G. A. Keijser verdient zijn brood in mini-vliegtuigindustrie Modelbouwsport krijgt steeds meer aanhangers G.V.T. houdt weer veiling TOELEVERINGSDIENST VOOR DUITSE ONDERNEMING VERVOLG VAN PAG. 1 wmM „Le Weekend" woensdagavond in ,,'t Asiel" Loslopende pony Hoorzittingen bestemmingsplan Aanrijding in De Koog Buig uw knieën Dubbele Von Sion Wie is de afzender? Auto brandde uit ■hhI Montagefout veroorzaakte smeerboel DE WAAL De heer G. A. Keijser uit De Waal houdt zich beroepshalve bezig met het maken van onderdelen voor modelvliegtuigen. Hij doet dat, blijkens het register van de Kamer van Koophandel, als enige in Nederland. De onderdelen rompen van plastic en vleugels van styropor en balsahout worden vervaardigd in opdracht van de Duitse firma Robbe die de artikelen assambleert tot bouwpakketten. De heer Keijser heeft zijn „fabriek" gehuisvest in een garage achter zijn bungalow aan de Sommeltjesweg. Per maand worden daar nu 80 polyester vliegtuigrompjes gemaakt; binnenkort wordt de produk- tie opgevoerd tot 120 stuks. De toe komst laat zich gunstig aanzien. De Duitse firma heeft bij herhaling laten weten dat de kwaliteit van de gelever de onderdelen superieur is, de prijs daarentegen is laag. Al sinds februari 1972 is Gerrit Keijser bezig; sinds drie rhaanden loopt de produktie gesmeerd. Keijser en zijn gezin (5 kinderen) kun nen er met gemak van leven, iets dat een buitenstaander nauwelijks gelooft. Modelvliegtuigjes worden nu eenmaal niet beschouwd als dringende levensbe hoeften, waarbij komt dat over de mo delhobby door velen nogal geringschat tend wordt gedacht. Wie als volwassene met treintjes, vliegtuigjes en bootjes speelt moet van de ernst des levens on voldoende zijn doordrongen Maar in deze welvaartsmaatschappij is steeds meer tijd en geld voor spelen beschikbaar. De modelhobby heeft een groeiend aantal enthousiaste aanhan gers, ook op Texel, waar al geruime tijd een modelbouwclub aktief is. Ook daar bij is de heer Keijser nauw betrokken. Al jaren maakt hij allerlei vliegtuigmo dellen, van eenvoudige zweefvliegtuig jes tot draadloos bestuurde toestellen die niet alleen hun hoogte- en richtings roeren kunnen bewegen, maar ook de wielen kunnen uitsteken, en zelfs rekla- me vliegen Opwindende hobby Wie een uurtje met Gerrit Keijser praat, kan zich voorstellen dat steeds meer mensen begeesterd raken van de modelhobby. Want het i s tenslotte iets geweldigs om zelf een vliegtuig of boot te bouwen die het echt „doet". Niets is opwindender dan het proberen en het experimenteren. Onbeschrijfelijk is de voldoening als het bouwsel zich geheel volgens plan in de lucht begeeft, keu rig aan een draad rondjes draaiend of draadloos elke gewenste manoeuvre uit voert. Groot is ook de ontgoocheling als een toestel neerstort en beschadigd en vernield wordt, waarna de modelbou wer van voren af aan moet beginnen. Het is een leven op zichzelf waarmee de Texelse modelbouwers echter niet graag te koop lopen. Over hen heeft maar zel den iets in de krant gestaan. Maar ze komen elke week bijeen en de demon straties in de openlucht, tot voor kort nabij Akenbuurt en nu bij De Krim, trekken sterk de aandacht van voorbij gangers. Keijser zou willen dat de mo delbouwers wat meer aan de weg tim meren, al geeft hij toe dat enig eigen belang aan die wens niet vreemd is. Wie modellen wil bouwen kan rekenen op raad en daad van Gerrit Keijser en wie meent dat hij twee linkerhanden heeft vindt in Keijser een toegewijd monteur met uitgebreide ervaring, die ook graag een complete bouwdoos levert. Zijn broodwinning wordt echter in de eerste plaats gevormd door de onderdelenfa- bricage voor Robbe die zo heeft de onderneming laten