(jroen TjmrtsJexeU in het hart-, Binnenkort weer oefenbommen werpen op Texelse Hors? Ook vergunning gevraagd voor pistoolbaan Raad van State behandelt aanvraag op 12 september Protesten tegen discriminatie van Texelse ad spiranten plknlkken? brood-nodig! /■^h* - ïk"- er-?-?* '-v, Kop-staart botsing Jubileumboek C.V. Texel Blikschade Ongelukkige landing van parachutist Toch nog veel drukte op Texel Verenigingen en gemeentebestuur in het geweer %°*sen Oq 0p Texel gebakken dus dagelijks vers! 1DAG 15 AUGUSTUS 1972 85e JAARGANG No. 8699 jare N.V. v.h. Langereld De Roo|) [bus 11 Den Burg, Texel - Tel. 2741 Harry de Graaf, Kcesomlaan 43, Den tel. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403 Verschijnt dinsdags en n^dags Bank: Nederl. MJddenstandsbank; Coop Rail feisenbank; Amro-bank. Postgiro 652. Abonn. prüs ƒ5,00 p. kw. 50 ct incasso; los 25 d Advert. 21 ct per mm. exd. 4°/o BTW c.if--": 1 J jf -, 'v: ^SsSsSttardfiii I Dinsdag 12 sept. zal de Raad van Sta- i haar gebouw aan het Binnenhof te |en Haag in openbare zitting het ver lek behandelen dat het Ministerie van [efensic bij de Kroon heeft ingediend p waarin wordt gevraagd op de Texel- I Hors een schietinriehting te mogen irichten, inwerking brengen en in jerking houden. Duidelijker gezegd: t gaat om een hinderwetvergunning het afwerpen van oefenbommen. Jnze lezers zullen zich herinneren dat |et niet de eerste keer is dat Defensie, i dit geval de Kon. Marine, om een jndenvetvergunning vraagt. In 1966 Ibeurde het ook. Toen ging het om het werpen van oefenbommen en oefen- |ketten en de aanvraag werd bij de ge ënte ingediend nadat jarenlang zon- ler vergunning was geschoten. I Er gebeurde met die klandestiene oe- Jningen wel eens een ongeluk. Zo kwa len m 1963 twee te vroeg afgevuurde Jketten terecht in een weiland bij Den )orn, op zeer korte afstand van enkele fckantiegangers. Een jaar later sloegen fee oefenbommen dicht bij de be- mwde kom van Den Hoorn in en in |65 ontstond grote verontwaardiging jen een marinevliegtuig zo laag over camping Loodsmansduin scheerde fet een daar opgelaten vliegertje werd [gerukt. In 1966 werd op De Hors een Jarine-officier gedood door een laag- (iegend toestel. Het was echter vooral geluidshinder die grote ergernis lekte. De aan- en afvliegroute naar de Jhietschijf lag nl. over land, zodat tij- s de oefeningen heel zuidelijk Texel fr de hinder van had. Toen bleek dat marine niet over een hinderwetver- inning beschikte en alsnog op 26 juli [66 een aanvraag indiende om de oe- ningen te „legaliseren" grepen B. en f. hun kans en weigerden de vergun- l- Dit gebeurde mede naar aantel- li van een lawine van bezwaarschrif- 1 van de meest uiteenlopende instan- 'S en partikulieren. Defensie ging in Iroep bij De Kroon wat een behande- fg door de Raad van State tot ge- had. Deze verklaarde de aanvraag Pn Defensie niet ontvankelijk. De aan jaag had nl. alleen betrekking op de jüetinrichting zelf, dus de schiet- tajven met toebehoren op de zand- M, terwijl de hinder juist veroor- Jakt werd buiten deze inrichting. Vijf jaar rust |De marine stopte destijds met de men- en raketwerpoefeningen toen 5 gebleken dat er geen vergunning 'S. Sindsdien is het stil gebleven op Hors. De liefhebbers van rust heb- !n er de afgelopen vijf jaar met volle 'gen en ongestoord kunnen genieten, rode waarschuwingsvlaggen en het "onk van Grumman Trackers en Nep hes leek voorgoed verleden tijd. Die 'ruk werd nog versterkt omdat de hne na de afwijzing door de Kroon onmiddellijk een nieuwe aanvraag •jende. Blijkbaar hechtte men toch ■t zoveel waarde aan de Hors als etterrein, veronderstelden de opti- 'ten. Een niet zo erg onlogische rede- jrmg daarbij was: als het landsbelang rhelijk zo gediend zou zijn met een jietterrein als De Hors, dan zou men h wel als de weerlicht met een nieu- aanvraag zijn