G. A. Keijser verdient zijn brood
in mini-vliegtuigindustrie
Modelbouwsport krijgt steeds meer aanhangers
G.V.T. houdt weer veiling
TOELEVERINGSDIENST VOOR
DUITSE ONDERNEMING
VERVOLG VAN PAG. 1
wmM
„Le Weekend"
woensdagavond in ,,'t Asiel"
Loslopende pony
Hoorzittingen
bestemmingsplan
Aanrijding in De Koog
Buig uw knieën
Dubbele Von Sion
Wie is de afzender?
Auto brandde uit
■hhI
Montagefout
veroorzaakte smeerboel
DE WAAL De heer G. A. Keijser
uit De Waal houdt zich beroepshalve
bezig met het maken van onderdelen
voor modelvliegtuigen. Hij doet dat,
blijkens het register van de Kamer van
Koophandel, als enige in Nederland. De
onderdelen rompen van plastic en
vleugels van styropor en balsahout
worden vervaardigd in opdracht van de
Duitse firma Robbe die de artikelen
assambleert tot bouwpakketten. De heer
Keijser heeft zijn „fabriek" gehuisvest
in een garage achter zijn bungalow aan
de Sommeltjesweg. Per maand worden
daar nu 80 polyester vliegtuigrompjes
gemaakt; binnenkort wordt de produk-
tie opgevoerd tot 120 stuks. De toe
komst laat zich gunstig aanzien. De
Duitse firma heeft bij herhaling laten
weten dat de kwaliteit van de gelever
de onderdelen superieur is, de prijs
daarentegen is laag. Al sinds februari
1972 is Gerrit Keijser bezig; sinds drie
rhaanden loopt de produktie gesmeerd.
Keijser en zijn gezin (5 kinderen) kun
nen er met gemak van leven, iets dat
een buitenstaander nauwelijks gelooft.
Modelvliegtuigjes worden nu eenmaal
niet beschouwd als dringende levensbe
hoeften, waarbij komt dat over de mo
delhobby door velen nogal geringschat
tend wordt gedacht. Wie als volwassene
met treintjes, vliegtuigjes en bootjes
speelt moet van de ernst des levens on
voldoende zijn doordrongen
Maar in deze welvaartsmaatschappij
is steeds meer tijd en geld voor spelen
beschikbaar. De modelhobby heeft een
groeiend aantal enthousiaste aanhan
gers, ook op Texel, waar al geruime tijd
een modelbouwclub aktief is. Ook daar
bij is de heer Keijser nauw betrokken.
Al jaren maakt hij allerlei vliegtuigmo
dellen, van eenvoudige zweefvliegtuig
jes tot draadloos bestuurde toestellen
die niet alleen hun hoogte- en richtings
roeren kunnen bewegen, maar ook de
wielen kunnen uitsteken, en zelfs rekla-
me vliegen
Opwindende hobby
Wie een uurtje met Gerrit Keijser
praat, kan zich voorstellen dat steeds
meer mensen begeesterd raken van de
modelhobby. Want het i s tenslotte iets
geweldigs om zelf een vliegtuig of boot
te bouwen die het echt „doet". Niets is
opwindender dan het proberen en het
experimenteren. Onbeschrijfelijk is de
voldoening als het bouwsel zich geheel
volgens plan in de lucht begeeft, keu
rig aan een draad rondjes draaiend of
draadloos elke gewenste manoeuvre uit
voert. Groot is ook de ontgoocheling als
een toestel neerstort en beschadigd en
vernield wordt, waarna de modelbou
wer van voren af aan moet beginnen.
Het is een leven op zichzelf waarmee de
Texelse modelbouwers echter niet graag
te koop lopen. Over hen heeft maar zel
den iets in de krant gestaan. Maar ze
komen elke week bijeen en de demon
straties in de openlucht, tot voor kort
nabij Akenbuurt en nu bij De Krim,
trekken sterk de aandacht van voorbij
gangers. Keijser zou willen dat de mo
delbouwers wat meer aan de weg tim
meren, al geeft hij toe dat enig eigen
belang aan die wens niet vreemd is. Wie
modellen wil bouwen kan rekenen op
raad en daad van Gerrit Keijser en wie
meent dat hij twee linkerhanden heeft
vindt in Keijser een toegewijd monteur
met uitgebreide ervaring, die ook graag
een complete bouwdoos levert. Zijn
broodwinning wordt echter in de eerste
plaats gevormd door de onderdelenfa-
bricage voor Robbe die zo heeft de
onderneming laten weten nergens
voordeliger en beter terecht kan Keij
ser houdt niet van opscheppen maar
heeft toch graag meegewerkt aan een
benab.pwinydingfodmrij .awmflaaw;,ar
programma van de bejaardenomroep
Texel, waarin hij het een en ander over
zijn werk vertelde. Hij heeft bij die ge
legenheid aangeboden een toernee langs
de bejaardencentra te maken om te de
monstreren hoe het maken van mini-
vliegtuigonderdelen in zijn werk gaat.
