ongeveer 100 a en 80 ca.
OOSTEREND, ZEVENHUIZEN No. O 129
met diverse opstallen.
Ondergrond en erf 29 a en 70 ca.
OOST No. O 81
met ondergrond en e 790 m2.
DE KOOG, BRINK No. 13
met garag* en CV. Na overleg te aanvaarden.
DE KOOG, BOSRANDWEG No. 500, 502 en 504
incl. inventaris.
DE KOOG, DORPSSTRAAT No. 42
na ovarleg ta aanvaarden.
DE KOOG, PLEVIERSTRAAT No. 6:
ondergrond en tuin.
Met complete dependance-inventaris.
DE KOOG, CALIFORNIEWEG
DEN HOORN, HERENSTRAAT No. 45
Zeer goed onderhouden
en ong. 653 m2 grond.
OUDESCHILD, DE RUIJTERSTRAAT No. 120
en ong. 100 m2 grond.
DEN BURG, MOLENSTRAAT No. 30
met schuur, ondergrond en erf, ong. 475 m2
grond. Na overleg te aanvaarden.
DEN BURG, J. P. THIJSSELAAN
DEN BURG, J. P. THIJSSELAAN
NOG ENIGE IN AANBOUW ZUNDE
DEN BURG, WEVERSTRAAT No. 36
Zeer goed onderhouden
Winkel ong. 90 m2 en een goed onderhouden
woonhuis, na overleg te aanvaarden.
DEN BURG, BERNHARDLAAN No. 103
met garage, CV, 4 slaapkamers en een vrij
liggende tuin.
BEEDIGD TAXATEUR
EPELAAN 29 TEL. (02228 318 DE KOOG