gekomen! ij de Marine had men inmiddels ^stilgezeten. Aan de hand van de aren die op de aanvraag waren binnengekomen slaagde men erin een aanvraag te ontwerpen waarbij aan de belangrijkste bezwaren tegemoet kon worden gekomen. Er zou niet meer over het land maar over zee worden aan- en afgevlogen. Dat laatste betekende ook dat de tweede aanvraag op 23 maart 1970 niet bij de gemeente maar bij de Kroon moest worden ingediend. Het grootste deel van het zeegebied en de daarin voorkomende banken hoort nl. tot het gebied dat nog niet gemeentelijk is ingedeeld. Het lag dan ook niet op de weg van de gemeente om de hinderwet- aanvraag te behandelen al was de ge meente wel gerechtigd, zoals iedereen, om tegen de verlening van de vergun ning bezwaar aan te tekenen. Een an dere tegemoetkoming van de marine was dat per jaar slechts zestig dagen zou worden geschoten en wel uitslui tend in de maanden april - mei en sep tember - oktober. In het zomerseizoen zouden de toeristen dus naar hartelust kunnen ravotten op de Hors. Maar er kwamen toch bezwaarschrif ten: 21 stuks. Tot de rekestranten hoor den B. en W. die naar voren brachten dat de schietinriehting wel degelijk een aangelegenheid van de gemeente Texel was en dat de aanvraag om een hinder wetvergunning dus wel bij B. en W. had moeten worden ingediend. De Kroon werd dan ook verzocht de aan vraag om die reden niet ontvankelijk te verklaren Als men het daarmee niet eens zou zijn, waren er altijd nog enkele belangrijke bezwaren tegen de verle ning van de vergunning. Dat het schie ten alleen in vóór- en najaar zou plaats hebben vond het college niet geruststel lend want juist in die periode komen in toenemende mate rustminnende toeris ten naar het eiland. Maar als de ver gunning onvermijdelijk zou zijn, dan zouden B. en W. de 60 „schietdagen" graag gehouden zien in de periode 1 ok tober - 15 maart. De andere proteste renden waren Staatsbosbeheer, Vogel werkgroep Noordholland, Ver. tot Be houd van de Waddenzee, WV Texel, P.v.d.A. afd. Texel, WD afd. Texel, Ho- recaf, groep partikulieren w.o. G. C. Cadée, Raad van Vakcentrales, NW bestuurdersbond, afd. Texel vrouwen bond NVV, D'66 afd. Texel, Overkoepe lend Orgaan van Vrouwenorganisaties Texel, Sabena, G. J. de Haan, Jonge Ondernemers Organisatie Texel, NJN Texel, Contact Natuurbescherming Noordholland, Contactcommissie v. Na- Meer dan vijf jaar nadat voor het laatst met bommen en raketten is geoefend op de Hors liggen de restanten nog op de plaats, waar eens de schietschijven ston den: enkele honderden vierkante meters bezaaid met oud'roest. Als de marine nu een hinderwetvergunning krijgt, is een der voorwaarden dat de munitieresten telkens worden opgeruimd. Op de achtergrond de hoofdwaarnemingspost, van waaruit de re sultaten van de oefeningen werden door gegeven. Deze post is de laatste jaren gebruikt noch bewaakt geweest, waardoor vernielzuchtige elementen hun slag kon den slaan. tuur- en landschapsbescherming en de heren Dijksen en Goënga. Geen hinder Inzake het verlenen van een hinder wetvergunning voor een schietinrieh ting op De Hors is advies uitgebracht door de direkteur-generaal voor de mi lieuhygiëne (van het ministerie van Volksgezondheid en milieuhygiëne). De direkteur-generaal komt tot een voor de marine gunstige konklusie. Er wordt aan herinnerd dat bij Koninklijk Be sluit van 9 september 1968 is bepaald dat tot een schietinriehting niet alleen het betrokken gemeentelijke beheersge bied hoort maar ook de luchtweg die de toestellen gedeeltelijk boven niet inge deeld gebied moeten afleggen. Het was daarom terecht dat de vergunning bij De Kroon en niet bij de gemeente werd gevraagd. De gemeente had ook aange merkt dat een oprichtingsvergunning was gevraagd en niet een uitbreidings vergunning. B. en W. meenden dat sprake was van uitbreiding omdat voor het