(jroen TjmrtsJexeU in het hart-,
Binnenkort weer oefenbommen
werpen op Texelse Hors?
Ook vergunning gevraagd voor pistoolbaan
Raad van State behandelt
aanvraag op 12 september
Protesten tegen discriminatie
van Texelse ad spiranten
plknlkken?
brood-nodig!
/■^h* - ïk"-
er-?-?* '-v,
Kop-staart botsing
Jubileumboek C.V. Texel
Blikschade
Ongelukkige landing
van parachutist
Toch nog veel drukte
op Texel
Verenigingen en
gemeentebestuur
in het geweer
%°*sen
Oq
0p Texel gebakken
dus dagelijks vers!
1DAG 15 AUGUSTUS 1972
85e JAARGANG No. 8699
jare N.V. v.h. Langereld De Roo|)
[bus 11 Den Burg, Texel - Tel. 2741
Harry de Graaf, Kcesomlaan 43, Den
tel. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403
Verschijnt dinsdags en n^dags
Bank: Nederl. MJddenstandsbank; Coop Rail
feisenbank; Amro-bank. Postgiro 652. Abonn.
prüs ƒ5,00 p. kw. 50 ct incasso; los 25 d
Advert. 21 ct per mm. exd. 4°/o BTW
c.if--": 1
J
jf -, 'v:
^SsSsSttardfiii
I Dinsdag 12 sept. zal de Raad van Sta-
i haar gebouw aan het Binnenhof te
|en Haag in openbare zitting het ver
lek behandelen dat het Ministerie van
[efensic bij de Kroon heeft ingediend
p waarin wordt gevraagd op de Texel-
I Hors een schietinriehting te mogen
irichten, inwerking brengen en in
jerking houden. Duidelijker gezegd:
t gaat om een hinderwetvergunning
het afwerpen van oefenbommen.
Jnze lezers zullen zich herinneren dat
|et niet de eerste keer is dat Defensie,
i dit geval de Kon. Marine, om een
jndenvetvergunning vraagt. In 1966
Ibeurde het ook. Toen ging het om het
werpen van oefenbommen en oefen-
|ketten en de aanvraag werd bij de ge
ënte ingediend nadat jarenlang zon-
ler vergunning was geschoten.
I Er gebeurde met die klandestiene oe-
Jningen wel eens een ongeluk. Zo kwa
len m 1963 twee te vroeg afgevuurde
Jketten terecht in een weiland bij Den
)orn, op zeer korte afstand van enkele
fckantiegangers. Een jaar later sloegen
fee oefenbommen dicht bij de be-
mwde kom van Den Hoorn in en in
|65 ontstond grote verontwaardiging
jen een marinevliegtuig zo laag over
camping Loodsmansduin scheerde
fet een daar opgelaten vliegertje werd
[gerukt. In 1966 werd op De Hors een
Jarine-officier gedood door een laag-
(iegend toestel. Het was echter vooral
geluidshinder die grote ergernis
lekte. De aan- en afvliegroute naar de
Jhietschijf lag nl. over land, zodat tij-
s de oefeningen heel zuidelijk Texel
fr de hinder van had. Toen bleek dat
marine niet over een hinderwetver-
inning beschikte en alsnog op 26 juli
[66 een aanvraag indiende om de oe-
ningen te „legaliseren" grepen B. en
f. hun kans en weigerden de vergun-
l- Dit gebeurde mede naar aantel-
li van een lawine van bezwaarschrif-
1 van de meest uiteenlopende instan-
'S en partikulieren. Defensie ging in
Iroep bij De Kroon wat een behande-
fg door de Raad van State tot ge-
had. Deze verklaarde de aanvraag
Pn Defensie niet ontvankelijk. De aan
jaag had nl. alleen betrekking op de
jüetinrichting zelf, dus de schiet-
tajven met toebehoren op de zand-
M, terwijl de hinder juist veroor-
Jakt werd buiten deze inrichting.
Vijf jaar rust
|De marine stopte destijds met de
men- en raketwerpoefeningen toen
5 gebleken dat er geen vergunning
'S. Sindsdien is het stil gebleven op
Hors. De liefhebbers van rust heb-
!n er de afgelopen vijf jaar met volle
'gen en ongestoord kunnen genieten,
rode waarschuwingsvlaggen en het
"onk van Grumman Trackers en Nep
hes leek voorgoed verleden tijd. Die
'ruk werd nog versterkt omdat de
hne na de afwijzing door de Kroon
onmiddellijk een nieuwe aanvraag
•jende. Blijkbaar hechtte men toch
■t zoveel waarde aan de Hors als
etterrein, veronderstelden de opti-
'ten. Een niet zo erg onlogische rede-
jrmg daarbij was: als het landsbelang
rhelijk zo gediend zou zijn met een
jietterrein als De Hors, dan zou men
h wel als de weerlicht met een nieu-
aanvraag zijn gekomen!
