woning
krediet
BERGING BEGONNEN
DELTA DIVING MET
.Metric' spoedig
weer in haar
element
Geld nodig!
ELEGTROHUIS
tb&t&r
■$$$1
CENTRALE
VERWARMING^
Aardleidingen en
bliksembeveiliging
Derde blad Texelse Courant vrijdag 20 april 1973
rjjr
NEDERLANDSCHE
In de stormnacht van 13 november
vorig jaar werd het schip dat in ballast
-voer, door de woedende golven hoog op
Ir de plaat; gesmakt. De bemanning werd
van boord gehaald, en het schip werd
van een prooi der golven een prooi der
plunderaars. Alles wat los en een groot
deel wat vast zat is door tal van Hel-
derse en Texelse geld- en souvenirja-
,ers weggehaald, in totaal voor onge
veer 50.000,-. Door de brute manier
waarop dit gebeurd is, bedraagt de wer
kelijke schade zo'n 120.000 gulden. En
kele schuldigen heeft men weten op te
sporen. Deze zullen worden vedvolgd.
Wat overbleef was voor Delta Diving te
Den Haag voldoende de moeite waard
om het schip te kopen. Het bedrijf wil
proberen het vlot te krijgen, en het
vervolgens opknappen.
Delta Diving werd acht jaar geleden
gesticht door de duikers T. H. van der
Linden en W. M. van Poelgeest. Het
bedrijf houdt zich vooral bezig met
staalstraalwerk, onderwaterlassen, tui-
genwerk voor de visserij, kleine ber
gingen en dergelijke. De compagnons
hebben zeven man in dienst.
Toeval
tentie verleende bij de operatie wist
met zijn 25 pk het ponton op een meter
of twintig langs het dreigend boven
het water uitstekende metaal te du
wen. De rest was kinderspel. Op enkele
tientallen meters van de Metric werden
de bootjes op het strand gelegd.
Het rubberbootje vervult een belangrij
ke functie.
Wegens het geleidelijk aflopen van
de zeebodem moeten de schepen die de
mannen van en naar de Metric brengen
vrij ver uit de kust blijven. Het verdere
vervoer vindt plaats met het bootje.
Het ding is niet langer dan een meter
of tweeëneenhhalf en niet breder dan
anderhalve meter. Het is dan ook een
ware sport om het huikje met grote
snelheid door de branding te loodsen.
Soms lijkt het bootje verticaal tegen
een golfwand op te staan, om het vol
gende moment met de neus recht naar
beneden in een diep dal te duiken.
Onophoudelijk slaat het zeewater in
witte vlagen over de inzittenden heen.
Deze hebben er overigens weinig last
van in hun volledig sluitende duiker
pakken. Uw verslaggever, die zich
moest behelpen met een zeilpak, maak
te echter flink water.
MIDDENSTANDSBANK
Met een flinke slagzij ligt de Metric" nog
hoog en droog op de Razende Bol. In
kringen van zeevaarders zijn de meningen
over de kans op succes bij de berging
'verdeeld. De mannen van Delta Diving
zijn echter optimistisch.
rend beducht voor uitglijden, heb je
een kans om boven te komen. Binnen in
het schip is het een merkwaardige er
varing. Op het eerste gezicht ziet alles
er gewoon uit. Iedere vergelijking met
horizontale lijnen ontbreekt. Maar bij
iedere stap moet men rekening houden
met de helling.
De „opvarenden" hebben zich snel
aangepast aan de situatie. Als ware
acrobaten bewegen ze zich door de
gangen en ruimen, tussen de stampen
de machines (ze worden af en toe be
proefd) en over spekgladde gangboor
den. Zelfs slapen doen ze onder een
hoek van 37 graden. Alleen een gas-
comfoor is met een stuk wrakhout recht
gezet.
Op eigen kracht
Over het verloop van de operatie
praatten we met de heer Van der Lin
den. De pompen hebben elk een ver
mogen van 300 ton per uur. Daarvan
is 25% zand. In totaal hoopt men een
100 tot 130 ton zand per uur te kunnen
wegzuigen. 60% hiervan komt met het
ty terug. Het is de bedoeling om eerst
aan de hoge kant te gaan zuigen. Het
schip zal dan recht komen te liggen.
Daarna worden sleuven gegraven. Het
lostrekken zal moeten geschieden met
de eigen schroef en de eigen lieren,
verbonden aan een in zee uitgezet an
ker.
Het voorlopig bedrijfsklaarmaken van
het schip was een probleem apart. Het
koelwatersysteem was onbruikbaar;,
omdat geen water uiX zee kon wor
den aangezogen. Dit werd opgelost door
een van dee ballasttanks in een koel
tank te veranderen. Ook het in orde
brengen van de stuurinrichting vergde
veel van het improvisatievermogen van
de mannen van Delta Diving. Alleen
van de automatische piloot was nog
iets te maken. De stuurman zal dan ook
zodra het schip vlot is aan de knoppen
moeten staan in plaats van aan het
stuurrad.