betrokken militaire gebied ook nog een andere hinderwetvergunning van kracht is. De direkteur-generaal zegt echter dat die bestaande hinderwetver gunning voor een heel ander deel van het terrein geldt (de pistoolschietbaan op de Mok) en die heeft niets met de nu gevraagde schietinriehting uit te staan. Gesteld wordt dat dat door het draaien boven zee hinder voor toeristen wordt voorkomen waardoor de nieuwe aan vraag aanmerkelijk minder milieube lastend is. (zie vervolg pagina 2) Gezicht vanuit de koepel van de hoofd waarnemingspost. Het plastic van de koe pel is vernield. In de waarnemingspost zijn alle ruiten kapot gegooid en de ramen zijn uit de kozijnen gerukt. Draden van elek triciteit en telefoon zijn losgetrokken en zachtboardplaten zijn stukgetrapt. Meer malen hebben in de afgelopen maand clandestiene kampeerders riant en onge stoord verblijf genoten in een der kamer tjes van dit romantische huis op palen DE KOOG Toen mej. F.T. (Texel) vrijdagmiddag omstreeks half drie op de Pontweg reed en linksaf wilde slaan om de Pijpersdijk op te rijden werd haar wagen van achteren geramd door de automobilist J.Th.v.d.G. uit Den Burg. Deze had te laat gemerkt dat mej. T. (die volgens de regels richting had aangegeven en had voorgesorteerd) af remde. Beide voertuigen werden be schadigd maar konden op eigen kracht hun weg vervolgen. Uit vragen van abonnees naar aanlei ding van het artikel in de vorige krant bleek dat onvoldoende bekend is waar het jubileumboek „50 jaar G.V. Texel" te koop is. Niet bij het bestuur maar bij de „gewone" boekhandel in Den Burg, dus bij J. Nauta, Het Boekhuis en Lan ge veld De Rooij. 'Een aanrijding op de kruising Bern- hardlaan-Waalderstraat had vrijdagoch tend half twaalf vrij veel materiële sohade tot gevolg. Op de Bemhardlaan reed de 25-jarige M.J.v.d.Z. uit Den Burg in zijn personenauto in de richting van de Kogerstraat. Hij verzuimde voorrang te geven aan een van rechts komende auto, bestuurd door de heer *A.D. (79) uit Den Burg. Bij de botsing werd vooral de wagen van v.d.Z. flink beschadigd. De betrokken inzittenden kwamen met de schrik vrij. De heer Wilhelm Bakker uit Den Hoorn is vrijdagmiddag in vrij ernstige toestand in het ziekenhuis van Den Hel der opgenomen nadat hij bij een para- ehutedemonstratie op het vliegveld De Kooij ongelukkig terecht was gekomen De iheer Bakker die samen met twee andere parachutisten van het paracen trum Texel-Spa aan de demonstratie deelnam smakte bij zijn landing tegen het 'hetwerk op het dak van een brand weerwagen. Hij brak vier ribben, kreeg een ontzette schouder en er was ook sprake van inwendig letsel. Zijn toe stand werd aanvankelijk levensgevaar lijk genoemd maar liet zich naderhand iets gunstiger aanzien. De veronderstelling dat het na half augustus met de drukte op Texel wel gedaan zou zijn is niet bewaarheid ge worden. Ondanks dat de meeste school vakanties nu zijn afgelopen had TESO een druk weekend. Zaterdag liepen de wachttijden in Den Helder zelfs op tot enkele uren. Men vervoerde 2039 auto's naar Texel, vrijdag waren dit er 1207 en zondag 882. Van Texel vertrokken vrijdag 1207 auto's, zaterdag 1784 en zondag 1728. Het totaal aantal „vreemde" auto's op Texel bedroeg zaterdag 5247; vorig jaar op dezelfde datum 4156. —4. O Het komende voetbalseizoen worden alle adspirantenelftallen van de Texelse voetbalverenigingen (behalve S.V. Texel adspiranten a) ondergebracht in een aparte eilandcompetitie. Dit besluit is door de KNVB genomen nadat, ondanks een herinnering op 14 juli, sinds mei niets van de gemeente was vernomen over een eventuele tegemoetkoming in de kosten voor elftallen die van de vas te wal op Texel komen spelen. Herhaal de malen was tegen deze, volgens de KNVB abnormaal hoge kosten, met na me van het busvervoer op het eiland, door verenigingen van het vasteland