ij de Marine had men inmiddels
^stilgezeten. Aan de hand van de
aren die op de aanvraag waren
binnengekomen slaagde men erin een
aanvraag te ontwerpen waarbij aan de
belangrijkste bezwaren tegemoet kon
worden gekomen. Er zou niet meer over
het land maar over zee worden aan- en
afgevlogen. Dat laatste betekende ook
dat de tweede aanvraag op 23 maart
1970 niet bij de gemeente maar bij de
Kroon moest worden ingediend. Het
grootste deel van het zeegebied en de
daarin voorkomende banken hoort nl.
tot het gebied dat nog niet gemeentelijk
is ingedeeld. Het lag dan ook niet op de
weg van de gemeente om de hinderwet-
aanvraag te behandelen al was de ge
meente wel gerechtigd, zoals iedereen,
om tegen de verlening van de vergun
ning bezwaar aan te tekenen. Een an
dere tegemoetkoming van de marine
was dat per jaar slechts zestig dagen
zou worden geschoten en wel uitslui
tend in de maanden april - mei en sep
tember - oktober. In het zomerseizoen
zouden de toeristen dus naar hartelust
kunnen ravotten op de Hors.
Maar er kwamen toch bezwaarschrif
ten: 21 stuks. Tot de rekestranten hoor
den B. en W. die naar voren brachten
dat de schietinriehting wel degelijk een
aangelegenheid van de gemeente Texel
was en dat de aanvraag om een hinder
wetvergunning dus wel bij B. en W.
had moeten worden ingediend. De
Kroon werd dan ook verzocht de aan
vraag om die reden niet ontvankelijk te
verklaren Als men het daarmee niet
eens zou zijn, waren er altijd nog enkele
belangrijke bezwaren tegen de verle
ning van de vergunning. Dat het schie
ten alleen in vóór- en najaar zou plaats
hebben vond het college niet geruststel
lend want juist in die periode komen in
toenemende mate rustminnende toeris
ten naar het eiland. Maar als de ver
gunning onvermijdelijk zou zijn, dan
zouden B. en W. de 60 „schietdagen"
graag gehouden zien in de periode 1 ok
tober - 15 maart. De andere proteste
renden waren Staatsbosbeheer, Vogel
werkgroep Noordholland, Ver. tot Be
houd van de Waddenzee, WV Texel,
P.v.d.A. afd. Texel, WD afd. Texel, Ho-
recaf, groep partikulieren w.o. G. C.
Cadée, Raad van Vakcentrales, NW
bestuurdersbond, afd. Texel vrouwen
bond NVV, D'66 afd. Texel, Overkoepe
lend Orgaan van Vrouwenorganisaties
Texel, Sabena, G. J. de Haan, Jonge
Ondernemers Organisatie Texel, NJN
Texel, Contact Natuurbescherming
Noordholland, Contactcommissie v. Na-
Meer dan vijf jaar nadat voor het laatst
met bommen en raketten is geoefend op
de Hors liggen de restanten nog op de
plaats, waar eens de schietschijven ston
den: enkele honderden vierkante meters
bezaaid met oud'roest. Als de marine nu
een hinderwetvergunning krijgt, is een der
voorwaarden dat de munitieresten telkens
worden opgeruimd. Op de achtergrond de
hoofdwaarnemingspost, van waaruit de re
sultaten van de oefeningen werden door
gegeven. Deze post is de laatste jaren
gebruikt noch bewaakt geweest, waardoor
vernielzuchtige elementen hun slag kon
den slaan.
tuur- en landschapsbescherming en de
heren Dijksen en Goënga.
Geen hinder
Inzake het verlenen van een hinder
wetvergunning voor een schietinrieh
ting op De Hors is advies uitgebracht
door de direkteur-generaal voor de mi
lieuhygiëne (van het ministerie van
Volksgezondheid en milieuhygiëne). De
direkteur-generaal komt tot een voor
de marine gunstige konklusie. Er wordt
aan herinnerd dat bij Koninklijk Be
sluit van 9 september 1968 is bepaald
dat tot een schietinriehting niet alleen
het betrokken gemeentelijke beheersge
bied hoort maar ook de luchtweg die de
toestellen gedeeltelijk boven niet inge
deeld gebied moeten afleggen. Het was
daarom terecht dat de vergunning bij
De Kroon en niet bij de gemeente werd
gevraagd. De gemeente had ook aange
merkt dat een oprichtingsvergunning
was gevraagd en niet een uitbreidings
vergunning. B. en W. meenden dat
sprake was van uitbreiding omdat voor
het betrokken militaire gebied ook nog
een andere hinderwetvergunning van
kracht is. De direkteur-generaal zegt
echter dat die bestaande hinderwetver
gunning voor een heel ander deel van
het terrein geldt (de pistoolschietbaan
op de Mok) en die heeft niets met de nu
gevraagde schietinriehting uit te staan.