weten nergens voordeliger en beter terecht kan Keij ser houdt niet van opscheppen maar heeft toch graag meegewerkt aan een benab.pwinydingfodmrij .awmflaaw;,ar programma van de bejaardenomroep Texel, waarin hij het een en ander over zijn werk vertelde. Hij heeft bij die ge legenheid aangeboden een toernee langs de bejaardencentra te maken om te de monstreren hoe het maken van mini- vliegtuigonderdelen in zijn werk gaat. Voordat hij onderdelen ging maken heeft Keijser allerlei beroepen uitge oefend. „Twaalf ambachten en dertien ongelukken", zegt hij lachend. Naast zijn werk heeft hij zich al een jaar of vijftien bezig gehouden met de model bouwerij. Het was een niet zo goed kope hobby. Nu is het zijn beroep en hij heeft er een beste boterham van. Dat stemt hem wel tevreden en iedereen mag dat weten. Keijser doet niet alles alleen; ook de andere gezinsleden hel pen af en toe een handje. Het is niet uitgesloten dat het produktiepakket wordt uitgebreid met o.a. onderdelen voor radiobestuurde boten. Het proto type van een fraaie raceboot staat al op de werkbank, bestemd voor de Neu- renberger Messe die in februari wordt gehouden. Ook het model van de kotter TX 19, gemaakt door Kees de Ridder, gaat erheen. Mogelijk komt uit deze beurs nieuwe zakelijke kontakten voort. Polyester Vroeger werden modelvliegtuigen meestal gemaakt uit spantkonstrukties die met papier werden overtrokken. Zeer licht, maar ook zeer kwetsbaar en vaak moeilijk te repareren. De polyes ter konstruktie is veel sterker. Deze wordt als volgt gemaakt. Begonnen wordt met een (zwaar) oermodel dat ten koste van veel tijd wordt vervaar digd en dat in feite het ontwerp is voor het betrokken model. Hiervan worden mallen vervaardigd (negatief) en van deze mallen worden weer de (positieve) polyester onderdelen gemaakt. Daartoe wordt in de mal een laagje plastic ge streken. Daarna komt er een nieuw laagje op samen met een glasvezelwape ning. Geruime tijd is nodig om de aldus gevormde helften te laten harden. Het daartoe benodigde rek in het schuurtje van Keijser is tot boven toe gevuld. Als de helften aan elkaar zijn geplakt is de romp gereed. Het lijkt eenvoudig, maar wie het zou proberen na te doen, krijgt waarschijnlijk onderdelen die aanmer kelijk zwaarder en minder sterk zijn. Het geheim schuilt onder meer in de samenstelling van de plasticvloeistof en daarover laat Keijser zich begrijpelij kerwijs niet uit. Eigen ontwerpen De vliegtuigonderdelen die Keijser voor Robbe maakt zijn geen eigen ont werp. Dat geldt wel voor de vliegtuig modellen „Stormmeeuw" en „De Lieuw" die als bouwdoos worden verkocht maar die desgewenst ook voor de klant in el kaar worden gezet. De „Stormmeeuw" heeft een spanwijdte van 1.42 meter, weegt 2,7 kg en dient te worden uitge rust met een motor van 7,5 c.c. De ma teriaalkosten bedragen rond ƒ170,Er zit ongeveer 60 uur arbeid in. Keijser berekent voor het monteren ƒ200,Een wat lichter toestel (spanwijdte 1 43 me ter; gewicht 1,7 kg, motor 3,5 c.c.) is „De Lieuw" die als ideaal voor begin ners wordt beschouwd. Is die modelliefhebberij een dure hob by? Keijser ontkent het. „Het hangt er maar vanaf wat je wensen zijn. Voor ongeveer 100,kun je al een aardig lijnmodel maken. Duurder wordt het als je met radiobesturing gaat werken. Dan ben je bij de eerste aanschaf zo'n ƒ1.000,kwijt. Draadloze besturing koop je maar één keer. Hetzelfde spul kun je in andere modellen overplaat sen". Radiobesturing heb je in soorten. Een zender met twee funkties, zoals dat heet, koop je voor ƒ450,Daar kun je bijv. een bootje mee besturen, want in dat geval hoeft slechts één roer en het gas op afstand bediend te worden. Bij vliegtuigen, met