ge- protesteeerd. In een brief die de KNVB in mei stuurde werd voorgerekend welke ex tra onkosten de Helderse vereniging HRC had wanneer een elftal op Texel moest spelen. Hoewel per persoon per wedstijd de meerkosten slechts ƒ0,30 be droegen, was de vereniging per jaar ruim ƒ225,kwijt door de bezoeken aan het eiland. De Texelse verenigingen hebben een tamelijk voordelige organisatie. Het vervoer naar de boten wordt per ver eniging verzorgd, waarbij meestal vrij willigers de spelers naar 't Horntje brengen. Op het vasteland zorgt de voorzitter van S.V. Texel, de heer G. J. ten Cate, voor een bus die alle elftallen naar de plaats van bestemming brengt. Herhaalde verzoeken van verenigingen van de overkant om verlaging van de AOT-tarieven leverden niets op. De ge meente voelt er niets voor deze tarieven te verlagen, daar dit, naast de forse subsidie die de Texelse sport ieder jaar ontvangt, een indirekte bijdrage zou zijn voor de verenigingen van het vas teland. Dit kwam al naar voren tijdens een onderhoud dat in maart plaats vond tussen het afdelingsbestuur van de KNVB in Noordholland, de subcommis sie Texel van de KNVB Noordholland en B. en W. In mei stuurde men echter een brief waarin dezelfde problemen nog eens voorgelegd werden, maar waarop tot dusver door de gemeente niet gereageerd werd. Te laat De heer G. Praamstra van Culturele Zaken gaf toe dat de reaktie van de ge meente aan de late kant was. Vooral omdat het standpunt van de gemeente al geruime tijd vaststond, had de bot sing met de KNVB voorkomen kunnen worden. Hij noemde het onbegrijpelijk dat KNVB de eigen leden benadeelt omdat een gemeentelijke instantie te traag werkt. Ook sprak hij van een vreemd verzoek van de voetbalbond, daar de Texelse spelers wel altijd zelf de kosten van het vervoer opbrengen. Definitief Het is waarschijnlijk onmogelijk de maatregel van de KNVB nog ongedaan te maken. In haar brief van 8 augusus stelde de bond dat men de enig mogelij ke maatregel had aangewend. Enkele jaren geleden was het normaal dat de jongste spelers in een eilandcompetitie waren ondergebracht en bij een minder draagkrachtige vereniging gingen al stemmen op dat deze situatie eigenlijk wel zo voordelig is. De heer G. Praamstra stelde er echter tegenover dat het kontakt met de ver enigingen op het vasteland een onont beerlijke stimulans is voor de sport. De heer Ten Cate bracht naar voren dat de Texelse verenigingen wellicht met eigen vervoer de gastspelers naar de plaats van bestemming kunnen brengen, waarbij dan alleen de benzine-kosten in rekening zouden worden gebracht. Protest Naar aanleiding van de ontstane situ atie werd donderdagavond in het raad huis een vergadering gehouden waarbij het voltallige college van B. en W„ af gevaardigden van alle verenigingen, de kontaktcommissie van de KNVB en de sectie voetbal van de sportraad aanwe zig waren. Men besloot namens alle verenigingen een brief naar de afdeling Noordholland van de KNVB te zenden waarin men scherp protesteerde tegen de genomen maatregelen. Men noemde het uitsluiten van de adspiranten een volstrekt onaanvaardbare zaak en ver zocht de afdeling om de maatregel weer in te trekken en het overleg om tot een betere, minder kosten vergende organi satie te komen, te hervatten. Namens de gemeente werd een brief van ongeveer dezelfde strekking verzonden. Men was het erover eens dat 'hier sprake was van een vorm van achter stelling, waarmee ook andere verenigin gen in het verleden te kampen hebben gehad. Burgemeester Sprenger stelde dan ook dat deze aktie van de KNVB het begin van een algehele diskrimina- tie kan betekenen, zodat een scherp pro test zeker op zijn plaats is. de wei. "s°9t ó'*00 'n haas «.^van'n -NjIV v tijger vakbakkef. dat onverbet® onverbeterlijk bokmon/chap

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1972 | | pagina 1