Gesteld wordt dat dat door het draaien
boven zee hinder voor toeristen wordt
voorkomen waardoor de nieuwe aan
vraag aanmerkelijk minder milieube
lastend is.
(zie vervolg pagina 2)
Gezicht vanuit de koepel van de hoofd
waarnemingspost. Het plastic van de koe
pel is vernield. In de waarnemingspost zijn
alle ruiten kapot gegooid en de ramen zijn
uit de kozijnen gerukt. Draden van elek
triciteit en telefoon zijn losgetrokken en
zachtboardplaten zijn stukgetrapt. Meer
malen hebben in de afgelopen maand
clandestiene kampeerders riant en onge
stoord verblijf genoten in een der kamer
tjes van dit romantische huis op palen
DE KOOG Toen mej. F.T. (Texel)
vrijdagmiddag omstreeks half drie op
de Pontweg reed en linksaf wilde slaan
om de Pijpersdijk op te rijden werd
haar wagen van achteren geramd door
de automobilist J.Th.v.d.G. uit Den
Burg. Deze had te laat gemerkt dat mej.
T. (die volgens de regels richting had
aangegeven en had voorgesorteerd) af
remde. Beide voertuigen werden be
schadigd maar konden op eigen kracht
hun weg vervolgen.
Uit vragen van abonnees naar aanlei
ding van het artikel in de vorige krant
bleek dat onvoldoende bekend is waar
het jubileumboek „50 jaar G.V. Texel"
te koop is. Niet bij het bestuur maar bij
de „gewone" boekhandel in Den Burg,
dus bij J. Nauta, Het Boekhuis en Lan
ge veld De Rooij.
'Een aanrijding op de kruising Bern-
hardlaan-Waalderstraat had vrijdagoch
tend half twaalf vrij veel materiële
sohade tot gevolg. Op de Bemhardlaan
reed de 25-jarige M.J.v.d.Z. uit Den
Burg in zijn personenauto in de richting
van de Kogerstraat. Hij verzuimde
voorrang te geven aan een van rechts
komende auto, bestuurd door de heer
*A.D. (79) uit Den Burg. Bij de botsing
werd vooral de wagen van v.d.Z. flink
beschadigd. De betrokken inzittenden
kwamen met de schrik vrij.
De heer Wilhelm Bakker uit Den
Hoorn is vrijdagmiddag in vrij ernstige
toestand in het ziekenhuis van Den Hel
der opgenomen nadat hij bij een para-
ehutedemonstratie op het vliegveld De
Kooij ongelukkig terecht was gekomen
De iheer Bakker die samen met twee
andere parachutisten van het paracen
trum Texel-Spa aan de demonstratie
deelnam smakte bij zijn landing tegen
het 'hetwerk op het dak van een brand
weerwagen. Hij brak vier ribben, kreeg
een ontzette schouder en er was ook
sprake van inwendig letsel. Zijn toe
stand werd aanvankelijk levensgevaar
lijk genoemd maar liet zich naderhand
iets gunstiger aanzien.
De veronderstelling dat het na half
augustus met de drukte op Texel wel
gedaan zou zijn is niet bewaarheid ge
worden. Ondanks dat de meeste school
vakanties nu zijn afgelopen had TESO
een druk weekend. Zaterdag liepen de
wachttijden in Den Helder zelfs op tot
enkele uren. Men vervoerde 2039 auto's
naar Texel, vrijdag waren dit er 1207
en zondag 882.
Van Texel vertrokken vrijdag 1207
auto's, zaterdag 1784 en zondag 1728.
Het totaal aantal „vreemde" auto's op
Texel bedroeg zaterdag 5247; vorig jaar
op dezelfde datum 4156.
—4. O
Het komende voetbalseizoen worden
alle adspirantenelftallen van de Texelse
voetbalverenigingen (behalve S.V. Texel
adspiranten a) ondergebracht in een
aparte eilandcompetitie. Dit besluit is
door de KNVB genomen nadat, ondanks
een herinnering op 14 juli, sinds mei
niets van de gemeente was vernomen
over een eventuele tegemoetkoming in
de kosten voor elftallen die van de vas
te wal op Texel komen spelen. Herhaal
de malen was tegen deze, volgens de
KNVB abnormaal hoge kosten, met na
me van het busvervoer op het eiland,
door verenigingen van het vasteland ge-
protesteeerd.