Hoe dan ook, alles werkt weer, al is
het dan provisorisch. Wat er precies
met de „Metric" gaat gebeuren is nog
niet bekend Van der Linden en Van
Poelgeest hebben goede hoop dat het
schip niet gesloopt zal hoeven te wor
den. Als dat inderdaad zo is zal de
Delta Diving het zelf weer helemaal
opknappen en verkopen. Er kan dan
een aardige cent van overblijven.
De sleep opvreg naar de Razende Bol om
met de berging van de ..Metric" een aan
vang te maken.
Wilt u uw huis verbeteren of iets
doen aan het onderhoud9 Kan
snel gebeuren met het NMB
woningkrediet. U krijgt contant
geld zodat arbeidsloon en
materialen direct betaald kunnen
worden Bijvoorbeeld ƒ4.000,-,
u lost af In 5 jaar en betaalt
89,- per maand. Of 8.000,-
die u In 8 jaar aflost, 130,-
per maand.
Stap eens binnen, we vertellen
u graag alles over woningkrediet
of een persoonlijke lening
voor welk doel dan ook.
VOOR de mensen die regelmatig met de veerboot het Marsdiep
oversteken is het een vertrouwd gezicht geworden: het sil
houet van de Deense kustvaarder „Metric", dat zich vredig
aftekent aan de westelijke horizon. Maar die vredigheid is slechts
schijn: op het ongerepte bijna-eiland Razende Bol dreunen de pom
pen, en binnen een maand zal het 600 ton metende schip zich op
eigen kracht moeten ontworstelen aan de zuigkracht van het zand.
Voor Van der Linden en Poelgeest
betekent deze operatie het eerste grote
bergingskarwei. Het is aan het toeval
te danken dat ze op het idee kwamen.
Enige tijd na de ramp vlogen ze naar
Schiermonnikoog om te kijken wat er
te beginnen was met een kotter die op
het strand vast zat. Ze reisden samen
met een bevriend journalist van de
Haagse Courant, die luchtfoto's moest
maken van de „Metric". Toen ze bo-
het gestrande schip cirkelden en
zagen hoe het met schijnbaar weinig
slagzij in de vloedlijn lag, kregen
het idee dat ze het karwei wel zou
den klaren.
Van der Linden en Poelgeest gingen
er onmiddelijk achteraan. Ze slaagden
er m het schip voor een zacht prijsje in
handen te krijgen. Er waren ook andere
egegadigden. De heer van der Linden;
,Er schijnt een Texelaar geweest te zijn
die er een rouletteschip van wilde ma
ken". Over de prijs waarvoor zij de
Metric hebben gekocht willen de com
pagnons zich niet uitlaten.
De voorbereidingen waren al in vol
le gang, toen de orkaan van 2 april
roet in het eten gooide. De heer Van
der Linden was's avonds aan boord. „Ik
leb tweemaal schipbreuk geleden, maar
roiets heb ik nog nooit meegemaakt".
Van der Linden moest met een heli
copter van boord worden gehaald. Toen
de storm geluwd was bleek hhet schip
37 graden slagzij te hebben.
Friesenland
Maandag was het zover. Achter de
■Helderse sleepboot TRIO F (100 pk) van
^■schipper Veenstra werden de pompen
Slop twee bakjes van 12 meter naar de
■■Razende Bol gesleept. Tegen vieren ver-
trok de sleep uit de haven. De opvaren-
van de bakken zochten achter de
lompen zoveel mogelijk bescherming
«gen de ijzig koude, miezerige regen,
fa een goed uur varen kwam men,
tort voor hoogwater, ter hoogte van de
Üetric. De landingsoperatie kon begin
nen De bakken werden losgegooid, in
hoop dat ze vanzelf door de bran-
g op het strand zouden spoelen. Even
*as er een spannend moment toen de
weede bak (met uw verslaggever als
ïulpeloze passagier) recht op het wrak
ifdreef van de „Frieseland" die enke
jaren eerder op deze .plaats ver-
ling. Maar het rubberbootje dat assis-
Zo wordt in het kombuis van de Deense vrachtvaarder de maaltijd voor de bergers
bereid. Het moet wel even wennen
Acrobaten
In een krans lege bierblikjes ligt de
Metric op de plaat. Aan boord blijkt
pas werkelijk wat 37 graden slagzij be
tekent: trappenlopen richting bakboord
heeft veel weg van bergbeklimmen,
achterover hangend, je stevig vast
klemmend aan het houtwerk, voortdu-