rol-, richting- en hoog teroeren, heb je vier funkties nodig. Een apparaat met vijf funkties kost ƒ1200, Met die radiobestuurbare modellen kun je allerlei spelletjes uithalen. Omdat de vliegtuigen een nuttige lading kunnen meevoeren is het bijv. mogelijk om voorwerpen te droppen. Boven De Waal heeft Keijser op die manier wel eens lo ten uitgestrooid. Mensen met boze plan- De reakties op de film „Le Weekend", zijn talrijk en veelal zeer kritisch ge weest. Menige rescensent meende dat „Le Weekend" te verwarrend, te onsa menhangend en in het geheel ondoor grondelijk was. Regisseur Jean-Luc Go- dard verklaarde echter dat de film voor iedereen was; een volwassen sprookje, waarin in verhulde vorm kritiek op de maatschappij wordt gegeven. Ziet men de film met deze uitspraak in het hoofd dan wordt duidelijk dat Godard inder daad wat heeft willen bekritiseren en wel het egoisme van weggebruikers, de oudere generaties (die er in het werk van Godard trouwens nooit goed afko men een doorgevoerde emancipatie van de vrouw en de belachelijkheid van de walging van sommige mensen als zij zien dat dieren gedood worden, terwijl zij toch iedere dag een karbonaadje of een gehaktbal verorberen. Godard lijkt een pessimist, die wil laten zien hoe slecht de wereld is. Toch zal voor de aandachtige en ervaren bioscoopbezoe ker duidelijk worden dat op de achter grond van de films van deze cineast cynicus toch bepaalde idealen spelen. Al met al is „Le Weekend" een bijzon der interessante film die zeker de moei te waard is. Woensdagavond om 20.00 uur precies in ,,'tAsiel". De heer G. A. Keijser met twee van zijn fraaiste vliegtuigmodellen. Op de tafel staat een helicopter, die al heeft gevlo gen, maar waar nog wat kinderziektes aan verholpen moeten worden. nen zouden op die manier ook bommen kunnen gooien. Maar ook zonder dat laatste is de modelvliegerij een enerve rende sport. Wat zou u denken van een snelheid van 180 kilometer per uur? Techniek kan falen. Daarom moet al leen in de open ruimte worden geëxpe rimenteerd. De modelvliegers beschik ken nog niet over een ideaal terrein. Wie hen aan een stukje land van één a twee hectare, liefst bij Den Burg of De Waal, kan helpen moet het maar zeg gen. Een dergelijk landingsterrein moet mooi vlak zijn zodat het er als een fraai gazon uitziet, als het is gemaaid. Anders slaan de toestellen bij het landen over de kop. Bomen in de direkte omgeving zijn ook taboe. Erg leuk is ook het reklamevliegen met modelvliegtuigen. Het gaat er pre cies zo toe als bij grote vliegtuigen: het toestelletje, voorzien van een dreghaak, pikt de reklamesleep op en trekt de goed leesbare letters net zo lang door de lucht totdat de benzine op is of tot dat het elektronische bevel tot terug keer is gegeven. Keijser toonde ons de reklamesleep, voorzien van 25 centime ter hoge letters. Tessel Air heeft dus een konkurrent(je)! Dat radiobesturen wordt soms be dreigd door walky talkies die bij aller lei bedrijven op Texel in gebruik zijn. De frequentie van die zendertjes ligt in de buurt van de 27 megaherz, 11 meter, waarmee ook de radiobesturing werkt. Het is mogelijk dat door een walky talky in de buurt een modelvliegtuig niet meer naar zijn bestuurder „luis tert", gewoon door blijft vliegen en kilo meters verder te pletter slaat. Gerrit Keijser kan uren over zijn hab- by vertellen. Als hij het doet, merkt hij dat de aanvankelijk geringschattende houding al snel omslaat in interesse. Dat sterkt hem in het vertrouwen dat de markt voor de modelbouw zal blijven groeien en dat betekent voor hem brood op de plank. Hij verwacht overigens niet dat hij zijn garage spoedig voor een echte fabriek kan omwisselen. Maar je