Voordat hij onderdelen ging maken
heeft Keijser allerlei beroepen uitge
oefend. „Twaalf ambachten en dertien
ongelukken", zegt hij lachend. Naast
zijn werk heeft hij zich al een jaar of
vijftien bezig gehouden met de model
bouwerij. Het was een niet zo goed
kope hobby. Nu is het zijn beroep en
hij heeft er een beste boterham van. Dat
stemt hem wel tevreden en iedereen
mag dat weten. Keijser doet niet alles
alleen; ook de andere gezinsleden hel
pen af en toe een handje. Het is niet
uitgesloten dat het produktiepakket
wordt uitgebreid met o.a. onderdelen
voor radiobestuurde boten. Het proto
type van een fraaie raceboot staat al
op de werkbank, bestemd voor de Neu-
renberger Messe die in februari wordt
gehouden. Ook het model van de kotter
TX 19, gemaakt door Kees de Ridder,
gaat erheen. Mogelijk komt uit deze
beurs nieuwe zakelijke kontakten voort.
Polyester
Vroeger werden modelvliegtuigen
meestal gemaakt uit spantkonstrukties
die met papier werden overtrokken.
Zeer licht, maar ook zeer kwetsbaar en
vaak moeilijk te repareren. De polyes
ter konstruktie is veel sterker. Deze
wordt als volgt gemaakt. Begonnen
wordt met een (zwaar) oermodel dat
ten koste van veel tijd wordt vervaar
digd en dat in feite het ontwerp is voor
het betrokken model. Hiervan worden
mallen vervaardigd (negatief) en van
deze mallen worden weer de (positieve)
polyester onderdelen gemaakt. Daartoe
wordt in de mal een laagje plastic ge
streken. Daarna komt er een nieuw
laagje op samen met een glasvezelwape
ning. Geruime tijd is nodig om de aldus
gevormde helften te laten harden. Het
daartoe benodigde rek in het schuurtje
van Keijser is tot boven toe gevuld. Als
de helften aan elkaar zijn geplakt is de
romp gereed. Het lijkt eenvoudig, maar
wie het zou proberen na te doen, krijgt
waarschijnlijk onderdelen die aanmer
kelijk zwaarder en minder sterk zijn.
Het geheim schuilt onder meer in de
samenstelling van de plasticvloeistof en
daarover laat Keijser zich begrijpelij
kerwijs niet uit.
Eigen ontwerpen
De vliegtuigonderdelen die Keijser
voor Robbe maakt zijn geen eigen ont
werp. Dat geldt wel voor de vliegtuig
modellen „Stormmeeuw" en „De Lieuw"
die als bouwdoos worden verkocht maar
die desgewenst ook voor de klant in el
kaar worden gezet. De „Stormmeeuw"
heeft een spanwijdte van 1.42 meter,
weegt 2,7 kg en dient te worden uitge
rust met een motor van 7,5 c.c. De ma
teriaalkosten bedragen rond ƒ170,Er
zit ongeveer 60 uur arbeid in. Keijser
berekent voor het monteren ƒ200,Een
wat lichter toestel (spanwijdte 1 43 me
ter; gewicht 1,7 kg, motor 3,5 c.c.) is
„De Lieuw" die als ideaal voor begin
ners wordt beschouwd.
Is die modelliefhebberij een dure hob
by? Keijser ontkent het. „Het hangt er
maar vanaf wat je wensen zijn. Voor
ongeveer 100,kun je al een aardig
lijnmodel maken. Duurder wordt het als
je met radiobesturing gaat werken. Dan
ben je bij de eerste aanschaf zo'n
ƒ1.000,kwijt. Draadloze besturing
koop je maar één keer. Hetzelfde spul
kun je in andere modellen overplaat
sen".