In een brief die de KNVB in mei
stuurde werd voorgerekend welke ex
tra onkosten de Helderse vereniging
HRC had wanneer een elftal op Texel
moest spelen. Hoewel per persoon per
wedstijd de meerkosten slechts ƒ0,30 be
droegen, was de vereniging per jaar
ruim ƒ225,kwijt door de bezoeken
aan het eiland.
De Texelse verenigingen hebben een
tamelijk voordelige organisatie. Het
vervoer naar de boten wordt per ver
eniging verzorgd, waarbij meestal vrij
willigers de spelers naar 't Horntje
brengen. Op het vasteland zorgt de
voorzitter van S.V. Texel, de heer G. J.
ten Cate, voor een bus die alle elftallen
naar de plaats van bestemming brengt.
Herhaalde verzoeken van verenigingen
van de overkant om verlaging van de
AOT-tarieven leverden niets op. De ge
meente voelt er niets voor deze tarieven
te verlagen, daar dit, naast de forse
subsidie die de Texelse sport ieder jaar
ontvangt, een indirekte bijdrage zou
zijn voor de verenigingen van het vas
teland. Dit kwam al naar voren tijdens
een onderhoud dat in maart plaats vond
tussen het afdelingsbestuur van de
KNVB in Noordholland, de subcommis
sie Texel van de KNVB Noordholland
en B. en W. In mei stuurde men echter
een brief waarin dezelfde problemen
nog eens voorgelegd werden, maar
waarop tot dusver door de gemeente
niet gereageerd werd.
Te laat
De heer G. Praamstra van Culturele
Zaken gaf toe dat de reaktie van de ge
meente aan de late kant was. Vooral
omdat het standpunt van de gemeente
al geruime tijd vaststond, had de bot
sing met de KNVB voorkomen kunnen
worden. Hij noemde het onbegrijpelijk
dat KNVB de eigen leden benadeelt
omdat een gemeentelijke instantie te
traag werkt. Ook sprak hij van een
vreemd verzoek van de voetbalbond,
daar de Texelse spelers wel altijd zelf
de kosten van het vervoer opbrengen.
Definitief
Het is waarschijnlijk onmogelijk de
maatregel van de KNVB nog ongedaan
te maken. In haar brief van 8 augusus
stelde de bond dat men de enig mogelij
ke maatregel had aangewend. Enkele
jaren geleden was het normaal dat de
jongste spelers in een eilandcompetitie
waren ondergebracht en bij een minder
draagkrachtige vereniging gingen al
stemmen op dat deze situatie eigenlijk
wel zo voordelig is.
De heer G. Praamstra stelde er echter
tegenover dat het kontakt met de ver
enigingen op het vasteland een onont
beerlijke stimulans is voor de sport. De
heer Ten Cate bracht naar voren dat de
Texelse verenigingen wellicht met eigen
vervoer de gastspelers naar de plaats
van bestemming kunnen brengen,
waarbij dan alleen de benzine-kosten in
rekening zouden worden gebracht.
Protest
Naar aanleiding van de ontstane situ
atie werd donderdagavond in het raad
huis een vergadering gehouden waarbij
het voltallige college van B. en W„ af
gevaardigden van alle verenigingen, de
kontaktcommissie van de KNVB en de
sectie voetbal van de sportraad aanwe
zig waren. Men besloot namens alle
verenigingen een brief naar de afdeling
Noordholland van de KNVB te zenden
waarin men scherp protesteerde tegen
de genomen maatregelen. Men noemde
het uitsluiten van de adspiranten een
volstrekt onaanvaardbare zaak en ver
zocht de afdeling om de maatregel weer
in te trekken en het overleg om tot een
betere, minder kosten vergende organi
satie te komen, te hervatten. Namens de
gemeente werd een brief van ongeveer
dezelfde strekking verzonden.
Men was het erover eens dat 'hier
sprake was van een vorm van achter
stelling, waarmee ook andere verenigin
gen in het verleden te kampen hebben
gehad. Burgemeester Sprenger stelde
dan ook dat deze aktie van de KNVB
het begin van een algehele diskrimina-
tie kan betekenen, zodat een scherp pro
test zeker op zijn plaats is.
de wei.
"s°9t ó'*00 'n haas
«.^van'n
-NjIV v
tijger
vakbakkef.
dat onverbet®
onverbeterlijk
bokmon/chap