kunt nooit weten. Tenslotte zijn de Ge broeders Van Doornc destijds ook in een klein schuurtje begonnen. Vrijdagavond heeft de politie een op de Maricoweg loslopende pony in het weiland teruggezet. In verband met de mist veroorzaakte het dier groot gevaar voor het verkeer. De afsluiting van het weiland bleek met aan de eisen te vol doen. De politie is voornemens in der gelijke gevallen strenger te gaan optre den De afrastering van weilanden dient zodanig te zijn dat paarden en andere dieren niet op de openbare weg kunnen komen. We herinneren nog even aan de hoor zittingen die deze week in diverse dor pen worden gehouden en waarbij men zich nader kan informeren over het ont werp bestemmingsplan buitengebied. Dinsdag (heden) wordt de hoorzitting gehouden in hotel „De Hoop" te De Cocksdorp, woensdag in 'De Waldhoorn' te Den Hoorn, donderdag in „De Toe komst" te De Koog. Aanvang 20.00 uur. Ieder is welkom. DE KOOG Zaterdagmiddag om twee uur botste op de kruising Kamer- straat-Epelaan de Citroën 2cv, bestuurd door J.E.H. uit Oosterend op de Morris van O.M. uit Amsterdam. De uit de Kamerstraat komende H. verleende geen voorrang aan de van rechts ko mende Amsterdammer. Beide wagens werden beschadigd. Vietnam, Noord-Ierland,namen, waar wij wel weg mee weten. Daar kun nen we over meepraten. Een oordeel is snel gevormd. Ik veroordeel. En dat doen we dan in naam van de slachtoffers. We kunnen het mooi ver sieren. Zo kunnen we zelf door rot zooien hier, terwijl we onszelf het au reool van edelmoedigheid opzetten. Maar 't zijn de Amerikanen (Ieren, Portugezen, Chinezen, Joden, enz., enz.) niet, Heer Jesu, die u kruisten. Maar ik Onthoudt u van deze dwaasheid, en buig uw knieen bij Golgotha! Daar ziet u de film van uw leven. Daar vindt u een boodschap van lief de voor ieder. Geef dat door aan alle volken J. C. Brouwer, De Koog kwaliteit van het gebodene. Ten gehoi gebracht werden Jubilate Deo (Mozart Waldesnacht (Brahms), I got plenty nothing (Gershwin) en het van Ver< beroemde Slavenkoor. Jacqueline Stark speelde een „trun pet tune" van Henry Purcell. Zij wei hierbij begeleid door Joke Tuinema de piano. Evenals de trompet-solo v; C. Dijkgraaf waren beide programm punten best aan te horen, alleen w. het spel hier en daar wat onzeker. De drie generaties Bakker uit Oosle end die zelfs al landelijke roem begii nen te verwerven met de opmerkelijl i kwaliteitsmuziek die zij uit hun kopi blazen, speelden met begeleiding véfe mevrouw M. de Vries „Mighty like rose", „The battle hymn of the repi blic" en „American Patrol". De revuegroep van de jubileumcon missie GVT bracht een selectie uit h jubileumprogramma. Te zien kreeg m< Tiroler kapel, Majorettendans, Bea dans, Tinnen soldaatjes, Russisch zan n koor en een Russische dans. Vooral u laatste twee programmapunten wari van goede kwaliteit. Rederijkerskamer U.D.I. bracht eenakter „Echtgenoot bij het ontbijt Het spel was zeer verdienstelijk, terw ook het stukje wel origineel was. Jammerlijk was het uitvallen van h optreden van de Texelse accordeonist! R. v. d. Wulp en W. Boon, die Komec 1 anten Musik van H. G. Baumann zoudf brengen. Het is triest dat zich in een culture ontmoetingspunt als de Burgemeest De Koninghal geen behoorlijke geluid installatie bevindt. Ook vrijdagavoi wekte dit weer de nodige ergernis o Met name tijdens de Russische dans w het werkelijk te gek. De muziek w nauwelijks hoorbaar door het gestan van de laarzen op de houten vloer. 