Radiobesturing heb je in soorten. Een
zender met twee funkties, zoals dat
heet, koop je voor ƒ450,Daar kun je
bijv. een bootje mee besturen, want in
dat geval hoeft slechts één roer en het
gas op afstand bediend te worden. Bij
vliegtuigen, met rol-, richting- en hoog
teroeren, heb je vier funkties nodig. Een
apparaat met vijf funkties kost ƒ1200,
Met die radiobestuurbare modellen kun
je allerlei spelletjes uithalen. Omdat de
vliegtuigen een nuttige lading kunnen
meevoeren is het bijv. mogelijk om
voorwerpen te droppen. Boven De Waal
heeft Keijser op die manier wel eens lo
ten uitgestrooid. Mensen met boze plan-
De reakties op de film „Le Weekend",
zijn talrijk en veelal zeer kritisch ge
weest. Menige rescensent meende dat
„Le Weekend" te verwarrend, te onsa
menhangend en in het geheel ondoor
grondelijk was. Regisseur Jean-Luc Go-
dard verklaarde echter dat de film voor
iedereen was; een volwassen sprookje,
waarin in verhulde vorm kritiek op de
maatschappij wordt gegeven. Ziet men
de film met deze uitspraak in het hoofd
dan wordt duidelijk dat Godard inder
daad wat heeft willen bekritiseren en
wel het egoisme van weggebruikers, de
oudere generaties (die er in het werk
van Godard trouwens nooit goed afko
men een doorgevoerde emancipatie van
de vrouw en de belachelijkheid van de
walging van sommige mensen als zij
zien dat dieren gedood worden, terwijl
zij toch iedere dag een karbonaadje of
een gehaktbal verorberen. Godard lijkt
een pessimist, die wil laten zien hoe
slecht de wereld is. Toch zal voor de
aandachtige en ervaren bioscoopbezoe
ker duidelijk worden dat op de achter
grond van de films van deze cineast
cynicus toch bepaalde idealen spelen.
Al met al is „Le Weekend" een bijzon
der interessante film die zeker de moei
te waard is. Woensdagavond om 20.00
uur precies in ,,'tAsiel".
De heer G. A. Keijser met twee van zijn
fraaiste vliegtuigmodellen. Op de tafel
staat een helicopter, die al heeft gevlo
gen, maar waar nog wat kinderziektes
aan verholpen moeten worden.
nen zouden op die manier ook bommen
kunnen gooien. Maar ook zonder dat
laatste is de modelvliegerij een enerve
rende sport. Wat zou u denken van een
snelheid van 180 kilometer per uur?
Techniek kan falen. Daarom moet al
leen in de open ruimte worden geëxpe
rimenteerd. De modelvliegers beschik
ken nog niet over een ideaal terrein.
Wie hen aan een stukje land van één a
twee hectare, liefst bij Den Burg of De
Waal, kan helpen moet het maar zeg
gen. Een dergelijk landingsterrein moet
mooi vlak zijn zodat het er als een fraai
gazon uitziet, als het is gemaaid. Anders
slaan de toestellen bij het landen over
de kop. Bomen in de direkte omgeving
zijn ook taboe.
Erg leuk is ook het reklamevliegen
met modelvliegtuigen. Het gaat er pre
cies zo toe als bij grote vliegtuigen: het
toestelletje, voorzien van een dreghaak,
pikt de reklamesleep op en trekt de
goed leesbare letters net zo lang door
de lucht totdat de benzine op is of tot
dat het elektronische bevel tot terug
keer is gegeven. Keijser toonde ons de
reklamesleep, voorzien van 25 centime
ter hoge letters. Tessel Air heeft dus
een konkurrent(je)!
Dat radiobesturen wordt soms be
dreigd door walky talkies die bij aller
lei bedrijven op Texel in gebruik zijn.
De frequentie van die zendertjes ligt in
de buurt van de 27 megaherz, 11 meter,
waarmee ook de radiobesturing werkt.
Het is mogelijk dat door een walky
talky in de buurt een modelvliegtuig
niet meer naar zijn bestuurder „luis
tert", gewoon door blijft vliegen en kilo
meters verder te pletter slaat.
Gerrit Keijser kan uren over zijn hab-
by vertellen. Als hij het doet, merkt hij
dat de aanvankelijk geringschattende
houding al snel omslaat in interesse. Dat
sterkt hem in het vertrouwen dat de
markt voor de modelbouw zal blijven
groeien en dat betekent voor hem brood
op de plank. Hij verwacht overigens
niet dat hij zijn garage spoedig voor een
echte fabriek kan omwisselen. Maar je
kunt nooit weten. Tenslotte zijn de Ge
broeders Van Doornc destijds ook in een
klein schuurtje begonnen.