0< deden de kreten van de dansers door veel te zachte muziek wat potsierli )e aan. Misschien is het geen gek idee o volgend jaar een geluidsinstallatie te 1 nen als het geld voor een goede install tie er niet af kan. De heer De Vries wees verschillen! keren op het uitstekende pianospel v-s o Joke Tuinema, die zich met het groots gedeelte van de begeleiding had belas Zij cleed dit dan ook voortreffelijk, evejai als George Maas, die al het slagwei voor zijn rekening nam. Op vrijdag 2 februari houdt de gym nastiekvereniging Texel een openbare verkoping van goederen en diensten in „Casino". Een soortgelijke veiling was twee jaar geleden een groot succes. Een dergelijke stunt wordt opnieuw nood zakelijk geacht omdat de uitgifte van het boek „50 jaar GVT" en de revue (beiden ter gelegenheid van het gouden jubileum) geen uitbreiding van de ver- enigingsfinanciën tot gevolg hebben ge had. Van 15 tot 20 januari trekt een groep medewerkers er op uit om in Den Burg en wijk B goederen en diensten te verzamelen. Wie geen bezoek krijgt kan goederen en diensten aanbieden via te lefoon 2583 (mevrouw Van Beek). In de week van 29 januari tot 2 februari wor den de goederen afgehaald. Het is de bedoeling op dinsdag 30 januari de cata logus via de Texelse Courant over heel Texel te verspreiden. Aldus kan men zich ruimschoots tevoren oriënteren. Het streven is gericht op een kleiner aantal aanbiedingen dan de vorige keer. Uiter aard zijn vele giften welkom, maar de kleinere zullen tot pakketten worden samengevoegd. Zo wordt bereikt dat de openbare verkoping geen al te langd rige affaire wordt. Die verkoping b looft overigens weer een gezellige opwindende avond te worden. Van v kanten is al medewerking toegezeg e o.a. door notaris Van Wijland en z c medewerkers alsmede de afslagers W te, Holtman en Van Heerwaarden. Wij ontvingen een stuk voor onze i briek „Wat ik zeggen wou.over Vietnam-aktie. De afzender verzuim echter zijn naam te vermelden. Als schrijver zich bij ons bekend maa volgt publikatie. Zondagavond omstreeks tien uur vlo H. uit Den Burg met zijn Volkswag (kever) op de Hemmerkooiweg uit bocht. De auto kwam in de sloot terec en vloog in brand. H. wist de wagen b J tijds te verlaten en bleef ongedeerd, auto brandde geheel uit. V - f*' V' OUDESCHILD Bij het tanken van zware olie ten behoeve van de centrale „Texelstroom" bij Oudeschild deed zich vorige week een ongelukje voor dat een vieze smeerboel tot gevolg had. Tijdens het pompen van de olie vanuit een in de nieuwe haven liggende tanker naar een der grote opslagtanks op het centra leterrein begon lang voordat de tank vol was een overloop te werken. En kele kubieke meters olie, een dikke zwarte vloeistof, stroomden langs de tankwand naar beneden en kwamen te recht in het grindbed waarbij pijpen e.d. werden besmeurd. Oorzaak was een montagefout; het overloopmechanisme was niet volgens tekening in elkaar ge zet waardoor het veel eerder in wer king kon treden dan nadat de tank ge heel vol was. De kosten van het oprui- K ijk je achter de dijk rond de olietanu waar 't grind met 'n vette zwarte brei wj bedekt. Gelukkig ging het om slechts f kele kubieke meters olie, maar ook een grotere hoeveelheid zou zijn weg lopen, zou dat voor de omgeving gei gevaar hebben opgeleverd. men van de drab komen dan ook voor rekening van de n.v. TEM. Gevi voor vervuiling van de omgeving is geen ogenblik geweest. Rond de tai bevindt zich namelijk een dijk. Zi als alle olie uit de tank zou weglo[ zou deze achter de dijk blijven staan op eenvoudige wijze kunnen won' weggepompt. Met het schoonmaken v| het grondbed is men momenteel doende. Het ongelukje gebeurde voor de derde keer een tanker werd lost. Het vullen geschiedt via een bovt grondse pijpleiding van haven ni TEM-terrein. De leiding wordt stoom verhit om de ilie vloeibaar houden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1973 | | pagina 2