Vrijdagavond heeft de politie een op
de Maricoweg loslopende pony in het
weiland teruggezet. In verband met de
mist veroorzaakte het dier groot gevaar
voor het verkeer. De afsluiting van het
weiland bleek met aan de eisen te vol
doen. De politie is voornemens in der
gelijke gevallen strenger te gaan optre
den De afrastering van weilanden dient
zodanig te zijn dat paarden en andere
dieren niet op de openbare weg kunnen
komen.
We herinneren nog even aan de hoor
zittingen die deze week in diverse dor
pen worden gehouden en waarbij men
zich nader kan informeren over het ont
werp bestemmingsplan buitengebied.
Dinsdag (heden) wordt de hoorzitting
gehouden in hotel „De Hoop" te De
Cocksdorp, woensdag in 'De Waldhoorn'
te Den Hoorn, donderdag in „De Toe
komst" te De Koog. Aanvang 20.00 uur.
Ieder is welkom.
DE KOOG Zaterdagmiddag om
twee uur botste op de kruising Kamer-
straat-Epelaan de Citroën 2cv, bestuurd
door J.E.H. uit Oosterend op de Morris
van O.M. uit Amsterdam. De uit de
Kamerstraat komende H. verleende
geen voorrang aan de van rechts ko
mende Amsterdammer. Beide wagens
werden beschadigd.
Vietnam, Noord-Ierland,namen,
waar wij wel weg mee weten. Daar kun
nen we over meepraten. Een oordeel is
snel gevormd. Ik veroordeel.
En dat doen we dan in naam van de
slachtoffers. We kunnen het mooi ver
sieren. Zo kunnen we zelf door rot
zooien hier, terwijl we onszelf het au
reool van edelmoedigheid opzetten.
Maar 't zijn de Amerikanen (Ieren,
Portugezen, Chinezen, Joden, enz., enz.)
niet, Heer Jesu, die u kruisten.
Maar ik
Onthoudt u van deze dwaasheid, en
buig uw knieen bij Golgotha!
Daar ziet u de film van uw leven.
Daar vindt u een boodschap van lief
de voor ieder.
Geef dat door aan alle volken
J. C. Brouwer, De Koog
kwaliteit van het gebodene. Ten gehoi
gebracht werden Jubilate Deo (Mozart
Waldesnacht (Brahms), I got plenty
nothing (Gershwin) en het van Ver<
beroemde Slavenkoor.
Jacqueline Stark speelde een „trun
pet tune" van Henry Purcell. Zij wei
hierbij begeleid door Joke Tuinema
de piano. Evenals de trompet-solo v;
C. Dijkgraaf waren beide programm
punten best aan te horen, alleen w.
het spel hier en daar wat onzeker.
De drie generaties Bakker uit Oosle
end die zelfs al landelijke roem begii
nen te verwerven met de opmerkelijl i
kwaliteitsmuziek die zij uit hun kopi
blazen, speelden met begeleiding véfe
mevrouw M. de Vries „Mighty like
rose", „The battle hymn of the repi
blic" en „American Patrol".
De revuegroep van de jubileumcon
missie GVT bracht een selectie uit h
jubileumprogramma. Te zien kreeg m<
Tiroler kapel, Majorettendans, Bea
dans, Tinnen soldaatjes, Russisch zan n
koor en een Russische dans. Vooral u
laatste twee programmapunten wari
van goede kwaliteit.
Rederijkerskamer U.D.I. bracht
eenakter „Echtgenoot bij het ontbijt
Het spel was zeer verdienstelijk, terw
ook het stukje wel origineel was.
Jammerlijk was het uitvallen van h
optreden van de Texelse accordeonist!
R. v. d. Wulp en W. Boon, die Komec 1
anten Musik van H. G. Baumann zoudf
brengen.
Het is triest dat zich in een culture
ontmoetingspunt als de Burgemeest
De Koninghal geen behoorlijke geluid
installatie bevindt. Ook vrijdagavoi
wekte dit weer de nodige ergernis o
Met name tijdens de Russische dans w
het werkelijk te gek. De muziek w
nauwelijks hoorbaar door het gestan
van de laarzen op de houten vloer. 0<
deden de kreten van de dansers door
veel te zachte muziek wat potsierli )e
aan. Misschien is het geen gek idee o
volgend jaar een geluidsinstallatie te 1
nen als het geld voor een goede install
tie er niet af kan.
De heer De Vries wees verschillen!
keren op het uitstekende pianospel v-s o
Joke Tuinema, die zich met het groots
gedeelte van de begeleiding had belas
Zij cleed dit dan ook voortreffelijk, evejai
als George Maas, die al het slagwei
voor zijn rekening nam.
Op vrijdag 2 februari houdt de gym
nastiekvereniging Texel een openbare
verkoping van goederen en diensten in
„Casino". Een soortgelijke veiling was
twee jaar geleden een groot succes. Een
dergelijke stunt wordt opnieuw nood
zakelijk geacht omdat de uitgifte van
het boek „50 jaar GVT" en de revue
(beiden ter gelegenheid van het gouden
jubileum) geen uitbreiding van de ver-
enigingsfinanciën tot gevolg hebben ge
had. Van 15 tot 20 januari trekt een
groep medewerkers er op uit om in Den
Burg en wijk B goederen en diensten te
verzamelen. Wie geen bezoek krijgt kan
goederen en diensten aanbieden via te
lefoon 2583 (mevrouw Van Beek). In de
week van 29 januari tot 2 februari wor
den de goederen afgehaald. Het is de
bedoeling op dinsdag 30 januari de cata
logus via de Texelse Courant over heel
Texel te verspreiden. Aldus kan men
zich ruimschoots tevoren oriënteren. Het
streven is gericht op een kleiner aantal
aanbiedingen dan de vorige keer. Uiter
aard zijn vele giften welkom, maar de
kleinere zullen tot pakketten worden
samengevoegd. Zo wordt bereikt dat de
openbare verkoping geen al te langd
rige affaire wordt. Die verkoping b
looft overigens weer een gezellige
opwindende avond te worden. Van v
kanten is al medewerking toegezeg e
o.a. door notaris Van Wijland en z c
medewerkers alsmede de afslagers W
te, Holtman en Van Heerwaarden.
Wij ontvingen een stuk voor onze i
briek „Wat ik zeggen wou.over
Vietnam-aktie. De afzender verzuim
echter zijn naam te vermelden. Als
schrijver zich bij ons bekend maa
volgt publikatie.
Zondagavond omstreeks tien uur vlo
H. uit Den Burg met zijn Volkswag
(kever) op de Hemmerkooiweg uit
bocht. De auto kwam in de sloot terec
en vloog in brand. H. wist de wagen b J
tijds te verlaten en bleef ongedeerd,
auto brandde geheel uit.
V -
f*' V'
OUDESCHILD Bij het tanken van
zware olie ten behoeve van de centrale
„Texelstroom" bij Oudeschild deed zich
vorige week een ongelukje voor dat een
vieze smeerboel tot gevolg had. Tijdens
het pompen van de olie vanuit een in
de nieuwe haven liggende tanker naar
een der grote opslagtanks op het centra
leterrein begon lang voordat de tank
vol was een overloop te werken. En
kele kubieke meters olie, een dikke
zwarte vloeistof, stroomden langs de
tankwand naar beneden en kwamen te
recht in het grindbed waarbij pijpen e.d.
werden besmeurd. Oorzaak was een
montagefout; het overloopmechanisme
was niet volgens tekening in elkaar ge
zet waardoor het veel eerder in wer
king kon treden dan nadat de tank ge
heel vol was. De kosten van het oprui-
K ijk je achter de dijk rond de olietanu
waar 't grind met 'n vette zwarte brei wj
bedekt. Gelukkig ging het om slechts f
kele kubieke meters olie, maar ook
een grotere hoeveelheid zou zijn weg
lopen, zou dat voor de omgeving gei
gevaar hebben opgeleverd.
men van de drab komen dan ook
voor rekening van de n.v. TEM. Gevi
voor vervuiling van de omgeving is
geen ogenblik geweest. Rond de tai
bevindt zich namelijk een dijk. Zi
als alle olie uit de tank zou weglo[
zou deze achter de dijk blijven staan
op eenvoudige wijze kunnen won'
weggepompt. Met het schoonmaken v|
het grondbed is men momenteel
doende. Het ongelukje gebeurde
voor de derde keer een tanker werd
lost. Het vullen geschiedt via een bovt
grondse pijpleiding van haven ni
TEM-terrein. De leiding wordt
stoom verhit om de ilie vloeibaar
houden.